abonnement Unibet Coolblue
pi_207903936
Hoi Fok!

Ik ga zelf een tv-lowboard bouwen omdat ik na maanden zoeken niet dat vind wat ik wil (design, indeling, afmeting, materiaal prijs). Daarnaast vind ik het gewoon een leuk projectje en is het geen ramp als het niet perfect wordt, daar leer ik alleen maar van.

Nu heb ik schetsen gemaakt, materiaal opgesomd en materiaalkosten berekend, missend gereedschap bezorgd, etc. Zeg maar zo goed als klaar om naar de bouwmarkt te gaan, spullen te kopen en beginnen te bouwen.

Maar één ding mist nog: de (zijdelingse?) stabiliteit van dat meubel. Heeeeel simpel en niet op schaal gaat het er van voren zo uitzien:

1
2
3
4
5
6
7
8
  -------------------------------------------------------------
  |                   |                   |                   |
  |                   |         B         |                   |
  |       A           |-------------------|        D          |
  |                   |                   |                   |
  |                   |         C         |                   |
  -------------------------------------------------------------
   //                                                       \\

A plek voor platenspeler
B Bluray speler
C Versterker
D deco ofzo

Het geheel is open. Vrij simpel dus.

Bij kasten en meubels van ettelijke meubelwinkels wordt een achterwand van carboard gebruikt. Dit doe ik liever niet omdat dan het open karakter wat verloren gaat.

Een kruisverbinding (of hoe noem je dat) zou mijn keuze zijn, maar dat ziet mijn vriendin niet zitten (omdat je dat waarschijnlijk kunt zien).

Misschien nog goed om te vermelden: materiaal is hout (massief vuren timmerpanelen) en de verbindingen wil ik schroefloos doen d.m.v. houtlijm en houten deuvels.

Wat voor mogelijkheden heb ik nog meer om te voorkomen dat dit ding niet in elkaar zakt als je er van de zijkant tegenaan duwt?

Dank!

[ Bericht 0% gewijzigd door Hojdhopper op 08-02-2023 10:16:00 ]
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_207903994
ik zou wel een hardboard plaat erachter maken, maar dan in dezelfde kleur geschilderd als de muur waar het voorstaat.
Dit is ook handig met kabels, je hebt dan maar een klein gat nodig voor de stekkers, maar kan heel veel kabels achter de hardboard plaat verstoppen
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 8 februari 2023 @ 10:24:50 #3
269689 crew  Viv
pi_207904067
Met massief hout zou ik wél schroeven gebruiken. :@
pi_207904249
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 10:16 schreef Holenbeer het volgende:
ik zou wel een hardboard plaat erachter maken, maar dan in dezelfde kleur geschilderd als de muur waar het voorstaat.
Dit is ook handig met kabels, je hebt dan maar een klein gat nodig voor de stekkers, maar kan heel veel kabels achter de hardboard plaat verstoppen
Goed punt wat de kabels betreft, daar was ik ook nog niet uit. En dat met een witte achterwand (muur is ook wit) had ik ook al overwogen maar dan wordt het dus wel donker aangezien er zonder achterwand ook licht aan de achterkant doorschijnt (meubel staat 3-5 cm van de muur.

Ik houd het als optie, indien ik geen andere oplossing vind.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_207904265
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 10:24 schreef Viv het volgende:
Met massief hout zou ik wél schroeven gebruiken. :@
Want? Puur vanwege stabiliteit?

Mijn keuze voor lijmen is vanwege de looks. Ik wil geen zichtbare schroefkoppen hebben.

Heb gekeken naar alternatieven zoals dit:


Maar met het gereedschap dat ik heb kan ik denk ik niet zo precies werken dat dit allemaal goed gaat passen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 8 februari 2023 @ 10:53:00 #6
269689 crew  Viv
pi_207904401
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 10:42 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Want? Puur vanwege stabiliteit?

Ja, zelfs in een IKEA-kastje van niet-massief hout (van die lichtgewicht samengeperste zaagsel-planken) gaan behalve de houten deuvels ook schroeven.

Maar ik ben geen timmerman hoor, misschien is het wel mogelijk om het stevig genoeg te maken zonder schroeven. :@
pi_207904702
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 10:53 schreef Viv het volgende:

[..]
Ja, zelfs in een IKEA-kastje van niet-massief hout (van die lichtgewicht samengeperste zaagsel-planken) gaan behalve de houten deuvels ook schroeven.

Maar ik ben geen timmerman hoor, misschien is het wel mogelijk om het stevig genoeg te maken zonder schroeven. :@
Haha ik ook niet, daarom ben ik altijd dankbaar voor alle tips en meedenkers op een forum zoals Fok!. Ik houd me dus aanbevolen voor alternatieven, maar het liefst niet met zichtbare schroeven.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_207905211
Ik volg even mee, we zijn zelf ook een tv meubel aan het bouwen. Ga je m ophangen of op de grond zetten?

Wij hebben een bovenkast gemaakt die nu precies pas tussen 2 muren in hangt, en nu verder met de onderkast.
We maken alles van 22 mm dik mdf, en we hebben de verbindingen gedeuveld en gelijmd. Omdat de kast hoog hangt, alle planken die boven ooghoogte hangen wel extra met schroeven vastgezet.

Je ontkomt er nooit helemaal aan om schroeven te gebruiken, maar je kunt ze met wat handig ontwerp wel optimaal uit het zicht plaatsen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_207905370
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 12:02 schreef Gripper het volgende:
Ik volg even mee, we zijn zelf ook een tv meubel aan het bouwen. Ga je m ophangen of op de grond zetten?

Wij hebben een bovenkast gemaakt die nu precies pas tussen 2 muren in hangt, en nu verder met de onderkast.
We maken alles van 22 mm dik mdf, en we hebben de verbindingen gedeuveld en gelijmd. Omdat de kast hoog hangt, alle planken die boven ooghoogte hangen wel extra met schroeven vastgezet.

Je ontkomt er nooit helemaal aan om schroeven te gebruiken, maar je kunt ze met wat handig ontwerp wel optimaal uit het zicht plaatsen.
Snap je keuze voor schroeven in dat geval.

Bij ons komt ie op de grond (op poten). En alles met 18mm timmerpanelen. Hadden eerst overwogen gewoon twee mooie, dikke planken met plankdragers tegen de muur te zetten. Maar met 40cm diepte en daarop nog apparaten heb je wel goede plankdragers en dito bevestiging nodig. Had geen zin om minstens 16 flinke gaten te boren in de oude muren van dit huurappartement.

Ik ben van plan dit komend weekend te gaan doen. Misschien wel een idee om hier wat foto's te posten.

[ Bericht 11% gewijzigd door Hojdhopper op 08-02-2023 12:23:02 ]
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 8 februari 2023 @ 12:28:30 #10
269689 crew  Viv
pi_207905482
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 12:17 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Snap je keuze voor schroeven in dat geval.

Bij ons komt ie op de grond (op poten). En alles met 18mm timmerpanelen. Hadden eerst overwogen gewoon twee mooie, dikke planken met plankdragers tegen de muur te zetten. Maar met 40cm diepte en daarop nog apparaten heb je wel goede plankdragers en dito bevestiging nodig. Had geen zin om minstens 16 flinke gaten te boren in de oude muren van dit huurappartement.

Ik ben van plan dit komend weekend te gaan doen. Misschien wel een idee om hier wat foto's te posten.
Misschien kun je aan de binnenkant (dus in de vakjes) van die L-vormige beugels maken als verbinding tussen horizontale en verticale planken? Dus wel met schroeven, maar hopelijk uit het zicht. Dat zou het in elkaar zakken moeten voorkomen. :)

Dit soort dingen: https://www.biltema.se/by(...)HfhyYzhoCKdgQAvD_BwE (sorry voor Zweedse link, maar het gaat om de foto's).
pi_207906207
Vond nog een foto. Bij ons hangt ie met 4 schroeven in de zijwanden.
Het was nog een klusje om m erin te schuiven, tussen de muren is 1,44 en we hebben m dus 143,5 gemaakt. Paste maar net...
En helaas is het plafond niet helemaal waterpas, dus daar moet nog iets van een afwerklatje voor.



Ik vertrouw de onderste planken niet als er straks boeken in komen te staan, dus er komt nog een lat op de achterwand om de kast te ondersteunen, die zit dan deels achter de tv en zie je amper als je m met de muur mee schildert.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_207906603
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 12:28 schreef Viv het volgende:

[..]
Misschien kun je aan de binnenkant (dus in de vakjes) van die L-vormige beugels maken als verbinding tussen horizontale en verticale planken? Dus wel met schroeven, maar hopelijk uit het zicht. Dat zou het in elkaar zakken moeten voorkomen. :)

Dit soort dingen: https://www.biltema.se/by(...)HfhyYzhoCKdgQAvD_BwE (sorry voor Zweedse link, maar het gaat om de foto's).
Ja, goeie. Had iets soortgelijks in mijn hoofd:



Deze dan aan de achterkant op alle vier de hoeken. Moet ik even bekijken in de bouwmarkt.
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 13:20 schreef Gripper het volgende:
Vond nog een foto. Bij ons hangt ie met 4 schroeven in de zijwanden.
Het was nog een klusje om m erin te schuiven, tussen de muren is 1,44 en we hebben m dus 143,5 gemaakt. Paste maar net...
En helaas is het plafond niet helemaal waterpas, dus daar moet nog iets van een afwerklatje voor.

[ afbeelding ]

Ik vertrouw de onderste planken niet als er straks boeken in komen te staan, dus er komt nog een lat op de achterwand om de kast te ondersteunen, die zit dan deels achter de tv en zie je amper als je m met de muur mee schildert.
Oh heel netjes!! En die kleinigheden zoals die gleuf tussen kast en plafond zijn inderdaad vrij eenvoudig weg te werken.
Snap nu wel beter waarom je schroeven hebt genomen, als daar boeken in komen kan het gewicht snel toenemen natuurlijk.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_207906822
Ja, we waren naast dat een verbinding zou kunnen loslaten door het gewicht van boeken ook wel bang voor op den duur doorzakken van de planken. Dat ga je met zo'n lat op de muur ook tegen.

Met die platte versterkingshoeken moet het wel lukken om er zijdelings verband in te krijgen. En je kan m altijd nog aan de achterwand fixeren met twee van deze? Dan gaat ie zeker nergens meer heen.
(ik zie wel dat je van plan bent om m een stukje van de muur af te houden, is dat voor kabels e.d.? )
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_207907003
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 14:01 schreef Gripper het volgende:
Ja, we waren naast dat een verbinding zou kunnen loslaten door het gewicht van boeken ook wel bang voor op den duur doorzakken van de planken. Dat ga je met zo'n lat op de muur ook tegen.
Ja slim, en zeker is zeker.
quote:
Met die platte versterkingshoeken moet het wel lukken om er zijdelings verband in te krijgen. En je kan m altijd nog aan de achterwand fixeren met twee van deze? Dan gaat ie zeker nergens meer heen.
(ik zie wel dat je van plan bent om m een stukje van de muur af te houden, is dat voor kabels e.d.? )
Ik denk dat ik het idd zo a proberen met die platte L profielen. Mocht dat niet stevig genoeg zijn kan ik alsnog voor een achterwand gaan.

Ik krijg er meer en meer zin in om het te bouwen. Nu hopen dat het ook vlekkeloos gaat lukken. :D
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_207907086
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 14:15 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ja slim, en zeker is zeker.
[..]
Ik denk dat ik het idd zo a proberen met die platte L profielen. Mocht dat niet stevig genoeg zijn kan ik alsnog voor een achterwand gaan.

Ik krijg er meer en meer zin in om het te bouwen. Nu hopen dat het ook vlekkeloos gaat lukken. :D
Meten en goed aftekenen is de helft van het werk.
Dus niet haasten, neem de tijd, is de dag om dan is er altijd weer morgen.

Vurenhout is vrij zacht dus houd daar rekening mee als je lijmklemmen gebruikt.
Hoe groter het oppervlak van de klem, hoe minder kans op schade.
Eventueel (in stukken gezaagde) plankjes er tussen doen om het oppervlak te beschermen.

Kleine putjes / deukjes kun je vaak uit onbehandeld vurenhout krijgen door de beschadigde plek nat te maken met een druppel water.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-02-2023 14:27:47 ]
pi_207907665
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 14:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Meten en goed aftekenen is de helft van het werk.
Dus niet haasten, neem de tijd, is de dag om dan is er altijd weer morgen.

Vurenhout is vrij zacht dus houd daar rekening mee als je lijmklemmen gebruikt.
Hoe groter het oppervlak van de klem, hoe minder kans op schade.
Eventueel (in stukken gezaagde) plankjes er tussen doen om het oppervlak te beschermen.

Kleine putjes / deukjes kun je vaak uit onbehandeld vurenhout krijgen door de beschadigde plek nat te maken met een druppel water.
Dat met geduld werken heb ik (hardleers) geleerd met eerdere projecten. ;(

Kijk, goede tips v.w.b. de lijmklemmen! Dank daarvoor, had er niet aan gedacht. ^O^
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_207907891
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 15:03 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Dat met geduld werken heb ik (hardleers) geleerd met eerdere projecten. ;(

Kijk, goede tips v.w.b. de lijmklemmen! Dank daarvoor, had er niet aan gedacht. ^O^
Meeste tips komen ook van eerdere blunders ;)
Als je geen fouten wil maken moet je niets doen :P
  woensdag 8 februari 2023 @ 16:24:52 #18
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_207908599
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_207909688
quote:
Perfect, soms heb je wel iets voor ogen maar weet je niet hoe het heet.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_207909748
M'n beste investering in gereedschap van dit jaar is m'n Pica Dry markeerpotlood.

Voorheen altijd een timmermanspotlood gebruikt maar dit is wel veel nauwkeuriger en je kan er ook diepe gaten mee aftekenen, waar een timmermanspotlood niet in past.

In de dop zit een kleine puntenslijper om hem scherp te houden.

Echt ideaal, heb er heel veel mee afgetekend bij m'n laatste project.

Verder ook een Makita accu-frees gekocht, misschien niet de beste frees die er te koop is (nauwkeurig afstellen van freesdiepte is wat onhandig) maar werkt wel met de andere Makita accu's en laders die ik al heb. En voor mijn hobbydoel meer dan goed genoeg. Ik moest wat gaten en verdiepte uitsparingen voor luidsprekers in hout maken en dat is er prima mee gelukt.
pi_207918424
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 17:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n beste investering in gereedschap van dit jaar is m'n Pica Dry markeerpotlood.

Voorheen altijd een timmermanspotlood gebruikt maar dit is wel veel nauwkeuriger en je kan er ook diepe gaten mee aftekenen, waar een timmermanspotlood niet in past.

In de dop zit een kleine puntenslijper om hem scherp te houden.

Echt ideaal, heb er heel veel mee afgetekend bij m'n laatste project.

Verder ook een Makita accu-frees gekocht, misschien niet de beste frees die er te koop is (nauwkeurig afstellen van freesdiepte is wat onhandig) maar werkt wel met de andere Makita accu's en laders die ik al heb. En voor mijn hobbydoel meer dan goed genoeg. Ik moest wat gaten en verdiepte uitsparingen voor luidsprekers in hout maken en dat is er prima mee gelukt.
Ik gebruik een normaal potlood, mag dat ook? :P

Ja, als ik nou de ruimte zou hebben (lees: schuurtje oid) om al dat gereedschap op te bergen, dan zou ik ook het één en ander aanschaffen. Maar ik heb gewoonweg de plek niet in ons appartement en kleine kelderberging. Daarom leen ik ook het gereedschap dat je anders maar eens per jaar gebruikt, bijv. de lijmklemmen, bij buren of vrienden.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_207922984
Voor wat betreft je vraag over de zijdelingse stabiliteit: je kunt nog overwegen om er een lat over de hele breedte achter/bovenin te maken. Als je die bovenaan maakt dan heb je kans dat je die niet ziet. Een beetje hetzelfde idee als wat je wel eens ziet bijvoorbeeld bij badkamerkastjes of de spoelbakkast in de keuken.

Andere optie is om de kast te verankeren aan de muur, dat zal ook al een boel schelen met betrekking tot de stabiliteit.
pi_207947131
Ik zou in deze situatie pocket schroeven gebruiken. Bv van Kreg, ze bestaan in boormallenkits. Heb ik zelf ook al vele malen gebruikt, onzichtbaar en erg sterk.
pi_207977556
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 10:50 schreef BBach het volgende:
Ik zou in deze situatie pocket schroeven gebruiken. Bv van Kreg, ze bestaan in boormallenkits. Heb ik zelf ook al vele malen gebruikt, onzichtbaar en erg sterk.
Dit had een optie kunnen zijn idd. Maar heb het nu met houten duvels gedaan. Klein verslagje komt zo.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_207977810
Even een kort bouwverslag. :)

Eigenlijk is alles bijna helemaal goed gegaan. Ben in totaal 4 uur bezig geweest met de bouw. Was op zich niet heel moeilijk maar wel zwaarder dan gedacht. Had eind van de avond wat rugpijn en voelde het wel in mijn armen. :')

Daarnaast vond ik mijn "werkplek" erg lastig: we wonen op 6 hoog en heb geen schuur of iets waar ik dit in alle rust kan doen. Daardoor moest ik ook voorzichtig te werk gaan (geen krassenop de vloer, etc.).

Had in de bouwmarkt alles op maat laten zagen omdat ik zelf geen cirkelzaag heb:

- Bovenplank 180 x 40
- Onderplank 180 x 40
- 4 tussenschotten 36,4 x 40
- Middenplank 45 x 40
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eerst even alles afgetekend:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toen met behulp van zo'n deuveltool en centreerpunten alle deuvels in de tussenschotten geboord, ging eigenlijk allemaal goed:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toen het middenstuk gelijmd. De lijmklemmen heb ik van de buren geleend. Vond het nog best lastig om met die dingen te werken. @TheFreshPrince die tussenhoutjes, man wat een gedoe is dat. Heb eerst alles een beetje vast gezet en daarna een tussenhoutje geplaatst (als daar nog tips en trucs voor zijn, let me know want ik had het probleem dat steeds dat houtje ertussen uit viel).
Hier nog even een andere fuckup gehad: deze "H" heb ik per ongeluk omgekeerd bevestigd (deuvels dus niet op de juiste plek). Even paniek vanwege de sneldrogende houtlijm en moest snel handelen. Gelukkig gelukt, moest uiteindelijk een paar deuvels opnieuw uitboren omdat ze al vast zaten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb eerst alle tussenschotten op de onderplank gelijmd, daarna de bovenplank erop. Dat was nog best lastig om snel te doen (sneldrogende houtlijm) en om met in totaal vier lijmklemmen alles vast te zetten. Ik kon niet echt keihard hameren want buren boven, onder en zijkant. Daarom heb ik alles met die lijmklemmen "vastgedrukt" maar dat moest dus om en om want ik had er maar vier. Acht zouden beter zijn geweest (4 schotten x 2 lijmklemmen).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uiteindelijk de poten eronder gezet:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vandaag wil ik het nog in de olie zetten en later deze week nog eens herhalen.

Donderdag of vrijdag dan op z'n plek zetten en installeren. Zal dan nog eens een foto posten van het eindresultaat. Dat zal er dan beter uitzien dan die tv op de kartonnen doos. ;)

Oh, en het "belangrijkste" van allemaal, de reden waarom ik dit topic geopend heb: de zijdelingse stabiliteit is echt helemaal in orde, zonder verdere hulpmiddelen! Geen beweging in te krijgen. Ik kan er zelfs op zitten; behalve doorbuigen (moet nog een middenvoet plaatsen) kraakt of wiebelt er niets! Geen idee hoe dat zó stevig kan zijn, had ik niet verwacht.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  maandag 13 februari 2023 @ 10:59:13 #26
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_207977853
Ziet er goed uit ^O^
pi_207978195
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 10:55 schreef Hojdhopper het volgende:

Toen het middenstuk gelijmd. De lijmklemmen heb ik van de buren geleend. Vond het nog best lastig om met die dingen te werken. @:thefreshprince die tussenhoutjes, man wat een gedoe is dat. Heb eerst alles een beetje vast gezet en daarna een tussenhoutje geplaatst (als daar nog tips en trucs voor zijn, let me know want ik had het probleem dat steeds dat houtje ertussen uit viel).
Ik heb lijmtangen die je kan vastknijpen ipv met schroefdraad (al heb ik ook nog een ouder setje met schroefdraad liggen voor als ik er te weinig heb).
Vermoedelijk werkt dat wat handiger met plankjes omdat het snel vast zit en je een hand vrij houdt.

Als het wel lastig is, zou een set lijmtangen om de plankjes op z'n plek te houden terwijl je ze vastzet mss een uitkomst zijn.

Bij hardere houtsoorten is het niet zo'n probleem, daar duw je niet zo snel een deuk in ;)

Maar ziet er zo op de foto's prima uit!
pi_207978651
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 11:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb lijmtangen die je kan vastknijpen ipv met schroefdraad (al heb ik ook nog een ouder setje met schroefdraad liggen voor als ik er te weinig heb).
Vermoedelijk werkt dat wat handiger met plankjes omdat het snel vast zit en je een hand vrij houdt.

Als het wel lastig is, zou een set lijmtangen om de plankjes op z'n plek te houden terwijl je ze vastzet mss een uitkomst zijn.

Bij hardere houtsoorten is het niet zo'n probleem, daar duw je niet zo snel een deuk in ;)

Maar ziet er zo op de foto's prima uit!
Oh ja zulke heb ik ook (in het klein, zie 3e foto). Had ik natuurlijk kunnen gebruiken om die plankjes eerst vast te zetten. Les voor de volgende keer!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_207978842
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 11:45 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Oh ja zulke heb ik ook (in het klein, zie 3e foto). Had ik natuurlijk kunnen gebruiken om die plankjes eerst vast te zetten. Les voor de volgende keer!
Je hebt altijd handen tekort als je zelf klust dus dan is het ff uitvogelen wat werkt en wat niet ;)
pi_207988270
Ziet er strak uit! Heerlijk om straks iets te hebben wat op alle fronten aan je wensen voldoet.

Ik zou me met je open ontwerp wel wat zorgen maken om de kabels van je apparatuur. Je zou nog kunnen overwegen om in een van de vakken in het midden een valse achterwand te maken zodat je daar een stekkerdoos en de overlengte aan kabels achter kunt verstoppen.
pi_207990296
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2023 22:23 schreef Wiedanwel het volgende:
Ziet er strak uit! Heerlijk om straks iets te hebben wat op alle fronten aan je wensen voldoet.

Ik zou me met je open ontwerp wel wat zorgen maken om de kabels van je apparatuur. Je zou nog kunnen overwegen om in een van de vakken in het midden een valse achterwand te maken zodat je daar een stekkerdoos en de overlengte aan kabels achter kunt verstoppen.
Dankje! Al is het (nog/niet meer) perfect:

1. Gisteren geölied en nu is ie flink vergeeld. Had me wat beter moeten inlezen over houtolie, dacht dat kleurloos ook echt kleurloos was. Achterhaf had ik beter eentje met een soort whitewash moeten nemen, of witte pigmentolie.

2. De kabels inderdaad, die zijn wel erg zichtbaar. Daar moet ik nog wat op verzinnen, zeker in het middenm.
Met een valse wand bedoel je een halve wand aan de onderkant (bovenste helft open zeg maar)?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_207990953
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 08:51 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Dankje! Al is het (nog/niet meer) perfect:

1. Gisteren geölied en nu is ie flink vergeeld. Had me wat beter moeten inlezen over houtolie, dacht dat kleurloos ook echt kleurloos was. Achterhaf had ik beter eentje met een soort whitewash moeten nemen, of witte pigmentolie.

Ik kan achteraf zeggen dat je olie het beste eerst kan testen op een stukje resthout maar daar heb je nu niet zoveel meer aan :+

quote:
2. De kabels inderdaad, die zijn wel erg zichtbaar. Daar moet ik nog wat op verzinnen, zeker in het middenm.
Met een valse wand bedoel je een halve wand aan de onderkant (bovenste helft open zeg maar)?
Plaatje hout (gelakt hardboard / dun MDF) achterop monteren in de kleur van de muur en daar een paar ronde gaten in voor de kabels (en eventueel bovenaan voor ventilatie als de kast dicht is aan de voorkant).
Is al genoemd maar dat is veruit de simpelste manier om kabels uit het zicht te krijgen.
pi_207991360
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 10:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik kan achteraf zeggen dat je olie het beste eerst kan testen op een stukje resthout maar daar heb je nu niet zoveel meer aan :+
Ach man, hou op... kan mezelf wel voor m'n kop slaan.
quote:
[..]
Plaatje hout (gelakt hardboard / dun MDF) achterop monteren in de kleur van de muur en daar een paar ronde gaten in voor de kabels (en eventueel bovenaan voor ventilatie als de kast dicht is aan de voorkant).
Is al genoemd maar dat is veruit de simpelste manier om kabels uit het zicht te krijgen.
Ga ik overwegen ^O^
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_207992473
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 08:51 schreef Hojdhopper het volgende:
2. De kabels inderdaad, die zijn wel erg zichtbaar. Daar moet ik nog wat op verzinnen, zeker in het middenm.
Met een valse wand bedoel je een halve wand aan de onderkant (bovenste helft open zeg maar)?
Nee ik doelde op een plankje (restje meubelpaneel?) dat je als het ware halverwege de diepte in vak B zet en waarmee je B volledig afsluit. Dan heb je in de achterste helft ruimte om op het schap je stekkerdoos en de kabels te leggen.

Hiermee behoud je grotendeels het open karakter dat je graag wilde. Een volledige achterwand van hardboard is natuurlijk ook mogelijk maar ziet er wel anders uit.
pi_207993287
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 12:26 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Nee ik doelde op een plankje (restje meubelpaneel?) dat je als het ware halverwege de diepte in vak B zet en waarmee je B volledig afsluit. Dan heb je in de achterste helft ruimte om op het schap je stekkerdoos en de kabels te leggen.

Hiermee behoud je grotendeels het open karakter dat je graag wilde. Een volledige achterwand van hardboard is natuurlijk ook mogelijk maar ziet er wel anders uit.
Ah zo, ja dat zou kunnen inderdaad. Daar staat een niet al te diepe blurayspeler in met daarachter zat ruimte voor stekkerdozen. Zal eens kijken wat beter lukt en uitziet, een heel achterwandje of zo een valse wand.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_208049423
Hier nog even een afsluitende post met het resultaat (before & after, maar kabels moet ik nog wegwerken dus).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt iedereen die mee heeft gedacht en tips heeft gegeven. :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')