abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207891027
quote:
Uit een rapport van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) komt een schokkend beeld naar voren over de gang van zaken op zorgboerderij Aurora Borealis in Wedde (Groningen), waar mensen met een ernstige meervoudige beperking wonen.

Cliënten werden zowel lichamelijk als geestelijk mishandeld of gestraft als ze iets deden wat zorgpersoneel niet beviel, blijkt uit een vandaag gepubliceerd rapport.

Zo werd het hoofd van een cliënt met pindakaas ingesmeerd, waarna een hond hem aflikte en werd een cliënt in een sloot gezet. Ook werd iemand met zijn hoofd in de wc geduwd en gooiden zorgverleners zand in het bed van een cliënt omdat die de tuin niet goed zou hebben gewied.

Bij een andere cliënt werd een hele sinaasappel in z'n mond geduwd. Vervolgens werd hij aan z'n haren naar achter getrokken. Weer een andere cliënt werd buiten achter het raam gezet vanwege het maken van harde geluiden.
Lees verder:

https://nos.nl/artikel/24(...)ningse-zorgboerderij

Wat ik zo bizar vind is dat dit dus langere tijd door kan gaan door blijkbaar meerdere personeelsleden, die dus allemaal zo sadistisch zijn?
٩๏̯͡๏)۶
  dinsdag 7 februari 2023 @ 11:05:41 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_207891077
Gezellige boel daar.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 7 februari 2023 @ 11:07:37 #3
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_207891110
Wat voor achterlijke zorgverlener ben je dan 8)7
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_207891131
quote:
Cliënten werden zowel lichamelijk als geestelijk mishandeld of gestraft als ze iets deden wat zorgpersoneel niet beviel,
pi_207891133
Ik vraag me nu echt af wie er nu eigenlijk de mongolen zijn….. wat een klootzakken. En over een paar maanden werken dit soort types gewoon weer ergens anders in de zorg, want personeelstekorten. Triest.
U MAD?
pi_207891163
Even serieus, als je rare dingen verzint en uitvoert zoals iemand insmeren met pindakaas en zand in z'n bed strooien, ga je je toch afvragen wie nou de patient is en wie de verpleger. Of zou moeten zijn, in ieder geval.
  dinsdag 7 februari 2023 @ 11:13:21 #7
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_207891193
Ik vraag me af hoe je een sinasappel in iemand zijn mond krijgt :X
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
  dinsdag 7 februari 2023 @ 11:20:17 #8
396386 sturmpie
for night & nature
pi_207891264
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 11:09 schreef de_boswachter het volgende:
Ik vraag me nu echt af wie er nu eigenlijk de mongolen zijn….. wat een klootzakken. En over een paar maanden werken dit soort types gewoon weer ergens anders in de zorg, want personeelstekorten. Triest.
quote:
9s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 11:11 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Even serieus, als je rare dingen verzint en uitvoert zoals iemand insmeren met pindakaas en zand in z'n bed strooien, ga je je toch afvragen wie nou de patient is en wie de verpleger. Of zou moeten zijn, in ieder geval.
ik heb 'n aantal jaar in 'n BW (beschermde woonvorm) gewoond, mijn ervaring is dat 10% vd werknemers zelf patiënt is en die willen/kunnen vaak nergens anders werken dan in zorg/ggz omdat ze zelf zo gestoord zijn.
werken in zorg/ggz is voor dergelijke gestoorden een veilige haven, ze voelen zich thuis tussen zwakzinnigen en gaan zich vaak ook zwakzinnig gedragen omdat ze gestoord zijn en zich daar goed bij voelen oid. moeilijk uit te leggen wat die 'mensen' mankeert, ze zijn ziek en kiezen om te werken in de zorg omdat ze ziek zijn.

't is aan de collega's/teamleden de taak dergelijke rotte appels buiten te werken maar daar ontbreekt 't vaak aan wilskracht/organisatie oid ivm regeltjes/contract/functie e.d.

daarom is 't aan te raden mensen grondig te screenen/testen of ze wel/niet geschikt zijn om in de zorg te werken.

[ Bericht 2% gewijzigd door sturmpie op 07-02-2023 11:27:17 ]
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_207891302
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 11:20 schreef sturmpie het volgende:
ik heb 'n aantal jaar in 'n BW (beschermde woonvorm) gewoond, mijn ervaring is dat 10% vd werknemers zelf patiënt zijn en die kunnen vaak nergens anders werken dan in zorg/ggz omdat ze zelf zo gestoord zijn. 't is aan de collega's/teamleden de taak dergelijke rotte appels buiten te werken maar daar ontbreekt 't vaak aan wilskracht/organisatie oid ivm regeltjes/contract/functie e.d.
Zo herken ik het ook, echter is het vaak qua planning onmogelijk om de rotte appels er zo even uit te knikkeren, er is niet snel iemand vervangen, al lijkt dat soms wel zo...

Verder ben ik benieuwd wat fictie en of waarheid is en het zal zeker niet al het personeel betreffen, althans dat kan ik mij echt niet voorstellen... Ik volg dit dan ook met veel nieuwsgierigheid. Hoop wel dat al de cliënten beter gehuisvest gaan worden en ook extra psychologische hulp krijgen.
Just say hi!
pi_207891341
quote:
4s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 11:07 schreef aloa het volgende:
Wat voor achterlijke zorgverlener ben je dan 8)7
Een zorgverlener die goed zorgt voor zijn eigen portemonnee. Veel van die zorgondernemingen zijn alleen bedoeld om lekker geld te slurpen van de overheid
pi_207891371
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 11:01 schreef Ronald het volgende:

[..]
Lees verder:

https://nos.nl/artikel/24(...)ningse-zorgboerderij

Wat ik zo bizar vind is dat dit dus langere tijd door kan gaan door blijkbaar meerdere personeelsleden, die dus allemaal zo sadistisch zijn?
Na corona nog verbaasd zijn over wat groepsdruk doet. Bijzonder.
pi_207891537
Ik mag hopen dat die lui vervolgd worden. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  dinsdag 7 februari 2023 @ 11:51:21 #13
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_207891620
quote:
16s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 11:45 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik mag hopen dat die lui vervolgd worden. :{
Tegen de muur en dan bekogelen met sinaasappels })
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_207891936
Deze mensen mogen wel een speciaal celletje krijgen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 7 februari 2023 @ 12:50:06 #15
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207892387
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 11:31 schreef Nober het volgende:

[..]
Na corona nog verbaasd zijn over wat groepsdruk doet. Bijzonder.
Had jij daar corona voor nodig? :')

De mens is een kuddedier en de kudde is per definitie dom.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_207892630
Dit is toch geen nieuws meer? :@
Ik heb dit soort verhalen al vaak gehoord en gezien in documentaires.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  Trouwste user 2022 dinsdag 7 februari 2023 @ 13:12:58 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_207892702
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 11:01 schreef Ronald het volgende:

[..]
Lees verder:

https://nos.nl/artikel/24(...)ningse-zorgboerderij

Wat ik zo bizar vind is dat dit dus langere tijd door kan gaan door blijkbaar meerdere personeelsleden, die dus allemaal zo sadistisch zijn?
Daarom korreltje zout.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_207892811
Die lui hadden toch ook in het televisieprogramma Bed and Breakfast gezeten?
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 dinsdag 7 februari 2023 @ 13:38:18 #19
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_207892925
quote:
Duidelijk iemand met een zware beperking :7
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_207893009
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 13:23 schreef GS-Raw het volgende:
Die lui hadden toch ook in het televisieprogramma Bed and Breakfast gezeten?
?
U MAD?
pi_207893016
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 13:12 schreef tong80 het volgende:

[..]
Daarom korreltje zout.

:T
Mwaaa, er heerst wel een vreemd soort machtsmisbruik hoor.
Ik heb er ook wel beelden van gezien, die patiënten waren echt heel bang en werden opgesloten en dingen ontnomen.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_207893134
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 13:47 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
?
Edit; begin nu zelf te twijfelen of dit ze zijn. Weet het nagenoeg zeker…

[ Bericht 22% gewijzigd door GS-Raw op 07-02-2023 14:05:32 ]
pi_207893178
Je kunt je afvragen of dit wel 'mishandeling' is. Om te worden mishandeld, moet je immers ook kunnen beseffen hoe het is om 'goed' te worden behandeld. Is de intelligentie en zelfbewustzijn bij deze mensen daarvoor niet op een te laag niveau?
pi_207893319
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 14:02 schreef theunderdog het volgende:
Je kunt je afvragen of dit wel 'mishandeling' is. Om te worden mishandeld, moet je immers ook kunnen beseffen hoe het is om 'goed' te worden behandeld. Is de intelligentie en zelfbewustzijn bij deze mensen daarvoor niet op een te laag niveau?
Jij vind dan ook dat er geen sprake kan zijn van dierenmishandeling?
  dinsdag 7 februari 2023 @ 14:22:18 #25
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_207893373
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 11:20 schreef sturmpie het volgende:
ik heb 'n aantal jaar in 'n BW (beschermde woonvorm) gewoond, mijn ervaring is dat 10% vd werknemers zelf patiënt is en die willen/kunnen vaak nergens anders werken dan in zorg/ggz omdat ze zelf zo gestoord zijn.
werken in zorg/ggz is voor dergelijke gestoorden een veilige haven, ze voelen zich thuis tussen zwakzinnigen en gaan zich vaak ook zwakzinnig gedragen omdat ze gestoord zijn en zich daar goed bij voelen oid. moeilijk uit te leggen wat die 'mensen' mankeert, ze zijn ziek en kiezen om te werken in de zorg omdat ze ziek zijn.

't is aan de collega's/teamleden de taak dergelijke rotte appels buiten te werken maar daar ontbreekt 't vaak aan wilskracht/organisatie oid ivm regeltjes/contract/functie e.d.

daarom is 't aan te raden mensen grondig te screenen/testen of ze wel/niet geschikt zijn om in de zorg te werken.
In het land der blinden is eenoog koning.

Dit soort 'zorgverleners' kunnen in een dergelijke setting gedijen omdat de 'patienten' net een tikkie minder emotioneel begaafd zijn dan zij. Daardoor voelen de 'zorgverleners' zich ok. Dit type 'zorgverleners' hebben die minder begaafde mensen dus ook nodig om bevestiging en erkenning te krijgen dat ze zelf toch eigenlijk wel ok zijn. In tegenstelling tot wat ze vaak in hun privesituatie ervaren....

Het zijn de 'zorgverleners' die 'werken' vanuit hun projectie en mensen allerlei dingen aanpraten, dwingend zijn en hun eigen woede niet hebben uitgewekt, noch onder controle hebben. Dus als het in een dergelijke setting niet loopt zoals zij willen, dan ligt het altijd aan de patient die het dan moet ontgelden. En dat ontgelden loopt hier nogal uit de hand, maar in andere gevallen is het minder goed zichtbaar hoe destructief dit soort invloeden zijn.

Dit is dan ook 1 van de redenen dat mensen zo lang in psychische trajecten verblijven omdat ze vaak vleugellam gehouden worden. Als ze wel in hun kracht komen en de 'zorgverlener' lijken te gaan overtreffen (en de zorgverleners zich daardoor onzeker en ongemakkelijk gaan voelen) dan wordt de patient psychisch wel weer even onder geschoffeld. Maar het eind van het liedje is dat het altijd aan de patient ligt want zij zijn nou eenmaal de zorgverlener.....

[ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 07-02-2023 14:31:08 ]
pi_207893408
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 14:16 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Jij vind dan ook dat er geen sprake kan zijn van dierenmishandeling?
Dat kun je je inderdaad afvragen. Nog nauwkeuriger lijkt mij bij deze discussie het onderscheid maken tussen diersoorten. Hoe intelligenter, hoe redelijker het is om te zeggen dat je die dieren kunt mishandelen.
pi_207893723
Zorgcowboys, yippie ay yea.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 7 februari 2023 @ 15:38:34 #28
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207894090
Onderzoeksjournalist Alberto Stegeman had in oktober volgens de politie ook op de locatie opnames gemaakt, nadat meerdere betrokkenen zijn hulp hadden ingeschakeld. "Deze beelden zijn in bezit van de politie en vormen onderdeel van het onderzoek", zegt een woordvoerder van de politie.

Vragenuurtje in de Tweede kamer ging er vanmiddag ook over.
Lisa Westerveld (GroenLinks) stelde vragen erover aan de minister voor Langdurige Zorg en Sport over het bericht dat gehandicapte mensen werden mishandeld in een zorginstelling.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207894589
Uitspraak van de voorzieningenrechter in zaak Zorgboerderij Wedde

quote:
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (hierna: de inspectie) heeft naar aanleiding van een melding over een zorgboerderij in Wedde een onderzoek ingesteld. Er loopt ook een strafrechtelijk onderzoek naar de gang van zaken in deze instelling.

Rapport en aanwijzing van de inspectie
Het onderzoek van de inspectie heeft geleid tot een rapport en een aanwijzing (o.a. de verplichting om zorg te staken en die zorg over te dragen aan een andere zorgaanbieder). De inspectie heeft daarnaast aangekondigd het rapport openbaar te zullen maken (conform de verplichting in de Gezondheidswet). De instelling heeft de voorzieningenrechter verzocht om het besluit van de inspectie te schorsen in afwachting van het besluit op het bezwaar dat de instelling heeft gemaakt.

Ontbrekende stukken, maar geen reden om openbaarmaking tegen te houden
De voorzieningenrechter heeft op 6 februari jl. mondeling uitspraak gedaan. De voorzieningenrechter heeft vastgesteld dat de inspectie niet alle stukken heeft ingezonden die hebben meegewogen bij de besluitvorming (waaronder door Alberto Stegeman gemaakte beelden). Dat is een ernstig verzuim. Toch ziet de voorzieningenrechter na afweging van alle betrokken belangen geen reden om de aanwijzing te schorsen en/ of de openbaarmaking van het rapport tegen te houden.

https://www.rechtspraak.n(...)boerderij-Wedde.aspx

https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:RBNNE:2023:382
pi_207894789
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 14:22 schreef Tengano het volgende:

[..]
In het land der blinden is eenoog koning.

Dit soort 'zorgverleners' kunnen in een dergelijke setting gedijen omdat de 'patienten' net een tikkie minder emotioneel begaafd zijn dan zij. Daardoor voelen de 'zorgverleners' zich ok. Dit type 'zorgverleners' hebben die minder begaafde mensen dus ook nodig om bevestiging en erkenning te krijgen dat ze zelf toch eigenlijk wel ok zijn. In tegenstelling tot wat ze vaak in hun privesituatie ervaren....

Het zijn de 'zorgverleners' die 'werken' vanuit hun projectie en mensen allerlei dingen aanpraten, dwingend zijn en hun eigen woede niet hebben uitgewekt, noch onder controle hebben. Dus als het in een dergelijke setting niet loopt zoals zij willen, dan ligt het altijd aan de patient die het dan moet ontgelden. En dat ontgelden loopt hier nogal uit de hand, maar in andere gevallen is het minder goed zichtbaar hoe destructief dit soort invloeden zijn.

Dit is dan ook 1 van de redenen dat mensen zo lang in psychische trajecten verblijven omdat ze vaak vleugellam gehouden worden. Als ze wel in hun kracht komen en de 'zorgverlener' lijken te gaan overtreffen (en de zorgverleners zich daardoor onzeker en ongemakkelijk gaan voelen) dan wordt de patient psychisch wel weer even onder geschoffeld. Maar het eind van het liedje is dat het altijd aan de patient ligt want zij zijn nou eenmaal de zorgverlener.....
Ik herken dat echt niet, en ben toch meerdere keren opgenomen geweest. Er waren zeker mensen die in een langdurig traject zaten, maar die waren toch echt zwaar ziek.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_207895012
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 14:25 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dat kun je je inderdaad afvragen. Nog nauwkeuriger lijkt mij bij deze discussie het onderscheid maken tussen diersoorten. Hoe intelligenter, hoe redelijker het is om te zeggen dat je die dieren kunt mishandelen.
Onzin natuurlijk. Levende wezens die kunnen lijden, kunnen mishandeld worden. Dat heeft niks met intelligentie te maken.
  dinsdag 7 februari 2023 @ 17:06:41 #32
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_207895204
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 16:14 schreef Nober het volgende:
Uitspraak van de voorzieningenrechter in zaak Zorgboerderij Wedde
[ afbeelding ]
Ik ben wel benieuwd wat hier voor straf op gaat staan en hoe hoog ze in de boom gaan klimmen. Mensen die hier op een hoger niveau verantwoordelijk voor zijn zullen de dans wel weer ontspringen.
  dinsdag 7 februari 2023 @ 17:16:08 #33
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207895280
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 7 februari 2023 @ 17:18:27 #34
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_207895296
Wat is er trouwens wel bizar aan vind is dat daar dus (ongetwijfeld) een heel team heeft gewerkt die eigenlijk allemaal met die 'methodes' hebben ingestemd.

En ik moest bij dit artikel ook een beetje denken aan die film (op basis van een waargebeurd verhaal) "Das experiment".

https://nl.wikipedia.org/wiki/Das_Experiment
pi_207896164
Zorgondernemers die hun inkomen vergaren via PGB's. Dan krijg je dit soort uitwassen.
En dat ook nog op antroposofische basis, deze Aurora Borealis club. Dan ligt kromdenken wel om de hoek.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  dinsdag 7 februari 2023 @ 19:01:33 #36
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_207896249
Om in de bankwereld te mogen werken heb je verplicht WFT's nodig (startkwalificaties) voor elk aspect om er überhaupt te mogen werken en in de zorg kan je zo aan de slag, met zulke verhalen die van tijd tot tijd naar voren komen en waar iemand dus getraumatiseer door kan raken. Waar gaat dit mis..
With love :*
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 7 februari 2023 @ 19:04:32 #37
408813 crew  trein2000
pi_207896281
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 19:01 schreef girlnextdoor. het volgende:
Om in de bankwereld te mogen werken heb je verplicht WFT's nodig (startkwalificaties) voor elk aspect om er überhaupt te mogen werken en in de zorg kan je zo aan de slag, met zulke verhalen die van tijd tot tijd naar voren komen en waar iemand dus getraumatiseer door kan raken. Waar gaat dit mis..
Deze mensen hadden ook diploma's. Helaas heb je soms gewoon rotte appels. Waar ik mij vooral over verbaas is dat niemand (familie, cliënten of ander personeel) eerder aan de bel getrokken heeft en dit zo lang kan doorgaan.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_207896306
quote:
4s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 11:13 schreef aloa het volgende:
Ik vraag me af hoe je een sinasappel in iemand zijn mond krijgt :X
Als je de schil eraf haalt kun je hem in partjes uit elkaar halen en opeten, die zijn al voorgesneden ik doe het regelmatig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyaenidae op 07-02-2023 19:26:06 ]
pindazakje
  dinsdag 7 februari 2023 @ 19:37:20 #39
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_207896796
Ik vind trouwens wel dat lijfstraffen (voor de daders) hier veel passender zijn dan straks 2 weekjes taakstraf en 1 jaar ontzegging van je zorgbevoegdheid oid.
  dinsdag 7 februari 2023 @ 19:43:05 #40
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_207896927
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 19:04 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Deze mensen hadden ook diploma's. Helaas heb je soms gewoon rotte appels. Waar ik mij vooral over verbaas is dat niemand (familie, cliënten of ander personeel) eerder aan de bel getrokken heeft en dit zo lang kan doorgaan.
Het is een misvatting dat mensen met een diploma kundig zijn, of een normaal mens want er zijn zat compleet geschifte personen met diploma's.

Ik denk dat het ook zo een beetje is gegaan met dat misbruik in de kerk. Dat niemand er iets van zei of iets aan deed want de pastoor is een autoriteit waar je niet aan mag tornen.

Die cultuur heerste ook bij piloten en dat heeft een vliegramp op Tenerife veroorzaakt.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_207896929
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 16:50 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Onzin natuurlijk. Levende wezens die kunnen lijden, kunnen mishandeld worden. Dat heeft niks met intelligentie te maken.
Het heeft alles met intelligentie te maken.
pi_207896940
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 19:43 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het heeft alles met intelligentie te maken.
Vertel?
  dinsdag 7 februari 2023 @ 19:44:45 #43
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_207896970
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 19:43 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het heeft alles met intelligentie te maken.
Zelfs de domste wezens weten wat leed is.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_207896999
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 19:44 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Zelfs de domste wezens weten wat leed is.
Nee, hoor. Daarvoor is zelfbewustzijn nodig. Weten dat je bestaat. Je kunt wel alles wat leeft, pijn doen. Maar in hoeverre is er sprake van mishandeling, als datgene wat je pijn doet geen zelfbewust heeft?
  dinsdag 7 februari 2023 @ 19:46:55 #45
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_207897016
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 19:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nee, hoor. Daarvoor is zelfbewustzijn nodig. Weten dat je bestaat. Je kunt wel alles wat leeft, pijn doen. Maar in hoeverre is er sprake van mishandeling, als datgene wat je pijn doet geen zelfbewust heeft?
Zelfbewustzijn is niet nodig om pijn te voelen.

Ik hoop dat ik dat niet hoef uit te leggen.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_207897044
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 19:46 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Zelfbewustzijn is niet nodig om pijn te voelen.

Ik hoop dat ik dat niet hoef uit te leggen.
'Mishandeling is het toebrengen van letsel aan een ander door het opzettelijk benadelen van diens gezondheid.'

Wat nou als iets of iemand helemaal niet weet/begrijpt dat die 'benadeeld' wordt?
  dinsdag 7 februari 2023 @ 19:48:45 #47
338319 ZarB
Piña colada
pi_207897057
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 19:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nee, hoor. Daarvoor is zelfbewustzijn nodig. Weten dat je bestaat. Je kunt wel alles wat leeft, pijn doen. Maar in hoeverre is er sprake van mishandeling, als datgene wat je pijn doet geen zelfbewust heeft?
https://www.encyclo.nl/begrip/mishandeling

Mishandeling heeft niks te maken met het bewustzijn of de interpretatie die de ontvanger eraan geeft. Het gaat om het gedrag van degene die het uitvoert.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  dinsdag 7 februari 2023 @ 19:49:33 #48
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_207897075
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 19:48 schreef theunderdog het volgende:

[..]
'Mishandeling is het toebrengen van letsel aan een ander door het opzettelijk benadelen van diens gezondheid.'

Wat nou als iets of iemand helemaal niet weet/begrijpt dat die 'benadeeld' wordt?
Wat nou als de primaire taak van het hebben van een zenuwstelsel is het aangeven waar dingen fout gaan?
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_207897107
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 19:49 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Wat nou als de primaire taak van het hebben van een zenuwstelsel is het aangeven waar dingen fout gaan?
Zo ongeveer elk levend wezen heeft een zenuwstelsel. Als je dit echt meent, dan dien je mishandeling van welk diersoort dan ook even waar te straffen als mishandeling van een medemens.
  dinsdag 7 februari 2023 @ 19:51:02 #50
338319 ZarB
Piña colada
pi_207897115
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 19:48 schreef theunderdog het volgende:

[..]
'Mishandeling is het toebrengen van letsel aan een ander door het opzettelijk benadelen van diens gezondheid.'

Wat nou als iets of iemand helemaal niet weet/begrijpt dat die 'benadeeld' wordt?
Dan is het nog steeds mishandeling. Zo wordt dat gedrag gelabeld. Je brengt nog steeds iemand letsel toe.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')