Mweh meestal heeft men één fatsoenlijke auto en één pruttelbak.quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:56 schreef Centenbak het volgende:
Meestal zijn het van die gare pruttelbakken die bij elkaar nog minder waard zijn dan één fatsoenlijke auto.
En dan moet je denken aan merken als Renault, Peugeot, Fiat, Opel, Citroën. Die met name worden gekocht vanwege de lage prijs.
Mijn schoonvader vindt dat maar luxe, dat de mensen nu twee banen nemen zodat ze twee auto's en zes vakanties kunnen betalen. In zijn ogen dan.quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:47 schreef miss_sly het volgende:
Vindt ‘men’ dat luxe? Volgens mij niet.
't Is maar wat je als luxe definieert. Twee auto's leveren de staat ook veel geld op, dus iedereen profiteert ervan mee.quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:30 schreef Avelie het volgende:
Het valt me op dat twee auto's voor de deur, gezien wordt als een luxe in Nederland.
Eigenlijk is dit best gek als je er wat langer over nadenkt. Twee alleenstaanden die beide een eigen auto hebben, dat is gebruikelijk en mensen zien dit als noodzakelijk (bijvoorbeeld om op het werk te komen).
Maar zodra deze mensen gaan samenwonen en beide hun auto behouden wordt het ineens gezien als een exorbitante luxe? Terwijl de omstandigheden wat betreft werk, reisafstand etc. natuurlijk niet veranderen als je gaat samenwonen.
Hoe zien jullie dit?
Is het - de echt kleine gemeenschappen daargelaten - zo gebruikelijk dat kinderen buiten fietsafstand op school zitten? Ik dacht altijd dat dat wel meeviel, vooral omdat zelfs in een vrij klein dorpje als waar ik woon de kleuter- en basisschool wel binnen 1-2 kilometer zijn en de middelbare school binnen 10-15km, maar misschien heb ik het dan verkeerdquote:Op woensdag 8 februari 2023 07:47 schreef miss_sly het volgende:
maar ook voor halen en brengen van kinderen naar school
Ik denk dat velen het wegbrengen van de kinderen combineren met het doorrijden naar het werk. Anders moet je eerst weer terugfietsen, fiets wegzetten, spullen pakken en de auto in. Scheelt toch weer zo een 15 minuten reistijd.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:09 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Is het - de echt kleine gemeenschappen daargelaten - zo gebruikelijk dat kinderen buiten fietsafstand op school zitten? Ik dacht altijd dat dat wel meeviel, vooral omdat zelfs in een vrij klein dorpje als waar ik woon de kleuter- en basisschool wel binnen 1-2 kilometer zijn en de middelbare school binnen 10-15km, maar misschien heb ik het dan verkeerd
Ja ok, echt kleine kinderen doel je dan op, want ze gaan in principe toch niet pas op de middelbare school alleen naar school, lijkt me?quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:13 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik denk dat velen het wegbrengen van de kinderen combineren met het doorrijden naar het werk. Anders moet je eerst weer terugfietsen, fiets wegzetten, spullen pakken en de auto in. Scheelt toch weer zo een 15 minuten reistijd.
Hier pas wat later ivm de grotere afstand, maar denk normaal gesproken vanaf groep 6 alleen. Daarvoor ga je nog mee denk ik.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:19 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja ok, echt kleine kinderen doel je dan op, want ze gaan in principe toch niet pas op de middelbare school alleen naar school, lijkt me?
Geen idee verder hoor, ik heb geen kinderen en spreek dus puur uit mijn eigen naar-school-gaan-ervaring
Ja ik lees dat vaak in discussies, dan wordt er afgegeven op die tweeverdieners met twee auto's voor de deur. Terwijl een auto vaak nodig is om op het werk te komen, zeker als je ergens verder af woont.quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:47 schreef miss_sly het volgende:
Vindt ‘men’ dat luxe? Volgens mij niet. Ken genoeg gezinnen waar ze twee auto’s hebben, omdat dat nodig is. Beide voor hun eigen werk, maar ook voor halen en brengen van kinderen naar school en andere dingen terwijl de andere auto weg is.
Wij hadden er twee, maar hebben er één weg gedaan, omdat die tweede letterlijk altijd stilstond sinds corona. Veel thuiswerken veranderde de situatie behoorlijk.
Er zullen echt wel mensen zijn die zo denkenquote:Op woensdag 8 februari 2023 08:09 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Mijn schoonvader vindt dat maar luxe, dat de mensen nu twee banen nemen zodat ze twee auto's en zes vakanties kunnen betalen. In zijn ogen dan.
Ik denk dat net zoals met vele discussies online de mensen die tegen zijn zich veel laten horen. Het betekent niet dat er een meerderheid is die dat vindt. Tegenstanders laten zich altijd meer horen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:27 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ja ik lees dat vaak in discussies, dan wordt er afgegeven op die tweeverdieners met twee auto's voor de deur. Terwijl een auto vaak nodig is om op het werk te komen, zeker als je ergens verder af woont.
Ik vind het geestelijke armoede als mijn vrouw niet zou werken.quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:43 schreef Akathisia het volgende:
Als twee mensen (moeten) werken binnen één huishouden is er sowieso geen sprake van luxe.
Juist buiten de grote steden is het lastiger. Niet ieder dorp heeft een school, of heeft een school met de geprefereerde onderwijsvorm. Dan moet je naar het buurdorp ofzo. Hoe ouder kinderen worden, hoe beter ze kunnen fietsen, maar de jonkies vanaf groep 1 zul je nog wel een tijdje moeten halen en brengen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:09 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Is het - de echt kleine gemeenschappen daargelaten - zo gebruikelijk dat kinderen buiten fietsafstand op school zitten? Ik dacht altijd dat dat wel meeviel, vooral omdat zelfs in een vrij klein dorpje als waar ik woon de kleuter- en basisschool wel binnen 1-2 kilometer zijn en de middelbare school binnen 10-15km, maar misschien heb ik het dan verkeerd
Onze tweede auto, mijn auto, heeft ook wat langer dan nodig op de oprit gestaan. En toen ie weg ging, vond ik dat inderdaad best even slikken vanwege die vermeende vrijheid die ik opgaf. Maar zoals je zelf al aangeeft, zit dat voor een deel ook wel tussen de oren.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:30 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vriend heb er één, ik heb er één. We zouden het best met één auto kunnen doen. Mijn auto zou dan weg gaan aangezien ik er nauwelijks mee rij. En daar heb ik toch wel wat moeite mee. Je geeft gelijk een stuk vrijheid op. En eigenlijk is dat ook weer flauwekul, want ik heb van alles wat betreft OV in de buurt.
Dus hier denk ik dat een tweede auto een beetje een psychisch dingetje is aan mijn kant.
Dat kan. En er zal best een aantal mensen zijn dat inderdaad zo denkt. Maar ik denk een veel groter deel helemaal niet zo denkt. En er zijn best veel gezinnen met twee of meer auto's.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:27 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ja ik lees dat vaak in discussies, dan wordt er afgegeven op die tweeverdieners met twee auto's voor de deur. Terwijl een auto vaak nodig is om op het werk te komen, zeker als je ergens verder af woont.
Wat naief. Tenzij je het natuurlijk leuk vindt om een paar uur extra per dag aan je woon-werk verkeer te spenderen. Zelfs met files is het OV meestal nog niet sneller, en het OV wordt alleen maar slechter, treinen rijden minder vaak, of verdwijnen helemaal, en dan mag je met een bus die eens per half uur rijdt en niet aansluit op de trein. En met het toenemend aantal mensen in de detachering, en ZZP-ers die meerdere opdrachtgevers per jaar hebben, is wonen waar je werkt helemaal een illusie, nog afgezien van het beschikbaar zijn van een woning in de buurt van de werkplek.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:06 schreef mschol het volgende:
in nederland is dat luxe daar er genoeg mogelijkheden zijn om zonder auto naar werk te kunnen
Okay, leg mij even uit waar we een tweede auto voor nodig hebben als onze enige auto het gros van de tijd in de garage staat en vorig jaar nog geen 7.000 km heeft gereden?quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:42 schreef Sjemmert het volgende:
Ik vind het armoe als je maar 1 auto hebt.
Dat ligt er maar aan waar je woont en waar je naartoe moet, in het vervelendste geval zijn ze geen van beiden fatsoenlijk met het OV bereikbaar.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:06 schreef mschol het volgende:
in nederland is dat luxe daar er genoeg mogelijkheden zijn om zonder auto naar werk te kunnen
niks naiefs aan hoor niemand in mijn omgeving (werk en prive) heeft echt een auto nodig om de belangrijkste zaken te kunnen doen, alles kan even snel met OV.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:44 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Wat naief. Tenzij je het natuurlijk leuk vindt om een paar uur extra per dag aan je woon-werk verkeer te spenderen. Zelfs met files is het OV meestal nog niet sneller, en het OV wordt alleen maar slechter, treinen rijden minder vaak, of verdwijnen helemaal, en dan mag je met een bus die eens per half uur rijdt en niet aansluit op de trein. En met het toenemend aantal mensen in de detachering, en ZZP-ers die meerdere opdrachtgevers per jaar hebben, is wonen waar je werkt helemaal een illusie, nog afgezien van het beschikbaar zijn van een woning in de buurt van de werkplek.
Wel als je, bijvoorbeeld met de auto, overal kunt komen waar je wilt en er verder geen last van hebt. Iemand heeft zijn/haar prioriteitenlijstje op orde als hij/zij zelf vindt dat het prioriteitenlijstje op orde is, niet als wij daar iets van vinden.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:54 schreef mschol het volgende:
als je zo nodig in sintjuttemis wil wonen omdat je perse die 10 hectare grond wil en je aan de andere kant van het land werkt, heb je je prioriteitenlijst niet op orde imho.
En dat is een prima keuze als mensen ervoor willen kiezen ergens te wonen waar ze niet alles gemakkelijk met OV of fiets kunnen doen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:54 schreef mschol het volgende:
[..]
niks naiefs aan hoor niemand in mijn omgeving (werk en prive) heeft echt een auto nodig om de belangrijkste zaken te kunnen doen, alles kan even snel met OV.
als je zo nodig in sintjuttemis wil wonen omdat je perse die 10 hectare grond wil en je aan de andere kant van het land werkt, heb je je prioriteitenlijst niet op orde imho.
zeker nu is het vinden van een baan makkelijker dan ooit en dus iets wat op fiets afstand ligt ook makkelijker
en als zzper en gedetacheerd werken kies je echt zelf voor. dat is,zeker nu, echt niet nodig.
Ja als je werk een soort hobbyisme is en je daarvoor een extra auto pakt, dan kan je wel spreken van luxe.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:34 schreef hangtime het volgende:
[..]
Ik vind het geestelijke armoede als mijn vrouw niet zou werken.
Beetje ontwikkeling is niet verkeerd.
Financieel gezien hoeft het niet.
Dit.quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:00 schreef Ronald het volgende:
Ik heb nog nooit iemand gehoord die twee auto’s exorbitante luxe vindt. Wij hebben ook twee auto’s omdat we beide werken. Het zou op dit moment in theorie ook met 1 auto kunnen, wegens werk dichtbij, maar het is gewoon handig dat er altijd 1 auto beschikbaar is.
Moeten jullie weten. Ik vind het armoe, er moet gewoon altijd een auto beschikbaar zijn.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Okay, leg mij even uit waar we een tweede auto voor nodig hebben als onze enige auto het gros van de tijd in de garage staat en vorig jaar nog geen 7.000 km heeft gereden?
Ehm, die is er ook?quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:01 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Moeten jullie weten. Ik vind het armoe, er moet gewoon altijd een auto beschikbaar zijn.
Als er 1 weg is met de auto heeft de ander geen auto.quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ehm, die is er ook?
Maar kennelijk vind je dat er altijd 2 auto's beschikbaar moeten zijn?
Dat geloof ik ook niet. En die groep wordt natuurlijk steeds kleiner wegens natuurlijk verloopquote:Op woensdag 8 februari 2023 08:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zullen echt wel mensen zijn die zo denken
Maar 'men' als in dat dit de mening is van het grootste gedeelte van de Nederlanders? Nah, geloof ik niets van.
Minder dan 7.000 km per jaar met die ene auto gereden, samen... als de een weg is met de auto is de kans 99,9% dat de ander hem niet nodig heeft of niet eens thuis is.quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:09 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Als er 1 weg is met de auto heeft de ander geen auto.
Motor terugkopen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Onze tweede auto, mijn auto, heeft ook wat langer dan nodig op de oprit gestaan. En toen ie weg ging, vond ik dat inderdaad best even slikken vanwege die vermeende vrijheid die ik opgaf. Maar zoals je zelf al aangeeft, zit dat voor een deel ook wel tussen de oren.
Met deze nogal simpele gedachte zal iedereen die zonder auto een prettig leven heeft het vast eens zijn!quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:10 schreef TomNook het volgende:
Je kunt geen prettig leven hebben zonder een auto.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |