abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 8 februari 2023 @ 19:17:38 #26
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_207911293
quote:
John Cleese na 44 jaar terug met Fawlty towers: overwinning op ’woke’?

John Cleese na 44 jaar terug met Fawlty towers: overwinning op ’woke’?

Enerzijds was de show die van 1975 tot 1979 werd uitgezonden zó legendarisch dat de lat wel heel hoog ligt en het alleen maar tegen kan vallen, anderzijds zijn de meesten dolblij met de terugkeer van hun held in het ’Hotel op stelten’, om de nieuwe gepolariseerde tijd te duiden.

Dat zal inmiddels moeten in een hip boetiekhotel dat Basil Fawlty nu niet runt samen met Sybil (Prunella Scales, die de ziekte van Alzheimer heeft) en onhandige ober Manuel (Andrew Sachs, die is overleden), maar met zijn dochter Camilla Cleese (39).

In het script weet vader Basil aanvankelijk niet dat hij een kind heeft en moet de vader-dochterrelatie van de grond af aan worden opgebouwd. Toch zal de verhaallijn van de menshatende Basil, die op de tast zijn weg moet zien te vinden in de moderne tijd, fans waarschijnlijk meer kunnen bekoren. De verwachting is dat hij geen blad voor de mond neemt en zich zal verwonderen over de tijd waarin er enkel gevoelige scheentjes lijken. Een onmogelijke opgave voor beroepsbelediger Basil; als het niet mag, dan doet hij het juist.

’Racistische praatjes’
Cleese heeft inmiddels de hotelsleutels gekregen bij de Amerikaanse producent Castle Rock Entertainment. Hij moest overzees zijn toevlucht nemen, omdat hij in onmin leeft met zijn voormalige broodheer BBC sinds die in 2013 passages uit de aflevering The Germans verwijderde.

Het ging hier om ’racistische praatjes’ van beroepsmopperpot/gast Major Gowen, het karakter in de serie die vaak aan de balie hing van Fawlty towers en eigenaar Basil van zijn werk hield. Zo staat de gepensioneerde beroepsmilitair in The Germans op te scheppen over zijn tijd in The West Indies (voormalige Britse koloniën in de Caraïben) en neemt daarbij het inmiddels omstreden N-woord in de mond om het cricketteam aan te duiden.

In 2020, na de dood van George Floyd, werd de gehele episode tot grote ontsteltenis van Cleese verwijderd, omdat deze in de nasleep van de wereldwijde Black lives matter-beweging aanstootgevend zou kunnen zijn. Later dat jaar was de aflevering plotseling weer te zien bij UKTV (een streamingsdienst van de BBC), nu vergezeld van een waarschuwing dat er beledigende taal in wordt gebezigd.

’Oude fossiel’
Over deze scène vertelde Cleese drie jaar geleden in een interview met de Australische krant The Age dat de Major een ’oude fossiel was die uit de oudheid stamde’ en dat je door het belachelijk te maken, dit soort uitspraken juist kunt ontkrachten. „Als je iemand speelt die onzin verkondigt, dan verspreid je niet hun gedachten, maar maak je ze belachelijk. Wij stonden ook niet achter de manier waarop hij grapjes maakt, waarop hij naar de wereld keek, wij maakten er juist grapjes óver.”

Hij vervolgde: „Als mensen dat niet kunnen zien, als mensen te stom zijn: wat kunnen ze dan nog wel zien?”

Hitlersnor
Het is niet het enige fragment dat de tand des tijds niet mocht doorstaan. In dezelfde zesde aflevering uit de eerste serie uit 1975 zitten volgens de BBC nog twee andere scènes die niet meer door de beugel kunnen. Zoals het stukje waarin zijn bazige vrouw Sybil in het ziekenhuis komt te liggen met een ingegroeide teennagel. Basil deinst geschrokken achteruit als hij een gekleurde man ontwaart. Als hij eenmaal begrijpt dat het de behandeld arts is, herpakt hij zich.

Groot probleem is volgens de BBC ook de hilarische, klassiek geworden scène van de Duitse gasten die tot op het bot beledigd worden door een grofgebekte Basil, die een hersenschudding heeft opgelopen en daardoor bazelt. Hij doet zijn best niet over de oorlog te beginnen – ’don’t mention the war!’ – maar loopt uiteindelijk in ganzenpas door de eetkamer en maakt met wijs- en middelvinger een Hitlersnor op zijn bovenlip. Een van de dames in het gezelschap is dan al in snikken uitgebarsten, de mannen zijn kwaad.

Cleese had met die befaamde zin ’don’t mention the war’ destijds de lachers op zijn hand. Inmiddels vindt men het beledigend naar het Duitse volk toe. Mocht u nog willen terugkijken: deze aflevering is in losse stukjes nog op YouTube te vinden.

’Gewone mensen’
In een interview vertelde Cleese dat hij televisie maakt voor de ’gewone Britse mensen’ die het beter weten dan de ’media-elite’. Hij zegt niet te begrijpen dat een publiekszender als de BBC aanstoot neemt aan „gewone mensen in gewone verhalen die absurd reageren zonder dat daarvoor een reden is.”

De terugkeer van Fawlty towers kan in die zin worden gezien als een overwinning op zijn woke tegenstanders. Cleese neemt het heft in eigen handen, slaat terug met zijn eigen wapen: humor. Net als Ricky Gervais en Dave Chapelle deden. Cleese daarover tegen Fox News: „Als je je zorgen moet maken over wie je nu weer beledigt en daarover continu moet nadenken, kun je niet creatief bezig zijn.”

De nog altijd energieke maar hoogbejaarde Cleese laat zich door alle kritiek op zijn oude werk niet uit het veld slaan en werkt ook aan een nieuw ’cancelprogramma’ bij CB News dat dit jaar nog te zien is. Volgens Cleese zou het bij de ’te woke’ BBC nog geen vijf minuten kunnen worden uitgezonden zonder uit de lucht te worden gehaald. Cleese – zelfverklaard tegenstander van de geschiedenis airbrushen of wegvegen – heeft gewaarschuwd dat in deze show geen enkel taboe of onderwerp wordt geschuwd en dat de kijker zich moet voorbereiden op een shock.
https://www.telegraaf.nl/(...)-overwinning-op-woke
Nou, volstrekt duidelijk wat mij betreft en een goed signaal. Ben benieuwd.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 9 februari 2023 @ 00:05:09 #27
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207917139
Ik kijk er naar uit. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator donderdag 9 februari 2023 @ 16:05:01 #28
9859 crew  Karina
Woman
pi_207923503
Lijkt me wel leuk! Zeker omdat John Cleese gewoon weer mee doet.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Trouwste user 2022 donderdag 9 februari 2023 @ 18:06:38 #29
7889 tong80
Spleenheup
pi_207924978
quote:
99s.gif Op donderdag 9 februari 2023 16:05 schreef Karina het volgende:
Lijkt me wel leuk! Zeker omdat John Cleese gewoon weer mee doet.
Wat bedoel je met gewoon :?

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_207963269
Ik kijk hier ook naar uit. Gewoon briljant dit en mooi dat Cleese de vinger in de pap heeft met de nieuwe serie, ben benieuwd! :D
pi_208033197
Reboot of vervolg?
  vrijdag 17 februari 2023 @ 14:59:30 #32
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_208033338
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 14:45 schreef Cockwhale het volgende:
Reboot of vervolg?
Vervolg : een oudere Basil die met zijn dochter een ander hotel runt.

We hadden natuurlijk ook een meer op de VS gerichte versie kunnen krijgen : Fawlty Towers, zonder Basil.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  Trouwste user 2022 vrijdag 17 februari 2023 @ 14:59:32 #33
7889 tong80
Spleenheup
pi_208033339
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 14:45 schreef Cockwhale het volgende:
Reboot of vervolg?
Conny no Booth.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 vrijdag 17 februari 2023 @ 15:00:15 #34
7889 tong80
Spleenheup
pi_208033346
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 14:59 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Vervolg : een oudere Basil die met zijn dochter een ander hotel runt.

We hadden natuurlijk ook een meer op de VS gerichte versie kunnen krijgen : Fawlty Tower, zonder Basil.
Of de gruwelijke Amerikaanse The Office zonder Rickey.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 17 februari 2023 @ 15:00:46 #35
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_208033352
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 18:06 schreef tong80 het volgende:

[..]
Wat bedoel je met gewoon :?

:T
Omdat in de VS-versie van Fawlty Towers ze een personage hebben weggelaten die het voor de VS-kijkertjes niet goed deed : Basil Fawlty.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  Trouwste user 2022 vrijdag 17 februari 2023 @ 15:05:49 #36
7889 tong80
Spleenheup
pi_208033404
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 15:00 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Omdat in de VS-versie van Fawlty Towers ze een personage hebben weggelaten die het voor de VS-kijkertjes niet goed deed : Basil Fawlty.
Ha ha ha

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_208033626
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 20:38 schreef marc0871 het volgende:
Oh god. Dat gaat dus nooit werken, in een wereld waarin altijd wel iemand zich gekwetst, achtergesteld, of gediscrimineerd voelt, zodra iemand zijn of haar mond ook maar open doet.
Laat staan als Basil Fawlty iets mysoginistisch, bevooroordeelds of racistisch zegt. Wat je wel verwacht.
Ik vrees er ook wel wat voor.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_208800682
Zal nooit hetzelfde zijn zonder Manuel, acteur is overleden helaas
pi_209214148
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 11:40 schreef Shogo het volgende:
Ik kijk hier ook naar uit. Gewoon briljant dit en mooi dat Cleese de vinger in de pap heeft met de nieuwe serie, ben benieuwd! :D
Beetje voorbarig om dit nu al briljant te noemen. Als dit doorgaat denk ik dat na de eerste aflevering al de studio verstopt raakt van de giftige brieven. Of erger.

Ze moeten iets wat zo succesvol was en is, niet willen namaken, ze krijgen het toch nooit geëvenaard, laat staan overtroffen.
  Trouwste user 2022 zaterdag 20 mei 2023 @ 09:09:42 #40
7889 tong80
Spleenheup
pi_209215453
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 23:47 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Beetje voorbarig om dit nu al briljant te noemen. Als dit doorgaat denk ik dat na de eerste aflevering al de studio verstopt raakt van de giftige brieven. Of erger.

Ze moeten iets wat zo succesvol was en is, niet willen namaken, ze krijgen het toch nooit geëvenaard, laat staan overtroffen.
Dus er zijn twee Godfathers overbodig :?

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_209216355
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 09:09 schreef tong80 het volgende:

[..]
Dus er zijn twee Godfathers overbodig :?

:T
Appels en peren.
  Trouwste user 2022 zaterdag 20 mei 2023 @ 11:39:23 #42
7889 tong80
Spleenheup
pi_209216700
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 11:07 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Appels en peren.
Wat is het verschil :?

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_209216762
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 11:39 schreef tong80 het volgende:

[..]
Wat is het verschil :?

:T
De Godfather films zijn epische verhalen, dus bij uitstek geschikt om daar een vervolg/prequel van te maken.
Fawlty Towers is een anekdotische sitcom. Met veel scherpe dialoogjes en politiek incorrecte opmerkingen.
Daar stond John Cleese en zijn clubje destijds om bekend. Denk maar aan 'Life of Brian' om maar iets te noemen.
  Trouwste user 2022 zaterdag 20 mei 2023 @ 11:48:24 #44
7889 tong80
Spleenheup
pi_209216787
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 11:46 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
De Godfather films zijn epische verhalen, dus bij uitstek geschikt om daar een vervolg/prequel van te maken.
Fawlty Towers is een anekdotische sitcom. Met veel scherpe dialoogjes en politiek incorrecte opmerkingen.
Daar stond John Cleese en zijn clubje destijds om bekend. Denk maar aan 'Life of Brian' om maar iets te noemen.
'dialoogjes' 'clubje' :D Laat maar. :{

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_209216939
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 11:48 schreef tong80 het volgende:

[..]
'dialoogjes' 'clubje' :D Laat maar. :{

:T
Ja nou, ik vind Fawlty Towers ook geweldig hoor. Maar om hier nou zo'n hele discussie over te voeren dat zo'n briljante serie perse gereboot zou moeten worden.
Je voelt toch zelf ook wel dat dit nooit zo leuk kan zijn als het origineel?

Basil was destijds de verpersoonlijk van de Britse man; bekrompen, kortzichtig, dom, bevooroordeeld, arrogant, sexistisch, racistisch, preuts, schijnheilig, vrekkig, maar wel een ontzettend grote bek.
In feite wordt deze man/mentaliteit continue op de schop genomen.

Jij zou voor de gein eens de boeken moeten lezen van Tom Sharpe over de leraar Henry Wilt.
Ook briljante boeken die de Britse mentaliteit voortdurend belachelijk maakt op een scherpe sarcastische manier.

https://www.bol.com/nl/nl/f/wilt/9200000079749364/
  zaterdag 20 mei 2023 @ 12:09:04 #46
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_209216993
Wanneer wordt het uitgezonden?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 zaterdag 20 mei 2023 @ 12:27:41 #47
7889 tong80
Spleenheup
pi_209217159
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 12:03 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ja nou, ik vind Fawlty Towers ook geweldig hoor. Maar om hier nou zo'n hele discussie over te voeren dat zo'n briljante serie perse gereboot zou moeten worden.
Je voelt toch zelf ook wel dat dit nooit zo leuk kan zijn als het origineel?

Basil was destijds de verpersoonlijk van de Britse man; bekrompen, kortzichtig, dom, bevooroordeeld, arrogant, sexistisch, racistisch, preuts, schijnheilig, vrekkig, maar wel een ontzettend grote bek.
In feite wordt deze man/mentaliteit continue op de schop genomen.

Jij zou voor de gein eens de boeken moeten lezen van Tom Sharpe over de leraar Henry Wilt.
Ook briljante boeken die de Britse mentaliteit voortdurend belachelijk maakt op een scherpe sarcastische manier.

https://www.bol.com/nl/nl/f/wilt/9200000079749364/
Ik doe verder niks voor de gein. Ik haat de gein.

Tom Sharpe is leuk. Verder een derderangs John Irving. Wel lief dat je de moeite neemt om de humor van John Cleese uit te leggen.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 5 juni 2023 @ 17:43:56 #48
13148 Shogo
Psycho...
pi_209411658
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 23:47 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Beetje voorbarig om dit nu al briljant te noemen. Als dit doorgaat denk ik dat na de eerste aflevering al de studio verstopt raakt van de giftige brieven. Of erger.

Ze moeten iets wat zo succesvol was en is, niet willen namaken, ze krijgen het toch nooit geëvenaard, laat staan overtroffen.
Ik heb geen idee of het briljant wordt, maar in deze tijd dit maken is gewaagd en dat vind ik wel briljant. Wel hoop ik inderdaad dat de scherpe randjes worden opgezocht.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 15:27:20 #49
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_209464451
Los van of dit nog wel of niet zou kunnen in het Woke tijdperk vraag ik mij af of een serie uit het verleden die zoveel geprezen is zichzelf nog kan evenaren. Of dat het juist de glazen van diens eigen legacy zal ingooien. Kijk maar naar de reboot van Twin Peaks. Die had er niet per sé hoeven komen.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')