abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 14 februari 2023 @ 00:38:31 #1
485843 crew  Jippie
pi_207989333
Het is bijna 9 jaar geleden dat vlucht MH370 van Malaysia Airlines op mysterieuze wijze verdween en het is nog altijd niet duidelijk wat er precies gebeurde met het toestel en zijn 239 inzittenden. Er gingen verschillende theorieën in de rondte wat er met het vliegtuig gebeurd zou zijn. Een van de meest fascinerende gaat over een geheime relatie van de piloot en zijn verlangen om een nieuw leven te beginnen met zijn minnares. Ook al betekende dat de dood van honderden anderen. Een mooi complot om in Valentijnsweek te plaatsen!

Het boek‘The Hunt for MH370’ is van de hand van Ean Higgins, een bekroond journalist van de krant The Australian. Hij volgt het nieuws over de MH370 al jaren op de voet, al van sinds het toestel in de nacht van 8 maart 2014 van de radar verdween boven de Indische Oceaan. Hij sprak ook met een reeks luchtvaartexperts, onderzoekers en familieleden van slachtoffers. Allemaal om een van de grootste mysteries van de moderne luchtvaart te ontrafelen: wat gebeurde er met MH370?

Bocht
Waarom maakte het toestel in de nacht van zijn verdwijning plots een bocht van 180 graden? En waarom zigzagde het door de Straat van Malakka, een zeestraat tussen Indonesië en Maleisië? Was de piloot van het padje en wilde hij zelfmoord plegen? Was er een technisch defect of een brand aan boord? Ging het om een fout gelopen kaping? Of was het nog iets helemaal anders?

Higgins doet in zijn boek een reeks plausibele theorieën uit de doeken, stuk voor stuk denkpistes die ondersteund worden door feiten. De meest bijzondere vertelt hoe piloot Zaharie Ahmad Shah (53) een dodelijk plan bedacht om een nieuw leven te kunnen beginnen met zijn minnares. Een theorie die op een fascinerende manier onderbouwd is.

Zijn bron hiervan was David Shrubb, een ervaren piloot en voormalig baas van de vliegopleiding bij de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas. Voor elk belangrijk element in de onwaarschijnlijke theorie zou er overigens een precedent zijn in de luchtvaartgeschiedenis.

Higgins beschrijft hoe de piloot er al een flink parcours had opzitten op amoureus vlak. Shah was dan wel getrouwd, het hield hem niet tegen om er in de loop der jaren verschillende minnaressen op na te houden. Tot hij Rina ontmoette. Zij werkte bij de security op de luchthaven van de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur en sprong er meteen uit, met haar “lange, glanzende haar en sensuele figuur”.

Verliefd
De twee werden halsoverkop verliefd. Shah wilde voor Rina zelfs zijn vrouw verlaten, maar als moslim was dat niet evident. En daarom bedachten ze een idioot plan. Ze zouden samen weglopen en onder een nieuwe identiteit een nieuw leven beginnen ergens in Azië. Ook al zou dat betekenen dat honderden onschuldigen daarbij het leven zouden laten.

De piloot sprak een kennis in het criminele milieu aan om aan twee valse paspoorten te komen en op de avond van 7 maart 2014 pakte hij met het oog op het dodelijke plan extra warme kleren in, een waterbestendige zaklamp, een fluitje en een parachute. Hij had al eerder aan skydiven gedaan, dus de parachute zou niet opvallen als zijn bagage gecontroleerd zou worden.

Toen het vliegtuig eenmaal onderweg was, zette hij zijn plan in werking. Te beginnen met het verlagen van de druk in de cabine, zodat iedereen bewusteloos zou raken of zou sterven door verstikking. Vervolgens stapte hij over het lichaam van zijn copiloot heen, ging hij de cabine binnen en doorzocht hij snel en systematisch de spullen van de crew en de passagiers. Al het cash geld dat hij kon vinden, stopte hij in een waterdichte tas. Zo wilde hij financieel bijdragen aan zijn relatie met Rina, want de vrouw had even daarvoor een erfenis gekregen en hij wilde niet voor haar onderdoen.

Radar
Toen hij wist dat hij buiten het bereik van de radar was – rond half drie ’s morgens – liet hij het vliegtuig vertragen en dalen tot 3.000 voet (900 meter). Rina wachtte op hem in een vissersbootje in een afgelegen deel van de Indische Oceaan en hij zag de lichtjes op de afgesproken coördinaten. “Shah trok daarop zijn parachute en een reddingsvest aan en keerde terug naar de cabine”, staat te lezen in het boek. “Hij opende daar een van de nooddeuren net achter de vleugels, nadat hij het levenloze lichaam van een stewardess uit de weg had geduwd.”

Shah sprong uit het toestel en geleid door zijn zaklamp en zijn fluitje slaagde Rina er al snel in om hem te lokaliseren. “Binnen de 15 minuten was de liefde van haar leven veilig aan boord, klaar om in het geheim te vluchten en een nieuw leven te beginnen.”

Volgens de theorie zouden de twee nu overal kunnen zijn, terwijl de familie van de slachtoffers en de rest van de wereld nog altijd op zoek is naar antwoorden.

“Ze kozen een afgelegen deel van de oceaan zodat het wrak van het vliegtuig nooit gevonden zou worden”, aldus Shrubb. “Als het toestel ooit wordt gevonden, moeten ze meteen checken of de piloot nog in zijn stoel zit en of de nooddeuren van de cabine nog dicht zijn. Als dat niet het geval is, kan Interpol meteen een zoekactie naar Shah beginnen.”

pi_207989352
Mooie gedachte, alleen als iedereen bewusteloos zou raken, hoe hij dan niet? En hoe krijg je op hoogte in hemelsnaam die deur open?

Maar de theorie is zo mooi van alle opties dat je het haast hoopt
  Moderator dinsdag 14 februari 2023 @ 13:52:44 #3
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207993574
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 00:47 schreef ChildoftheStars het volgende:
Mooie gedachte, alleen als iedereen bewusteloos zou raken, hoe hij dan niet? En hoe krijg je op hoogte in hemelsnaam die deur open?

Maar de theorie is zo mooi van alle opties dat je het haast hoopt
Wat vind je hier zo mooi aan dan? 300 mensen vermoorden voor jouw liefde vind ik niet bepaald mooi :D

Intrigerend is het zeker. Ik ben niet zo van de complottheorieen maar deze is zeker interessant :Y
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_207993766
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 13:52 schreef MaJo het volgende:

[..]
Wat vind je hier zo mooi aan dan? 300 mensen vermoorden voor jouw liefde vind ik niet bepaald mooi :D

Intrigerend is het zeker. Ik ben niet zo van de complottheorieen maar deze is zeker interessant :Y
Misschien heb ik een verknipt beeld van romantiek. Geen zorgen, ik doe daar niet aan ;)
pi_207994959
Een man mag vanwege zijn geloof niet scheiden maar wel dik 200 mensen de dood injagen? In welk geloof is dat een mogelijkheid?
pi_207995558
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 15:47 schreef ootjekatootje het volgende:
Een man mag vanwege zijn geloof niet scheiden maar wel dik 200 mensen de dood injagen? In welk geloof is dat een mogelijkheid?
Uit een vliegtuig springen met een parachute is volgens mij niet handig of onmogelijk
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_207995580
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 16:41 schreef Soury het volgende:

[..]
Uit een vliegtuig springen met een parachute is volgens mij niet handig of onmogelijk
Eens, en dan moet je ook nog goed mikken om zelf op tijd gered te kunnen worden, als die sprong al lukt.
pi_207995593
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 16:45 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Eens, en dan moet je ook nog goed mikken om zelf op tijd gered te kunnen worden, als die sprong al lukt.
Ja je word aan het vliegtuig geplakt op grote hoogte al met al een onzin topic
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_207996379
Ik vind dit persoonlijk een heel raar verhaal om te brengen als romantisch verhaal.
pi_207997173
Blijft een mysterieuze verdwijning. Missch word het ooit opgelost
pi_207998451
Of te wel hoe je met veel fantasie en ten koste van het leed van anderen toch nog geld kan verdienen.
pi_207999204
En zn co piloot heeft ie dood geslagen? Wat een wazig verhaal.
pi_207999583
Wat een prachtig liefdesverhaal O+ Nergens op gebaseerd, maar goed, het verhaal is wel heel passend bij 14 februari :)
Ik hoop echt dat ze een gelukkig leven hebben ergens in Azië. De overige 300 doden doen er verder niet toe.
  dinsdag 14 februari 2023 @ 22:03:28 #14
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_207999932
quote:
4s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 21:35 schreef aloa het volgende:
Wat een prachtig liefdesverhaal O+ Nergens op gebaseerd, maar goed, het verhaal is wel heel passend bij 14 februari :)
Ik hoop echt dat ze een gelukkig leven hebben ergens in Azië. De overige 300 doden doen er verder niet toe.
Ja, je moet wat over hebben voor je grote liefde hè O+
Op maandag 30 december 2024 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Jij en Domni is een gevaarlijke combi... Dat rijmt *O*
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 14 februari 2023 @ 22:14:09 #15
485843 crew  Jippie
pi_208000069
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 22:03 schreef Domnivoor het volgende:

[..]
Had hem gelijk gedumpt, gooit jou ook zo weer aan de kant voor een ander liefje.
pi_208000260
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 22:03 schreef Domnivoor het volgende:

[..]
Lijkt wel wat op de Titanic met dat fluitje :D
pi_208001479
quote:
4s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 21:35 schreef aloa het volgende:
Ik zie ze zo zitten op een bounty eiland met alle pakketjes en koffers en Wilson…
pi_208001869
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 18:10 schreef Tuindier het volgende:
Ik vind dit persoonlijk een heel raar verhaal om te brengen als romantisch verhaal.
Het staat niet voor niks in BNW. Ik vind het ook een erg raar verhaal.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 19:11 schreef PLY het volgende:
Blijft een mysterieuze verdwijning. Missch word het ooit opgelost
Raadselachtig is het zeker, ik hoop vooral voor alle nabestaanden dat er een antwoord mag komen.
pi_208002042
Shah en zijn vriendin zijn ondertussen uit elkaar gegaan en heeft nu spijt van zijn beslissing.
pi_208002887
Waarom is deze meuk sticky.
Kost teveel scrolltegoed zo.
  woensdag 15 februari 2023 @ 11:15:11 #21
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_208003834
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 18:10 schreef Tuindier het volgende:
Ik ook, maar ik vergeet niet dat dit in BNW staat :P
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_208004335
quote:
10s.gif Op woensdag 15 februari 2023 11:15 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik ook, maar ik vergeet niet dat dit in BNW staat :P
Dat had ik inderdaad niet gezien. Dat krijg je er van als je zo'n topic sticky maakt.
pi_208010915
Sure.
Hoe is die co-piloot dan gestorven? Die zat toch naast hem?
En die vrouw in een rubberbootje op de Indische oceaan? Hahaha.
pi_208011812
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 08:03 schreef LightCity het volgende:
Shah en zijn vriendin zijn ondertussen uit elkaar gegaan en heeft nu spijt van zijn beslissing.
Dat is wel serieus sneu voor hem, was er iemand anders in het spel?
Lach met een schone bips
pi_208011867
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 20:46 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Dat is wel serieus sneu voor hem, was er iemand anders in het spel?
Ik hoorde iets over een dolfijn die wel een oogje op hem had.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')