abonnement Unibet Coolblue
pi_207878012
We zitten met een luxe-probleem...

Ik ga met mijn vriendin een huis kopen. Mijn huis wordt verkocht. Nieuwe woning is goedkoper dan mijn huidige woning, dus ik zou het zelfs alleen kunnen kopen; financiering is geen probleem.
Mijn vriendin heeft ook een huis, in het instap segment. Er staat nog een kleine lening open, maar die kan zo afgelost worden. Als zij haar huis verkoopt en dit in ons gezamenlijke hui steekt, dan houden we een zeer kleine hypo over.
Ons nieuwe huis in compleet spic en span en up to date, daar hebben we de komende 10-15 jaar niks te updaten of wensen. In die situatie blijft er maandelijks fors veel geld over en moeten we dus na gaan denken hoe we dit gaan investeren. We zijn geen types voor dure vakanties of dure auto's.

Een optie waar me nog aan het denken zijn is haar huis verhuren. Eventueel zou dit wellicht voor 1 van onze kinderen later een leuke optie kunnen zijn, maar dat is pas over ca 10 jaar of later. Als je dan huurders langdurig er in hebt, dan heb je hier dus niks aan.
Met kortlopende huur (max 2 jaar), krijg je een hoop verschillende mensen er in, meer kans dat je huis uitgeleefd wordt en bijvoorbeeld wanbetalers.
Ik neig er dus naar om optie verhuren puur als investering te zien. We hebben dan vermogen daar geparkeerd en dat levert maandelijks geld op.

Vraag 1: wat voor opbrengst is realistisch?
Stel je krijgt 1000 euro bruto, wat blijft daarvan over? Box 3 valt denk ik mee, want we hebben dan een hypo op ons gezamenlijke huis er tegen over. Wel belastingen, verzekeringen, onderhoud. Wat is gangbaar om mee te rekenen?

Vraag 2: wat zouden jullie doen?
pi_207878141
Dat verhuren lijkt mij niks..altijd weer gezeik..dit kapot of zo, en met de huidige mentaliteit van mensen..dont be gentle its a rental.

Gewoon aandelen kopen..
Ik zwaai naar dieren.
  maandag 6 februari 2023 @ 13:30:10 #3
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_207878240
Ik zou het verkopen want ik heb geen zin in gezeik en de kans op gezeik is groter bij verhuur dan bij verkoop.
Ben het ook niet eens met huizen als investering, maargoed, dat is ook maar een mening.
pi_207878311
Verkopen, beiden minder werken en veel reizen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 6 februari 2023 @ 13:37:56 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207878340
ik hoor van veel mensen die een of meerdere huizen verhuren dat de lol daarvan de komende tijd verdwijnt.

uit mijn hoofd:
huurinkomsten gaan naar box 1, dus niet meer belastingvrij.

waardestijging is nu nog onbelast. In de toekomst niet meer.
Tot nooit .......
pi_207878344
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 13:13 schreef Grublit het volgende:

Vraag 1: wat voor opbrengst is realistisch?
Stel je krijgt 1000 euro bruto, wat blijft daarvan over? Box 3 valt denk ik mee, want we hebben dan een hypo op ons gezamenlijke huis er tegen over. Wel belastingen, verzekeringen, onderhoud. Wat is gangbaar om mee te rekenen?

Vraag 2: wat zouden jullie doen?
1) Neen, de hypotheek op jullie huidige huis staat in box1, en de verhuurhuis in box 3.

2) Verkopen, of als studentenwoning inrichten. Dan weet je zeker dat ze na een tijdje verdwijnen, heb je meer huuropbrengst en hoef je alleen extern onderhoud te verrichten. Intern alles aftimmeren met spaanplaat en t.z.t. haal je de originele details weer tevoorschijn. Zoniet, dan verkopen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207879312
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 13:38 schreef blomke het volgende:

[..]
1) Neen, de hypotheek op jullie huidige huis staat in box1, en de verhuurhuis in box 3.

2) Verkopen, of als studentenwoning inrichten. Dan weet je zeker dat ze na een tijdje verdwijnen, heb je meer huuropbrengst en hoef je alleen extern onderhoud te verrichten. Intern alles aftimmeren met spaanplaat en t.z.t. haal je de originele details weer tevoorschijn. Zoniet, dan verkopen.
1) If that, aangezien ze allebei een forse overwaarde/eigen woning reserve hebben hebben ze geen recht op HRA. Schuld zal dan i.d.d. wel in Box 3 vallen.

2) als je wil gaan verhuren begint dat met het WWS punten stelsel, begin die eens in te vullen en zie in hoeverre je aan voldoende punten komt:
https://checkjeprijs.huur(...)fstandige-woonruimte

3) check dan eventueel bij de VVE of die er problemen mee hebben.
pi_207879433
Ow en waar moet je rekening mee houden ?
2% van de WOZ waarde belasting
Extra kosten voor de (nieuwe) opstal verzekering
Constante kosten in de vorm van WOZ eigenaren deel
Onderhoud aan CV en andere zaken
Wanbetalers
Nieuwe WWS punten stelsel
Energielabel eisen
Aanpassingen in de woning nav "van het gas af"

Als je geen VVE hebt voor onderhoud, reken dan om te beginnen met 0,5% van de WOZ waarde voor onderhoud.
pi_207880444
Er is en wordt flink ingegrepen om verhuren van vastgoed onaantrekkelijker te maken door het rendement te verlagen. Zie oa hier
https://12ft.io/proxy?q=h(...)an-verkopen-a4154463
pi_207881353
Verhuren is passé. Als je er geen 5% netto/jaar op scoort vind ik het waardeloos!

Weet ook dat je bij huren ook nadelen hebt:
- Tijd dat het leeg staat, ontvang je niets
- Er gaat elk jaar wel iets stuk, als eigenaar moet jij die kosten dragen en huurders zijn doorgaans ook niet erg voorzichtig (je moet om de 10 jaar schilderen enz.)
- Als je pech hebt betalen ze niet, of steeds te laat waardoor je elke maand mag lopen bellen/mailen en vragen of ze het huurgeld niet vergeten betalen

Ook niet te vergeten... In je familiekring wordt je gezien als de eigenaar met 2 of meerdere huizen en als er dan eens iemand in de familie dakloos wordt, een huis zoekt dan ben jij het aanspreekpunt en vaak willen ze het dan ook nog eens aan een vriendenprijsje.
Als je dan in gedachten hebt van 'Met 2% winst op jaarbasis kan ik leven' dan is het opeens ook veel te duur als je een woning verhuurt en wordt je aanzien als de geldmaniak. Echt een hoop gezeik als een familie of vrienden op afkomen!

Ik ben er mee gekapt!
Cindy De Vuyst
  maandag 6 februari 2023 @ 18:20:51 #11
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207882065
Verhuren is alleen leuk bij meerdere pandjes imho

Poen eruit en deels veilig beleggen, en van de rest nu lol hebben?

80 zijn en rijk is ook maar meh als je alleen nog fit genoeg bent voor de bingo.
Dum de dum
pi_207931240
lastig...
Weet niet of het echt zo kut gemaakt gaat worden voor verhuurders..
  vrijdag 10 februari 2023 @ 09:23:20 #13
189961 ex
aperture science
pi_207932243
Verkopen en alles in Meesman (en een klein bedrag nemen voor wat leuks). Verhuren is niet leuk meer tegenwoordig.
The cake is a lie!
pi_207932266
Als er geen hypotheek meer op zit, kan verhuren best leuk zijn.

Ligt natuurlijk aan de locatie en type pand.

Hoe lang hebben jullie een relatie.
Je kan de woning ook zien als een backup voor als jullie relatie verbreekt. En nieuwe huis gewoon lekker op jouw naam.
Eerst denken, dan typen
  vrijdag 10 februari 2023 @ 09:28:31 #15
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_207932308
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 13:22 schreef Geerd het volgende:
Dat verhuren lijkt mij niks..altijd weer gezeik..dit kapot of zo, en met de huidige mentaliteit van mensen..dont be gentle its a rental.

Gewoon aandelen kopen..
Ik heb het ondergebracht bij een verhuurmakelijk, kosten 1 maand huur en 50 euro per maand en dan nemen alles over.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_207932372
Officieel om te verhuren zou ik de hypotheek aflossen als dat mogelijk is, als je zegt dat het een klein bedrag is. Dat hangt natuurlijk ook nog af van wat je nog mag aflossen maximaal of dat je dan de hypotheek moet gaan openbreken.

Als je het gaat openbreken met de huidige rentes, kijkt of het dan waard is om het over te zetten naar een Verhuurdershypotheek. Bijvoorbeeld bij de Rabobank, dat duurt nog wel even.

Kijk dan ook of je met de nieuwe regels van Hugo uitkomt wat betreft huur. Anders zit je vast aan een maximale huur, dat wordt bepaald door het aantal punten van woningwaarderingssysteem. Die zou je dan ook nog moeten inventariseren.

Mits mogelijk en het binnen jullie risicoprofiel ligt, zou ik het aanraden. Woonruimte is altijd nodig, onafhankelijk van de woningprijzen. Kijk wenof het voor jullie nu rendabele is en wat ervoor nodig is om het rendabel te krijgen en per wanneer.
  vrijdag 10 februari 2023 @ 09:52:44 #17
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_207932578
Heb hier eens naar gekeken.
Je moet het huis helemaal aflossen of een verhuur hypotheek er op nemen.
En voor beide gevallen stopt de huidige hypotheek eerder dan gepland en levert je vaak een boete op die zomaar 20k-40k kan zijn.
Die jullie zelf moeten ophoesten.

Als zij een instaphuisje heeft moet je checken of ze geen gebruik heeft gemaakt van startersleningen waarbij allerlei voorwaarden aan zitten.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')