quote:
Op dinsdag 7 februari 2023 18:19 schreef Laralotte het volgende:Hallo allemaal.
Ik zit nu in mijn eerste jaar van mijn mbo4 verpleegkunde opleiding. Ik vind mijn opleiding erg leuk, maar ik heb zelf van chronische migraine. Daarnaast heb ik autisme en dyslexie.
Door mijn migraine heb ik een hoog verzuimpercentage. Mijn leraren hebben mij nu geadviseerd om te stoppen met mijn opleiding. Ze zeggen dat ik anders dit jaar toch een negatief bindend studieadvies ga krijgen.
Ik werk met jongeren en heb als begeleider veel contact met SLB'ers en teamdeskundigen bij een groot mbo. Een negatief bindend studieadvies kun je inderdaad krijgen maar als jij inzet toont en bereidheid om de opleiding te behalen dan is er vaak erg veel mogelijk.
quote:
Toen ik dit hoorde was ik het er eerst wel mee eens. Maar na een gesprek met mijn ouders begin ik toch te twijfelen.
Mijn ouders zeggen namelijk dat het misschien beter is om te kijken of ik langer over mijn opleiding kan gaan doen en dat school er ook voor zorgen dat ik de juiste ondersteuning krijg.
Dit lijkt mij inderdaad een goed idee. Heb je schoolmaatschappelijk werk? Anders zou het ook via de schoolarts kunnen maar neem in ieder geval contact op met één van beide. Zij kunnen jou helpen met de stap naar passend onderwijs. Opleidingen hebben vaak veel mogelijkheden voor extra ondersteuning, je kunt vaak langer doen over opleidingen of zaken meer in een eigen tempo doen. Vraag ook naar mogelijkheden voor trajecten binnen jouw school zoals bijv. een JIT-traject. O.i.d.
quote:
Als ik eerlijk ben heb ik dat tot op heden niet gekregen. Ik heb alleen te horen gekregen dat ik niet meer lessen mocht missen voor een bepaalde periode en dan heel hard moest werken om mijn achterstand in te halen. Maar dit kan ik niet, want ik kan niets doen aan mijn migraines. Juist deze aanpak zorgde ervoor dat ik veel stress kreeg en daardoor meer migraines gehad heb.
ik ben nu al weer bijna heel januari ziek geweest hierdoor. Ik durf namelijk ook niet meer naar school uit schaamte van mijn achterstand.
Mijn advies is om direct contact op te nemen met jouw school, SLB'er of vertrouwenspersoon/schoolarts en duidelijk maken wat er speelt. De opleiding zal nu mogelijk invullen dat je niet gemotiveerd bent terwijl er dus iets onderliggend speelt.
quote:
Ook zeggen ze dat ik mijn stage niet kan gaan halen en ze denken dat ik niet geschrikt ben voor deze opleiding, want ze hebben geen positief beeld van mij in dit beroepsveld.
Ik ben van mening dat ik de kans niet heb gehad om het te laten zien. Ook de leerplichtambtenaar blijft bij mij aandringen dat het beter is om mij uit te schrijven. Dan beter te worden en dan maar later te gaan kijken voor een opleiding die beter bij mij past.
Heb je al een startkwalificatie? Anders is het vrij bijzonder dat de leerplichtambtenaar dit zegt gezien je dan aangemeld wordt bij het RMC en daar alsnog richting een opleiding zal worden geholpen.
quote:
Ik dacht toen ik dat hoorde dat het goed was totdat mijn ouders mij er op wezen dat als ik mij nu uitschrijf ik nu al moet gaan nadenken over een nieuwe opleiding. Want de inschrijving sluit namelijk 1 mei voor aankomend schooljaar. Als ik dan dat mis, dan moet ik in principe 1.5 jaar wachten tot ik weer naar school kan.
Werken lukt me niet, ivm mijn hoofdpijnen.
Sluitingsdata voor opleidingen zijn vaak een indicatie. Ik heb meermaals jongeren ingeschreven in bijv. Augustus zonder probleem. Ideaal is het niet maar het kan gewoon.
quote:
Er wordt in de tussentijd volop onderzoek gedaan naar de orzaak van mijn migraines en hoe daar mee om te gaan, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt.
Nu is mijn vraag. Mag er een negatief binden studieadvies komen vanwege afwezigheid van ziekte? En mag dat nu ook al zo gedaan worden?
Ik vind niet dat ik genoeg begeleiding gehad heb. Docenten zeggen dat ik slecht samenwerk omdat ik slecht kan plannen. Maar daar heb ik hulp voor gevraagd maar niet gekregen. Slecht in plannen komt vanwege mijn autisme.
Dank jullie wel voor het meedenken.
Ik vind dat je vrij veel zaken in een post benoemd die niet geheel overeenkomen met waar jij aangeeft dat het negatieve studieadvies op gericht is.
Als je inderdaad vanwege louter migraine afwezig bent dan is dat geen voldoende grond vanuit de opleiding om je uit te schrijven. Een opleiding kan, zonder jouw toestemming, overgaan op een ambtshalve uitschrijving maar dan moeten zij aan de gemeente en leerplichtambtenaar kenbaar maken aan hun zorgplicht te hebben voldaan.
Je geeft daarnaast aan dat zij ook twijfelen aan jouw houding, inzet, planning en capaciteiten om samen te werken. Als zij dat vinden kun je dat betwisten maar daar ga je over in gesprek. Dan maak je een plan en werk je naar een bepaald doel.
Wat wil je zelf? De opleiding afmaken in eigen tempo? Dan raad ik je aan, zoals ik al zei, om naar schoolmaatschappelijk werk, de vertrouwenspersoon en/of de schoolarts te gaan. Maak een plan, ga in gesprek met de opleiding en kijk wat écht passend is bij je. Doorgaan met serieuze migraine klachten die mogelijk bij een duidelijke diagnose verholpen kunnen worden zodat je alsnog een opleiding kunt behalen lijkt mij een mooie stap. Aanmodderen kan ook voor veel stress zorgen dus volg vooral wat je zelf wilt en communiceer helder met alle partijen. Lukt je dat niet alleen dan moet je dat vooral ook met jouw ouders doen!