Het hele concept dienstplicht is toch ook idioot? We vinden het belangrijk dat iedereen vrij is, zichzelf kan zijn en geen dingen moet doen die hij/zij niet wilt.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 18:29 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
De Nederlandse staat "geeft" dit helemaal niet. De belastingbetaler, waaronder vaak ook de ouders van deze jongeren, betalen dit.
Wat doet je denken dat iedereen die hier kritiek op heeft in aanmerking komt voor een dienstplicht?quote:
Alsof we "drillsergeanten" kennen binnen het Nederlandse leger... Dat is typisch iets voor de US.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 22:19 schreef Harvest89 het volgende:
Dat geblaf van die drillsergeanten is ook debiel. Denken ook allemaal dat ze iets voorstellen.
Dat is echt zo'n dingetje van christelijke priesters om iedereen te verplichten om samen te wonen en te werken en te slapen .Terwijl zij zelf zitten in kasten van vrijstaande woningen en dus geen last hebben van anderen in de slaapzaal.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 17:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)ar-is-ommekeer-nodig
Je leest het goed, verplicht een jaar lang voor nop werken, onder het mom van sociale dienstplicht.
Best bijzonder, Hoekstra was zelf voorzitter van het elitaire clubje Minerva, je weet wel, die "jongeren" die doorgaans elk jaar in opspraak komen als ze zich weer eens misdragen hebben, zou hij bij zijn clubje erg veel verbinding hebben gehad met allochotonen of arbeiders? Persoonlijk denk ik van niet.
Ik stel ook als tegenvoorstel op, dat voordat we hierover gaan stemmen, elk kamerlid wat voor stemt en zelf geen dienstplicht vervuld heeft, eerst een jaar zelf het voorbeeld te geven.
Wij hebben weer drillrappertsquote:Op zondag 5 februari 2023 18:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Alsof we "drillsergeanten" kennen binnen het Nederlandse leger... Dat is typisch iets voor de US.
Kunnen we daar geen Duitser voor inhuren?quote:Op zondag 5 februari 2023 18:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Alsof we "drillsergeanten" kennen binnen het Nederlandse leger... Dat is typisch iets voor de US.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je wordt hier niet uitgeblaft of streng aangepakt?quote:Op zondag 5 februari 2023 18:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Zit een beetje met gemengde gevoelens. Een land moet toch verdedigd worden in geval van oorlog en een beroepsleger hoeft niet voldoende te zijn. Tevens zou het mogelijk inderdaad positieve impact kunnen hebben op de sociale cohesie.quote:Op zondag 5 februari 2023 17:04 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het hele concept dienstplicht is toch ook idioot? We vinden het belangrijk dat iedereen vrij is, zichzelf kan zijn en geen dingen moet doen die hij/zij niet wilt.
Maar een jaar afpakken van iemand zijn leven is een goed idee?
Het is niet alsof je eigendom bent van de staat.
quote:Op zondag 5 februari 2023 18:40 schreef tjoptjop het volgende:
Kunnen we daar geen Duitser voor inhuren?.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn god, dat doet me weer denken aan dat stompzinnige optreden bij een landmachtdag van een jaar of 10 geleden...![]()
Waarom defensie zijn medewerking daar aan heeft lopen verlenen is mij nog steeds een volstrekt raadsel.
[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 05-02-2023 19:04:35 ]
Als je het verneukt wel maar voor de rest doen we hier aardig normaal.quote:Op zondag 5 februari 2023 18:52 schreef Harvest89 het volgende:
Je wordt hier niet uitgeblaft of streng aangepakt?
Holy shitquote:Op zondag 5 februari 2023 18:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
.
Mijn god, dat doet me weer denken aan dat stompzinnige optreden bij een landmachtdag van een jaar of 10 geleden...![]()
Dat defensie zijn medewerking daar aan heeft lopen verlenen is mij nog steeds een volstrekt raadsel.
Ik heb werkelijkwaar geen idee. Maar dat je daar als actief dienend militair ook nog een keer aan mee gaat doen...quote:Op zondag 5 februari 2023 19:02 schreef tjoptjop het volgende:
Holy shit![]()
Zeker zo'n boomer "ja dit vindt de jeugd leuk!"
Ik hoop dat zoiets toch wel op vrijwillige basis is voor de soldaten die eraan mee doen.quote:Op zondag 5 februari 2023 18:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
.
Waarom defensie zijn medewerking daar aan heeft lopen verlenen is mij nog steeds een volstrekt raadsel.
Zelfs dan niet, als militairen van mijn club er ook maar aan zouden denken zou ik het ze al verboden hebben.quote:Op zondag 5 februari 2023 19:05 schreef KreKkeR het volgende:
Ik hoop dat zoiets toch wel op vrijwillige basis is voor de soldaten die eraan mee doen.
Prima voor diegenen die het leuk vinden, maar verplicht meedoen zou me echt te ver gaan.
Wie heeft het over defensie? Het plan is een "dienstplicht" waar je een jaar onbetaald werk verricht.....quote:Op zondag 5 februari 2023 16:35 schreef Hathor het volgende:
[..]
Alsof defensie daar op zit te wachten, het is geen kindercreche. Wat heb je nou in hemelsnaam aan onwelwillende criminele jongeren die ook nog eens een keer geen binding hebben met Nederland?
Is dat Sankara of Mugabe?quote:Op zondag 5 februari 2023 18:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
.
Dus geenquote:Op zondag 5 februari 2023 19:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je het verneukt wel maar voor de rest doen we hier aardig normaal.
Doet me een beetje denken aan een paar van die oude Duitse voetbalbobo's die het een goed idee leek om tijdens de rust van een bekerwedstrijd Helene Fischer op te laten treden. Striemend fluitconcert als gevolgquote:Op zondag 5 februari 2023 19:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb werkelijkwaar geen idee. Maar dat je daar als actief dienend militair ook nog een keer aan mee gaat doen..._!
Maar goed, de leiding bij defensie heeft wel vaker van die "hippe" ideeën... Net zoals die flippo's, wat ook zo'n daverend succes...![]()
![]()
Streng aangepakt wel, je moet gewoon de opdracht uitvoeren uiteindelijk. En dingen niet goed doen of tijden niet halen heeft gevolgen.quote:Op zondag 5 februari 2023 18:52 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Je wordt hier niet uitgeblaft of streng aangepakt?
Ik vind jou eigenlijk wel t type dat naast de "captain" zou gaan staan hip doen.quote:Op zondag 5 februari 2023 19:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb werkelijkwaar geen idee. Maar dat je daar als actief dienend militair ook nog een keer aan mee gaat doen..._!
Maar goed, de leiding bij defensie heeft wel vaker van die "hippe" ideeën... Net zoals die flippo's, wat ook zo'n daverend succes...![]()
![]()
quote:Op zondag 5 februari 2023 20:48 schreef Bouke-p het volgende:
Ik vind jou eigenlijk wel t type dat naast de "captain" zou gaan staan hip doen.
Slavernij dus?quote:Op zondag 5 februari 2023 19:24 schreef havanagila het volgende:
[..]
Wie heeft het over defensie? Het plan is een "dienstplicht" waar je een jaar onbetaald werk verricht.....
Tegen de tijd dat ze klaar zijn met studeren, zijn ze een jaar of 26. Dienstplicht vroeger was toch wel een aantal jaartjes jonger.quote:Op zondag 5 februari 2023 18:59 schreef cressisub het volgende:
Stel dat jongeren een deel van hun studie schuld zouden kunnen wegstrepen met een jaar sociale dienplicht.
Dus; doe iets terug voor wat je hebt verkregen.
Zou het daarmee populairder kunnen worden ?
Omdat defensie al jaren dringend mensen nodig heeft. Dat zie je toch ook aan de reclames nu?quote:Op zondag 5 februari 2023 18:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
.
Wie zitten er al 2 kabinetten rutte in de regeringscoalitie?quote:Op zondag 5 februari 2023 08:51 schreef J.B. het volgende:
[..]
Vast ja, ruim 12 jaar aan een stuk VVD als grootste partij in de regering en wie zijn de grote problemen schuld: D66 en het CDA. Dit soort uitspraken zijn tekenend voor de algehele domheid van het electoraat, en dan vragen mensen zich af waarom Rutte er al zolang zit
Dan kun je het omkeren natuurlijk, ga je eerst een jaar dienstplicht doen, dan krijg je daarna 4 jaar studiefinanciering als gift. Doe je het niet, dan is het een lening.quote:Op maandag 6 februari 2023 08:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Tegen de tijd dat ze klaar zijn met studeren, zijn ze een jaar of 26. Dienstplicht vroeger was toch wel een aantal jaartjes jonger.
Ik ben voorstander van zoiets voor de drop-outs. Als je na je 17de niet wil doorstuderen en niet aan een fatsoenlijke baan kunt komen, dus in de bijstand gaat hangen of bij moeders op de bank, dan zou een dienstplicht een mogelijkheid moeten kunnen zijn, naast de baantjes die er nu zijn in de participatiewet.
Of je laat ze gewoon werken en hun studieschuld terugbetalen van hun salaris. Dat lijkt me een veel logischer plan.quote:Op zondag 5 februari 2023 18:59 schreef cressisub het volgende:
Stel dat jongeren een deel van hun studie schuld zouden kunnen wegstrepen met een jaar sociale dienplicht.
Dus; doe iets terug voor wat je hebt verkregen.
Zou het daarmee populairder kunnen worden ?
Of we gaan die jongeren gewoon (desnoods in sommige gevallen gratis) opleiden tot verpleegkundige, leerkracht, bouwvakker, electricien, monteur, softwareontwikkelaar of beveiliger. Je weet wel, mensen die we extreem hard nodig hebben om Nederland draaiende te houden.quote:Op maandag 6 februari 2023 10:23 schreef nixxx het volgende:
[..]
Dan kun je het omkeren natuurlijk, ga je eerst een jaar dienstplicht doen, dan krijg je daarna 4 jaar studiefinanciering als gift. Doe je het niet, dan is het een lening.
Maar ja, defensie is er niet op ingericht op dit moment en zit er ook niet echt op te wachten. Denk dat je eerst de beroeps goed moet gaan voorzien van fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden, spullen, training en faciliteiten en dat je dan eens goed kunt gaan voorbereiden voor eventuele dienstplichtigen.
Ik denk dat een jaar ( of 6-9 maanden) dienstplicht ook wel nuttig kan zijn. Maar alleen als je het goed aanpakt en organiseert. Even wat teruggeven aan de maatschappij.. En ja dat botst ook met alle tekorten die er nu op de arbeidsmarkt zijn. En eigenlijk moet de maatschappij dan ook weer wat veranderen zodat je er ook weer op kunt vertrouwen als burger dat de maatschappij er ook voor jou is.quote:Op maandag 6 februari 2023 10:30 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Of we gaan die jongeren gewoon (desnoods in sommige gevallen gratis) opleiden tot verpleegkundige, leerkracht, bouwvakker, electricien, monteur, softwareontwikkelaar of beveiliger. Je weet wel, mensen die we extreem hard nodig hebben om Nederland draaiende te houden.
Waarom laten we dat niet pas gepensioneerden doen? Die hebben zat tijd en stemmen cda.quote:Op zondag 5 februari 2023 10:25 schreef AgLarrr het volgende:
Ik vind algemene dienstplicht alleen een goed idee als daar meer publieke functies onder komen tevallen dan sec de krijgsmacht. Ik vind ook dat je dan de veiligheidspijler met politie en brandweer moet invullen, en een sociale pijler in moet richten met o.a. zorg en misschien onderwijs en/of kinderopvang.
De personeelstekorten in al die sectoren zijn nijpend en ze vervullen cruciale functies voor het laten draaien van de maatschappij. Op die manier een aantal gaten dicht organiseren is niet optimaal, maar we weten inmiddels dat we aan de optimale oplossing niet gaan komen tenzij we de grenzen openzetten óf lonen gaan verdubbelen of verdrievouwdigen. Daarmee wordt er heel veel domweg onbetaalbaar.
Dus, wil je volgens mij generaties zich een jaar lang nuttig laten maken (in plaats van de aarde te verkutten met een gapyear in Thailand oid) en in aanraking laten komen met vitale publieke functies om zo makkelijker mensen te werven - die broodnodig zijn- en secundair wat respect en begrip te kweken voor deze vitale beroepen. Met een uitzondering voor hen die techniek kiezen.
En anders het Zweedse model. En ik vermoed dat het CDA daar op uit is..
Inderdaad, doe je als jongere je best op school. Krijg je een mooi diploma en wil je een baan gaan zoeken.quote:Op zondag 5 februari 2023 10:12 schreef Chandler het volgende:
[..]
Geheel mee eens, maar er zijn genoeg jongeren die dit wel hebben en kunnen en gerust zonder al te veel serieuze hobbels en bobbels een goede opleiding kunnen volgen en voltooien.
Er zijn heel veel mensen die hun (vragwagen) rijbewijs hebben gehaald in het leger, dat was nogal gewild.quote:Op maandag 6 februari 2023 10:52 schreef Twiitch het volgende:
Wanneer ik oudere collega's hoor praten over hun dienstplicht lijkt het echt de grootste tijdsverspilling ooit. Naja, behalve dan dat zij negen van de tien keer nog er vaak uitkwamen met een gratis en nuttige opleiding.
Ik heb vooral veel verhalen gehoord over bergen piepers schillen in de kazerne.quote:Op maandag 6 februari 2023 10:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er zijn heel veel mensen die hun (vragwagen) rijbewijs hebben gehaald in het leger, dat was nogal gewild.
Overigens vond ik mijn tijd niet echt saai, maar om nou te zeggen dat ik er wat geleerd heb, meest nuttige was nog wel strijken denk ik.
Nooit gedaan, volgens mij hadden we twee keer corvee dat we in de spoelkeuken moesten helpen.quote:Op maandag 6 februari 2023 10:59 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ik heb vooral veel verhalen gehoord over bergen piepers schillen in de kazerne.
Waarom moeten jongeren in hemelsnaam iets teruggeven aan de maatschappij? Wat hebben zij van ons gekregen?quote:Op maandag 6 februari 2023 10:42 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik denk dat een jaar ( of 6-9 maanden) dienstplicht ook wel nuttig kan zijn. Maar alleen als je het goed aanpakt en organiseert. Even wat teruggeven aan de maatschappij.. En ja dat botst ook met alle tekorten die er nu op de arbeidsmarkt zijn. En eigenlijk moet de maatschappij dan ook weer wat veranderen zodat je er ook weer op kunt vertrouwen als burger dat de maatschappij er ook voor jou is.
Het is precies die houding die de maatschappij parten speelt: "wat doet de maatschappij voor mij?". Steeds meer dikke ego's, steeds minder solidariteit. Wel allemaal op een terras willen zitten maar niemand die in de bediening wil werken. Nou maakt een terras niet uit, maar voor bijv. de zorg is dat anders. Wel direct geholpen willen worden na een avondje comazuipen, verplegers klappen geven als het niet snel genoeg gaat, maar zelf iets doen in de zorg? Dat niet, want ík heb daar geen zin in.quote:Op maandag 6 februari 2023 11:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Waarom moeten jongeren in hemelsnaam iets teruggeven aan de maatschappij? Wat hebben zij van ons gekregen?
Voor de amper nog te dragen zorglast? De fantastische coronajaren? De torenhoge huizenprijzen? Het tekort aan sociale huurwoningen? De aftakeling van het onderwijs? Het nieuwe pensioenakkoord gemaakt door en voor ouderen? Die fantastische privatisering van allerlei sectoren? De steeds grotere macht van het kapitaal? De uitgeklede welvaartstaat?
Jongeren hoeven helemaal niks terug te geven want dat doen ze al. Door vrijwilligerswerk, allerlei bijbaantjes en een opleiding te volgen.
De zorg kan veel beter haar resources investeren in jongeren die daadwerkelijk een opleiding tot zorgverlenende (willen gaan) volgen dan aan wat reljeugd die verplicht en tegen hun zin daar zijn. Er zijn nu al niet genoeg verpleegkundigen om alle studenten (goed) te begeleiden, laat staan als ze moeten gaan dealen met dropouts die daar niks te zoeken hebben.quote:Op maandag 6 februari 2023 12:08 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Laat ze maar gedwongen kennismaken en tijd investeren. In het slechtste geval heb je wat geleerd waar je een leven lang lol van kan hebben; al was het maar fatsoen richting zorgpersoneel. In het beste geval vind je een roeping.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |