abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208173562
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2023 23:56 schreef Neo-Mullen het volgende:
Camera leeg ik vervloek mezelf
Ach, er zijn er velen die voor jou een foto nemen hoor
Eens kijken
  Manager PR/Moderator maandag 27 februari 2023 @ 23:59:28 #77
269689 crew  Viv
pi_208173569
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2023 23:56 schreef Neo-Mullen het volgende:
Camera leeg :r :( ik vervloek mezelf
-O-
  Manager PR/Moderator dinsdag 28 februari 2023 @ 06:50:07 #78
269689 crew  Viv
pi_208173980
quote:
84s.gif Op maandag 27 februari 2023 22:43 schreef Starhopper het volgende:
Kijk al die mensen dan _O-

[ twitter ]
Heeft zelfs de NOS gehaald! :D

Drukte langs de kust door 'noorderlichtkoorts'
https://nos.nl/artikel/24(...)r-noorderlichtkoorts
  Moderator dinsdag 28 februari 2023 @ 08:23:39 #79
8781 crew  Frutsel
pi_208174332
Vorig topic deden we tien jaar over....

heb zo'n idee dat we dat nu niet gaan halen ;)
  dinsdag 28 februari 2023 @ 10:17:40 #80
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208175384
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 06:50 schreef Viv het volgende:

[..]
Heeft zelfs de NOS gehaald! :D

Drukte langs de kust door 'noorderlichtkoorts'
https://nos.nl/artikel/24(...)r-noorderlichtkoorts
Noorderlichtkoorts _O- _O- _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_208175507
quote:
84s.gif Op maandag 27 februari 2023 22:43 schreef Starhopper het volgende:
Kijk al die mensen dan _O-

[ twitter ]
Zo dichtbij eigenlijk. Ik had erheen kunnen fiesen.
Vandaag is het erg bewolkt, vrees ik, als ik nu naar het weer kijk. Toch even vanavond afwachten, want het lijkt me toch gewoon heel tof om te zien (met/op foto :P ) :@
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 28 februari 2023 @ 10:46:17 #82
8781 crew  Frutsel
pi_208175689
quote:
Noorderlicht opnieuw te zien boven Nederland

Wie maandagavond laat naar de lucht keek, kon opnieuw het noorderlicht zien. Maar de mooiste luchten waren te zien met behulp van een camera. Als je het zeldzame natuurverschijnsel hebt gemist, kun je vanavond misschien alsnog genieten van de opvallend gekleurde luchten, zegt Weerplaza.

De weerdienst ontving prachtige plaatjes vanaf Terschelling en Texel tot aan plekken als Enkhuizen. Zelfs op het vrij zuidelijk gelegen strand van Scheveningen was het noorderlicht te zien. Ook in het noorden van Groningen kleurde de lucht, al gooide bewolking wel wat roet in het eten. Daardoor was het noorderlicht wat minder goed te zien dan de nacht ervoor, zegt Rico Schröder van Weerplaza.

Maar met het blote oog was het schouwspel niet altijd goed te zien. De jaloersmakende foto's die op sociale media worden gedeeld zijn vooral het gevolg van slim camerawerk. Met het blote oog is het noorderlicht volgens Schröder minder mooi.

Het bijzondere natuurverschijnsel zorgde ervoor dat veel mensen richting de kustgebieden trokken. Omrop Fryslân meldt dat bij het ongeveer 250 inwoners tellende dorpje Westhoek een kleine file met auto's ontstond, omdat mensen naar het noorderlicht wilden kijken. Ook in Zeeland verzamelden tientallen mensen op de dijken, schrijft Omroep Zeeland. Onder hen waren zelfs mensen uit België.

Wie het noorderlicht heeft gemist, maakt vanavond misschien weer kans het verschijnsel te aanschouwen. "Komende nacht is het helder en de temperatuur gaat flink onderuit. Ook zijn de activiteiten op de zon (de elektrisch geladen deeltjes die de zon naar de aarde 'spuwt' en het noorderlicht veroorzaken, red.) er nog steeds. De kans is zeker aanwezig dat we het vanavond tussen 22.00 en 23.00 uur weer kunnen zien. Aan het weer ligt het niet, we moeten gewoon afwachten."
  Moderator dinsdag 28 februari 2023 @ 10:49:04 #83
8781 crew  Frutsel
pi_208175734
Activiteit op de zon lijkt iets af te nemen en de zonnevlekken draaien nu van ons weg dus vanavond denk ik laatste echte kans.
  Moderator dinsdag 28 februari 2023 @ 10:49:52 #84
8781 crew  Frutsel
  dinsdag 28 februari 2023 @ 11:16:34 #85
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208176058
Als ik kijk naar de data, dan gaat het vanavond al niets meer worden. Het IMF en dichtheid zijn ingestort en de zonnewindsnelheid zakt langzaam terug naar normale waardes.
Het is inderdaad wachten tot de zonnevlekken weer terugkeren of een nieuwe actieve zonnevlek ontstaat.
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_208176187
Wat moet het zonde zijn om in Scandinavische landen te wonen en 80x per jaar het noorderlicht te zien en de magie ervan kwijtraken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cuz I'm Mr. Brightside
  Moderator dinsdag 28 februari 2023 @ 13:18:05 #87
8781 crew  Frutsel
pi_208177253
quote:
Noorderlichtspektakel voorbij, maar ‘binnenkort’ nieuwe kans

Wie zondag- of maandagavond het noorderlicht heeft gemist en hoopte op een herkansing dinsdagavond, heeft dikke pech: de zonneactiviteit die zorgt voor het bijzondere natuurverschijnsel is sterk afgenomen. Maar niet getreurd, zegt weerman Wouter van Bernebeek, want de kans is groot dat het poollicht zich de komende tijd vaker laat zien. ,,Als alles meezit.”

Dit weekend werd de mogelijkheid nog opengehouden dat tot en met woensdagavond de kleurrijke lichtshow te zien zou zijn, al dan niet met behulp van een fotocamera met lange sluitertijd om het beter in beeld te brengen. Die kunnen immers meer licht binnenlaten. Maar die kans is verkeken, denkt Van Bernebeek van Weerplaza. ,,De zonneactiviteit is sterk afgenomen en er is geen zonnevlam onderweg naar aarde.”

Hij zegt dat we in ‘onze handen mogen knijpen’ dat we twee mooie avonden hebben gehad. ,,Met name zondag, toen het in grote delen van het land met het blote oog goed zichtbaar was. Voor het laatst was dat acht jaar geleden, in 2015", zegt Van Bernebeek. Waarschijnlijk hoeven we niet zķ lang te wachten op een volgende lichtshow. ,,Volgend jaar zitten we op een zonnemaximum, dat betekent dat er meer uitbarstingen plaatsvinden op de zon die het fenomeen veroorzaken. De komende jaren gaan we dit vaker zien, misschien zelfs al wel volgende maand. In 2019 en 2020 was er sprake van een zonneminimum, waardoor er in die jaren en daaraan voorafgaand juist weinig poollicht was.”

Het noorderlicht, ofwel poollicht, ontstaat doordat geladen deeltjes van de zon met enorme snelheden van honderden kilometers per seconde botsen met stikstof- en zuurstofdeeltjes hoog in onze atmosfeer, zo tussen de 100 en 300 kilometer hoogte. De deeltjes bereiken de aarde op de Noordpool en daardoor is het noorderlicht vrij regelmatig boven Scandinavië te zien, als een groene gloed. Door de bolling van de aarde kijken we vanuit Nederland naar de bovenkant van de zonnestorm. Dat licht is rood. Vooral zondagavond gaf het een spectaculair schouwspel in Nederland: zo legden twitteraars uit onder meer Genemuiden (Overijssel), Dokkum (Friesland), Franeker (Friesland), Lauwersoog (Groningen) en het Waddengebied het noorderlicht vast. Maar het natuurverschijnsel was ook te zien in Cuijk, in het noorden van Brabant, zo ervoer Van Bernebeek zelf.

Als er veel zonneactiviteit is, betekent dat niet automatisch dat we het fenomeen kunnen zien, zegt Van Bernebeek. ,,Als zo'n zonnestorm de aarde bereikt terwijl het bij ons licht is, dan kun je het niet zien. En als het bewolkt is, zoals het in Nederland vaak is in de winter, dan ook niet. Het blijft lastig op onze breedtegraad, want we zitten vrij zuidelijk."
  dinsdag 28 februari 2023 @ 14:53:40 #88
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208178459
- Het zonnemaximum is in 2025 en niet volgend jaar. En de zon is nu al actiever dan de verwachtingen :Y
- We kijken niet alleen tegen de bovenkant aan. Vanuit NL is de onderzijde, de groene band, wel degelijk te zien.
- De laatste keer dat het poollicht duidelijk zichtbaar was met het blote oog was op 6 maart 2016. Alleen was dat een onverwachte kans en was er geen mediahype.
- Ook als er minder actieve zonnevlekken zijn kunnen er kansjes ontstaan: de zgn coronale gaten. (maar dit is alleen voor de die-hards)
  Moderator dinsdag 28 februari 2023 @ 15:08:21 #89
8781 crew  Frutsel
pi_208178598
quote:
84s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 14:53 schreef Starhopper het volgende:

- Ook als er minder actieve zonnevlekken zijn kunnen er kansjes ontstaan: de zgn coronale gaten. (maar dit is alleen voor de die-hards)
Corona maakt alles kapot
  Manager PR/Moderator dinsdag 28 februari 2023 @ 15:36:10 #90
269689 crew  Viv
pi_208178882
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 11:32 schreef Neo-Mullen het volgende:
Wat moet het zonde zijn om in Scandinavische landen te wonen en 80x per jaar het noorderlicht te zien en de magie ervan kwijtraken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:D
  Moderator dinsdag 28 februari 2023 @ 17:00:27 #91
45833 crew  Fogel
pi_208180013
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 11:32 schreef Neo-Mullen het volgende:

SPOILER
Dit raakt mij…
Ben nu toevallig in Nederland en zei gister nog ‘voor zo weinig ga ik echt niet naar buiten, zelfs al is het speciaal voor hier’ :D
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_208180594
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 17:00 schreef Fogel het volgende:

[..]
Dit raakt mij…
Ben nu toevallig in Nederland en zei gister nog ‘voor zo weinig ga ik echt niet naar buiten, zelfs al is het speciaal voor hier’ :D
Tja dat hebben we hier met de Mandarijneend.
Wij zien ze hier bij de tientallen. En bij eentje halen we de neus er nog niet voor op.
Terwijl ze in New York voor eentje. Met z'n allen naar de plek gaan voor zo'n beestje.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_208181178
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 28 februari 2023 @ 21:34:05 #94
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_208184236
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 17:00 schreef Fogel het volgende:

[..]
Dit raakt mij…
Herkenbaar _O-

Nu vond ik het wel waard, maar als het dan zo net zichtbaar is voor het oog denk ik al snel "meh, kan beter, doei". @Viv is daar nog een stukje erger in _O-

Helaas gisteren niet genoeg foto's kunnen maken voor een goede timelapse. Het waren allemaal relatief korte oplevingen. Wel een mooi redelijke foto's kunnen maken vanuit de slaapkamer :D

woensdag 1 maart 2023 @ 07:23:38 #95
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208186726
Even gejat bij FOT
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 01:20 schreef very het volgende:
Gisteren in Egmond aan Zee:

Manager PR/Moderator woensdag 1 maart 2023 @ 07:31:52 #96
269689 crew  Viv
pi_208186761
quote:
84s.gif Op woensdag 1 maart 2023 07:23 schreef Starhopper het volgende:
Even gejat bij FOT
[..]

Mooi @very ! O+

(Dat roze hebben wij hier niet of nauwelijks gehad, in Zweden wonen is dus ook niet alles. :( ;) )
  woensdag 15 maart 2023 @ 01:13:08 #97
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208380054
Zojuist zwak fotografisch poollicht kunnen vangen :) Foto is genomen rond 00:35.

pi_208380573
Als al deze Nederlandse waarnemingen een voorbode zijn voor de zonneclimax in 2025 dan wordt het epic :o

Heb m'n bezoek naar Lapland speciaal daarom voor maart 2025 gepland staan :')
Volgens de statistieken moet dat wel haast een garantie op het noorderlicht zijn :9
Cuz I'm Mr. Brightside
  Moderator woensdag 15 maart 2023 @ 11:23:13 #99
8781 crew  Frutsel
pi_208382929
Vandaag waren er wel kansen al weet ik niet of dat in Nederland verder zichtbaar is.

quote:
Aurora may be seen as low as New York to Wisconsin to Washington state.
Weet niet hoe dat dan in Europa zit...
  woensdag 15 maart 2023 @ 11:37:46 #100
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208383208
quote:
7s.gif Op woensdag 15 maart 2023 07:40 schreef Neo-Mullen het volgende:
Als al deze Nederlandse waarnemingen een voorbode zijn voor de zonneclimax in 2025 dan wordt het epic :o

Heb m'n bezoek naar Lapland speciaal daarom voor maart 2025 gepland staan :')
Volgens de statistieken moet dat wel haast een garantie op het noorderlicht zijn :9
Dan is deze wel nuttig om te bekijken :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')