abonnement Unibet Coolblue
pi_207837910
Sinds de jaren '70 bestaat er een nieuwe 'religieuze' stroming die zichzelf "chaosmagie" noemt en afkomstig is uit Engeland. Dit fenomeen begint vooral weer populariteit te winnen onder adolescenten in obscure hoekjes van het internet - al dan niet met het gebruik van allerlei instrumenten. Wikipedia schrijft er het volgende over:
quote:
The founding figures of chaos magic were of the mind that other occult traditions had become too religious in character. They attempted to strip away the symbolic, ritualistic, theological or otherwise ornamental aspects of these occult traditions, to leave behind a set of basic techniques that they thought to be the basis of magic.

Chaos magic teaches that the essence of magic is that perceptions are conditioned by beliefs, and that the world as we perceive it can be changed by deliberately changing those beliefs. Chaos magicians subsequently treat belief as a tool, often creating their own idiosyncratic magical systems and frequently borrowing from other magical traditions, religious movements, popular culture and various strands of philosophy.
In mijn ogen komt de definitie van 'magie' - dus niet toverstokjes, spreuken en groene drankjes - zoals hierboven gegeven vrij dicht bij hoe ik filosofie zie. Je kunt tenslotte Schopenhauer of Kant lezen, hun gedachten proeven en toelaten, en vervolgens in een 'andere' wereld verkeren. Je perceptie van de realiteit, en misschien wel van jezelf, is compleet veranderd. Dit zal ook de reden zijn waarom sommige mensen niks met filosofie ophebben - je moet er maar net van houden, dit soort ontwrichtende ervaringen...

Ook de boeddhistische filosofie kent een lange traditie van het analyseren van hoe het menselijk verstand de wereld actief vormt, denk aan de "vijf aggregaten", of de idee van "dependent arising". De gedachte is dat door het begrijpen van deze mechanismes de praktiserende boeddhist zichzelf vrij(er) kan maken van besluieringen omtrent het zelf en anderen, en tenslotte die van de realiteit zelf (die in sommige stromingen zelfs tot illusie van de menselijke geest wordt verklaard) en daardoor een ethischer leven kan leiden.

In de laatste alinea wordt de relatie tot filosofie explicieter:
quote:
Hugh Urban has described chaos magic as a union of traditional occult techniques and applied postmodernism – particularly a postmodernist skepticism concerning the existence or knowability of objective truth. Namely, according to him, chaos magic rejects the existence of absolute truth, and views all occult systems as arbitrary symbol-systems that are only effective because of the belief of the practitioner.
Misschien is dit wel het noodzakelijke gevolg van Nietzsche's bekende uitsmijter op het eind van zijn "Hoe de ware wereld eindelijk tot fabel werd"?
quote:
De ware wereld - we hebben haar afgeschaft: welke wereld bleef over? De schijnbare soms? Welnee! Met de ware wereld hebben we ook de schijnbare afgeschaft!
Wat vinden we hiervan? :s)
pi_207864462
Chaos.

Een prachtig woord, dat veel respect afdwingt.

En daarmee ook veel angst.

Ik ken “chaosmagie” dan ook met name van complottheorie-achtige speculatie die YouTube mij eens voorschotelde omtrent zaken als de mysterieuze dood van Jim Morrison en dergelijke, zaken die door sensationele semi-christenen in verband worden gebracht met satanisme, het verkopen van de ziel aan de duivel, en alles wat er maar mis is met de wereld.

Men gaat bij dat soort speculatie namelijk aan de haal met het gegeven dat in popmuziek nogal eens verwezen wordt naar de beruchte occultist Aleister Crowley, bekend van de uitspraak:

quote:
Do what thou wilt shall be the whole of the Law.

Een stelling die evenzeer in strijd is met de leer van de Kerk, als dat hij populair is onder het grote publiek, en die ik ook weerklonken zie worden in de poulariteit van A Game of Thrones, waarin:

quote:
A true man does what he will, not what he must.

De idee van de wil-als-wet is inderdaad ook in verband te brengen met filosofische grondbegrippen als de wil tot leven en de wil tot macht. Wat dat betreft vind ik het concept van True Will wel interessant, het heeft wel iets magisch:

quote:
True Will does not spring from conscious intent, but from the interplay between the deepest self and the entire universe.

quote:
But the Magician knows that the pure Will of every man and every woman is already in perfect harmony with the divine Will; in fact they are one and the same.

pi_207894598
Ik heb magie bestudeerd en wat ik heb geleerd is dat de basis "mind over matter" is. Het bewustzijn is fundamenteel in de magische wereld. Hierdoor zijn allerlei zaken mogelijk zoals telepathie, telekinese, wonderen. Iemand heeft geopperd dat de piramides van Egypte door telekinese tot stand zijn gekomen.

De geest heerst over de materie. Je kunt je dus voorstellen wat daardoor mogelijk is.
pi_207894871
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 16:14 schreef Libertarisch het volgende:
Ik heb magie bestudeerd en wat ik heb geleerd is dat de basis "mind over matter" is. Het bewustzijn is fundamenteel in de magische wereld. Hierdoor zijn allerlei zaken mogelijk zoals telepathie, telekinese, wonderen. Iemand heeft geopperd dat de piramides van Egypte door telekinese tot stand zijn gekomen.

De geest heerst over de materie. Je kunt je dus voorstellen wat daardoor mogelijk is.
Ook dat is alweer een beetje abrahamistische kijk op.

Alhoewel gerichte wil idd essentieel is is er zowel mind over matter als matter over mind, afhankelijk van het doel.

Niet voor niets gebruiken satanisten (ook) om te provoceren het omgekeerde pentagram, wat door de vroegere christenen als symbool voor het kwade werd bestempelt.
Maar in weze staat dat symbool in die vorm grofweg voor materie boven geest.

Het meer abrahamistische denken kan minder goed omgaan met wat niet in hun verheffings/verlossings dogmatiek past.
Maar als je dat idee buiten beschouwing laat zie je dat materie boven geest ook toepassingen kent. Magie als gereedschao ipv als middel om jezelf te verheffen gericht op een eeuwig leven.

Naast chaos magie heb je ook eklectische magie. Die zitten in hetzelfde hoekje. Eklecten vind ik persoonlijk nog wat minder dogmatisch dan de chaos aanhangers. Maar ik ben misschien wat bevooroordeelt.
pi_207895465
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 16:34 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Ook dat is alweer een beetje abrahamistische kijk op.

Alhoewel gerichte wil idd essentieel is is er zowel mind over matter als matter over mind, afhankelijk van het doel.

"Matter over mind" magie, oftewel natuurlijke magie, komt voort uit wetenschap en technologie. Maar dit wordt nu niet meer als magie gezien maar als de objectieve realiteit :P

De 'echte' realiteit zien de meeste mensen als de objectieve en fysieke wereld en dat is de reden dat wetenschap zo effectief is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')