Mweh meestal heeft men één fatsoenlijke auto en één pruttelbak.quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:56 schreef Centenbak het volgende:
Meestal zijn het van die gare pruttelbakken die bij elkaar nog minder waard zijn dan één fatsoenlijke auto.
En dan moet je denken aan merken als Renault, Peugeot, Fiat, Opel, Citroën. Die met name worden gekocht vanwege de lage prijs.
Mijn schoonvader vindt dat maar luxe, dat de mensen nu twee banen nemen zodat ze twee auto's en zes vakanties kunnen betalen. In zijn ogen dan.quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:47 schreef miss_sly het volgende:
Vindt ‘men’ dat luxe? Volgens mij niet.
't Is maar wat je als luxe definieert. Twee auto's leveren de staat ook veel geld op, dus iedereen profiteert ervan mee.quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:30 schreef Avelie het volgende:
Het valt me op dat twee auto's voor de deur, gezien wordt als een luxe in Nederland.
Eigenlijk is dit best gek als je er wat langer over nadenkt. Twee alleenstaanden die beide een eigen auto hebben, dat is gebruikelijk en mensen zien dit als noodzakelijk (bijvoorbeeld om op het werk te komen).
Maar zodra deze mensen gaan samenwonen en beide hun auto behouden wordt het ineens gezien als een exorbitante luxe? Terwijl de omstandigheden wat betreft werk, reisafstand etc. natuurlijk niet veranderen als je gaat samenwonen.
Hoe zien jullie dit?
Is het - de echt kleine gemeenschappen daargelaten - zo gebruikelijk dat kinderen buiten fietsafstand op school zitten? Ik dacht altijd dat dat wel meeviel, vooral omdat zelfs in een vrij klein dorpje als waar ik woon de kleuter- en basisschool wel binnen 1-2 kilometer zijn en de middelbare school binnen 10-15km, maar misschien heb ik het dan verkeerdquote:Op woensdag 8 februari 2023 07:47 schreef miss_sly het volgende:
maar ook voor halen en brengen van kinderen naar school
Ik denk dat velen het wegbrengen van de kinderen combineren met het doorrijden naar het werk. Anders moet je eerst weer terugfietsen, fiets wegzetten, spullen pakken en de auto in. Scheelt toch weer zo een 15 minuten reistijd.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:09 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Is het - de echt kleine gemeenschappen daargelaten - zo gebruikelijk dat kinderen buiten fietsafstand op school zitten? Ik dacht altijd dat dat wel meeviel, vooral omdat zelfs in een vrij klein dorpje als waar ik woon de kleuter- en basisschool wel binnen 1-2 kilometer zijn en de middelbare school binnen 10-15km, maar misschien heb ik het dan verkeerd
Ja ok, echt kleine kinderen doel je dan op, want ze gaan in principe toch niet pas op de middelbare school alleen naar school, lijkt me?quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:13 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik denk dat velen het wegbrengen van de kinderen combineren met het doorrijden naar het werk. Anders moet je eerst weer terugfietsen, fiets wegzetten, spullen pakken en de auto in. Scheelt toch weer zo een 15 minuten reistijd.
Hier pas wat later ivm de grotere afstand, maar denk normaal gesproken vanaf groep 6 alleen. Daarvoor ga je nog mee denk ik.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:19 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja ok, echt kleine kinderen doel je dan op, want ze gaan in principe toch niet pas op de middelbare school alleen naar school, lijkt me?
Geen idee verder hoor, ik heb geen kinderen en spreek dus puur uit mijn eigen naar-school-gaan-ervaring
Ja ik lees dat vaak in discussies, dan wordt er afgegeven op die tweeverdieners met twee auto's voor de deur. Terwijl een auto vaak nodig is om op het werk te komen, zeker als je ergens verder af woont.quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:47 schreef miss_sly het volgende:
Vindt ‘men’ dat luxe? Volgens mij niet. Ken genoeg gezinnen waar ze twee auto’s hebben, omdat dat nodig is. Beide voor hun eigen werk, maar ook voor halen en brengen van kinderen naar school en andere dingen terwijl de andere auto weg is.
Wij hadden er twee, maar hebben er één weg gedaan, omdat die tweede letterlijk altijd stilstond sinds corona. Veel thuiswerken veranderde de situatie behoorlijk.
Er zullen echt wel mensen zijn die zo denkenquote:Op woensdag 8 februari 2023 08:09 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Mijn schoonvader vindt dat maar luxe, dat de mensen nu twee banen nemen zodat ze twee auto's en zes vakanties kunnen betalen. In zijn ogen dan.
Ik denk dat net zoals met vele discussies online de mensen die tegen zijn zich veel laten horen. Het betekent niet dat er een meerderheid is die dat vindt. Tegenstanders laten zich altijd meer horen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:27 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ja ik lees dat vaak in discussies, dan wordt er afgegeven op die tweeverdieners met twee auto's voor de deur. Terwijl een auto vaak nodig is om op het werk te komen, zeker als je ergens verder af woont.
Ik vind het geestelijke armoede als mijn vrouw niet zou werken.quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:43 schreef Akathisia het volgende:
Als twee mensen (moeten) werken binnen één huishouden is er sowieso geen sprake van luxe.
Juist buiten de grote steden is het lastiger. Niet ieder dorp heeft een school, of heeft een school met de geprefereerde onderwijsvorm. Dan moet je naar het buurdorp ofzo. Hoe ouder kinderen worden, hoe beter ze kunnen fietsen, maar de jonkies vanaf groep 1 zul je nog wel een tijdje moeten halen en brengen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:09 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Is het - de echt kleine gemeenschappen daargelaten - zo gebruikelijk dat kinderen buiten fietsafstand op school zitten? Ik dacht altijd dat dat wel meeviel, vooral omdat zelfs in een vrij klein dorpje als waar ik woon de kleuter- en basisschool wel binnen 1-2 kilometer zijn en de middelbare school binnen 10-15km, maar misschien heb ik het dan verkeerd
Onze tweede auto, mijn auto, heeft ook wat langer dan nodig op de oprit gestaan. En toen ie weg ging, vond ik dat inderdaad best even slikken vanwege die vermeende vrijheid die ik opgaf. Maar zoals je zelf al aangeeft, zit dat voor een deel ook wel tussen de oren.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:30 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vriend heb er één, ik heb er één. We zouden het best met één auto kunnen doen. Mijn auto zou dan weg gaan aangezien ik er nauwelijks mee rij. En daar heb ik toch wel wat moeite mee. Je geeft gelijk een stuk vrijheid op. En eigenlijk is dat ook weer flauwekul, want ik heb van alles wat betreft OV in de buurt.
Dus hier denk ik dat een tweede auto een beetje een psychisch dingetje is aan mijn kant.
Dat kan. En er zal best een aantal mensen zijn dat inderdaad zo denkt. Maar ik denk een veel groter deel helemaal niet zo denkt. En er zijn best veel gezinnen met twee of meer auto's.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:27 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ja ik lees dat vaak in discussies, dan wordt er afgegeven op die tweeverdieners met twee auto's voor de deur. Terwijl een auto vaak nodig is om op het werk te komen, zeker als je ergens verder af woont.
Wat naief. Tenzij je het natuurlijk leuk vindt om een paar uur extra per dag aan je woon-werk verkeer te spenderen. Zelfs met files is het OV meestal nog niet sneller, en het OV wordt alleen maar slechter, treinen rijden minder vaak, of verdwijnen helemaal, en dan mag je met een bus die eens per half uur rijdt en niet aansluit op de trein. En met het toenemend aantal mensen in de detachering, en ZZP-ers die meerdere opdrachtgevers per jaar hebben, is wonen waar je werkt helemaal een illusie, nog afgezien van het beschikbaar zijn van een woning in de buurt van de werkplek.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:06 schreef mschol het volgende:
in nederland is dat luxe daar er genoeg mogelijkheden zijn om zonder auto naar werk te kunnen
Okay, leg mij even uit waar we een tweede auto voor nodig hebben als onze enige auto het gros van de tijd in de garage staat en vorig jaar nog geen 7.000 km heeft gereden?quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:42 schreef Sjemmert het volgende:
Ik vind het armoe als je maar 1 auto hebt.
Dat ligt er maar aan waar je woont en waar je naartoe moet, in het vervelendste geval zijn ze geen van beiden fatsoenlijk met het OV bereikbaar.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:06 schreef mschol het volgende:
in nederland is dat luxe daar er genoeg mogelijkheden zijn om zonder auto naar werk te kunnen
niks naiefs aan hoor niemand in mijn omgeving (werk en prive) heeft echt een auto nodig om de belangrijkste zaken te kunnen doen, alles kan even snel met OV.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:44 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Wat naief. Tenzij je het natuurlijk leuk vindt om een paar uur extra per dag aan je woon-werk verkeer te spenderen. Zelfs met files is het OV meestal nog niet sneller, en het OV wordt alleen maar slechter, treinen rijden minder vaak, of verdwijnen helemaal, en dan mag je met een bus die eens per half uur rijdt en niet aansluit op de trein. En met het toenemend aantal mensen in de detachering, en ZZP-ers die meerdere opdrachtgevers per jaar hebben, is wonen waar je werkt helemaal een illusie, nog afgezien van het beschikbaar zijn van een woning in de buurt van de werkplek.
Wel als je, bijvoorbeeld met de auto, overal kunt komen waar je wilt en er verder geen last van hebt. Iemand heeft zijn/haar prioriteitenlijstje op orde als hij/zij zelf vindt dat het prioriteitenlijstje op orde is, niet als wij daar iets van vinden.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:54 schreef mschol het volgende:
als je zo nodig in sintjuttemis wil wonen omdat je perse die 10 hectare grond wil en je aan de andere kant van het land werkt, heb je je prioriteitenlijst niet op orde imho.
En dat is een prima keuze als mensen ervoor willen kiezen ergens te wonen waar ze niet alles gemakkelijk met OV of fiets kunnen doen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:54 schreef mschol het volgende:
[..]
niks naiefs aan hoor niemand in mijn omgeving (werk en prive) heeft echt een auto nodig om de belangrijkste zaken te kunnen doen, alles kan even snel met OV.
als je zo nodig in sintjuttemis wil wonen omdat je perse die 10 hectare grond wil en je aan de andere kant van het land werkt, heb je je prioriteitenlijst niet op orde imho.
zeker nu is het vinden van een baan makkelijker dan ooit en dus iets wat op fiets afstand ligt ook makkelijker
en als zzper en gedetacheerd werken kies je echt zelf voor. dat is,zeker nu, echt niet nodig.
Ja als je werk een soort hobbyisme is en je daarvoor een extra auto pakt, dan kan je wel spreken van luxe.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:34 schreef hangtime het volgende:
[..]
Ik vind het geestelijke armoede als mijn vrouw niet zou werken.
Beetje ontwikkeling is niet verkeerd.
Financieel gezien hoeft het niet.
Dit.quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:00 schreef Ronald het volgende:
Ik heb nog nooit iemand gehoord die twee auto’s exorbitante luxe vindt. Wij hebben ook twee auto’s omdat we beide werken. Het zou op dit moment in theorie ook met 1 auto kunnen, wegens werk dichtbij, maar het is gewoon handig dat er altijd 1 auto beschikbaar is.
Moeten jullie weten. Ik vind het armoe, er moet gewoon altijd een auto beschikbaar zijn.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Okay, leg mij even uit waar we een tweede auto voor nodig hebben als onze enige auto het gros van de tijd in de garage staat en vorig jaar nog geen 7.000 km heeft gereden?
Ehm, die is er ook?quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:01 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Moeten jullie weten. Ik vind het armoe, er moet gewoon altijd een auto beschikbaar zijn.
Als er 1 weg is met de auto heeft de ander geen auto.quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ehm, die is er ook?
Maar kennelijk vind je dat er altijd 2 auto's beschikbaar moeten zijn?
Dat geloof ik ook niet. En die groep wordt natuurlijk steeds kleiner wegens natuurlijk verloopquote:Op woensdag 8 februari 2023 08:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zullen echt wel mensen zijn die zo denken
Maar 'men' als in dat dit de mening is van het grootste gedeelte van de Nederlanders? Nah, geloof ik niets van.
Minder dan 7.000 km per jaar met die ene auto gereden, samen... als de een weg is met de auto is de kans 99,9% dat de ander hem niet nodig heeft of niet eens thuis is.quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:09 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Als er 1 weg is met de auto heeft de ander geen auto.
Motor terugkopen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Onze tweede auto, mijn auto, heeft ook wat langer dan nodig op de oprit gestaan. En toen ie weg ging, vond ik dat inderdaad best even slikken vanwege die vermeende vrijheid die ik opgaf. Maar zoals je zelf al aangeeft, zit dat voor een deel ook wel tussen de oren.
Met deze nogal simpele gedachte zal iedereen die zonder auto een prettig leven heeft het vast eens zijn!quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:10 schreef TomNook het volgende:
Je kunt geen prettig leven hebben zonder een auto.
Toen ik een goed met OV (even snel als met de auto, maar geen file ellende) of racefiets bereikbare baan kreeg was het mijn vrouw die zei "nu kan jou auto ook weg". Ik vond dit in eerste instantie best lastig in verband met mijn vrijheid en de gewoonte vooral omdat mijn vrouw der auto nodig had.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Onze tweede auto, mijn auto, heeft ook wat langer dan nodig op de oprit gestaan. En toen ie weg ging, vond ik dat inderdaad best even slikken vanwege die vermeende vrijheid die ik opgaf. Maar zoals je zelf al aangeeft, zit dat voor een deel ook wel tussen de oren.
Lmaoquote:Op woensdag 8 februari 2023 09:10 schreef TomNook het volgende:
Je kunt geen prettig leven hebben zonder een auto.
Idd, kut leven zonder auto.quote:
Ik heb al 30 jaar niet gereden, ik geloof niet dat dat nou direct een goed idee isquote:
Er zijn cursussen voor her-opstappers!quote:Op woensdag 8 februari 2023 10:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb al 30 jaar niet gereden, ik geloof niet dat dat nou direct een goed idee is
Maar wel een fijn idee
Gekke OP. Je schrijft dat dit gezien wordt als luxe alsof het een feit is en je wilt dat wij dit bevestigen of ontkrachten?quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:30 schreef Avelie het volgende:
Het valt me op dat twee auto's voor de deur, gezien wordt als een luxe in Nederland.
Eigenlijk is dit best gek als je er wat langer over nadenkt. Twee alleenstaanden die beide een eigen auto hebben, dat is gebruikelijk en mensen zien dit als noodzakelijk (bijvoorbeeld om op het werk te komen).
Maar zodra deze mensen gaan samenwonen en beide hun auto behouden wordt het ineens gezien als een exorbitante luxe? Terwijl de omstandigheden wat betreft werk, reisafstand etc. natuurlijk niet veranderen als je gaat samenwonen.
Hoe zien jullie dit?
Of een warm huisquote:Op woensdag 8 februari 2023 09:43 schreef Selenophilia het volgende:
Er zijn mensen die een broodje kaas luxe vinden tegenwoordig.
Het is ook prijzig een auto, belasting benzine afschrijven onderhoud e.d. kost je zo 300pleuri per maand.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:30 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vriend heb er één, ik heb er één. We zouden het best met één auto kunnen doen. Mijn auto zou dan weg gaan aangezien ik er nauwelijks mee rij. En daar heb ik toch wel wat moeite mee. Je geeft gelijk een stuk vrijheid op. En eigenlijk is dat ook weer flauwekul, want ik heb van alles wat betreft OV in de buurt.
Dus hier denk ik dat een tweede auto een beetje een psychisch dingetje is aan mijn kant.
Het is iets wat ik geregeld om me heen hoor. Daarom was ik benieuwd hoe jullie dit zien. Ik heb bijvoorbeeld een vrijgezelle vriendin, die laatst (met een borrel op) begon over dat ik het maar goed voor elkaar had. Een van de dingen die ze noemde was twee auto's voor de deur. Dat ze zelf ook gewoon een auto voor de deur heeft staan was anders, want zij was alleen en dus heeft ze die auto nodig.quote:Op woensdag 8 februari 2023 10:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Gekke OP. Je schrijft dat dit gezien wordt als luxe alsof het een feit is en je wilt dat wij dit bevestigen of ontkrachten?
Hoe doe je dat dan als een auto in de garage voor onderhoud is? Of als er een vogelpoepje op zit zodat je er niet mee gezien kan worden? Onbegrijpelijk dat je niet nog een paar extra reserveauto's hebt voor dat soort noodgevallen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:51 schreef damsco het volgende:
Ik heb 2 auto’s. Eentje voor werk, andere voor privé. Zo hoef ik geen bijtelling te betalen. Mijn vrouw heeft daarnaast haar eigen auto, ook van het werk. Daarnaast heeft ze sinds kort ook haar eigen auto privé, soms ben ik met de privé auto weg dus dan heeft ze haar eigen auto nodig.
We parkeren wel zoveel mogelijk in de openbare ruimte zodat we de oprit vrij houden voor eventueel bezoek.
Ok, ik hoor dat nooit om mij heen en ook nog nooit gehoordquote:Op woensdag 8 februari 2023 10:42 schreef Avelie het volgende:
[..]
Het is iets wat ik geregeld om me heen hoor. Daarom was ik benieuwd hoe jullie dit zien. Ik heb bijvoorbeeld een vrijgezelle vriendin, die laatst (met een borrel op) begon over dat ik het maar goed voor elkaar had. Een van de dingen die ze noemde was twee auto's voor de deur. Dat ze zelf ook gewoon een auto voor de deur heeft staan was anders, want zij was alleen en dus heeft ze die auto nodig.
Dat de noodzaak een auto te bezitten niet verandert, omdat je een relatie hebt, daar was ze het niet mee eens. Terwijl het voor mijn man en mij onmogelijk is om ons werk te doen zonder een auto.
Ik kan geen 2de handsje houden voor maar 300 eur per maand. Een nieuwe is totaal uitgesloten voor dat extreem lage maandbedrag. Brandstof tel ik niet meequote:Op woensdag 8 februari 2023 10:41 schreef JaapKroket het volgende:
[..]
Het is ook prijzig een auto, belasting benzine afschrijven onderhoud e.d. kost je zo 300pleuri per maand.
We hebben een auto weggedaan ja heeeel soms lastig maar verder prima en je houdt een hoop centjes over. Gewoon beter plannen.
Hoe bedoel je plannen? Als je gewoon allebei naar je werk moet 's ochtends vroeg en je auto nodig hebt om naar verschillende (werk)locaties te rijden, dan valt daar toch niks aan te plannen?quote:Op woensdag 8 februari 2023 10:41 schreef JaapKroket het volgende:
[..]
Het is ook prijzig een auto, belasting benzine afschrijven onderhoud e.d. kost je zo 300pleuri per maand.
We hebben een auto weggedaan ja heeeel soms lastig maar verder prima en je houdt een hoop centjes over. Gewoon beter plannen.
Gelukkig wonen we dan ook niet meer in de jaren 30, dat is bijna een eeuw geleden.quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:41 schreef borisz het volgende:
Probleem is wel dat in een gemiddelde jaren30 wijk er geen ruimte is voor twee auto's per huis in de straat. En dan mag er best gezegd worden 1 auto voor de deur. De andere in een garage elders.
Nieuwbouw ook nietquote:Op woensdag 8 februari 2023 09:41 schreef borisz het volgende:
Probleem is wel dat in een gemiddelde jaren30 wijk er geen ruimte is voor twee auto's per huis in de straat. En dan mag er best gezegd worden 1 auto voor de deur. De andere in een garage elders.
Rare redenatie.quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:51 schreef damsco het volgende:
We parkeren wel zoveel mogelijk in de openbare ruimte zodat we de oprit vrij houden voor eventueel bezoek.
De redenatie is dat als wij op eigen terrein parkeren we geen zekerheid hebben dat bezoek kan parkeren aan de openbare weg. Daarom parkeren wij onze voertuigen daar zoveel mogelijk dan hebben we altijd gegarandeerde ruimte voor bezoek. We betalen natuurlijk wegenbelasting dus hebben net zo veel recht op parkeren aan de weg dan dat andere dat hebben.quote:Op woensdag 8 februari 2023 12:21 schreef daNpy het volgende:
[..]
Rare redenatie.
Je blokkeert alvast de openbare ruimte voor bezoek aan anderen, zodat je eigen oprit vrij is voor "eventueel" bezoek.
Niet waar.quote:Op woensdag 8 februari 2023 12:37 schreef damsco het volgende:
Overigens hebben we sinds kort een aanhanger gekocht. Die hebben we aan de straatkant staan. We hebben namelijk geen ruimte op eigen grond. Ter zekerheid verplaatsen we deze wel af en toe een vak. We nemen dus ongeveer 5 plekken in.
Edit: we verplaatsen het ook zodat we niet een vaste plek innemen. We proberen dus wel netjes aan de buurt te denken!
Nouja, als 3 van de 4 parkeerplaatsen voor mijn deur bezet zijn door één huishouden een deur verder, daar kan ik wel chago van worden jaquote:Op woensdag 8 februari 2023 12:52 schreef Elan het volgende:
Persoonlijk zal het me een zorg zijn of een huishouden 1,2 of 8 auto's heeft. Feit is wel dat de gemiddelde wijk, zeker als het een wat oudere wijk is vaak maar voor één auto per woning parkeerruimte heeft.
Maar dan moet je dus eigenlijk janken over het tekort aan parkeerplaatsen en niet over de hoeveelheid auto's waardoor je verder op moet staan. Want daar gaat het natuurlijk over, niet over wat anderen hebben staan maar dat JIJ 50 meter moet lopen en niet voor JOUW deur kan staan.
Oudere wijken hebben juist vaak meer plekken dan nieuwbouwwijken.quote:Op woensdag 8 februari 2023 12:52 schreef Elan het volgende:
Persoonlijk zal het me een zorg zijn of een huishouden 1,2 of 8 auto's heeft. Feit is wel dat de gemiddelde wijk, zeker als het een wat oudere wijk is vaak maar voor één auto per woning parkeerruimte heeft.
Maar dan moet je dus eigenlijk janken over het tekort aan parkeerplaatsen en niet over de hoeveelheid auto's waardoor je verder op moet staan. Want daar gaat het natuurlijk over, niet over wat anderen hebben staan maar dat JIJ 50 meter moet lopen en niet voor JOUW deur kan staan.
Ik geloof hier niks van.quote:Op woensdag 8 februari 2023 12:35 schreef damsco het volgende:
[..]
De redenatie is dat als wij op eigen terrein parkeren we geen zekerheid hebben dat bezoek kan parkeren aan de openbare weg. Daarom parkeren wij onze voertuigen daar zoveel mogelijk dan hebben we altijd gegarandeerde ruimte voor bezoek. We betalen natuurlijk wegenbelasting dus hebben net zo veel recht op parkeren aan de weg dan dat andere dat hebben.
Hopelijk is het zo wat duidelijker?
Het is gewoon de openbare weg je hebt geen recht van spreken, dan moet je een huis kopen met een eigen oprit.quote:Op woensdag 8 februari 2023 12:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Nouja, als 3 van de 4 parkeerplaatsen voor mijn deur bezet zijn door één huishouden een deur verder, daar kan ik wel chago van worden ja
Lijkt me stug want die zijn gebouwd met het idee dat het aannemelijk is dat bewoners meerdere auto's tot hun beschikking hebben.quote:Op woensdag 8 februari 2023 12:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Oudere wijken hebben juist vaak meer plekken dan nieuwbouwwijken.
Ja, het blijft dus asociaal om parkeerplekken bezet te houden als je zelf parkeer ruimte op je oprit hebt.quote:Op woensdag 8 februari 2023 12:35 schreef damsco het volgende:
[..]
De redenatie is dat als wij op eigen terrein parkeren we geen zekerheid hebben dat bezoek kan parkeren aan de openbare weg. Daarom parkeren wij onze voertuigen daar zoveel mogelijk dan hebben we altijd gegarandeerde ruimte voor bezoek. We betalen natuurlijk wegenbelasting dus hebben net zo veel recht op parkeren aan de weg dan dat andere dat hebben.
Hopelijk is het zo wat duidelijker?
Ben je wel eens in een nieuwbouw wijk geweest?quote:Op woensdag 8 februari 2023 13:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Lijkt me stug want die zijn gebouwd met het idee dat het aannemelijk is dat bewoners meerdere auto's tot hun beschikking hebben.
Lees even dat aanhangerverhaal. Loopt gewoon te trollen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 13:16 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, het blijft dus asociaal om parkeerplekken bezet te houden als je zelf parkeer ruimte op je oprit hebt.
De rest van de straat heeft dus evengoed geen plek voor mogelijk bezoek want mensen als jij zetten hun auto daar neer.
Ik ga er vanuit dat je aan het trollen bent, zo niet, een aanhanger mag je niet aan de openbare weg parkeren. Dus dat duurt maar tot iemand een melding er van maakt.quote:Op woensdag 8 februari 2023 12:37 schreef damsco het volgende:
Overigens hebben we sinds kort een aanhanger gekocht. Die hebben we aan de straatkant staan. We hebben namelijk geen ruimte op eigen grond. Ter zekerheid verplaatsen we deze wel af en toe een vak. We nemen dus ongeveer 5 plekken in.
Edit: we verplaatsen het ook zodat we niet een vaste plek innemen. We proberen dus wel netjes aan de buurt te denken!
Dat is eigenlijk alleen relevant in de grote steden, vaak ook vanwege de lokale milieulobby. Er zijn per gemeente gewoon beleidsregels parkeernormen. Volgens mij ligt dat (tenzij je dus midden in Utrecht of Amsterdam woont) gemiddeld gezien op zo rond de 1.7 plekken per woning.quote:Op woensdag 8 februari 2023 13:18 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ben je wel eens in een nieuwbouw wijk geweest?
Aangezien bouwgrond duur is, is er zoveel mogelijk bouwgrond en zo min mogelijk openbare ruimte zoals groen, straat of parkeerplaatsen. Geld = geld en daar draait het om.
Zolang jij het niet duidelijk afschermt van de openbare weg (met bijv een hek, dan wel een bord) dan geef ik deze mensen groot gelijk en is het gewoon toegestaan.quote:Op woensdag 8 februari 2023 13:24 schreef ZarB het volgende:
Er zullen trouwens genoeg aso's bestaan die dat wel doen.
Wij hebben een woning in de stad met 3 eigen parkeerplaatsen. Er staat maar 1 auto geparkeerd. Met enige regelmaat parkeren centrumbezoekers, of visite van elders in de buurt, doodleuk hun auto op onze parkeerplaats. Terwijl het heel duidelijk is dat het bij ons huis hoort. In het centrum is betaald parkeren en mensen denken: oh hey hier is het gratis blijkbaar. En knallen hun kutauto er neer.
Twee mensen die werken binnen een huishouden is toch niets raars aan?quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:43 schreef Akathisia het volgende:
Als twee mensen (moeten) werken binnen één huishouden is er sowieso geen sprake van luxe.
Wij hebben nog niemand aan de deur gehad die hierover ging klagen. Als onze straat vol is kunnen ze toch ook in een van de aangrenzende straten parkeren?quote:Op woensdag 8 februari 2023 13:16 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, het blijft dus asociaal om parkeerplekken bezet te houden als je zelf parkeer ruimte op je oprit hebt.
De rest van de straat heeft dus evengoed geen plek voor mogelijk bezoek want mensen als jij zetten hun auto daar neer.
Het is ons erf, aan onze achtertuin vast én er hangt een bordje met privé parkeerterrein.quote:Op woensdag 8 februari 2023 13:30 schreef damsco het volgende:
[..]
Zolang jij het niet duidelijk afschermt van de openbare weg (met bijv een hek, dan wel een bord) dan geef ik deze mensen groot gelijk en is het gewoon toegestaan.
Oke dan is het wel raar jaquote:Op woensdag 8 februari 2023 13:32 schreef ZarB het volgende:
[..]
Het is ons erf, aan onze achtertuin vast én er hangt een bordje met privé parkeerterrein.
Daarom zou elke gemeente in de oude wijken ook 1 parkeervergunning per woning gratis moeten verstrekken maar de volgende erg duur maken. Dan gaat de uitspraak voor de 2e auto een luxe voor die gebieden wel gelden.quote:Op woensdag 8 februari 2023 13:25 schreef Elan het volgende:
In oude stads op dorpskernen is het echter een ander verhaal omdat auto's geen of veel minder een rol speelden toen de gerealiseerd werden.
De straat aan de achterkant waar ook de parkeerplaatsen aan grenzen is doodlopend en alleen bestemmingsverkeer. Mensen gokken het er gewoon op. Aso dus.quote:
Is zoiets geen oplossing? https://www.veiligheidcen(...)keerbeugel-met-slot/quote:Op woensdag 8 februari 2023 13:35 schreef ZarB het volgende:
[..]
De straat aan de achterkant waar ook de parkeerplaatsen aan grenzen is doodlopend en alleen bestemmingsverkeer. Mensen gokken het er gewoon op. Aso dus.
Ik dacht gebruikelijk 0.8 per huis en ik las laatst 0.6 per huisquote:Op woensdag 8 februari 2023 13:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Lijkt me stug want die zijn gebouwd met het idee dat het aannemelijk is dat bewoners meerdere auto's tot hun beschikking hebben.
Dat kan prima. Wisselt zoals gezegd heel erg per gemeente of zelfs per wijk.quote:Op woensdag 8 februari 2023 14:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik dacht gebruikelijk 0.8 per huis en ik las laatst 0.6 per huis
Mijn zus heeft in 2004 een huis gekocht in een kleine stad in een nieuwe wijk aan de rand van de gemeente. Ze heeft 0.8 parkeerplaats. Ze heeft een rijtjeshuis van ca 140 m2quote:Op woensdag 8 februari 2023 14:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat kan prima. Wisselt zoals gezegd heel erg per gemeente of zelfs per wijk.
Hier is het 2:
[ afbeelding ]
Maar bij mijn broertje die in Amersfoort woont is het weer 1.4. Waarbij zowel de plek/wijk waar je woont als je BVO bepalend zijn.
[ afbeelding ]
0.8 is wel heel karig dan woon je ergens in een centrum van een grote stad en/of heel klein.
Dan zal de lokale politiek daar wel tegen auto's zijn (GL grootste partij ofzo ) want dat zijn geen landelijk gangbare normen. Zie het voorbeeld van Amersfoort waar je buiten het centrumgebied bijna het dubbele aan plekken krijgt. Als je wat random plekken op zoekt lijkt het ook vrij weinig met de grondprijzen te maken hebben maar meer met de bereikbaarheid. Merwede bijvoorbeeld nieuwe wijk in Utrecht gaat grotendeels autovrij worden. Al kan je dat ook als mooi excuus uit leggen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 14:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Mijn zus heeft in 2004 een huis gekocht in een kleine stad in een nieuwe wijk aan de rand van de gemeente. Ze heeft 0.8 parkeerplaats. Ze heeft een rijtjeshuis van ca 140 m2
Dat kan jouw bezoek toch ook?quote:Op woensdag 8 februari 2023 13:31 schreef damsco het volgende:
[..]
Wij hebben nog niemand aan de deur gehad die hierover ging klagen. Als onze straat vol is kunnen ze toch ook in een van de aangrenzende straten parkeren?
Dit klopt dan wel voor ons, want 2 onder 1 kap, en wij hebben meer dan genoeg ruimte voor 2 auto's op onze oprit, dus die 2,1 klopt in ons geval wel.quote:Op woensdag 8 februari 2023 14:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat kan prima. Wisselt zoals gezegd heel erg per gemeente of zelfs per wijk.
Hier is het 2:
[ afbeelding ]
Maar bij mijn broertje die in Amersfoort woont is het weer 1.4. Waarbij zowel de plek/wijk waar je woont als je BVO bepalend zijn.
[ afbeelding ]
0.8 is wel heel karig dan woon je ergens in een centrum van een grote stad en/of heel klein.
Dat is wel heel kort door de bocht. Ik heb een auto, de tweede auto in het gezin, ondanks dat ik veel woon/werk met de trein reis. Maar op donderdagen sport ik in een stad nabij en dat is niet met de trein bereikbaar. En vanuit daar naar mijn werk is zo mogelijk nog veel slechter te doen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:06 schreef mschol het volgende:
in nederland is dat luxe daar er genoeg mogelijkheden zijn om zonder auto naar werk te kunnen
In het weekend gebruiken we dan vaak de leasewagen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:38 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat is wel heel kort door de bocht. Ik heb een auto, de tweede auto in het gezin, ondanks dat ik veel woon/werk met de trein reis. Maar op donderdagen sport ik in een stad nabij en dat is niet met de trein bereikbaar. En vanuit daar naar mijn werk is zo mogelijk nog veel slechter te doen.
In het weekend twee sportende pubers, veelal op verschillende sportcomplexen. Er zijn maar heel weinig sportcoomplexen echt goed bereikbaar via OV.
Zolang dit soort dingen niet goed op te lossen zijn zit ik toch echt vast aan een auto voor erbij.
Thuiswedstrijden pakken we de fiets (of lopen). Maar uitwedstrijden zijn vaak 15-20km verder (met de auto, fiets vaak meer). Dan is dat geen optie.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:40 schreef capricia het volgende:
[..]
In het weekend gebruiken we dan vaak de leasewagen.
Al stimuleer ik liever dat ze de fiets pakken. Maar ja, het is niet altijd mooi weer.
Ja. Dat hadden wij met hockey ook. Maar dan pakken we gewoon de leasewagen. Scheelt ook weer brandstof.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:41 schreef sanger het volgende:
[..]
Thuiswedstrijden pakken we de fiets (of lopen). Maar uitwedstrijden zijn vaak 15-20km verder (met de auto, fiets vaak meer). Dan is dat geen optie.
want een leaseauto verbruikt niets om te rijden geef mij er ook zo een.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dat hadden wij met hockey ook. Maar dan pakken we gewoon de leasewagen. Scheelt ook weer brandstof.
Is niet zo moeilijk hoor. En ik denk dat jij wel snapt wat ik bedoel.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
want een leaseauto verbruikt niets om te rijden geef mij er ook zo een.
Waarom vindt hij het zo belangrijk dat jij je auto houdt? Als je geen auto nodig hebt, dan zou ik mijn geld lekker aan andere dingen besteden.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:26 schreef capricia het volgende:
Twee auto's hier. Parkeren op eigen terrein.
Maar ik doe bijna alles op de fiets. Vind ik fijn. Lekker buiten bezig. Woon toch in Utrecht, dus de fiets is prima.
Had al geopperd om mijn auto de deur uit te doen. Omdat ie gewoon maanden stil staat. Als ik een auto nodig heb, gebruik ik de leasewagen wel.
Maar mijn man vindt dat ik beter mijn eigen wagen kan houden. Ook prima.
Het openbaarvervoer daar ben ik dan weer niet zo van.![]()
Wie zegt dat ze geen geld heeft om óók aan die andere dingen te besteden? Mensen moeten vooral zelf weten waar ze hun geld aan uitgeven toch.quote:Op woensdag 8 februari 2023 16:52 schreef Avelie het volgende:
[..]
Waarom vindt hij het zo belangrijk dat jij je auto houdt? Als je geen auto nodig hebt, dan zou ik mijn geld lekker aan andere dingen besteden.
'Is handig als je een keer met je moeder op stap gaat'.quote:Op woensdag 8 februari 2023 16:52 schreef Avelie het volgende:
[..]
Waarom vindt hij het zo belangrijk dat jij je auto houdt? Als je geen auto nodig hebt, dan zou ik mijn geld lekker aan andere dingen besteden.
Tuurlijk, kan allemaal. Ik vroeg me alleen af wat er op tegen kan zijn om een auto weg te doen als je hem toch niet gebruikt.quote:Op woensdag 8 februari 2023 16:54 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Wie zegt dat ze geen geld heeft om óók aan die andere dingen te besteden? Mensen moeten vooral zelf weten waar ze hun geld aan uitgeven toch.
Bron? En als dat al zo is, is dat in Nederland dan meer het geval dan in andere landen?quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:30 schreef Avelie het volgende:
Het valt me op dat twee auto's voor de deur, gezien wordt als een luxe in Nederland.
quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:27 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ja ik lees dat vaak in discussies, dan wordt er afgegeven op die tweeverdieners met twee auto's voor de deur. Terwijl een auto vaak nodig is om op het werk te komen, zeker als je ergens verder af woont.
klopt inderdaad, het is per locatie afhankelijk.quote:Op woensdag 8 februari 2023 14:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan zal de lokale politiek daar wel tegen auto's zijn (GL grootste partij ofzo ) want dat zijn geen landelijk gangbare normen. Zie het voorbeeld van Amersfoort waar je buiten het centrumgebied bijna het dubbele aan plekken krijgt. Als je wat random plekken op zoekt lijkt het ook vrij weinig met de grondprijzen te maken hebben maar meer met de bereikbaarheid. Merwede bijvoorbeeld nieuwe wijk in Utrecht gaat grotendeels autovrij worden. Al kan je dat ook als mooi excuus uit leggen.
Veel oude en ook nieuwere wijken zijn gebouwd voordat we al aan 1 auto per huishouden zaten. In 1990 was het auto bezit 0.8 per huishouden.quote:Op woensdag 8 februari 2023 18:56 schreef Avelie het volgende:
Vroeger was het gebruikelijk dat er 1 auto was per huishouden, omdat alleen de man deze nodig had voor het werk. Vandaar dat er in veel oudere woonwijken geen rekening is gehouden met parkeerplaatsen voor twee auto's per huishouden.
Dat is toch niet te vergelijken met een auto? Als je je auto nodig hebt voor langere afstanden en om naar je werk te gaan, dan heb je niet zoveel aan een bakfiets.quote:Op woensdag 8 februari 2023 23:33 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Wij hebben een elektrische bakfiets ipv een tweede auto. Aanschafprijs is vergelijkbaar, onderhoud een stuk goedkoper
Ik doelde meer op het prijskaartje wat er aan hangt.quote:Op donderdag 9 februari 2023 07:29 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dat is toch niet te vergelijken met een auto? Als je je auto nodig hebt voor langere afstanden en om naar je werk te gaan, dan heb je niet zoveel aan een bakfiets.
het topic gaat over de luxe van een 2e auto, genoeg mensen hebben de 2e auto vaak niet nodig voor langere afstanden maar juist voor het gemak wat dan natuurlijk als luxe beschouwd kan worden.quote:Op donderdag 9 februari 2023 07:29 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dat is toch niet te vergelijken met een auto? Als je je auto nodig hebt voor langere afstanden en om naar je werk te gaan, dan heb je niet zoveel aan een bakfiets.
Dan kun je een nieuwe auto om naar het werk te gaan ook luxe noemen, of eentje met veel optiesquote:Op donderdag 9 februari 2023 09:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
het topic gaat over de luxe van een 2e auto, genoeg mensen hebben de 2e auto vaak niet nodig voor langere afstanden maar juist voor het gemak wat dan natuurlijk als luxe beschouwd kan worden.
Wat een aparte mening hebben sommigen deze tijden.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:34 schreef hangtime het volgende:
[..]
Ik vind het geestelijke armoede als mijn vrouw niet zou werken.
Daarom heten de auto's met veel opties ook vaak wel luxere uitvoering bij de dealers van dat blik. En de verslaafde petrolheads trappen in deze gewiekste marketing.quote:Op donderdag 9 februari 2023 09:37 schreef D. het volgende:
[..]
Dan kun je een nieuwe auto om naar het werk te gaan ook luxe noemen, of eentje met veel opties
Da’s mijn punt. Dus 3 auto’s hoeft geen luxe te zijn, waar 1 auto dat wel al kan zijnquote:Op donderdag 9 februari 2023 09:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daarom heten de auto's met veel opties ook vaak wel luxere uitvoering bij de dealers van dat blik. En de verslaafde petrolheads trappen in deze gewiekste marketing.
Nou dit. Er staan hier 2 Kia piccanto's voor de deur uit het jaar 0 en hebben zelfs geen airco. Wel electrische ramenquote:Op donderdag 9 februari 2023 11:05 schreef D. het volgende:
[..]
Da’s mijn punt. Dus 3 auto’s hoeft geen luxe te zijn, waar 1 auto dat wel al kan zijn
Ligt er helemaal aan wat voor auto's het zijn en waar ze voor gebruikt worden.quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:30 schreef Avelie het volgende:
Het valt me op dat twee auto's voor de deur, gezien wordt als een luxe in Nederland.
Eigenlijk is dit best gek als je er wat langer over nadenkt. Twee alleenstaanden die beide een eigen auto hebben, dat is gebruikelijk en mensen zien dit als noodzakelijk (bijvoorbeeld om op het werk te komen).
Maar zodra deze mensen gaan samenwonen en beide hun auto behouden wordt het ineens gezien als een exorbitante luxe? Terwijl de omstandigheden wat betreft werk, reisafstand etc. natuurlijk niet veranderen als je gaat samenwonen.
Hoe zien jullie dit?
Wij hebben ook een (elektrische) bakfiets in plaats van een tweede auto. Wat mij betreft is dat prima te vergelijken. Helemaal in het scenario dat je eerst door de stad de kleine kinderen naar school brengt en daarna nog een kilometer of tien naar je werk rijdt. Dan is de bakfiets in de praktijk net zo snel of zelfs sneller, omdat je overal veel dichter bij de deur kan parkeren en nooit hoeft te zoeken naar een plekje.quote:Op donderdag 9 februari 2023 07:29 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dat is toch niet te vergelijken met een auto? Als je je auto nodig hebt voor langere afstanden en om naar je werk te gaan, dan heb je niet zoveel aan een bakfiets.
Ik vind jouw gedachtengang armoe.quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:01 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Moeten jullie weten. Ik vind het armoe, er moet gewoon altijd een auto beschikbaar zijn.
Niet iedereen woont zo dichtbij zijn werk. Maak van die 10km eens 20km en het wordt al lastiger om overal op tijd te komen 's ochtends met vaste begintijden van school en werk. Is je werk op 30+ km dan begint het onmogelijk te worden, laat staan als het bijvoorbeeld 50-100km ver is.quote:Op donderdag 9 februari 2023 12:56 schreef knoopie het volgende:
[..]
Wij hebben ook een (elektrische) bakfiets in plaats van een tweede auto. Wat mij betreft is dat prima te vergelijken. Helemaal in het scenario dat je eerst door de stad de kleine kinderen naar school brengt en daarna nog een kilometer of tien naar je werk rijdt. Dan is de bakfiets in de praktijk net zo snel of zelfs sneller, omdat je overal veel dichter bij de deur kan parkeren en nooit hoeft te zoeken naar een plekje.
In de praktijk rijden wij op die manier zo een drieduizend kilometer per jaar met de bakfiets.
Dan is het geen oplossing voor jou. Maar heel veel andere mensen rijden wél elke werkdag precies hetzelfde stukje naar precies hetzelfde kantoor. Voor die is het wel een oplossing.quote:Op donderdag 9 februari 2023 17:55 schreef Avelie het volgende:
[..]
Niet iedereen woont zo dichtbij zijn werk. Maak van die 10km eens 20km en het wordt al lastiger om overal op tijd te komen 's ochtends met vaste begintijden van school en werk. Is je werk op 30+ km dan begint het onmogelijk te worden, laat staan als het bijvoorbeeld 50-100km ver is.
Zelf werk ik ook nog eens op verschillende locaties, dus vaak moet ik op één dag van locatie A naar B komen binnen een beperkte tijd en daarna nog een uurtje naar locatie C die weer op 50km afstand ligt. Dat zou nooit lukken met een bakfiets of het ov.
Daardoor is het niet voor iedereen een luxe.quote:Op donderdag 9 februari 2023 18:32 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dan is het geen oplossing voor jou. Maar heel veel andere mensen rijden wél elke werkdag precies hetzelfde stukje naar precies hetzelfde kantoor. Voor die is het wel een oplossing.
Voor mij is het twee of drie dagen per week wel een oplossing. De rest van de tijd niet, omdat ik bij klanten werk.
Dat klopt. En daarmee is dit topic ook per definitie gedoemd te ontaarden in het gooien van algemeenheden over en weer. Iedereen werkt, woont en leeft anders, dus elke generaliserende uitspraak over het hebben van twee auto’s is per definitie niet van toepassing op het merendeel van de Nederlanders.quote:Op donderdag 9 februari 2023 18:42 schreef Avelie het volgende:
[..]
Daardoor is het niet voor iedereen een luxe.
Woon jij in een villawijk? Want dat is echt de enige plek waarvan ik gezien heb dat mensen meer dan twee auto’s voor de deur hebben staan.quote:Op donderdag 9 februari 2023 07:36 schreef D. het volgende:
Hier 3 auto’s, buren links 3 auto’s, buren rechts 3 auto’s.
Van alledrie de huishoudens staat er maar 1 auto ‘op straat’, dus geen overlast. Alle 9 worden gebruikt, 2 daarvan recreatief/hobbymatig, dar luxe noemen gaat wat ver.
Gewoon een normale woonwijkquote:Op donderdag 9 februari 2023 21:32 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Woon jij in een villawijk? Want dat is echt de enige plek waarvan ik gezien heb dat mensen meer dan twee auto’s voor de deur hebben staan.
In oudere wijken, zeker buiten de randstad, zijn grotere tuinen, garage's en een pad voor de auto's wat meer standaard dan in de randstad waar daar geen ruimte voor is.quote:Op donderdag 9 februari 2023 21:32 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Woon jij in een villawijk? Want dat is echt de enige plek waarvan ik gezien heb dat mensen meer dan twee auto’s voor de deur hebben staan.
Wat is dit voor rare opmerking. Zowel mijn werk als dat van m'n vriendin is lastig te bereiken met het ov tov waar ik woon.quote:Op donderdag 9 februari 2023 21:29 schreef DoubleDip het volgende:
Maar met een kantoorbaan heb je geen auto nodig.
Haha, herkenbaar, ik heb ongeveer 20 minuten reistijd met de auto. Worst case is 25 minuten aangezien over de snelweg ongeveer even snel is als twee opties binnendoor en nooit staan alle wegen vast.quote:Op donderdag 9 februari 2023 21:48 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Wat is dit voor rare opmerking. Zowel mijn werk als dat van m'n vriendin is lastig te bereiken met het ov tov waar ik woon.
Voor mij gelden de volgende reistijden
Auto: 20 minuten
Fiets: 50 minuten (25 minuten op de speedpedelec)
OV: 58 minuten.
nee dat is pure armoede.quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:30 schreef Avelie het volgende:
Het valt me op dat twee auto's voor de deur, gezien wordt als een luxe in Nederland.
Eigenlijk is dit best gek als je er wat langer over nadenkt. Twee alleenstaanden die beide een eigen auto hebben, dat is gebruikelijk en mensen zien dit als noodzakelijk (bijvoorbeeld om op het werk te komen).
Maar zodra deze mensen gaan samenwonen en beide hun auto behouden wordt het ineens gezien als een exorbitante luxe? Terwijl de omstandigheden wat betreft werk, reisafstand etc. natuurlijk niet veranderen als je gaat samenwonen.
Hoe zien jullie dit?
Ja want vrouwen die gewoon willen werken bestaan niet.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 07:00 schreef hoechst het volgende:
[..]
nee dat is pure armoede.
Het betekent namelijk dat de vrouw ook moet werken.
Ik moet niks. Mijn man trouwens ook niet. Een van ons zou zo kunnen stoppen met werken, maar wij hebben allebei werk gekozen waar we plezier in hebben, dus het is voor ons geen straf.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 07:00 schreef hoechst het volgende:
[..]
nee dat is pure armoede.
Het betekent namelijk dat de vrouw ook moet werken.
Whaha sorry hoor😂quote:Op vrijdag 10 februari 2023 07:34 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ik moet niks. Mijn man trouwens ook niet. Een van ons zou zo kunnen stoppen met werken, maar wij hebben allebei werk gekozen waar we plezier in hebben, dus het is voor ons geen straf.
Doordat we allebei hebben geïnvesteerd in onze carrière, kunnen we nu beide parttime werken en hebben we nog steeds genoeg om ons gezin te onderhouden en leuke dingen te doen.
Ja, lekker afhankelijk worden van de man, en als hij dan zijn secretaresse neukt niet wegkunnen uit je huwelijk omdat je door het gat op je CV geen fatsoenlijke baan meer kunt krijgen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 07:26 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja want vrouwen die gewoon willen werken bestaan niet.
Wat een slecht wereldbeeld.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 08:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, lekker afhankelijk worden van de man, en als hij dan zijn secretaresse neukt niet wegkunnen uit je huwelijk omdat je door het gat op je CV geen fatsoenlujke baan meer kunt krijgen.
Of om die reden amper uit je huwelijk wegkunnen, zit je met 4 kinderen in de bijstand.
Nee idd, pure armoe als je als vrouw niet afhankelijk wolt zijn van je man...
Nou, zodra mannen alimentatie moeten gaan betalen vinden ze het ineens wel een probleem dat hun vrouw niet werkt en daardoor geen goede baan meer kan krijgen.quote:
Tijd voor een fatsoenlijke auto dan als hij zo vaak in de auto staat.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 10:59 schreef Managarm het volgende:
Hier twee auto's. We hebben het met één auto geprobeerd maar als je afgelegen woont is dat toch erg vervelend als de auto in de garage staat.
En dan bedoel je de garage als in dealer of bij de garagist omdat de auto onderhoud of reparaties nodig heeft?quote:Op zaterdag 11 februari 2023 10:59 schreef Managarm het volgende:
Hier twee auto's. We hebben het met één auto geprobeerd maar als je afgelegen woont is dat toch erg vervelend als de auto in de garage staat.
In onderhoud, ik heb geen garage.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 12:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dan bedoel je de garage als in dealer of bij de garagist omdat de auto onderhoud of reparaties nodig heeft?
Want mijn "in de garage" is gewoon de garage bij huis, waar de fietsen ook staan en de auto droog staat.
Lastig te bereiken? Man ik ben nog langer dan een uur onderweg met het OV. Valt alleszins mee hoor. Zeker als je er niet dagelijks heen hoeft.quote:Op donderdag 9 februari 2023 21:48 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Wat is dit voor rare opmerking. Zowel mijn werk als dat van m'n vriendin is lastig te bereiken met het ov tov waar ik woon.
Voor mij gelden de volgende reistijden
Auto: 20 minuten
Fiets: 50 minuten (25 minuten op de speedpedelec)
OV: 58 minuten.
Ja snap ik, maar drie auto’s echt? Ik weet dat veel mensen er twee hebben, maar meer dan dat lijkt mij iets voor de paar mensen die zeer goed verdienen (groot huis of villa zeg maar).quote:Op donderdag 9 februari 2023 21:44 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
In oudere wijken, zeker buiten de randstad, zijn grotere tuinen, garage's en een pad voor de auto's wat meer standaard dan in de randstad waar daar geen ruimte voor is.
Als jij daar gelukkig van wordt moet je het vooral doen. Ik heb geen zin in 2 keer tien minuten fietsen, 2 verschillende treinen en doorwaaistations. En al helemaal niet in de afhankelijkheid van treintijden. Tegen de tijd dat ik met de trein bij de overstaplocatie gekomen ben, ben ik met de auto al thuis. En qua kosten scheelt het niets.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 18:57 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Lastig te bereiken? Man ik ben nog langer dan een uur onderweg met het OV. Valt alleszins mee hoor. Zeker als je er niet dagelijks heen hoeft.
Met thuiswonende volwassen kinderen gaat het hard...quote:Op zaterdag 11 februari 2023 18:58 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Ja snap ik, maar drie auto’s echt? Ik weet dat veel mensen er twee hebben, maar meer dan dat lijkt mij iets voor de paar mensen die zeer goed verdienen (groot huis of villa zeg maar).
Ja, dit.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 19:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met thuiswonende volwassen kinderen gaat het hard...
Wij hadden 10 jaar geleden ook wel eens 4 auto's voor de deur staan: mijn auto, die van mijn verkering (nu mijn man), die van mijn oudste zoon, die van zijn verkering (nu zijn vrouw).
Lollig, ik zat net te denken dat onze auto's structureel maar 3x per week samen weg zijn, of dat niet te decadent is.quote:Op woensdag 8 februari 2023 10:16 schreef Adames het volgende:
We hebben twee auto’s, een lease van mijn werk en een oude colt voor mijn vriendin die tot nu toe geen mankementen heeft.
Het gebeurt nog geen 5 keer per jaar dat beide auto’s tegelijkertijd weg zijn, dus in die zin is het wel luxe.
Maar gezien de lage kosten van het aanhouden van haar auto, doen we hem voorlopig niet weg. Misschien als iemand op fietsafstand gaat werken.
Als dat de norm is, 2 auto's zijn hier 5x per week samen wegquote:Op zaterdag 11 februari 2023 23:40 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Lollig, ik zat net te denken dat onze auto's structureel maar 3x per week samen weg zijn, of dat niet te decadent is.
Zo te lezen valt dat mee
Want als je niet werkt heb je geen auto nodig ofzo?quote:Op zondag 12 februari 2023 08:29 schreef hoechst het volgende:
Luxe gezinnen hebben er slechts 1.
Betekent dat ze niet hoeft te werken.
Ja grapjas..quote:Op zondag 12 februari 2023 08:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want als je niet werkt heb je geen auto nodig ofzo?
Het gros van de thuisblijfouders zal juist wel een auto nodig hebben om de kinderen van hot naar her te brengen.
Ja, en daarna 3 kinderen naar balletles, paardrijden, voetbal en de 4de bij een vriendje ophalen, en dat allemaal rond dezelfde tijd.quote:Op zondag 12 februari 2023 08:45 schreef hoechst het volgende:
[..]
Ja grapjas..
De basisschool is niet zo ver vaak.
Kan dus makkelijk met de fiets.
Dat betekent het helemaal niet. Wij hebben jaren geen auto gehad, omdat we midden in de stad woonde en alles, inclusief ons werk & studie op 5-10 minuten fietsen zat.quote:Op zondag 12 februari 2023 08:29 schreef hoechst het volgende:
Luxe gezinnen hebben er slechts 1.
Betekent dat ze niet hoeft te werken.
Boodschappen doe ik met de fiets vaak, heb zo'n fietskar erachter hangen, daar passen 2 kleuters in maar ook ideaal voor de boodschappen!quote:Op zondag 12 februari 2023 08:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, en daarna 3 kinderen naar balletles, paardrijden, voetbal en de 4de bij een vriendje ophalen, en dat allenaal rond dezelfde tijd.
Bepaal jij lekker zonder enige kennis wat een ander nodig heeft.
Waarschijnlijk moeten de boodschappen voor dat 6-persoons gezin volgens jou ook maar met de fiets gedaan worden.
Niet echt, meer de snelheid van garages hier. Vorige keer auto een maand kwijtgeweest voor een reparatie. Ze hebben niet zo'n haast hier in Portugal.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 12:05 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Tijd voor een fatsoenlijke auto dan als hij zo vaak in de auto staat.
Je vergeet kind 5 duikles en 6 golfclinic die worden door de nanny met de nanny auto opgehaald.quote:Op zondag 12 februari 2023 08:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, en daarna 3 kinderen naar balletles, paardrijden, voetbal en de 4de bij een vriendje ophalen, en dat allenaal rond dezelfde tijd.
Bepaal jij lekker zonder enige kennis wat een ander nodig heeft.
Waarschijnlijk moeten de boodschappen voor dat 6-persoons gezin volgens jou ook maar met de fiets gedaan worden.
Net zoals stellen dat degene die niet werkt geen auto nodig zal hebben overdrijven is.quote:Op zondag 12 februari 2023 10:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je vergeet kind 5 duikles en 6 golfclinic die worden door de nanny met de nanny auto opgehaald.
Overdrijven en uitzonderingen zoeken is ook een vak .
zoals ik al zei je bent uitzonderingen zoeken, hoeveel grote gezinnen zijn er nu nog in nl. Van de 5 miljoen moeders heeft minder dan 1% meer dan 6 kinderen.quote:Op zondag 12 februari 2023 10:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Net zoals stellen dat degene die niet werkt geen auto nodig zal hebben overdrijven is.
Juist in de grotere gezinnen zal er vaak een ouder zijn die niet werkt omdat de kosten van opvang dan zo hoog zijn dat het weinig meer uitmaakt of je wel of niet werkt, maar voor de leefbaarheid in het gezin maakt het dan wel uit.
Ik reageer op iemand die stelt dat je maar 1 auto nodig hebt als er maar 1 persoon werkt en de ander thuisblijft.quote:Op zondag 12 februari 2023 10:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
zoals ik al zei je bent uitzonderingen zoeken, hoeveel grote gezinnen zijn er nu nog in nl. Van de 5 miljoen moeders heeft minder dan 1% meer dan 6 kinderen.
Wij hebben altijd 1 auto gehad, waren met vier personen. Denk dat het meestal niet nodig is om er allemaal eentje te hebben.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 19:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met thuiswonende volwassen kinderen gaat het hard...
Wij hadden 10 jaar geleden ook wel eens 4 auto's voor de deur staan: mijn auto, die van mijn verkering (nu mijn man), die van mijn oudste zoon, die van zijn verkering (nu zijn vrouw).
Ik heb er in mijn eentje al 4, een auto is maar saai.quote:Op zondag 12 februari 2023 22:48 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Wij hebben altijd 1 auto gehad, waren met vier personen. Denk dat het meestal niet nodig is om er allemaal eentje te hebben.
Hoe dan? Je kan er toch maar in 1 tegelijk rijden?quote:Op zondag 12 februari 2023 22:51 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik heb er in mijn eentje al 4, een auto is maar saai.
Kan ook een hobby zijn hè. Een mooie hobby, vind ik.quote:Op zondag 12 februari 2023 22:52 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Hoe dan? Je kan er toch maar in 1 tegelijk rijden?
Oké zonder gekheid, twee snap ik nog met een auto voor het werk en een voor privé. Maar waar heb je die andere twee voor nodig?
Ze hebben allemaal een functie. Daarnaast staan er ook nog motoren voor de zomerdagquote:Op zondag 12 februari 2023 22:52 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Hoe dan? Je kan er toch maar in 1 tegelijk rijden?
Oké zonder gekheid, twee snap ik nog met een auto voor het werk en een voor privé. Maar waar heb je die andere twee voor nodig?
Opel zafira vaak.quote:Op zondag 12 februari 2023 10:49 schreef Leandra het volgende:
Overigens heeft het gros van de jonge refo moeders idd de hele dag de auto tot haar beschikking omdat haar man dan met de werkbus weg is.
En het is geen uitzondering dat die auto een dikke A6 of 5-serie is.
Niet allemaal een, maar als je nog steeds twee individuen bent in een relatie, met allebei een eigen leven en werk, dan is het verrekte handig, zeker als je buiten de stad woont.quote:Op zondag 12 februari 2023 22:48 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Wij hebben altijd 1 auto gehad, waren met vier personen. Denk dat het meestal niet nodig is om er allemaal eentje te hebben.
Hoe weet je dat ze geen vaste baan heeft? Heb je het daar met haar over gehad, of is het een aanname?quote:Op zondag 12 februari 2023 23:18 schreef Belugastroop het volgende:
Mijn buren hebben twee grote bestelbussen. Een paardenwagen en twee boedelbakken. Behalve die paardenverhuisbak staat alles ook voor mijn deur. Elke dag.
Ik denk niet dat je er superrijk voor hoeft te zijn want is allemaal tweede- derdehands.
De vrouw is wel alleenstaand met drie kinderen. En een huur van ruim 900 p/m. En die twee bussen die zijn van haar. Hoe ze dit doet weet ik niet want ze heeft verder geen vaste baan.
Twee bestelbussen? Is ze soms ondernemer? Of geweest? Wel vervelend, zijn best grote dingen die flink in de weg staan.quote:Op zondag 12 februari 2023 23:18 schreef Belugastroop het volgende:
Mijn buren hebben twee grote bestelbussen. Een paardenwagen en twee boedelbakken. Behalve die paardenverhuisbak staat alles ook voor mijn deur. Elke dag.
Ik denk niet dat je er superrijk voor hoeft te zijn want is allemaal tweede- derdehands.
De vrouw is wel alleenstaand met drie kinderen. En een huur van ruim 900 p/m. En die twee bussen die zijn van haar. Hoe ze dit doet weet ik niet want ze heeft verder geen vaste baan.
Voor werk snap ik het in sommige gevallen nog. Maar mantelzorg, echt? Voor die ene keer dat je misschien weg moet kun je toch ook een taxi bellen?quote:Op maandag 13 februari 2023 07:30 schreef Avelie het volgende:
[..]
Niet allemaal een, maar als je nog steeds twee individuen bent in een relatie, met allebei een eigen leven en werk, dan is het verrekte handig, zeker als je buiten de stad woont.
En in veel gevallen is het niet alleen handig, maar ook noodzakelijk. Denk aan werk waarvoor je naar verschillende locaties moet, mantelzorg waar je desnoods midden in de nacht naartoe moet kunnen en kinderen die allerlei sportwedstrijden hebben in de meest gekke achterhoeken.
Net als het voor een alleenstaande vaak handig is om een auto te hebben dus eigenlijk. Dat is samen bent, betekent niet dat het voor een van de twee ineens niet meer nodig is.
Er is ook een wereld buiten de A10. En mantelzorg is een heel breed begrip.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:47 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Voor werk snap ik het in sommige gevallen nog. Maar mantelzorg, echt? Voor die ene keer dat je misschien weg moet kun je toch ook een taxi bellen?
Oké ik woon in de stad en werk thuis. Maar volgens mij denken mensen echt veel te snel dat ze een auto nodig hebben, terwijl er ook andere manieren zijn om een probleem op te lossen. Of voor dingen die bijna nooit voorkomen (zeg maar de noodsituaties) zijn er ook taxis.
Totdat de mantelzorg zo intensief wordt dat je meerdere keren per week ergens moet zijn waar je niet met het ov kunt komen, zeker niet 's nachts.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:47 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Voor werk snap ik het in sommige gevallen nog. Maar mantelzorg, echt? Voor die ene keer dat je misschien weg moet kun je toch ook een taxi bellen?
Oké ik woon in de stad en werk thuis. Maar volgens mij denken mensen echt veel te snel dat ze een auto nodig hebben, terwijl er ook andere manieren zijn om een probleem op te lossen. Of voor dingen die bijna nooit voorkomen (zeg maar de noodsituaties) zijn er ook taxis.
Juist voor mantelzorg, in de bredere zin van het woord ook.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:47 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Voor werk snap ik het in sommige gevallen nog. Maar mantelzorg, echt? Voor die ene keer dat je misschien weg moet kun je toch ook een taxi bellen?
Oké ik woon in de stad en werk thuis. Maar volgens mij denken mensen echt veel te snel dat ze een auto nodig hebben, terwijl er ook andere manieren zijn om een probleem op te lossen. Of voor dingen die bijna nooit voorkomen (zeg maar de noodsituaties) zijn er ook taxis.
Kan toch de hobby zijn, dagelijks vervoer en een zomer/fun auto. In de goede tijden hadden we er 7 (met z'n 2e en niet alleen maar rammelbakken 😅)quote:Op zaterdag 11 februari 2023 18:58 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Ja snap ik, maar drie auto’s echt? Ik weet dat veel mensen er twee hebben, maar meer dan dat lijkt mij iets voor de paar mensen die zeer goed verdienen (groot huis of villa zeg maar).
Ik ben gewoon opgegroeid in een redelijk groot dorp. Alles was makkelijk aan te fietsen voor mij en voor mijn broer, denk aan: school, Voetbal, Badminton, Tennis, typecursus, kerk, kinderfeestjes. Alleen zwemles was 12km maar er werd door de ouders vervoer geregeld.quote:Op zondag 12 februari 2023 08:53 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dat betekent het helemaal niet. Wij hebben jaren geen auto gehad, omdat we midden in de stad woonde en alles, inclusief ons werk & studie op 5-10 minuten fietsen zat.
Andere gezinnen hebben één auto, terwijl ze allebei werken. Als je dichtbij werkt, is dat geen probleem. Degene die met de kinderen is, heeft de auto voor vervoer naar sportclub, vriendjes, feestjes, enzovoort.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |