abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 3 februari 2023 @ 12:55:46 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_207831651
Vorig jaar heb ik mij ingeschreven bij de KVK (eenmanszaak). Mijn business is freelance ICT-werkzaamheden. Daarnáást ben ik óók net "onofficieel" samen met een goede kennis een "bedrijf" begonnen die óók freelance ICT-werkzaamheden doet. Dit is op korte projectbasis (denk aan 1x per 3 maanden een klusje van 3 dagen).

Nu de vraag: er zijn een paar mogelijkheden om dit zakelijk te regelen. De meest logische die ik kan bedenken:

• gewoon als 2x privé persoon en de factuur 50-50 delen
• 1x zzp'er en de andere persoon als privé persoon 50% van de bruto factuur overmaken
• 2x zzp'er en allebei 50% van de factuur krijgen (en zelf aangifte doen bij "extra inkomsten")
• VOF starten

Alle andere opties (zoals een bv) lijken me erg overkill. Het is geen raketwetenschap. Het is geen bedrijf met activa, geen kantoorpanden, schulden, etc. We doen een klus. We krijgen een afgesproken bedrag. We vertrouwen elkaar (tja, is een "risico", maar gezien de vorm en inhoud van het werk zie ik geen risico, in het slechtste geval kappen we ermee als het niet meer bevalt of we krijgen toch ruzie ofzo).

Mijn hoofdvraag is eigenlijk: waarom zouden we een VOF doen ipv 2x eenmanszaak? Je kunt bij een VOF een contract afsluiten (zelf opstellen, geen notaris, dat zou al overkill zijn). Maar wat als wij dat gewoon onderling/mondeling doen en "de buit delen" en zelf als eenmanszaakje belasting afdragen?

Welke voordelen heeft die VOF dan nog voor ons?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  vrijdag 3 februari 2023 @ 17:59:43 #2
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207835423
Als zzp-er 1 klus aannemen, als zzp-er 1, nummer 2 inhuren voor de klus en de factuur van die zzp-er 2 betalen als zzp-er 1?

En dat 4x per jaar?

Als het meer/groter wordt kan je altijd nog bepaalde dingen op 1 hoop die vof is gooien?

Of de klant beide zzp-ers laten inhuren en beiden een factuur voor de helft?
Dum de dum
pi_207836411
Het verschil zit hem vooral in de aansprakelijkheid denk ik. Als zzper ben je alleen zelf hoofdelijk aansprakelijk, in een vof is ieder lid volledig aansprakelijk. Dus jij ook als je compagnon schulden maakt. Of andersom natuurlijk.
pi_207837937
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 19:09 schreef Farenji het volgende:
Het verschil zit hem vooral in de aansprakelijkheid denk ik. Als zzper ben je alleen zelf hoofdelijk aansprakelijk, in een vof is ieder lid volledig aansprakelijk. Dus jij ook als je compagnon schulden maakt. Of andersom natuurlijk.
hoe kom je hierbij?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207838625
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 20:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
hoe kom je hierbij?
Omdat het zo is?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_207838760
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 20:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
hoe kom je hierbij?
Is lesstof op de middelbare school.
pi_207839223
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 20:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
hoe kom je hierbij?
Kvk.nl
pi_207840997
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 21:52 schreef Farenji het volgende:

[..]
Kvk.nl
Mijn vrouw heeft een vof, in de spreektaal is ze zzper en ik ben gemachtigd bij de kvk en lid. Dus ik begrijp het niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207841025
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 23:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Mijn vrouw heeft een vof, in de spreektaal is ze zzper en ik ben gemachtigd bij de kvk en lid. Dus ik begrijp het niet.
Dan zou ik maar het eea doorlezen wat een VOF inhoudt.

https://ondernemersplein.kvk.nl/vennootschap-onder-firma-vof/
pi_207842491
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 23:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Mijn vrouw heeft een vof, in de spreektaal is ze zzper en ik ben gemachtigd bij de kvk en lid. Dus ik begrijp het niet.
"Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen" _O- :')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_207842583
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 23:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Mijn vrouw heeft een vof, in de spreektaal is ze zzper en ik ben gemachtigd bij de kvk en lid. Dus ik begrijp het niet.
Jullie hebben met zijn tweeën, elk de volledige verantwoordelijkheid over dit bedrijf tenzij je een en ander contractueel hebt uitgesloten. Je kunt geen lid zijn van een vof. Je bent eigenaar. Dat je je niet hebt ingelezen in waar je je handtekening onder zette maakt niet dat je niet hoofdelijk aansprakelijk bent voor wat zij uitvoert.
Spoilers!
pi_207843168
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 09:12 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Jullie hebben met zijn tweeën, elk de volledige verantwoordelijkheid over dit bedrijf tenzij je een en ander contractueel hebt uitgesloten. Je kunt geen lid zijn van een vof. Je bent eigenaar. Dat je je niet hebt ingelezen in waar je je handtekening onder zette maakt niet dat je niet hoofdelijk aansprakelijk bent voor wat zij uitvoert.
Dat snap ik niet. Ik ben toch wel hoofdelijk aansprakelijk voor wat zij uitvoert?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207843202
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 10:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat snap ik niet. Ik ben toch wel hoofdelijk aansprakelijk voor wat zij uitvoert?
Ja. Jullie zijn allebei eigenaar en dus aansprakelijk.
Spoilers!
pi_207843221
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 10:06 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ja. Jullie zijn allebei eigenaar en dus aansprakelijk.
precies dan klopt het dus wel wat ik schreef *O* en snap ik @Farenji dus niet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207843301
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 10:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
precies dan klopt het dus wel wat ik schreef *O* en snap ik @:Farenji dus niet
Farenji heeft gewoon gelijk in wat hij schrijft. Alleen hij gebruikt zzp'er waar hij eenmanszaak had moeten gebruiken. Een zzp'er is niets. Dat bestaat helemaal niet. Is gewoon spreektaal. Net als eenpitter. Dat zegt niets over hoe ze ingeschreven staan bij de KvK en ook niets over aansprakelijkheid.

Mijn man en ik hebben een vof maar geen personeel. Dat maakt ons ook zelfstandigen zonder personeel. Wij gebruiken liever de term ondernemer omdat we meer dan 1 kunstje kunnen. Maar dat is semantiek. We zijn linksom of rechtsom allebei hoofdelijk aansprakelijk.
Spoilers!
pi_207843310
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 10:13 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Farenji heeft gewoon gelijk in wat hij schrijft. Alleen hij gebruikt zzp'er waar hij eenmanszaak had moeten gebruiken. Een zzp'er is niets. Dat bestaat helemaal niet. Is gewoon spreektaal. Net als eenpitter. Dat zegt niets over hoe ze ingeschreven staan bij de KvK en ook niets over aansprakelijkheid.

Mijn man en ik hebben een vof maar geen personeel. Dat maakt ons ook zelfstandigen zonder personeel. Wij gebruiken liever de term ondernemer omdat we meer dan 1 kunstje kunnen. Maar dat is semantiek. We zijn linksom of rechtsom allebei hoofdelijk aansprakelijk.
ah nu snap ik het...
ik weet dat zzp-er alleen iets is in de spreektaal, het betekent juridisch niet omdat het juridisch niet bestaat. Daarom was ik in de war en begreep ik het niet.
Een zzper heeft niet per definitie altijd een eenmanszaak, het kan ook een VOF zijn, ook met meerdere hoofdelijke aansprakelijkheden of zoals @Farenji schrijft leden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207843339
Als ik TS was, zou ik optie 2 of 3 doen. Vanwege aansprakelijkheid, vanwege mogelijk verkapt dienstverband van je compagnon, vanwege verzekeringen, vanwege een extra gezamenlijke boekhouding. Het is veel te veel gedoe om samen een vof op te zetten voor die paar uur per jaar.

Stuur je klanten gewoon 2 dezelfde facturen. Spreek dat van te voren met je klant af. Laat je compagnon zelf uitzoeken of hij zich inschrijft of niet.
Spoilers!
pi_207843467
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 10:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ah nu snap ik het...
ik weet dat zzp-er alleen iets is in de spreektaal, het betekent juridisch niet omdat het juridisch niet bestaat. Daarom was ik in de war en begreep ik het niet.
Een zzper heeft niet per definitie altijd een eenmanszaak, het kan ook een VOF zijn, ook met meerdere hoofdelijke aansprakelijkheden of zoals @:farenji schrijft leden.
Precies. Meestal wordt er mede-eigenaars in plaats van leden gebruikt maar goed, semantiek dus.

Ik vind zzp zo'n suffe term. Hij is ontstaan toen er bergen mensen ontslagen werden in de bouw en thuiszorg en zij gedwongen worden in in schijnconstructies te gaan 'zzp'en'. Inmiddels is de term wel aan inflatie onderhevig en noemt iedere zelfstandige zich zo.

Overigens probeerde ik eens een zzp-bedrijfsrekening bij een bank aan te vragen maar dat mocht niet omdat we een vof waren en zij vonden dat je dan geen zzp'er was.

Anyway, 2 eigenaren, dus allebei volledig verantwoordelijk ^O^
Spoilers!
pi_207843493
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 10:24 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Precies. Meestal wordt er mede-eigenaars in plaats van leden gebruikt maar goed, semantiek dus.

Ik vind zzp zo'n suffe term. Hij is ontstaan toen er bergen mensen ontslagen werden in de bouw en thuiszorg en zij gedwongen worden in in schijnconstructies te gaan 'zzp'en'. Inmiddels is de term wel aan inflatie onderhevig en noemt iedere zelfstandige zich zo.

Overigens probeerde ik eens een zzp-bedrijfsrekening bij een bank aan te vragen maar dat mocht niet omdat we een vof waren en zij vonden dat je dan geen zzp'er was.

Anyway, 2 eigenaren, dus allebei volledig verantwoordelijk ^O^
De Rabobank deed helemaal niet moeilijk bij het openen van een ZZP bankrekening met een vof. We hebben zelf een jaar een gewone bankrekening gebruikt zonder problemen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207843741
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 10:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
precies dan klopt het dus wel wat ik schreef *O* en snap ik @:Farenji dus niet
Dat is volgens mij exact wat ik schreef?
  zondag 5 februari 2023 @ 12:57:57 #21
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_207863683
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 10:16 schreef Lucky_Strike het volgende:
Als ik TS was, zou ik optie 2 of 3 doen. Vanwege aansprakelijkheid, vanwege mogelijk verkapt dienstverband van je compagnon, vanwege verzekeringen, vanwege een extra gezamenlijke boekhouding. Het is veel te veel gedoe om samen een vof op te zetten voor die paar uur per jaar.

Stuur je klanten gewoon 2 dezelfde facturen. Spreek dat van te voren met je klant af. Laat je compagnon zelf uitzoeken of hij zich inschrijft of niet.
Thanks. Hier kan ik wat mee (net als de rest van deze discussie hier trouwens, het is toch wel leerzaam). Dit gaan we doen inderdaad.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_207864111
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 12:57 schreef JeOma het volgende:

[..]
Thanks. Hier kan ik wat mee (net als de rest van deze discussie hier trouwens, het is toch wel leerzaam). Dit gaan we doen inderdaad.
Succes met je bedrijf ^O^
Spoilers!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')