abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 10 februari 2023 @ 09:50:24 #1
382066 M_0_0_N
Sw33t but psyk0
pi_207932549
Hallo,

Ik kan wel gaan googlen, maar ik dacht waarom niet de vraag hier stellen?

Ik ben opzoek naar een beginnerscamera. Om mooie plaatjes mee te maken van natuur/gebouwen/graffiti/mensen
Gewoon van alles dus. Maar vooral detail gericht. Dus ook dat je goed kan inzoomen eigenlijk.
Ik doe het nu vooral met mijn iphone 11 :P Maar het is zoooo leuk gaan worden. Eigenlijk is het altijd al een droom geweest om een camera te hebben. Ik wil dan bij de mediamarkt gaan kijken dus daar moet die aangeschaft gaan worden wss.

Tips?
"De ONZ SC heeft veel meer pit, nu Stig in het topic zit!" -TheStigsDutchCousin
pi_207932758
Een echte "beginnerscamera" is er niet.

Iedere camera kan op "auto" foto's schieten en vrijwel iedere camera kan ook op "manual" foto's schieten.
Dus dat idee zou ik sowieso loslaten.

Ga je voor iets met verwisselbare lenzen, dan kan je portretten schieten met prime lenzen met beperkte scherptediepte en prachtige bokeh maar je kan er ook een 300 of 600mm lens op schroeven en iedere vogel of torenspits dichtbij halen. Daar hoort wel een ander budget bij dan bij een compact maar je kan wel uitbreiden.

Of je daarbij voor Sony, Canon, Nikon, Olympus of een ander merk gaat is meer voorkeur, echt slechte camera's zijn er niet. Onderschat ook de 2e hands markt niet, de helft van mijn lenzen komt van Marktplaats of is een occasion van CameraNu. Vaak is dat spul amper gebruikt. ( @Ouwesok)

Ga je een flinke zoomfunctie combineren in een compact camera, dan lever je in op detail en lichtsterkte, zoiets is altijd een compromis. Maar wel handzaam en een voorspelbaar budget.

Ik ga voor dit soort dingen overigens niet naar een MediaMarkt, daarmee druk je alleen maar de speciaalzaken uit de markt terwijl die nog echt een toegevoegde waarde hebben qua advies en mogelijkheden om de camera even vast te houden of te kijken of je spullen allemaal in een bepaalde fototas passen. Maar goed, dat is een eigen keuze.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-02-2023 10:08:58 ]
  vrijdag 10 februari 2023 @ 10:49:25 #3
206164 Gibson88
Beste debater aldus tong80
pi_207933456
Eigenlijk wat TFP zegt. In de spoiler een video met wat meer uitleg.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aan het typen...
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 10 februari 2023 @ 21:26:05 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_207942308
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 09:50 schreef Moonlight het volgende:
Hallo,

Ik kan wel gaan googlen, maar ik dacht waarom niet de vraag hier stellen?

Ik ben opzoek naar een beginnerscamera. Om mooie plaatjes mee te maken van natuur/gebouwen/graffiti/mensen
Gewoon van alles dus. Maar vooral detail gericht. Dus ook dat je goed kan inzoomen eigenlijk.
Ik doe het nu vooral met mijn iphone 11 :P Maar het is zoooo leuk gaan worden. Eigenlijk is het altijd al een droom geweest om een camera te hebben. Ik wil dan bij de mediamarkt gaan kijken dus daar moet die aangeschaft gaan worden wss.

Tips?
Eigenlijk wat TFP hierboven al aangeeft.
Mediamarkt vind ik soms wel handig om even aan een specifieke camera te voelen en te kijken of ik er vriendjes mee kan worden. Bij een winkel als cameranu hebben ze echter ook heel veel camera's in een proefopstelling staan waar je ze even goed kunt bekijken en bevoelen. Tevens hebben ze daar wat meer expertise in het vakgebied.

Dingetje om hier beter advies te kunnen krijgen is je budget. Aan de hand van wat je denkt te gaan uitgeven kan ik een betere inschatting maken van wat voor jou de ideale camera is om van fotografie een hobby te maken.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 11 februari 2023 @ 14:32:49 #5
382066 M_0_0_N
Sw33t but psyk0
pi_207950013
Ik heb een camera aangeschaft! tweedehands!! :D
"De ONZ SC heeft veel meer pit, nu Stig in het topic zit!" -TheStigsDutchCousin
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 februari 2023 @ 15:25:24 #6
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_207950708
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 14:32 schreef Moonlight het volgende:
Ik heb een camera aangeschaft! tweedehands!! :D
En. Welke is het geworden :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 11 februari 2023 @ 20:48:07 #7
382066 M_0_0_N
Sw33t but psyk0
pi_207954944
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 15:25 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
En. Welke is het geworden :?
canon eos 2000d
"De ONZ SC heeft veel meer pit, nu Stig in het topic zit!" -TheStigsDutchCousin
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 februari 2023 @ 21:36:19 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_207956262
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:48 schreef Moonlight het volgende:

[..]
canon eos 2000d
Daar ga je wel blij mee worden denk ik.

Misschien ook wel leuk als je eens wat resultaten hier post en bij vragen zijn de kopstukken uiteraard altijd paraat voor wat advies :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 11 februari 2023 @ 21:58:13 #9
382066 M_0_0_N
Sw33t but psyk0
pi_207956719
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 21:36 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Daar ga je wel blij mee worden denk ik.

Misschien ook wel leuk als je eens wat resultaten hier post en bij vragen zijn de kopstukken uiteraard altijd paraat voor wat advies :Y
Dat zal ik graag willen, als iemand mij kan uitleggen hoe je foto's plaats op een forum want daar ben ik al die tijd nog steeds niet goed in geworden! Ik heb er al wel wat gemaakt! een aantal wel leuk en goed vind ik zelf, een aantal wat minder. Maar dat vind ik ook leuk want dan zie je kijk ik kan nog leren!

Bedankt voor alle tips enz.
"De ONZ SC heeft veel meer pit, nu Stig in het topic zit!" -TheStigsDutchCousin
  maandag 13 februari 2023 @ 18:51:33 #10
382066 M_0_0_N
Sw33t but psyk0
pi_207984298
Nog best moeilijk! iemand zei me dat ik de horizon niet recht had, dus nu daar meer mee oefenen door bijv de rasterweegave in te schakelen en daar mee oefenen.
"De ONZ SC heeft veel meer pit, nu Stig in het topic zit!" -TheStigsDutchCousin
pi_207984482
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 18:51 schreef Moonlight het volgende:
Nog best moeilijk! iemand zei me dat ik de horizon niet recht had, dus nu daar meer mee oefenen door bijv de rasterweegave in te schakelen en daar mee oefenen.
Ja, horizon is wel belangrijk. Als er geen horizon is, gebruik ik meestal een verticale lijn van bijvoorbeeld een gebouw of lantaarnpaal (mits deze recht staat).

Daarnaast bestaat er ook software om foto's achteraf recht te zetten (roteren).
Hoe schuiner de foto is, hoe meer je daarbij uiteraard moet wegsnijden dus zo recht mogelijk is wel handig.

Na een tijdje fotograferen gaat dat vanzelf, je let er steeds beter op.

Het voordeel van digitale fotografie is dat je oneindig veel pogingen kan doen om jezelf te verbeteren.
Met rolletjes werd dat al snel een dure hobby ;)

Draai het wieltje bovenop ook rustig naar de "M" stand van "manual" en pruts lekker met die instellingen. Zo leer je wat diafragma, sluitertijd en ISO doen.

Bij de foto hieronder heb ik bijvoorbeeld de rechter wand van het podium gebruikt als verticale lijn.
Als die scheef zou zijn, zou de foto gelijk vreemd overkomen.

Het stukje vloer dat je ziet, was toen ook keurig recht. Anders had ik de uitsnede nog kunnen veranderen.
Dit is trouwens van het NK Wielrennen 2022.



Hier is het wat lastiger, er is wel een horizon in de verte maar je hebt ook de finishlijn.
Hier zou het niemand opvallen als het wat scheef is, desnoods crop je het nog wat.



Met een landschap wil je wel altijd een horizontale horizon, als het mogelijk is.
Zou het schuin zijn, dan klopt het niet.





Deze palen stonden scheef maar voordat ik de foto uitsneed was er wel een dijk op de achtergrond als referentie voor wat nog recht is. Dus het klopt zo wel.



En bij het Scheepvaartmuseum was er ook wel genoeg aan lijnen om een horizon te vinden.



Of het museum zelf, al staat dat ook een heel klein beetje scheef op de foto.
Als het jezelf en een ander niet stoort, is het vaak ook wel goed ;)



Hier was geen horizon of rechte lijn en ik vond het zelf het mooist om het zo te doen, zodat de spiegeling zelf wel vrijwel horizontaal is.



[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-02-2023 19:15:57 ]
pi_207984948
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 18:51 schreef Moonlight het volgende:
Nog best moeilijk! iemand zei me dat ik de horizon niet recht had, dus nu daar meer mee oefenen door bijv de rasterweegave in te schakelen en daar mee oefenen.
Weet niet of het bij jouw camera ook mogelijk is, maar sommige camera's hebben een waterpas functie die in je EVF of op je scherm zichtbaar is als overlay over je foto heen om te zien of je de camera een beetje recht houdt.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_207985029
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 19:31 schreef eudaemonia het volgende:

[..]
Weet niet of het bij jouw camera ook mogelijk is, maar sommige camera's hebben een waterpas functie die in je EVF of op je scherm zichtbaar is als overlay over je foto heen om te zien of je de camera een beetje recht houdt.
Volgens mij heeft de 2000D dat niet.
Maar met wat oefening lukt het ook wel zonder ;)

Sowieso is het nooit helemaal recht, ook als je wel een virtuele horizon gebruikt (bij zowel m'n Nikon als Sony camera's niet).
Ik moet altijd nog wel minimaal een graadje links- of rechtsom in Lightroom ;)
Op een groot scherm zie je dat toch beter dan op zo'n display of zoeker.

Bij sport gebruik ik het sowieso niet, ik focus me dan vooral op de sporters en dan crop ik achteraf toch altijd nog.
Je probeert "zo recht mogelijk" en de rest zie je thuis wel.
pi_207985544
Klopt, als ik die van mij volg lijken de foto's altijd wat schever dan als ik het zelf inschat :@
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
  maandag 13 februari 2023 @ 22:01:06 #15
382066 M_0_0_N
Sw33t but psyk0
pi_207987910
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 19:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, horizon is wel belangrijk. Als er geen horizon is, gebruik ik meestal een verticale lijn van bijvoorbeeld een gebouw of lantaarnpaal (mits deze recht staat).

Daarnaast bestaat er ook software om foto's achteraf recht te zetten (roteren).
Hoe schuiner de foto is, hoe meer je daarbij uiteraard moet wegsnijden dus zo recht mogelijk is wel handig.

Na een tijdje fotograferen gaat dat vanzelf, je let er steeds beter op.

Het voordeel van digitale fotografie is dat je oneindig veel pogingen kan doen om jezelf te verbeteren.
Met rolletjes werd dat al snel een dure hobby ;)

Draai het wieltje bovenop ook rustig naar de "M" stand van "manual" en pruts lekker met die instellingen. Zo leer je wat diafragma, sluitertijd en ISO doen.

Bij de foto hieronder heb ik bijvoorbeeld de rechter wand van het podium gebruikt als verticale lijn.
Als die scheef zou zijn, zou de foto gelijk vreemd overkomen.

Het stukje vloer dat je ziet, was toen ook keurig recht. Anders had ik de uitsnede nog kunnen veranderen.
Dit is trouwens van het NK Wielrennen 2022.

[ afbeelding ]

Hier is het wat lastiger, er is wel een horizon in de verte maar je hebt ook de finishlijn.
Hier zou het niemand opvallen als het wat scheef is, desnoods crop je het nog wat.

[ afbeelding ]

Met een landschap wil je wel altijd een horizontale horizon, als het mogelijk is.
Zou het schuin zijn, dan klopt het niet.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Deze palen stonden scheef maar voordat ik de foto uitsneed was er wel een dijk op de achtergrond als referentie voor wat nog recht is. Dus het klopt zo wel.

[ afbeelding ]

En bij het Scheepvaartmuseum was er ook wel genoeg aan lijnen om een horizon te vinden.

[ afbeelding ]

Of het museum zelf, al staat dat ook een heel klein beetje scheef op de foto.
Als het jezelf en een ander niet stoort, is het vaak ook wel goed ;)

[ afbeelding ]

Hier was geen horizon of rechte lijn en ik vond het zelf het mooist om het zo te doen, zodat de spiegeling zelf wel vrijwel horizontaal is.

[ afbeelding ]
Wauw mooie fotos! bedankt voor de tips!
"De ONZ SC heeft veel meer pit, nu Stig in het topic zit!" -TheStigsDutchCousin
  maandag 13 februari 2023 @ 22:01:33 #16
382066 M_0_0_N
Sw33t but psyk0
pi_207987918
Met welk programma bewerken jullie fotos?
"De ONZ SC heeft veel meer pit, nu Stig in het topic zit!" -TheStigsDutchCousin
pi_207988144
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 22:01 schreef Moonlight het volgende:
Met welk programma bewerken jullie fotos?
Ik gebruik al jaren Adobe Lightroom Classic voor het verwerken van grotere hoeveelheden foto's en Adobe Photoshop als ik meer specifieke bewerkingen nodig heb.

Maar als je eerst niets wil uitgeven, kan je ook kijken naar software als:

- https://www.darktable.org/
- https://rawtherapee.com/
- https://www.getpaint.net/ (niet te verwarren met Windows Paint, Paint.NET kan veel meer)
- https://www.gimp.org/

Als je in RAW schiet ipv JPG dan kan je ook nog meer uit je camera(sensor) halen met die eerste 2 pakketten.
Maar het is wel een wat steile leercurve.

Wil je alleen rechtzetten en verscherpen dan zijn de laatste 2 op zich ook goed genoeg.
  maandag 13 februari 2023 @ 22:17:19 #18
382066 M_0_0_N
Sw33t but psyk0
pi_207988197
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 22:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik gebruik al jaren Adobe Lightroom Classic voor het verwerken van grotere hoeveelheden foto's en Adobe Photoshop als ik meer specifieke bewerkingen nodig heb.

Maar als je eerst niets wil uitgeven, kan je ook kijken naar software als:

- https://www.darktable.org/
- https://rawtherapee.com/
- https://www.getpaint.net/ (niet te verwarren met Windows Paint, Paint.NET kan veel meer)
- https://www.gimp.org/

Als je in RAW schiet ipv JPG dan kan je ook nog meer uit je camera(sensor) halen met die eerste 2 pakketten.
Maar het is wel een wat steile leercurve.

Wil je alleen rechtzetten en verscherpen dan zijn de laatste 2 op zich ook goed genoeg.
Dankje ga eens een kijkje nemen
"De ONZ SC heeft veel meer pit, nu Stig in het topic zit!" -TheStigsDutchCousin
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 14 februari 2023 @ 00:27:23 #19
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_207989294
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 21:58 schreef Moonlight het volgende:

[..]
Dat zal ik graag willen, als iemand mij kan uitleggen hoe je foto's plaats op een forum want daar ben ik al die tijd nog steeds niet goed in geworden! Ik heb er al wel wat gemaakt! een aantal wel leuk en goed vind ik zelf, een aantal wat minder. Maar dat vind ik ook leuk want dan zie je kijk ik kan nog leren!

Bedankt voor alle tips enz.
Foto's hier posten is zo eenvoudig dat zelfs ik het kan.

Zoek een site waar je je plaatje kunt hosten, die zijn er in een paar soorten en maten. Imgur.com is een goeie om te beginnen, je hoeft er niet eens een account te maken.
Op imgur heb je linksboven de knop 'Post new' zitten, klik je daarop dan krijg je het uploadschermpje dat niet veel ingewikkelder werkt dan een tube tandpasta. Plaatje in het vlakje slepen en hij staat al op imgur.
Door je cursor over het plaatje te bewegen krijg je iets dat bij uitklappen er als onderstaand uitziet

Daar kies je de optie 'Get share links'. Die opent weer vier verschillende linkjes waarvan je de BB-code kiest die we hier gebruiken en met de knop die naast de link staat kopiëer je die en plakt hem in je post hier in FOT

In de praktijk is het nog een stuk makkelijker dan ik het hier beschrijf :')

En dan is het voor de langere termijn dus even kijken welke fotohost je kunt gebruiken om de boel wat minder tijdelijk te maken dan imgur.com
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_207989379
ImgBB is handiger dan Imgur als je na het uploaden nog je eigen collectie wilt beheren.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_207989407
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 22:01 schreef Moonlight het volgende:
Met welk programma bewerken jullie fotos?
Affinity Photo, heeft misschien niet zo uitgebreid als Lightroom of Photoshop, maar voor mij goed genoeg.

Moet er wel bij zeggen dat er helaas geen beheertool bij zit zoals er wel in Lightroom zit (bv. om foto's te taggen of voor batchverwerkingen), daar gebruik ik Fastone Image Viewer voor, maar die doet dan weer geen RAW bewerking en helaas kan je er niet echt foto's mee taggen.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_207991032
edit:
Dit mag in V&A en die vind je hier. Lees daar even de policy door en plaats daar je advertentie. Hier is het offtopic.

[ Bericht 88% gewijzigd door Ouwesok op 14-02-2023 18:43:31 ]
  Moderator woensdag 15 februari 2023 @ 22:06:27 #23
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208013176
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 22:01 schreef Moonlight het volgende:
Met welk programma bewerken jullie fotos?
Via al dan niet helemaal legitieme Photoshop :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 16 februari 2023 @ 21:51:42 #24
382066 M_0_0_N
Sw33t but psyk0
pi_208026553
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 22:06 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Via al dan niet helemaal legitieme Photoshop :+
Dat klinkt uhm hoe moet ik het zeggen :@
"De ONZ SC heeft veel meer pit, nu Stig in het topic zit!" -TheStigsDutchCousin
  Moderator donderdag 16 februari 2023 @ 23:32:53 #25
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208027658
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 21:51 schreef Moonlight het volgende:

[..]
Dat klinkt uhm hoe moet ik het zeggen :@
Niet geheel volgens de wet. Ja klopt :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_208543036
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 14:32 schreef Moonlight het volgende:
Ik heb een camera aangeschaft! tweedehands!! :D
Beetje late reactie dit, maar heb je misschien tips hoe jij een goede 2e hands hebt gevonden?

Ik wil ook graag ipv met mijn klote telefoonkwaliteit natuurfoto's gaan maken, met inderdaad dezelfde eisen aan een camera die je in je OP stelt, maar heb het budget er gewoon niet voor.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 maart 2023 @ 14:09:04 #27
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_208543256
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:50 schreef Muisje22 het volgende:

[..]
Beetje late reactie dit, maar heb je misschien tips hoe jij een goede 2e hands hebt gevonden?

Het is een kwestie van veel uitzoeken en veel zoeken naar wat je precies moet hebben om leuk mee te kunnen hobby'en en vervolgens hoe je dat tweedehands gaat vinden. Kost best even wat inspanning.

Op een paar uitzonderingen na is alles waarmee ik zelf fotografeer te beschouwen als 'andermans afdankertjes' en dan is het prima spelen voor beduidend minder dan de hoofdprijs.
quote:
Ik wil ook graag ipv met mijn klote telefoonkwaliteit natuurfoto's gaan maken, met inderdaad dezelfde eisen aan een camera die je in je OP stelt, maar heb het budget er gewoon niet voor.
Hoeveel budget heb je wél :?
We kunnen dan eens gaan kijken waar de leukste mogelijkheden liggen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 26 maart 2023 @ 14:49:39 #28
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208543682
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:50 schreef Muisje22 het volgende:

[..]
Beetje late reactie dit, maar heb je misschien tips hoe jij een goede 2e hands hebt gevonden?

Ik wil ook graag ipv met mijn klote telefoonkwaliteit natuurfoto's gaan maken, met inderdaad dezelfde eisen aan een camera die je in je OP stelt, maar heb het budget er gewoon niet voor.
Zo super veel eisen staan daar ook niet. Inzoomen op details kan ook door er dichtbij te gaan staan.

Het kost altijd geld, maar een instapmodel Canon of Nikon met een 50 1.8 en/of 18-55 hoeft de wereld niet te kosten.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 26 maart 2023 @ 15:59:52 #29
382066 M_0_0_N
Sw33t but psyk0
pi_208544702
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:50 schreef Muisje22 het volgende:

[..]
Beetje late reactie dit, maar heb je misschien tips hoe jij een goede 2e hands hebt gevonden?

Ik wil ook graag ipv met mijn klote telefoonkwaliteit natuurfoto's gaan maken, met inderdaad dezelfde eisen aan een camera die je in je OP stelt, maar heb het budget er gewoon niet voor.
Ik zou eerst kijken naar wat je graag wil qua beginnerscamera, of wat voor jou goed voelt. Dat dan tweedehands zoeken op bijv, facebook of marktplaats. Ik heb zelf via marktplaats en ook nog eens in mijn eigen woonplaats !
"De ONZ SC heeft veel meer pit, nu Stig in het topic zit!" -TheStigsDutchCousin
pi_208544896
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 14:09 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Het is een kwestie van veel uitzoeken en veel zoeken naar wat je precies moet hebben om leuk mee te kunnen hobby'en en vervolgens hoe je dat tweedehands gaat vinden. Kost best even wat inspanning.

Op een paar uitzonderingen na is alles waarmee ik zelf fotografeer te beschouwen als 'andermans afdankertjes' en dan is het prima spelen voor beduidend minder dan de hoofdprijs.
[..]
Hoeveel budget heb je wél :?
We kunnen dan eens gaan kijken waar de leukste mogelijkheden liggen.
Goed om te horen. Ik was altijd bang om tweedehands te gaan, omdat ik er zelf niet veel verstand van heb en bijv opgelicht zou kunnen worden of dergelijke.

Ik heb een budget van een paar honderd euro, laten we zeggen onder de 500.
Mijn buurvrouw vertelde me dat ze haar tweedehands camera voor ongeveer 100 euro heeft gekocht op marktplaats.
  Moderator zondag 26 maart 2023 @ 18:04:41 #31
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208546447
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 16:12 schreef Muisje22 het volgende:

[..]
Goed om te horen. Ik was altijd bang om tweedehands te gaan, omdat ik er zelf niet veel verstand van heb en bijv opgelicht zou kunnen worden of dergelijke.
Dan moet je het niet opsturen maar zelf ophalen. Digitaal spul komt vaak genoeg voorbij in de buurt en dan woon ik nog niet eens in een dichtbevolkt gebied ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 maart 2023 @ 21:48:27 #32
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_208549242
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 16:12 schreef Muisje22 het volgende:

[..]
Goed om te horen. Ik was altijd bang om tweedehands te gaan, omdat ik er zelf niet veel verstand van heb en bijv opgelicht zou kunnen worden of dergelijke.
De kunst bij advertentiesites is om voor jezelf wat grenzen te zetten.
Bij mij zegt dat zoveel als dat ik alleen spullen koop die ik kan uitproberen. Daarnaast heb ik een maximumbedrag voor dingen die ik van een particulier koop.

Tweedehands is ook bij veel winkels gewoon te koop en omdat de condities daar anders zijn is dat maximumbedrag dat ik voor een tweedehandsje geef bij een winkel ook een stuk hoger.

Daarbij heb ik het voordeel dat ik eigenlijk nooit spullen koop die in de categorie 'hippe shit' vallen en dan wordt de kans om bij de marktplaatsbok te worden gedaan alweer een heel stuk kleiner.

quote:
Ik heb een budget van een paar honderd euro, laten we zeggen onder de 500.
Mijn buurvrouw vertelde me dat ze haar tweedehands camera voor ongeveer 100 euro heeft gekocht op marktplaats.
Als we die 500 even als grens houden kun je daar hobbytechnisch al heel veel mee doen. Je hebt dan niet de meest hippe spullen maar wel iets waarmee je bijzonder serieus kunt hobby'en :Y

Je gaf eerder aan iets met natuurfotografie te willen doen. Misschien als je daarin iets specifieker bent kunnen we eens gaan kijken wat er binnen je budget allemaal te koop is.
Jadoemaarwat is al voor veel hobbyisten de opmaat geweest naar het einde van de hobby.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_208607799
Volgens mij heb je voor een paar honderd euro wel een spiegelreflexcamera. Vooral beginners camera’s zie je vaak, omdat men na een tijdje toch iets duurders willen. Of fotografie toch niet helemaal is wat ze verwachten. Maar ook deze camera’s zijn goed als je later gaat investeren in lenzen. Ik gebruik zelf nog steeds mijn budget camera uit 2008.
ROBODEMONS..................|:(
pi_208834947
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 21:18 schreef Morrigan het volgende:
Volgens mij heb je voor een paar honderd euro wel een spiegelreflexcamera. Vooral beginners camera’s zie je vaak, omdat men na een tijdje toch iets duurders willen. Of fotografie toch niet helemaal is wat ze verwachten. Maar ook deze camera’s zijn goed als je later gaat investeren in lenzen. Ik gebruik zelf nog steeds mijn budget camera uit 2008.
Ik heb aardig wat 2e hands lenzen en nog wat Nikon full frame DSLR-body's gekocht de laatste tijd.

O.a. een 120-300 f/2.8 van Sigma, een Sigma 85mm f/1.4 en een Nikon 105mm f/1.4
Allemaal Nikon FX vatting en echt fijne lenzen.

Alleen 1 zonnekap was een beetje "lam" (rammelde / bleef niet mooi zitten) maar die kon ik voor een paar tientjes nieuw op de kop tikken.

Nu Nikon helemaal over lijkt te zijn gegaan op mirrorless zie je aardig wat aangeboden worden links en rechts.

Ik schiet zelf ook mirrorless met m'n Sony A1 maar vind voor bepaalde doelen zo'n DSLR toch wel fijn, al is het maar de accuduur.
pi_208835009
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 11:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nu Nikon helemaal over lijkt te zijn gegaan op mirrorless zie je aardig wat aangeboden worden links en rechts.
Is dat zo?
Verdorie, ik heb een D3300 (spiegelreflex), dus die is alweer antiek.
pi_208835100
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 11:41 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Is dat zo?
Verdorie, ik heb een D3300 (spiegelreflex), dus die is alweer antiek.
Hehe.

Een foto uit een mirrorless ziet er niet beter (of slechter) uit dan uit een DSLR.

Een mirrorless biedt voordelen:
- meer foto's per seconde
- iets compactere bouw mogelijk
- je hebt altijd "liveview" dus wat je ziet is exact zoals de belichting op dat moment is
- ze zijn stiller

Maar als het op fotografie aankomt biedt het verder geen voordelen, de sensor uit mijn oude D600/D610 uit 2013 scoort nog steeds 94 punten bij DXO, waar de hoogste score 102 punten is voor een Hasselblad.
Ter vergelijking: de D810 scoort 97 punten, de D850 sensor 100 punten.

En voor een DSLR kan je makkelijker "koopjes" vinden. Zorg wel dat je altijd even op locatie kan testen (of koop met garantie).

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-04-2023 11:57:23 ]
  Moderator donderdag 20 april 2023 @ 13:44:04 #37
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208836263
Dat compacter heb ik nog nooit echt begrepen, want vervolgens worden er veel lichtsterkere lenzen gemaakt (f/2 zoomlenzen ofzo, weg voordeel van de compacte lens). Ook zijn in elk geval "vergelijkbare" lenzen bij Canon vele malen groter en zwaarder
EF 50 f/1.2L: 580gram
RF 50 f/1.2L: 950gram
(En ¤500 duurder)

Ik heb dan nog weer een generatie ouder: nFD 50 f/1.2 is met 380gram nog lichter.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_208845358
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 11:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hehe.

Een foto uit een mirrorless ziet er niet beter (of slechter) uit dan uit een DSLR.

Een mirrorless biedt voordelen:
- meer foto's per seconde
heb je dat nodig bij landschappen?
- iets compactere bouw mogelijk
Ik stop een fototoestel niet in mijn jaszak
- je hebt altijd "liveview" dus wat je ziet is exact zoals de belichting op dat moment is
Goh, dat zie je met een spiegel niet?
- ze zijn stiller
Ja, dat ding van me maakt veel te veel herrie :')

Maar als het op fotografie aankomt biedt het verder geen voordelen, de sensor uit mijn oude D600/D610 uit 2013 scoort nog steeds 94 punten bij DXO, waar de hoogste score 102 punten is voor een Hasselblad.
Ter vergelijking: de D810 scoort 97 punten, de D850 sensor 100 punten.

En voor een DSLR kan je makkelijker "koopjes" vinden. Zorg wel dat je altijd even op locatie kan testen (of koop met garantie).
Joh, ik vind die D3300 een fantastische camera. Ook uitstekend voor beginners.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')