abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208123882
Fitness is al ruim twintig jaar de meest beoefende sport onder Nederlanders van 12 jaar en ouder. En fitness wint nog steeds aan populariteit, blijkt uit de leefstijlmonitor van het CBS.

Ondanks die populariteit ervaren veel jongeren ongemak in de sportschool, zo delen ze in een online vragenlijst van NOS Stories. Van de 900 jongeren die aangeven naar de sportschool te gaan, zegt ruim de helft zich daar weleens ongemakkelijk te voelen. Zo'n 300 jongeren vertellen dat ze helemaal niet naar de sportschool gaan vanwege dat ongemak.

De meest voorkomende klacht? Glurende mannen.

Jonge vrouwen ervaren overlast
Online is angst voor de sportschool onderwerp van gesprek. Op TikTok is de hashtag #gymanxiety ruim 51 miljoen keer bekeken.

Yentl van Breugel (21) maakte een video over een vervelende ervaring in de sportschool en plaatste die op het platform. Ze vertelt over een man die haar aanstaart, haar van apparaat naar apparaat volgt en dicht langs haar loopt.

"Ik ben het zat dat wij vrouwen hiermee moeten dealen op een dagelijkse basis", zegt ze geëmotioneerd. "Ik wil gewoon in rust m'n work-out doen, zonder dat smerige mannen me intimideren." Haar video is inmiddels 1,8 miljoen keer bekeken.

Ook Manon Hoogendoorn (22) plaatste een video op TikTok. "Op nog geen meter afstand keek een man me van top tot teen aan, echt door mijn kleding heen. Zo van, wat zit daaronder?", zegt ze tegen NOS Stories.

Nadat Manon de man op zijn gedrag had aangesproken, bleef hij van een afstand naar haar staren. Ze brak haar training vroegtijdig af, omdat ze zich zo ongemakkelijk voelde. "Het voelt heel vies, heel naar." Op TikTok zijn tal van video's te vinden over hetzelfde onderwerp.

Er zit een groot verschil tussen iemand iemand begroeten en iemand een onveilig gevoel geven.

Yentl van Breugel
In reacties onder de video van Manon schrijven vrouwen zich te herkennen in haar situatie. De duizenden reacties onder de video van Yentl hebben een andere toon. "Alle mensen die de video hebben gezien, hebben mij bestempeld als jankbal", zegt ze.

Yentl had zich voorbereid op negatieve reacties. "Maar de hoeveelheid had ik niet verwacht, en ook niet van wie", zegt ze, doelend op de vele reacties van vrouwen die het voor mannen opnemen.

Ze heeft er geen boodschap aan: "Je mag in de rondte kijken en ook een praatje maken. Maar er zit een groot verschil tussen iemand iemand begroeten en iemand een onveilig gevoel geven."

Strakke kleding
Sportsocioloog Agnes Elling van het Mulier Instituut zegt, zoekend naar een verklaring voor het ongewenste gedrag in fitnesscentra, dat sportscholen veel bezig zijn met het verkopen van een sexy lichaam. "De reden dat je naar de sportschool gaat, heeft behalve met gezondheid ook te maken met uiterlijk. Er ligt veel meer nadruk op dan bij andere sporten." Ook sportkleding speelt volgens haar een rol: "Het is in de mode om in strakke kleding naar de sportschool te gaan, en dat legt er nog meer nadruk op".

NOS Stories sprak met jongeren die vinden dat vrouwen erom vragen als ze strakke kleding dragen. "Je kan ook in andere kleding trainen", zegt een jongen. "Als je je als vrouw op een bepaalde manier kleedt, kan dat voor mannen afleidend zijn", zegt een ander.

Volgens Elling klopt dat niet. "Vrouwen weten dat ze commentaar krijgen, maar dat is iets anders dan erom vragen." Elling ziet dat steeds meer vrouwen weigeren om zich te conformeren aan die gedachte. "Ze spreken zich meer uit over sekse-ongelijkheid, bijvoorbeeld tegen mensen die naar hen gluren in de sportschool. Zij accepteren bepaalde vormen van seksisme niet langer en willen hier iets tegen doen."
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_208123888
Ik heb de titel vernaggeld :'(
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_208123903
Hahaha jaaaa !!!

Nog een topic. Zullen we met dit onderwerp de reeks van de aardbevingen in Turkije/Syrie overtreffen?
pi_208123919
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 11:02 schreef theunderdog het volgende:
Hahaha jaaaa !!!

Nog een topic. Zullen we met dit onderwerp de reeks van de aardbevingen in Turkije/Syrie overtreffen?
Ontopic graag.
pi_208123933
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 11:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ontopic graag.
Graag ontopic.
  Eindredactie Games vrijdag 24 februari 2023 @ 11:03:57 #6
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_208123937
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 10:57 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat is het punt niet. Welke gegevens heb jij om aan te nemen dat achtervolgen veel gebeurt op sportscholen? Ik zit inmiddels bij mijn zesde en train ook regelmatig op andere locaties door heel het land. Op geen enkele dit probleem gezien. Denk dat ik een realistisch beeld heb van sportscholen in Nederland.
Ja vriend jouw persoonlijke ervaring boeit echt niemand en is uiteraard niet representatief, dat snap je zelf ook dondersgoed. Dus aantallen fitness-uren en sportscholen gaan opnoemen is echt verspilde moeite. Ik heb geen gegevens, ik ga uit van de bron, moet je ook eens proberen, daar staat dat van 900 ondervraagden er meer dan de helft aangeeft zich wel eens ongemakkelijk te voelen. Dat is de aanleiding. Misschien moeten we het daar eens over hebben i.p.v. over Yentl of whoever the fuck
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_208123939
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 21:52 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Enkel als een stuk vlees gezien worden is irritant soms.
Het is een sportschool, je bent daar voor het vlees. Even aan de hammen werken, de biefstukjes mals maken. Als je aandacht op je hersenen wil vestigen moet je op schaken gaan. Al moet je van de mannen op de schaakclub ook niet verwachten dat ze hard to get spelen.

Ik ben nog nooit naar de sportschool geweest, maar het is wel lichaamscultuur bij uitstek. Voor de mooi. Ik heb wel echte sport gedaan en als dat ook maar enigzins om fitheid gaat zit iedereen aldoor elkaars fysieke toestand op het oog het checken. Mannen onder elkaar, zitten bewonderend over elkaars dijen, 8-packs (ik), monnikskappen en dooraderde onderarmen te praten. Er zit afgunst en esthetiek in fitheid, je gaat en mag in die context over grenzen die in een andere context seksueel zouden zijn, hoe er gekeken wordt maar ook hoe je je laat zien. Ik deed dat ook gewoon, toen de sportschool als fenomeen nog niet bestond en 6-packs nog uiterst zeldzaam waren veegde ik ook altijd het zweet van mijn voorhoofd met de onderkant van mijn t-shirt.

En dan is er weer iets van en door mannen dat vrouwen dan ook weer willen en dan komen ze zich opdringen in zo'n oorspronkelijk mannenomeving, en dan moet die hele lichamelijkheid ineens 100% onderdrukt omdat er een spanningsveld dan wel overlap met seksuele begeerte is? Je bent daar toch omdat je 'spieren wil zien'? Maar bij andermans spieren moet je dan ineens de blik beschaamd afwenden? Met name bij billen gaat de aandacht heel snel van 'lekker gespierd' naar 'geil'. Dan weer niet bij voetballers die elkaar op de billen slaan, maar dan wel weer bij een mannelijke trainer die vrouwenvoetbalsters op de billen tikt, door de buitenwereld juist want sporters onderling die elkaar kennen zie je weer een gemak en vertrouwdheid met elkaars lichamelijkheid die in een andere context te intiem zou zijn, ook tussen man en vrouw.

quote:
Maar het gaat meer om een ander gevoel.
Het gevoel dat het elk moment fout kan gaan. Het is net als die ruzie schopper die het op jou gemunt heeft, die dreiging boven je hoofd. Als man zijnde?…..

Iemand kijkt je steeds strak aan, is steeds in je buurt, als hij langs loopt tikt hij net zo even tegen je aan.
Oh sorry hoor met zo’n kom dan blik.
Jij denkt de tering, ik wilde alleen even een avondje uit gaan, maar de lokale sjonnie vindt dat hij jou moet uitdagen om zijn sjonnie status te bevestigen. De bedoeling is dat jij beeft en sjonnie zijn sjonnie ding even laat doen, want dan is sjonnie blij.

Echt? Hoevaak gebeurd dit voordat je sjonnie een bloedneus wil slaan?
Het fysiek bedriegende alleen door het fysiek zwakker zijn maakt het probleem, maakt het een probleem voor vrouwen. Maar in het licht van bovenstaand, is dan ook niet vooral het probleem van sportscholen dat mensen samen sporten terwijl ze elkaar helemaal niet kennen? Het is geen club, het is geen team, maar je staat en zit daar wel flink lichamelijk met elkaar te wezen.

Dat schreeuwt dus om een etiquette. Kledingkeuze zou daar overigens best onderdeel van mogen uitmaken. Maar er is ook een interpretatieprobleem. Het zijn toch snel heel erg subjectieve ervaringen. Staart iemand naar je, of kijkt hij voor zich uit, checkt hij hoeveel kilo je tilt, of hoe lekker je bent. Loopt hij achter jou langs, of liep hij ergens heen en bedacht zich? Je kunt je ook helemaal in sjon in de ruziezoeker vergissen. Je ziet ook dat als er zo'n hysterische trend is mensen in van allerlei intermenselijk contact en bijbehorend ongemak racisme gaan zien. Door deze aandacht gaan nu ook veel meer vrouwen veel meer momenten als hinderlijke seksuele aandacht interpreteren. "Wij vrouwen moet daar dag in dag uit mee dealen", als je dat voor waar aanneemt, dan valt toch elke niet onmiddelijk overduidelijk onschuldige blik daar onder?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Eindredactie Games vrijdag 24 februari 2023 @ 11:04:26 #8
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_208123942
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 10:59 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dus mijn stelling dat niet ik maar de media deze dames naar voren schuift klopt?
Ja, dat hadden we eerder al vastgesteld. Lees je de reacties wel waar je op reageert? Jij stelde alleen expliciet dat twee deze dames de aanleiding zijn, wat niet klopt.

quote:
2s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 10:44 schreef 2dope het volgende:

[..]
Exact dit inderdaad, het zijn twee 'terloopse' voorbeelden van wat Tiktok-trutjes die verder geenszins de aanleiding zijn van het aangekaarte probleem. Dat een heleboel mensen helemaal viesmad gaan op deze twee is dan ook vrij jammer omdat het onderliggende issue vrijwel compleet genegeerd wordt verder. Dat is ook NOS aan te rekenen uiteraard
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_208123944
kijken mag
staren niet
pi_208123945
Wat een onzin, dan ga je toch lekker thuis trainen of betaal je voor 'prive' gebruik van apparatuur.
Het is niet voor niets zo goedkoop.

Of begin een train club waarbij iedereen geblinddoekt is... Wees creatief maar ga ophouden met zeuren... je hoeft niet naar de sportschool, waar mannen komen, waar mannen trainen, waar mannen testosteron opbouwen en daardoor mogelijk wat meer kijken dan normaal...

:Z

*zucht*
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_208123947
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 11:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het is een sportschool, je bent daar voor het vlees. Even aan de hammen werken, de biefstukjes mals maken. Als je aandacht op je hersenen wil vestigen moet je op schaken gaan. Al moet je van de mannen op de schaakclub ook niet verwachten dat ze hard to get spelen.

Ik ben nog nooit naar de sportschool geweest, maar het is wel lichaamscultuur bij uitstek. Voor de mooi. Ik heb wel echte sport gedaan en als dat ook maar enigzins om fitheid gaat zit iedereen aldoor elkaars fysieke toestand op het oog het checken. Mannen onder elkaar, zitten bewonderend over elkaars dijen, 8-packs (ik), monnikskappen en dooraderde onderarmen te praten. Er zit afgunst en esthetiek in fitheid, je gaat en mag in die context over grenzen die in een andere context seksueel zouden zijn, hoe er gekeken wordt maar ook hoe je je laat zien. Ik deed dat ook gewoon, toen de sportschool als fenomeen nog niet bestond en 6-packs nog uiterst zeldzaam waren veegde ik ook altijd het zweet van mijn voorhoofd met de onderkant van mijn t-shirt.

En dan is er weer iets van en door mannen dat vrouwen dan ook weer willen en dan komen ze zich opdringen in zo'n oorspronkelijk mannenomeving, en dan moet die hele lichamelijkheid ineens 100% onderdrukt omdat er een spanningsveld dan wel overlap met seksuele begeerte is? Je bent daar toch omdat je 'spieren wil zien'? Maar bij andermans spieren moet je dan ineens de blik beschaamd afwenden? Met name bij billen gaat de aandacht heel snel van 'lekker gespierd' naar 'geil'. Dan weer niet bij voetballers die elkaar op de billen slaan, maar dan wel weer bij een mannelijke trainer die vrouwenvoetbalsters op de billen tikt, door de buitenwereld juist want sporters onderling die elkaar kennen zie je weer een gemak en vertrouwdheid met elkaars lichamelijkheid die in een andere context te intiem zou zijn, ook tussen man en vrouw.
[..]
Het fysiek bedriegende alleen door het fysiek zwakker zijn maakt het probleem, maakt het een probleem voor vrouwen. Maar in het licht van bovenstaand, is dan ook niet vooral het probleem van sportscholen dat mensen samen sporten terwijl ze elkaar helemaal niet kennen? Het is geen club, het is geen team, maar je staat en zit daar wel flink lichamelijk met elkaar te wezen.

Dat schreeuwt dus om een etiquette. Kledingkeuze zou daar overigens best onderdeel van mogen uitmaken. Maar er is ook een interpretatieprobleem. Het zijn toch snel heel erg subjectieve ervaringen. Staart iemand naar je, of kijkt hij voor zich uit, checkt hij hoeveel kilo je tilt, of hoe lekker je bent. Loopt hij achter jou langs, of liep hij ergens heen en bedacht zich? Je kunt je ook helemaal in sjon in de ruziezoeker vergissen. Je ziet ook dat als er zo'n hysterische trend is mensen in van allerlei intermenselijk contact en bijbehorend ongemak racisme gaan zien. Door deze aandacht gaan nu ook veel meer vrouwen veel meer momenten als hinderlijke seksuele aandacht interpreteren. "Wij vrouwen moet daar dag in dag uit mee dealen", als je dat voor waar aanneemt, dan valt toch elke niet onmiddelijk overduidelijk onschuldige blik daar onder?
_O-
pi_208123958
Je hebt de reeks gesloopt modje die het kan fixen?
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_208123967
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 11:06 schreef over_hedge het volgende:
Je hebt de reeks gesloopt modje die het kan fixen?
Hij zat te kijken naar billen.
pi_208123984
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 10:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ik geloof echt wel dat er gestaard wordt en ik fitness al 24 jaar en zie ook dat sommige mannen net iets te opdringerig behulpzaam zijn maar hoeveel gebeurt dat achtervolgen nou daadwerkelijk? Dat is echt geen breed voorkomend probleem.
Het is inderdaad geen breed voorkomend probleem denk ik, maar het komt gewoon wel voor en is simpelweg irritant. Ik heb dat ook wel meegemaakt dat een man echt toevallig de hele tijd op het apparaat tegenover je gaat zitten. En dan de hele tijd kijken.
pi_208123990
Staat zo in de bijbel
Mattheüs 5:27-30
De wet van Mozes zegt: “U mag geen overspel plegen.” Maar Ik zeg: wie met begerige ogen naar een vrouw kijkt, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd.
pi_208124001
Dus Manon heeft een openbaar Instagram profiel waarin ze op nagenoeg alle foto's de nadruk legt op haar uitstekende reet (pun intended :7 ), trekt sportbroeken aan die wederom de nadruk leggen op haar rondingen en gaat waarschijnlijk naar een BasicFit o.i.d. (wat meer bekend staat als een hangplek) om daar filmpjes op te nemen. En vervolgens loopt ze te klagen dat mensen naar haar kijken... :?

Dit is net zoals die filmpjes waarin de borsten van een vrouw in het midden van het beeld staan en de ogen al bijna buiten beeld bovenin. En vervolgens zeggen 'zie je wel!'
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_208124027
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 11:08 schreef LightCity het volgende:
Staat zo in de bijbel
Mattheüs 5:27-30
De wet van Mozes zegt: “U mag geen overspel plegen.” Maar Ik zeg: wie met begerige ogen naar een vrouw kijkt, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd.
:')
pi_208124035
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 11:04 schreef 2dope het volgende:

[..]
Ja, dat hadden we eerder al vastgesteld. Lees je de reacties wel waar je op reageert? Jij stelde alleen expliciet dat twee deze dames de aanleiding zijn, wat niet klopt.
[..]

Ik twijfel of je zelf wel leest. Hoe kom je er bij dat ik stelde dat deze 2 dames de aanleiding zijn. Expliciet nog wel. Dat stel ik helemaal niet. Ik stel dat de media het verhaal van deze dames oppikt:

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 10:51 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat doet de media toch? Die pikken dit verhaal van deze 2 aandachtsgeile gymbunnies toch op en presenteren het als een groot probleem?
De media koppelt deze aandachtsvragers aan een reëel probleem.
pi_208124046
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 11:10 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
:')
:o :o :o :o
pi_208124084
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 11:08 schreef CharlyHighnoise het volgende:

[..]
Het is inderdaad geen breed voorkomend probleem denk ik, maar het komt gewoon wel voor en is simpelweg irritant. Ik heb dat ook wel meegemaakt dat een man echt toevallig de hele tijd op het apparaat tegenover je gaat zitten. En dan de hele tijd kijken.
Ja dat kan weleens voorkomen. Bij mij op de sportschool staat de apparaten om je rug te trainen tegenover de apparaten om je billen en benen te trainen. Dat heb ik ook niet bedacht.

Dus als jij benen en billen dag hebt en ik heb rugdag dan zit ik heel de tijd tegenover je of bij je in de buurt. Als je daar niet tegen kan moet je wegblijven.
pi_208124094
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 11:11 schreef LightCity het volgende:

[..]
:o :o :o :o
Ik weet niet wat jij allemaal in je gedachte uitspookt als je naar een vrouw kijkt. Maar als je dat overspel noemt moet je misschien bij jezelf te rade gaan
pi_208124122
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 11:13 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ja dat kan weleens voorkomen. Bij mij op de sportschool staat de apparaten om je rug te trainen tegenover de apparaten om je billen en benen te trainen. Dat heb ik ook niet bedacht.

Dus als jij benen en billen dag hebt en ik heb rugdag dan zit ik heel de tijd tegenover je of bij je in de buurt. Als je daar niet tegen kan moet je wegblijven.
Dat kan inderdaad voorkomen, maar je hebt het echt wel door als het meer dan dat is.
pi_208124143
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 11:14 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Ik weet niet wat jij allemaal in je gedachte uitspookt als je naar een vrouw kijkt. Maar als je dat overspel noemt moet je misschien bij jezelf te rade gaan
wat heb IK nou weer gedaan?
pi_208124165
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 11:16 schreef CharlyHighnoise het volgende:

[..]
Dat kan inderdaad voorkomen, maar je hebt het echt wel door als het meer dan dat is.
Maar dat is geen breed voorkomend probleem dus waar hebben we het over?

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 11:08 schreef CharlyHighnoise het volgende:

[..]
pi_208124202
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 11:19 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Maar dat is geen breed voorkomend probleem dus waar hebben we het over?
[..]

Dat weet ik niet. Als het bij voorkomt, zal het bij andere vrouwen ook voorkomen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')