abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 10 februari 2023 @ 09:50:24 #1
382066 M_0_0_N
Sw33t but psyk0
pi_207932549
Hallo,

Ik kan wel gaan googlen, maar ik dacht waarom niet de vraag hier stellen?

Ik ben opzoek naar een beginnerscamera. Om mooie plaatjes mee te maken van natuur/gebouwen/graffiti/mensen
Gewoon van alles dus. Maar vooral detail gericht. Dus ook dat je goed kan inzoomen eigenlijk.
Ik doe het nu vooral met mijn iphone 11 :P Maar het is zoooo leuk gaan worden. Eigenlijk is het altijd al een droom geweest om een camera te hebben. Ik wil dan bij de mediamarkt gaan kijken dus daar moet die aangeschaft gaan worden wss.

Tips?
"De ONZ SC heeft veel meer pit, nu Stig in het topic zit!" -TheStigsDutchCousin
pi_207932758
Een echte "beginnerscamera" is er niet.

Iedere camera kan op "auto" foto's schieten en vrijwel iedere camera kan ook op "manual" foto's schieten.
Dus dat idee zou ik sowieso loslaten.

Ga je voor iets met verwisselbare lenzen, dan kan je portretten schieten met prime lenzen met beperkte scherptediepte en prachtige bokeh maar je kan er ook een 300 of 600mm lens op schroeven en iedere vogel of torenspits dichtbij halen. Daar hoort wel een ander budget bij dan bij een compact maar je kan wel uitbreiden.

Of je daarbij voor Sony, Canon, Nikon, Olympus of een ander merk gaat is meer voorkeur, echt slechte camera's zijn er niet. Onderschat ook de 2e hands markt niet, de helft van mijn lenzen komt van Marktplaats of is een occasion van CameraNu. Vaak is dat spul amper gebruikt. ( @Ouwesok)

Ga je een flinke zoomfunctie combineren in een compact camera, dan lever je in op detail en lichtsterkte, zoiets is altijd een compromis. Maar wel handzaam en een voorspelbaar budget.