Ja, je blijft een Nederlands paspoort houden. Hier in Portugal mogen we ook stemmen omdat we resident zijn. Het is wel vreemd, maar ja.quote:Op zondag 5 maart 2023 18:57 schreef Geerd het volgende:
Raar dat je mag stemmen als je definitief in het buitenland woont...
Tsja, het is je recht, maar dit waren provinciale staten verkiezingen. Die heb ik overgeslagen.quote:Op zondag 5 maart 2023 18:57 schreef Geerd het volgende:
Tot zekere hoogte inderdaad vreemd. Natuurlijk is er altijd de kans dat je terug komt naar NL en dat je daarom dus stemrecht behoud.quote:Op zondag 5 maart 2023 18:57 schreef Geerd het volgende:
In Frankrijk mogen wij ons wel voor de gemeentelijke verkiezingen inschrijven. Landelijk niet.quote:Op dinsdag 14 november 2023 14:57 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Tot zekere hoogte inderdaad vreemd. Natuurlijk is er altijd de kans dat je terug komt naar NL en dat je daarom dus stemrecht behoud.
Veel vreemder vind ik dat ik in het land waar ik verblijf niet mag stemmen (Duitsland). Ookal woon ik hier sinds 8 jaar en ben compleet hier belastingplichtig en alles, toch mag het niet.
Oranje envelop gaat morgen op de bus.
Ja gemeentelijk hier ook, klopt. Maar provinciaal of nationaal niet.quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:19 schreef Maretakje het volgende:
[..]
In Frankrijk mogen wij ons wel voor de gemeentelijke verkiezingen inschrijven. Landelijk niet.
Klopt dat is hier ook. Of je moet de Franse nationaliteit aanvragen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 16:12 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ja gemeentelijk hier ook, klopt. Maar provinciaal of nationaal niet.
Ja dit inderdaad. In het land waar ik woon en leef mag ik niet stemmen, maar in Nederland wel. Voelt wel een beetje kromquote:Op dinsdag 14 november 2023 14:57 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Tot zekere hoogte inderdaad vreemd. Natuurlijk is er altijd de kans dat je terug komt naar NL en dat je daarom dus stemrecht behoud.
Veel vreemder vind ik dat ik in het land waar ik verblijf niet mag stemmen (Duitsland). Ookal woon ik hier sinds 8 jaar en ben compleet hier belastingplichtig en alles, toch mag het niet.
Oranje envelop gaat morgen op de bus.
Hier ook: voor de stad en voor de provincie. God zij dank niet voor de president aankomende zondag, wat een rampenplan is dat. Ik zou gewoon niet op één van beide kandidaten durven stemmen. Vrouwlief (Argentijnse) is het land ontvlucht dit weekendquote:Op woensdag 15 november 2023 08:57 schreef Managarm het volgende:
Wij mogen in Portugal ook alleen lokaal stemmen.
Daar heb ik nooit over nagedacht, maar leuk om te weten!quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:49 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik zit dit topic even door te lezen. Voor degenen die opgemerkt hebben dat ze in hun nieuwe vaderland alleen lokaal mogen stemmen is het misschien een geruststelling dat het in Nederland eigenlijk net zo geregeld is.
Voor de verkiezingen van de Tweede Kamer, de Provinciale Staten en het kiescollege niet-ingezetenen staan alleen open voor kiezers met de Nederlandse nationaliteit.
Bij de verkiezingen voor de waterschapsverkiezingen mogen alle kiezers, ongeacht nationaliteit en ongeacht hoe lang ze in Nederland wonen, stemmen voor het algemeen bestuur van het waterschap waar ze wonen.
Bij de gemeenteraadsverkiezingen wordt onderscheid gemaakt tussen burgers van andere EU-lidstaten en burgers uit landen buiten de EU. Burgers van andere EU-lidstaten mogen in Nederland, ongeacht hoe lang ze in Nederland wonen, stemmen bij gemeenteraadsverkiezingen. Voor burgers van landen buiten de EU geldt de eis dat ze ten minste 5 jaar legaal in Nederland moeten wonen.
Voor de verkiezingen van het Europees Parlement geldt weer een andere regeling. Alle kiezers met de Nederlandse nationaliteit mogen stemmen voor de Nederlandse leden van het Europees Parlement. Nederlanders die in een andere EU-lidstaat wonen, mogen kiezen of ze stemmen voor de Nederlandse leden van het Europees Parlement of voor de leden van het Europees Parlement van het land waar ze wonen, maar niet beide. In alle deze gevallen moet je je wel op tijd als kiezer registreren.
Ja raar eigenlijk ook. Waarom kan dat zo niet in Nederland. Is inderdaad gewoon een A4je. Maar goed, dan zonder alle namen erop geloof ik (kan me even niet precies herinneren).quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:56 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Overigens ben ik wel jaloers op jullie stembiljetten.
In Nederland krijgen we, vooral bij gemeenteraadsverkiezingen en nog meer bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer, enorme grote stembiljetten die volledig uitgevouwen nog breder zijn dan het stemhokje.
Jullie krijgen gewoon een stembiljet (nu ja, krijgen klopt niet helemaal, je moet het zelf afdrukken) op A4 formaat waarbij je boven een hokje moet invullen op welke partij je stemt, en onder een hokje moet invullen met het nummer van de kandidaat. Dat systeem zouden ze gewoon ook in Nederland moeten invoeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |