quote:
Victor Campenaerts rijdt Omloop met revolutionair schakelsysteem
De kans dat Victor Campenaerts zaterdag met kettingproblemen zal kampen, is nihil. Onze landgenoot van Lotto Dstny rijdt de Omloop met een revolutionair schakelsysteem. ‘Classified’ zet zijn eerste stapjes in het profpeloton. Maar wat is het juist? Een blik op het systeem waarvan Tom Boonen drie jaar geleden al hoopte dat het helemaal zou doorbreken.
Victor Campenaerts verkende vandaag het parcours van de Omloop met een speciale fiets. Zo meldde Cyclingnews. ‘Vocsnor’ reed rond met het nieuwe Classified-schakelsysteem, een heel smal stuur, naar binnen gedraaide remgrepen en brede banden. Het moet Campenaerts zowel qua aerodynamica als qua grip een voordeel opleveren.
Vooral het schakelsysteem springt in het oog. Want het is simpelweg revolutionair. Nooit eerder koerste er een renner mee op Belgische wegen. Alle profploegen hebben namelijk een verbintenis met Shimano, Campagnolo of SRAM. De drie gangbare schakelsystemen. Classified mocht enkel op training gebruikt worden, maar zet nu zijn eerste stapjes in het peloton.
De Deen Anton Charmig van Uno-X was, vorig jaar in de Ronde van Hongarije, de eerste profrenner die met Classified koerste. Hij wordt nu opgevolgd door Campenaerts, in de Omloop van komende zaterdag. Dat is niet zo toevallig. Fietsenfabrikant Ridley sponsort Lotto al ruim vijftien jaar én is een partner van Classified. Campenaerts is daarnaast altijd op zoek naar iets wat hem winst kan opleveren. Denk maar aan zijn monsterverzet in Dwars door Vlaanderen. Niemand kon hem bergaf volgen. Al moest hij de zege wel aan ene Mathieu van der Poel laten.
Einde kettingproblemen
Terugblik naar 2 april 2017. Tom Boonen zet in de Ronde van Vlaanderen voet aan de grond op ‘zijn’ Taaienberg. Ketting vast tussen de grote en de kleine ‘plateau’. Bij het opdraaien van de helling in Etikhove mag Boonen een ereplaats in zijn laatste kasseiklassieker op Belgische bodem vergeten. Niet dat hij Philippe Gilbert van de zege zou houden, maar afscheid nemen voor eigen publiek had hij toch liever anders gedaan.
“Jaren later kunnen we zeggen dat het eigenlijk nooit had moeten gebeuren”, vertelt Mathias Plouvier van Classified. Het Belgische bedrijf ontwierp in 2020 een nieuw schakelsysteem waarbij kettingproblemen voltooid verleden tijd moeten zijn. Concreet gaat het om één kettingblad (wat aerodynamischer is dan twee stuks) vooraan, maar het bereik aan versnellingen zou gelijkaardig blijven aan dat van een fiets met twee kettingbladen. Gedaan met de grote en de kleine ‘plateau’.
“We hebben de functie van de voorderailleur in de naaf van het achterwiel verwerkt waardoor er geen twee kettingbladen meer nodig zijn vooraan. Het stelt renners in staat om (elektronisch) te schakelen wanneer ze kracht zetten op de pedalen (tot 1.000 watt). Door de integratie van het systeem in het achterwiel wordt de kans op schade van elementen buitenaf, zoals stof of modder, aanzienlijk verkleind.”
Langdurige ontwikkeling
De ontwikkeling en optimalisatie van het systeem duurde 7 jaar. “Ik had gehoord dat de mannen van Classified met dit systeem bezig waren. Ze lieten mij het eens uitproberen met de vraag om wat feedback te geven. Ik had geen band met hen of zo, maar ik was meteen onder de indruk”, aldus Tom Boonen. “Dit is zo logisch, ik vroeg mezelf af waarom er eigenlijk niemand eerder op dit idee is gekomen.”
“Als je kijkt naar de geschiedenis van de fiets, dan verloopt het schakelen van de ene versnelling naar de andere al 80 jaar min of meer volgens hetzelfde principe. Alles is geoptimaliseerd, maar schakelen is eigenlijk het laatst overgebleven zwakke plekje aan een fiets. Natuurlijk denk ik dan wel eens terug aan de Taaienberg in 2017, maar ook aan andere momenten in mijn carrière waarbij ik kansen in rook zag opgaan door schakelproblemen.”
Geen krachtvermindering
Boonen raakte overtuigd van het Classified-systeem en besloot mee te investeren. Boonen is ambassadeur van Classified, net zoals Philippe Gilbert, André Greipel, Marcel Kittel en Anna van der Breggen. “Het wérkt gewoon altijd en het voelt ook natuurlijk aan als je fietst”, zegt Boonen. “Een renner vermindert gewoonlijk kracht op de pedalen bij het schakelen. Je trapt dan even in het ijle, terwijl de ketting de kans krijgt om over te springen. Met dit systeem schakel je in 0,15 seconden zonder kracht te moeten minderen.”
“Dat geeft een totaal ander gevoel in de benen. Het brengt bijvoorbeeld voordelen met zich mee op de uitlopers van heuveltjes. Als je daar wil bijschakelen, moet je even wachten tot de ketting goed ligt. Met dit systeem kan je meteen bijschakelen en kan je in een fractie van een seconde vertrekken. De ketting ligt ook altijd mooi recht en dat zorgt voor een pak minder slijtage.”
Helemaal nieuw is het gebruik van één kettingblad vooraan niet. Boonen: “In het mountainbiken is dat de normaalste zaak van de wereld, zenne. In het wereldje van het wegwielrennen is er altijd wat scepsis, maar ik ben zeker dat we ons binnen vijf of tien jaar zullen afvragen waarom niet iedereen hiermee rijdt. Vergelijk het met schijfremmen. Geen mens die zich daar nu nog vragen bij stelt. Ik zie het als een nieuwe evolutie in de wielersport. Het voelt nu al aan alsof het twintig jaar bestaat.”