abonnement Unibet Coolblue
pi_207877528
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 12:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Er is sws weinig info te vinden over dienstplicht. Ja, dat ie opgeschort is. En dat ze de opkomstplicht kunnen activeren. Maar wat die dienstplicht dan inhoudt en wat je rechten en plichten zijn..niets, nada, Noppes.

Best vreemd eigenlijk. Dat er zo weinig over te vinden is. Het is nogal wat, dat de overheid het recht heeft om over ieders leven van 17 tot 45 jaar te beschikken.
Tjah, ach, zie het als een verplichte stage hé. Van MBO tot WO moet je ook verplicht ergens stage lopen om je diploma te behalen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 12:39:09 #152
236264 crew  capricia
pi_207877543
quote:
7s.gif Op maandag 6 februari 2023 12:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Tjah, ach, zie het als een verplichte stage hé. Van MBO tot WO moet je ook verplicht ergens stage lopen om je diploma te behalen.
Ook in die context is het niet beschreven.
Definitely not CIA
  maandag 6 februari 2023 @ 12:50:16 #153
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207877699
quote:
7s.gif Op maandag 6 februari 2023 12:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Tjah, ach, zie het als een verplichte stage hé. Van MBO tot WO moet je ook verplicht ergens stage lopen om je diploma te behalen.
Je kan niet zomaar hele groepen mensen onder het mom van 'verplichte stage' een jaar van hun leven afpakken als dat niet gekoppeld is aan een opleiding.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207877721
Ik zou eerder wat meer aandacht besteden aan dit dienjaar: https://werkenbijdefensie.nl/dienjaar
Ik weet niet hoe lang ze dit al doen, maar ik had er nog nooit van gehoord.


Van Klaveren heeft trouwens al eerder geprobeerd de opkomstplicht weer te activeren:
https://www.tweedekamer.n(...)19688&did=2014D39819

Met hier het debatverslag:
https://www.tweedekamer.n(...)04541&did=2015D04541


Bosman is daar, mede namens het CDA, enorm kritisch met echt heel veel reële vragen.


Na dit debat stierf dit initiatief volgens mij een stille dood.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207877978
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 12:52 schreef Hanca het volgende:
Ik zou eerder wat meer aandacht besteden aan dit dienjaar: https://werkenbijdefensie.nl/dienjaar
Ik weet niet hoe lang ze dit al doen, maar ik had er nog nooit van gehoord.
Nou gezien de site loopt dat zo goed, dat ze uberhaupt geen plek hebben bij Defensie op het moment.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 14:15:26 #156
54278 crew  Tijger_m
42
pi_207878799
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 13:11 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou gezien de site loopt dat zo goed, dat ze uberhaupt geen plek hebben bij Defensie op het moment.
Even een slag om de arm houden omdat we niet weten om hoeveel plaatsen dit gaat maar dat zou aangeven dat er wel degelijk, mogelijk grote, interesse is onder jongeren hiervoor.

Dat betekent voor mij niet dat de opkomstplicht geactiveerd moet worden maar ik denk wel dat we eens moeten gaan kijken of er meer ruimte is voor dit soort zaken ook in combinatie met de Reserve die ridicuul klein is nu.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_207878982
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 14:15 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Even een slag om de arm houden omdat we niet weten om hoeveel plaatsen dit gaat maar dat zou aangeven dat er wel degelijk, mogelijk grote, interesse is onder jongeren hiervoor.

Dat betekent voor mij niet dat de opkomstplicht geactiveerd moet worden maar ik denk wel dat we eens moeten gaan kijken of er meer ruimte is voor dit soort zaken ook in combinatie met de Reserve die ridicuul klein is nu.
309 aanmeldingen voor 125 plekken: https://www.defensie.nl/a(...)aar-defensie-in-trek

Het moet naar 1000 per jaar gaan, is blijkbaar nu voor het eerst.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 6 februari 2023 @ 14:30:08 #158
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207879012
quote:
7s.gif Op maandag 6 februari 2023 12:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Tjah, ach, zie het als een verplichte stage hé. Van MBO tot WO moet je ook verplicht ergens stage lopen om je diploma te behalen.
Stel je zou het volgend jaar invoeren, en alle schoolverlaters en afgestudeerden gaan niet op de arbeidsmarkt, maar op de Veluwe oefenen in het graven van schutterspuntjes, wat denk je dat dit voor een gevolg heeft voor de economie?
  maandag 6 februari 2023 @ 14:33:07 #159
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207879055
Over dat vrijwillige dienjaar:

quote:
H­­et Dienjaar Defensie is voor alle opleidingsniveaus en achtergronden.
Klinkt goed, alleen heb je er als vmbo'er vrij weinig aan want je moet 18 zijn om eraan te beginnen. En ik vraag me af hoeveel jongeren die al een mbo-opleiding hebben afgerond, en niet toch al geïnteresseerd waren in defensie, dan nog beginnen aan zo'n dienjaar.

Wanneer moet die Hoekstradienstplicht eigenlijk vervuld worden? Als je 18 wordt?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207879090
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 14:15 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Even een slag om de arm houden omdat we niet weten om hoeveel plaatsen dit gaat maar dat zou aangeven dat er wel degelijk, mogelijk grote, interesse is onder jongeren hiervoor.

Dat betekent voor mij niet dat de opkomstplicht geactiveerd moet worden maar ik denk wel dat we eens moeten gaan kijken of er meer ruimte is voor dit soort zaken ook in combinatie met de Reserve die ridicuul klein is nu.
Iedereen tussen de 18 en 54 mag zijn kennelijk aanmelden. Misschien is er ook wel een behoorlijk intresse onder dertigers en veertigers.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_207879348
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 14:33 schreef Janneke141 het volgende:
Over dat vrijwillige dienjaar:
[..]
Klinkt goed, alleen heb je er als vmbo'er vrij weinig aan want je moet 18 zijn om eraan te beginnen. En ik vraag me af hoeveel jongeren die al een mbo-opleiding hebben afgerond, en niet toch al geïnteresseerd waren in defensie, dan nog beginnen aan zo'n dienjaar.

Wanneer moet die Hoekstradienstplicht eigenlijk vervuld worden? Als je 18 wordt?
Dat je minimaal 18 moet zijn lijkt me toch wel logisch, eigenlijk... VMBOers kunnen het dan tussen MBO en hun baan of vervolgopleiding doen, toch?

En ja, opkomstplicht is volgens mij altijd als je 18 bent.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 15:31:02 #162
236264 crew  capricia
pi_207879852
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat je minimaal 18 moet zijn lijkt me toch wel logisch, eigenlijk... VMBOers kunnen het dan tussen MBO en hun baan of vervolgopleiding doen, toch?

En ja, opkomstplicht is volgens mij altijd als je 18 bent.
Volgens onze overheid vanaf 17, tot 45.
https://www.rijksoverheid(...)rsoneel/dienstplicht

Dus geen probleem voor VMBOers.
Definitely not CIA
pi_207879875
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:31 schreef capricia het volgende:

[..]
Volgens onze overheid vanaf 17, tot 45.
https://www.rijksoverheid(...)rsoneel/dienstplicht

Dus geen probleem voor VMBOers.
Dat VMBO'ers ging over het vrijwillige dienjaar, dat is vanaf 18 tot 54 (en sowieso kun je met 16 al klaar zijn met het VMBO, als je in de tweede helft van het jaar geboren bent).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 15:35:59 #164
236264 crew  capricia
pi_207879918
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat VMBO'ers ging over het vrijwillige dienjaar, dat is vanaf 18 tot 54 (en sowieso kun je met 16 al klaar zijn met het VMBO, als je in de tweede helft van het jaar geboren bent).
Okay. Dus het vrijwillige dienstjaar een jaartje eerder in laten gaan.

Die paar die dan te jong zijn, zullen geen grote aantallen zijn. En is hetzelfde als dat je vroeger even een paar maandjes moest overbruggen voordat je kon dienen.
Definitely not CIA
pi_207879984
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:35 schreef capricia het volgende:

[..]

Die paar die dan te jong zijn, zullen geen grote aantallen zijn.
Ongeveer de helft van de VMBO'ers, al jaren is het heel normaal dat alle kinderen die voor 1 januari geboren zijn gewoon over gaan na (minstens) een half jaar groep 1.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 6 februari 2023 @ 15:43:45 #166
408813 crew  trein2000
pi_207880017
Dat dienjaar is een politiekcompromis wat het vast leuk doet op feesten partijen en campagnes maar in de praktijk natuurlijk niets gaat uithalen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_207880038
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:43 schreef trein2000 het volgende:
Dat dienjaar is een politiekcompromis wat het vast leuk doet op feesten partijen en campagnes maar in de praktijk natuurlijk niets gaat uithalen.
Dat maakt het makkelijker om de opleiding te kiezen. Er zijn meer opleidingen die dat hebben, onze domineesopleiding bijvoorbeeld ook. Veel twijfelaars kiezen eerst dat tussenjaar en daarvan blijft toch een redelijk deel plakken. Ik denk dat het vooral daar op gericht is. En de rest wordt wellicht reservist.

Ik denk dat je de invloed juist niet moet onderschatten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 6 februari 2023 @ 15:46:45 #168
408813 crew  trein2000
pi_207880048
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat maakt het makkelijker om de opleiding te kiezen. Er zijn meer opleidingen die dat hebben, onze domineesopleiding bijvoorbeeld ook. Veel twijfelaars kiezen eerst dat tussenjaar en daarvan blijft toch een redelijk deel plakken. Ik denk dat het vooral daar op gericht is. En de rest wordt wellicht reservist.
Geloof ik onmiddellijk. Maar 300 man is natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_207880086
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Geloof ik onmiddellijk. Maar 300 man is natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat.
Ja, het moet naar 1000 per jaar in 2025 volgens de defensiesite. Er zijn nu 3600 vacatures (https://www.defensie.nl/a(...)eeft-3.600-vacatures). Als dus de helft blijft hangen voor minstens 4 jaar, heb je de helft van dr vacatures opgelost.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 15:50:44 #170
236264 crew  capricia
pi_207880092
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Geloof ik onmiddellijk. Maar 300 man is natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat.
Maar het idee was dat je ook voor de zorg of iets anders, tegen de polarisatie, kon kiezen toch? In geval van maatschappelijke dienstplicht.
Gewoon een jaartje onbetaald.

Vraag me af wat ze willen met mensen die al voor de zorg hebben gekozen.
Ze zijn immers ook best vaak 16 als ze van het VMBO af komen. Waarna ze gaan werken of/en naar het MBO gaan.

Wat moet je doen met mensen die al in de zorg zitten?
Definitely not CIA
  maandag 6 februari 2023 @ 15:53:22 #171
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207880125
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:50 schreef capricia het volgende:
Ze zijn immers ook best vaak 16 als ze van het VMBO af komen, gaan werken of en naar het MBO gaan.
Je mag met je vmbo-diploma nog niet gaan werken, je hebt een kwalificatieplicht.

Maar je punt is wel terecht, want even in de veronderstelling dat je je dienstplicht mag vervullen nadat je je opleiding hebt afgerond, of dat nu mbo of hbo-v is, dan kom je dus in de situatie dat afgestudeerde zorgmedewerkers die aan hun werkende leven gaan beginnen eerst een jaar onbetaald het werk mogen doen waar ze voor zijn opgeleid. Dat is wel redelijk van de zotte. En doet uiteraard ook iets met de groep mensen die nu ongeschoold iets in de zorg doet (niet de zorghandelingen zelf, maar de ondersteuning). Die staan allemaal op straat, want die kunnen ieder jaar vervangen worden door een horde gratis arbeidskrachten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207880134
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Je mag met je vmbo-diploma nog niet gaan werken, je hebt een kwalificatieplicht.
In de zorg is een werk-leertraject helemaal niet ongebruikelijk.

En ja, zulke mensen zonder opleiding die net een paar weken mee kijken worden gewoon als volwaardig ingezet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 15:55:39 #173
236264 crew  capricia
pi_207880147
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Je mag met je vmbo-diploma nog niet gaan werken, je hebt een kwalificatieplicht.

Maar je punt is wel terecht, want even in de veronderstelling dat je je dienstplicht mag vervullen nadat je je opleiding hebt afgerond, of dat nu mbo of hbo-v is, dan kom je dus in de situatie dat afgestudeerde zorgmedewerkers die aan hun werkende leven gaan beginnen eerst een jaar onbetaald het werk mogen doen waar ze voor zijn opgeleid. Dat is wel redelijk van de zotte. En doet uiteraard ook iets met de groep mensen die nu ongeschoold iets in de zorg doet (niet de zorghandelingen zelf, maar de ondersteuning). Die staan allemaal op straat, want die kunnen ieder jaar vervangen worden door een horde gratis arbeidskrachten.
Idem voor net opgeleide leerkrachten. Want ook dat werd genoemd. Dat ze hun maatschappelijke dienstplicht in het onderwijs zouden kunnen vervullen. Daar waren immers ook tekorten.

(En dan laat ik even de kwaliteitsdiscussie voor ongeschoolden die de zorg of onderwijs kiezen als maatschappelijke dienstplicht buiten beschouwing.. )
Definitely not CIA
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 16:02:46 #174
236264 crew  capricia
pi_207880226
Lijkt me dat er toch wel onderscheid gemaakt moet gaan worden op niveau.
Iemand die al een verpleegkundige opleiding gehad heeft, of wellicht inmiddels arts is, gaat toch niet bij stap 1 beginnen waar de rest van de goegemeente zijn maatschappelijke dienstplicht mee start?

De vraag is dan of iedereen wel met iedereen in contact komt. Om de polarisatie waar het CDA het over heeft, tegen te gaan.


Zeer ondoordacht plan.
Definitely not CIA
  maandag 6 februari 2023 @ 16:03:48 #175
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207880235
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:02 schreef capricia het volgende:
Zeer ondoordacht plan.
Dat lijkt me sowieso wel de beste samenvatting.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207880315
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat lijkt me sowieso wel de beste samenvatting.
En dat vond het CDA dus ook toen Van Klaveren dit als initiatiefwet probeerde in te voeren. Toen niet tegen polarisatie, maar om 'onze jeugd op te voeden'.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 16:15:51 #177
236264 crew  capricia
pi_207880339
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dat vond het CDA dus ook toen Van Klaveren dit als initiatiefwet probeerde in te voeren. Toen niet tegen polarisatie, maar om 'onze jeugd op te voeden'.
Bizar.
Een soort tuchtschool voor een half jaartje of zo. :')
Definitely not CIA
pi_207880491
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Bizar.
Een soort tuchtschool voor een half jaartje of zo. :')
Ja, en daar sturen we dan ook de 18 jarigen heen die nog niet door rood willen fietsen en netjes om 22uur thuis zijn als hun moeder dat vraagt. Nogal nutteloos.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 16:37:31 #179
54278 crew  Tijger_m
42
pi_207880563
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, het moet naar 1000 per jaar in 2025 volgens de defensiesite. Er zijn nu 3600 vacatures (https://www.defensie.nl/a(...)eeft-3.600-vacatures). Als dus de helft blijft hangen voor minstens 4 jaar, heb je de helft van dr vacatures opgelost.
1000 is naar mijn mening te weinig, ik zou het eerder rond de 5000 per jaar willen zien. Dan heb je over 10 jaar een reserve waar je op terug kan vallen van 50.000 man, dat is een gezond aantal, denk ik.

Maak het aantrekkelijker, gooi er een zak geld structureel tegenaan en verbind er ook nog andere mogelijke voordelen aan en het wordt mischien nog wat. Maar laten we het vooral geen opvoedkundig middel gaan noemen, dat lijkt mij geen gezonde ontwikkeling.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_207889526
Ah het is verkiezingstijd dus het CDA haalt de dienstplicht weer van stal.
Defensie is er niet om sociale problemen op te lossen.

Verder impliceert de dienstplicht natuurlijk ook dat je dienstplichtigen kunt mobiliseren wat lastig is als je alle mobilisatievoorraden en infrastructuur al meer dan 20 jaar geleden hebt verkocht. Moet je raden wie toendertijd de grootste regeringspartij was....
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  dinsdag 7 februari 2023 @ 10:30:07 #181
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207890678
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 08:47 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Ah het is verkiezingstijd dus het CDA haalt de dienstplicht weer van stal.
Defensie is er niet om sociale problemen op te lossen.

Verder impliceert de dienstplicht natuurlijk ook dat je dienstplichtigen kunt mobiliseren wat lastig is als je alle mobilisatievoorraden en infrastructuur al meer dan 20 jaar geleden hebt verkocht. Moet je raden wie toendertijd de grootste regeringspartij was....
En nooit luisterde naar de mensen van defensie.
  Moderator dinsdag 7 februari 2023 @ 10:33:18 #182
236264 crew  capricia
pi_207890707
Goh wat toevallig. Zelfde voorstel/discussie in Duitsland:
twitter


twitter
Definitely not CIA
pi_207891216
Goed idee. Misschien in de zorg. Kunnen gehandicapten, bejaarden worden verzorgd door mensen die daar totaal geen zin in hebben.
pi_207891770
Is dit niet om de 4 jaar hetzelfde gelul en wordt het ook altijd weer keihard afgeschoten omdat het een kinds idee van goede politiek is? :')

Als je wil dat meer mensen bij defensie gaan dan moet je de arbeidsvoorwaarden verbeteren. Maar als je dan zo nodig verplichte shit wil opleggen lijkt mij dat er diverse andere sectoren te zijn die wel enigszins relevant zijn.

Dat defensie een goede leerschool zou zijn voor probleemjeugd is lachwekkend.
Conscience do cost.
pi_207892815
Met doorbetaling van loon (fulltime), wettelijke garantie op baanbehoud, en een jaar eerder met pensioen mogen.

Toch Wobke?
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator dinsdag 7 februari 2023 @ 14:33:28 #186
54278 crew  Tijger_m
42
pi_207893509
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 13:23 schreef probeer het volgende:
Met doorbetaling van loon (fulltime), wettelijke garantie op baanbehoud, en een jaar eerder met pensioen mogen.

Toch Wobke?
Dit soort zaken lijken mij bij uitstek geschikt om onderdeel te maken van een Reserve model.

Het NL leger nu weer omgooien naar een dienstplicht model is gekkenwerk, dat is een 180 graden draai ten opzichte van het huidige model, kost miljarden en het nut is twijfelachtig. Gewoon niet doen dus maar ga eens echt werk maken van een Reserve en neem daarin ook een model op voor een vrijwillige diensttijd a la Zweden bijvoorbeeld en doe dat voor zowel jongens als meisjes.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_207894329
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 14:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dit soort zaken lijken mij bij uitstek geschikt om onderdeel te maken van een Reserve model.

Het NL leger nu weer omgooien naar een dienstplicht model is gekkenwerk, dat is een 180 graden draai ten opzichte van het huidige model, kost miljarden en het nut is twijfelachtig. Gewoon niet doen dus maar ga eens echt werk maken van een Reserve en neem daarin ook een model op voor een vrijwillige diensttijd a la Zweden bijvoorbeeld en doe dat voor zowel jongens als meisjes.
Het kost ons miljarden en het levert nog meer op voor de wapen industrie, dus dit gaat gewoon gebeuren.

Deze dienstplicht is verder geen verrassing noch een opzetje voor de verkiezingen, er wordt al heel lang hier naar toe gewerkt. 2020 had al voortekens met de introductie van de nieuwe donorwet kort opgevolgd met de introductie voor dienstplicht voor vrouwen.
pi_207903639
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 09:42 schreef Vliegbaard het volgende:
Goed idee, zou de jeugd goed doen. Beetje disciplines in de maatschappij brengen.
Het leger brengt geen discipline. De mensen die in de structuur gedijen leren zelfdiscipline, de mensen die dat niet doen leren om niet betrapt te worden. De eerste groep was grotendeels al niet je probleem en je tweede groep komt net zo ongedisciplineerd de dienstplicht uit als ze er in gingen.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  donderdag 16 februari 2023 @ 09:16:38 #189
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208015917
Er is draagvlak!
quote:
CDA-leider Wopke Hoekstra pleitte er onlangs voor om de actieve dienstplicht weer in te voeren in een nieuwe vorm. Jongeren tussen de 18 en 25 jaar kunnen dan kiezen tussen een jaar bij het leger of een maatschappelijke diensttijd, zoals in de zorg. Een kleine meerderheid van alle deelnemers (57 procent) vindt dit een goed plan, een derde (32 procent) is tegen.
Maar waar dan?
quote:
Wel zijn er grote verschillen tussen oud en jong. 65-plussers zijn massaal voor (74 procent). Zij vinden dat jongeren wel wat discipline bijgebracht kan worden.

"Een beetje respect voor orde en gezag kunnen ze wel gebruiken. De wereld bestaat niet alleen uit doen wat je zelf leuk vindt", schrijft een oudere. Ook hebben ze vaak zelf ervaren dat de dienstplicht mensen uit alle lagen van de maatschappij bij elkaar brengt.

De groep die zelf (deels) de doelgroep is, is een stuk minder positief. Deelnemers onder de 35 jaar zijn vaker tegen (51 procent) dan voor (43 procent). Zij noemen het plan 'populistisch' en 'dom'.
https://eenvandaag.avrotr(...)nstplicht-bespreken/
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 16 februari 2023 @ 09:21:42 #190
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208015966
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 09:16 schreef Janneke141 het volgende:
Er is draagvlak!
[..]
Maar waar dan?
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)nstplicht-bespreken/
CDA zet in op kiezers die tenminste gaan stemmen. Nadeel is, het is als postzegel verzamelaars, ze sterven weg.
  donderdag 16 februari 2023 @ 09:22:44 #191
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208015982
quote:
6s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:37 schreef Litpho het volgende:

[..]
Het leger brengt geen discipline. De mensen die in de structuur gedijen leren zelfdiscipline, de mensen die dat niet doen leren om niet betrapt te worden. De eerste groep was grotendeels al niet je probleem en je tweede groep komt net zo ongedisciplineerd de dienstplicht uit als ze er in gingen.
Maar hebben dan geleerd hoe je met wapens omgaat.
pi_208016106
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 09:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Maar hebben dan geleerd hoe je met wapens omgaat.
Tijdens je maatschappelijke diensttijd?
Hopelijk prikken ze de infuusnaalden goed.. ;)
Definitely not CIA
pi_208016147
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 09:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Tijdens je maatschappelijke diensttijd?
Hopelijk prikken ze de infuusnaalden goed.. ;)
Daar heb je een opleiding voor nodig, dat kan namelijk gewoon dodelijk zijn (lucht in het infuus veroorzaakt luchtembolie). Dus meer koffiedrinken, spelletjes doen, wandelen... alles waarvoor het personeel geen tijd heeft zeg maar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 16 februari 2023 @ 09:40:54 #194
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_208016151
En ik wil dat politici lijfstraffen moeten krijgen bij liegen, het maken van grove fouten.

Maar dat gaat ook nooit gebeuren.
pi_208016166
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 09:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar heb je een opleiding voor nodig, dat kan namelijk gewoon dodelijk zijn (lucht in het infuus veroorzaakt luchtembolie). Dus meer koffiedrinken, spelletjes doen, wandelen... alles waarvoor het personeel geen tijd heeft zeg maar.
Ja natuurlijk.
Maar een wapen in de hand van een 17/18 jarige is wel prima (volgens dezelfde CDAers).
Definitely not CIA
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 16 februari 2023 @ 09:59:38 #196
408813 crew  trein2000
pi_208016307
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 09:43 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja natuurlijk.
Maar een wapen in de hand van een 17/18 jarige is wel prima (volgens dezelfde CDAers).
Ja geweldig. En wat gaan we doen met Klaas die op z’n 18e al meerdere pagina’s aan justitiële documentatie heeft opgebouwd?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208016550
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 09:59 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ja geweldig. En wat gaan we doen met Klaas die op z’n 18e al meerdere pagina’s aan justitiële documentatie heeft opgebouwd?
Die mag orders gaan pikken in het sokkenmagazijn.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_208016571
Volgens mij zou iedereen die voor dit plan is S5 verklaard moeten worden.
pi_208016586
quote:
14s.gif Op donderdag 16 februari 2023 10:25 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Die mag orders gaan pikken in het sokkenmagazijn.
Gratis en voor niets. Geweldig voor de werkgevers. :+
Definitely not CIA
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 16 februari 2023 @ 10:29:13 #200
408813 crew  trein2000
pi_208016589
quote:
14s.gif Op donderdag 16 februari 2023 10:25 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Die mag orders gaan pikken in het sokkenmagazijn.
Dat heet zeer waarschijnlijk dwangarbeid. En dat meen in serieus, militaire dienstplicht die niet militair is mag niet.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')