abonnement Unibet Coolblue
pi_207843165
https://www.ad.nl/politie(...)den-eieren~a6369430/

quote:
. Bijna niemand zal TenneT associëren met internationale ambities. Met de slogan ‘Lighting the way ahead together’. Dat TenneT jaarlijks zes miljard euro aan investeringen doet, 25.000 kilometer aan kabels beheert (omgerekend tweederde van de omtrek van de aardbol) en inmiddels ook een groot deel van het Duitse hoogspanningsnet in bezit heeft? Bijna geen Nederlander die het weet.

Het werkgebied van netbeheerder TenneT:

' Tennet hoogspanningsnet Nederland Duitsland '
' Tennet hoogspanningsnet Nederland Duitsland ' © caarten.nl
Dat het bedrijf nu inzet is van hoog diplomatiek spel, zal de argeloze burger daarom ook zijn ontgaan. De eerste mededeling aan de Tweede Kamer dat er met de Duitsers onderhandeld wordt over verkoop van het Duitse deel van TenneT, op 28 november, deed geen enkele stof opwaaien. Pas toen NRC eind januari meldde dat een deal ophanden is, ontstond politiek wat reuring.

Gigantische klapper
Een nationaal debat blijft echter uit, en dat is opmerkelijk. De verkoop zou namelijk een gigantische klapper betekenen voor de Nederlandse staat. De Duitse onderdelen zijn volgens NRC-bronnen 20 tot 25 miljard euro waard. Als dat daadwerkelijk binnenkomt, is dat een record voor een staatsdeelneming. ABN Amro bracht ‘slechts’ acht miljard op.

Dat TenneT Duitsland veel waard is, wil niet meteen zeggen dat Nederland het ook moet verkopen. Zie het als de klassieke kip met de gouden eieren. Nederland streek de afgelopen jaren al ongeveer één miljard aan dividend op uit Duitsland, en het ziet er niet naar uit dat die inkomstenstroom opdroogt.
Als het verkocht wordt vind ik dat echt onbeschrijfelijk dom
Vakman pur sang
  zaterdag 4 februari 2023 @ 10:16:00 #2
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_207843332
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 10:02 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)den-eieren~a6369430/
[..]
Als het verkocht wordt vind ik dat echt onbeschrijfelijk dom
TT klopt niet: staat wil Duitse net Tennet verkopen.
En ja, het is dom.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_207843839
ik hoop ook dat ze het niet verkopen, maar ik ben er bang voor.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 4 februari 2023 @ 10:53:02 #4
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207843857
Om welke reden is het dom? Dat noemt nu weer niemand :P
  zaterdag 4 februari 2023 @ 10:59:57 #5
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_207843927
TenneT is ook weer van belang voor alle vereiste nieuwe ontwikkelingen bij Tata Steel.

quote:
Aan de zuidkant van het complex staat een rij betonnen dozen. Daarin bevinden zich de transformatoren, compensatiespoelen en koelinstallaties. Daar weer achter zal in de nabije toekomst nog een schakelveld komen te liggen: De ’klantaansluiting’ op het transformatorstation voor Tata Steel. Het staalbedrijf wil groene stroom gebruiken om waterstof te maken en zo het bedrijfsproces te verduurzamen.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_207843963
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 10:53 schreef Gunner het volgende:
Om welke reden is het dom? Dat noemt nu weer niemand :P
Nou ja zomaar! :P
Nee de Duitsers willen meer autonomie over hun elektriciteit net. Nl heeft autonomie over het electriciteitsnet maar verder ook alles verloren aan buitenlandse partijen en geen enkele controle of sturing meer aan de prijs voor consumenten.

Nu willen wat lui snel cashen om wat gaten te dichten, terwijl NL tot in lengte van dagen miljarden dividend kan trekken uit Duitsland en dat is altijd beter.
Verder is er dan ook een kans/ingang dat een Tennet ook onderdelen gaat verkopen voor wat betreft binnenlandse aangelegenheden.

Dan ben je echt alle sturing in je land lwijt
Vakman pur sang
pi_207844014
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 10:59 schreef Scjvb het volgende:
TenneT is ook weer van belang voor alle vereiste nieuwe ontwikkelingen bij Tata Steel.
[..]

U bent waarschijnlijk (te goeder trouw) op het verkeerde been gezet door de ietwat misleidende TT. Het gaat hier om de Duitse tak.
  zaterdag 4 februari 2023 @ 11:10:47 #8
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_207844106
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 11:05 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
U bent waarschijnlijk (te goeder trouw) op het verkeerde been gezet door de ietwat misleidende TT. Het gaat hier om de Duitse tak.
Klopt. :) (Iets te snel gereageerd ;)).
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_207844128
Er zal ook wel politieke druk vanuit Duitsland zijn en natuurlijk zoals altijd corruptie en vriendjespolitiek.

De echte waarheid zullen we nooit horen.
pi_207844135
Matige film.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_207844448
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 10:02 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)den-eieren~a6369430/
[..]
Als het verkocht wordt vind ik dat echt onbeschrijfelijk dom
NWS / Kabinet overweegt verkoop Duits stroomnetwerk

Liep al een draadje over ;)
pi_207844553
Op moment dat je het verkoopt komt het in een pot, en als je 1 ding niet moet doen is een pot in de buurt van politici zetten, dan zegt de PVDA: We willen er een slavernij museum van bouwen, en dan komt D66 prima, dat is goed maar dan willen wij Europese Cultuur Hoofdstad zijn in 2030, de VVD: Hoho, en dan die die extra verbreding van de snelweg? En voordat je het weet is in 2 a 3 regeer periodes het geld op aan zaken die je maar half nodig had.

Kortom het is verstandig als er gewoon jaarlijks een Miljard uit voort komt wat je gewoon in je begroting kunt meenemen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207846021
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 10:53 schreef Gunner het volgende:
Om welke reden is het dom? Dat noemt nu weer niemand :P
in de OP wordt dit genoemd
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207846108
Als het het Nederlandse deel betrof, zou ik het ongelooflijk dom vinden. Maar in dit geval betreft het Duitse deel dat behalve mooie dividentuitkeringen geen strategische waarde voor Nederland heeft.

Als het alleen om mooie dividentuitkeringen gaat, is dit bezit niet anders dan wanneer de Nederlandse staat een willekeurig ander bedrijf zou kopen. Als de Nederlandse staat ineens met belastinggeld grootaandeelhouder bij BASF of Volkswagen zou worden, zouden we dat ook niet geheel logisch vinden. Dus ik vind het niet meer dan logisch dat overwogen wordt dit te verkopen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 4 februari 2023 @ 14:03:45 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207846578
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 11:37 schreef raptorix het volgende:
Op moment dat je het verkoopt komt het in een pot, en als je 1 ding niet moet doen is een pot in de buurt van politici zetten, dan zegt de PVDA: We willen er een slavernij museum van bouwen, en dan komt D66 prima, dat is goed maar dan willen wij Europese Cultuur Hoofdstad zijn in 2030, de VVD: Hoho, en dan die die extra verbreding van de snelweg? En voordat je het weet is in 2 a 3 regeer periodes het geld op aan zaken die je maar half nodig had.

Kortom het is verstandig als er gewoon jaarlijks een Miljard uit voort komt wat je gewoon in je begroting kunt meenemen.
2 reageerperiodes?

In het volledige artikel:
Mulder: "Ik denk dat het een enorme kans is. Dat geld zit nu vast in Duitse kavels. Na een verkoop kun je er ook subsidies mee uitdelen en investeringen mee doen. In Nederland zijn volop energieprojecten die daarvan zouden kunnen profiteren. Ook bij ons is er nog genoeg te doen.”
Tot nooit .......
  zaterdag 4 februari 2023 @ 14:18:28 #16
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_207846714
Ik voorzie een verhoging van de transportkosten in de nabije toekomst wegens stijgende kosten(lees=aandeelhouders) *O*
zo goed..?
  zaterdag 4 februari 2023 @ 14:40:02 #17
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_207846940
Toe maar, gevalletje kip met de gouden eieren slachten. Net als toen de overheid zo nodig de energiebedrijven wilde verkopen. Miljardenopbrengst op korte termijn om lekker de gaten mee te dichten en leuke dingen mee te doen, vervolgens gaat de burger veel meer dokken om de flitsaandeelhouders en hedge finds te spekken.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  Moderator zaterdag 4 februari 2023 @ 14:46:40 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_207847022
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')