In het algemeen. Ik ben benieuwd welke afwegingen andere ouders maken als het aankomt op de werk/privebalans.quote:Op woensdag 8 februari 2023 18:33 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vraag je dit voor jezelf? Of gewoon in het algemeen?
Hoe heb je dat geregeld met je pensioen? Compenseert je man het inkomen en dus ook het pensioen dat je nu misloopt?quote:Op woensdag 8 februari 2023 19:15 schreef Sunshine1982 het volgende:
Partner heeft een 40 uur contract, ik 30. Omdat ik het minste verdien ben ik nu tijdelijk minder gaan werken. Ik neem 6 uur per week ouderschapsverlof op. Dit ga ik doen totdat de jongste 4 is en naar school gaat. Dan ga ik weer terug naar de 30. Jongste gaat 2 dagen per week naar het kdv.
Ik werk momenteel vroege diensten (waarvan één elke zaterdag) zodat ik de oudste van school kan halen en niet naar de BSO hoeft.
Ik vind het op zich wel best zo. Het vroege opstaan is soms wel blegh en je mist wel plusminus 24 uur aan loon elke maand. Dat is iets wat ik wel wat minder vind, vooral in deze tijden dat alles toch wat duurder is.
Ik wacht wat dat betreft wel met smart op de tijd dat zoontje 4 is en ik weer mijn oude aantal uren kan werken en geen opvangkosten meer heb.
Kun je ouderschapsverlof opnemen? Hoe komt het dat jullie 72 uur werk in de week nodig hebben om rond te komen? Kun je snijden in je uitgaven, zodat je minder kunt werken en het allemaal wat relaxter wordt?quote:Op woensdag 8 februari 2023 21:22 schreef _Lily_ het volgende:
Ik werk 40 uur per week, mijn man 32. We hebben 1 dreumes
Verder weet ik niet goed wat ik over mijn werk moet zeggen. Momenteel is het behoorlijk stressen en ik ben overbelast. Mentaal vooral, fysiek ben ik in orde
Momenteel zou ik het liefst bij de bakker om de hoek aan de slag gaan voor 8 uur per week en de resterende uren met mijn dreumes spelen maar daarvan gaan we natuurlijk niet eten
Wanneer ziet hij zijn kinderen dan als hij 64 uur per week aan het werk is + waarschijnlijk nog een uur of 5-6 reistijd erbij?quote:Op woensdag 8 februari 2023 21:52 schreef Smart_ass het volgende:
Ik vind het nogal een aanname dat je je kinderen per definitie nauwelijks zou zien wanneer je meer dan fulltime werkt. Ligt nogal aan de baan die je hebt en de uren die je werkt, lijkt me zo.
Mijn vriend heeft een fulltime baan van 40u per week en werkt daarnaast 24u in de week op oproepbasis. Ik ben momenteel thuis met peuter en baby en ik studeer. Werkt voor ons prima en ik vind hem een betrokken vader.
Wij hebben geen financiële problemen. Mijn werk vereist commitment, waardoor het moeilijk is om minder dan 4 dagen te werken. En ouderschapsverlof nemen heeft geen zin, ik heb telkens tijdelijke contracten die de stabiliteit van ons gezin opbrekenquote:Op woensdag 8 februari 2023 21:33 schreef Avelie het volgende:
[..]
Kun je ouderschapsverlof opnemen? Hoe komt het dat jullie 72 uur werk in de week nodig hebben om rond te komen? Kun je snijden in je uitgaven, zodat je minder kunt werken en het allemaal wat relaxter wordt?
Waarom alleen als vader?quote:Op donderdag 9 februari 2023 08:23 schreef corehype het volgende:
Alleen als vader.
Als moeder zou je je dood moeten schamen.
Hebben jullie geen centraal hr systeem waar je zelf zo'n aanvraag kan indienen? Zou dat bij een werkgever van dat formaat wel verwachten eigenlijkquote:Op donderdag 9 februari 2023 08:21 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vind trouwens op mijn werk het ouderschapsverlof wel een ellende.
Een vriendin van mij had als tip gegeven om ouderschapsverlof in periodes van 6 maanden op te nemen. Stel dat je op een gegeven moment langdurig ziek wordt, dan ben je geen tig verlofuren kwijt. Klonk bij mij wel als handig. Dus zo gezegd, zo gedaan. Er is bij mij nogal een verloop van leidinggevenden, en ik heb tot nu toe bij elke leidinggevende moeten uitleggen hoe zo'n verlenging van het verlof werkt. Het duurt ook eeuwen voordat ze eens een aanvraag de deur uit hebben gegooid. Ik ben er nu klaar mee. Eind april moet mijn verlof verlengd worden en ik ga dat nu doen tot eind augustus 2024 wanneer mijn jongste 4 wordt.
Ik werk in een groooot bedrijf met veel werknemers en ik snap het gewoon niet. Het voelt voor mij alsof ik de enige ben die het verlof opneemt
Veel weg zijn kan alleen wanneer er een andere ouder is die dit gedrag faciliteert en wel beschikbaar is en alle praktische zaken oppakt die elke dag moeten gebeuren. Om om half 7 gezellig te kunnen aanschuiven bij het gezin en de leuke, gelukkige papa te kunnen uithangen, moet er wel iemand zijn die voor die tijd al de kinderen heeft opgehaald, boodschappen heeft gedaan en eten heeft gekookt. Dat komt allemaal niet uit de lucht vallen.quote:Op donderdag 9 februari 2023 00:05 schreef Adrian4 het volgende:
Mijn pa heeft altijd veel meer dan fulltime gewerkt en ik vond / vind hem een erg betrokken ouder. Daarnaast heb ik niet het idee dat ik hem nooit gezien heb.
Je bent de leukste ouder wanneer je zelf gelukkig bent denk ik. Als je het allergelukkigst word van meer dan 40 uur werken (brr, ik moet er niet aan denken)
Ik werk overigens 32 uur en mijn man 36 uur sinds we kinderen hebben en dat gaat erg goed.
Ja maar in onze jeugd was het ook wel redelijk de norm he, dat moeders thuis waren en vaders gingen werken. Het lijkt me ook niet meer dan logisch dat iemand het moet opvangen als een ouder heel veel werktquote:Op donderdag 9 februari 2023 09:11 schreef Avelie het volgende:
[..]
Veel weg zijn kan alleen wanneer er een andere ouder is die dit gedrag faciliteert en wel beschikbaar is en alle praktische zaken oppakt die elke dag moeten gebeuren. Om om half 7 gezellig te kunnen aanschuiven bij het gezin en de leuke, gelukkige papa te kunnen uithangen, moet er wel iemand zijn die voor die tijd al de kinderen heeft opgehaald, boodschappen heeft gedaan en eten heeft gekookt. Dat komt allemaal niet uit de lucht vallen.
In een gezin met kleine kinderen is het zo dat de ruimte die de ene opeist door veel te werken, consequenties heeft voor de ander.
Jouw moeder was waarschijnlijk meer thuis, waarmee ze jouw vader de gelegenheid gaf veel te werken én thuis alleen nog maar de leuke papa te hoeven zijn.
Maar impliciet is jouw uitgangspunt dus dat een gelijkwaardige verdeling van zorgtaken een voorwaarde is om twee betrokken ouders te kunnen hebben?quote:Op donderdag 9 februari 2023 09:11 schreef Avelie het volgende:
[..]
Veel weg zijn kan alleen wanneer er een andere ouder is die dit gedrag faciliteert en wel beschikbaar is en alle praktische zaken oppakt die elke dag moeten gebeuren. Om om half 7 gezellig te kunnen aanschuiven bij het gezin en de leuke, gelukkige papa te kunnen uithangen, moet er wel iemand zijn die voor die tijd al de kinderen heeft opgehaald, boodschappen heeft gedaan en eten heeft gekookt. Dat komt allemaal niet uit de lucht vallen.
In een gezin met kleine kinderen is het zo dat de ruimte die de ene opeist door veel te werken, consequenties heeft voor de ander.
Jouw moeder was waarschijnlijk meer thuis, waarmee ze jouw vader de gelegenheid gaf veel te werken én thuis alleen nog maar de leuke papa te hoeven zijn.
Ik heb last van een deja vu jaquote:Op donderdag 9 februari 2023 08:53 schreef SQ het volgende:
Ik ben wel benieuwd onder welk account deze TS hiervoor actief was![]()
Tevens is de TT misleidend, want gevoelsmatig gaat dit niet over het combineren van kinderen en meer dan fulltime werken maar meer om het verheerlijken van niet fulltime hoeven werken
Dat proef ik er ook wel een beetje uit.quote:Op donderdag 9 februari 2023 09:19 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Maar impliciet is jouw uitgangspunt dus dat een gelijkwaardige verdeling van zorgtaken een voorwaarde is om twee betrokken ouders te kunnen hebben?
We hebben wel een hr systeem waar we verschillende dingen kunnen checken en aanpassen, maar aanvragen als deze gaan via het management helaas.quote:Op donderdag 9 februari 2023 09:08 schreef SQ het volgende:
[..]
Hebben jullie geen centraal hr systeem waar je zelf zo'n aanvraag kan indienen? Zou dat bij een werkgever van dat formaat wel verwachten eigenlijk
Nou ja ik weet wat er voor te zeggen is voor het punt dat TS probeert te maken (op maatschappelijk niveau dan), maar onze maatschappij is qua zorg voor de kinderen best wel ingericht op mensen die bijv. 2x 36 u werken in een relatief flexibele kantoorbaan (regelmatig ook bullshitbaan).quote:Op donderdag 9 februari 2023 09:24 schreef SQ het volgende:
[..]
Dat proef ik er ook wel een beetje uit.
Maar uiteindelijk gaat het om de afspraken die je samen maakt in een gezin en dat iedereen daar gelukkig mee is. Met termen als "gedrag faciliteren" en "ruimte opeisen" insinueer je eigenlijk al dat je van mening bent dat de veel werkende ouder een egoïstische hork is en de thuisblijvende ouder moet buigen voor de wil van de ander.
quote:Op donderdag 9 februari 2023 10:03 schreef capricia het volgende:
Idem hier.
Mijn vader had een supermarkt bij ons in de buurt. Werkte klokje rond. Supermarkt was 6 dagen in de week open en op zondag deed ie de administratie (en dat was een ouderwets grootboek, besloeg de halve tafel).
Ik ging als kind vaak vanuit school tussen de middag bij hem lunchen in de supermarkt, omdat ik dat gezellig vond.
En op vrijdagavond als het koopavond was, bakten mijn moeder en ik stapels pannenkoeken voor het personeel en dan at ik mee.
Ook ging ik vaak met hem mee naar de veiling om groente te kopen (was wel vroeg, voor school) of om het op te halen. We reden vaak samen de bestellingen 'savonds rond. Autorijden leerde ik op het veilingterrein. Met hem naast me. Ik moet 16 geweest zijn.
Ik vond het een geweldige tijd. Heb er zo van genoten. En vanaf toen ik 14/15 was, werkte ik mijn vakanties bij hem. Echt een super tijd gehad.
Als het inbraakalarm ging snachts (dan werd je gebeld door de alarmkamer), gingen mijn vader en ik samen kijken. In het donker.
Op zondag, als de winkel dicht was, deden wij de boodschappen. Mijn moeder en ik.![]()
Al weet je als kind niet dat het zo snel voorbij gaat. Ik vond het een top tijd.
En wat hebben die mensen ontzettend hard gewerkt.
Die mensen hebben echt hard gewerkt. En als je vroeg 'waarom', was het altijd voor het gezin.quote:Op donderdag 9 februari 2023 09:44 schreef SQ het volgende:
Mijn vader werkte ook 60 uur per week en woonde regelmatig doordeweeks elders. Mijn moeder was altijd thuis. Ik heb echter niet het gevoel dat ik verwaarloosd ben door mijn vader. Hij nam zijn taak als ouder bijzonder serieus en was er in de weekenden altijd volledig voor ons, en ontlastte mijn moeder. In de periodes dat hij 's avonds wel thuis was zaten we vaak samen aan tafel, hij werkte en ik maakte huiswerk en kon dan tussendoor vragen aan hem stellen.
Kortom, ik ben in mijn jeugd gelijkwaardig opgevoed. Mijn moeder nam inderdaad de basiszorg vooral op zich, en mijn vader het pluspakket. En dat was echt niet alleen maar leuke dingen doen.
Dit topic komt dan ook niet uit de lucht vallen, maar is een voortzetting van het onderstaande topic, zie vanaf hier tot de modbreak:quote:Op donderdag 9 februari 2023 08:53 schreef SQ het volgende:
Tevens is de TT misleidend, want gevoelsmatig gaat dit niet over het combineren van kinderen en meer dan fulltime werken maar meer om het verheerlijken van niet fulltime hoeven werken
Het was een heel overzichtelijke tijd. Alles was duidelijk, alle rollen van iedereen. (Niet dat het nu slechter is, maar wel anders)quote:Op donderdag 9 februari 2023 10:09 schreef Molo het volgende:
[..]![]()
Mooi dit soort verhalen. Zo ging het toen ook gewoon idd
Fijn hoe je er op terugkijkt
Ooooh ja. Geen wonder.quote:Op donderdag 9 februari 2023 10:10 schreef Viv het volgende:
[..]
Dit topic komt dan ook niet uit de lucht vallen, maar is een voortzetting van het onderstaande topic, zie vanaf hier tot de modbreak:
Avelie in R&P / Wat haat jij het meest aan jouw partner?
zo wat een lading verwijten in deze post.quote:Op donderdag 9 februari 2023 09:11 schreef Avelie het volgende:
[..]
Op zich kan dit een prima topic zijn, ik ben eigenlijk ook benieuwd naar hoe anderen het regelen/geregeld hebben. Discussie ook prima, maar het dedain (zoals in dat andere topic) mag weg blijvenquote:Op donderdag 9 februari 2023 10:10 schreef Viv het volgende:
[..]
Dit topic komt dan ook niet uit de lucht vallen, maar is een voortzetting van het onderstaande topic, zie vanaf hier tot de modbreak:
Avelie in R&P / Wat haat jij het meest aan jouw partner?
Eensquote:Op donderdag 9 februari 2023 10:19 schreef DjVero het volgende:
[..]
Op zich kan dit een prima topic zijn, ik ben eigenlijk ook benieuwd naar hoe anderen het regelen/geregeld hebben.
Ook mee eens, ik vind het nu geen veilige plek om te delen hoe wij het geregeld hebben, want de ongegronde en misplaatste verwijten vliegen je om de oren.quote:Discussie ook prima, maar het dedain (zoals in dat andere topic) mag weg blijven
Dat klinkt heel erg leuk en gezellig.quote:Op donderdag 9 februari 2023 10:03 schreef capricia het volgende:
Idem hier.
Mijn vader had een supermarkt bij ons in de buurt. Werkte klokje rond. Supermarkt was 6 dagen in de week open en op zondag deed ie de administratie (en dat was een ouderwets grootboek, besloeg de halve tafel).
Ik ging als kind vaak vanuit school tussen de middag bij hem lunchen in de supermarkt, omdat ik dat gezellig vond.
En op vrijdagavond als het koopavond was, bakten mijn moeder en ik stapels pannenkoeken voor het personeel en dan at ik mee.
Ook ging ik vaak met hem mee naar de veiling om groente te kopen (was wel vroeg, voor school) of om het op te halen. We reden vaak samen de bestellingen 'savonds rond. Autorijden leerde ik op het veilingterrein. Met hem naast me. Ik moet 16 geweest zijn.
Ik vond het een geweldige tijd. Heb er zo van genoten. En vanaf toen ik 14/15 was, werkte ik mijn vakanties bij hem. Echt een super tijd gehad.
Als het inbraakalarm ging snachts (dan werd je gebeld door de alarmkamer), gingen mijn vader en ik samen kijken. In het donker.
Op zondag, als de winkel dicht was, deden wij de boodschappen. Mijn moeder en ik.![]()
Al weet je als kind niet dat het zo snel voorbij gaat. Ik vond het een top tijd.
En wat hebben die mensen ontzettend hard gewerkt.
Achteraf heel paternalistisch, natuurlijk. Maar zo was die tijd. Mijn vader werd nog met U en Mijnheer aangesproken door het personeel. Het was nog niet zo gelijkwaardig als nu.quote:Op donderdag 9 februari 2023 10:25 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Dat klinkt heel erg leuk en gezellig.Ook die pannenkoeken bakken op vrijdag en dat dan met het personeel eten.
Ach, spit your heart out.quote:Op donderdag 9 februari 2023 10:24 schreef Viv het volgende:
[..]
Eens
[..]
Ook mee eens, ik vind het nu geen veilige plek om te delen hoe wij het geregeld hebben, want de ongegronde en misplaatste verwijten vliegen je om de oren.
Ik merk dat ik mijn eigen jeugd toch wel veel als uitgangspunt neem.quote:Op donderdag 9 februari 2023 10:36 schreef SQ het volgende:
Ik vind het overigens fascinerend om te zien hoe het kennelijk oké is om als ouders 2x36 uur te werken want ooh gelijkwaardig en werkprive balans etc, maar als iemand 45 uur werkt ben je ineens een ongeïnteresseerde ouder die alleen maar aan het eigen gewin denkt
Het is wel een beetje preken voor je eigen parochie zo. Alleen goed als je precies hetzelfde doet als ikke.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |