abonnement Unibet Coolblue
pi_208202110
Ik kom regelmatig bij een broodjeszaak van een bekende keten in het centrum van Eindhoven en het valt mij vaak op dat mensen vragen of ze van het toilet gebruik mogen maken, maar dat dit geweigerd word. Zelfs als het gaat om ouderen en kinderen.

Zover ik weet is het in de horeca verplicht om toiletvoorziening voor klanten te hebben. Ook hebben andere vestigingen van deze zelfde keten meestal wel een toilet naar mijn ervaring. Maar wat ik kan vinden geld dit mogelijk alleen voor zaken die alcohol verkopen.

Dus zodoende mijn vraag; is een broodjeszaak verplicht om een toiletvoorziening te hebben voor klanten?

ChatGPT geeft aan dat broodjeszaken met meer dan 10 zitplaatsen verplicht een toilet moeten hebben, maar geeft hier geen bron bij.

[ Bericht 10% gewijzigd door stephano1990 op 02-03-2023 09:20:32 ]
pi_208202140
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 09:13 schreef stephano1990 het volgende:
Ik kom regelmatig bij een broodjeszaak van een bekende keten in het centrum van Eindhoven en het valt mij vaak op dat mensen vragen of ze van het toilet gebruik mogen maken, maar dat dit geweigerd word. Zelfs als het gaat om ouderen en kinderen.

Zover ik weet is het in de horeca verplicht om toiletvoorziening voor klanten te hebben. Ook hebben andere vestigingen van deze zelfde keten meestal wel een toilet naar mijn ervaring. Maar wat ik kan vinden geld dit mogelijk alleen voor zaken die alcohol verkopen.

Dus zodoende mijn vraag; is een broodjeszaak verplicht om een toiletvoorziening te hebben voor klanten?
Nieuwe horecagebouwen hebben 1 toilet nodig als er maximaal 15 personen gebruik van maken. Anders zijn er 2 toiletten vereist. Voor bestaande horecagebouwen is 1 toilet voldoende als er maximaal 25 personen gebruik van maken.

Deze eis geldt alleen als het bedrijf een drank- en horecavergunning nodig heeft.
pi_208202162
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 09:16 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Nieuwe horecagebouwen hebben 1 toilet nodig als er maximaal 15 personen gebruik van maken. Anders zijn er 2 toiletten vereist. Voor bestaande horecagebouwen is 1 toilet voldoende als er maximaal 25 personen gebruik van maken.
Maar met horeca, word hierbij bedoeld horeca die alcohol schenkt?

Want dit stukje komt rechtstreeks uit de alcoholwet.
  donderdag 2 maart 2023 @ 09:18:36 #4
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_208202174
Ik heb geen idee eigenlijk, maar aangezien mijn echtgenote af en toe ineens aandrang krijgt vraag ik me dat ook wel eens af.
Openbare toiletten zijn vaak niet te vinden en om bij de Horeca zo maar naar binnen te lopen om naar het toilet te gaan gaat een beetje tegen onze mores in.
In andere landen zie je in steden, dorpen en grote winkelcentra wel verwijzingen naar toiletten hier zie ik dat maar sporadisch.
pi_208202185
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 09:18 schreef DrDarwin het volgende:
Ik heb geen idee eigenlijk, maar aangezien mijn echtgenote af en toe ineens aandrang krijgt vraag ik me dat ook wel eens af.
Openbare toiletten zijn vaak niet te vinden en om bij de Horeca zo maar naar binnen te lopen om naar het toilet te gaan gaat een beetje tegen onze mores in.
In andere landen zie je in steden, dorpen en grote winkelcentra wel verwijzingen naar toiletten hier zie ik dat maar sporadisch.
Ja een gebrek aan openbare toiletten word vaker aangegeven als een probleem in Nederland.

Mijn vriendin heeft ook een klein blaasje en geeft dit meestal pas aan als het echt dringend is.
pi_208202255
Nederland heeft de minst aantal openbare toiletten per zoveel inwoners van heel Europa.
  donderdag 2 maart 2023 @ 09:45:39 #7
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208202464
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2023 09:16 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Nieuwe horecagebouwen hebben 1 toilet nodig als er maximaal 15 personen gebruik van maken. Anders zijn er 2 toiletten vereist. Voor bestaande horecagebouwen is 1 toilet voldoende als er maximaal 25 personen gebruik van maken.

Deze eis geldt alleen als het bedrijf een drank- en horecavergunning nodig heeft.
Ja die info komt van de KVK af, dat heb ik ook gevonden.
De zaak waar TS het over heeft zal dat toilet wel hebben maar laat niemand er gebruik van maken blijkbar , dat is de vraag van TS
pi_208202525
quote:
2s.gif Op donderdag 2 maart 2023 09:45 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ja die info komt van de KVK af, dat heb ik ook gevonden.
De zaak waar TS het over heeft zal dat toilet wel hebben maar laat niemand er gebruik van maken blijkbar , dat is de vraag van TS
Dus de wet stelt wel verplicht een toilet te hebben, maar verplicht niet om het ook beschikbaar te stellen? :D
Geinig, zo voldoe je wel aan de regels en het kost je wat ruimte, maar een niet-gebruikte plee kun je prima als opslagruimte gebruiken. haha
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_208203048
Hopelijk schijt een klant eens de hele vitrine vol. Waardeloos horecagelegenheden waar je niet naar het toilet kan…. als je drinken of eten aanbied dan kun je toch wel op je vingers uittellen dat mensen moeten pissen of schijten.
U MAD?
pi_208203202
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 09:13 schreef stephano1990 het volgende:
Ik kom regelmatig bij een broodjeszaak van een bekende keten in het centrum van Eindhoven en het valt mij vaak op dat mensen vragen of ze van het toilet gebruik mogen maken, maar dat dit geweigerd word. Zelfs als het gaat om ouderen en kinderen.

Zover ik weet is het in de horeca verplicht om toiletvoorziening voor klanten te hebben. Ook hebben andere vestigingen van deze zelfde keten meestal wel een toilet naar mijn ervaring. Maar wat ik kan vinden geld dit mogelijk alleen voor zaken die alcohol verkopen.

Dus zodoende mijn vraag; is een broodjeszaak verplicht om een toiletvoorziening te hebben voor klanten?

ChatGPT geeft aan dat broodjeszaken met meer dan 10 zitplaatsen verplicht een toilet moeten hebben, maar geeft hier geen bron bij.
Vragen voorbijgangers dit, of vragen gasten of ze gebruik mogen maken van het toilet?

Het is nogal een verschil wanneer je betalende gasten toegang tot het toilet weigert of voorbijgangers, een toilet in de horeca is geen openbaar toilet.
pi_208203256
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:02 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]

Het is nogal een verschil wanneer je betalende gasten toegang tot het toilet weigert of voorbijgangers, een toilet in de horeca is geen openbaar toilet.
Probleem is dat er amper openbare toiletten zijn in Nederland, dus ik snap wel dat mensen dan bij de horeca aankloppen, zelfs als ze er niet eten/drinken.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 2 maart 2023 @ 11:12:45 #12
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_208203326
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 09:52 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Dus de wet stelt wel verplicht een toilet te hebben, maar verplicht niet om het ook beschikbaar te stellen? :D
Geinig, zo voldoe je wel aan de regels en het kost je wat ruimte, maar een niet-gebruikte plee kun je prima als opslagruimte gebruiken. haha
Volgens mij is het punt dat de eisen voor een toilet in de horeca gekoppeld zijn aan die drankvergunning. Anders gelden de standaard eisen voor een winkel. Daar is het toilet verplicht voor personeel, niet voor klanten. Blijft alsnog bizar, hoor. Als je geen alcohol verkoopt hoeven mensen niet naar de WC :D
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_208203383
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:07 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Probleem is dat er amper openbare toiletten zijn in Nederland, dus ik snap wel dat mensen dan bij de horeca aankloppen, zelfs als ze er niet eten/drinken.
Ik snap en ken het probleem ook, alleen snap ik de horeca ook dat zij het toilet niet gaan laten gebruiken als een openbaar toilet, ik heb zelf dan nog het fatsoen om op zijn minst een koffie te bestellen voor ik überhaupt overweeg om te vragen of er een toilet aanwezig en of ik er gebruik van zou mogen maken.

Maar goed, er is een gebrek aan openbare toiletten, hoe zou jij reageren wanneer er elke dag 10 mensen bij je aan de deur staan met de vraag of ze even bij jou mogen komen schijten, omdat je toevallig op een drukke doorlooproute woont? :7
pi_208203405
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:19 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]

Maar goed, er is een gebrek aan openbare toiletten, hoe zou jij reageren wanneer er elke dag 10 mensen bij je aan de deur staan met de vraag of ze even bij jou mogen komen schijten, omdat je toevallig op een drukke doorlooproute woont? :7
Mee eens hoor, andersom hoor je ook veel verhalen over eigenaren die pertinent iedere voorbijganger weigert, ook als je dus met een kind aan komt zetten met hoge nood.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208203905
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:19 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Ik snap en ken het probleem ook, alleen snap ik de horeca ook dat zij het toilet niet gaan laten gebruiken als een openbaar toilet, ik heb zelf dan nog het fatsoen om op zijn minst een koffie te bestellen voor ik überhaupt overweeg om te vragen of er een toilet aanwezig en of ik er gebruik van zou mogen maken.

Maar goed, er is een gebrek aan openbare toiletten, hoe zou jij reageren wanneer er elke dag 10 mensen bij je aan de deur staan met de vraag of ze even bij jou mogen komen schijten, omdat je toevallig op een drukke doorlooproute woont? :7
Euro per bezoek, abonnement mogelijk?

Hier is zelfs in ons kleine dorp in Portugal met 60 inwoners nog een openbaar toilet. Weliswaar omdat een deel van de huizen geen toilet heeft maar toch (ja het bestaat nog).
pi_208204324
Even technisch/wettelijk gezien mag je buiten de bebouwde kom toch gewoon buiten zeiken? (doet iedere wielrukker uiteraard).
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  donderdag 2 maart 2023 @ 13:29:52 #17
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_208204778
quote:
10s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:12 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Volgens mij is het punt dat de eisen voor een toilet in de horeca gekoppeld zijn aan die drankvergunning. Anders gelden de standaard eisen voor een winkel. Daar is het toilet verplicht voor personeel, niet voor klanten. Blijft alsnog bizar, hoor. Als je geen alcohol verkoopt hoeven mensen niet naar de WC :D
Het verschil is dat in een gewone winkel mensen relatief korte tijd verblijven, terwijl in de horeca mensen langere tijd zitten. Die regel geldt ook niet voor zaken die drank verkopen, maar echt alleen voor horeca.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_208205128
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:07 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Probleem is dat er amper openbare toiletten zijn in Nederland, dus ik snap wel dat mensen dan bij de horeca aankloppen, zelfs als ze er niet eten/drinken.
Dat probleem is echter niet de verantwoordelijkheid van de horeca ondernemingen en hoeft dus ook niet door hen te worden opgelost. Ook dat kind wat ineens nodig moet is niet het probleem van de horeca uitbater.

En ja, terecht ook. Op een plek met een beetje behoorlijke stroom aan voorbijgangers komen er anders zomaar tientallen of zelfs honderden mensen per dag je toilet gebruiken. Dat wil je als horeca uitbater om meerdere redenen niet:
- je betalende horeca gasten moeten daardoor langer wachten als het toilet weer eens bezet wordt door zo'n passant.
- extra kosten voor verbruik van water, zeep, toiletpapier, handdoekjes. Maar bovenal hoge extra kosten voor controle op hygiëne en extra schoonmaak
- horeca gasten die rustig komen lunchen zitten er niet op te wachten dat er continue toevallige passanten voorbij hun tafeltje banjeren en de rust verstoren, omdat er weer eens iemand hoge nood heeft.

[ Bericht 18% gewijzigd door Ivo1985 op 02-03-2023 14:09:04 ]
pi_208205205
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 09:26 schreef Homey het volgende:
Nederland heeft de minst aantal openbare toiletten per zoveel inwoners van heel Europa.
Gemeentehuis, buurthuis, bejaardenhuis, scholen, bibliotheek meegeteld?
  donderdag 2 maart 2023 @ 14:09:03 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208205219
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 14:07 schreef Nober het volgende:

[..]
Gemeentehuis, buurthuis, bejaardenhuis, scholen, bibliotheek meegeteld?
Die je noemt vallen m.i. niet alle onder openbare toiletten.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 2 maart 2023 @ 14:13:24 #21
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_208205262
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 12:51 schreef Het_Bokje het volgende:
Even technisch/wettelijk gezien mag je buiten de bebouwde kom toch gewoon buiten zeiken? (doet iedere wielrukker uiteraard).
Ligt aan de APV, al zal er als je in een afgelegen bosje staat te pissen waarschijnlijk geen haai naar kraaien nee.
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 14:07 schreef Nober het volgende:

[..]
Gemeentehuis, buurthuis, bejaardenhuis, scholen, bibliotheek meegeteld?
Ben jij ooit wel eens een willekeurige school binnen gelopen om naar de wc te gaan dan? :D
  donderdag 2 maart 2023 @ 14:31:38 #22
3542 Gia
User under construction
pi_208205427
https://www.rtvnoord.nl/n(...)een-wcs-voor-klanten

Denk dat je een broodjeszaak eerder als winkel kunt zien, dan als horeca.
Het stukje veiligheid voor de werknemers, lijkt me best belangrijk en een goede reden om toiletbezoek te weigeren.
Mensen die om medische redenen vaak naar het toilet moeten, kunnen hiervoor een pasje krijgen. Daarmee mag een toiletbezoek niet geweigerd worden. Maar ja, wie wil er in een overvolle winkel hier de discussie over aangaan met personeel dat hier niet van op de hoogte is.

https://medischtoiletpasnederland.nl/de-toiletpas/
  donderdag 2 maart 2023 @ 14:58:26 #23
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_208205715
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 14:31 schreef Gia het volgende:
Daarmee mag een toiletbezoek niet geweigerd worden.
Dat lees ik echt helemaal nergens terug op die site.
pi_208205956
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 09:19 schreef stephano1990 het volgende:

[..]
Mijn vriendin heeft ook een klein blaasje en geeft dit meestal pas aan als het echt dringend is.
Jouw vriendin is 2 jaar?
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 2 maart 2023 @ 15:23:09 #25
408813 crew  trein2000
pi_208205990
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 14:58 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Dat lees ik echt helemaal nergens terug op die site.
Gewoon een privaat initiatief zonder enige status inderdaad.
Neemt niet weg dat het in de praktijk misschien best werkt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 2 maart 2023 @ 16:17:57 #26
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_208206579
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 12:51 schreef Het_Bokje het volgende:
Even technisch/wettelijk gezien mag je buiten de bebouwde kom toch gewoon buiten zeiken? (doet iedere wielrukker uiteraard).
https://www.politie.nl/in(...)penbaar%20Ministerie.

Hangt dus af of een gemeente de moeite heeft genomen om een APV (Algemene Plaatselijke Verordening) in te voeren die dit ook buiten de bebouwde kom verbiedt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 2 maart 2023 @ 16:27:35 #27
3542 Gia
User under construction
pi_208206667
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 14:58 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Dat lees ik echt helemaal nergens terug op die site.
Er is zelfs een online meldformulier voor als je geweigerd wordt.
https://medischtoiletpasnederland.nl/geweigerd-tot-het-toilet/
  donderdag 2 maart 2023 @ 16:30:49 #28
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208206710
16 euro voor een pasje dat iedereen aan kan vragen en waar je formeel niets aan hebt. Leuk verdienmodel wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 2 maart 2023 @ 17:10:37 #29
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_208207196
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 16:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Er is zelfs een online meldformulier voor als je geweigerd wordt.
https://medischtoiletpasnederland.nl/geweigerd-tot-het-toilet/
En dan gaan ze in gesprek ja. Je mag dus gewoon nog steeds weigeren, alleen krijg je dan misschien de toiletjehovas aan de deur.
pi_208207260
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 16:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Er is zelfs een online meldformulier voor als je geweigerd wordt.
https://medischtoiletpasnederland.nl/geweigerd-tot-het-toilet/
Een prima initiatief, alleen is het vrijwillig voor een winkel/horecagelegenheid om zich er bij aan te sluiten, het wil niet zeggen dat je overal aan kan kloppen en, door zo'n pasje van deze stichting te laten zien, even gebruik kan maken van het toilet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')