Op Fotografica Hilversum zie ik ergens een
Canon achterkantje ergens uit een bak opdoemen, toch even nieuwsgierig en het blijkt een 100mm macro. Een van de succesnummers van
Canon, zowel in de gewone USM-versie als in die met ook nog IS alsmede een rood ringetje (die optisch onderling ook nog verschillen)
De 100mm macro waarmee ik in handen stond was echter beduidend anders, geen USM en al helemaal geen IS laat staan een rood ringetje. Nooit van gehoord. Even getest, zoekerbeeld is veelbelovend en de prijs viel mee en dus verdween ie in mijn collectie.
Thuis maar even nagezocht wat het nou precies was en dat was best wel verrassend, het was de eerste versie van de 100mm macro, geintroduceerd in 1990. Tot zover verklaarbaar maar waarom had ik er nog niet eerder een gezien

Het Canon museum waar wat specs staan verraadt het al een beetje Waar van de overige 100mm's de prijzen steeds in dollars dan wel euro's staan aangegeven staat van deze alleen een prijs in Yen wat doet vermoeden dat deze lens nooit voor de Europese of Amerikaanse markt bedoeld was en dat maakt dat ie hier allesbehalve algemeen is. De 2.5/50mm Compact Macro uit 1987 ging wél wereldwijd en daar vind je er hier ook nog steeds best veel van.
Die USM kwam overigens in 2000 op de markt, de L met IS en USM in 2009Qua lens is ie helemaal 1990, half internal focussing ofwel net zoals de Tokina ATx 90mm draait ie niet zover uit als bij oudere macrolenzen het geval was. De AF met een gewoon motortje is redelijk rap, nauwkeurig maar enigszins aarzelend ofwel hij moet even zoeken maar hij vindt het uiteindelijk wel. Waarschijnlijk als ik meer en beter licht heb dat ie nog wat beter gaat performen.
Optisch lijkt deze 100mm op het eerste gezicht een beetje op de 50mm macro die ik al had. Al in het zoekerbeeld oogt de boel knetterscherp. Bij eerste gelegenheid dan ook naar Burgers Mangrove vertrokken. Wel als hulpje de flitser meegenomen, alleen even vergeten dat de betere diffusers voor macro in mijn andere tas zaten

Licht in Mangrove was zo goed als afwezig, vandaar dat ik de flitser het alleen liet opknappen ofwel donkerveld. De omnibounce maakte het flitslicht nog enigszins dragelijk, liever had ik er even een envelopje opgeschoven.
Canon EF 2.8/100mm Macro by
Ouwesok, on Flickr
Ouwesok, on Flickr
Ouwesok, on Flickr
Anders dan de iets oudere 50mm macro loopt ie tot 1:1
Ouwesok, on Flickr
Ouwesok, on Flickr
Ouwesok, on Flickr
Ouwesok, on Flickr
Ouwesok, on Flickr
Ouwesok, on Flickr
Scherpte zit er wel in

Eerste proefjes laten ook zien dat ie best mooie achtergrondjes maakt ofwel dit is wel een leuke om in het seizoen mee het veld in te nemen én het is weer een leuke aanvulling op mijn collectie maffe macrolenzen.
Daarbij blijft het natuurlijk leuk als je op een beurs iets uit een bak trekt dat je eigenlijk nog helemaal niet kende.