abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208114235
Fitness is al ruim twintig jaar de meest beoefende sport onder Nederlanders van 12 jaar en ouder. En fitness wint nog steeds aan populariteit, blijkt uit de leefstijlmonitor van het CBS.

Ondanks die populariteit ervaren veel jongeren ongemak in de sportschool, zo delen ze in een online vragenlijst van NOS Stories. Van de 900 jongeren die aangeven naar de sportschool te gaan, zegt ruim de helft zich daar weleens ongemakkelijk te voelen. Zo'n 300 jongeren vertellen dat ze helemaal niet naar de sportschool gaan vanwege dat ongemak.

De meest voorkomende klacht? Glurende mannen.

Jonge vrouwen ervaren overlast
Online is angst voor de sportschool onderwerp van gesprek. Op TikTok is de hashtag #gymanxiety ruim 51 miljoen keer bekeken.

Yentl van Breugel (21) maakte een video over een vervelende ervaring in de sportschool en plaatste die op het platform. Ze vertelt over een man die haar aanstaart, haar van apparaat naar apparaat volgt en dicht langs haar loopt.

"Ik ben het zat dat wij vrouwen hiermee moeten dealen op een dagelijkse basis", zegt ze geëmotioneerd. "Ik wil gewoon in rust m'n work-out doen, zonder dat smerige mannen me intimideren." Haar video is inmiddels 1,8 miljoen keer bekeken.

Ook Manon Hoogendoorn (22) plaatste een video op TikTok. "Op nog geen meter afstand keek een man me van top tot teen aan, echt door mijn kleding heen. Zo van, wat zit daaronder?", zegt ze tegen NOS Stories.

Nadat Manon de man op zijn gedrag had aangesproken, bleef hij van een afstand naar haar staren. Ze brak haar training vroegtijdig af, omdat ze zich zo ongemakkelijk voelde. "Het voelt heel vies, heel naar." Op TikTok zijn tal van video's te vinden over hetzelfde onderwerp.

Er zit een groot verschil tussen iemand iemand begroeten en iemand een onveilig gevoel geven.

Yentl van Breugel
In reacties onder de video van Manon schrijven vrouwen zich te herkennen in haar situatie. De duizenden reacties onder de video van Yentl hebben een andere toon. "Alle mensen die de video hebben gezien, hebben mij bestempeld als jankbal", zegt ze.

Yentl had zich voorbereid op negatieve reacties. "Maar de hoeveelheid had ik niet verwacht, en ook niet van wie", zegt ze, doelend op de vele reacties van vrouwen die het voor mannen opnemen.

Ze heeft er geen boodschap aan: "Je mag in de rondte kijken en ook een praatje maken. Maar er zit een groot verschil tussen iemand iemand begroeten en iemand een onveilig gevoel geven."

Strakke kleding
Sportsocioloog Agnes Elling van het Mulier Instituut zegt, zoekend naar een verklaring voor het ongewenste gedrag in fitnesscentra, dat sportscholen veel bezig zijn met het verkopen van een sexy lichaam. "De reden dat je naar de sportschool gaat, heeft behalve met gezondheid ook te maken met uiterlijk. Er ligt veel meer nadruk op dan bij andere sporten." Ook sportkleding speelt volgens haar een rol: "Het is in de mode om in strakke kleding naar de sportschool te gaan, en dat legt er nog meer nadruk op".

NOS Stories sprak met jongeren die vinden dat vrouwen erom vragen als ze strakke kleding dragen. "Je kan ook in andere kleding trainen", zegt een jongen. "Als je je als vrouw op een bepaalde manier kleedt, kan dat voor mannen afleidend zijn", zegt een ander.

Volgens Elling klopt dat niet. "Vrouwen weten dat ze commentaar krijgen, maar dat is iets anders dan erom vragen." Elling ziet dat steeds meer vrouwen weigeren om zich te conformeren aan die gedachte. "Ze spreken zich meer uit over sekse-ongelijkheid, bijvoorbeeld tegen mensen die naar hen gluren in de sportschool. Zij accepteren bepaalde vormen van seksisme niet langer en willen hier iets tegen doen."
pi_208114250
Dit is de video van die Yentl. :') :')

https://www.tiktok.com/@y(...)/7120995968392121606

Deze generatie. :')
  donderdag 23 februari 2023 @ 17:14:39 #3
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208114258
TikTok :')
pi_208114271
Ik wil een meldpunt zeurende snowflakes.
pi_208114294
Misschien moeten we gescheiden sportscholen gaan verplichten.
Daarna gescheiden klaslokalen, gescheiden zwemlessen, gescheiden naar de kerk, aparte ruimte thuis en/of gaan de vrouwen bedekende kleding dragen.
}:|
  donderdag 23 februari 2023 @ 17:20:33 #6
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_208114308
Ga lekker zwemmen met islamitische vrouwen , dan worden de ramen afgeplakt en ziet niemand je :')
Of doe een skipak aan en een masker op.
Ik bepaal zelf wel naar wie en wat ik kijk , zolang ik niet aan haar zit of ongepaste opmerkingen maak (tegenwoordig is alles ongepast , maar okay ;') )

Oh ja TikTok :')
Ik ben inmiddels overleden
pi_208114312
Je vraagt toch zelf om die aandacht, als je staat te pompen in een nietsverhullende strakke reetlegging.
pindazakje
pi_208114319
quote:
Sportsocioloog
Da's ook een beroep? Oke...
  donderdag 23 februari 2023 @ 17:24:01 #9
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_208114334
Gooi die zooi ook maar dicht , alles dicht nu meteen!!
RED ONS HENNIEGOD
  Miss 200.000.000! donderdag 23 februari 2023 @ 17:30:36 #10
367000 roos94
pi_208114379

Deze Yentl van Breugel vind het vast heel vervelend om aangestaard te worden door mannen. :z

Deze Manon Hoogendorn vind het ook maar helemaal niets als mensen naar haar lichaam kijken :'(

Laat deze arme zielen met rust! Ze willen niet bekeken worden!
  donderdag 23 februari 2023 @ 17:31:11 #11
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_208114385
https://nos.nl/artikel/24(...)oor-m-n-kleding-heen

Wel een lekkere foto erbij zeg, bohhhh. Wacht, waar hebben we het ook alweer over
pi_208114387
quote:
1s.gif Op donderdag 23 februari 2023 17:18 schreef ReplaR het volgende:
Daarna gescheiden klaslokalen, gescheiden zwemlessen, gescheiden naar de kerk, aparte ruimte thuis en/of gaan de vrouwen bedekende kleding dragen.
https://www.only4ladies.nl/

Bestaat al.

Toen ik zelf op de sportschool zat als man.
Kijken de vrouwen ook naar me
Nu ook maar gaan klagen ?
En huilen op youtube , TikTok en anderen sociale medium

Echt langzaam is sociaal medium een kanker gezwel aan het worden
pi_208114389
Wat een hystericus :') Ze lopen er hier in BF nog net niet in hun string en beha rond en het dan gek vinden dat mensen kijken :') Als ik in een veelte strakke boxershort rondloop word ik ook vreemd nagekeken. En in plaats van een jankvideo uploaden kan je ook je mond opentrekken of melding bij het dienstdoende personeel maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gibson88 op 23-02-2023 22:11:57 ]
Ook in moeilijke tijden.
pi_208114401
Kan me voorstellen dat vrouwen het niet prettig vinden maar wat zij omschrijft in die video is ook wel matig.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_208114402
quote:
1s.gif Op donderdag 23 februari 2023 17:18 schreef ReplaR het volgende:
Dat heet haremlik selamlık :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  donderdag 23 februari 2023 @ 17:33:48 #16
22565 asco
Los in deze tent
pi_208114404
Wat zal de generatie "snowflake" het nog ontzettend zwaar gaan krijgen in het leven.
Ergens heb ik oprecht medelijden met ze want ze zijn zo niet geboren maar ook maar gecreëerd door deze doorgedraaide maatschappij.
pi_208114411
quote:
1s.gif Op donderdag 23 februari 2023 17:30 schreef roos94 het volgende:
[ afbeelding ]

Deze Yentl van Breugel vind het vast heel vervelend om aangestaard te worden door mannen. :z

[ afbeelding ]

Deze Manon Hoogendorn vind het ook maar helemaal niets als mensen naar haar lichaam kijken :'(

Godver :'( :D :'(

[ Bericht 0% gewijzigd door bijdehand op 23-02-2023 17:47:37 ]
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_208114443
quote:
1s.gif Op donderdag 23 februari 2023 17:30 schreef roos94 het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dus omdat ze deze foto’s delen, moeten ze ook maar ongewenste aandacht accepteren op het moment dat ze gewoon lekker willen trainen?

Lijkt me niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208114446
Hoe weet ze eigenlijk dat die man achter haar langs loopt als ze zelf zegt dat ze dat niet kan zien?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_208114456
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 17:38 schreef tesssssssss het volgende:
Hoe weet ze eigenlijk dat die man achter haar langs loopt als ze zelf zegt dat ze dat niet kan zien?
Ogen in de rug. Ik kan het ook voelen als iemand op me let.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_208114465
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 17:39 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Oh, gelukkig heb ik dat dan niet.

Elk nadeel heeft zijn voordeel. :)
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_208114475
Ah weer een TikTok trend die komt overwaaien uit de VS.. mevrouwen die zichzelf filmen in de sportschool en klagen dat ze aangestaard worden

Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_208114479
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 17:39 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Handig, jij kunt dus ook inparkeren zonder in de spiegels te hoeven kijken?
pindazakje
pi_208114487
quote:
7s.gif Op donderdag 23 februari 2023 17:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dus omdat ze deze foto’s delen, moeten ze ook maar ongewenste aandacht accepteren op het moment dat ze gewoon lekker willen trainen?

Lijkt me niet.
Als ze er zo bij lopen in de sportschool dan gaan mensen gegarandeerd staren, bewust of onbewust. Je kan moelijk de menselijke biologie gaan verbieden
Nieuw is niet altijd beter.
pi_208114495
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 17:42 schreef ikbennieuwopfok het volgende:

[..]
Als ze er zo bij lopen in de sportschool dan gaan mensen gegarandeerd staren, bewust of onbewust. Je kan moelijk de menselijke biologie gaan verbieden
Staren heeft geen bal te maken met menselijke biologie. Je kunt jezelf toch echt wel een beetje beheersen? Dat er gekeken wordt, is één ding, staren, volgen, in de buurt blijven zijn totaal andere zaken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')