abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 14 februari 2023 @ 02:10:55 #1
485843 crew  Jippie
pi_207989509
Een mooi item op Valentijnsdag:
Kun je door het stellen van 36 specifieke vragen een intieme band met iemand opbouwen? Zelfs als diegene een vreemde voor je is? Volgens Amerikaans psycholoog Arthur Aron is het mogelijk. Arthur en zijn echtgenote Elaine Spaulding deden maar liefst vijftig jaar lang onderzoek naar de liefde. Toen Arthur nog een student sociale psychologie was (1967) werd hij verliefd op één van zijn medestudenten: (zijn huidige vrouw) Elaine. Hoteldebotel ging Arthur op zoek naar wetenschappelijk onderzoek over de liefde. Tot zijn verbazing kon hij er vrij weinig over vinden. Daarom zat er niks anders op dan het zelf maar te doen.

Het echtpaar zegt een manier te hebben gevonden om snel een intieme band met iemand op te bouwen. Hun methode bestaat uit een lijst van 36 vragen, die je doorneemt met iemand die je niet kent. Nadat je alle antwoorden hebt gedeeld, moet je elkaar vier minuten aanstaren, zonder iets te zeggen. Springt de vonk hierna over? In veel gevallen wel.

Het experiment bestaat uit drie vragen rondes. Belangrijk: je begint bij 1 en eindigt bij 36. De vragen worden namelijk steeds indringender. Wederzijdse kwetsbaarheid bevordert hechtheid, dat is het idee hierachter. Jezelf kwetsbaar openstellen is voor veel mensen nogal lastig, deze oefening dwingt dit dus af. Daarna zet je de wekker op 4 minuten (2 minuten is net genoeg om doodsbang te zijn) en kijk je naar elkaar, in stilte. Voel je al iets kriebelen?

De vragenlijst resulteert vaak in verliefdheid volgens de onderzoekers. Probeer het zelf maar eens. Scoor een onbekende (verlate) Valentijnsdate en reserveer zo’n drie kwartier om elkaar de vragen te stellen. Succes!

Ronde 1

• 1.Als je iedereen op de wereld mocht kiezen, wie mag er dan bij je komen eten?
• 2.Zou je beroemd willen zijn? Op wat voor manier?
• 3.Oefen je ooit voor een telefoongesprek wat je gaat zeggen? Waarom?
• 4.Waaruit bestaat een ‘perfecte’ dag voor jou?
• 5.Wanneer heb je voor het laatst voor jezelf gezongen? En voor iemand anders?
• 6.Als je negentig kon worden en je zou de laatste zestig jaar met het lichaam van een dertigjarige kunnen leven, of met de geest van een dertigjarige. Wat zou je dan kiezen?
• 7.Heb je stiekem al een idee over hoe je dood zal gaan?
• 8.Noem drie dingen die jij en je gesprekspartner gemeen lijken te hebben.
• 9.Waarvoor ben je het meest dankbaar in je leven?
• 10.Als je iets kon veranderen aan de manier waarop je bent opgevoed, wat zou dat zijn?
• 11.Vertel je gesprekspartner je levensverhaal zo gedetailleerd mogelijk in vier minuten.
• 12.Als je morgen wakker zou worden en je was een goede eigenschap of talent rijker, wat zou dat dan zijn?

Ronde 2

• 13.Als een glazen bol je de waarheid zou kunnen vertellen, over jezelf, je leven, de toekomst of iets anders, wat zou je dan willen weten?
• 14.Is er iets waarvan je al heel lang droomt? Waarom heb je dat nog niet gedaan?
• 15.Wat is de grootste prestatie in je leven?
• 16.Wat waardeer je het meest in vriendschap?
• 17.Welke herinnering koester je het meest?
• 18.Wat is je ergste herinnering?
• 19.Als je weet dat je over een jaar dood gaat, zou je dan iets veranderen aan de manier waarop je nu leeft? Waarom?
• 20.Wat betekent vriendschap voor je?
• 21.Welke rollen spelen liefde en genegenheid in je leven?
• 22.Noem om de beurten een positieve eigenschap van je gesprekspartner. Ga door tot ieder vijf.
• 23.Hoe hecht en warm is je familie? Denk je dat jouw jeugd gelukkiger was dan die van de meeste mensen?
• 24.Hoe was de relatie met je moeder?

Ronde 3

• 25.Doe beide drie ‘we’-beweringen. Bijvoorbeeld: “We zitten in deze kamer en we voelen ons…”
• 26.Maak de zin af: “Ik zou willen dat ik iemand had met wie ik … kon delen.”
• 27.Als je een goede vriend van je gesprekspartner zou worden, vertel hem of haar wat dan belangrijk is om te weten over jou.
• 28.Vertel je gesprekspartner wat je leuk aan hem of haar vindt; wees heel eerlijk en zeg dingen die je normaal gesproken niet zo snel zou zeggen tegen iemand die je net hebt ontmoet.
• 29.Deel een gênant moment uit je leven.
• 30.Wanneer heb je voor het laatst gehuild met iemand erbij? En alleen?
• 31.Vertel je gesprekspartner wat je nu al leuk aan hem of haar vindt.
• 32.Wat is volgens jou ‘te serieus’ om grappen over te maken?
• 33.Als je vanavond zou sterven zonder kans om met wie dan ook te communiceren, waarvan zou je dan het meest spijt hebben dat je het iemand niet verteld hebt? Waarom heb je dit nog niet aan diegene verteld?
• 34.Stel je voor: je huis met alles erin, vlieg in brand. Nadat je je geliefden en huisdieren gered hebt, kun je nog één keer terug om iets in veiligheid te stellen. Wat zou dat zijn? Waarom?
• 35.Wiens dood, van alle mensen in je familie, zou jou het meest ontregelen? Waarom?
• 36.Deel een persoonlijk probleem en vraag de ander om advies. Hoe zou hij/zij dit oplossen? De ander mag zeggen hoe hij je lijkt te voelen over dit probleem.

Succes!

dcab304b07cf0277a263945d3c554f003a4b7bbc.jpg?1676337033
pi_207989513
Wat leuk! Dank je wel voor delen. Leuke vragen ook om over na te denken. Gezien ik bewust vrijgezel ben en blijf weet ik nu welke vragen ik nooit moet stellen
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 14 februari 2023 @ 06:43:34 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_207989825
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 02:10 schreef Jippie het volgende:
Nadat je alle antwoorden hebt gedeeld, moet je elkaar vier minuten aanstaren, zonder iets te zeggen. Springt de vonk hierna over? In veel gevallen wel.
Je zou toch denken dat dat ook wel een beetje afhankelijk is van de antwoorden.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Spellchecker dinsdag 14 februari 2023 @ 09:23:36 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_207990538
Voer voor een nieuw dating-programma?
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 14 februari 2023 @ 13:03:29 #5
485843 crew  Jippie
pi_207992986
Ik vraag mij af of dit soort vragen ook een relatiedip kunnen
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 06:43 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Je zou toch denken dat dat ook wel een beetje afhankelijk is van de antwoorden.
Het schept wel duidelijkheid in ieder geval, als een aantal antwoorden je niet aanstaan hoef je verder geen tijd te investeren in je date :P
pi_207998065
Wie komt dit testen? :7
Edit: het zijn wel echt heftige en persoonlijke vragen, ik zou dat niet zo snel beantwoorden denk ik op een date:@
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 14 februari 2023 @ 21:44:04 #7
485843 crew  Jippie
pi_207999701
quote:
17s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 19:56 schreef Speedfight het volgende:
Wie komt dit testen? :7
Edit: het zijn wel echt heftige en persoonlijke vragen, ik zou dat niet zo snel beantwoorden denk ik op een date:@
Dat vond ik ook, en het komt ook wel beetje wanhopig over als je uitlegt aan je date dat je 36 vragen wil stellen om verliefd te worden op elkaar.
pi_208017996
ik vraag me af hoe je zoiets wil gaan doen?
Je kan moeilijk op iemand afstappen en zeggen zullen we eens 36 vragen aan elkaar beantwoorden die nogal persoonlijk zijn en dan 4 minuten elkaar intens aankijken.

De andere partij zal toch ook denken wtf ben jij raar bezig.

Als je al samen een date hebt dan heb je al interesse in elkaar...
pi_208018439
Een intieme band is natuurlijk niet per se verliefdheid.

En zoals dat vaak zo is met wetenschappelijk onderzoek: over de implicaties voor de praktijk valt te twisten :+
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_208019558
Wow, wat een vragen, lijkt wel een psychosectie.

Voor mij voelen deze vragen echt als psychische mishandeling aan.
Maar dat klopt ook wel in de zin dat ik waardeloos relatiemateriaal ben.

(Ik word al bloedchagrijnig van de vraag vertel eens wat over jezelf.)
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208024118
Persoonlijk ben ik nog nooit verliefd geworden op iemand die me een kruisverhoor geeft. :+

Als iemand op mijn eerste date zo'n vragenlijst tevoorschijn trekt, dan zou ik het meteen op een rennen zetten.
pi_208024233
Mijn ervaring is overigens dat de normen en waarden van de ouders het aller- allerbelangrijkste zijn. Want er is niets dat meer bindt dan een vergelijkbare opvoeding met vergelijkbare normen en waarden.
  donderdag 16 februari 2023 @ 21:43:00 #13
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_208026423
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 14:23 schreef Tanatos het volgende:
Wow, wat een vragen, lijkt wel een psychosectie.

Voor mij voelen deze vragen echt als psychische mishandeling aan.
Maar dat klopt ook wel in de zin dat ik waardeloos relatiemateriaal ben.

(Ik word al bloedchagrijnig van de vraag vertel eens wat over jezelf.)
Vertel eens wat over een ander. :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator donderdag 16 februari 2023 @ 21:48:32 #14
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_208026504
Ik heb dit gedaan en het werkte prima hoor :P Gewoon leuk om niet te serieus te nemen, maar je bespreekt wel meteen een heleboel :s)
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod (die we nooit hebben gehad.)
  donderdag 16 februari 2023 @ 21:52:09 #15
459912 FlippingCoin
pi_208026559
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 21:48 schreef Meke het volgende:
Ik heb dit gedaan en het werkte prima hoor :P Gewoon leuk om niet te serieus te nemen, maar je bespreekt wel meteen een heleboel :s)
Alle 36? :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  Moderator donderdag 16 februari 2023 @ 21:54:50 #16
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_208026604
quote:
16s.gif Op donderdag 16 februari 2023 21:52 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Alle 36? :o
Jazeker :Y

Via nytimes.com/36q krijg je ze ook een beetje fancy aangeboden.

Ja weet je wat het is: dit was de tweede date, eerste date was leuk en gezellig. Tweede date wordt dan toch vaak zo'n overhoring, kan je hem maar beter een beetje gestructureerd doen :P En dan gewoon tijd te nemen om af te dwalen en langer te blijven kletsen. Maar je leert wel gewoon veel ineens over elkaar.

Ik denk dat we zonder de vragen ook wel verliefd waren geworden hoor :D Maar geloof ook wel dat je meteen dingen bespreekt om te zien of je matcht of niet
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
  donderdag 16 februari 2023 @ 21:55:59 #17
459912 FlippingCoin
pi_208026623
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 21:54 schreef Meke het volgende:

[..]
Jazeker :Y

Via nytimes.com/36q krijg je ze ook een beetje fancy aangeboden.

Ja weet je wat het is: dit was de tweede date, eerste date was leuk en gezellig. Tweede date wordt dan toch vaak zo'n overhoring, kan je hem maar beter een beetje gestructureerd doen :P En dan gewoon tijd te nemen om af te dwalen en langer te blijven kletsen. Maar je leert wel gewoon veel ineens over elkaar.

Ik denk dat we zonder de vragen ook wel verliefd waren geworden hoor :D Maar geloof ook wel dat je meteen dingen bespreekt om te zien of je matcht of niet
Nou goed voorbeeld doet volgen mensen. :o
pi_208026666
quote:
16s.gif Op donderdag 16 februari 2023 21:43 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Vertel eens wat over een ander. :o
Op wat voor manier?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  donderdag 16 februari 2023 @ 22:00:40 #19
459912 FlippingCoin
pi_208026677
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 21:59 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Op wat voor manier?
Op intrigerende wijze. :Y
pi_208026788
quote:
16s.gif Op donderdag 16 februari 2023 22:00 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Op intrigerende wijze. :Y
Kijk op die manier klinkt het positief, bij vertel eens wat over een ander denk ik al snel aan roddel en achterklap, waar ik weinig van moet hebben.
Wat wel interessant is zijn natuurlijk de zeer uiteenlopende ideeën die mensen hebben, wat ze doen, wat ze laten, wat ze weten, wat ze eten.
Maar meestal is het toch beter met mensen te praten dan over ze.
  Manager PR/Moderator donderdag 16 februari 2023 @ 22:32:14 #21
269689 crew  Viv
pi_208027123
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 21:48 schreef Meke het volgende:
Wat leuk!

Hoe was het 4 minuten elkaar aankijken? Want dat is wel echt lang :o
pi_208027166
Maar als de antwoorden je tegenstaan werkt het natuurlijk niet
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  Moderator vrijdag 17 februari 2023 @ 09:46:55 #23
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_208029866
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 22:32 schreef Viv het volgende:

[..]
Wat leuk!

Hoe was het 4 minuten elkaar aankijken? Want dat is wel echt lang :o
Ik weet niet meer zeker of we dat gedaan hebben _O- We zaten in een restaurant, dus dat was misschien een beetje awkward haha :D

quote:
17s.gif Op donderdag 16 februari 2023 22:36 schreef Speedfight het volgende:
Maar als de antwoorden je tegenstaan werkt het natuurlijk niet
Nee, en dit denk ik ook: je komt gewoon op een snelle manier veel over elkaar te weten en kunt daardoor beoordelen of het je bevalt :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')