Avelie | woensdag 8 februari 2023 @ 07:30 |
Het valt me op dat twee auto's voor de deur, gezien wordt als een luxe in Nederland. Eigenlijk is dit best gek als je er wat langer over nadenkt. Twee alleenstaanden die beide een eigen auto hebben, dat is gebruikelijk en mensen zien dit als noodzakelijk (bijvoorbeeld om op het werk te komen). Maar zodra deze mensen gaan samenwonen en beide hun auto behouden wordt het ineens gezien als een exorbitante luxe? Terwijl de omstandigheden wat betreft werk, reisafstand etc. natuurlijk niet veranderen als je gaat samenwonen. Hoe zien jullie dit? | |
DrDarwin | woensdag 8 februari 2023 @ 07:40 |
Aan te overkant is zo'n familie die blijkbaar nogal van het eigen vervoer zijn en ook graag bij elkaar wonen. Hij heeft een auto, zij ook, de inwonende kinderen en hun relatie hebben ook ieder een eigen auto, met als resultaat dat er regelmatig 7 auto's geparkeerd staan in onze gewone rijtjeshuisstraat. Ieder z'n ding natuurlijk, maar wij vinden het wat overdone, vooral omdat het er op lijkt dat geen van die mensen een arbeidzaam leven er op na blijken te houden en die auto's de godganse dag stil staan. | |
Emmerdeur | woensdag 8 februari 2023 @ 07:41 |
Ligt dat niet genuanceerder? 2 bentley’s voor de deur is luxe, 2 susuki alto niet zo ![]() | |
Sjemmert | woensdag 8 februari 2023 @ 07:42 |
Ik vind het armoe als je maar 1 auto hebt. | |
Akathisia | woensdag 8 februari 2023 @ 07:43 |
Als twee mensen (moeten) werken binnen één huishouden is er sowieso geen sprake van luxe. | |
miss_sly | woensdag 8 februari 2023 @ 07:47 |
Vindt ‘men’ dat luxe? Volgens mij niet. Ken genoeg gezinnen waar ze twee auto’s hebben, omdat dat nodig is. Beide voor hun eigen werk, maar ook voor halen en brengen van kinderen naar school en andere dingen terwijl de andere auto weg is. Wij hadden er twee, maar hebben er één weg gedaan, omdat die tweede letterlijk altijd stilstond sinds corona. Veel thuiswerken veranderde de situatie behoorlijk. | |
herverwijderd | woensdag 8 februari 2023 @ 07:49 |
Ik heb daar helegaar geen mening over. | |
Centenbak | woensdag 8 februari 2023 @ 07:56 |
Meestal zijn het van die gare pruttelbakken die bij elkaar nog minder waard zijn dan één fatsoenlijke auto. En dan moet je denken aan merken als Renault, Peugeot, Fiat, Opel, Citroën. Die met name worden gekocht vanwege de lage prijs. | |
Akathisia | woensdag 8 februari 2023 @ 08:01 |
Mweh meestal heeft men één fatsoenlijke auto en één pruttelbak. | |
Emmerdeur | woensdag 8 februari 2023 @ 08:03 |
En bezitten ze die autos wel echt? Of zijn ze van de bank/leasemaatschappij? | |
kwiwi | woensdag 8 februari 2023 @ 08:04 |
Ken niemand die dat luxe vindt. Wij hebben 3 auto's met z'n tweeën, zelfs daar wordt nauwelijks wat van gezegd. | |
mschol | woensdag 8 februari 2023 @ 08:06 |
in nederland is dat luxe daar er genoeg mogelijkheden zijn om zonder auto naar werk te kunnen | |
bijdehand | woensdag 8 februari 2023 @ 08:09 |
Mijn schoonvader vindt dat maar luxe, dat de mensen nu twee banen nemen zodat ze twee auto's en zes vakanties kunnen betalen. In zijn ogen dan. ![]() | |
blomke | woensdag 8 februari 2023 @ 08:09 |
't Is maar wat je als luxe definieert. Twee auto's leveren de staat ook veel geld op, dus iedereen profiteert ervan mee. | |
heywoodu | woensdag 8 februari 2023 @ 08:09 |
Is het - de echt kleine gemeenschappen daargelaten - zo gebruikelijk dat kinderen buiten fietsafstand op school zitten? Ik dacht altijd dat dat wel meeviel, vooral omdat zelfs in een vrij klein dorpje als waar ik woon de kleuter- en basisschool wel binnen 1-2 kilometer zijn en de middelbare school binnen 10-15km, maar misschien heb ik het dan verkeerd ![]() | |
sanger | woensdag 8 februari 2023 @ 08:13 |
Ik denk dat velen het wegbrengen van de kinderen combineren met het doorrijden naar het werk. Anders moet je eerst weer terugfietsen, fiets wegzetten, spullen pakken en de auto in. Scheelt toch weer zo een 15 minuten reistijd. | |
OxygeneFRL | woensdag 8 februari 2023 @ 08:16 |
Wij hebben ook 2. Ik vind het een minimum tegenwoordig. | |
heywoodu | woensdag 8 februari 2023 @ 08:19 |
Ja ok, echt kleine kinderen doel je dan op, want ze gaan in principe toch niet pas op de middelbare school alleen naar school, lijkt me? ![]() Geen idee verder hoor, ik heb geen kinderen en spreek dus puur uit mijn eigen naar-school-gaan-ervaring ![]() Verder, over twee auto's: tja, het is best een luxe als het financieel kan, maar niet luxe in de zin dat het veroordeeld moet worden ofzo. Als je het kan en wil, helemaal prima toch. | |
sanger | woensdag 8 februari 2023 @ 08:20 |
Hier pas wat later ivm de grotere afstand, maar denk normaal gesproken vanaf groep 6 alleen. Daarvoor ga je nog mee denk ik. | |
Avelie | woensdag 8 februari 2023 @ 08:27 |
Ja ik lees dat vaak in discussies, dan wordt er afgegeven op die tweeverdieners met twee auto's voor de deur. Terwijl een auto vaak nodig is om op het werk te komen, zeker als je ergens verder af woont. | |
Sunshine1982 | woensdag 8 februari 2023 @ 08:30 |
Vriend heb er één, ik heb er één. We zouden het best met één auto kunnen doen. Mijn auto zou dan weg gaan aangezien ik er nauwelijks mee rij. En daar heb ik toch wel wat moeite mee. Je geeft gelijk een stuk vrijheid op. En eigenlijk is dat ook weer flauwekul, want ik heb van alles wat betreft OV in de buurt. Dus hier denk ik dat een tweede auto een beetje een psychisch dingetje is aan mijn kant. | |
miss_sly | woensdag 8 februari 2023 @ 08:34 |
Er zullen echt wel mensen zijn die zo denken ![]() Maar 'men' als in dat dit de mening is van het grootste gedeelte van de Nederlanders? Nah, geloof ik niets van. | |
Herkauwer | woensdag 8 februari 2023 @ 08:34 |
Ik denk dat net zoals met vele discussies online de mensen die tegen zijn zich veel laten horen. Het betekent niet dat er een meerderheid is die dat vindt. Tegenstanders laten zich altijd meer horen. Voor ons zijn 2 auto’s ook noodzakelijk, voor werk en voor andere dingen. Natuurlijk zou het ook zonder kunnen maar dan moeten we heel veel laten. Zeker omdat wij in een dorp wonen. | |
hangtime | woensdag 8 februari 2023 @ 08:34 |
Ik vind het geestelijke armoede als mijn vrouw niet zou werken. Beetje ontwikkeling is niet verkeerd. Financieel gezien hoeft het niet. | |
miss_sly | woensdag 8 februari 2023 @ 08:35 |
Juist buiten de grote steden is het lastiger. Niet ieder dorp heeft een school, of heeft een school met de geprefereerde onderwijsvorm. Dan moet je naar het buurdorp ofzo. Hoe ouder kinderen worden, hoe beter ze kunnen fietsen, maar de jonkies vanaf groep 1 zul je nog wel een tijdje moeten halen en brengen. Idem geldt voor kinderen naar het kinderdagverblijf brengen, bijvoorbeeld. | |
miss_sly | woensdag 8 februari 2023 @ 08:37 |
Onze tweede auto, mijn auto, heeft ook wat langer dan nodig op de oprit gestaan. En toen ie weg ging, vond ik dat inderdaad best even slikken vanwege die vermeende vrijheid die ik opgaf. Maar zoals je zelf al aangeeft, zit dat voor een deel ook wel tussen de oren. | |
Chandler | woensdag 8 februari 2023 @ 08:38 |
Ligt er geheel aan... Als ze beiden gebruikt worden om aan het werk te kunnen en niet al te veel overbodige luxe zijn (dus geen dikke bak terwijl een klein autotje ook zou werken)... dan niet.. Maar staan de autos vooral voor de deur voor het hebben er van, dan ja! ![]() | |
miss_sly | woensdag 8 februari 2023 @ 08:39 |
Dat kan. En er zal best een aantal mensen zijn dat inderdaad zo denkt. Maar ik denk een veel groter deel helemaal niet zo denkt. En er zijn best veel gezinnen met twee of meer auto's. https://www.autovisie.nl/(...):text=Hoeveel%20auto's%20rijden%20er%20in,Noord%2DBrabant%3A%20177.235%20auto's. Hoeveel auto’s rijden er in Nederland rond? In Nederland rijden er momenteel 11.042.678 personenauto’s en lichte bedrijfswagens (tot 3.500 kilogram). De meeste personenauto’s vind je in de provincie Zuid-Holland: 1.839.775 auto’s. De meeste bedrijfswagens zijn er in Noord-Brabant: 177.235 auto’s. | |
mvdejong | woensdag 8 februari 2023 @ 08:44 |
Wat naief. Tenzij je het natuurlijk leuk vindt om een paar uur extra per dag aan je woon-werk verkeer te spenderen. Zelfs met files is het OV meestal nog niet sneller, en het OV wordt alleen maar slechter, treinen rijden minder vaak, of verdwijnen helemaal, en dan mag je met een bus die eens per half uur rijdt en niet aansluit op de trein. En met het toenemend aantal mensen in de detachering, en ZZP-ers die meerdere opdrachtgevers per jaar hebben, is wonen waar je werkt helemaal een illusie, nog afgezien van het beschikbaar zijn van een woning in de buurt van de werkplek. | |
Leandra | woensdag 8 februari 2023 @ 08:46 |
Okay, leg mij even uit waar we een tweede auto voor nodig hebben als onze enige auto het gros van de tijd in de garage staat en vorig jaar nog geen 7.000 km heeft gereden? | |
Leandra | woensdag 8 februari 2023 @ 08:54 |
Dat ligt er maar aan waar je woont en waar je naartoe moet, in het vervelendste geval zijn ze geen van beiden fatsoenlijk met het OV bereikbaar. Mijn man gaat idd met de trein naar het werk. Voor mijn zoon en schoondochter is dat geen optie en thuiswerken ook niet. | |
mschol | woensdag 8 februari 2023 @ 08:54 |
niks naiefs aan hoor niemand in mijn omgeving (werk en prive) heeft echt een auto nodig om de belangrijkste zaken te kunnen doen, alles kan even snel met OV. als je zo nodig in sintjuttemis wil wonen omdat je perse die 10 hectare grond wil en je aan de andere kant van het land werkt, heb je je prioriteitenlijst niet op orde imho. zeker nu is het vinden van een baan makkelijker dan ooit en dus iets wat op fiets afstand ligt ook makkelijker en als zzper en gedetacheerd werken kies je echt zelf voor. dat is,zeker nu, echt niet nodig. | |
heywoodu | woensdag 8 februari 2023 @ 08:58 |
Wel als je, bijvoorbeeld met de auto, overal kunt komen waar je wilt en er verder geen last van hebt. Iemand heeft zijn/haar prioriteitenlijstje op orde als hij/zij zelf vindt dat het prioriteitenlijstje op orde is, niet als wij daar iets van vinden. | |
miss_sly | woensdag 8 februari 2023 @ 08:59 |
En dat is een prima keuze als mensen ervoor willen kiezen ergens te wonen waar ze niet alles gemakkelijk met OV of fiets kunnen doen. | |
Ronald | woensdag 8 februari 2023 @ 09:00 |
Ik heb nog nooit iemand gehoord die twee auto’s exorbitante luxe vindt. Wij hebben ook twee auto’s omdat we beide werken. Het zou op dit moment in theorie ook met 1 auto kunnen, wegens werk dichtbij, maar het is gewoon handig dat er altijd 1 auto beschikbaar is. | |
Akathisia | woensdag 8 februari 2023 @ 09:00 |
Ja als je werk een soort hobbyisme is en je daarvoor een extra auto pakt, dan kan je wel spreken van luxe. | |
Leandra | woensdag 8 februari 2023 @ 09:01 |
Dit. Als je ze niet gebruikt is het luxe maar als ze allebei dagelijks weg zijn omdat je allebei naar je werk moet is er niets luxe aan. | |
Sjemmert | woensdag 8 februari 2023 @ 09:01 |
Moeten jullie weten. Ik vind het armoe, er moet gewoon altijd een auto beschikbaar zijn. | |
Seven. | woensdag 8 februari 2023 @ 09:01 |
Voor een aantal gezinnen zal het luxe zijn, voor een aantal niet. Mijn man werkt niet en hij brengt onze zoon met de fiets naar de peuterspeelzaal. Zijn auto is al jaren geleden de deur uit gegaan. Hij gebruikt de mijne om zijn dochters op te halen en terug te brengen, maar dat kan dan alleen als de auto er is. Soms dropt hij mij op het vliegveld of station zodat hij de auto heeft. | |
Leandra | woensdag 8 februari 2023 @ 09:05 |
Ehm, die is er ook? Maar kennelijk vind je dat er altijd 2 auto's beschikbaar moeten zijn? | |
ZarB | woensdag 8 februari 2023 @ 09:05 |
Wij hebben er recent eentje verkocht omdat ik veel dichterbij ben gaan werken. Van 35 min autorijden naar 5 minuten fietsen. Mijn auto was dus niet meer nodig. De kostenpost voor die paar keer dat ik 'm nog zou gebruiken vond ik het niet waard. Dat korte stukje naar mijn werk, dat voelt vele malen luxer dan 2 auto's op de oprit. Heb m ook nog geen dag gemist. De trein is trouwens om de hoek, als we in een gehucht zouden wonen hadden we m denk ik wel gehouden. Maar in een grote stad is het echt prima te doen zo. | |
Sjemmert | woensdag 8 februari 2023 @ 09:09 |
Als er 1 weg is met de auto heeft de ander geen auto. | |
bijdehand | woensdag 8 februari 2023 @ 09:09 |
Dat geloof ik ook niet. En die groep wordt natuurlijk steeds kleiner wegens natuurlijk verloop ![]() | |
TomNook | woensdag 8 februari 2023 @ 09:10 |
Je kunt geen prettig leven hebben zonder een auto. Als je ergens naartoe wil gaan ben je altijd afhankelijk. Flikker op man. Sowieso haat ik andere mensen. Ik heb een privécoupé met mezelf en mensen die ik bij me wil hebben, verder mag iedereen de tyfus genieten van mij. ![]() | |
Leandra | woensdag 8 februari 2023 @ 09:17 |
Minder dan 7.000 km per jaar met die ene auto gereden, samen... als de een weg is met de auto is de kans 99,9% dat de ander hem niet nodig heeft of niet eens thuis is. Of sowieso al mee is in die ene auto. | |
ludovico | woensdag 8 februari 2023 @ 09:21 |
Motor terugkopen. | |
heywoodu | woensdag 8 februari 2023 @ 09:22 |
Met deze nogal simpele gedachte zal iedereen die zonder auto een prettig leven heeft het vast eens zijn! | |
vosss | woensdag 8 februari 2023 @ 09:23 |
Mijn vrouw heeft 2 auto's. Ik heb 3 auto's. Dat klinkt als veel, maar het zijn er maar 3 en geen 5. Dus dat valt nog mee ![]() | |
FlippingCoin | woensdag 8 februari 2023 @ 09:25 |
Voor veel mensen eerder noodzaak dan luxe... | |
ludovico | woensdag 8 februari 2023 @ 09:26 |
Ik denk als er een beetje in de buurt zo een deelauto is, en je niet dagelijks beide een auto nodig hebt, dat 1+deelauto best een uitkomst zou zijn voor veel mensen. Maar die deelauto's weet ik uit ervaring, worden echt niet goed behandeld. Wat dat betreft ligt dat "you will own nothing and you will be happy" van het WEF echt wel buiten een realistisch toekomstbeeld. | |
KaheemSaid | woensdag 8 februari 2023 @ 09:26 |
Toen ik een goed met OV (even snel als met de auto, maar geen file ellende) of racefiets bereikbare baan kreeg was het mijn vrouw die zei "nu kan jou auto ook weg". Ik vond dit in eerste instantie best lastig in verband met mijn vrijheid en de gewoonte vooral omdat mijn vrouw der auto nodig had. Achteraf, luiheid niet meegerekend, heb ik de auto in e jaren erna maar een paar keer gemist. Het is, wanneer het ov goed geregeld is, best wel te doen. Even afwachten wat de wereld gaat brengen als ik weer werken ga, we zitten nu namelijk wel eens na te denken over geen eigen auto meer, al is mijn familie niet mrt het ov bereikbaar daar moetrn we dan wat voor verzinnen. Ik weet dan ook uit mijn jeugd in Friesland dat daar en de randstad niet te vergelijken is. Tegelijk zien veel mannen daar vanaf hun 18e de fiets ineens niet meer als vervoersmiddel, is het een hele prestatie wanneer ze voor een feestje 4 km gefietst hebben. Dat vind ik dan wel weer vrij kansloos. | |
Doug-Heffernan | woensdag 8 februari 2023 @ 09:32 |
Lmao | |
ludovico | woensdag 8 februari 2023 @ 09:33 |
Idd, kut leven zonder auto. | |
hilliebillie | woensdag 8 februari 2023 @ 09:34 |
Het is wel een luxe, maar geen overbodige luxe vind ik. Ja technisch gezien zou ik met de fiets naar het werk kunnen. Maar ik zie het niet zitten om als ik ochtenddienst heb om 6.15 op de fiets te stappen (ipv om 6.35 in de auto, dat vind ik echt al vroeg genoeg). En als ik avonddienst heb, over slecht verlichte kronkelwegen om 22.00 naar huis te fietsen. Daarbij zou ik dus een aantal dingen ook niet meer kunnen doen, want ik kan niet m’n man vragen maar een dag thuis te blijven van z’n werk als ik de auto nodig heb. Daarbij heeft man een eigen zaak en een werkbus. Daar passen we met het gezin ook niet met z’n allen in. Dus technisch gezien hebben we dan 1 auto en een werkbus (die deels ook privé gebruikt wordt, maar dat is minimaal). Maar ik zou het erg lastig vinden om geen eigen auto voor de deur te hebben die ik kan pakken als ik die nodig heb. Ik woon zelf wel in een wat groter dorp, maar niet alle omringende dorpen (en ook m’n werk) zijn (vanuit hier) met het OV bereikbaar. | |
Farenji | woensdag 8 februari 2023 @ 09:37 |
Als je door die twee auto's moet bezuinigen op andere dingen is er geen sprake van luxe. Of dat je die auto's nodig hebt om elke dag een uur in de file te staan. Ik vind werk dichtbij (of thuis) zodat je helemaal geen auto nodig hebt ook luxe. Of met de trein in de eerste klas naar je werk, altijd ruim zitten, stopcontact erbij, lekker werken onderweg, da's luxe. | |
borisz | woensdag 8 februari 2023 @ 09:41 |
Probleem is wel dat in een gemiddelde jaren30 wijk er geen ruimte is voor twee auto's per huis in de straat. En dan mag er best gezegd worden 1 auto voor de deur. De andere in een garage elders. | |
Selenophilia | woensdag 8 februari 2023 @ 09:43 |
Er zijn mensen die een broodje kaas luxe vinden tegenwoordig. | |
CoolGuy | woensdag 8 februari 2023 @ 09:48 |
Ik ken geen mensen die vinden dat 2 auto's een luxe is. Dat ís het in principe wel, tov 1 auto, maar dat is 1 auto tov een fiets ook, en 1 fiets tov de benenwagen ook. | |
damsco | woensdag 8 februari 2023 @ 09:51 |
Ik heb 2 auto’s. Eentje voor werk, andere voor privé. Zo hoef ik geen bijtelling te betalen. Mijn vrouw heeft daarnaast haar eigen auto, ook van het werk. Daarnaast heeft ze sinds kort ook haar eigen auto privé, soms ben ik met de privé auto weg dus dan heeft ze haar eigen auto nodig. We parkeren wel zoveel mogelijk in de openbare ruimte zodat we de oprit vrij houden voor eventueel bezoek. | |
miss_sly | woensdag 8 februari 2023 @ 10:02 |
Ik heb al 30 jaar niet gereden, ik geloof niet dat dat nou direct een goed idee is ![]() Maar wel een fijn idee ![]() | |
Adames | woensdag 8 februari 2023 @ 10:16 |
We hebben twee auto’s, een lease van mijn werk en een oude colt voor mijn vriendin die tot nu toe geen mankementen heeft. Het gebeurt nog geen 5 keer per jaar dat beide auto’s tegelijkertijd weg zijn, dus in die zin is het wel luxe. Maar gezien de lage kosten van het aanhouden van haar auto, doen we hem voorlopig niet weg. Misschien als iemand op fietsafstand gaat werken. | |
daNpy | woensdag 8 februari 2023 @ 10:18 |
Er zijn cursussen voor her-opstappers! ![]() | |
sjorsie1982 | woensdag 8 februari 2023 @ 10:36 |
Gekke OP. Je schrijft dat dit gezien wordt als luxe alsof het een feit is en je wilt dat wij dit bevestigen of ontkrachten? | |
sjorsie1982 | woensdag 8 februari 2023 @ 10:38 |
Of een warm huis | |
JaapKroket | woensdag 8 februari 2023 @ 10:41 |
Het is ook prijzig een auto, belasting benzine afschrijven onderhoud e.d. kost je zo 300pleuri per maand. We hebben een auto weggedaan ja heeeel soms lastig maar verder prima en je houdt een hoop centjes over. Gewoon beter plannen. | |
Avelie | woensdag 8 februari 2023 @ 10:42 |
Het is iets wat ik geregeld om me heen hoor. Daarom was ik benieuwd hoe jullie dit zien. Ik heb bijvoorbeeld een vrijgezelle vriendin, die laatst (met een borrel op) begon over dat ik het maar goed voor elkaar had. Een van de dingen die ze noemde was twee auto's voor de deur. Dat ze zelf ook gewoon een auto voor de deur heeft staan was anders, want zij was alleen en dus heeft ze die auto nodig. Dat de noodzaak een auto te bezitten niet verandert, omdat je een relatie hebt, daar was ze het niet mee eens. Terwijl het voor mijn man en mij onmogelijk is om ons werk te doen zonder een auto. | |
Farenji | woensdag 8 februari 2023 @ 10:42 |
Hoe doe je dat dan als een auto in de garage voor onderhoud is? Of als er een vogelpoepje op zit zodat je er niet mee gezien kan worden? Onbegrijpelijk dat je niet nog een paar extra reserveauto's hebt voor dat soort noodgevallen. | |
sjorsie1982 | woensdag 8 februari 2023 @ 10:43 |
Ok, ik hoor dat nooit om mij heen en ook nog nooit gehoord | |
sjorsie1982 | woensdag 8 februari 2023 @ 10:46 |
Ik kan geen 2de handsje houden voor maar 300 eur per maand. Een nieuwe is totaal uitgesloten voor dat extreem lage maandbedrag. Brandstof tel ik niet mee | |
Avelie | woensdag 8 februari 2023 @ 11:10 |
Hoe bedoel je plannen? Als je gewoon allebei naar je werk moet 's ochtends vroeg en je auto nodig hebt om naar verschillende (werk)locaties te rijden, dan valt daar toch niks aan te plannen? | |
Centenbak | woensdag 8 februari 2023 @ 11:11 |
Gelukkig wonen we dan ook niet meer in de jaren 30, dat is bijna een eeuw geleden. Als je zover achterloopt dan is het hoog tijd om te verhuizen, of gewoon de consequenties aanvaarden van leven in een stokoude keet. | |
blomke | woensdag 8 februari 2023 @ 11:33 |
Twee auto's is punt A, punt B is inderdaad de parkeerruimte die ze op de openbare weg innemen. Onze auto's staan op de oprit, dus dat is geen punt en kan je niet anders kwalificeren dan het hebben van 2 kinderen, 2 katten of 2 fietsen. | |
JohnnyKnoxville | woensdag 8 februari 2023 @ 11:49 |
Ik vind het juist luxe om in principe alles in eigen stad zónder auto te kunnen, maar dat-ie wel klaarstaat wanneer ik naar familie op 1,5u (auto)rijden ga. Of op vakantie oid. | |
sjorsie1982 | woensdag 8 februari 2023 @ 12:00 |
Nieuwbouw ook niet | |
raptorix | woensdag 8 februari 2023 @ 12:08 |
Dat hangt er helemaal vanaf, als je in een gebied woont met slecht OV kan ik me dat goed voorstellen, zeker als je kinderen hebt, of bijvoorbeeld allebei een baan waarbij je een auto nodig hebt. Zelf heb ik geen auto/rijbewijs maar daar heb ik bewust voor gekozen omdat ik het fijn vind om in een drukke stad te wonen. Overigens ben ik redelijk pragmatisch, ik wil ook niet afhankelijk zijn van anderen, dus ik zal nooit actief gaan vragen of ik met iemand kan meerijden, als een plek lastig te bereiken is dan pak ik gewoon het laatste stuk een taxi. Net zoals dat als ik s nachts terug ga een taxi pak. Decadent? Mwoah ik kan het missen, daarnaast geef ik het niet aan een auto uit, ik heb vorig jaar nog een taxi terug uit Antwerpen gepakt, dat doe je natuurlijk niet dagelijks maar als dat een keer uitkomt dan doe ik het ook gewoon. | |
daNpy | woensdag 8 februari 2023 @ 12:21 |
Rare redenatie. Je blokkeert alvast de openbare ruimte voor bezoek aan anderen, zodat je eigen oprit vrij is voor "eventueel" bezoek. | |
damsco | woensdag 8 februari 2023 @ 12:35 |
De redenatie is dat als wij op eigen terrein parkeren we geen zekerheid hebben dat bezoek kan parkeren aan de openbare weg. Daarom parkeren wij onze voertuigen daar zoveel mogelijk dan hebben we altijd gegarandeerde ruimte voor bezoek. We betalen natuurlijk wegenbelasting dus hebben net zo veel recht op parkeren aan de weg dan dat andere dat hebben. Hopelijk is het zo wat duidelijker? | |
damsco | woensdag 8 februari 2023 @ 12:37 |
Overigens hebben we sinds kort een aanhanger gekocht. Die hebben we aan de straatkant staan. We hebben namelijk geen ruimte op eigen grond. Ter zekerheid verplaatsen we deze wel af en toe een vak. We nemen dus ongeveer 5 plekken in. Edit: we verplaatsen het ook zodat we niet een vaste plek innemen. We proberen dus wel netjes aan de buurt te denken! [ Bericht 21% gewijzigd door damsco op 08-02-2023 12:46:43 ] | |
FlippingCoin | woensdag 8 februari 2023 @ 12:46 |
Niet waar. | |
Elan | woensdag 8 februari 2023 @ 12:52 |
Persoonlijk zal het me een zorg zijn of een huishouden 1,2 of 8 auto's heeft. Feit is wel dat de gemiddelde wijk, zeker als het een wat oudere wijk is vaak maar voor één auto per woning parkeerruimte heeft. Maar dan moet je dus eigenlijk janken over het tekort aan parkeerplaatsen en niet over de hoeveelheid auto's waardoor je verder op moet staan. Want daar gaat het natuurlijk over, niet over wat anderen hebben staan maar dat JIJ 50 meter moet lopen en niet voor JOUW deur kan staan. | |
Sunshine1982 | woensdag 8 februari 2023 @ 12:55 |
Nouja, als 3 van de 4 parkeerplaatsen voor mijn deur bezet zijn door één huishouden een deur verder, daar kan ik wel chago van worden ja ![]() | |
sjorsie1982 | woensdag 8 februari 2023 @ 12:56 |
Oudere wijken hebben juist vaak meer plekken dan nieuwbouwwijken. | |
Catkiller | woensdag 8 februari 2023 @ 12:59 |
Ik geloof hier niks van. | |
Elan | woensdag 8 februari 2023 @ 13:00 |
Het is gewoon de openbare weg je hebt geen recht van spreken, dan moet je een huis kopen met een eigen oprit. | |
Elan | woensdag 8 februari 2023 @ 13:06 |
Lijkt me stug want die zijn gebouwd met het idee dat het aannemelijk is dat bewoners meerdere auto's tot hun beschikking hebben. | |
daNpy | woensdag 8 februari 2023 @ 13:16 |
Ja, het blijft dus asociaal om parkeerplekken bezet te houden als je zelf parkeer ruimte op je oprit hebt. De rest van de straat heeft dus evengoed geen plek voor mogelijk bezoek want mensen als jij zetten hun auto daar neer. | |
daNpy | woensdag 8 februari 2023 @ 13:18 |
Ben je wel eens in een nieuwbouw wijk geweest? Aangezien bouwgrond duur is, is er zoveel mogelijk bouwgrond en zo min mogelijk openbare ruimte zoals groen, straat of parkeerplaatsen. Geld = geld en daar draait het om. | |
ZarB | woensdag 8 februari 2023 @ 13:20 |
Lees even dat aanhangerverhaal. Loopt gewoon te trollen. | |
hilliebillie | woensdag 8 februari 2023 @ 13:21 |
Ik ga er vanuit dat je aan het trollen bent, zo niet, een aanhanger mag je niet aan de openbare weg parkeren. Dus dat duurt maar tot iemand een melding er van maakt. | |
ZarB | woensdag 8 februari 2023 @ 13:24 |
Er zullen trouwens genoeg aso's bestaan die dat wel doen. Wij hebben een woning in de stad met 3 eigen parkeerplaatsen. Er staat maar 1 auto geparkeerd. Met enige regelmaat parkeren centrumbezoekers, of visite van elders in de buurt, doodleuk hun auto op onze parkeerplaats. Terwijl het heel duidelijk is dat het bij ons huis hoort. In het centrum is betaald parkeren en mensen denken: oh hey hier is het gratis blijkbaar. En knallen hun kutauto er neer. ![]() | |
Elan | woensdag 8 februari 2023 @ 13:25 |
Dat is eigenlijk alleen relevant in de grote steden, vaak ook vanwege de lokale milieulobby. Er zijn per gemeente gewoon beleidsregels parkeernormen. Volgens mij ligt dat (tenzij je dus midden in Utrecht of Amsterdam woont) gemiddeld gezien op zo rond de 1.7 plekken per woning. In oude stads op dorpskernen is het echter een ander verhaal omdat auto's geen of veel minder een rol speelden toen de gerealiseerd werden. | |
StateOfMind | woensdag 8 februari 2023 @ 13:27 |
Hier staan zelfs 4 auto's voor de deur ![]() Drie daarvan zijn van de buren ![]() | |
damsco | woensdag 8 februari 2023 @ 13:30 |
Zolang jij het niet duidelijk afschermt van de openbare weg (met bijv een hek, dan wel een bord) dan geef ik deze mensen groot gelijk en is het gewoon toegestaan. | |
JeMoeder | woensdag 8 februari 2023 @ 13:30 |
Twee mensen die werken binnen een huishouden is toch niets raars aan? | |
damsco | woensdag 8 februari 2023 @ 13:31 |
Wij hebben nog niemand aan de deur gehad die hierover ging klagen. Als onze straat vol is kunnen ze toch ook in een van de aangrenzende straten parkeren? | |
ZarB | woensdag 8 februari 2023 @ 13:32 |
Het is ons erf, aan onze achtertuin vast én er hangt een bordje met privé parkeerterrein. | |
damsco | woensdag 8 februari 2023 @ 13:33 |
Oke dan is het wel raar ja | |
Basp1 | woensdag 8 februari 2023 @ 13:34 |
Daarom zou elke gemeente in de oude wijken ook 1 parkeervergunning per woning gratis moeten verstrekken maar de volgende erg duur maken. Dan gaat de uitspraak voor de 2e auto een luxe voor die gebieden wel gelden. | |
ZarB | woensdag 8 februari 2023 @ 13:35 |
De straat aan de achterkant waar ook de parkeerplaatsen aan grenzen is doodlopend en alleen bestemmingsverkeer. Mensen gokken het er gewoon op. Aso dus. | |
damsco | woensdag 8 februari 2023 @ 13:36 |
Is zoiets geen oplossing? https://www.veiligheidcen(...)keerbeugel-met-slot/ | |
sjorsie1982 | woensdag 8 februari 2023 @ 14:02 |
Ik dacht gebruikelijk 0.8 per huis en ik las laatst 0.6 per huis | |
Elan | woensdag 8 februari 2023 @ 14:21 |
Dat kan prima. Wisselt zoals gezegd heel erg per gemeente of zelfs per wijk. Hier is het 2: ![]() Maar bij mijn broertje die in Amersfoort woont is het weer 1.4. Waarbij zowel de plek/wijk waar je woont als je BVO bepalend zijn. ![]() 0.8 is wel heel karig dan woon je ergens in een centrum van een grote stad en/of heel klein. | |
sjorsie1982 | woensdag 8 februari 2023 @ 14:40 |
Mijn zus heeft in 2004 een huis gekocht in een kleine stad in een nieuwe wijk aan de rand van de gemeente. Ze heeft 0.8 parkeerplaats. Ze heeft een rijtjeshuis van ca 140 m2 | |
hilliebillie | woensdag 8 februari 2023 @ 14:40 |
Ik las gisteren een artikel in de krant dat ze in Helmond in een nieuwbouwwijk minder rekening gaan houden met auto’s, maar dat er wel plekken moeten komen waar 6 fietsen veilig gestald kunnen worden. Daar zou ik persoonlijk dan ook niet heel happy van worden. Die fietsen kun je vaak toch wel kwijt. Hier tot een tijd terug bij de overburen nog teee thuiswonende kinderen, beide ouders een auto (2 op de oprit) beide thuiswonende kinderen een auto die ze gebruiken en de oudste had op den duur twee hobby auto’s er nog bij. Dus 6 auto’s in een gezin van 4. Waarvan er vijf aan de straat staan. Nu woont de oudste niet meer thuis, maar een van die hobby auto’s staat nog steeds hier aan de straat (en wordt al heel lang niets meer mee gedaan). Ben wel blij dat ze die uiteindelijk in een parkeervak hebben gezet ipv naast de weg. Is een grote Amerikaan, als die naast de weg stond kon er geen auto meer voor staan terwijl twee autos van gemiddeld formaat makkelijk passen (zelfs twee stations). Dat vind ik wel een beetje minder. Maar ze zeggen zelf, ‘hij betaald er gewoon wegenbelasting voor dus hij mag daar gewoon staan’ en dat is ook zo. Maar over de aanhanger van de buren die op een plek onder een boom geparkeerd stond waar niemand z’n auto wilde zetten hadden zij wel geklaagd bij de gemeente.. (en inderdaad die mag er niet staan) maar wel typisch. | |
Elan | woensdag 8 februari 2023 @ 14:57 |
Dan zal de lokale politiek daar wel tegen auto's zijn (GL grootste partij ofzo ) want dat zijn geen landelijk gangbare normen. Zie het voorbeeld van Amersfoort waar je buiten het centrumgebied bijna het dubbele aan plekken krijgt. Als je wat random plekken op zoekt lijkt het ook vrij weinig met de grondprijzen te maken hebben maar meer met de bereikbaarheid. Merwede bijvoorbeeld nieuwe wijk in Utrecht gaat grotendeels autovrij worden. Al kan je dat ook als mooi excuus uit leggen. | |
Cupfighter | woensdag 8 februari 2023 @ 15:05 |
Ik heb geen enkele auto voor de deur en ik mis dat ook niet, werk is een half uur fietsen en familie ook, de rest doe ik eventueel met OV, bizar genoeg ken ik niemand met 2 auto’s voor de deur, ik vind het best een luxe | |
daNpy | woensdag 8 februari 2023 @ 15:09 |
Dat kan jouw bezoek toch ook? | |
CoolGuy | woensdag 8 februari 2023 @ 15:10 |
Dit klopt dan wel voor ons, want 2 onder 1 kap, en wij hebben meer dan genoeg ruimte voor 2 auto's op onze oprit, dus die 2,1 klopt in ons geval wel. | |
Geerd | woensdag 8 februari 2023 @ 15:16 |
Mja..ligt eraan...gaat er 1 salaris compleet op aan allebei de voertuigen... Of koop je gewoon een dikke touareg W12 ofzo voor de fun erbij naast de BMWX7 1e is gewoon dom uitgavenbeleid 2e is luxe | |
capricia | woensdag 8 februari 2023 @ 15:26 |
Twee auto's hier. Parkeren op eigen terrein. Maar ik doe bijna alles op de fiets. Vind ik fijn. Lekker buiten bezig. Woon toch in Utrecht, dus de fiets is prima. Had al geopperd om mijn auto de deur uit te doen. Omdat ie gewoon maanden stil staat. Als ik een auto nodig heb, gebruik ik de leasewagen wel. Maar mijn man vindt dat ik beter mijn eigen wagen kan houden. Ook prima. Het openbaarvervoer daar ben ik dan weer niet zo van. ![]() | |
sanger | woensdag 8 februari 2023 @ 15:38 |
Dat is wel heel kort door de bocht. Ik heb een auto, de tweede auto in het gezin, ondanks dat ik veel woon/werk met de trein reis. Maar op donderdagen sport ik in een stad nabij en dat is niet met de trein bereikbaar. En vanuit daar naar mijn werk is zo mogelijk nog veel slechter te doen. In het weekend twee sportende pubers, veelal op verschillende sportcomplexen. Er zijn maar heel weinig sportcoomplexen echt goed bereikbaar via OV. Zolang dit soort dingen niet goed op te lossen zijn zit ik toch echt vast aan een auto voor erbij. | |
capricia | woensdag 8 februari 2023 @ 15:40 |
In het weekend gebruiken we dan vaak de leasewagen. Al stimuleer ik liever dat ze de fiets pakken. Maar ja, het is niet altijd mooi weer. | |
sanger | woensdag 8 februari 2023 @ 15:41 |
Thuiswedstrijden pakken we de fiets (of lopen). Maar uitwedstrijden zijn vaak 15-20km verder (met de auto, fiets vaak meer). Dan is dat geen optie. | |
capricia | woensdag 8 februari 2023 @ 15:43 |
Ja. Dat hadden wij met hockey ook. Maar dan pakken we gewoon de leasewagen. Scheelt ook weer brandstof. ![]() | |
Basp1 | woensdag 8 februari 2023 @ 15:52 |
want een leaseauto verbruikt niets om te rijden geef mij er ook zo een. ![]() | |
capricia | woensdag 8 februari 2023 @ 16:36 |
Is niet zo moeilijk hoor. En ik denk dat jij wel snapt wat ik bedoel. Gewoon een tankkaart. Of electrisch via zonnepanelen. ![]() In elk geval kost ons dat ritje niets extra's. | |
Avelie | woensdag 8 februari 2023 @ 16:52 |
Waarom vindt hij het zo belangrijk dat jij je auto houdt? Als je geen auto nodig hebt, dan zou ik mijn geld lekker aan andere dingen besteden. | |
kwiwi | woensdag 8 februari 2023 @ 16:54 |
Wie zegt dat ze geen geld heeft om óók aan die andere dingen te besteden? Mensen moeten vooral zelf weten waar ze hun geld aan uitgeven toch. | |
capricia | woensdag 8 februari 2023 @ 16:58 |
'Is handig als je een keer met je moeder op stap gaat'. En dat is ook wel waar. Zij is slecht ter been. Rollator enzo. En dan wil ze af en toe even langs de dierenwinkel. Dat soort dingen. Of ik rij mijn kind een keer naar school met slecht weer. Maar goed. Zo vaak is dat niet. En vaak ook te plannen met de leasewagen. Thuiswerken is nog steeds wel vaak na corona, dus eigenlijk gewoon twee auto's ter beschikking. Voor boodschappen gebruik ik hem ook niet. Die laat ik bezorgen. En ik ga af en toe nog wel eens alleen op reis. Dan staat ie bij de luchthaven geparkeerd. Maar goed, dat kun je ook anders regelen. Ik rij nog wel eens schoolkamp. Het zijn die kleine dingen. Ik kijk dit jaar nog even aan, of dat thuiswerken blijft. En anders heeft het totaal geen nut om twee auto's te houden. En qua geld valt het allemaal wel mee. Dat is niet de primaire reden om hem te houden of weg te doen. Het is ook meer gemak. | |
Avelie | woensdag 8 februari 2023 @ 17:44 |
Tuurlijk, kan allemaal. Ik vroeg me alleen af wat er op tegen kan zijn om een auto weg te doen als je hem toch niet gebruikt. | |
leolinedance | woensdag 8 februari 2023 @ 17:48 |
Bron? En als dat al zo is, is dat in Nederland dan meer het geval dan in andere landen? | |
Toine51 | woensdag 8 februari 2023 @ 17:56 |
Heb er 3. Alle 3 echt nodig? Neu, maar kan het betalen. Er zal wel wat over gezegd worden, maar de 3 auto's kosten samen minder dan bij sommige mensen 1 auto. ![]() | |
leolinedance | woensdag 8 februari 2023 @ 17:58 |
![]() | |
Seeburg54 | woensdag 8 februari 2023 @ 18:04 |
Hier 2 auto's voor de deur, en zo lang ik de zorg draag voor mijn bejaarde moeder zal dit zo blijven. In principe zou ik de 2e auto snel een schop geven mocht ik geen mantelzorger meer voor haar zijn. Voor mijn werk heb ik hem niet nodig in elk geval. | |
sjorsie1982 | woensdag 8 februari 2023 @ 18:31 |
klopt inderdaad, het is per locatie afhankelijk. De wijk waar ik ga wonen is het 0.9 parkeerplaats per huis en dat is gebouwd in 2007. Nu woon ik in een wijk met 1 parkeerplaats per huis en dat is jaren 30. | |
Avelie | woensdag 8 februari 2023 @ 18:56 |
Vroeger was het gebruikelijk dat er 1 auto was per huishouden, omdat alleen de man deze nodig had voor het werk. Vandaar dat er in veel oudere woonwijken geen rekening is gehouden met parkeerplaatsen voor twee auto's per huishouden. | |
GM78 | woensdag 8 februari 2023 @ 19:44 |
Woon zelf in een dorpje in Friesland. Openbaarvervoer is gewoon kut, en met mijn wisselende diensten geen optie. Mijn vrouw zit gemiddeld op 50km per dag (thuiszorg) en ik op 65km. Voor ons dus geen luxe, maar gewoon noodzakelijk om elke dag onze centjes te verdienen. | |
#ANONIEM | woensdag 8 februari 2023 @ 23:33 |
Wij hebben een elektrische bakfiets ipv een tweede auto. Aanschafprijs is vergelijkbaar, onderhoud een stuk goedkoper ![]() | |
Basp1 | donderdag 9 februari 2023 @ 07:19 |
Veel oude en ook nieuwere wijken zijn gebouwd voordat we al aan 1 auto per huishouden zaten. In 1990 was het auto bezit 0.8 per huishouden. ![]() | |
Avelie | donderdag 9 februari 2023 @ 07:29 |
Dat is toch niet te vergelijken met een auto? Als je je auto nodig hebt voor langere afstanden en om naar je werk te gaan, dan heb je niet zoveel aan een bakfiets. | |
D. | donderdag 9 februari 2023 @ 07:36 |
Hier 3 auto’s, buren links 3 auto’s, buren rechts 3 auto’s. Van alledrie de huishoudens staat er maar 1 auto ‘op straat’, dus geen overlast. Alle 9 worden gebruikt, 2 daarvan recreatief/hobbymatig, dar luxe noemen gaat wat ver. | |
#ANONIEM | donderdag 9 februari 2023 @ 08:22 |
Ik doelde meer op het prijskaartje wat er aan hangt. | |
Basp1 | donderdag 9 februari 2023 @ 09:12 |
het topic gaat over de luxe van een 2e auto, genoeg mensen hebben de 2e auto vaak niet nodig voor langere afstanden maar juist voor het gemak wat dan natuurlijk als luxe beschouwd kan worden. ![]() | |
D. | donderdag 9 februari 2023 @ 09:37 |
Dan kun je een nieuwe auto om naar het werk te gaan ook luxe noemen, of eentje met veel opties ![]() | |
corehype | donderdag 9 februari 2023 @ 09:49 |
Wat een aparte mening hebben sommigen deze tijden. | |
Basp1 | donderdag 9 februari 2023 @ 09:54 |
Daarom heten de auto's met veel opties ook vaak wel luxere uitvoering bij de dealers van dat blik. En de verslaafde petrolheads trappen in deze gewiekste marketing. ![]() | |
D. | donderdag 9 februari 2023 @ 11:05 |
Da’s mijn punt. Dus 3 auto’s hoeft geen luxe te zijn, waar 1 auto dat wel al kan zijn ![]() | |
Sunshine1982 | donderdag 9 februari 2023 @ 11:06 |
Nou dit. Er staan hier 2 Kia piccanto's voor de deur uit het jaar 0 en hebben zelfs geen airco. Wel electrische ramen ![]() | |
sirdanilot | donderdag 9 februari 2023 @ 11:20 |
Als je 2 auto's nodig hebt, zou je je ook kunnen afvragen waarom je zo ver van het werk woont van beide partners. Ga toch dichterbij wonen joh, het leven is te kort om in de file te staan continu. Tsja als de ene in Groningen werkt en de ander in Maastricht, ontkom je er niet aan, maar je kan je dan ook afvragen of je niet werk op fietsafstand of thuiswerk kan gaan zoeken. | |
Inbox | donderdag 9 februari 2023 @ 11:29 |
Ligt er helemaal aan wat voor auto's het zijn en waar ze voor gebruikt worden. Als ze dagelijks gebruikt worden voor een lange afstand woon-werk dan is het niet direct luxe. Als ze dagelijks gebruikt worden voor een afstand die je ook kan fietsen dan is het wel een luxe. Als het een grote bak is, waar je alleen in rijdt dan is het luxe. Als het een kleine auto is waar alleen in gereden wordt, dan kan het luxe zijn. En als je in een dorp woont, zonder goede OV-verbindingen dan is het weer sneller noodzakelijk. | |
ES_FOK | donderdag 9 februari 2023 @ 11:45 |
Wij zijn met z'n 2-en met 2 auto's. Werken beide op 10 minuten autorijden, kunnen we best fietsend doen maar hebben we geen zin in. We willen onafhankelijk van elkaar kunnen gaan en staan waar we willen. | |
knoopie | donderdag 9 februari 2023 @ 12:56 |
Wij hebben ook een (elektrische) bakfiets in plaats van een tweede auto. Wat mij betreft is dat prima te vergelijken. Helemaal in het scenario dat je eerst door de stad de kleine kinderen naar school brengt en daarna nog een kilometer of tien naar je werk rijdt. Dan is de bakfiets in de praktijk net zo snel of zelfs sneller, omdat je overal veel dichter bij de deur kan parkeren en nooit hoeft te zoeken naar een plekje. In de praktijk rijden wij op die manier zo een drieduizend kilometer per jaar met de bakfiets. | |
Inbox | donderdag 9 februari 2023 @ 17:30 |
Ik vind jouw gedachtengang armoe. | |
ems. | donderdag 9 februari 2023 @ 17:37 |
Ik zie het vooral als overbodige luxe gezien wij het autorijden minimaliseren en het dus ook prima kan als een van ons de auto even een dag/avond nodig heeft. Misschien in de toekomst ooit nog een goedkoop bakkie erbij hoor, maar vooralsnog is onze enige auto eigenlijk al een soort 'luxe'. | |
Avelie | donderdag 9 februari 2023 @ 17:55 |
Niet iedereen woont zo dichtbij zijn werk. Maak van die 10km eens 20km en het wordt al lastiger om overal op tijd te komen 's ochtends met vaste begintijden van school en werk. Is je werk op 30+ km dan begint het onmogelijk te worden, laat staan als het bijvoorbeeld 50-100km ver is. Zelf werk ik ook nog eens op verschillende locaties, dus vaak moet ik op één dag van locatie A naar B komen binnen een beperkte tijd en daarna nog een uurtje naar locatie C die weer op 50km afstand ligt. Dat zou nooit lukken met een bakfiets of het ov. | |
knoopie | donderdag 9 februari 2023 @ 18:32 |
Dan is het geen oplossing voor jou. Maar heel veel andere mensen rijden wél elke werkdag precies hetzelfde stukje naar precies hetzelfde kantoor. Voor die is het wel een oplossing. Voor mij is het twee of drie dagen per week wel een oplossing. De rest van de tijd niet, omdat ik bij klanten werk. | |
Avelie | donderdag 9 februari 2023 @ 18:42 |
Daardoor is het niet voor iedereen een luxe. | |
knoopie | donderdag 9 februari 2023 @ 19:58 |
Dat klopt. En daarmee is dit topic ook per definitie gedoemd te ontaarden in het gooien van algemeenheden over en weer. Iedereen werkt, woont en leeft anders, dus elke generaliserende uitspraak over het hebben van twee auto’s is per definitie niet van toepassing op het merendeel van de Nederlanders. | |
Sport_Life | donderdag 9 februari 2023 @ 20:42 |
Wij kunnen prima uit met 1 auto, dagen dat ik thuiswerk is mijn vrouw op kantoor met de auto en vica versa. Wel parkeerplek voor 3 auto's maar die staat dus nooit vol ![]() | |
DoubleDip | donderdag 9 februari 2023 @ 21:29 |
Ja vind ik wel, maar ik spreek vanuit een situatie waarin ik en partner beiden geen auto hebben. Wij wonen in de stad dus met het OV redden we ons prima. Die paar keren per jaar dat het onhandig is neem ik graag voor lief. Het hangt er denk ik wel vanaf waar je woont. Als je in een sociale huurwoning zit vind ik twee auto’s best luxe. Woon je in een villa dan is drie auto’s ook niet heel vreemd, dus twee minder luxe. Ik denk dat in de meeste gevallen volstaan kan worden met 1 auto, tenzij beide partners in de bouw werken of iets dergelijks. Maar met een kantoorbaan heb je geen auto nodig. En veel andere banen op locatie kunnen ook wel op de fiets, bijvoorbeeld wijkverpleegkundige of iets dergelijks waarbij je werkgebied heel klein is. Ik mis in elk geval geen auto met een kantoorbaan, vrijwel altijd thuiswerken en wonen in de stad. Kinderen naar school brengen kan ook prima met de fiets. Zo ver is de basisschool niet, kun je daarna doorfietsen naar het station en de trein pakken of gelijk naar werk fietsen. | |
DoubleDip | donderdag 9 februari 2023 @ 21:32 |
Woon jij in een villawijk? Want dat is echt de enige plek waarvan ik gezien heb dat mensen meer dan twee auto’s voor de deur hebben staan. | |
D. | donderdag 9 februari 2023 @ 21:40 |
Gewoon een normale woonwijk ![]() | |
kanovinnie | donderdag 9 februari 2023 @ 21:44 |
In oudere wijken, zeker buiten de randstad, zijn grotere tuinen, garage's en een pad voor de auto's wat meer standaard dan in de randstad waar daar geen ruimte voor is. | |
kanovinnie | donderdag 9 februari 2023 @ 21:48 |
Wat is dit voor rare opmerking. Zowel mijn werk als dat van m'n vriendin is lastig te bereiken met het ov tov waar ik woon. Voor mij gelden de volgende reistijden Auto: 20 minuten Fiets: 50 minuten (25 minuten op de speedpedelec) OV: 58 minuten. | |
#ANONIEM | donderdag 9 februari 2023 @ 23:34 |
Haha, herkenbaar, ik heb ongeveer 20 minuten reistijd met de auto. Worst case is 25 minuten aangezien over de snelweg ongeveer even snel is als twee opties binnendoor en nooit staan alle wegen vast. Dan het OV: 10 minuten fietsen naar het station. Aangezien de fietsenstalling altijd vol staat met studentenbarrels mag je minstens 15 min rekenen. Dan 30-40 min met tram en trein, beetje afhankelijk van het tijdstip. Tot slot nog 15 minuten lopen. Totale reistijd per dag met de auto: 40-50 minuten Totale reistijd per dag met het OV: 120-140 minuten En dan mag er verder niks tegen zitten en moet je rekening houden hoe laat je vertrekt. Koekoek ![]() | |
hoechst | vrijdag 10 februari 2023 @ 07:00 |
nee dat is pure armoede. Het betekent namelijk dat de vrouw ook moet werken. | |
Donna | vrijdag 10 februari 2023 @ 07:26 |
Ja want vrouwen die gewoon willen werken bestaan niet. ![]() | |
Avelie | vrijdag 10 februari 2023 @ 07:34 |
Ik moet niks. Mijn man trouwens ook niet. Een van ons zou zo kunnen stoppen met werken, maar wij hebben allebei werk gekozen waar we plezier in hebben, dus het is voor ons geen straf. Doordat we allebei hebben geïnvesteerd in onze carrière, kunnen we nu beide parttime werken en hebben we nog steeds genoeg om ons gezin te onderhouden en leuke dingen te doen. | |
hoechst | vrijdag 10 februari 2023 @ 08:28 |
Whaha sorry hoor😂 | |
Leandra | vrijdag 10 februari 2023 @ 08:29 |
Ja, lekker afhankelijk worden van de man, en als hij dan zijn secretaresse neukt niet wegkunnen uit je huwelijk omdat je door het gat op je CV geen fatsoenlijke baan meer kunt krijgen. Of om die reden amper uit je huwelijk wegkunnen, zit je met 4 kinderen in de bijstand. Nee idd, pure armoe als je als vrouw niet afhankelijk wilt zijn van je man... [ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 10-02-2023 08:54:59 ] | |
hoechst | vrijdag 10 februari 2023 @ 08:31 |
Wat een slecht wereldbeeld. | |
Leandra | vrijdag 10 februari 2023 @ 08:34 |
Nou, zodra mannen alimentatie moeten gaan betalen vinden ze het ineens wel een probleem dat hun vrouw niet werkt en daardoor geen goede baan meer kan krijgen. | |
Managarm | zaterdag 11 februari 2023 @ 10:59 |
Hier twee auto's. We hebben het met één auto geprobeerd maar als je afgelegen woont is dat toch erg vervelend als de auto in de garage staat. | |
kanovinnie | zaterdag 11 februari 2023 @ 12:05 |
Tijd voor een fatsoenlijke auto dan als hij zo vaak in de auto staat. | |
Leandra | zaterdag 11 februari 2023 @ 12:13 |
En dan bedoel je de garage als in dealer of bij de garagist omdat de auto onderhoud of reparaties nodig heeft? Want mijn "in de garage" is gewoon de garage bij huis, waar de fietsen ook staan en de auto droog staat. | |
Managarm | zaterdag 11 februari 2023 @ 12:18 |
In onderhoud, ik heb geen garage. | |
DoubleDip | zaterdag 11 februari 2023 @ 18:57 |
Lastig te bereiken? Man ik ben nog langer dan een uur onderweg met het OV. Valt alleszins mee hoor. Zeker als je er niet dagelijks heen hoeft. | |
DoubleDip | zaterdag 11 februari 2023 @ 18:58 |
Ja snap ik, maar drie auto’s echt? Ik weet dat veel mensen er twee hebben, maar meer dan dat lijkt mij iets voor de paar mensen die zeer goed verdienen (groot huis of villa zeg maar). | |
kanovinnie | zaterdag 11 februari 2023 @ 19:07 |
Als jij daar gelukkig van wordt moet je het vooral doen. Ik heb geen zin in 2 keer tien minuten fietsen, 2 verschillende treinen en doorwaaistations. En al helemaal niet in de afhankelijkheid van treintijden. Tegen de tijd dat ik met de trein bij de overstaplocatie gekomen ben, ben ik met de auto al thuis. En qua kosten scheelt het niets. | |
kanovinnie | zaterdag 11 februari 2023 @ 19:11 |
Vanaf mijn vriendin naar mijn werk: Auto: 30 minuten Fiets: 1:40 uur OV: 1:30, 2 keer een bus. Vriendelijk bedankt ![]() | |
Leandra | zaterdag 11 februari 2023 @ 19:22 |
Met thuiswonende volwassen kinderen gaat het hard... Wij hadden 10 jaar geleden ook wel eens 4 auto's voor de deur staan: mijn auto, die van mijn verkering (nu mijn man), die van mijn oudste zoon, die van zijn verkering (nu zijn vrouw). | |
Cat-astrophe | zaterdag 11 februari 2023 @ 19:38 |
Ik heb twee banen en één auto. Maakt me dat een pauper? | |
Avelie | zaterdag 11 februari 2023 @ 19:57 |
Ik heb die tijd helemaal niet om gebruik te maken van het ov. Mijn kinderen moeten om half 9 op school zijn en om 9 uur begint mijn werk. Aangezien ik er met het ov een uur over zou doen, is dat geen optie. Met de auto doe ik er 25 minuten over en is het net te doen. | |
DonDemarco | zaterdag 11 februari 2023 @ 20:22 |
ik heb als alleenstaande zonder kinderen 2 auto's maar ben Belg, wij hebben sowieso meer met auto's dan Nederlanders | |
lily | zaterdag 11 februari 2023 @ 20:30 |
Ja, dit. Mijn buren hebben er vier. Hun beiden eentje en de twee auto’s van hun dochters van 24 en 26. In het weekend komen daar de auto’s van hun vrienden nog bij. Wij hebben er zelf twee, waarvan eentje van onze zoon. | |
Rapporteer-Deze-Gebruiker | zaterdag 11 februari 2023 @ 23:13 |
Ik ken heel veel mensen met 2 auto’s voor de deur (waaronder wij zelf). Mensen die dat exorbitante luxe vinden ken ik dan weer niet. Wel ben ik blij dat wij ons in een situatie bevinden waarin wij ons dit kunnen permitteren want ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die zich deze “luxe” niet kunnen veroorloven. | |
Vanyel | zaterdag 11 februari 2023 @ 23:40 |
Lollig, ik zat net te denken dat onze auto's structureel maar 3x per week samen weg zijn, of dat niet te decadent is. Zo te lezen valt dat mee ![]() | |
D. | zaterdag 11 februari 2023 @ 23:52 |
Als dat de norm is, 2 auto's zijn hier 5x per week samen weg ![]() | |
hoechst | zondag 12 februari 2023 @ 08:29 |
Luxe gezinnen hebben er slechts 1. Betekent dat ze niet hoeft te werken. | |
Leandra | zondag 12 februari 2023 @ 08:33 |
Want als je niet werkt heb je geen auto nodig ofzo? Het gros van de thuisblijfouders zal juist wel een auto nodig hebben om de kinderen van hot naar her te brengen. | |
hoechst | zondag 12 februari 2023 @ 08:45 |
Ja grapjas.. De basisschool is niet zo ver vaak. Kan dus makkelijk met de fiets. | |
Leandra | zondag 12 februari 2023 @ 08:48 |
Ja, en daarna 3 kinderen naar balletles, paardrijden, voetbal en de 4de bij een vriendje ophalen, en dat allemaal rond dezelfde tijd. Bepaal jij lekker zonder enige kennis wat een ander nodig heeft. Waarschijnlijk moeten de boodschappen voor dat 6-persoons gezin volgens jou ook maar met de fiets gedaan worden. [ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 12-02-2023 10:24:09 ] | |
Avelie | zondag 12 februari 2023 @ 08:53 |
Dat betekent het helemaal niet. Wij hebben jaren geen auto gehad, omdat we midden in de stad woonde en alles, inclusief ons werk & studie op 5-10 minuten fietsen zat. Andere gezinnen hebben één auto, terwijl ze allebei werken. Als je dichtbij werkt, is dat geen probleem. Degene die met de kinderen is, heeft de auto voor vervoer naar sportclub, vriendjes, feestjes, enzovoort. | |
Sport_Life | zondag 12 februari 2023 @ 09:41 |
Boodschappen doe ik met de fiets vaak, heb zo'n fietskar erachter hangen, daar passen 2 kleuters in maar ook ideaal voor de boodschappen! Als ik de kinderen naar school/opvang breng met de fiets zitten er 2 in die fietskar en 1 achterop. We hebben trouwens ook een tijdje 2 auto's gehad, maar dat waren beide leaseauto's. Woonden toen nog in het centrum dus hadden ook 2 parkeervergunningen nodig, nooit plek, enz. | |
Managarm | zondag 12 februari 2023 @ 09:57 |
Niet echt, meer de snelheid van garages hier. Vorige keer auto een maand kwijtgeweest voor een reparatie. Ze hebben niet zo'n haast hier in Portugal. | |
Basp1 | zondag 12 februari 2023 @ 10:05 |
Je vergeet kind 5 duikles en 6 golfclinic die worden door de nanny met de nanny auto opgehaald. Overdrijven en uitzonderingen zoeken is ook een vak . ![]() | |
Stepperoller | zondag 12 februari 2023 @ 10:07 |
Wij hebben geen autobezit nodig en dat vind ik een luxe. Wonen plek met redelijk OV en vrienden en familie ook (ondanks dat het buiten de Randstad is ![]() En voor andere dingen gebruiken we SnappCar, maar er zijn meer maanden dat we daar geen gebruik van maken dan wel. | |
Leandra | zondag 12 februari 2023 @ 10:27 |
Net zoals stellen dat degene die niet werkt geen auto nodig zal hebben overdrijven is. Juist in de grotere gezinnen zal er vaak een ouder zijn die niet werkt omdat de kosten van opvang dan zo hoog zijn dat het weinig meer uitmaakt of je wel of niet werkt, maar voor de leefbaarheid in het gezin maakt het dan wel uit. | |
Basp1 | zondag 12 februari 2023 @ 10:37 |
zoals ik al zei je bent uitzonderingen zoeken, hoeveel grote gezinnen zijn er nu nog in nl. Van de 5 miljoen moeders heeft minder dan 1% meer dan 6 kinderen. ![]() | |
Leandra | zondag 12 februari 2023 @ 10:43 |
Ik reageer op iemand die stelt dat je maar 1 auto nodig hebt als er maar 1 persoon werkt en de ander thuisblijft. Ik geef een voorbeeld waarbij dat niet zo is. Net zoals er prima voorbeelden zijn waarbij 2 personen werken en 1 auto voldoende is of zelfs helemaal geen auto nodig is. Maar dat is wat anders dan stellen dat er maar 1 auto nodig is als er maar 1 persoon werkt. Want hij bedoelde niet dat die ene werkende persoon dan wel met de fiets of het OV naar het werk gaat. En ik weet niet waar je 6 kinderen vandaan haalt, ik had het over 4 kinderen. | |
Leandra | zondag 12 februari 2023 @ 10:49 |
Overigens heeft het gros van de jonge refo moeders idd de hele dag de auto tot haar beschikking omdat haar man dan met de werkbus weg is. En het is geen uitzondering dat die auto een dikke A6 of 5-serie is. | |
DoubleDip | zondag 12 februari 2023 @ 22:48 |
Wij hebben altijd 1 auto gehad, waren met vier personen. Denk dat het meestal niet nodig is om er allemaal eentje te hebben. | |
daNpy | zondag 12 februari 2023 @ 22:51 |
Ik heb er in mijn eentje al 4, een auto is maar saai. | |
DoubleDip | zondag 12 februari 2023 @ 22:52 |
Hoe dan? Je kan er toch maar in 1 tegelijk rijden? Oké zonder gekheid, twee snap ik nog met een auto voor het werk en een voor privé. Maar waar heb je die andere twee voor nodig? | |
capricia | zondag 12 februari 2023 @ 22:52 |
Kan ook een hobby zijn hè. Een mooie hobby, vind ik. ![]() | |
daNpy | zondag 12 februari 2023 @ 22:57 |
Ze hebben allemaal een functie. Daarnaast staan er ook nog motoren voor de zomerdag ![]() Je hebt nu eenmaal mensen die zich vervoeren en mensen die rijden. | |
sirdanilot | zondag 12 februari 2023 @ 23:07 |
Opel zafira vaak. | |
Belugastroop | zondag 12 februari 2023 @ 23:18 |
Mijn buren hebben twee grote bestelbussen. Een paardenwagen en twee boedelbakken. Behalve die paardenverhuisbak staat alles ook voor mijn deur. Elke dag. Ik denk niet dat je er superrijk voor hoeft te zijn want is allemaal tweede- derdehands. De vrouw is wel alleenstaand met drie kinderen. En een huur van ruim 900 p/m. En die twee bussen die zijn van haar. Hoe ze dit doet weet ik niet want ze heeft verder geen vaste baan. | |
stavromulabeta | maandag 13 februari 2023 @ 06:11 |
Of het wel of geen luxe is, hangt er van af hoe hard je twee auto's nodig hebt. Wij staan vanaf de voordeur binnen 10 minuten op het perron op Utrecht Centraal. Mijn vriendin werkt 3 dagen thuis en 2 dagen pal naast station Amersfoort. Ik werk 3 dagen thuis, een dag in de week naast een station in Amsterdam en een dag in Barendrecht. De enige plek waar een auto handiger dan het OV zou zijn, is Barendrecht. Voor ons zou één auto al luxe zijn. Onze overburen werken daarentegen vijf dagen per week vanuit huis en hebben 2 auto's voor de deur staan, die ze gebruiken om een paar keer per week met de hond naar het bos te gaan. 98% van de tijd staan beide auto's daar voor de deur stil te staan en ik heb werkelijk nog nooit beide auto's tegelijk weg gezien. Keuzes, keuzes, keuzes. | |
Avelie | maandag 13 februari 2023 @ 07:30 |
Niet allemaal een, maar als je nog steeds twee individuen bent in een relatie, met allebei een eigen leven en werk, dan is het verrekte handig, zeker als je buiten de stad woont. En in veel gevallen is het niet alleen handig, maar ook noodzakelijk. Denk aan werk waarvoor je naar verschillende locaties moet, mantelzorg waar je desnoods midden in de nacht naartoe moet kunnen en kinderen die allerlei sportwedstrijden hebben in de meest gekke achterhoeken. Net als het voor een alleenstaande vaak handig is om een auto te hebben dus eigenlijk. Dat is samen bent, betekent niet dat het voor een van de twee ineens niet meer nodig is. | |
Avelie | maandag 13 februari 2023 @ 07:31 |
Hoe weet je dat ze geen vaste baan heeft? Heb je het daar met haar over gehad, of is het een aanname? | |
ISVV | maandag 13 februari 2023 @ 08:26 |
Wij met twee, één auto. Ik kan met de fiets naar het werk, mijn vriendin rijdt haar privé-auto ook voor haar werk (flinke vergoeding ertegenover). Het is een paar keer per jaar lastig, zo moest ik laatst naar de huisarts en toen naar mijn werk. Dan ben ik dus ruim een uur een onlogische route aan het fietsen. Dus dat is wel vervelend, maar uiteraard geen reden om een tweede auto te kopen. Er gaat wel een elektrische fiets komen, mijn werkgever wil wellicht een fietsplan in gaan voeren. | |
DoubleDip | maandag 13 februari 2023 @ 18:43 |
Twee bestelbussen? Is ze soms ondernemer? Of geweest? Wel vervelend, zijn best grote dingen die flink in de weg staan. | |
DoubleDip | maandag 13 februari 2023 @ 18:47 |
Voor werk snap ik het in sommige gevallen nog. Maar mantelzorg, echt? Voor die ene keer dat je misschien weg moet kun je toch ook een taxi bellen? Oké ik woon in de stad en werk thuis. Maar volgens mij denken mensen echt veel te snel dat ze een auto nodig hebben, terwijl er ook andere manieren zijn om een probleem op te lossen. Of voor dingen die bijna nooit voorkomen (zeg maar de noodsituaties) zijn er ook taxis. | |
bondage | maandag 13 februari 2023 @ 18:55 |
Hier ook twee auto's en dat heeft niets met luxe te maken maar is gewoon noodzaak. Vriendin werkt in de zorg en heeft onregelmatige diensten, ik werk in de IT (deels thuis en deels op kantoor) en heb om de paar week waakdienst waar de kans bestaat dat ik op pad moet om iets in een datacenter op te lossen, die liggen niet naast de deur helaas. Zelfs zonder de waakdiensten zou het voor mij geen optie zijn om bijv. met het OV te gaan, er rijden hier in het dorp geen bussen ![]() | |
kanovinnie | maandag 13 februari 2023 @ 19:33 |
Er is ook een wereld buiten de A10. En mantelzorg is een heel breed begrip. Jij denkt volgens mij veel te snel dat auto's niet nodig zijn ondanks dat er andere manieren zijn om een probleem op te lossen. En juist bij noodsituaties wil je eigen vervoer hebben en niet afhankelijk zijn van een ander. Althans, ik. Als dat bij jou anders is, fijn voor jou. | |
Avelie | maandag 13 februari 2023 @ 19:51 |
Totdat de mantelzorg zo intensief wordt dat je meerdere keren per week ergens moet zijn waar je niet met het ov kunt komen, zeker niet 's nachts. Voor jou klinkt mantelzorg als een noodsituatie, maar voor veel mensen is het een jarenlange verantwoordelijkheid waarvoor ze altijd op stand by moeten staan en dus vaak opgeroepen worden. Een auto is dan noodzakelijk, want je moet snel ter plekke kunnen zijn en in het ziekenhuis en de apotheek kunnen komen. Prijs je gelukkig dat je deze situatie niet kunt indenken, maar oordeel niet te snel over anderen. | |
Leandra | maandag 13 februari 2023 @ 19:59 |
Juist voor mantelzorg, in de bredere zin van het woord ook. Ja, als mijn vader naar de verjaardag van zijn broer wil zou hij een taxi kunnen bellen, maar als hij naar het ziekenhuis moet is dat vanwege de afstand al wat anders, als hij dan op de terugweg bij Ikea ook nog even een ovenschaal wil halen omdat we er toch langsrijden wordt het al helemaal een bizar alternatief. En dan heb ik het nu nog over de afspraken, 2 dagen nadat mijn moeder overleed kon ik om middernacht met hem naar de HAP, met onderweg 3 keer een stop. Even los daarvan haal ik ook mijn kleinzoon om de week een dag van school, dat gaat m op de fiets ook niet worden, mede vanwege de afstand. | |
Hexagon | maandag 13 februari 2023 @ 20:05 |
Dat werd volgens mij vooral als luxe gezien in de tijd dat de meeste gezinnen eenverdieners waren. Dan was het hebben van een boodschappenwagen wel wat statusverhogend. Begin jaren negentig was dat nog wel zo kan ik me herrinneren. | |
Leandra | maandag 13 februari 2023 @ 20:10 |
Overigens, als mijn schoonvader van 91 hier komt haal ik hem ook met de auto van het station, en nee, daar is niet echt een alternatief voor, een bus sowieso al niet, en hier gaat een taxi niet voor dat stukje (van 3 km) rijden, want een taxi heeft al minstens dezelfde afstand nodig om op het station te komen. | |
Avelie | maandag 13 februari 2023 @ 20:23 |
Een taxi is toch helemaal geen optie als je ergens snel moet zijn? We wonen niet allemaal in de binnenstad waar altijd een rij taxis op je staat te wachten. Als ik een taxi bel, dan komt er over een half uur een keer een taxi aankakken, dan nog de reistijd, flinke som geld aftikken, want niet alles zit hier dichtbij en dan moet je ook weer terug vanuit de middle of nowhere. Sommige mensen hebben geen idee hoe het leven eruitziet buiten de ring van hun stad. | |
Vlinder | maandag 13 februari 2023 @ 22:11 |
Waar ik woon is het ov echt te primitief. Sinds we uit het westen zijn verhuisd heb ik mn eigen auto. Kon ik tenminste gaan waar ik wilde als mn vriend naar het werk was. Daarna was het met de kinderen alleen maar makkelijker en handiger. Mijn auto was groter dan zijn werkauto (die we, ik ook, privé mogen gebruiken) en ik wilde alle kinderen in een kinderstoel en niet 'los' op de achterbank. Inmiddels kan ook de jongste los, maar hij zit nog graag op z'n stoel. In de auto van mn man Toyota Corolla Hybrid zit dat voor de andere twee niet lekker. En daarvoor hadden we een Madza2. Dat past al helemaal niet ![]() Plus. Ik heb geen hip duur ding. Maar wel groot ❤ | |
DjVero | donderdag 16 februari 2023 @ 13:58 |
Als je in de stad woont en werkt, kan ik me best voorstellen dat je er geen nodig hebt. Daar is het OV doorgaans prima geregeld, zeker in studentensteden. Daarbuiten not so much. Persoonlijk kan ik sowieso niet (meer) zonder, maar ik ben dan ook een lui varken. Zelfs voor stukjes van vijf minuten pak ik nog de auto ![]() | |
boegschroef | donderdag 16 februari 2023 @ 17:10 |
Kan toch de hobby zijn, dagelijks vervoer en een zomer/fun auto. In de goede tijden hadden we er 7 (met z'n 2e en niet alleen maar rammelbakken 😅) | |
hoechst | donderdag 16 februari 2023 @ 23:04 |
Ik ben gewoon opgegroeid in een redelijk groot dorp. Alles was makkelijk aan te fietsen voor mij en voor mijn broer, denk aan: school, Voetbal, Badminton, Tennis, typecursus, kerk, kinderfeestjes. Alleen zwemles was 12km maar er werd door de ouders vervoer geregeld. [ Bericht 3% gewijzigd door hoechst op 16-02-2023 23:09:54 ] |