abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207869380
Ik heb een flyback transformator van een oude TV. De hoogspanningspoel staat in serie met een HV diode (blijkt oa uit het feit dat m'n multimeter de weerstand niet kan meten), die zit in de behuizing en het geheel is gepot (volgegoten met resin of iets dergelijks), is dus niet te verwijderen. De uitgangsspanning, gemeten met een 1Mohm/200Mohm spanningsdeler en de multimeter op VDC is zo'n 8 kV. Geen idee of dat dat het piek of RMS voltage is. Normaal gezien is de uitgang een zaagtandsignaal, de piekspanning zou meer dan 8kV kunnen zijn.

Een spanningsbron die wisselspanning levert kan je met een Cockcroft-Walton voltage multiplier verhogen tot in theorie N maal het peak to peak ingangsvoltage, met N = het aantal stages (elke stage bevat 2 condensatoren en 2 diodes).



Dat werkt ook als de bron pulserende gelijksspanning levert, bvb als de uitgangsspanning (bovenaan, dus waar C1 verbonden is) varieert tussen 0 en -100V: bij -100V wordt C1 opgeladen, bij 0V staat de linkerzijde van C1 (C1L) op 0V (tov de aarde), de rechterzijde (C1R) op +100V. C2L = 0V (want verbonden met de aarde) en C2R is via D2 verbonden met + 100V, dus wordt C2 opgeladen, na een voldoende aantal cycli staat er (bijna) 100V over zowel C1 als C2. Als Vi = -100V staat C1R op 0V en C2R op +100V, dus wordt C3 opgeladen via D3. Hetzelfde zal ook met C4 gebeuren, waardoor Vo uiteindelijk 200V wordt.

Maar dat werkt enkel als C1L effectief op 0V komt wanneer Vi=0. Wanneer Vi een spanningsbron in serie met een diode is geldt dat niet: de diode zal sperren waardoor C1L op -100V kan blijven bij Vi=0, en C2 zal niet opgeladen worden.

De spannng kan wel verhoogd worden met een Marx generator, want die heeft enkel een DC voeding nodig:



De weerstanden kunnen eventueel door inductors, diodes of een combinatie (diode + weerstand) vervangen worden.De condensatoren laden op tot de ingangsspanning Vi, de vonkbruggen (spark gap) hebben een doorslagspanning iets groter dan Vi (maar kleiner dan 2Vi), als de eerste vonkbrug getriggerd wordt komen de twee condensatoren aan weerszijden in serie te staan, waardoor het voltage over de volgende vonkbrug hoger wordt dan de doorslagspanning, die slaat ook door en al de andere vonkbruggen volgen. Alle condensatoren komen in serie, waardoor een spanning van N*Vi over de belasting komt te staan.

Maar een Marx generator geeft enkel pulsen, het kan geen HV DC leveren.

Mijn vraag: is er een multiplier die de uitgangsspanning van een flyback transformator met ingebouwde gelijkrichter efficient kan verhogen? De Cockcroft-Walton werkt in een simulatie vrij redelijk wanneer ik een weerstand over Vi zet. Misschien is dat de beste oplossing, of heeft iemand een beter idee?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  Moderator zondag 5 februari 2023 @ 19:29:51 #2
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_207870407
Boostconverter een optie? Om wat voor vermogens gaat het eigenlijk?
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_207870912
Ff offtopic, ik heb dus totaal geen idee waar je het over hebt. Respect man dat je dit allemaal hebt moeten leren!
pi_207871620
Wat wil je met die trafo doen? Een Cockcroft-Walton kan de spanning verhogen, maar dat is alleen bruikbaar als referentiespanning. Je kunt er geen vermogen uithalen.
Een 220-240-trafo ervoor zou de ingangsspanning iets kunnen verhogen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_207873500
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2023 19:29 schreef Plompzakker het volgende:
Boostconverter een optie? Om wat voor vermogens gaat het eigenlijk?
Een boost converter lijkt me moeilijk, dan zou ik een transistor moeten hebben die 8000V kan schakelen. Vermogen zal maximaal zo'n 30 a 50V zijn.

Heb nog wat meer simulaties gedaan, een pull-up weerstand lijkt de ideale oplossing, heeft blijkbaar weinig effect op de uitgangsspanning (in vergelijking met een gewone flyback, dus zonder diode en zonder pull-up weerstand).
Zal waarschijnlijk wel moeten testen om de optimale waarde te vinden. Heb HV diodes besteld, die zouden volgende week moeten aankomen.

De condensatoren ga ik zelf maken met aluminiumfolie en plastic folie (ofwel lamineer "pouches", ofwel transparanten (voor een overhead projector)), op een stevige glasplaat. Dat wordt nog vrij lastig, heb één condensator gedaan en het was moeilijk om alle stroken en vellen precies op de juiste plaats te leggen en te houden (het verschuift erg makkelijk), nu wil ik er acht tegelijk doen, en waarschijnlijk nog eens acht op een tweede glasplaat.

Hmmm, misschien is het beter om ze toch afzonderlijk te maken, maar dan moet ik meer verbindingen maken (ik zou de aluminium stroken laten doorlopen zodat de uiteinden de platen van twee naast elkaar liggende condensatoren vormen).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_207873801
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2023 21:07 schreef Ridocar het volgende:
Wat wil je met die trafo doen? Een Cockcroft-Walton kan de spanning verhogen, maar dat is alleen bruikbaar als referentiespanning. Je kunt er geen vermogen uithalen.
Een 220-240-trafo ervoor zou de ingangsspanning iets kunnen verhogen.
Is bedoeld om röntgenstralen op te wekken. Dat kan je doen met een voldoende hoog voltage en bvb een vacuum gloeilamp (aluminium folie op de bovenkant van de lamp aanbrengen, tegen het glas dus, en daar de + aan verbinden, de contacten van de lamp aan de -). Elektronen van de gloeidraad komen los, worden versneld door de spanning en botsen tegen het glas, als de snelheid (die afhangt van de spanning) hoog genoeg is komt er rontgenstraling vrij. Ofwel doordat een elektron uit de binnenste schil van een atoom geslagen wordt (karakteristieke rontgenstraling), bij glas zal dat meestal een siliciumatoom zijn, die stralen zijn te zwak om door het glas te gaan; ofwel doordat het elektron afgeremd wordt door een atoomkern (Bremsstrahlung), die stralen kunnen maximaal de energie van het elektron hebben. Als je 90 kV aanlegt kan de straling maximaal een energie hebben van 90 keV (kiloelektronvolt). Wat voldoende is om door het glas te gaan.

Een aluminium plaat van 2.26 mm dikte zal bij straling van 50 keV de helft van de stralen tegenhouden. Maar bij een gebruikt voltage van 50 kV zal meer dan de helft tegengehouden worden, omdat de meeste stralen geen energie van 50 keV zullen hebben.

Bvb: energieverdeling van de stralen bij een voltage van 100kV, wanneer de elektronen op een doelwit van wolfraam (tungsten) geschoten worden:

Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_207873822
Even een tvp, zit toevallig met precies hetzelfde probleem.
-nee-
pi_207873825
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 00:26 schreef Marsenal het volgende:
Even een tvp, zit toevallig met precies hetzelfde probleem.
Wat ben je aan het maken?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_207873832
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 00:28 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Wat ben je aan het maken?
Ik heb werkelijk waar geen idee maar daarom zit ik ook muurvast.
-nee-
pi_207873897
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 00:32 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Ik heb werkelijk waar geen idee maar daarom zit ik ook muurvast.
Informatie verzamelen omdat je geen ideeën hebt? Daar heb ik soms last van.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 07:39:18 #11
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_207874376
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 23:21 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Een boost converter lijkt me moeilijk, dan zou ik een transistor moeten hebben die 8000V kan schakelen. Vermogen zal maximaal zo'n 30 a 50V zijn.

Heb nog wat meer simulaties gedaan, een pull-up weerstand lijkt de ideale oplossing, heeft blijkbaar weinig effect op de uitgangsspanning (in vergelijking met een gewone flyback, dus zonder diode en zonder pull-up weerstand).
Zal waarschijnlijk wel moeten testen om de optimale waarde te vinden. Heb HV diodes besteld, die zouden volgende week moeten aankomen.

De condensatoren ga ik zelf maken met aluminiumfolie en plastic folie (ofwel lamineer "pouches", ofwel transparanten (voor een overhead projector)), op een stevige glasplaat. Dat wordt nog vrij lastig, heb één condensator gedaan en het was moeilijk om alle stroken en vellen precies op de juiste plaats te leggen en te houden (het verschuift erg makkelijk), nu wil ik er acht tegelijk doen, en waarschijnlijk nog eens acht op een tweede glasplaat.

Hmmm, misschien is het beter om ze toch afzonderlijk te maken, maar dan moet ik meer verbindingen maken (ik zou de aluminium stroken laten doorlopen zodat de uiteinden de platen van twee naast elkaar liggende condensatoren vormen).
Wat staat er op je ingang? Gewoon 230V AC.
Als je iets van controle over je ingang hebt kun je misschien aan de primaire kant van je transformator schakelen? Om een flyback converter te maken waarmee je met duty cycle de uitgangsspanning kunt reguleren. Alleen een stabiele regelloop maken gaat dan ook niet eenvoudig zijn denk ik. Voor deze spanningen zijn controllers IC's hiervoor ook niet zomaar te krijgen denk ik.
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_207875288
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 07:39 schreef Plompzakker het volgende:

[..]
Wat staat er op je ingang? Gewoon 230V AC.
Als je iets van controle over je ingang hebt kun je misschien aan de primaire kant van je transformator schakelen? Om een flyback converter te maken waarmee je met duty cycle de uitgangsspanning kunt reguleren. Alleen een stabiele regelloop maken gaat dan ook niet eenvoudig zijn denk ik. Voor deze spanningen zijn controllers IC's hiervoor ook niet zomaar te krijgen denk ik.
Nee, ik gebruik zo'n schakeling:


Primaire en feedback spoel zijn elk 6 windingen, de MOSFET is een IRFZ24, de weerstand aan de gate is 150 ohm. De voeding is 10 a 15V, kan niet veel hoger want VGS moet kleiner dan 20V blijven.

Is makkelijker dan de ingebouwde primary te gebruiken, want dan zou ik inderdaad met een hoger voltage moeten werken.
Het circuit oscilleert op 63 kHz.
Net effe met een schakelende voeding van 12V 2.5A geprobeerd, blijkbaar trok het circuit te veel stroom want het ging voortdurend (2 a 3 keer per seconde) aan en uit. Gaf wel veel langere vonken, ze ontstaken reeds op een afstand van zo'n 2 cm, wanneer ik 8 AA NiMH batterijen gebruik is het minder dan een centimeter. Waarschijnlijk omdat de voeding condensatoren aan de uitgang heeft, of misschien is de spanningsval over de batterijen erg groot.

Oeps, net met een PC voeding (12V 24A) geprobeerd. Werkte even, daarna niets meer. Ik meet nu een weerstand van minder dan een kilo-ohm tussen gate en source, blijkbaar is m'n tweede MOSFET ook gesneuveld. Gelukkig heb ik er vorige week 8 besteld, maar ze zijn nog niet aangekomen. Even een BJT zoeken...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 10:10:49 #13
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_207875728
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 09:31 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Nee, ik gebruik zo'n schakeling:


Primaire en feedback spoel zijn elk 6 windingen, de MOSFET is een IRFZ24, de weerstand aan de gate is 150 ohm. De voeding is 10 a 15V, kan niet veel hoger want VGS moet kleiner dan 20V blijven.

Is makkelijker dan de ingebouwde primary te gebruiken, want dan zou ik inderdaad met een hoger voltage moeten werken.
Het circuit oscilleert op 63 kHz.
Net effe met een schakelende voeding van 12V 2.5A geprobeerd, blijkbaar trok het circuit te veel stroom want het ging voortdurend (2 a 3 keer per seconde) aan en uit. Gaf wel veel langere vonken, ze ontstaken reeds op een afstand van zo'n 2 cm, wanneer ik 8 AA NiMH batterijen gebruik is het minder dan een centimeter. Waarschijnlijk omdat de voeding condensatoren aan de uitgang heeft, of misschien is de spanningsval over de batterijen erg groot.

Oeps, net met een PC voeding (12V 24A) geprobeerd. Werkte even, daarna niets meer. Ik meet nu een weerstand van minder dan een kilo-ohm tussen gate en source, blijkbaar is m'n tweede MOSFET ook gesneuveld. Gelukkig heb ik er vorige week 8 besteld, maar ze zijn nog niet aangekomen. Even een BJT zoeken...
Wat heb je aan de gate van je mosfet hangen? Heb trouwens niet de gelegenheid om het filmpje te kijken
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_207876493
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 10:10 schreef Plompzakker het volgende:

[..]
Wat heb je aan de gate van je mosfet hangen? Heb trouwens niet de gelegenheid om het filmpje te kijken
Een weerstand van 150 ohm tussen gate en feedback spoel. De screenshot van het filmpje toont de essentie: spoel van 2x 6(?) windingen rond het ferriet frame aan de buitenkant, het ene uiteinde ervan (de primary) aan de drain, het andere uteinde (de feedback spoel) via een 150 ohm weerstand aan de gate, de middelste aftakking aan V+. De source van de MOSFET aan V-.

De MOSFET die ik gebruikte had nota bene ingebouwde zenerdiodes om de gate te beschermen. :{
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 11:44:10 #15
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_207876691
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 11:30 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Een weerstand van 150 ohm tussen gate en feedback spoel. De screenshot van het filmpje toont de essentie: spoel van 2x 6(?) windingen rond het ferriet frame aan de buitenkant, het ene uiteinde ervan (de primary) aan de drain, het andere uteinde (de feedback spoel) via een 150 ohm weerstand aan de gate, de middelste aftakking aan V+. De source van de MOSFET aan V-.

De MOSFET die ik gebruikte had nota bene ingebouwde zenerdiodes om de gate te beschermen. :{
Wat je zou kunnen doen is in plaats van de feedback spoel te gebruiken zelf een controller maken voor de gate van je mosfet. Dan heb je zelf controle over de duty cycle en dus je output voltage.
Er zijn dan wel weer genoeg dingen in rekening mee te houden zoals het stabiel krijgen van je loop wat vaak ook nog complex is om goed te doen. En waarschijnlijk zul je dan de frequentie ook zo willen kiezen dat je transformator niet in verzadiging komt.
Bovendien zul je waarschijnlijk met wat software aan de gang moeten daarvoor, ik weet niet hoe handig je daarmee bent.
Edit: voor een primaire kant van 12V DC is waarschijnlijk wel een IC te vinden die dat voor je doet
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_207884349
quote:
18s.gif Op maandag 6 februari 2023 11:44 schreef Plompzakker het volgende:

[..]
Wat je zou kunnen doen is in plaats van de feedback spoel te gebruiken zelf een controller maken voor de gate van je mosfet. Dan heb je zelf controle over de duty cycle en dus je output voltage.
Er zijn dan wel weer genoeg dingen in rekening mee te houden zoals het stabiel krijgen van je loop wat vaak ook nog complex is om goed te doen. En waarschijnlijk zul je dan de frequentie ook zo willen kiezen dat je transformator niet in verzadiging komt.
Bovendien zul je waarschijnlijk met wat software aan de gang moeten daarvoor, ik weet niet hoe handig je daarmee bent.
Edit: voor een primaire kant van 12V DC is waarschijnlijk wel een IC te vinden die dat voor je doet

Lol, ik had die laatste mosfet uit een arduino gestuurde buck converter gehaald (gemaakt toen ik een regelbare voeding voor een peltier koeler nodig had). Met enkele aanpassingen (diode en condensator verwijderen, de spoel vervangen door de primary, en de uitgang kortsluiten) was dat precies wat jij beschrijft.
Misschien geen slecht idee, de output kunnen regelen zou handig zijn.

Maar ik dacht dat de turn-off snelheid die een feedback winding oplevert moeilijk te evenaren is met een gewone gate driver (zoals een BJT totem pole). Kan me vergissen, misschien verwar ik het met iets anders.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_207884421
Een flyback transformator is meestal een pulsed-DC bron. Een Cockcroft-Walton voltage multiplier zal hierdoor waarschijnlijk niet goed werken, omdat de diode in serie met de hoogspanningspoel zal sperren waardoor de linkerzijde van de eerste capacitor op een negatieve spanning zal blijven staan bij 0V ingangsspanning. Een oplossing kan zijn om een weerstand over de ingangsspanning te zetten, maar dit zal waarschijnlijk niet efficient zijn.

Een Marx generator is een mogelijke optie, omdat deze enkel een DC voeding nodig heeft. Echter, een Marx generator geeft enkel pulsen, dus de uitgangsspanning is niet constant.

Er zijn mogelijk andere manieren om de uitgangsspanning van een flyback transformator te verhogen, maar dit zou nader onderzocht moeten worden en is wellicht complex. Het is misschien verstandig om een expert te raadplegen als je meer specifieke informatie nodig hebt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 7 februari 2023 @ 08:20:56 #18
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_207889305
quote:
16s.gif Op maandag 6 februari 2023 20:05 schreef FlippingCoin het volgende:
Een flyback transformator is meestal een pulsed-DC bron. Een Cockcroft-Walton voltage multiplier zal hierdoor waarschijnlijk niet goed werken, omdat de diode in serie met de hoogspanningspoel zal sperren waardoor de linkerzijde van de eerste capacitor op een negatieve spanning zal blijven staan bij 0V ingangsspanning. Een oplossing kan zijn om een weerstand over de ingangsspanning te zetten, maar dit zal waarschijnlijk niet efficient zijn.

Een Marx generator is een mogelijke optie, omdat deze enkel een DC voeding nodig heeft. Echter, een Marx generator geeft enkel pulsen, dus de uitgangsspanning is niet constant.

Er zijn mogelijk andere manieren om de uitgangsspanning van een flyback transformator te verhogen, maar dit zou nader onderzocht moeten worden en is wellicht complex. Het is misschien verstandig om een expert te raadplegen als je meer specifieke informatie nodig hebt.
Leuk om te zien dat jij ook verstand van dingen hebt :)
Een pulserende uitgangsspanning zou denk ik in principe geen probleem hoeven zijn als je genoeg capaciteit aan de uitgang hebt om af te vlakken. Dat doe je bij een simpele buck converter ook.
Je load moet dan alleen niet te hoog zijn zodat niet alle lading uit de condensatoren getrokken wordt tijdens de off state
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_207908510
quote:
16s.gif Op maandag 6 februari 2023 20:05 schreef FlippingCoin het volgende:
Een flyback transformator is meestal een pulsed-DC bron. Een Cockcroft-Walton voltage multiplier zal hierdoor waarschijnlijk niet goed werken, omdat de diode in serie met de hoogspanningspoel zal sperren waardoor de linkerzijde van de eerste capacitor op een negatieve spanning zal blijven staan bij 0V ingangsspanning. Een oplossing kan zijn om een weerstand over de ingangsspanning te zetten, maar dit zal waarschijnlijk niet efficient zijn.

Een Marx generator is een mogelijke optie, omdat deze enkel een DC voeding nodig heeft. Echter, een Marx generator geeft enkel pulsen, dus de uitgangsspanning is niet constant.

Er zijn mogelijk andere manieren om de uitgangsspanning van een flyback transformator te verhogen, maar dit zou nader onderzocht moeten worden en is wellicht complex. Het is misschien verstandig om een expert te raadplegen als je meer specifieke informatie nodig hebt.
Ik heb ook een plasmabol waarvan ik de uitgang van de flyback kan gebruiken. Gelijkgericht en afgevlakt (met 55nF) geeft die +4250 V en (met de diode omgedraaid) -2750V. Vptp dus minstens 7000V. Maar het is een kleine flyback die weinig stroom levert. Duurt enkele seconden voordat de condensator opgeladen is (gemeten met een 1M+200M spanningsdeler, de weerstand van m'n multimeter ken ik niet). Het circuit wordt gevoed met 12V, trekt 0.3A stroom.

M'n andere flyback (met diode) is veel groter en komt uit een kleurenTV, die zou in theorie 1 a 2 mA bij 20kV of meer moeten kunnen leveren.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_207925006
Zo misschien https://www.richieburnett.co.uk/dcreschg.html

Soort boost converter.

In plaats van de LC, kan je de flyback aansluiten op twee gekoppelde spoelen met weinig primaire windingen en lage L, want V/L = di/dt, dit is proportioneel met de uitgangsspanning, dus hoe sneller stroom door de eerste spoel verandert, des te meer uitgangsspanning, want ingangsstroom en flux zijn proportioneel, en uitgangsspanning is volgens de inductiewet van Faraday, E = snelheid van de verandering van flux.


http://info.ee.surrey.ac.(...)s/Faraday/index.html

Is maar een idee, zonder garantie, heb er geen praktische ervaring mee. :)

Misschien is het makkelijker om een flyback van 90kV te maken, of om op ali te kijken. Kijken hoe een stungun werkt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Alarmonoff op 09-02-2023 18:18:07 ]
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')