abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_208075649
Het lijkt op deze manier alsof ze proberen de lezers opnieuw te willen opvoeden..
  maandag 20 februari 2023 @ 14:48:47 #52
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_208075890
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 12:57 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Ja, hij babbelt graag veel in het voorwoord.
Ik heb hier de editie met het voorwoord uit 1989 waarin hij aangeeft dat dit de originele, langere versie van het verhaal is zoals hij het in 1978 geschreven had. Destijds was hij gaan inkorten op verzoek van de uitgever, maar in de nieuwe versie waren de geschrapte passages hersteld.

Maar inderdaad gebeurt het wel vaker dat een auteur nog tijdens zijn leven zelfcensuur toepast, of, om het iets neutraler te formuleren, delen van het werk aanpast aan de veranderende tijdgeest. Hergé deed dat bijvoorbeeld ook.
pi_208075997
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 11:42 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Ik ben het ook niet perse eens met iedere verandering, maar het is echt aan de orde van de dag.
Ook historische boeken worden aangepast. Leg maar eens wat boeken van 50+ jaar geleden naast degene die er nu zijn.

Dit is iets dat al heel lang en heel breed gebeurd. Meestal kraait er geen haan naar, soms wel. Zoals in dit geval.
En met de vraagtekens bij de veranderingen is niets mis, alhoewel veranderingen vrij normaal zijn is het wel goed om op te letten of het wel nodig is en of het wel dicht genoeg bij het origineel blijft.

Fact checkers, sensitivity readers e.d., spell checkers e.d. gaan vrijwel altijd over een boek heen dat een nieuwe druk krijgt.
Meestal geeft dat enkel wat kleine veranderingen, aanpassingen aan bv moderner taal gebruik. Maar hier en daar gaan die veranderingen verder. Worden er zaken geschrapt of zelfs toegevoegd. Of zelfs gedeeltelijk herschreven (dat vaak wel in samenwerking met de schrijver, bv Stephen king schrijft daar weleens over in zijn voorwoord, hoe deze druk een veranderde versie is, hoe de verhaallijn is aangepast of een stuk verdieping is toegevoegd).

Ik acht de kans aanwezig dat de Engelse uitgever van het origineel zag dat deoelgroep voor de boeken veranderde. Dat meer mensen dachten sla maar nog even over die Roald Dahl, dat lees ik liever niet voor aan mijn uk nog.
Dat ze vanuit dat idee hebben gekozen voor deze veranderingen.

Maar ik ben zeer benieuwd wat uit de discussie komt straks, hoop dat dat ook in de media komt. Iig is de Nederlandse uitgever van deze boeken het er niet mee eens. Alhoewel die versie al anders is omdat het vertaald is, letterlijk vertalen werkt niet namelijk. Een boek naar de geest van de letter vertalen is een kunst, maar ook daar wordt zeer zeker ook hier en daar gekozen voor wat veranderingen in de geest van de letter. Niet enkel omdat het dan beter blijft lopen, maar ook omdat er soms gezegd wordt kan dit wel?
Meestal kraait er geen haan naar, omdat de veranderingen die jij aangeeft wij niet als aanzienlijke veranderingen ervaren. Uiteraard is het aanpassen van boeken al van alle tijden. Juist om bijvoorbeeld nieuwe, verkregen kennis erover erin te implementeren. Of omdat je er achter komt dat de taal van het boek nogal verouderd is, en mensen het daardoor misschien niet meer goed kunnen lezen.

Maar in het geval van Roald Dahl gaat het om mensen die het gewoon niet leuk vinden wat er in staat. Die van mening zijn dat het ´politiek correcter´ moet, en dat dan maar gewoon gaat doen. Is dat erg? ben ik nog niet echt over uit. Maar het is wel heel iets anders dan de veranderingen die eerst aangeef.
  maandag 20 februari 2023 @ 15:05:05 #54
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_208076017
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_208097445
Het is natuurlijk weer een bepaald type mens dat deze ontwikkeling steunt.
quote:
Vooral bij progressieve Nederlanders is er steun voor aanpassen van oude boeken

Het plan van de uitgever van de Britse versie van boeken van Roald Dahl om bepaalde woorden aan te passen omdat ze niet meer zouden kunnen heeft tot een storm aan kritiek geleid. In Nederland liggen nog geen vergelijkbare plannen klaar, maar het aanpassen van boeken aan de waarden van nu blijkt vooral populair in progressieve kringen.

De bekende personages in de kinderboeken van Roald Dahl zijn in de nieuwste Britse editie niet langer dik, lelijk of stom. De enkele honderden wijzigingen in de boeken van Roald Dahl moeten de verhalen "bij de tijd" brengen en toegankelijk maken voor iedereen, zegt de Britse uitgeverij Puffin.

'Gevaarlijke trend'

Uit onderzoek van het Hart van Nederland-panel onder een representatieve groep van 3.784 deelnemers blijkt dat 82 procent van de Nederlanders het hiermee oneens is. Oude boeken zouden niet aan de tijd van nu aangepast moeten worden, vinden ze.

"Het censureren van literatuur op ideologische gronden, zoals dat gebeurt bij de boeken van Roald Dahl, is een gevaarlijke trend", meent een van de respondenten. "Het vertoont sporen van de wijze waarop nazi's keken naar (in hun ogen) 'Entartete Kunst' en de ideologisch gedreven 'zuiveringen' van kunst en cultuur door Maoïsten en fascisten. Het getuigt bovendien van een grote mate van zelfoverschatting, wanneer redacteuren menen te kunnen knutselen aan het werk van een literair grootmeester als Roald Dahl, zonder dat werk geweld aan te doen."

Toch vindt een kleine groep Nederlanders dat het goed is om boeken aan de huidige tijd aan te passen. Dit zijn vooral mensen die meer op progressieve partijen stemmen, al zijn ook bij deze partijen de meerderheden tegen aanpassingen in boeken. Zo is er aanzienlijke steun voor de gedachte te vinden bij de huidige stemmers van GroenLinks (33 procent), D66 (28 procent), Volt (25 procent) en PvdA (24 procent).

De steun voor het aanpassen van oude boeken is bij daarmee bij progressieve stemmers fors hoger dan bij de huidige stemmers van meer conservatieve partijen zoals VVD (13 procent), CDA (11 procent), JA21 (8 procent), PVV (6 procent) of FVD (1 procent).

Nederlandse vertaling

Voordat er überhaupt aanpassingen worden gedaan aan de Nederlandse vertalingen van de boeken van Roald Dahl, gaat uitgeverij De Fontein eerst in gesprek met de Britse uitgeverij Puffin over de voorgestelde wijzigingen. "We gaan komende week eerst met Puffin in gesprek en willen dan een complete lijst met wijzigingen zien en dan kijken we wat we wel en niet aanpassen", stelde directeur Joris van de Leur eerder. "Tenzij de Roald Dahl Story Company eist dat we het sowieso aanpassen."
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  woensdag 22 februari 2023 @ 10:22:06 #56
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208097692
quote:
10s.gif Op woensdag 22 februari 2023 10:02 schreef HowardRoark het volgende:
Het is natuurlijk weer een bepaald type mens dat deze ontwikkeling steunt.
[..]

Progressief is een geuzennaam. Niet elke verandering is een verbetering en optimisme is niet per definitie altijd een goede eigenschap . En dan druk ik me nog gematigd (pun intended) uit.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208097845
Ik vind dit gewoon enorm belachelijk, het slaat echt door
pi_208098206
Ff een ander draadje maar past ook in dit belachelijke straatje.

Asha ten Broeke, die bolle van de VK heeft een mening over de film, The Whale. Ze heeft hem niet gezien maar ze is nu al kritisch omdat de hoofdrolspeler een fatsuit aan heeft en er geen dikke acteur is gebruikt...
:')!!!
https://mobile.twitter.co(...)/1617934080087330817
pi_208098370
quote:
10s.gif Op woensdag 22 februari 2023 10:02 schreef HowardRoark het volgende:
Het is natuurlijk weer een bepaald type mens dat deze ontwikkeling steunt.
[..]

Eigenlijk toch juist niet? Zelfs bij progressieve partijen als GroenLinks en D66 is slechts 33% en 28% een voorstander. Het is altijd maar hoe je met cijfertjes omgaat.
pi_208099187
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 11:25 schreef Bananenpap het volgende:

[..]
Eigenlijk toch juist niet? Zelfs bij progressieve partijen als GroenLinks en D66 is slechts 33% en 28% een voorstander. Het is altijd maar hoe je met cijfertjes omgaat.
Onder deze mensen is er toch echt de meeste animo voor dit soort veranderingen. En dat geeft eens te meer aan dat er een relatief kleine groep radicalen is met enorm veel invloed in de Westerse samenleving. Of het nu gaat om het bedrijfsleven, overheidsinstanties, het (hoger) onderwijs, de media, literatuur, kunst, mode of muziek, overal weten deze fantasten hun verknipte wereldbeeld op te dringen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208099318
quote:
14s.gif Op woensdag 22 februari 2023 12:19 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Onder deze mensen is er toch echt de meeste animo voor dit soort veranderingen. En dat geeft eens te meer aan dat er een relatief kleine groep radicalen is met enorm veel invloed in de Westerse samenleving. Of het nu gaat om het bedrijfsleven, overheidsinstanties, het (hoger) onderwijs, de media, literatuur, kunst, mode of muziek, overal weten deze fantasten hun verknipte wereldbeeld op te dringen.
Maar wat heb je nou aan dit soort onderzoeken, behalve dat het polariseert? Zelfs de meerderheid van de meest linkse partijen vind dit soort veranderingen onzin.
  woensdag 22 februari 2023 @ 12:38:59 #62
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_208099417
Nou.... het is wachten op de eerste schilderijen die aangepast gaan worden. Er zijn vast wel een aantal schilderijen waarop blote borsten roepen om bedekt te worden.
pi_208099997
quote:
10s.gif Op woensdag 22 februari 2023 10:02 schreef HowardRoark het volgende:
Het is natuurlijk weer een bepaald type mens dat deze ontwikkeling steunt.
[..]

Wat dan bizar is om te lezen vanuit deze media zeker als je de ingezonden brieven bij de progressieve volkskrant leest over dit onderwerp.

Maar goed conservatief rechts doet er alles aan om te polariseren en dat past natuurlijk meteen binnen jou straatje om het dan zo klakkeloos over te nemen. Verder ook bizar dat je het verbannen van te progressieve boeken in de VS toejuicht, maar bij het veranderen van een boek je opeens erg opwindt over progressieven. :')
pi_208100131
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 11:25 schreef Bananenpap het volgende:

[..]
Eigenlijk toch juist niet? Zelfs bij progressieve partijen als GroenLinks en D66 is slechts 33% en 28% een voorstander. Het is altijd maar hoe je met cijfertjes omgaat.
Wat ik me dan aan de hand hiervan weer afvraag is of er in het land/taalgebied waar de uitgever de teksten daadwerkelijk heeft aangepast, de bevolking dan procentueel gezien in grotere mate achter deze veranderingen staat. Ik kan het me maar moeilijk voorstellen eigenlijk, de gemiddelde Brit lijkt ook maar weinig met dit alles op te hebben.
pi_208100209
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 12:30 schreef Bananenpap het volgende:

[..]
Maar wat heb je nou aan dit soort onderzoeken, behalve dat het polariseert? Zelfs de meerderheid van de meest linkse partijen vind dit soort veranderingen onzin.
Zodat we weten waar de kern van het probleem zit. Waarom heb je het idee dat dit zou polariseren?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208128119
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_208128299
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 12:38 schreef the-eye het volgende:
Nou.... het is wachten op de eerste schilderijen die aangepast gaan worden. Er zijn vast wel een aantal schilderijen waarop blote borsten roepen om bedekt te worden.
Nou, ze zijn al uit een gemeentehuis geweerd kan ik mij herinneren.
  vrijdag 24 februari 2023 @ 17:03:25 #68
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208128396
quote:
10s.gif Op woensdag 22 februari 2023 10:02 schreef HowardRoark het volgende:
Het is natuurlijk weer een bepaald type mens dat deze ontwikkeling steunt.
[..]

Grappig hoe progressief van betekenis is veranderd. Progressief is tegenwoordig tegen vrijheid van meningsuiting, tegen harde satire, cabaret en stand-up.
pi_208128407
quote:
NOS maakt er helemaal een lekker titel van: Britse uitgever zwicht voor kritiek in rel rond aanpassing boeken Roald Dahl :')

De eerste 'zwicht' is in dit hele gedoe is het überhaupt aanpassen van de boeken.
pi_208128495
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 17:04 schreef Piles het volgende:

[..]
NOS maakt er helemaal een lekker titel van: Britse uitgever zwicht voor kritiek in rel rond aanpassing boeken Roald Dahl :')

De eerste 'zwicht' is in dit hele gedoe is het überhaupt aanpassen van de boeken.
Was dat niet uit eigen initiatief?
pi_208128512
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 17:11 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Was dat niet uit eigen initiatief?
Echt? :o :D
Zou best kunnen, zo goed heb ik het niet gevolgd :@ Ik ging er vanuit dat er vast weer één of ander clubje daartoe opgeroepen had.
pi_208128528
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 17:12 schreef Piles het volgende:

[..]
Echt? :o :D
Zou best kunnen, zo goed heb ik het niet gevolgd :@ Ik ging er vanuit dat er vast weer één of ander clubje daartoe opgeroepen had.
Mja, ik heb het ook niet goed gevolgd, want dat identiteitsgedoe vind ik ergerlijk.

Dat was wel mijn indruk, maar het kan goed dat dat niet klopt, dus zodoende mijn vraag. ;)
pi_208128535
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 17:04 schreef Piles het volgende:

[..]
NOS maakt er helemaal een lekker titel van: Britse uitgever zwicht voor kritiek in rel rond aanpassing boeken Roald Dahl :')

De eerste 'zwicht' is in dit hele gedoe is het überhaupt aanpassen van de boeken.
Zullen de eerste aantijgingen al komen op die critici,die wars zijn voor verandering, en voor van alles en nog wat uitgemaakt worden....?

:')
  vrijdag 24 februari 2023 @ 17:19:03 #74
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208128569
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 17:04 schreef Piles het volgende:

[..]
NOS maakt er helemaal een lekker titel van: Britse uitgever zwicht voor kritiek in rel rond aanpassing boeken Roald Dahl :')

De eerste 'zwicht' is in dit hele gedoe is het überhaupt aanpassen van de boeken.
Alles draait om beeldvorming.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208129992
Nou iedereen blij zou je zeggen.

Slotje? :P
nee, jij dan!
pi_208130039
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 17:04 schreef Piles het volgende:

[..]
NOS maakt er helemaal een lekker titel van: Britse uitgever zwicht voor kritiek in rel rond aanpassing boeken Roald Dahl :')

De eerste 'zwicht' is in dit hele gedoe is het überhaupt aanpassen van de boeken.
Woke nieuws
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 24 februari 2023 @ 19:31:13 #77
269689 crew  Viv
pi_208130051
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 17:12 schreef Piles het volgende:

[..]
Echt? :o :D
Zou best kunnen, zo goed heb ik het niet gevolgd :@ Ik ging er vanuit dat er vast weer één of ander clubje daartoe opgeroepen had.
Ze hadden zelf "sensitivity readers" ingeschakeld, natuurlijk om gezeik van clubjes voor te zijn. ;)
pi_208552284
Ja hoor, de volgende boekenreeks is aan de beurt...
:')

Ook omstreden termen uit teksten Agatha Christie gehaald - https://nos.nl/l/2469013

Alle boeken die niet meer mogen op de brandstapel, net als 80 jaar geleden.
:')
pi_208552383
quote:
Net als eerder het werk van Roald Dahl en James Bond-schepper Ian Fleming, zijn de teksten van een aantal van Christies boeken nu 'hertaald' naar deze tijd, melden Britse media. Verwijzingen naar etniciteit, zoals zwart, Joods of zigeuner, zijn geschrapt. Hetzelfde geldt voor termen als 'oosters' en het n-woord. Dat was al eerder gesneuveld in de titel van een boek uit 1939, dat sinds 1977 And Then There Were None heet.
Oosters? Joods? Zwart? Zigeuner? Wat is daar mis mee dan?

En ik moet altijd lachen als NOS "het n-woord" zegt :')
Conscience do cost.
  maandag 27 maart 2023 @ 10:51:25 #80
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208552501
Woke politieke correctheid is in deze net als de Taliban of de Moslimbroederschap. Historische zaken vernietigen omdat ze niet passen in hun huidige wereldbeeld. De Taliban bliezen standbeelden op, de Moslimbroederschap wil alle historische monumenten in Egypte weg, want afgoderij.
  maandag 27 maart 2023 @ 11:06:12 #81
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_208552657
Volslagen idioot, boeken verpesten want iemand zou er eens aanstoot aan kunnen nemen dat er vroeger van alles anders was en anders werd gezegd dan nu.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_208552824
De geschiedenis wordt gewoon herschreven lijkt het wel...

Wie deden dat ook alweer..?
Hm..
pi_208553204
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:43 schreef ems. het volgende:

[..]
Oosters? Joods? Zwart? Zigeuner? Wat is daar mis mee dan?

En ik moet altijd lachen als NOS "het n-woord" zegt :')
Ja wat bedoelen ze daar dan mee? Neger, nee, nietsnutten,, etc.
Plaats dan een sterretje maar neem niet dat achterlijke Amerikaanse gebruik over.

Overigens lijkt het mij veel zinvoller om ze te laten wat het is maar 1 of 2 pagina's begeleidende tekst toe te voegen over de historische context. Daar bereik je veel meer mee dan dit gedoe.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 27 maart 2023 @ 13:15:08 #84
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_208554265
Och jee. Een buitenlandse uitgever past wat ouderwetse omschrijvingen aan in de komende edities van een aantal boeken, en alle sneeuwvlokjes komen weer tevoorschijn gedwarreld om te roepen hoe gekwetst ze zijn dat er iets verandert zonder dat zij daar akkoord mee zijn gegaan.

Wat voor generatie is dit toch, die niet met de minste verandering om kan gaan, maar elke keer meteen moord en brand begint te schreeuwen dat hun hele wereldbeeld en realiteit wordt uitgevaagd? Wellicht zouden ze eens wat Darwin moeten lezen, over het overleven van datgene dat zich het best aanpast aan verandere omstandigheden.

Rustig maar. De overheid heeft geen programma opgezet om alle voorgaande veertig edities van Roald Dahl of Agatha Christie op te sporen en te vernietigen. Er komt geen SWAT-team door je ramen naar binnen op het moment dat jij je kinderen uit de tweede druk van De Griezels voorleest. Als jij op de tweedehands boekenbeurs een originele eerste uitgave van Hercule Poirot koopt, kom je niet op een internationale watchlist te staan. Het heeft absoluut nul komma nul invloed op jouw leven dat iemand anders straks een boek in de kast heeft staan waarin een fictief karakter "enorm" is in plaats van "dik".

Om je gerust te stellen, duik eens even in je boekenkast en kijk hoeveel van je boeken een herziene uitgave of een zoveelste druk zijn, en realiseer je dan dat daar gegarandeerd allemaal wijzigingen in zitten ten opzichte van de eerste druk. Heb je je kinderen wel eens voorgelezen van de sprookjes van Hans Christiaan Andersen? Vertel dan wel de originele gruwelijke versies, anders ben je een cultuurvervalser! En als het Sinterklaas is, leer je kinderen dan wel zingen over een bromtol en twee kaatseballen, want moderniseringen die aansluiten bij hun leefwereld zijn uit den boze!

Ergens in het buitenland past een uitgever wat omschrijvingen in boeken aan, zodat ze weer een paar tientallen jaren verkocht en gelezen blijven worden en de auteur nog een stukje langer meegaat. Als jij zo'n hekel hebt aan die auteur dat je vindt dat zijn of haar boeken zo snel mogelijk moeten verouderen en niemand ze meer leest, mag je dat zelf weten.

Maar hou toch allemaal eens op met dat gejammer over "er verandert iets en hoewel dat geen enkele betrekking op mij heeft vind ik dat niet leuk en kan ik daar niet mee omgaan en het is allemaal de schuld van woke". Besteed je tijd en aandacht lekker aan iets dat er toe doet en dat daadwerkelijk invloed heeft op je leven. Het gezeur over woke is echt honderd keer erger dan het gezeur van woke.
pi_208554335
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja wat bedoelen ze daar dan mee? Neger, nee, nietsnutten,, etc.
Plaats dan een sterretje maar neem niet dat achterlijke Amerikaanse gebruik over.

Het is me ook onduidelijk of daar dan neger of nikker mee bedoeld wordt, en hoe je onderscheid gaat maken tussen die twee als je ze beiden niet durft op te schrijven. Inderdaad, als je n*ger of n*kker zou schrijven is het wel duidelijker.

Maar nog liever heb ik dat die Amerikaanse verkramptheid hier niet wordt overgenomen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')