Ik dacht gebruikelijk 0.8 per huis en ik las laatst 0.6 per huisquote:Op woensdag 8 februari 2023 13:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Lijkt me stug want die zijn gebouwd met het idee dat het aannemelijk is dat bewoners meerdere auto's tot hun beschikking hebben.
Dat kan prima. Wisselt zoals gezegd heel erg per gemeente of zelfs per wijk.quote:Op woensdag 8 februari 2023 14:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik dacht gebruikelijk 0.8 per huis en ik las laatst 0.6 per huis
Mijn zus heeft in 2004 een huis gekocht in een kleine stad in een nieuwe wijk aan de rand van de gemeente. Ze heeft 0.8 parkeerplaats. Ze heeft een rijtjeshuis van ca 140 m2quote:Op woensdag 8 februari 2023 14:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat kan prima. Wisselt zoals gezegd heel erg per gemeente of zelfs per wijk.
Hier is het 2:
[ afbeelding ]
Maar bij mijn broertje die in Amersfoort woont is het weer 1.4. Waarbij zowel de plek/wijk waar je woont als je BVO bepalend zijn.
[ afbeelding ]
0.8 is wel heel karig dan woon je ergens in een centrum van een grote stad en/of heel klein.
Dan zal de lokale politiek daar wel tegen auto's zijn (GL grootste partij ofzo ) want dat zijn geen landelijk gangbare normen. Zie het voorbeeld van Amersfoort waar je buiten het centrumgebied bijna het dubbele aan plekken krijgt. Als je wat random plekken op zoekt lijkt het ook vrij weinig met de grondprijzen te maken hebben maar meer met de bereikbaarheid. Merwede bijvoorbeeld nieuwe wijk in Utrecht gaat grotendeels autovrij worden. Al kan je dat ook als mooi excuus uit leggen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 14:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Mijn zus heeft in 2004 een huis gekocht in een kleine stad in een nieuwe wijk aan de rand van de gemeente. Ze heeft 0.8 parkeerplaats. Ze heeft een rijtjeshuis van ca 140 m2
Dat kan jouw bezoek toch ook?quote:Op woensdag 8 februari 2023 13:31 schreef damsco het volgende:
[..]
Wij hebben nog niemand aan de deur gehad die hierover ging klagen. Als onze straat vol is kunnen ze toch ook in een van de aangrenzende straten parkeren?
Dit klopt dan wel voor ons, want 2 onder 1 kap, en wij hebben meer dan genoeg ruimte voor 2 auto's op onze oprit, dus die 2,1 klopt in ons geval wel.quote:Op woensdag 8 februari 2023 14:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat kan prima. Wisselt zoals gezegd heel erg per gemeente of zelfs per wijk.
Hier is het 2:
[ afbeelding ]
Maar bij mijn broertje die in Amersfoort woont is het weer 1.4. Waarbij zowel de plek/wijk waar je woont als je BVO bepalend zijn.
[ afbeelding ]
0.8 is wel heel karig dan woon je ergens in een centrum van een grote stad en/of heel klein.
Dat is wel heel kort door de bocht. Ik heb een auto, de tweede auto in het gezin, ondanks dat ik veel woon/werk met de trein reis. Maar op donderdagen sport ik in een stad nabij en dat is niet met de trein bereikbaar. En vanuit daar naar mijn werk is zo mogelijk nog veel slechter te doen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:06 schreef mschol het volgende:
in nederland is dat luxe daar er genoeg mogelijkheden zijn om zonder auto naar werk te kunnen
In het weekend gebruiken we dan vaak de leasewagen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:38 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat is wel heel kort door de bocht. Ik heb een auto, de tweede auto in het gezin, ondanks dat ik veel woon/werk met de trein reis. Maar op donderdagen sport ik in een stad nabij en dat is niet met de trein bereikbaar. En vanuit daar naar mijn werk is zo mogelijk nog veel slechter te doen.
In het weekend twee sportende pubers, veelal op verschillende sportcomplexen. Er zijn maar heel weinig sportcoomplexen echt goed bereikbaar via OV.
Zolang dit soort dingen niet goed op te lossen zijn zit ik toch echt vast aan een auto voor erbij.
Thuiswedstrijden pakken we de fiets (of lopen). Maar uitwedstrijden zijn vaak 15-20km verder (met de auto, fiets vaak meer). Dan is dat geen optie.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:40 schreef capricia het volgende:
[..]
In het weekend gebruiken we dan vaak de leasewagen.
Al stimuleer ik liever dat ze de fiets pakken. Maar ja, het is niet altijd mooi weer.
Ja. Dat hadden wij met hockey ook. Maar dan pakken we gewoon de leasewagen. Scheelt ook weer brandstof.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:41 schreef sanger het volgende:
[..]
Thuiswedstrijden pakken we de fiets (of lopen). Maar uitwedstrijden zijn vaak 15-20km verder (met de auto, fiets vaak meer). Dan is dat geen optie.
want een leaseauto verbruikt niets om te rijden geef mij er ook zo een.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dat hadden wij met hockey ook. Maar dan pakken we gewoon de leasewagen. Scheelt ook weer brandstof.
Is niet zo moeilijk hoor. En ik denk dat jij wel snapt wat ik bedoel.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
want een leaseauto verbruikt niets om te rijden geef mij er ook zo een.
Waarom vindt hij het zo belangrijk dat jij je auto houdt? Als je geen auto nodig hebt, dan zou ik mijn geld lekker aan andere dingen besteden.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:26 schreef capricia het volgende:
Twee auto's hier. Parkeren op eigen terrein.
Maar ik doe bijna alles op de fiets. Vind ik fijn. Lekker buiten bezig. Woon toch in Utrecht, dus de fiets is prima.
Had al geopperd om mijn auto de deur uit te doen. Omdat ie gewoon maanden stil staat. Als ik een auto nodig heb, gebruik ik de leasewagen wel.
Maar mijn man vindt dat ik beter mijn eigen wagen kan houden. Ook prima.
Het openbaarvervoer daar ben ik dan weer niet zo van.![]()
Wie zegt dat ze geen geld heeft om óók aan die andere dingen te besteden? Mensen moeten vooral zelf weten waar ze hun geld aan uitgeven toch.quote:Op woensdag 8 februari 2023 16:52 schreef Avelie het volgende:
[..]
Waarom vindt hij het zo belangrijk dat jij je auto houdt? Als je geen auto nodig hebt, dan zou ik mijn geld lekker aan andere dingen besteden.
'Is handig als je een keer met je moeder op stap gaat'.quote:Op woensdag 8 februari 2023 16:52 schreef Avelie het volgende:
[..]
Waarom vindt hij het zo belangrijk dat jij je auto houdt? Als je geen auto nodig hebt, dan zou ik mijn geld lekker aan andere dingen besteden.
Tuurlijk, kan allemaal. Ik vroeg me alleen af wat er op tegen kan zijn om een auto weg te doen als je hem toch niet gebruikt.quote:Op woensdag 8 februari 2023 16:54 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Wie zegt dat ze geen geld heeft om óók aan die andere dingen te besteden? Mensen moeten vooral zelf weten waar ze hun geld aan uitgeven toch.
Bron? En als dat al zo is, is dat in Nederland dan meer het geval dan in andere landen?quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:30 schreef Avelie het volgende:
Het valt me op dat twee auto's voor de deur, gezien wordt als een luxe in Nederland.
quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:27 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ja ik lees dat vaak in discussies, dan wordt er afgegeven op die tweeverdieners met twee auto's voor de deur. Terwijl een auto vaak nodig is om op het werk te komen, zeker als je ergens verder af woont.
klopt inderdaad, het is per locatie afhankelijk.quote:Op woensdag 8 februari 2023 14:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan zal de lokale politiek daar wel tegen auto's zijn (GL grootste partij ofzo ) want dat zijn geen landelijk gangbare normen. Zie het voorbeeld van Amersfoort waar je buiten het centrumgebied bijna het dubbele aan plekken krijgt. Als je wat random plekken op zoekt lijkt het ook vrij weinig met de grondprijzen te maken hebben maar meer met de bereikbaarheid. Merwede bijvoorbeeld nieuwe wijk in Utrecht gaat grotendeels autovrij worden. Al kan je dat ook als mooi excuus uit leggen.
Veel oude en ook nieuwere wijken zijn gebouwd voordat we al aan 1 auto per huishouden zaten. In 1990 was het auto bezit 0.8 per huishouden.quote:Op woensdag 8 februari 2023 18:56 schreef Avelie het volgende:
Vroeger was het gebruikelijk dat er 1 auto was per huishouden, omdat alleen de man deze nodig had voor het werk. Vandaar dat er in veel oudere woonwijken geen rekening is gehouden met parkeerplaatsen voor twee auto's per huishouden.
Dat is toch niet te vergelijken met een auto? Als je je auto nodig hebt voor langere afstanden en om naar je werk te gaan, dan heb je niet zoveel aan een bakfiets.quote:Op woensdag 8 februari 2023 23:33 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Wij hebben een elektrische bakfiets ipv een tweede auto. Aanschafprijs is vergelijkbaar, onderhoud een stuk goedkoper
Ik doelde meer op het prijskaartje wat er aan hangt.quote:Op donderdag 9 februari 2023 07:29 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dat is toch niet te vergelijken met een auto? Als je je auto nodig hebt voor langere afstanden en om naar je werk te gaan, dan heb je niet zoveel aan een bakfiets.
het topic gaat over de luxe van een 2e auto, genoeg mensen hebben de 2e auto vaak niet nodig voor langere afstanden maar juist voor het gemak wat dan natuurlijk als luxe beschouwd kan worden.quote:Op donderdag 9 februari 2023 07:29 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dat is toch niet te vergelijken met een auto? Als je je auto nodig hebt voor langere afstanden en om naar je werk te gaan, dan heb je niet zoveel aan een bakfiets.
Dan kun je een nieuwe auto om naar het werk te gaan ook luxe noemen, of eentje met veel optiesquote:Op donderdag 9 februari 2023 09:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
het topic gaat over de luxe van een 2e auto, genoeg mensen hebben de 2e auto vaak niet nodig voor langere afstanden maar juist voor het gemak wat dan natuurlijk als luxe beschouwd kan worden.
Wat een aparte mening hebben sommigen deze tijden.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:34 schreef hangtime het volgende:
[..]
Ik vind het geestelijke armoede als mijn vrouw niet zou werken.
Daarom heten de auto's met veel opties ook vaak wel luxere uitvoering bij de dealers van dat blik. En de verslaafde petrolheads trappen in deze gewiekste marketing.quote:Op donderdag 9 februari 2023 09:37 schreef D. het volgende:
[..]
Dan kun je een nieuwe auto om naar het werk te gaan ook luxe noemen, of eentje met veel opties
Da’s mijn punt. Dus 3 auto’s hoeft geen luxe te zijn, waar 1 auto dat wel al kan zijnquote:Op donderdag 9 februari 2023 09:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daarom heten de auto's met veel opties ook vaak wel luxere uitvoering bij de dealers van dat blik. En de verslaafde petrolheads trappen in deze gewiekste marketing.
Nou dit. Er staan hier 2 Kia piccanto's voor de deur uit het jaar 0 en hebben zelfs geen airco. Wel electrische ramenquote:Op donderdag 9 februari 2023 11:05 schreef D. het volgende:
[..]
Da’s mijn punt. Dus 3 auto’s hoeft geen luxe te zijn, waar 1 auto dat wel al kan zijn
Ligt er helemaal aan wat voor auto's het zijn en waar ze voor gebruikt worden.quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:30 schreef Avelie het volgende:
Het valt me op dat twee auto's voor de deur, gezien wordt als een luxe in Nederland.
Eigenlijk is dit best gek als je er wat langer over nadenkt. Twee alleenstaanden die beide een eigen auto hebben, dat is gebruikelijk en mensen zien dit als noodzakelijk (bijvoorbeeld om op het werk te komen).
Maar zodra deze mensen gaan samenwonen en beide hun auto behouden wordt het ineens gezien als een exorbitante luxe? Terwijl de omstandigheden wat betreft werk, reisafstand etc. natuurlijk niet veranderen als je gaat samenwonen.
Hoe zien jullie dit?
Wij hebben ook een (elektrische) bakfiets in plaats van een tweede auto. Wat mij betreft is dat prima te vergelijken. Helemaal in het scenario dat je eerst door de stad de kleine kinderen naar school brengt en daarna nog een kilometer of tien naar je werk rijdt. Dan is de bakfiets in de praktijk net zo snel of zelfs sneller, omdat je overal veel dichter bij de deur kan parkeren en nooit hoeft te zoeken naar een plekje.quote:Op donderdag 9 februari 2023 07:29 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dat is toch niet te vergelijken met een auto? Als je je auto nodig hebt voor langere afstanden en om naar je werk te gaan, dan heb je niet zoveel aan een bakfiets.
Ik vind jouw gedachtengang armoe.quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:01 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Moeten jullie weten. Ik vind het armoe, er moet gewoon altijd een auto beschikbaar zijn.
Niet iedereen woont zo dichtbij zijn werk. Maak van die 10km eens 20km en het wordt al lastiger om overal op tijd te komen 's ochtends met vaste begintijden van school en werk. Is je werk op 30+ km dan begint het onmogelijk te worden, laat staan als het bijvoorbeeld 50-100km ver is.quote:Op donderdag 9 februari 2023 12:56 schreef knoopie het volgende:
[..]
Wij hebben ook een (elektrische) bakfiets in plaats van een tweede auto. Wat mij betreft is dat prima te vergelijken. Helemaal in het scenario dat je eerst door de stad de kleine kinderen naar school brengt en daarna nog een kilometer of tien naar je werk rijdt. Dan is de bakfiets in de praktijk net zo snel of zelfs sneller, omdat je overal veel dichter bij de deur kan parkeren en nooit hoeft te zoeken naar een plekje.
In de praktijk rijden wij op die manier zo een drieduizend kilometer per jaar met de bakfiets.
Dan is het geen oplossing voor jou. Maar heel veel andere mensen rijden wél elke werkdag precies hetzelfde stukje naar precies hetzelfde kantoor. Voor die is het wel een oplossing.quote:Op donderdag 9 februari 2023 17:55 schreef Avelie het volgende:
[..]
Niet iedereen woont zo dichtbij zijn werk. Maak van die 10km eens 20km en het wordt al lastiger om overal op tijd te komen 's ochtends met vaste begintijden van school en werk. Is je werk op 30+ km dan begint het onmogelijk te worden, laat staan als het bijvoorbeeld 50-100km ver is.
Zelf werk ik ook nog eens op verschillende locaties, dus vaak moet ik op één dag van locatie A naar B komen binnen een beperkte tijd en daarna nog een uurtje naar locatie C die weer op 50km afstand ligt. Dat zou nooit lukken met een bakfiets of het ov.
Daardoor is het niet voor iedereen een luxe.quote:Op donderdag 9 februari 2023 18:32 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dan is het geen oplossing voor jou. Maar heel veel andere mensen rijden wél elke werkdag precies hetzelfde stukje naar precies hetzelfde kantoor. Voor die is het wel een oplossing.
Voor mij is het twee of drie dagen per week wel een oplossing. De rest van de tijd niet, omdat ik bij klanten werk.
Dat klopt. En daarmee is dit topic ook per definitie gedoemd te ontaarden in het gooien van algemeenheden over en weer. Iedereen werkt, woont en leeft anders, dus elke generaliserende uitspraak over het hebben van twee auto’s is per definitie niet van toepassing op het merendeel van de Nederlanders.quote:Op donderdag 9 februari 2023 18:42 schreef Avelie het volgende:
[..]
Daardoor is het niet voor iedereen een luxe.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |