abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 5 maart 2023 @ 19:47:25 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208256644
quote:
Waarom het conflict tussen Isral en de Palestijnen (weer) escaleert

De dagenlange onrust in Jeruzalem en de Gazastrook bereikte maandagavond een kookpunt, toen Isral en de Palestijnse Hamasbeweging elkaar met raketten beschoten. Wat is er aan de hand in het gebied? En waarom is het juist nu weer onrustig?



De oorzaken voor het escalerende geweld zijn een lastig te ontwarren kluwen. In de kern komt het erop neer dat de huidige protesten worden aangejaagd door Palestijnse jongeren. Zij hebben weinig op met de gevestigde orde in de Palestijnse gebieden, waardoor de Palestijnse autoriteiten weinig grip op hen hebben.

De crisis van de afgelopen week begon met gewelddadige protesten in Jeruzalem. Die worden genspireerd door een slepende juridische strijd over de woninguitzettingen van zestig Palestijnse gezinnen in de oostelijke wijk Sheikh Jarrah. Joodse kolonisten claimen de grond waarop hun woningen staan. De kwestie ligt nu bij het Isralisch Hooggerechtshof, maar dat buigt zich er voorlopig niet over, vanwege het geweld.

Jeruzalem is formeel gescheiden in een westelijk Isralisch deel en een oostelijk Palestijns deel. In de praktijk is het oostelijke deel een lappendeken van Palestijnse gebiedjes en Joodse nederzettingen. Op de Tempelberg in de Oude Stad liggen joodse en islamitische heiligdommen, waar spanningen met grote regelmaat tot uitbarsting komen.

De protesten worden voornamelijk gecordineerd via sociale media en de beweging heeft geen duidelijke leiders. Dat maakt het verminderen van de spanningen lastig: de Isralische regering kan de Palestijnse Autoriteit (PA) wel bellen om te praten, maar als Palestijnse jongeren die negeren heeft dat weinig zin.

Tegelijkertijd probeert de terroristische groepering Hamas, die de scepter zwaait in de Gazastrook, de spanningen juist op te zwepen. Raketaanvallen op Isralisch grondgebied vanuit Gaza worden beantwoord met Isralische bombardementen.

Er wordt gevreesd voor een derde Intifada, een term voor brede volksopstanden tegen de Isralische bezetting in de Palestijnse gebieden. Hamas en Iran (waarover later meer) zien dat wel zitten, maar voor de andere belangrijke spelers in het conflict is zo'n opstand een minder aantrekkelijk vooruitzicht.

LEES VERDER BIJ BRON


https://www.nu.nl/buitenl(...)-weer-escaleert.html

Iron Dome missiles on the left and rockets fired from Gaza on the right.

quote:
Hamas vuurt raketten af op Tel Aviv in antwoord op Isralische luchtaanval

Palestijnen hebben raketten afgevuurd op de Isralische hoofdstad Tel Aviv en omgeving. Volgens de Palestijnse beweging Hamas ging het om zo'n 130 projectielen.

In Tel Aviv gingen de sirenes af en waren explosies te horen. Een Isralische zender meldde zeker een dode. Ook is er sprake van gewonden. In Holon, pal ten zuiden van de stad, werd een bus geraakt. Alle vluchten vanaf luchthaven Ben Gurion in Tel Aviv zijn opgeschort.

Volgens Hamas was de actie bedoeld als vergelding voor een luchtaanval kort daarvoor van Isral op de Palestijnse Gazastrook. Daarbij stortte een torenflat in waarin een kantoor van Hamas was gevestigd. De personen in het appartementencomplex waren voor de aanval gewaarschuwd.

Het geweld tussen Isral en de Palestijnen is sinds enkele dagen opgelaaid omdat de Isralirs tientallen Palestijnen uit hun woningen in bezet Oost-Jeruzalem willen zetten om daar Joodse kolonisten te vestigen. De Palestijnen bestookten Isral al met honderden raketten. Isral op zijn beurt neemt Hamas-doelwitten in de dichtbevolkte Gazastrook onder vuur.

De jongste escalatie kostte al enkele tientallen mensen het leven, vooral aan Palestijnse kant.
https://www.nu.nl/buitenl(...)che-luchtaanval.html
  zondag 5 maart 2023 @ 19:49:03 #2
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208258755
De reacties die ik in de vorige reeks kreeg, hebben wel weer bewezen dat de discussie in dit conflict meestal worden gevoerd door intellectueel-uitgedaagde.
  zondag 5 maart 2023 @ 21:55:00 #4
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 5 maart 2023 @ 21:58:16 #5
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 5 maart 2023 @ 22:05:31 #6
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 5 maart 2023 @ 22:10:14 #7
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208261467
https://www.nytimes.com/2(...)archResultPosition=2

Michael Bloomberg. Groot supporter van Israel, over de huidige ontwikkelingen in het land.
  maandag 6 maart 2023 @ 11:37:45 #9
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208263283
Interessant, maar er wordt wel weer vooruitgelopen op de feiten met claims als deze:
quote:
Under the new coalition’s proposal, a simple majority of the Knesset could overrule the nation’s Supreme Court and run roughshod over individual rights, including on matters such as speech and press freedoms, equal rights for minorities and voting rights.
En Bloomberg mag dat wel pro-Isral zijn, maar zou in de Isralische politieke context waarschijnlijk in lijn vallen met iemand als Lapid, misschien nog iets links daarvan zelfs.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208265953
quote:
14s.gif Op maandag 6 maart 2023 11:37 schreef HowardRoark het volgende:
Interessant, maar er wordt wel weer vooruitgelopen op de feiten met claims als deze:
[..]
En Bloomberg mag dat wel pro-Isral zijn, maar zou in de Isralische politieke context waarschijnlijk in lijn vallen met iemand als Lapid, misschien nog iets links daarvan zelfs.
1: Er wordt per definitie vooruitgelopen. Want als je niet meer vooruitloopt op iets, dan is het al gaande. En misschien wel te laat.

2: Inderdaad. Verstandig man. Alles rechts van Lapid brengen Israel naar de vernietiging. En alles extreem links van Lapid overigens ook.
pi_208266679
Thread

twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_208266887
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 16:22 schreef Slayage het volgende:
Thread

[ twitter ]
Is verwijderd.
pi_208267639
Netanyahu is dus bezig met een soort regime change. Zozo.
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  dinsdag 7 maart 2023 @ 10:56:54 #14
16715 Mylene
*schatje*
pi_208274937
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 17:41 schreef Slayage het volgende:
Netanyahu is dus bezig met een soort regime change. Zozo. [ twitter ]
De uiterst rechtse en de extreem nationalistische en ultraorthodoxe regering van Netanyahu wil de onafhankelijkheid van het hooggerechtshof aantasten. De politiek moet de rechters benoemen en het parlement kan de hoogste rechters overrulen. Een meerderheid van het volk is tegen en tienduizenden Israli’s demonstreren er al weken tegen. Ze denken dat Netanyahu de hervormingen doorvoert om weg te komen aan de vervolging van corruptie. Dat was ook zijn motivatie waarom hij met zo’n extreme regering in zee ging.

Intern geruzie voor het eerst dreigender voor Isral dan boze buitenwereld

De uitgebrande zwarte gevels auto’s geven Huwara een macaber aanzicht. Het Palestijnse dorp likt zijn wonden na een ongekende wraakactie van Joodse kolonisten. De inwoners van het dorp denken dat het nooit meer goed komt. De derde intifada komt er aan.
Een Isralische parlementslid stond bij de toegang tot het dorp en plaatste een foto op Twitter, waarbij ze haar steun betuigde voor de gewelddadige actie, die op dat moment in volle gang was. Een andere volksvertegenwoordiger, eveneens van een regeringspartij. Een gesloten en afgebrand Huwara, dat wil ik zien.
De gruwelijke gebeurtenissen laten het ware gezicht zien van een deel van de Isralische regering. Minister van Financin Bezalel Smotrich wond er geen doekjes om. Hij wil niet dat de kolonisten, maar de regering zelf Huwara wegvaagt.

Palestijns dorpje Huwara likt zijn wonden; ’Het komt nooit meer goed’

Beide artikelen bewerkt want premium Telegraaf.
pi_208275670
Ik hoop van harte dat de Juridische hervorming doorgaat. Gezien dat weer verandering kan brengen in geopolitieke context. En veranderingen zijn leuk.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 12:14:19 #16
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208275757
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 17:41 schreef Slayage het volgende:
Netanyahu is dus bezig met een soort regime change. Zozo. [ twitter ]
Als je dit soort tweets moet geloven inderdaad wel. Bijzonder ook de vergelijking met Hongarije en Polen wat compleet andere situaties betrof. Het is ook interessant om te zien dat sommigen het idee willen wekken dat heel Isral de straat op gaat, terwijl het voornamelijk betreft het stemmers van de partijen die in de recente verkiezingen naast de macht hebben gegrepen. Met andere woorden, partijen die over het algemeen links van het politieke centrum vallen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:56 schreef Mylene het volgende:

[..]
De uiterst rechtse en de extreem nationalistische en ultraorthodoxe regering van Netanyahu wil de onafhankelijkheid van het hooggerechtshof aantasten. De politiek moet de rechters benoemen en het parlement kan de hoogste rechters overrulen. Een meerderheid van het volk is tegen en tienduizenden Israli’s demonstreren er al weken tegen. Ze denken dat Netanyahu de hervormingen doorvoert om weg te komen aan de vervolging van corruptie. Dat was ook zijn motivatie waarom hij met zo’n extreme regering in zee ging.
'Uiterst rechtse en de extreem nationalistische en ultraorthodoxe'. Dat zijn weer een paar mooie termen die wel wat onderbouwing zouden verdienen. Maar die komt er natuurlijk niet omdat demoniseren het enige doel is.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:56 schreef Mylene het volgende:
De uitgebrande zwarte gevels auto’s geven Huwara een macaber aanzicht. Het Palestijnse dorp likt zijn wonden na een ongekende wraakactie van Joodse kolonisten. De inwoners van het dorp denken dat het nooit meer goed komt. De derde intifada komt er aan.
Een Isralische parlementslid stond bij de toegang tot het dorp en plaatste een foto op Twitter, waarbij ze haar steun betuigde voor de gewelddadige actie, die op dat moment in volle gang was. Een andere volksvertegenwoordiger, eveneens van een regeringspartij. Een gesloten en afgebrand Huwara, dat wil ik zien.
De gruwelijke gebeurtenissen laten het ware gezicht zien van een deel van de Isralische regering. Minister van Financin Bezalel Smotrich wond er geen doekjes om. Hij wil niet dat de kolonisten, maar de regering zelf Huwara wegvaagt.

Palestijns dorpje Huwara likt zijn wonden; ’Het komt nooit meer goed’
Een tenenkrommend artikel, het blijft opvallend hoe men altijd een narratief moet creren waarin Palestijnen de eigenlijke slachtoffers zijn. In het Westen kwam de aanslag die hiertoe heeft geleid en in Palestijnse kringen uitbundig werd gevierd, eigenlijk niet eens in hert nieuws. Maar zodra er een vergeldingsactie komt staat de media er bol van. Selectieve berichtgeving heet zoiets, uiteraard op basis van de eigen confirmation bias.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208275814
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:14 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als je dit soort tweets moet geloven inderdaad wel. Bijzonder ook de vergelijking met Hongarije en Polen wat compleet andere situaties betrof. Het is ook interessant om te zien dat sommigen het idee willen wekken dat heel Isral de straat op gaat, terwijl het voornamelijk betreft het stemmers van de partijen die in de recente verkiezingen naast de macht hebben gegrepen. Met andere woorden, partijen die over het algemeen links van het politieke centrum vallen.
[..]
'Extreem nationalistische'. Dat is een mooie demoniserende term die wel wat onderbouwing zou verdienen.
[..]
Een tenenkrommend artikel, het blijft opvallend hoe men altijd een narratief moet creren waarin Palestijnen de eigenlijke slachtoffers zijn. In het Westen kwam de aanslag die hiertoe heeft geleid en in Palestijnse kringen uitbundig werd gevierd, eigenlijk niet eens in hert nieuws. Maar zodra er een vergeldingsactie komt staat de media er bol van. Selectieve berichtgeving heet zoiets, uiteraard op basis van de eigen confirmation bias.
Mag ik vragen waarom jij constant links tot liberaal-Israel verdacht maakt, en opkomt voor radicaal tot extreem rechts in Israel?

Vanwaar de wil om van Israel een soort Joodse Iran te maken?
  dinsdag 7 maart 2023 @ 12:30:15 #18
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208275921
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Mag ik vragen waarom jij constant links tot liberaal-Israel verdacht maakt, en opkomt voor radicaal tot extreem rechts in Israel?

Vanwaar de wil om van Israel een soort Joodse Iran te maken?
Van verdachtmaking is geen sprake, ik benoem slechts hoe de vork in de steel zit. Isral hoeft van mij geen Iran te worden en dat gaat ook helemaal niet gebeuren. In een partij als Likud kan ik mij uitstekend vinden, Shas heb ook niets op tegen, maar de Smotrich's en Ben-Gvir's van deze wereld gaan mij te ver. Dat is allemaal in lijn met het gedachtegoed van Kahane. En het is juist vreemd dat omdat er een handjevol van dat soort ideologen nu in de Isralische regering zit, de hele regering op die manier wordt afgeschilderd. Wederom doelbewuste beeldvorming van bepaalde (Westerse) media.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208276078
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Van verdachtmaking is geen sprake, ik benoem slechts hoe de vork in de steel zit. Isral hoeft van mij geen Iran te worden en dat gaat ook helemaal niet gebeuren. In een partij als Likud kan ik mij uitstekend vinden, Shas heb ook niets op tegen, maar de Smotrich's en Ben-Gvir's van deze wereld gaan mij te ver. Dat is allemaal in lijn met het gedachtegoed van Kahane. En het is juist vreemd dat omdat er een handjevol van dat soort ideologen nu in de Isralische regering zit, de hele regering op die manier wordt afgeschilderd. Wederom doelbewuste beeldvorming van bepaalde (Westerse) media.
Smotrich heeft flinke bevoegdheden gekregen over de WestBank. Het gaat niet om een 'handje vol'. Sinds de moord op Rabin, hebben dit soort messiaanse ideologen steeds meer invloed gekregen.

Maar het is mij duidelijk. U wil de vernietiging van de enige Joodse staat ter wereld. Hoe noem je zo'n iemand? een antise...
pi_208276095
https://twitter.com/BarakRavid/status/1632242105853550592

Het frustreren van de band met je beste bondgenoot. Smotrich doet het. Deze regering voert de wens van BDS uit. Er is nog nooit een regering en/of groep geweest die zo effectief is geweest in het boycotten van Israel.

Lekker gewerkt, pik.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 12:54:58 #21
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208276186
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:42 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Smotrich heeft flinke bevoegdheden gekregen over de WestBank. Het gaat niet om een 'handje vol'. Sinds de moord op Rabin, hebben dit soort messiaanse ideologen steeds meer invloed gekregen.

Maar het is mij duidelijk. U wil de vernietiging van de enige Joodse staat ter wereld. Hoe noem je zo'n iemand? een antise...
Welke vreemde conclusies je aan mijn duidelijke uiteenzetting wilt verbinden, moet je verder zelf weten. Het benadrukt vooral dat je er erg weinig van lijkt te begrijpen. En 'Messiaanse' ideologen? Dat is een term te zijn die je hier te pas en te onpas gebruikt voor iedereen waar je niet mee eens bent. Ik zou de daadwerkelijke definitie er eens van opzoeken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208276246
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:54 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Welke vreemde conclusies je aan mijn duidelijke uiteenzetting wilt verbinden, moet je verder zelf weten. Het benadrukt vooral dat je er erg weinig van lijkt te begrijpen. En 'Messiaanse' ideologen? Dat is een term te zijn die je hier te pas en te onpas gebruikt voor iedereen waar je niet mee eens bent. Ik zou de daadwerkelijke definitie er eens van opzoeken.
De conclusie is volstrekt helder. Deze regering is er enkel voor de radicale kolonisten op de WestBank. Progressieve, liberale Isralirs hebben het nakijken. Economisch gaat het een ramp worden.

Maar goed, jij maakte zelfs een groot Israel-supporter als Bloomberg verdacht. Dus het is mij wel duidelijk aan welke kant je staat.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 14:22:00 #23
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208277070
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:59 schreef theunderdog het volgende:

[..]
De conclusie is volstrekt helder. Deze regering is er enkel voor de radicale kolonisten op de WestBank. Progressieve, liberale Isralirs hebben het nakijken. Economisch gaat het een ramp worden.
Er zijn meer dan genoeg normale burgers die voor Likud of Shas hebben gestemd. Dat progressieve Isralirs het nakijken hebben is toch echt hun eigen schuld. Als je meer belangen hecht aan het zwaaien met regenboogvlaggetjes, het promoten van quasi secularisme en het opkomen voor de vermeend onderdrukte Palestijnen, gaat dat gevolgen hebben en zullen de strenger praktiserende Joden op een gegeven moment een overtal vormen. En we weten allemaal dat je in een grote stad als Tel-Aviv nogal veel mensen zult vinden die in de eerste categorie geschaard kunnen worden.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:59 schreef theunderdog het volgende:
Maar goed, jij maakte zelfs een groot Israel-supporter als Bloomberg verdacht. Dus het is mij wel duidelijk aan welke kant je staat.
Een vraagteken zetten bij een claim die iemand maakt heeft weinig te maken met deze 'verdacht' maken. Ten slotte valt het op dat je constant de user ter discussie probeert te stellen in plaats van inhoudelijk op diens argumenten te reageren.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208280433
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:22 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Er zijn meer dan genoeg normale burgers die voor Likud of Shas hebben gestemd. Dat progressieve Isralirs het nakijken hebben is toch echt hun eigen schuld. Als je meer belangen hecht aan het zwaaien met regenboogvlaggetjes, het promoten van quasi secularisme en het opkomen voor de vermeend onderdrukte Palestijnen, gaat dat gevolgen hebben en zullen de strenger praktiserende Joden op een gegeven moment een overtal vormen. En we weten allemaal dat je in een grote stad als Tel-Aviv nogal veel mensen zult vinden die in de eerste categorie geschaard kunnen worden.
[..]
Een vraagteken zetten bij een claim die iemand maakt heeft weinig te maken met deze 'verdacht' maken. Ten slotte valt het op dat je constant de user ter discussie probeert te stellen in plaats van inhoudelijk op diens argumenten te reageren.
1: Je haalt van alles door elkaar. De Joodse-Israeli's die met Palestijnse vlaggen zwaaien, zijn linkse Israeliers. maar de aversie tegen de huidige regering is veel breder. Zo ongeveer uit elke hoek is er flinke kritiek. De plannen van de regering gaan een ramp zijn voor de economie en het democratische karakter van het land.

Iedereen die niet van israel een soort Iran wil maken, komt in verzet (op welke manier dan ook).

2: De verdachtmaking zit hem in het feit dat jij het nodig vindt om te zeggen dat hij links van Lapid zou staan, als hij in Israel zou wonen.

En met die verdachtmakingen, laat je zien dat je zelf dus vrij rechts zou zijn als je in Israel zou wonen. Het is allemaal erg helder, hoor.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:41:56 #25
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208282000
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]
1: Je haalt van alles door elkaar. De Joodse-Israeli's die met Palestijnse vlaggen zwaaien, zijn linkse Israeliers. maar de aversie tegen de huidige regering is veel breder. Zo ongeveer uit elke hoek is er flinke kritiek. De plannen van de regering gaan een ramp zijn voor de economie en het democratische karakter van het land.

Iedereen die niet van israel een soort Iran wil maken, komt in verzet (op welke manier dan ook).
Dat valt eigenlijk wel mee, ja er is zeker uit elke hoek kritiek. Dat mag en moet ook, dat houdt de politiek scherp. En daarnaast zal er na de politieke instabiliteit bij elke politieke affiliatie een gezonde scepsis aanwezig zijn. Maar de protesten die we momenteel zien komen voornamelijk uit linkse hoek. Dit wordt bijvoorbeeld ook onderschreven door onderzoek van het IDI.


Daarnaast creer je echt een veel te zwart-wit beeld. Isral wordt geen Iran. Likud is nog altijd een centrumrechtse tot rechtse partij en in de huidige regering komen slechts zes van de 32 ministers uit ultraorthodoxe hoek. Dat is een absolute minderheid.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208282171
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:41 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat valt eigenlijk wel mee, ja er is zeker uit elke hoek kritiek. Dat mag en moet ook, dat houdt de politiek scherp. En daarnaast zal er na de politieke instabiliteit bij elke politieke affiliatie een gezonde scepsis aanwezig zijn. Maar de protesten die we momenteel zien komen voornamelijk uit linkse hoek. Dit wordt bijvoorbeeld ook onderschreven door onderzoek van het IDI.

[ afbeelding ]
Daarnaast creer je echt een veel te zwart-wit beeld. Isral wordt geen Iran. Likud is nog altijd een centrumrechtse tot rechtse partij en in de huidige regering komen slechts zes van de 32 ministers uit ultraorthodoxe hoek. Dat is een absolute minderheid.
Natuurlijk. Lekker de boel blijven bagatelliseren. Dan nu de feiten, neem de gevolgen voor de high tech in israel.

De hightech-export bedroeg in 2021 67 miljard dollar. Ongeveer 54% van de totale Isralische export. Denk nu eens aan een daling van slechts ongeveer 10% in hightech-export als gevolg van het Levin-plan, dat een waarde heeft van ongeveer 24 miljard NIS, wat ongeveer de helft is van het jaarlijkse budget van het ministerie van Volksgezondheid!.

Lekker man. Ik zei het al: deze regering doet alles waar BDS van droomt.
pi_208282338
Yuval Diskin, hoofd van Shin Bet begrijpt het wel:

https://twitter.com/talshalev1/status/1633096571792310273
  dinsdag 7 maart 2023 @ 21:31:05 #28
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208282708
5:50 De VS had al tijdens de 1956 Suez Crisis het plan om Egypte (en daarmee het midden oosten) naar het kamp van het Westen te lokken en ze uit het communistische kamp te houden.

Nasser was niet happy met de VS en klopte alsnog aan bij de USSR die hun wapens leverde



[ Bericht 5% gewijzigd door slashdotter3 op 07-03-2023 21:36:30 ]
pi_208285249
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:04 schreef theunderdog het volgende:
Yuval Diskin, hoofd van Shin Bet begrijpt het wel:

https://twitter.com/talshalev1/status/1633096571792310273
Begrijpt wat wel? Ik kan dat niet lezen...
Intolerant voor intolerantie, haat haat
pi_208285806
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:43 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Begrijpt wat wel? Ik kan dat niet lezen...
#boomerweetnietdatjetweetskanvertalen
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:37:05 #31
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 8 maart 2023 @ 12:59:26 #32
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208287889
Opvallend hoe dat tuig toch altijd weer aan dat soort wapens komt. Sommige Westerse media waren er trouwens ook meteen weer bij zie ik. Immers vormt dit weer eens uitgelezen kans om een bepaald gewenst narratief te smeden.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:04 schreef theunderdog het volgende:
Yuval Diskin, hoofd van Shin Bet begrijpt het wel:

https://twitter.com/talshalev1/status/1633096571792310273
En dit vind jij een goed idee? Diskin bepaald niet met wie Likud wel en niet zal samenwerken. De centrumlinkse liberalen hebben hun eigen glazen ingegooid, hadden Gantz en Lapid maar wat minder moeten bekvechten en zich druk maken over Bibi en wat meer moeten collaboreren. Tezamen had men bijvoorbeeld meer stemmen gehad dan Likud.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208287928
quote:
14s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:59 schreef HowardRoark het volgende:
Opvallend hoe dat tuig toch altijd weer aan dat soort wapens komt. Sommige Westerse media waren er trouwens ook meteen weer bij zie ik. Immers vormt dit weer eens uitgelezen kans om een bepaald gewenst narratief te smeden.
[..]
En dit vind jij een goed idee? Diskin bepaald niet met wie Likud wel en niet zal samenwerken. De centrumlinkse liberalen hebben hun eigen glazen ingegooid, hadden Gantz en Lapid maar wat minder moeten bekvechten en zich druk maken over Bibi en wat meer moeten collaboreren. Tezamen had men bijvoorbeeld meer stemmen gehad dan Likud.
Ja, dit is een uitstekend idee. Smotrich en Ben Gvir zijn radicale idioten, zonder enig pragmatisch inzicht. Ze zijn een gevaar voor het land Israel.
  woensdag 8 maart 2023 @ 13:51:19 #34
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208288540
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja, dit is een uitstekend idee. Smotrich en Ben Gvir zijn radicale idioten, zonder enig pragmatisch inzicht. Ze zijn een gevaar voor het land Israel.
Dat kun je natuurlijk vinden, maar dat is gewoon niet hoe een democratie werkt. En als je wil dat bepaalde politici geen macht kunnen vergaren, zul je eerst moeten zorgen dat dergelijke partijen geen bestaansrecht hebben. De huidige regering is eenvoudigweg het resultaat van democratische verkiezingen en het falen van progressief links en de centrumlinkse liberalen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208288745
In tegenstelling tot Palestina is Israel wel een democratie.

de laatste verkiezingen in Palestina dateren al van 2006, dus 17 jaar (!) geleden. En onbekend wanneer ze wel worden gehouden. Feitelijk dus een dictatuur geworden. Was eigenlijk altijd al een semi-dictatuur. Hoor je niets over de in de Nederlandse media. Homorechten bestaan ook nog steeds niet in Palestina.
  woensdag 8 maart 2023 @ 16:31:14 #36
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208290430
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 14:02 schreef Homey het volgende:
In tegenstelling tot Palestina is Israel wel een democratie.

de laatste verkiezingen in Palestina dateren al van 2006, dus 17 jaar (!) geleden. En onbekend wanneer ze wel worden gehouden. Feitelijk dus een dictatuur geworden. Was eigenlijk altijd al een semi-dictatuur. Hoor je niets over de in de Nederlandse media. Homorechten bestaan ook nog steeds niet in Palestina.
Natuurlijk niet, je kunt moslims toch niet in een negatief daglicht zetten zo vindt men. Het benadrukt weer de dubbele standaarden die er binnen bepaalde Westerse kringen spelen. En dit is ook deels de verklaring waarom het conflict in Isral door een bepaalde lens wordt bekeken. Isral rekent men tot het Westen, de Palestijnen niet. Je hebt dus eigenlijk twee sets van standaarden hoe je beide moet beoordelen.

Dat er in de Palestijnse gebieden een corrupte, terroristische dictatuur is, vrouwen onder tafelkleden worden gestopt en homo's worden onthoofd, dat is onfortuinlijk, maar het zou tot stigmatisering leiden als daar te veel aandacht aan wordt besteed. Deze mensen bedoelen het goed, echt waar hoor, maar ze worden gewoon zo "onderdrukt" door Isral.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208290587
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]
#boomerweetnietdatjetweetskanvertalen
:@
Intolerant voor intolerantie, haat haat
pi_208291060
quote:
14s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:51 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat kun je natuurlijk vinden, maar dat is gewoon niet hoe een democratie werkt. En als je wil dat bepaalde politici geen macht kunnen vergaren, zul je eerst moeten zorgen dat dergelijke partijen geen bestaansrecht hebben. De huidige regering is eenvoudigweg het resultaat van democratische verkiezingen en het falen van progressief links en de centrumlinkse liberalen.
Dat is wel degelijk een democratie werkt. Ben Gvir is een kahanist. Dat was verboden in Israel, en dat moet snel weer verboden worden. Voor het te laat is.
pi_208291075
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 14:02 schreef Homey het volgende:
In tegenstelling tot Palestina is Israel wel een democratie.

de laatste verkiezingen in Palestina dateren al van 2006, dus 17 jaar (!) geleden. En onbekend wanneer ze wel worden gehouden. Feitelijk dus een dictatuur geworden. Was eigenlijk altijd al een semi-dictatuur. Hoor je niets over de in de Nederlandse media. Homorechten bestaan ook nog steeds niet in Palestina.
Dus je houdt Israel langs de meetlat van een van de meest corrupte beleidsmakers op de wereld.

Lekker man.
pi_208291113
Israel is een democratie, vergeleken Noord Korea. Dus dat met Ben Gvir, Smotrich kan nog wel even doorgaan.
  woensdag 8 maart 2023 @ 21:22:16 #41
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208294535
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 17:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dat is wel degelijk een democratie werkt. Ben Gvir is een kahanist. Dat was verboden in Israel, en dat moet snel weer verboden worden. Voor het te laat is.
Kahanisme is niet verboden, Kach was verboden. Otzma Yehudit heeft elementen van het Kahanisme, maar het is geen terreurbeweging die betrokken is bij aanslagen en rept over het pertinent willen verwijderen van bepaalde bevolkingsgroepen uit Isral op basis van etniciteit. Dat zijn belangrijke verschillen waardoor Otzma Yehudit zich nu gewoon aan de wet houdt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208295080
quote:
14s.gif Op woensdag 8 maart 2023 21:22 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Kahanisme is niet verboden, Kach was verboden. Otzma Yehudit heeft elementen van het Kahanisme, maar het is geen terreurbeweging die betrokken is bij aanslagen en rept over het pertinent willen verwijderen van bepaalde bevolkingsgroepen uit Isral op basis van etniciteit. Dat zijn belangrijke verschillen waardoor Otzma Yehudit zich nu gewoon aan de wet houdt.
Ben Gvir is hetzelfde laken in pak als Baruch Goldstein. Israel had na de moord op Rabin, heel die bende moeten zuiveren. Dan was er nog iets van het land te maken.
pi_208295277
https://www.haaretz.com/i(...)tm_medium=iOS_Native

'Isral zal geen operationele luchtmacht hebben als Netanyahu radicale wetgeving nastreeft. Vertegenwoordigers van de meeste squadrons vertelden de stafchef van de IDF dat "een aanzienlijke meerderheid van hun leden niet zal blijven vliegen als de hervorming in de huidige vorm wordt doorgevoerd".

Deze regering geeft elke anti-zionist een natte droom.
pi_208295318
https://twitter.com/NTarnopolsky/status/1633537609329696787

Lekker man. Echt, was ik een rijke gast met een hart voor de Palestijnse zaak, zou ik Ben Gvir en Smotrich financieel supporten.
pi_208296178
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 17:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dus je houdt Israel langs de meetlat van een van de meest corrupte beleidsmakers op de wereld.

Lekker man.
Nee, ik beoordeel Palestina voor wat het is en betoog dat zij weinig recht van spreken hebben met dat vingertje wijzen naar anderen, als zij van hun eigen gebied een mensenrechtenloze corrupte democratieloze zooi maken.
  donderdag 9 maart 2023 @ 10:07:23 #46
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208298387
Vandaag speelt men blokkeerfriesje in Kanan. Massale demonstraties waarbij wegen worden geblokkeerd. Ze proberen nu Ben Gurion Airport ook te blokkeren zodat Netanyahu zijn vliegtuig naar Itali mist. Politie heeft in de chaos 15 man kunnen arresteren (teller loopt).

Iets verkeerd ingeschat, het verzet tegen de wetswijziging.

https://www.timesofisrael(...)oughout-the-country/

Dit is nog van gisteren, kan zo snel geen Engelse recente verslaggeving vinden.
pi_208298991
Het is wel opvallend om te zien uit welke hoek er weer eens gewelddadig wordt geprotesteerd. En je zult natuurlijk geen media nu horen over dat 'de democratie in gevaar' is. Dat is natuurlijk alleen de norm als het van een andere kant komt.
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 21:56 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ben Gvir is hetzelfde laken in pak als Baruch Goldstein. Israel had na de moord op Rabin, heel die bende moeten zuiveren. Dan was er nog iets van het land te maken.
Zuiveren nog wel, dat soort bizarre uitspraken doe ik niet aan mee.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208299339
Ook noemenswaardig: Palestijnen hebben amper rechten in buurlanden Jordani en Egypte. Tweederangs burgers. Toch vreemd voor een 'broedervolk'.
  donderdag 9 maart 2023 @ 12:28:41 #49
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208299642
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:42 schreef Homey het volgende:
Ook noemenswaardig: Palestijnen hebben amper rechten in buurlanden Jordani en Egypte. Tweederangs burgers. Toch vreemd voor een 'broedervolk'.
Ja dat klopt en nee dat breit niet recht dat er in Isral misstanden zijn op dat punt.
pi_208300048
quote:
14s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:05 schreef HowardRoark het volgende:
Het is wel opvallend om te zien uit welke hoek er weer eens gewelddadig wordt geprotesteerd. En je zult natuurlijk geen media nu horen over dat 'de democratie in gevaar' is. Dat is natuurlijk alleen de norm als het van een andere kant komt.
[..]
Zuiveren nog wel, dat soort bizarre uitspraken doe ik niet aan mee.
Begrijp ik. Jij wil van Israel een Orthodox-religieuze, Iran2.0 maken.

Ik niet.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')