quote:Op zaterdag 4 februari 2023 18:35 schreef einzeinz het volgende:
Ze waren met 3 en zeiden allebei hetzelfde.
Die collega's daar werken tot 17:00.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 19:18 schreef Hyaenidae het volgende:
16u, is het dan niet allang tijd om op huis aan te gaan?
Zeg dat ze vroeger beginnen dan kunnen ze op tijd vertrekken.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 19:19 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Die collega's daar werken tot 17:00.
Ik zou mij vooral op de IT afdeling kapot ergeren aan van die halve die maar wat loze termen gaan roepen omdat ze ergens de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 18:56 schreef PS. het volgende:
Lijkt me toch echt iets wat die duurbetaalde ICT afdeling lekker zelf mag uitzoeken. Zou daar echt niet je eigen probleem van maken.
Dat ook, maar in het weekend druk maken over iets op het werk ga ik niet (meer) doen.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 19:49 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ik zou mij vooral op de IT afdeling kapot ergeren aan van die halve die maar wat loze termen gaan roepen omdat ze ergens de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Natuurlijk sta je open voor suggesties maar als je at random wat dingen gaat roepen krijg je echt een
Wel heel erge huis..tuin en keuken oplossingen, maar gezien de onwetendheid van de lokale IT zal het bedrijf dat niveau niet ontstijgen, daarom misschien toch nuttigquote:Op zaterdag 4 februari 2023 23:42 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
https://www.thetechwire.c(...)same-time-every-day/
Kijk hier even na
Ik zweer als daar de oplossing in staat.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 23:51 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Wel heel erge huis..tuin en keuken oplossingen, maar gezien de onwetendheid van de lokale IT zal het bedrijf dat niveau niet ontstijgen, daarom misschien toch nuttig
HA, praat mij over IT afdelingen. Vaak zijn die lui zo arrogant dat zij het altijd beter weten. Lijkt vaak wel op een directeur, die niet luistert naar de inbreng van zijn medewerkers.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 19:49 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ik zou mij vooral op de IT afdeling kapot ergeren aan van die halve die maar wat loze termen gaan roepen omdat ze ergens de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Natuurlijk sta je open voor suggesties maar als je at random wat dingen gaat roepen krijg je echt een
Wat zou overkomen?quote:Op zondag 5 februari 2023 03:06 schreef gepromoveerT het volgende:
Een beetje IT afdeling installeert Wireshark en monitort het netwerk gedurende, jawel 5 voor 4 tot kwart over 4, en analiseert dan de uitkomst. Daarmee kan je eventueel netwerkverkeer van het lijstje schrappen.
Daarna verder met SW en HW controle.
Ik zou mij, als IT-er rot-ergeren als mij zoiets zou overkomen.
Een reproduceerbare netwerk-verstoring waar je geen oplossing voor kunt vinden. Dat hoort je als IT-pro slapeloze nachten te bezorgen.quote:
Wat je zegt klinkt als Chinees voor mij.quote:Op zondag 5 februari 2023 12:06 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Een reproduceerbare netwerk-verstoring waar je geen oplossing voor kunt vinden. Dat hoort je als IT-pro slapeloze nachten te bezorgen.
Die IT-afdeling is een zooitje losers, je kunt een stappenplan opstellen om in te zoomen op de problemen, alleen al om te bepalen of het intern op die locatie ligt, of dat er een probleem met de provider is.
Ik krijg het gevoel niet dat deze heren hun vak serieus nemen.
Ik heb bij een klant het probleem gehad dat elke zondag-ochtend van een van de belangrijkste applicaties bepaalde modelruns soms niet goed draaiden. De netwerk-jongens zijn blijven zoeken, en ze kwamen er uiteindelijk achter dat de problemen optraden als de modelruns in het uitwijk-rekencentrum draaiden. Toen was de correlatie met een zware synchronisatie-job snel gevonden, en het werd duidelijk dat het lijntje tussen beide rekencentra niet meer berekend was op het maximale verkeer, onze modelruns kwamener niet meer tussen. Ze hadden traffic-shaping of -prioritisering kunnen proberen, maar de klant zag de bui al hangen en heeft het lijntje een factor 3 opgeschaald.
Ik heb inderdaad een verhaal gehoord waar dit dus gebeurde....quote:Op maandag 6 februari 2023 06:43 schreef Resistor het volgende:
Ik ga hard en lang lachen als het de schoonmaak is die een stekker er uit trekt om te kunnen stofzuigen.
Maar ik vermoed ook een zwaar netwerkgebruik (backup) die de router niet leuk vindt.
Dat heb ik ooit meegemaakt in de server-ruimte van CBS. Ik was bezig om een inventarisatie-programma te schrijven voor een nieuwe tape-robot, en plotseling reageerde dat ding niet meer. Dus wij er naartoe, herstarten, gebeurde niets. Voeding kapot ? Dus wij de stroomkabel gevolgd, komen bij een stekkerblok uit waar de stekker van de tape-robot naast ligt, terwijl het stekkerblok vol zit. Opvallend was de oranje stekker van een stofzuiger.quote:Op maandag 6 februari 2023 06:43 schreef Resistor het volgende:
Ik ga hard en lang lachen als het de schoonmaak is die een stekker er uit trekt om te kunnen stofzuigen.
Maar ik vermoed ook een zwaar netwerkgebruik (backup) die de router niet leuk vindt.
Dat heb ik letterlijk een keer aan de hand gehad. Een schoonmaakster was verteld dat ze dat stopcontact moest gebruiken voor de stofzuiger.quote:Op maandag 6 februari 2023 06:43 schreef Resistor het volgende:
Ik ga hard en lang lachen als het de schoonmaak is die een stekker er uit trekt om te kunnen stofzuigen.
Maar ik vermoed ook een zwaar netwerkgebruik (backup) die de router niet leuk vindt.
Kijken of ik het kan vertalen voor je :quote:Op maandag 6 februari 2023 05:55 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Wat je zegt klinkt als Chinees voor mij.
Dit zijn twee hele vreemde vragen, maar kunnen behoorlijk relevant zijn:quote:Op zaterdag 4 februari 2023 18:35 schreef einzeinz het volgende:
Op mijn werk is er een afdeling (op een andere locatie) waarbij het internet geregeld wegvalt van 16:00 tot 16:30. Daarna werkt het gewoon terug zonder problemen.
Het is ook niet elke dag, het is ong. 3 à 4 keer per week en altijd afwisselend per dag en dat houdt blijkbaar al 2 maanden aan.
Dat probleem heb ik hier.quote:Op woensdag 8 februari 2023 14:15 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Dit zijn twee hele vreemde vragen, maar kunnen behoorlijk relevant zijn:
Vliegen er regelmatig (militaire) vliegtuigen in de buurt?
Betreft het alleen Wifi internet dat voor problemen zorgt?
Nee, maar die vestiging is wel gelegen nabij een station. Ik zat eerder te denken dat een trein misschien het signaal verstoort? Maar dat zou me dan ook weer verbazen aangezien ze er de hele dag geen last van hebben en het ineens om 16u. optreedt.quote:Op woensdag 8 februari 2023 14:15 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Dit zijn twee hele vreemde vragen, maar kunnen behoorlijk relevant zijn:
Vliegen er regelmatig (militaire) vliegtuigen in de buurt?
Betreft het alleen Wifi internet dat voor problemen zorgt?
Het is niet mijn vestiging (en ik werk trouwens ook nog eens op een andere afdeling binnen het bedrijf) maar er werken collega's waar ik het heel goed mee kan vinden. Wij hebben regelmatig contact, ik weet dus wel wat er leeft.quote:Op woensdag 8 februari 2023 23:57 schreef Het_Bokje het volgende:
Niet gewoon een topic op Tweakers openen
"backhaul"! "ubiquiti!" "uplink"
Maanden een storing laten voortduren. TS werkt blijkbaar op een minder belangrijke vestiging
Nou en?quote:Op donderdag 9 februari 2023 00:00 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Het is niet mijn vestiging (en ik werk trouwens ook nog eens op een andere afdeling binnen het bedrijf) maar er werken collega's waar ik het heel goed mee kan vinden. Wij hebben regelmatig contact, ik weet dus wel wat er leeft.
Het "probleem" is dat op de 5GHz band er een aantal frequenties zijn die ook worden gebruikt voor radar/scannen van defensie. Elk wifi access point is zodoende wettelijk verplicht dat ze dan hun 5GHz signaal onderbreken en pas weer mogen gebruiken als die radar klaar is. In de logboeken/alerts van de wifi access points zie je dan 'radar detected'. Dit zou een periodieke onderbreking van Wifi en dus internet kunnen verklaren. De meeste access points pakken automatisch een alternatief 5GHz kanaal, maar soms gebeurt dat niet.quote:Op woensdag 8 februari 2023 23:49 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Nee, maar die vestiging is wel gelegen nabij een station.
Kan ook zijn dat ze heel goed weten dat er synchronisatie / backup gedraaid wordt vanaf 16:00, maar dat ze dat om bepaalde redenen niet mogen vertellen.quote:Op maandag 6 februari 2023 07:01 schreef HSG het volgende:
Hoezo ga jij hun werk doen? Jij zit met een probleem en de IT afdeling moet dat oplossen. Antwoorden als "het is zoals het is" of "we kunnen er niks aan doen" is flauwekul. Dan zoeken ze maar beter en anders maar escaleren.
Dat kunnen ze ook op een andere tijdstip doen. Om 16:00 wordt er in de meeste bedrijven nog productie gedraaid.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 10:00 schreef hangtime het volgende:
[..]
Kan ook zijn dat ze heel goed weten dat er synchronisatie / backup gedraaid wordt vanaf 16:00, maar dat ze dat om bepaalde redenen niet mogen vertellen.
Dan kunnen ze er niks aan doen en is het geen flauwekul.
Is het een DSL-verbinding?quote:Op zaterdag 4 februari 2023 18:35 schreef einzeinz het volgende:
maar altijd om 16:00 begint het en dan zitten ze een half uur lang zonder internet en telefonie. Ze kunnen dus ook geen telefonische oproepen meer doen noch ontvangen.
Ik betwijfel of dit de oorzaak is. Hoe zijn ze tot die conclusie gekomen? Als het een DSL-lijn is dan kan het ook een externe storingsbron zijn die de lijn onderuit haalt, bv. een apparaat dat tijdgeschakeld is.quote:Op woensdag 15 februari 2023 06:05 schreef einzeinz het volgende:
De ICT-afdeling lijkt het probleem gevonden te hebben. Er is iemand die blijkbaar de kabel uit de modem trekt en terug insteekt.
Dat is een ruimte waar werkelijk iedereen binnen kan omdat er geen slot op de deur zit. Ze gaan die deur nu uitrusten met een badge systeem.
Vind het zelf een vreemde uitleg. Dan moet die persoon dat al weken aan een stuk doen en steeds op het zelfde tijdstip.
'De' kabel...quote:Op woensdag 15 februari 2023 06:05 schreef einzeinz het volgende:
De ICT-afdeling lijkt het probleem gevonden te hebben. Er is iemand die blijkbaar de kabel uit de modem trekt en terug insteekt.
Dat is een ruimte waar werkelijk iedereen binnen kan omdat er geen slot op de deur zit. Ze gaan die deur nu uitrusten met een badge systeem.
Vind het zelf een vreemde uitleg. Dan moet die persoon dat al weken aan een stuk doen en steeds op het zelfde tijdstip.
Ze zeggen dat het de netwerkkabel is. Geloof er ook geen snars van maar als zij er blij mee zijn, dan ik ookquote:Op woensdag 15 februari 2023 06:54 schreef Resistor het volgende:
[..]
'De' kabel...
De inkomende lijn, de netwerkkabel of het netsnoer/adapter?
Ik blijf toch bij mijn eerste optie: de schoonmaak.
Leuk, die uitleg.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 11:00 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Kijken of ik het kan vertalen voor je :
1e 2 alinea's : de verstoring treedt steeds weer op, dus het moet mogelijk zijn om analyse-programma's klaar te hebben staan om, zodra het optreedt, een eerste idee te krijgen waar het fout gaat. Vervolgens zoom je in op het deel van de omgeving waarvan duidelijk is geworden dat het probleem daar ligt. En dat herhaal je totdat je precies weet waar het fout gaat.
3e alinea. Een rekencentrum is een zaal/gebouw ingericht om veel computers, met name servers, te plaatsen. Een rekencentrum beschikt met voldoende stroom-voorziening, koeling en netwerk-faciliteiten om zware servers die 24 uur per dag, 7 dagen per week draaien, en veel netwerk-verkeer produceren, te ondersteunen. Grote organisaties hebben meerdere rekencentra, en hebben van alle belangrijke servers meerdere exemplaren, zodat zelfs als een rekencentrum helemaal uitvalt (langdurige stroom-onderbreking, kapotte netwerk-kabel, Boeing 747 op het dak) er nog steeds gewerkt kan worden. Overigens heb ik in een rekencentrum gewerkt dat onder de rook van Schiphol stond, en waarvan het dak daadwerkelijk sterk genoeg was om een neerstortende 747 op te vangen.
In dit geval moesten onze servers elke nacht een aantal modellen draaien die de waterhoogte in Nederland berekenden, met name voor de Nieuwe Waterweg, omdat sommige zeeschepen (containers, erts, olie) een zo grote diepgang hebben dat die vastlopen als ze op het verkeerde moment binnenkomen. Die krijgen dan een "tijpoort" een instructie wanneer en hoe snel ze mogen binnenvaren. Voor dat soort schepen is wachten een kostbare zaak, het kost tienduizenden euros per uur wanneer ze niet varen. Vanwege de benodigde rekenkracht draaiden we die modellen op alle servers van onze omgeving, in beide rekencentra (mocht er eentje uitvallen dan hadden we een plan welke modellen we niet meer zouden draaien wegens gebrek aan rekenkracht). Die servers moesten hun resultaten (vele, vele gigabytes aan data) afleveren aan de beheer-server in het primaire rekencentrum.
Het probleem was dat die modellen altijd in de nacht van zaterdag op zondag stukliepen, en uiteindelijk werd duidelijk dat het altijd problemen met de servers in het uitwijk-rekencentrum waren. Om te zorgen dat het ene rekencentrum het werk van het andere kon overnemen werd eenmaal per week de configuratie en inhoud van alle servers gesynchroniseerd tussen beide rekencentra, en dat leverde zoveel netwerk-verkeer op dat de netwerk-capaciteit van de verbinding tussen beide rekencentra helemaal vol zat, en onze data kwamen er niet meer (op tijd) tussen. Daar zijn oplossingen voor om het netwerk-verkeer te verdelen, bijv. prioritisering (ons verkeer voorrang geven boven die niet tijd-kritische synchronisatie), of traffic-shaping (delen van de bandbreedte van het netwerk reserveren voor bepaalde applicaties), maar de organisatie zag dat er wel een structureel probleem was en heeft gezorgd dat de bandbreedte verdrievoudigd werd.
Voor de kapitein en de bemanning is het wachten geen probleem, omdat de beslissingen daarover ver buiten hun controle liggen. Het overkomt ze en ze hebben even rust. Voor de reder wel, omdat het schip in de redelijk vast liggende levensduur zoveel mogelijk moet varen om de kostprijs en lopende kosten van onderhoud, bemanning en brandstof terug te verdienen en uiteindelijk winst op te leveren.quote:Op woensdag 15 februari 2023 16:31 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Leuk, die uitleg.
"Voor dat soort schepen is wachten een kostbare zaak,..."
Ik heb eens 10 dagen meegevaren op een containerschip vanaf de Maasvlakte naar Engeland. Tot mijn stomme verbazing bleek wachten geen enkel probleem. Deden het allemaal op hun elf-en-dertigst.
Was wel een leuke vakantie overigens. Relaxed en alles op zee draaide om het ontbijt, de lunch en het diner.
Tegenwoordig worden containerschepen gebouwd met een paar speciale kajuiten voor passagiers en/of de eigenaar. Is een leuke vakantie om eens mee te maken wat er zoal aan boord gebeurd.
En een dag op de ree liggen voor de Maasvlakte is ook geen probleem. En maar Makrelen vangen, die door de voortreffelijke Philipijnse kok direct werden gebakken. Heb nog nooit zoveel Makreel gegeten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |