abonnement Unibet Coolblue
pi_207835628
Tja hadden ze de zorg maar niet moeten kapot bezuinigen (voor corona).
pi_207835896
quote:
13s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 18:14 schreef FL_Freak het volgende:
Tja hadden ze de zorg maar niet moeten kapot bezuinigen (voor corona).
Dat is natuurlijk niet de enige oorzaak. We zitten vooral met een flinke vergrijzing waardoor er steeds meer mensen nodig zijn. Die zijn ook met hoger salaris lastig te vinden.
  vrijdag 3 februari 2023 @ 18:41:47 #53
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207836021
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 17:41 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Automatisering is alleen een oplossing als het goed gebeurt. En laat dat nou net vaak het probleem zijn.
En het moet ook nog te automatiseren zijn. Echt mensenwerk, zoals zorg of onderwijs of horeca (niet zijnde ketenfastfood) is toch moeilijk te vervangen door machines. Zelfs als je het proces kan robotiseren dan nog zou het gebrek aan echt mens altijd een gemis blijven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Beste debater 2022 vrijdag 3 februari 2023 @ 18:54:21 #54
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207836201
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 15:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, het zat er dik in dat het topic weer deze kant op gesleurd zou worden, maar de grootste verschuiving tussen productieve en niet-productieve mensen is toch echt het gevolg van de vergrijzing.
Herstel...

Huidig productieven en voorheen productieven.

Klinkt iets vriendelijker dan "kutoudjes ga eens dood".
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 3 februari 2023 @ 18:56:08 #55
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_207836225
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 18:32 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk niet de enige oorzaak. We zitten vooral met een flinke vergrijzing waardoor er steeds meer mensen nodig zijn. Die zijn ook met hoger salaris lastig te vinden.
En die 'meer mensen' worden ook ooit oud... mooi piramidespel. En de hoge heren maar lachend hun geld tellen.
  vrijdag 3 februari 2023 @ 18:57:06 #56
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207836238
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 18:54 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Herstel...

Huidig productieven en voorheen productieven.

Klinkt iets vriendelijker dan "kutoudjes ga eens dood".
Nee, herstel helemaal niks. De groep niet-productieven is groter dan alleen de groep ex-productieven.

Er zijn mensen die werken en mensen die niet werken. Als je in die laatste groep zit dan ben je kind, gepensioneerd, arbeidsongeschikt, (on)vrijwillig werkloos of voor mijn part alcoholist, maar die groep die groeit verhoudingsgewijs al decennia ten opzichte van de groep die wel werkt. En de belangrijkste oorzaak van die verschuiving is vergrijzing. Iets anders dan dat staat er niet, al ben ik inmiddels wel gewend dat jij dat in al mijn posts wil lezen en je best doet om mijn woorden te verdraaien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207836248
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 15:42 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Alles wat geïmporteerd wordt steunt op de verzorgingsstaat. Was vroeger zo, is nu zo.

Nederland kan het niet voor elkaar krijgen om asielzoekers aan het werk te krijgen.
Dan zouden ze eens wat selectiever te werk moeten gaan inplaats van eindeloos kansloze Afrikanen naar binnen te halen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_207836259
Beter juist. Kun je lekker overal aan het werk en lekker de kantjes ervan af lopen, want ze hebben toch tekort. *O*
Eens kijken
  Beste debater 2022 vrijdag 3 februari 2023 @ 19:01:04 #59
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207836304
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 18:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee, herstel helemaal niks. De groep niet-productieven is groter dan alleen de groep ex-productieven.

Er zijn mensen die werken en mensen die niet werken. Als je in die laatste groep zit dan ben je kind, gepensioneerd, arbeidsongeschikt of voor mijn part alcoholist, maar die groep die groeit verhoudingsgewijs al decennia ten opzichte van de groep die wel werkt. En de belangrijkste oorzaak van die verschuiving is vergrijzing. Iets anders dan dat staat er niet, al ben ik inmiddels wel gewend dat jij dat in al mijn posts wil lezen en je best doet om mijn woorden te verdraaien.
Ja, vandaar ook je ludieke ideeën omtrent de zorg.

Natuurlijk ook weinig verrassend dat je direct met vergrijzing op de proppen komt; waarschijnlijk zitten we over een post of 10 op hoe we de zorg verder moet afbouwen en dingen als verzekeringen voor 70+-ers nog eens 'tegen het licht moeten houden'.

Verder is het natuurlijk sowieso al veelzeggend om uberhaupt in termen als productieven en onproductieven te praten, te meer als we weten vanuit welk oppervlakkig kapitalistisch wereldbeeld je werkelijk alles beziet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 3 februari 2023 @ 19:01:55 #60
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_207836316
Gooien we toch gewoon wat zinloze sectoren dicht? Waarom moeten we in het Westland miljoenen kilo's tomaten en sierbloemen kweken om te exporteren naar het buitenland?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  vrijdag 3 februari 2023 @ 19:03:04 #61
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207836331
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 19:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, vandaar ook je ludieke ideeën omtrent de zorg.

Natuurlijk ook weinig verrassend dat je direct met vergrijzing op de proppen komt; waarschijnlijk zitten we over een post of 10 op hoe we de zorg verder moet afbouwen en dingen als verzekeringen voor 70+-ers nog eens 'tegen het licht moeten houden'.

Verder is het natuurlijk sowieso al veelzeggend om uberhaupt in termen als productieven en onproductieven te praten, te meer als we weten vanuit welk oppervlakkig kapitalistisch wereldbeeld je werkelijk alles beziet.
Zoals gezegd, zoals gebruikelijk ben je me woorden in de mond aan het leggen en allerlei projecties aan het doen. Je zoekt het maar uit verder.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Beste debater 2022 vrijdag 3 februari 2023 @ 19:03:30 #62
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207836338
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 19:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Zoals gezegd, zoals gebruikelijk ben je me woorden in de mond aan het leggen en allerlei projecties aan het doen. Je zoekt het maar uit verder.
Wij weten allebei wel beter.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 3 februari 2023 @ 19:07:42 #63
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_207836387
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 18:57 schreef Hathor het volgende:

[..]
Dan zouden ze eens wat selectiever te werk moeten gaan inplaats van eindeloos kansloze Afrikanen naar binnen te halen.
Politici moeten zich natuurlijk wel moreel verheven kunnen blijven voelen.
pi_207836400
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 19:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
te meer als we weten vanuit welk oppervlakkig kapitalistisch wereldbeeld je werkelijk alles beziet.
Eens kijken
  Beste debater 2022 vrijdag 3 februari 2023 @ 19:10:13 #65
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207836419
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 19:08 schreef Maharski het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Marxisme is het andere uiterste...

Maar dat denken in rendement en productie en consumptie... op werkelijk ALLE fronten... is de nalatenschap van 12 jaar VVD66.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_207836544
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 19:01 schreef MichaelScott het volgende:
Gooien we toch gewoon wat zinloze sectoren dicht? Waarom moeten we in het Westland miljoenen kilo's tomaten en sierbloemen kweken om te exporteren naar het buitenland?
En stop eens met de bouw van alweer het zoveelste distributiecentrum. Het is horizonvervuiling, het veroorzaakt extra vrachtverkeer (en daarmee co2 en stikstof vervuiling) er is geen personeel voor, waardoor er weer Oost-europese werknemers geïmporteerd moeten en er wordt vrijwel alleen Chinese wegwerprotzooi in opgeslagen om heel Europa mee te bevoorraden.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_207836647
Heerlijk dit. Mijn generatie zit ook vol met mensen die geen kinderen willen dus we gaan lekker allemaal de ondergang in *O*
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  Beste debater 2022 vrijdag 3 februari 2023 @ 19:32:39 #68
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207836664
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 19:31 schreef Nexum het volgende:
Heerlijk dit. Mijn generatie zit ook vol met mensen die geen kinderen willen dus we gaan lekker allemaal de ondergang in *O*
niet willen of niet kunnen betalen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_207836704
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 19:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
niet willen of niet kunnen betalen?
Nee echt niet willen. Weet dat er veel 25-30’ers zijn die wel kinderen willen maar het idd niet kunnen veroorloven maar in mijn leeftijdsgroep (18-24) hoor ik echt veel mensen om me heen die categorisch weigeren kinderen te nemen.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_207836707
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 18:32 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk niet de enige oorzaak. We zitten vooral met een flinke vergrijzing waardoor er steeds meer mensen nodig zijn. Die zijn ook met hoger salaris lastig te vinden.
ja want in de afgelopen 60 jaar heeft men ook niks bedacht hierop.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 3 februari 2023 @ 19:35:48 #71
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_207836730
Bedrijven zouden natuurlijk ook hun 'vloer' meer kunnen betalen, misschien een heel stom idee van me.
We have always been at war with Eastasia.
pi_207836738
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 19:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
niet willen of niet kunnen betalen?
niet willen, dat staat er toch :')
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 3 februari 2023 @ 19:37:49 #73
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_207836756
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 16:36 schreef Farenji het volgende:
Laat maar komen, nog meer personeelstekorten, dan gooi ik mijn uurprijs nog wel een keer omhoog. Ik heb het ook andersom meegemaakt, in de dotcom crisis, toen je steevast een van de honderden kandidaten was bij elke sollicitatie, nu moet ik vaker nee dan ja zeggen, ik heb liever deze situatie. :D
Recruiters zijn tegenwoordig volhardender dan jevoha-getuigen.
We have always been at war with Eastasia.
pi_207836817
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 15:49 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]
Dat doen er genoeg, maar de vijver (in de ICT dan) is gewoon te klein. Merkte dat vooral tijdens en na corona, thuiswerken is de nieuwe norm dus worden meer mensen gevraagd die een omgeving en applicaties kunnen virtualiseren, en die waren niet aan te slepen. Wij hebben al dik een jaar vacatures openstaan en gaan nu zelfs akkoord met een net uit school komende jongen/meid die gewoon wil en leergierig is, dan krikken we dat niveau wel omhoog. Maar ook daar bemerk je de concurrentie van vooral recruiters die die mensen weer willen voor hun detacheringsbedrijf.
Maareh, volgens mij is dat toch gewoon een heel normale manier van carrière maken? Dat je uit school komt en eigenlijk nog geen reet kan? :D
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_207836828
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 19:34 schreef Nexum het volgende:

[..]
Nee echt niet willen. Weet dat er veel 25-30’ers zijn die wel kinderen willen maar het idd niet kunnen veroorloven maar in mijn leeftijdsgroep (18-24) hoor ik echt veel mensen om me heen die categorisch weigeren kinderen te nemen.
Op de leeftijd 18-24 is de kinderwens niet zo hoog.
pi_207836839
quote:
Daar is geen simpele oplossing voor.
Chapeau.
Gras. Groen.
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_207837639
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 18:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee, herstel helemaal niks. De groep niet-productieven is groter dan alleen de groep ex-productieven.

Er zijn mensen die werken en mensen die niet werken. Als je in die laatste groep zit dan ben je kind, gepensioneerd, arbeidsongeschikt, (on)vrijwillig werkloos of voor mijn part alcoholist, maar die groep die groeit verhoudingsgewijs al decennia ten opzichte van de groep die wel werkt. En de belangrijkste oorzaak van die verschuiving is vergrijzing. Iets anders dan dat staat er niet, al ben ik inmiddels wel gewend dat jij dat in al mijn posts wil lezen en je best doet om mijn woorden te verdraaien.
Je kunt toch niet alles op de vergrijzing gaan gooien dat mogelijk maar 1 a 2 generaties gaat duren. Je kunt ook zeggen dat er te weinig mensen geboren worden. Steeds meer mensen nemen geen kinderen meer.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 3 februari 2023 @ 20:48:57 #78
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_207838033
Dit is alleen een probleem voor het grootkapitaal. Werknemers hebben al jaren niet meer zo veel macht gehad.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 3 februari 2023 @ 21:08:07 #79
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_207838413
quote:
5s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 19:43 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Maareh, volgens mij is dat toch gewoon een heel normale manier van carrière maken? Dat je uit school komt en eigenlijk nog geen reet kan? :D
Achtien jaar oud en dertig jaar ervaring voor 2100 bruto, en anders gaan we janken dat er geen personeel is.

Bedrijven die normaal betalen hebben geen tekorten.
pi_207838803
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 21:08 schreef Nobu het volgende:

[..]
Achtien jaar oud en dertig jaar ervaring voor 2100 bruto, en anders gaan we janken dat er geen personeel is.

Bedrijven die normaal betalen hebben geen tekorten.
Nou, zo komt het wel een beetje over ja :D

"Poh, we moeten nu zelfs al twintigers die net van school komen aannemen en die zelf het vak leren! Wat een ellende!"

En zodra je boven de 45-50 bent en zonder werk komt te zitten zal je nog steeds geen last hebben van volhoudende recruiters.

En die miljoen Nederlanders die langs de kant staan, gebeurt ook geen reet mee. Hier en daar een kleinschalig projectje met enkele tientallen mensen, wat dan in de media komt als lichtend voorbeeld van hoe het moet en hoe fantastisch en succesvol het is! En die andere duizenden en duizenden liggen in de digitale kaartenbak van het UWV weg te rotten :') .

En de overheid maar roepen dat we iets met die reserves moeten, zeker nu! En vervolgens laten ze dat over aan die goedwillende bedrijven en stichtingen. Totaal geen regie of visie, zoals op alle terreinen overigens.....

Wat doet dit kabinet nou? Het STAP-budget, woehoe, 1000 euro voor een scholingsbudget, wat echt niks is op scholingsgebied, wat elk kwartaal meteen op is en ook nog eens grotendeels verloren gaat aan onzin. :')

Een maat van me heeft voor 1000 eu een cursus video-editting gedaan vorig jaar. Hij is directeur bij een handel in stoffen en doeken :D :'( :D .

En nu zegt het kabinet feitelijk ook weer:"dit is de situatie, kunnen we niks aan doen, het overkomt ons allemaal maar! Al die narigheid!".
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_207839087
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 15:27 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
ICT merken we het goed, leuke vacatures maar bijna geen interesse, veel concurrentie en een kleine vijver waar we in moeten vissen. Maar in het geval van de techniek, zoals installateur, komt dat niet omdat die studies jarenlang een onderschoven kindje zijn geweest aangezien iedereen manager moest worden in Nederland? Daar hebben we wel overal een overschot aan, managers, projectleiders, van die sociale meuk in een bedrijf. Aan de andere kant, genoeg volk in dit dorp wat nog geen dag in hun leven gewerkt heeft en aan het uitkeringsinfuus hangen, misschien daar iets mee doen?
De vijver is niet klein. Jullie zitten allemaal in dezelfde vijver te vissen terwijl er andere vijvers zijn waar je ook gemotiveerde en getalenteerde mensen uit kan vissen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 15:44 schreef Dusthor92 het volgende:
Nog meer noord afrikaans (moslim) tuig importeren
Waarom? Genoeg mensen elders in Europa die het werk kunnen doen. Geen gedoe met immigratie.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 18:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En het moet ook nog te automatiseren zijn. Echt mensenwerk, zoals zorg of onderwijs of horeca (niet zijnde ketenfastfood) is toch moeilijk te vervangen door machines. Zelfs als je het proces kan robotiseren dan nog zou het gebrek aan echt mens altijd een gemis blijven.
Nee bijvoorbeeld het onderwijs kun je niet door machines laten veranderen.

Echter het onderwijs schijnt het personeelstekort steeds harder te gaan en de oude garde gaan binnenkort met pensioen. Het probleem bij het onderwijs is niet dat mensen in veel gevallen te weinig betaald krijgen maar hoe leraren behandeld worden door de maatschappij, overheid en de directie van scholen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 21:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Nou, zo komt het wel een beetje over ja :D

"Poh, we moeten nu zelfs al twintigers die net van school komen aannemen en die zelf het vak leren! Wat een ellende!"

En zodra je boven de 45-50 bent en zonder werk komt te zitten zal je nog steeds geen last hebben van volhoudende recruiters.

En die miljoen Nederlanders die langs de kant staan, gebeurt ook geen reet mee. Hier en daar een kleinschalig projectje met enkele tientallen mensen, wat dan in de media komt als lichtend voorbeeld van hoe het moet en hoe fantastisch en succesvol het is! En die andere duizenden en duizenden liggen in de digitale kaartenbak van het UWV weg te rotten :') .

En de overheid maar roepen dat we iets met die reserves moeten, zeker nu! En vervolgens laten ze dat over aan die goedwillende bedrijven en stichtingen. Totaal geen regie of visie, zoals op alle terreinen overigens.....

Wat doet dit kabinet nou? Het STAP-budget, woehoe, 1000 euro voor een scholingsbudget, wat echt niks is op scholingsgebied, wat elk kwartaal meteen op is en ook nog eens grotendeels verloren gaat aan onzin. :')

Een maat van me heeft voor 1000 eu een cursus video-editting gedaan vorig jaar. Hij is directeur bij een handel in stoffen en doeken :D :'( :D .

En nu zegt het kabinet feitelijk ook weer:"dit is de situatie, kunnen we niks aan doen, het overkomt ons allemaal maar! Al die narigheid!".
Weet je wat echt het probleem is bij veel bedrijven. Dat ze een hoop janken en zelf niks daaraan doen. Als je geen gekwalificeerd personeel kan vinden ga dan een opleiding, - ervaring en leertraject starten om van ongekwalificeerd personeel gekwalificeerd personeel te maken. Genoeg kandidaten die dit graag willen doen maar dat kost geld en dat willen bedrijven niet.

[ Bericht 25% gewijzigd door HSG op 04-02-2023 08:39:06 ]
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_207842463
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 18:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En het moet ook nog te automatiseren zijn. Echt mensenwerk, zoals zorg of onderwijs of horeca (niet zijnde ketenfastfood) is toch moeilijk te vervangen door machines. Zelfs als je het proces kan robotiseren dan nog zou het gebrek aan echt mens altijd een gemis blijven.
In de horeca wordt al geëxperimenteerd met robots die borden naar tafels rijden. De bediening hoeft ze dan alleen nog op tafel te zetten, maar kwestie van tijd voor dat ook kan natuurlijk. Zeker voor de budget horeca zal dat personeel kunnen gaan schelen, verwacht dat in de duurdere zaken de gasten het niet accepteren. Zo zal er vast op meer gebieden veel gemakkelijker kunnen, mogelijk ook in de zorg en het onderwijs. Al liggen er in de zorg vast ook simpeler oplossingen, zoals het verkleinen van de administratieve druk.
  zaterdag 4 februari 2023 @ 09:06:20 #83
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207842520
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 08:58 schreef Niek92 het volgende:

[..]
In de horeca wordt al geëxperimenteerd met robots die borden naar tafels rijden. De bediening hoeft ze dan alleen nog op tafel te zetten, maar kwestie van tijd voor dat ook kan natuurlijk. Zeker voor de budget horeca zal dat personeel kunnen gaan schelen, verwacht dat in de duurdere zaken de gasten het niet accepteren. Zo zal er vast op meer gebieden veel gemakkelijker kunnen, mogelijk ook in de zorg en het onderwijs. Al liggen er in de zorg vast ook simpeler oplossingen, zoals het verkleinen van de administratieve druk.
Ja, ik snap wel dat het uiteindelijk kan, maar dat is toch niet de beleving waarvoor je naar een restaurant gaat. Je kunt vast ook wel een bierautomaat ontwikkelen die na aanbieden van je pinpas het gekozen biertje voor je tapt. Misschien handig voor de feesttent tijdens carnaval, maar in Annie's bruine kroeg of in een goeie wijnbar wil je toch echt met een mens kunnen praten lijkt me.

En dat geldt natuurlijk nog veel meer voor een sector als de ouderenzorg. De mensen in een verpleeghuis kun je vast met een robot koffie en schone handdoeken brengen, maar zou dat echt een goed idee zijn?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207844417
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 09:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, ik snap wel dat het uiteindelijk kan, maar dat is toch niet de beleving waarvoor je naar een restaurant gaat. Je kunt vast ook wel een bierautomaat ontwikkelen die na aanbieden van je pinpas het gekozen biertje voor je tapt. Misschien handig voor de feesttent tijdens carnaval, maar in Annie's bruine kroeg of in een goeie wijnbar wil je toch echt met een mens kunnen praten lijkt me.

En dat geldt natuurlijk nog veel meer voor een sector als de ouderenzorg. De mensen in een verpleeghuis kun je vast met een robot koffie en schone handdoeken brengen, maar zou dat echt een goed idee zijn?
Lijkt mij van niet. Maar de generatie die gaat opgroeien met dit soort waanzin zullen het prima vinden. Schijnbaar werkt men in Japan al met zorgrobots. Nu is Japan wel een bizar land en past totaal niet in mijn levensopvatting.

Zie het als een mobiel waar de jongste generatie volop mee communiceert terwijl ik nog steeds het face to face communiceren veel prettiger blijf vinden.
pi_207844596
Overigens is het nog maar de vraag of de sectoren waar behoorlijke tekorten ontstaan mensen nog willen werken in die sectoren. Het OV bijvoorbeeld is nu niet een sector waar mensen nog graag willen werken en dat heeft niet alleen te maken met het salaris maar heeft diverse oorzaken. En mensen die er dan nog wel solliciteren moeten ook nog geschikt zijn.
pi_207844997
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 15:46 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat valt wel mee hoor, ik heb dit soort diensten jaren gedraaid, maar op een bedrijf van 100 man IT heb je doorgaans maar 2 mensen die op standby hoeven te staan, daarnaast heeft juist cloud en nieuwe technieken ervoor gezorgt dat er nauwelijks nog wat aan de hand is. Overigens wel mee eens dat parttime werken in de IT eigenlijk zelden goed werkt, zelfs 4 dagen is al lastig, als je dan 2 mensen in je team hebt die allebei op een andere dag vrij hebben, dan ben je dus 60% van de tijd niet compleet.
Mwah vroegah (een jaar of 10 geleden) was dat wel anders.. vaak 2 a 3 mensen die dedicated support op een applicatie deden en dus met en beetje pech om de week standby liepen.

Die pech had ik, plus draak van applicatie waarbij de users veel vrijheden hadden wat er weer voor zorgde dat het systeem minstens 1x per week ś nachts omviel..

Anyway sinds we DevOps werken vinden we ook dat developers en testers mee stand-by moeten lopen is dat issue wel opgelost.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_207845021
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 15:35 schreef Managarm het volgende:
Het probleem met ICT is voor mij dat ze allemaal fulltime mensen willen. Ik wil best nog 2 dagen per week werken maar nooit meer een volledige werkweek.
Dat lijkt mij ook logisch. Als ik nog in de engineering werkte had ik ook nog fulltime moeten werken omdat projecten een doorlooptijd en uiterste datum hebben en je bovendien niet zomaar even bepaalde werkzaamheden door een ander kunt laten uitvoeren( bijvoorbeeld het maken van een ontwerp)
pi_207845116
https://archive.ph/YZ432

Wopke heeft wel een oplossing, het oude stokpaardje van de CDA een maatschappelijke dienstplicht. Helaas voor hem ziet het EVRM dit als dwangarbeid. :W
pi_207845191
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 12:09 schreef Jaeger85 het volgende:
https://archive.ph/YZ432

Wopke heeft wel een oplossing, het oude stokpaardje van de CDA een maatschappelijke dienstplicht. Helaas voor hem ziet het EVRM dit als dwangarbeid. :W
de dienstplicht is nooit afgeschaft, dus ik snap wobke niet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207845386
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 11:59 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Mwah vroegah (een jaar of 10 geleden) was dat wel anders.. vaak 2 a 3 mensen die dedicated support op een applicatie deden en dus met en beetje pech om de week standby liepen.

Die pech had ik, plus draak van applicatie waarbij de users veel vrijheden hadden wat er weer voor zorgde dat het systeem minstens 1x per week ś nachts omviel..

Anyway sinds we DevOps werken vinden we ook dat developers en testers mee stand-by moeten lopen is dat issue wel opgelost.
Mjah klopt, ik moet wel zeggen dat wij onze systemen wel goed hadden uitgerust en eigenlijk zelden echt grote problemen hadden. Enige keer was een DDOS op een relatief kleine site, die wel onderdeel was van een grote bank die massaal geDDossed werd, toen moest ik ook 3 dagen en nachten paraat staan voor hourly meetings. Op zich wel lekker want wij waren nauwelijks getroffen, een simpele reset en 2 ips blocken was voldoende. Maar vond het wel prima, leverde me ongeveer 12 vrije dagen aan compensatie op :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207845417
Men probeert Nederlanders weer warm te krijgen voor de massale import van kansloze figuren uit Afrika en het Midden-Oosten.

Want daarmee los je dit probleem zogenaamd op. :')
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 4 februari 2023 @ 12:31:15 #92
206731 Mortaxx
Doomer
pi_207845441
De salarissen zijn gewoon te laag
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_207845461
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 12:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
de dienstplicht is nooit afgeschaft, dus ik snap wobke niet
Hij zal de opkomstplicht bedoelen. Nu we weer in de clinch liggen met die maffe Russen is dit natuurlijk weer een hot item. Maar daarmee los je natuurlijk niet de tekorten op in bepaalde sectoren.
pi_207845491
Dienstplicht!! Ah laat me raden er komen weer verkiezingen aan, en men wil lekker daadkrachtig overkomen. Ik zou zeggen tegen deze lui, ga eerst zelf een jaartje voor 2/3e van het minimumloon vrijwilligerswerk doen, fulltime, krijg je gelijk empathie met de lagere klassen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207845530
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 12:31 schreef Mortaxx het volgende:
De salarissen zijn gewoon te laag
Dat kan een van de redenen zijn. Maar er zijn meer factoren die een grote rol spelen. Het werken met wisselende of gebroken diensten, de sociale aspecten, cao, waardering etc. hebben ook een grote invloed op het geheel.
pi_207845797
Kampioen deeltijdwerken.

Ik werk 40 uur in de week, een overzichtelijke 5 dagen van 8 uur. Ik noem dat fulltime.

Ik zie ook vacatures waar ze 36 uur fulltime noemen, ik zou niet eens weten hoe ik dat moet zien, om de week een extra dag vrij of iets dergelijks? Of zijn dat werkweken van 4 dagen van 9 uur?
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_207845961
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 12:55 schreef Resistor het volgende:
Kampioen deeltijdwerken.

Ik werk 40 uur in de week, een overzichtelijke 5 dagen van 8 uur. Ik noem dat fulltime.

Ik zie ook vacatures waar ze 36 uur fulltime noemen, ik zou niet eens weten hoe ik dat moet zien, om de week een extra dag vrij of iets dergelijks? Of zijn dat werkweken van 4 dagen van 9 uur?
Gemiddeld genomen om de andere week een dag wtv. Maar er kunnen ook weken zijn dat je meer dan 40 uur maakt. Als je in een week vijf dagen moet werken en je krijgt diensten toegewezen die allemaal zo rond de negen uur liggen werk je meer dan 40 uur. Die uren die je dan meer draait worden wel omgezet in extra vrije uren. Of je krijgt een dienst vsn 6 uur ingeroosterd waar ik persoonlijk niet om sta te springen. Maar je moet dan wel de mogelijkheid krijgen om die te kunnen besteden waar jij dat graag zou willen.

Overigens wat is er mis met minder uren werken? Ik werk steeds minder gewoon omdat het kan en ik mijn extra vrije tijd goed kan gebruiken om mijn ouders bij te kunnen staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 04-02-2023 13:14:39 ]
pi_207845976
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 15:38 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Het intrappen van open deuren is een van de weinige dingen die dit kabinet kennelijk wel kan.
Zeg dat nou niet te hard, straks richten ze nog het Ministerie van Open Deuren op, waar ze óók weer mensen voor nodig hebben die er niet zijn :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_207846312
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 12:55 schreef Resistor het volgende:
Kampioen deeltijdwerken.

Ik werk 40 uur in de week, een overzichtelijke 5 dagen van 8 uur. Ik noem dat fulltime.

Ik zie ook vacatures waar ze 36 uur fulltime noemen, ik zou niet eens weten hoe ik dat moet zien, om de week een extra dag vrij of iets dergelijks? Of zijn dat werkweken van 4 dagen van 9 uur?
Kan allebei, ik had collega's die 4 x 9 werkten maar vroeger werkten we 4 x8, 5 x 8.
pi_207846498
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 12:31 schreef Mortaxx het volgende:
De salarissen zijn gewoon te laag
Teveel mensen die elkaar bezig houden ipv productief zijn.

Dit is een mooi boek er over https://en.wikipedia.org/wiki/Bullshit_Jobs
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')