#ANONIEM | zondag 12 februari 2023 @ 15:31 |
POLL Ik moet een nieuw lease uitzoeken en twijfel tussen een automaat of handgeschakelde auto Ik heb 1x automaat gereden en trapte toen de koppeling in wat de rem bleek te zijn, dan sta je echt snel stil zegmaar verder reed het wel lekker zeker in de file Nu sta ik bijna nooit in de file maar toch Wat adviseer jij mij? | |
cherrycoke | zondag 12 februari 2023 @ 15:33 |
Auto is lekker omdat dan echt je aandacht op de weg is, handgeschakeld geeft meer feel aan een auto. Ik vind automatisch echt wel lekker rijden, gas geven en gaan. | |
Hyperdude | zondag 12 februari 2023 @ 15:34 |
3 cilinder, of minder, handbak. Rest automaat. | |
Irritatie100 | zondag 12 februari 2023 @ 15:40 |
Ik vind een handbak fijner dan een slechte automaatbak, maar een goede automaatbak fijner dan een handbak. Ligt dus geheel aan het type auto dat je zoekt. | |
Seeburg54 | zondag 12 februari 2023 @ 15:40 |
Ik heb van beide een, het maakt me niet uit. | |
Piles | zondag 12 februari 2023 @ 15:45 |
Dat. Heb een tijd met Opel Astra H gereden, dat is een handbak met robotarm (dus geen echte automaat). Waardeloos ding. Nu een Toyota Auris, dat is tenminste een echte automaat. | |
Irritatie100 | zondag 12 februari 2023 @ 15:47 |
Die semi-automaten zijn echt de hel op aarde ja. Standaard een whiplash elke rit | |
capricia | zondag 12 februari 2023 @ 15:48 |
Rij een Audi met S-tronic (beetje gelijk aan DSG). Daar kan ik zelf kiezen of ie automatisch schakelt, of dat ik als bestuurder dat moet doen. Zeer tevreden over. Ook prettig dat je daarnaast uit Drive en Sport modus kunt kiezen. En meestal staat ie gewoon op automatisch. Hooguit als ik optrek op ijzig/slipperig oppervlak wil ik hem nog wel eens handmatig zetten. | |
Donna | zondag 12 februari 2023 @ 15:58 |
Jarenlang automaat gereden, nu weer handgeschakeld. Ik vind het beide prima, maar als ik MOEST kiezen, dan automaat denk ik. | |
#ANONIEM | zondag 12 februari 2023 @ 15:59 |
Moet jij weten. Als je een handbak hebt weet je na een paar weken niet meer beter en stoort het ook niet, idem met een automaat. | |
NaarMensje | zondag 12 februari 2023 @ 16:18 |
Ik rijd geen auto meer, maar mijn voorkeur zou wel uitgaan naar een handbak. Nog veel liever rijd ik op de motor. | |
etuiedelapiel | zondag 12 februari 2023 @ 16:46 |
Automaat is alleen leuk als je een beetje power under the hood hebt. | |
LoveAtFirstDrive | zondag 12 februari 2023 @ 16:56 |
Ligt voor mij aan de auto. Iets sportiefs vind ik een handbak leuk, maar automaat is lekker bij een comfortabele auto. En dan ligt het ook nog aan wat voor automaat of welke handbak. Van allebei zijn er ook veel slechte versies.Auris met CVT? Dat vind ik zelf niet echt een fijne automaat. Dan vind ik juist een handbak leuk 😋 | |
Captain_Ghost | zondag 12 februari 2023 @ 17:35 |
Motor met 4 of meer cilinder --> automaat (zolang geen robotautomaat is) Motor met 3 of minder cilinder --> handbak Elektrische is automaat, eigenlijk heeft ie geen versnellingsbak. Nog fijner.. Ik kies liever een middelzware auto met 4 cilinder en automaat of elektrische (ooit), omdat ik lekker comfortabel wil rijden. Met name file of lange ritten. | |
Jordy-B | zondag 12 februari 2023 @ 18:29 |
Ik vind hem fantastisch. Super zuinig en stil. Wat men meestal vervelend vindt, is dat als je het gas intrapt, hij gelijk hoog in de toeren schiet en daar monotoon blijft gieren. Maar dan heb je ook vol vermogen tot je beschikking. Overigens geldt dat met name voor autorecensenten, omdat die nou eenmaal rijden als debielen. Als je normaal rijdt, heb je er geen last van en is het een bijzonder stille en comfortabele aandrijflijn. | |
Piles | zondag 12 februari 2023 @ 18:43 |
Dit Ik las overal het 'joelen' van de motor, maar als je normaal rijdt (waar zo'n burgerbak voor bedoeld is), heb je nergens last van. En traploze automaat is sowieso fijn natuurlijk, los van type motor. | |
hoechst | zondag 12 februari 2023 @ 18:58 |
Niet eens elektrisch.. | |
suijkerbuijk | zondag 12 februari 2023 @ 19:15 |
Automaat. En nee gewoon je linker poot weg zetten aan de linker kant of vouw deze onder je stoel/rechter poot. Maar goed ik heb nog nooit niet mee gemaakt dat ik mijn linker poot op de rem trap. Als automonteur stapte ik in automaat als geschakelde wagens. Er zijn ook idioten die denken dat ze hun linker been moeten gebruiken als rem. Nee dus . Het is even wennen voor sommige . Maar als je automaat gewent bent wil je niet meer terug. Zeker de automaat van nu zijn zuiniger dan een schakelbak. | |
suijkerbuijk | zondag 12 februari 2023 @ 19:27 |
Komt omdat iedereen met een cvt automaat verkeerd rijd . Je rijd niet op je pk maar op je koppel van de motor. De cvt zorgt dan voor de maximaal overdracht. Dus ook jij rijd de cvt verkeert. Zoek je motor op en kijk waar je koppel is en druk tot daar de gas pedaal in en houd het daar. Gaat de wagen sneller weg dan vol gas En is gelijk stiller. Spreek uit ervaring . Rijd een Honda hr-v awd met een cvt . Maximaal koppel is ronde de 3400 toeren op mijn wagen. 135nm 105pk Dit is een non vtec blok. De wagen is ook met een vtec blok gelevert met 122pk en 144,nm. Bijde wagens zijn net zo snel met optrekken van 0 naar 100. De cvt heeft gewoon op bijde motor optimaal overbreng . Ook al kan de vtec meer toeren draaien. Meer gas geven is dus nutteloos . Test het self en je zal merken dat het nog comfortabeler is . | |
#ANONIEM | zondag 12 februari 2023 @ 19:54 |
Ik ga woensdag een proefrit maken in een automaat, iedereen die daar aan heet geholpen enorm bedankt! | |
kanovinnie | zondag 12 februari 2023 @ 20:23 |
Mijn ouders hebben een CVT. Het is inderdaad even wennen in het begin, vooral omdat je snelheid niet gekoppeld is aan je toeren, wat bij andere auto's wel altijd het geval is. Maar als je je daar overheen gezet hebt rijd het inderdaad gewoon goed. | |
suijkerbuijk | zondag 12 februari 2023 @ 20:23 |
Mooi man. Zet je linker been helemaal links . Of vouw deze achter je rechter been . Dan kan je niet zomaar gebruiken om op de rem te trappen . | |
Captain_Ghost | zondag 12 februari 2023 @ 20:26 |
En je hand van de pook afblijven.. | |
Hyperdude | zondag 12 februari 2023 @ 21:40 |
Zoek ook even tests van de betreffende auto/automaat combi. Je hebt goede en minder goede automaten, of er kan iets niet goed werken. | |
ikweethetookniet | zondag 12 februari 2023 @ 22:30 |
Korte stukjes In de stad In de file —————— Automaat Lange stukken Geen file —————— Zelf schakelen Hier in de stad en korte stukjes dus automaat, kan je stoppen voor elke mongool op zebrapad zonder moeite weer verder | |
spectrumanalyser | zondag 12 februari 2023 @ 22:44 |
Juist bij handgeschakelde auto's ben je meer met het verkeer bezig. Bij automaat heb je een hand vrij en vrijwel altijd is die er voor een mobieltje. Neem een handgeschakelde. Bedank mij later. | |
Danny | maandag 13 februari 2023 @ 17:43 |
Mij maakt het geen moer uit eigenlijk, maar als het koud is houd ik mijn rechterhand vaak onder mijn been. Stoelverwarming, dus lekker warm handje In de file is het verder wel relaxed. Nooit problemen met vasthouden van een mobieltje zoals @spectrumanalyser hierboven zegt. Die zit in mijn jaszak en het geluid staat uit. In het verkeer blijf ik van dat ding af, ongeacht waar ik in of op rij (of loop). Denk overigens wel dat mijn volgende auto ook weer een automaat gaat worden. Dus stiekem toch een voorkeur voor automaat. | |
Lospedrosa | maandag 13 februari 2023 @ 17:55 |
Kijk, hier zit geld | |
Danny | maandag 13 februari 2023 @ 18:03 |
Ja, mijn Ford S-Max kan dat ook. Standaard automatisch, maar als ik die in de S (sport) mode zet kan ik ervoor kiezen handmatig te schakelen. Gebruik ik eigenlijk vrijwel nooit (de S mode wel trouwens ) | |
Id_do_her | maandag 13 februari 2023 @ 18:04 |
Kan allebei, ik denk niet bewust na als ik schakel. | |
Lospedrosa | maandag 13 februari 2023 @ 18:06 |
Ik ben mijn nieuwe auto met DSG besteld maar moest ik een jaar op wachten, dus heb m nu met schakelbak | |
#ANONIEM | maandag 13 februari 2023 @ 18:24 |
Hmmmm is dit standaard? Ik ga proefrijden in een auto met DSG | |
Lospedrosa | maandag 13 februari 2023 @ 18:41 |
Dat was een jaar geleden wel zo, dat de wachttijden op bepaalde zaken ontzettend lang waren bij VAG auto’s. Misschien is het nu beter. Ik had wat ik had besteld zien staan nieuw bij een dealer, exact hetzelfde maar dan met handbak en had deze binnen een week. Je kunt ook voor het bestellen kijken naar voorraad auto’s Bv mijn dealer: https://www.huiskes-kokke(...)urces=voorraad-nieuw | |
Hyperdude | maandag 13 februari 2023 @ 19:26 |
PDK is wel lekker, met die dikke klappen, maar eigenlijk heb ik 90% van de tijd liever een automaat die zijn werk onopvallend maar zorgvuldig doet. Vermakelijk YT-kanaal btw. | |
capricia | maandag 13 februari 2023 @ 19:29 |
Dit geeft dus aan dat je, net als ik, kiest voor de automaat boven handgeschakeld. Want we hebben beide de keuze. | |
capricia | maandag 13 februari 2023 @ 19:29 |
Rijdt prima. DSG. Veel plezier! | |
TheFreshPrince | maandag 13 februari 2023 @ 19:30 |
21 jaar schakelauto gereden, toen een automaat gekocht. Inmiddels m'n 2e automaat. Volgende wordt elektrisch, dus sowieso automaat. | |
Jordy-B | maandag 13 februari 2023 @ 22:12 |
Een Toyota hybride heeft geen toerenteller, maar een soort zuinigheidsmeter. De computer regelt zelf het meest geschikte toerental voor de situatie (te bepalen door hoe diep je het gaspedaal intrapt en rijomstandigheden). Ik kan niet zien of hij bij hard accelereren bovenop de koppelcurve gaat zitten of juist het maximum vermogen kiest, maar dat maakt voor de bestuurder ook geen verschil. Wil je zuinig, dan is hij zuinig. Wil je hard, dan gaat hij hard. Overigens is de CVT bij Toyota geen poelisysteem, zoals bij Honda. Bij Toyota is het een planetair tandwielsysteem, waarbij de overbrenging wordt gestuurd door de elektromotor. | |
kanovinnie | maandag 13 februari 2023 @ 22:19 |
Maar een planetair tandwielsysteem is toch geen veranderende overbrenging, maar juist een reduceer in toeren en verhoging van koppel? En heeft toyota niet toch wel een poeliesysteem? | |
Lospedrosa | maandag 13 februari 2023 @ 22:28 |
| |
Jordy-B | maandag 13 februari 2023 @ 22:29 |
Er zit een kettingoverbrenging in, maar daar wordt niet de verhouding van de overbrenging naar de wielen mee geregeld. Het is geen traditionele CVT met een band over twee conische poelies. [ Bericht 17% gewijzigd door Jordy-B op 13-02-2023 22:35:51 ] | |
TheFreshPrince | maandag 13 februari 2023 @ 22:36 |
Nee, Toyota met Hybrid Synergy Drive heeft geen poelies. Dat maakt het ook een stuk minder kwetsbaar. Mooi systeem. Uiteraard wel een beetje vreemd om toeren te horen die niet overeenkomen met je versnelling maar dat went heel snel. En het werkt bijna geheel schokvrij, waar mijn Volvo V60 plug-in nog echt schakelt en je dus ook schakelmomenten voelt. Ik kreeg alleen rugklachten in de Corolla (ligt aan mij, ben 1m98 en wat rugklachten van jongs af aan) op lange ritten, dus maar weer naar Volvo gegaan. | |
Jordy-B | maandag 13 februari 2023 @ 22:41 |
Letterlijk de enige schok (nou ja, duwtje) die je voelt, is als hij vanuit EV-mode de brandstofmotor inschakelt. Ik heb hem nu een halfjaar en het enige wat ik nog steeds wat onwennig vind, is het echt vloeiend tot stilstand komen. De boordcomputer probeert zoveel mogelijk remenergie in de accu te rammen en regelt zelf het moment dat de remklauwen mee gaan doen, maar dat is steeds ietwat onberekenbaar. [ Bericht 2% gewijzigd door Jordy-B op 13-02-2023 22:58:06 ] | |
TheFreshPrince | maandag 13 februari 2023 @ 22:58 |
Ja, dat van die remmen klopt wel, dat ervaar ik bij de Volvo overigens ook een beetje. Het is blijkbaar lastig om die overgang heel vloeiend te krijgen. Niet dat het op enig moment onveilig voelt maar het is niet zo lineair als bij een auto zonder elektromotor. De laatste 10 centimeter dat je remt lukt ook nooit helemaal vloeiend en gaat vaak met een lichte "kroeink" maar echt storend is het ook niet en meer automaten hebben daar last van. Het comfort van niet meer hoeven schakelen en het lage brandstofverbruik compenseren ruimschoots. Nog 1,5 tot 2 jaar met deze bak rijden en dan ga ik eens kijken wat er aan elektrische auto's te krijgen is. Misschien Tesla, misschien ook wel Volvo. | |
suijkerbuijk | maandag 13 februari 2023 @ 23:32 |
Oke dat is een anderen systeem. Ik heb een cvt systeem die met olie druk geregeld kan worden. Door de olie druk systeem word het maximaal overgebracht . Verder mijn 4x4 systeem De achterwielen worden door een oliepomp aangestuurd. Een van de reden dat deze wagen erg zuinig is met 1op 13 als verbruik. Voor een 4x4 systeem. Werking zie link. https://m.awdwiki.com/en/honda/#How_Honda_s_Dual_Pump_4WD_works De nieuwe Honda cr-v (grote broer) Heeft ook wel een unieke cvt automaat systeem. https://www.carthrottle.c(...)make-your-head-hurt/ | |
D. | dinsdag 14 februari 2023 @ 00:07 |
Ik ben altijd pro-handbak geweest, vond dat dat hoorde bij sportieve auto’s, maar sinds afgelopen jaar een automaat en dat is toch wel genieten! Heb een zwakke rug, dus dit is veel vriendelijker, en met flippers aan het stuur valt er nog prima sportief te rijden. Ik was niet specifiek op zoek naar een automaat, maar denk nu dat het de betere ‘keus’ was | |
D. | dinsdag 14 februari 2023 @ 00:17 |
Ow, en zakelijk en privé ook nog een handbak, dus overstappen is soms nog even ‘schakelen’ | |
Fer | woensdag 15 februari 2023 @ 12:13 |
Nadeel van de meeste automaten is dat ze soms niet helemaal vloeiend wegrijden vanuit stilstand. Eigenlijk hebben alleen Aisin, Mercedes dit goed voor elkaar en ZF als er een dikke V6 voor zit. | |
D. | woensdag 15 februari 2023 @ 13:45 |
Ik herken dit niet | |
Piles | woensdag 15 februari 2023 @ 13:49 |
Ik ook niet nee Wegrijden gaat prima. Dit herken ik dan weer wel: Ik probeer er aan te denken om de laatste (centi)meters de rem wat los te laten (dat helpt), maar vaak vergeet ik het | |
D. | woensdag 15 februari 2023 @ 13:50 |
Ik dat ook niet, maar ik ga er de eerstkomende keer wel op letten | |
blomke | donderdag 16 februari 2023 @ 10:33 |
Toyota C-HR rijdt als over een loper weg. De e-CVT-transmissie rijdt ook vlekkeloos. Ik zou niet meer willen schakelen, ook gezien de problemen met de koppelingen. [ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 16-02-2023 20:58:43 ] | |
Martinello | donderdag 23 februari 2023 @ 20:45 |
Ik had een Alfa Giulietta met een zogenaamde TCT-versnellingsbak, vergelijkbaar met DSG van VW. Op zichzelf een prima ding, zeker bij rustig rijden. Kon ook op een “handmatige” stand gezet worden, zodat je met de flippers of met een tik naar voren of naar achteren tegen de pook kon schakelen. Bij wat sportiever rijden voelde de auto minder vlot dan je zou verwachten met 170 pk. Bij drempels schakelt hij te snel terug wat geloei tot gevolg heeft. En het semi-handmatig schakelen voelde altijd wat artificieel. Al met al toch blij dat ik nu in mijn Volvo weer een handgeschakelde 6-bak heb. Met verlichte versnellingspook | |
Pisces29 | donderdag 23 februari 2023 @ 21:00 |
@D. komt om in de auto’s. [ Bericht 0% gewijzigd door D. op 23-02-2023 22:20:28 ] | |
D. | donderdag 23 februari 2023 @ 22:18 |
RIP aan de nabestaanden | |
Pisces29 | donderdag 23 februari 2023 @ 22:19 |
Nu ga ik op edit klikken. | |
D. | donderdag 23 februari 2023 @ 22:20 |
Te laat | |
Captain_Ghost | vrijdag 24 februari 2023 @ 00:32 |
Bedoel je een automaat uit jaren 2000 of ouder.. De modernste automaat is juist chiller dan handbak. Dat je nog niet keer rond rijden.... | |
Lospedrosa | zaterdag 25 februari 2023 @ 10:22 |
Wat is een verlichte versnellingspook? | |
Jan_Onderwater | zaterdag 25 februari 2023 @ 10:31 |
Ik rij Audi, en automaat. Ik heb jarenlang handbak gereden maar ik wil het niet meer. In de file tijdens de spits, of als je ook vaak langere afstanden rijd, ff naar Stuttgart, Hamburg, München of Bayreuth dan is het ook heerlijk. Vooral in combinatie met dynamic cruise control. Afstand instellen tot je voorganger en er gewoon achteraan rijden. Goddelijk in de file. | |
Jan_Onderwater | zaterdag 25 februari 2023 @ 10:32 |
Onzin | |
Lospedrosa | zaterdag 25 februari 2023 @ 10:53 |
Audi heeft ook een ZF dacht ik | |
Jan_Onderwater | zaterdag 25 februari 2023 @ 10:54 |
En? Dat maakt de post niet minder onzinnig. | |
Jan_Onderwater | zaterdag 25 februari 2023 @ 11:07 |
De meeste Nederlanders die een nieuwe auto rijden, rijden lease van hun werk. Ik heb dan ook de indruk dat veel mensen daarbij besparen op de automaat want duurder, meer bijtelling, minder andere dingen voor het lease bedrag daar waar het verbranders betreft. Hybride en Elektrisch zijn allemaal automaat. Wat rijcomfort betreft is natuurlijk elektrisch top, en hybride zeer aangenaam (ten minste, de beteren) want de Elektromotor vult de verbrander aan en geeft een enorm koppel over de hele toerenrange. | |
Lospedrosa | zaterdag 25 februari 2023 @ 12:22 |
Hij zegt ZF bak is goed, jij zegt ik het Audi automaat (ZF) rijdt geweldig? | |
Jan_Onderwater | zaterdag 25 februari 2023 @ 12:23 |
Hij zegt " Eigenlijk hebben alleen .... en ZF als er een dikke V6 voor zit.." | |
DjDaano | zaterdag 25 februari 2023 @ 12:27 |
Daarbij is de PDK bak die bmw en porsche gebruikt mijn inziens beter. Daar kun je niet tegenop schakelen hoor. | |
Martinello | zaterdag 25 februari 2023 @ 21:55 |
Het schakelpatroon op de pook is verlicht in het donker. Leuke gimmick. | |
Jan_Onderwater | zaterdag 25 februari 2023 @ 22:22 |
Oh wow, je moet kijken op je pook naar waar welke versnelling zit? Zou dan ècht een automaat nemen, | |
Lospedrosa | zaterdag 25 februari 2023 @ 22:22 |
Jij bent echt een zure ofnie? | |
Martinello | zaterdag 25 februari 2023 @ 22:50 |
Ik zeg toch leuke gimmick, zure zultkop. | |
j669 | zondag 26 februari 2023 @ 07:43 |
Ik heb zat goede (en trouwens ook een hoop slechte) automaten gereden, maar mijn voorkeur zal altijd uit gaan naar handgeschakeld. Ik snap niet dat sommigen het schakelen als zoiets belastend zien in het verkeer. Een goede handbak heeft een lichte koppeling met voldoende gevoel en fijne mechanische klik in de pook. En dan is handbak rijden gewoon echt een feest. | |
Mano_ | zondag 26 februari 2023 @ 08:26 |
Ik kan me voorstellen dat wanneer je veel files of andere drukte tegenkomt onderweg, een automaat wel lekker is. Buiten die situaties heb ik veel liever een handbak. Bij gewone ritjes gebeurt het schakelen haast automatisch, maar bij speelritjes is het genieten. Bij lange ritten boeit het ook niet, dan zit je toch de hele tijd in de hoogste versnelling. | |
Jan_Onderwater | zondag 26 februari 2023 @ 08:59 |
Niet zo happen man. | |
Jan_Onderwater | zondag 26 februari 2023 @ 09:01 |
Als je iedere dag in de file staat, stop and go, langzaam rijden, weer sneller, etc dan is het gewoon erg comfortabel. | |
TheFreshPrince | zondag 26 februari 2023 @ 09:11 |
De enige reden dat we schakelen is omdat een brandstofmotor een heel beperkte range heeft waarin hij efficiënt werkt. Gelukkig wordt alles elektrisch en zijn we hier over 20 jaar geheel van verlost, op een paar oldtimers na. Tanken wordt wel spannend met zo'n oldtimer, aangezien het aantal tankstations sterk zal dalen. | |
Jordy-B | zondag 26 februari 2023 @ 09:55 |
Tzt komt er voor oldtimerfanaten vast een ruilsysteem met vaten brandstof, waaruit ze hun auto's kunnen tanken mbv een voorzetpomp. | |
Jan_Onderwater | zondag 26 februari 2023 @ 10:04 |
Als verbranders maar een klein deel van het wagenpark zijn, zullen oliemaatschappijen er gewoon mee ophouden omdat het niet loont te raffineren. Benzine zal het eerste verdwijnen, diesel, vanwege de voordelen van dieselmotoren zal langer blijven imho. Maar goed, als het raffineren van olie stopt, zal er ook wat anders moeten komen voor de wegen, omdat asfalt uit bitumen gemaakt wordt, een bijproduct uit de aardolie productie. Zal dan wel beton worden. Dat betekend ook dat de vraag naar beton zal stijgen en daar heb je weer brandstof voor nodig om het te maken. Betonproductie is energie intensief. | |
Symphonic | zondag 26 februari 2023 @ 10:05 |
Dit. Het maakt me echt niet uit waar ik in stap. Een automaat is vooral heel fijn bij file. Alleen jammer dat een automaat meer brandstof verbruikt. | |
j669 | zondag 26 februari 2023 @ 10:08 |
Geloof maar niet dat jij en ik nog mee gaan maken dat echt alles elektrisch is, niet in Nederland en al helemaal niet in de meeste andere landen. We zitten 10 - 15 jaar na de echte opmars van EV's nog steeds pas rond de 3% EV, terwijl ons stroomnet nu al volledig overbelast is door al die EV's... | |
Jan_Onderwater | zondag 26 februari 2023 @ 10:13 |
Het trieste is dat mensen met verstand daarvan daar al een jaar of 20 voor waarschuwen, ook omdat wind en zonneenergie een flinke belasting zijn op het net. Maar deze werden door mensen die dit ideologisch niet wilden weten overschreeuwd (daar zijn die goed in, schreeuwen) en de netwerk bedrijvers bleven maar "slimme meters" roepen als oplossing. Resultaat is dat we een jaar of 20 achterlopen met investeringen in het netwerk. Nu hebben we de ellende dus. Bedrijven die laadpalen plaatsen en daarmee geld verdienen, vertellen het trouwens ook al jaren aan de netwerkbedrijven. | |
TheFreshPrince | zondag 26 februari 2023 @ 10:38 |
"Alles" is een groot woord maar rond 2028 zullen er in Nederland zo'n 150.000 EV's per jaar verkocht worden en vanaf 2035 zelfs 350.000 per jaar. Dat betekent dat we in 2045 op 99% EV's zitten. Dus tenzij je nu heel oud bent of slechte genen hebt, maken we dat nog wel mee. De opmars van de EV is pas 5 jaar op gang en begint nu duidelijk aan een S-curve, je kan de verkopen van de jaren ervoor amper meerekenen. In Nederland worden 350.000 nieuwe auto's per jaar verkocht en zijn auto's zo'n 18 jaar oud voor ze op de schroothoop liggen, dus het is logisch dat het even duurt om 9.000.000 auto's te vervangen. Momenteel stijgt de verkoop ieder jaar minimaal met 50% wereldwijd, in de praktijk ongeveer iedere 18 maanden een verdubbeling van de verkoopcijfers. "Adoption curves" / S-curves gaan altijd sneller dan je denkt... Ons stroomnet is niet overbelast door EV's. Sowieso kan je niet stellen dat er sprake is van 1 probleem of oorzaak is op ons stroomnet. Er zijn gebieden waar het net prima toereikend is, er zijn gebieden waar uitbreiding of vernieuwing nodig is. Het stroomnet op 1 hoop gooien is niet zo nuttig, je hebt verschillende hoogspanningen, transformators en uiteindelijk het lokale "laagspanningsnet". En de knelpunten zijn echt niet overal hetzelfde. Er zijn zeker wel lokale problemen waardoor laadpalen plaatsen niet lukt, vooral in oudere wijken maar dat is achterstallig onderhoud door netbeheerders. Er zijn ook gebieden waar geen zonneparken of industrie aangesloten kan worden op dit moment. Maar ook dat komt niet door "al die EV's". "Al die EV's" zijn momenteel verantwoordelijk voor zo'n 0,7% van het totale stroomverbruik, als dat een probleem zou zijn, zou een koude winterdag een veel groter probleem zijn. [ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-02-2023 10:51:57 ] | |
Lospedrosa | zondag 26 februari 2023 @ 10:40 |
Pff begint die discussie over botsauto’s weer | |
TheFreshPrince | zondag 26 februari 2023 @ 10:47 |
Ik weet niet of je in het verkeerde topic zit of "EV's" bedoelt maar het is wel een belangrijk deel van de discussie. EV's met een handgeschakelde bak zijn nu niet bepaald de standaard, dus automaten zullen in de toekomst de markt geheel overnemen. | |
Lospedrosa | zondag 26 februari 2023 @ 10:56 |
Jij zit in het verkeerde topic. Dit gaat alleen over “automaat of handbak” in een gewone auto. | |
Jan_Onderwater | zondag 26 februari 2023 @ 13:16 |
Ja en nee. Het stroomnet is niet overbelast, het zit op veel plekken echt vol. Dit heeft tot gevolg dat er minder oplaadpalen geplaatst worden dan de bedrijven die ze runnen eigenlijk zouden willen. Ook dat wijken waar veel PV ligt op zonnige dagen hun stroom niet in het net kunnen laden. Op andere plekken kunnen bedrijventerreinen niet ontsloten worden omdat er geen capaciteit is. Dat EV "maar" een klein deel van de stroom gebruiken is geen goed argument, een groot deel van het stroomverbruik wordt gebruikt voor Industrie, Spoorwegen, Datacenters, Woningen. Deze hebben een voorspelbare capaciteitsafname en daar ligt capaciteit in Netwerk en Productie voor. Het aandeel EV komt erbij en dat verspreid over het land. Het is dus niet zo dat het verwaarloosbaar is, het is wel degelijk een capaciteits uitdaging. Bedrijf waar ik werkte in Amsterdam ZO moest stroombesparende maatregelen bedenken omdat ze niet meer stroom konden krijgen, het net zit vol, en dat al een jaar of 20. Daar kunnen dus ook geen laadpalen worden geplaatst. EV is echter niet de enige uitdaging, regering besloot wel heel dapper, we gaan van het gas af, warmtepompen moeten er komen, maar dat is ook een flink extra verbruik, en het netwerk en productie hebben daar nog niet de capaciteit voor. Stroomproductie, distributie en netstabiliteit zijn hogere wetenschap, het probleem is dat mensen in de politiek die er over beslissen willen geen idee hebben waar ze het over hebben. Ken mensen bij bv Tennet, Aliander, maar ook bij laadpaal uitbaters, die geven allemaal aan dat hier een enorme uitdaging zit en er als de wiedeweerga gebouwt moet worden. Het is niet voor niets dat men TenneT Duitsland wil verkopen voor tientallen miljarden, dat geld is hard nodig voor de capaciteitsuitbouw. | |
Jan_Onderwater | zondag 26 februari 2023 @ 13:20 |
Ik maak een geintje en dan ben ik zuur. Moet je jou nu eens kijken. Azijnzeikert Het gaat hier over handschakelen of automaat, en dan is een logisch gevolg dat er ook over plugin hybride, hybride en EV gesproken wordt. | |
Lospedrosa | zondag 26 februari 2023 @ 13:35 |
Ik het tegen fresh Prince, want die moet altijd zijn aversie tegen de fossiele brandstofmotor spuien, en nee dat is niet logisch [ Bericht 5% gewijzigd door Lospedrosa op 26-02-2023 13:41:31 ] | |
Jan_Onderwater | zondag 26 februari 2023 @ 13:55 |
Ik maakte een geintje naar Martinello, daar moest jij je ook over opwinden net zoals jij je opwinden moet over EV. Zeikert | |
TheFreshPrince | zondag 26 februari 2023 @ 14:13 |
Waar spui ik in dit topic aversie tegen brandstofmotoren? Ik ga uit van de kracht van EV's en heb dat niet nodig. Ik heb alleen aangegeven dat de enige reden dat we schakelen is omdat brandstofmotoren niet in het gehele toerenbereik efficiënt zijn, maar dat is gewoon een feit. | |
Lospedrosa | zondag 26 februari 2023 @ 14:15 |
Nou nou jongens, het topic is simpel, wat heb je liever, roeren aan een stok of automaat, je haalt er je punt bij dat de toekomst volledig electrisch wordt, daar gaat het gewoon niet over. | |
TheFreshPrince | zondag 26 februari 2023 @ 14:16 |
Dat is een reactie op een post van j669, die stelt dat we de overgang naar EV's nooit gaan meemaken. Als je daar geen interesse in hebt, kan je dat overslaan en verder gaan met je leven. In plaats daarvan verkondig je iets over mijn aversie tegen fossiele brandstofmotoren. Laat m'n V60 dat maar niet horen (ook al zit ook daar een stekker aan). | |
Mano_ | zondag 26 februari 2023 @ 14:18 |
Niet echt, want er bestaan automaten en CVT's. Toch kies ik, en met mij blijkbaar anderen, voor zelf schakelen voor het plezier en het actieve rijden dat er bij hoort. Ik had toen ik mijn laatste aankoop deed ook voor een automaat kunnen gaan. Heb ik niet gedaan en dat heeft niets met efficiëntie te maken. Dat is niet de enige factor. | |
TheFreshPrince | zondag 26 februari 2023 @ 14:19 |
Nee, uiteraard, maar automaten "schakelen" uiteindelijk ook. Of beter gezegd: ze brengen het optimale toerengebied en benodigde trekkracht van de motor in lijn met die van je wielen. Een handbak is op dat vlak wel hopeloos ouderwets, je bent bij iedere start, stop en kruising weer opnieuw in de soep aan het roeren, terwijl dat al vele decennia automatisch kan | |
Mano_ | zondag 26 februari 2023 @ 14:20 |
Zie edit | |
TheFreshPrince | zondag 26 februari 2023 @ 14:21 |
Zie ook edit Heb ook 21 jaar geschakeld, sinds een paar jaar automaat. Vind het een stuk relaxter rijden. | |
Mano_ | zondag 26 februari 2023 @ 14:26 |
Het is ouderwets op de zelfde manier als paardrijden, lopen of elke andere bezigheid dat efficiënter en beter kan, maar waarbij men om allerlei redenen toch kiest om het 'ouderwets' te doen. Voor mij heeft zelf schakelen meerwaarde boven automaat, cvt of elektrisch omdat het me meer bij het rijden betrekt tijdens plezierritjes. Dat het automatisch kan of helemaal niet meer nodig is interesseert me verder niet. | |
TheFreshPrince | zondag 26 februari 2023 @ 14:29 |
Tip: vervang je startmotor door een ouderwetse slinger op de voorkant, dat betrekt je nog meer | |
DrDarwin | zondag 26 februari 2023 @ 14:29 |
Wij kwamen in een file terecht voor de Karawanken tunnel. Wisten wij veel dat het zes uur zou duren voor we weer normaal zouden kunnen rijden, maar na een uur begon mijn koppelingsvoet toch wel pijnlijk voelbaar te worden, toen hadden we nog 5 uur te gaan. Mijn god wat een ellende was dat, er kwam maar geen einde aan, en ik heb toen besloten nooit meer een auto met een handmatige versnellingsbak te kopen. In het huidige normale verkeer is automatisch gewoon veel verstandiger. | |
Mano_ | zondag 26 februari 2023 @ 14:30 |
Gaat niet passen vrees ik Ga ik ook geen plezier aan beleven gok ik zo. Ik neem aan dat je snapt wat ik bedoel | |
Lospedrosa | zondag 26 februari 2023 @ 14:32 |
Nou oké het is je vergeven. | |
TheFreshPrince | zondag 26 februari 2023 @ 14:47 |
Ik snap het wel Maar er zijn ook mensen die het idee hebben dat ze wat wordt afgenomen als auto's in de toekomst geen handschakelbak meer hebben. Op m'n F1 sim schakel ik me overigens nog steeds suf, al is het maar omdat je flink wat extra rotatie kan genereren door op het juiste moment terug te schakelen. Maar op de weg heb ik die rotatie niet zo nodig | |
DjDaano | zondag 26 februari 2023 @ 23:07 |
Ik vind in de file adaptive cruisecontrol wel heel chill en daar heb je wel een automaat voor nodig. Voor de speelritjes gebruik je de flippers. Juist bij een pdk kun je daar van die heerlijk harde knallen mee maken. | |
knoopie | maandag 27 februari 2023 @ 21:03 |
Dat joelen, wat hij natuurlijk wel doet als je het gas helemaal intrapt, komt niet door het versnellingssysteem, maar door het (gebrek aan) vermogen. De auris heeft maar 95 pk, en ook een handgeschakelde auto moet behoorlijk loeien als je daarmee tegen de berg op moet. Als je daarentegen een Lexus hybride rijdt, met precies hetzelfde versnellingssysteem maar het dubbele of drievoudige vermogen, dan komt het traploze karakter nog beter tot zijn recht. Het „voelt“ alleen niet zo snel als het eigenlijk is, omdat het spektakel van een normale auto bij versnellen mist. | |
Jordy-B | dinsdag 28 februari 2023 @ 00:59 |
Ook een Lexus-hybride blijft hoog in de toeren zitten als je het gaspedaal helemaal intrapt, want daar zit nou eenmaal het maximale vermogen. Dat je een stuk sneller op je snelheid zit en daardoor minder lang het gaspedaal volledig ingetrapt hoeft te houden, is een ander verhaal. Ik weet ook niet zo goed uit welke duim je die 95pk gezogen hebt. De Auris hybride levert volgens het boekje 136pk. Dat is nog steeds een fractie van wat bijvoorbeeld GS450h levert, maar goed een liter brandstof brengt een Auris dan ook 50% verder. | |
Jan_Onderwater | dinsdag 28 februari 2023 @ 01:18 |
grappig, jaren geleden had ik als een van de eerste Audi A3 plugin hybrides, menig Porscherijder was gobsmacked als ik (om hem te pesten) wegtrok bij het stoplicht. De combinatie van Elektromotor en Benzine geeft een prachtig hoeveelheid koppelverdeling. PK zijn leuk, maar koppel is geweldig. | |
Pisces29 | dinsdag 28 februari 2023 @ 16:52 |
Ik rijd sinds kort in een automaat en dat is toch wel een genot. Schakel net zo lief, maar stiekem bevalt me dit wel erg goed. | |
D. | dinsdag 28 februari 2023 @ 18:40 |
@Pisces29 komt voorbij in de auto(maat) [ Bericht 0% gewijzigd door D. op 28-02-2023 18:48:08 ] | |
Pisces29 | dinsdag 28 februari 2023 @ 18:43 |
Eeeejjjjjjjj Geen goeie grap. [ Bericht 0% gewijzigd door D. op 28-02-2023 18:48:17 ] | |
D. | dinsdag 28 februari 2023 @ 18:48 |
Aangepast Al is het nu geen grap meer | |
Pisces29 | dinsdag 28 februari 2023 @ 18:49 |
| |
XL | dinsdag 28 februari 2023 @ 18:52 |
Mensen die met links remmen zijn niet te helpen Nu nog verbrandingsmotor leasen is ook niet te helpen | |
knoopie | dinsdag 28 februari 2023 @ 20:25 |
Dat is nu precies mijn punt. Een auris hybride en een fiat panda maken beide flink herrie als je even het normale verkeer in wil halen. Een Lexus of een handgeschakelde auto met het dubbele vermogen niet. 95pk is het vermogen van enkel de benzinemotor in de auris. Ik heb ook niks tegen een auris hybride hoor. Is een heerlijke zuinige auto, perfect voor het Nederlandse verkeer. Heb er zelf ook een. Maar de Lexus rx400h was een stuk stiller bij dezelfde rijstijl. Het meerverbruik ten opzichte van de auris was trouwens niet eens zo heel erg veel, dus bij de gs zal het ook niet zo dramatisch zijn. | |
Jordy-B | dinsdag 28 februari 2023 @ 20:27 |
Dus een Ferrari is eigenlijk stiller dan een fiat. | |
knoopie | dinsdag 28 februari 2023 @ 20:45 |
Een planetair tandwielstelsel heeft drie aansluitingen. De derde aansluiting is de optelsom van de andere twee. Dus als je aansluiting één een verbrandingsmotor hebt, en op aansluiting twee een elektromotor dan kan je met die twee de snelheid van je wielen op aansluiting drie regelen. Simpel gezegd is de snelheid van je wielen dus de optelsom van de snelheden van beide motoren. En eigenlijk heeft de Toyota aandrijving nog een tweede elektromotor die direkt op de verbrandingsmotor zit en die meteen de rol van vliegwiel en startmotor over neemt. Die twee elektromotoren zorgen er samen voor dat de motor altijd optimaal kan draaien, en vooral dat hij in een Atkinson-cyclus kan draaien in plaats van een Otto-cyclus. En daarmee heb je ineens een veel hoger rendement van je benzinemotor zelf. | |
kanovinnie | dinsdag 28 februari 2023 @ 20:47 |
Waar zit dan de derde aansluiting? | |
knoopie | dinsdag 28 februari 2023 @ 20:48 |
Op elke regel is een uitzondering te bedenken. | |
knoopie | dinsdag 28 februari 2023 @ 20:49 |
1. ring gear 2. carrier 3. Sun gear | |
spectrumanalyser | dinsdag 28 februari 2023 @ 20:52 |
Doe mij een handgeschakelde auto. De aandrijflijn is bij handgeschakeld 1 op 1 vast. Uitzonderingen daargelaten gaat een handgeschakelde bak langer mee. Voor automatische versnellingsbakken is een hele markt voor revisie en onderhoud. Sporadisch komen daar hangeschakelde auto's binnen, echter is er altijd werk voor deze bedrijven van met name autos en busjes die worden ingezet als taxi. | |
Aiciu | woensdag 1 maart 2023 @ 23:23 |
Tegenwoordig automaat. | |
DX11 | zaterdag 18 maart 2023 @ 14:40 |
Ik dacht ook altijd: waarom zou ik ooit een automaat willen, ben toch niet lui! Totdat ik een huur auto reed met automaat. Ik was gelijk verkocht. Mijn volgende auto werd een automaat en ik ga nooit meer terug. Al is het maar alleen voor de files. Heb overigens ook een keer een huurauto gereden met nep-automaat (schakelbak met computer die het schakelen doet), wat een vreselijke klote uitvinding is dat zeg. Dat is echt helemaal bagger. Uhh nee? Een koppeling gaat over het algemeen korter mee dan een automaatbak. En al helemaal als 1 van de eerdere eigenaren een oud omatje was, want die kunnen niet schakelen en roken standaard de koppeling op bij het wegrijden. Overigens heb ik het dan wel over 2010+ auto's. Auto's onder de 2010, en zeker onder de 2000, hebben veel gevoeligere automaten, de techniek was toen nog niet goed genoeg. [ Bericht 38% gewijzigd door DX11 op 18-03-2023 21:13:44 ] | |
spectrumanalyser | maandag 20 maart 2023 @ 18:09 |
Het zijn juist de (moderne) automaatbakken die kwetsbare technieken aan boord hebben. versleten solenoids of opgehoopt vuil zorgt ervoor dat je vanaf 200.000 km schade kunt krijgen aan de bak. Het advies is om de vloeistof van de automaatbak te verversen om de 80.000 km. de bakolie is op een bepaald moment verbrand en dient ververst te worden om het schakelen soepel te laten verlopen. Bij een handgeschakelde versnellingsbak zegt de fabrikant dat de vloeistof 'lifetime' is. Een koppeling kan lang meegaan als je er netjes mee omgaat. Met slippende koppeling rijden is slecht, maar ook het (verkeerd) optrekken met een trailer is funest. dat zie je als mensen een boot uit het water halen vanaf een trailerhelling. | |
DX11 | maandag 20 maart 2023 @ 18:14 |
Even mijn digitale handleiding gecheckt van mijn automaat auto uit 2012. Jep, in het serviceboekje staat dat de automaat olie lifetime is en nooit vervangen hoeft te worden. | |
spectrumanalyser | maandag 20 maart 2023 @ 18:17 |
Toch heb ik daar mijn twijfels bij. Hoe lang is lifetime volgens de fabrikant. Waarom bevelen automonteurs alsnog aan om de vloeistof van automaatbakken te verversen bij hoge kilometerstand. het kan zijn dat de fabrikant 200.000 km ziet als lifetime | |
Piles | maandag 20 maart 2023 @ 19:44 |
Omdat die ook hun uurtjes en litertjes willen verkopen? | |
Mano_ | maandag 20 maart 2023 @ 19:53 |
Of omdat die monteurs de ellende zien die je kan verwachten als je die olie nooit vervangt De garagehouder verdient aan die oliewissels, de monteur niet. Die krijgt gewoon zijn loon. Op de totale kosten van het hebben van een auto is eens per paar jaar de bakolie (automaat of handbak) echt een druppel op een gloeiende plaat. Je weet dan wel zeker dat het goed is en het is een momentopname van de staat van de bak. Als er bij een oliewissel een spoortje van metaal te zien is ben je misschien op tijd om grote schade te voorkomen. | |
Piles | maandag 20 maart 2023 @ 19:56 |
Je zal inhoudelijk vast gelijk hebben, maar dit is natuurlijk onzin. Ik heb (toen ik ooit in een winkel werkte) ook dingen verkocht die wellicht niet nodig waren, maar wel gewenst vanuit leidinggevenden. Dus ik zie personeel niet perse als objectief. Sterker nog, wellicht hebben ze een bonusregeling... | |
Mano_ | maandag 20 maart 2023 @ 20:04 |
Dat is ook weer zo ja | |
spectrumanalyser | maandag 20 maart 2023 @ 20:07 |
Als een garagebedrijf mij onzinnige behandelen wilt aansmeren dan kom ik daar niet meer. Dan heb je op slot geen klant meer over. Overigens is het mogelijk om een kleine hoeveelheid olie af te tappen van de automaatbak. Als dat dan bijvoorbeeld verbrand ruikt, of ernstig vervuild is, dan weet je genoeg. Zo'n oliewissel kost ook niet de wereld. | |
knoopie | maandag 20 maart 2023 @ 20:24 |
Wat voor een automaat? Een “traditionele” automaat met koppelomvormer stelt hele andere eisen aan de olie dan een moderne automaat. Er zijn tegenwoordig zo veel soorten automaten, dat het bijna onmogelijk is om algemeen geldende uitspraken over verbruik of onderhoud te doen. | |
spectrumanalyser | maandag 20 maart 2023 @ 20:53 |
Kun je een bak noemen die daadwerkelijk onderhoudsvrij is? Automatenfabrikant ZF heeft een eigen servicecentrum in Delfgauw en die geven 200.000 km op voor eerste service. Dus dat 'levenslang' blijkt toch niet echt levenslang. Zelfs als de fabrikant van de auto zegt dat het geen onderhoud nodig heeft en levenslang meegaat, kun je alsnog de levensduur verlengen. | |
Mano_ | maandag 20 maart 2023 @ 20:58 |
Een autofabrikant wil auto's verkopen. Dat schiet niet op als ze met een beetje degelijk onderhoud een half miljoen kilometer en 20+ jaar heel blijven. Als een auto de eerste eigenaar maar overleeft. Alles wat daarna gebeurt is af te schuiven op de eerste eigenaar, waardoor het beeld van betrouwbaarheid goeddeels blijft bestaan. 130-150dkm is dus wel genoeg, alles meer is weggegooid geld. | |
knoopie | maandag 20 maart 2023 @ 22:31 |
Daadwerkelijk onderhoudsvrij is niks natuurlijk, maar bijvoorbeeld de door jou genoemde 200.000km Interval is langer dan de service-interval die de meeste fabrikanten opgeven voor hun handgeschakelde versnellingsbak. En daarnaast de al meermaals genoemde Toyota hybride “versnellingsbak”. En daar is versnellingsbak dus tussen aanhalingstekens omdat dat slechts één planetair tandwielstelsel is, en daarin eigenlijk niks echt schakelt en er dus niks is wat kapot kan gaan. Dat heeft zich ook al miljoenen keren in de praktijk bewezen. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 22:38 |
Klopt, die Toyota eCVT is misschien wel het mooiste ontwerp ooit voor een (hybride) automaat. Schokvrij, naadloos, betrouwbaar en heel compact geïntegreerd met de elektromotoren. Uiteraard iets wat we in het EV-tijdperk niet meer nodig hebben maar in een hybride veruit het mooiste systeem. Enige nadeel is dat het bij het optrekken je toerental niet echt aansluit bij je snelheid maar zodra je op snelheid bent stabiliseert zich dat vlot. | |
knoopie | maandag 20 maart 2023 @ 22:45 |
Dit tegenargument heb ik nooit zo goed begrepen. Dat is bij elke traditionele automaat met koppelomvormer precies zo. Maar daar was het niet storend? | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 22:49 |
Ik vond het zelf niet storend. | |
DX11 | maandag 20 maart 2023 @ 22:51 |
In een automaat kijk je over het algemeen niet vaak naar de toerenteller.. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 22:55 |
Nee, dat niet, maar je hoort de motor wel |