abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208187048
Vraag aan ervaren houtstokers.

Ik wil een houtkachel in de serre zetten. Een beetje voor de warmte, vooral voor de leuk. Zal hem niet heel vaak gebruiken, gewoon om af en toe gezellig wat blokken hout weg te fikken. De ruimte waar het om gaat is ongeveer 15 m2.

Natuurlijk reeds de tutorials gelezen en video's gezien over zo verantwoord en efficiënt mogelijk stoken om de levensgevaarlijke uitstoot tot een minimum te beperken.

Nu ben ik aan het rondkijken maar zie enorme prijsverschillen. Er zijn al houtkachels voor een paar honderd euro die er in mijn onervaren blik prima uitzien, maar ook van vele duizenden euro's. Als leek vraag ik mij af: zit er ook echt veel kwaliteitsverschil in die dingen? Of is het vooral merk en design?

[edit] En met kwaliteitsverschil bedoel ik: dat we niet doodgaan door koolmonoxide of dat mijn prachtige wit geverfde muren na een jaar geel zijn. Ik laat het afvoerkanaal aansluiten door een professional.

[ Bericht 6% gewijzigd door TristanusMaximus op 01-03-2023 08:50:53 ]
pi_208187881
Het prijsverschil zal in de gebruikte materialen zitten, Dun "pisbakken" staal voor een goedkoop kacheltje en dikker staal voor de duurdere, mogelijk ook met speksteen. Let ook op het vermogen, kachel niet te veel smoren (slechtere verbranding)dus voor een kleine ruimte een lichte kachel 2 a 3 KW.
pi_208191908
Het is vooral design inderdaad. Als het er niet hypermodern of design uit hoeft te zien kun je ook op zoek naar een gebruikte. Op marktplaats staan echt wel mooie en zeer nette. Bijvoorbeeld Jotul en Barbas zijn gerenommeerde merken.
Hou wel rekening met een aantal kw dat bij de ruimte past (formaat en isolatie), anders smoor je weg.

Je zal vast op zoek zijn naar een voorzethaard/potkachel, die geven sowieso meer warmte (want rondom) dan een inzethaard. Zo'n laatste heb ik, daar gaat ook veel warmte de pijp uit.
pi_208201952
Duidelijk. Bedankt! Gaat inderdaad om een losstaande haard, geen inbouw.
Dan ga ik voor niet te veel vermogen voor deze ruimte, en hoef geen hypermodern design maar wel eentje met degelijk materiaal.
pi_208532560
Ik gebruik gewoon een simpele houtkachel van de bouwmarkt hier om ons huis te verwarmen. Twee jaar geleden: 200 euro voor betaald. Kwaliteit, redelijk. Alleen de stenen die in de kachel zitten breken makkelijk, maakt voor gebruik niet uit maar met schoonmaken toch onhandig. Kachel is 5KW, genoeg om deze kleine tijdelijke woning van 32 m2 mee te verwarmen.

Ik zou voor een tweedehands kachel gaan, koop je betere kwaliteit voor dezelfde prijs als een nieuwe.

Tot 50 cm onder het dak enkelvoudige buis, dan overstappen naar dubbele geisoleerde buis, dan raak je minder warmte kwijt dan als je alles met dubbelwandig doet.
:
pi_208533155
Naar Duitsland gaan , daar liggen de kwaliteitseisen hoger en de prijzen lager. In de bouwmarkt heb je daar voor iets meer dan 200 euro een goede houtkachel.
pi_208552514
Toen wij ons huis kochten was het geld natuurlijk sneller op dan de verbouwing, dus de mooie kachel werd er 1 van de karwei in de aanbieding. Met het idee we zien over 2 jaar wel weer verder.

Nu 10 jaar later doet hij het nog prima en wij stoken bijna alleen maar op hout de afgelopen 4 jaar.
Enige dat ik nu 2 keer heb moeten vervangen is een soort afdichtingstouw dat de ruit goed doet afsluiten.

Denk er om dat je voor een goede trek 4 meter pijp moet hebben, in een serre lijkt mij dat lastig.

De haard die wij hadden uitgezocht in eerste instantie had de lucht inlaat zou dat de ruiten schoon zouden blijven, en was van veel dikker staal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')