hoe kom je hierbij?quote:Op vrijdag 3 februari 2023 19:09 schreef Farenji het volgende:
Het verschil zit hem vooral in de aansprakelijkheid denk ik. Als zzper ben je alleen zelf hoofdelijk aansprakelijk, in een vof is ieder lid volledig aansprakelijk. Dus jij ook als je compagnon schulden maakt. Of andersom natuurlijk.
Omdat het zo is?quote:
Mijn vrouw heeft een vof, in de spreektaal is ze zzper en ik ben gemachtigd bij de kvk en lid. Dus ik begrijp het niet.quote:
Dan zou ik maar het eea doorlezen wat een VOF inhoudt.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 23:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Mijn vrouw heeft een vof, in de spreektaal is ze zzper en ik ben gemachtigd bij de kvk en lid. Dus ik begrijp het niet.
"Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen"quote:Op vrijdag 3 februari 2023 23:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Mijn vrouw heeft een vof, in de spreektaal is ze zzper en ik ben gemachtigd bij de kvk en lid. Dus ik begrijp het niet.
Jullie hebben met zijn tweeën, elk de volledige verantwoordelijkheid over dit bedrijf tenzij je een en ander contractueel hebt uitgesloten. Je kunt geen lid zijn van een vof. Je bent eigenaar. Dat je je niet hebt ingelezen in waar je je handtekening onder zette maakt niet dat je niet hoofdelijk aansprakelijk bent voor wat zij uitvoert.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 23:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat snap ik niet. Ik ben toch wel hoofdelijk aansprakelijk voor wat zij uitvoert?quote:Op zaterdag 4 februari 2023 09:12 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Jullie hebben met zijn tweeën, elk de volledige verantwoordelijkheid over dit bedrijf tenzij je een en ander contractueel hebt uitgesloten. Je kunt geen lid zijn van een vof. Je bent eigenaar. Dat je je niet hebt ingelezen in waar je je handtekening onder zette maakt niet dat je niet hoofdelijk aansprakelijk bent voor wat zij uitvoert.
Ja. Jullie zijn allebei eigenaar en dus aansprakelijk.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 10:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat snap ik niet. Ik ben toch wel hoofdelijk aansprakelijk voor wat zij uitvoert?
precies dan klopt het dus wel wat ik schreefquote:Op zaterdag 4 februari 2023 10:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ja. Jullie zijn allebei eigenaar en dus aansprakelijk.
Farenji heeft gewoon gelijk in wat hij schrijft. Alleen hij gebruikt zzp'er waar hij eenmanszaak had moeten gebruiken. Een zzp'er is niets. Dat bestaat helemaal niet. Is gewoon spreektaal. Net als eenpitter. Dat zegt niets over hoe ze ingeschreven staan bij de KvK en ook niets over aansprakelijkheid.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 10:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
precies dan klopt het dus wel wat ik schreefen snap ik @:Farenji dus niet
ah nu snap ik het...quote:Op zaterdag 4 februari 2023 10:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Farenji heeft gewoon gelijk in wat hij schrijft. Alleen hij gebruikt zzp'er waar hij eenmanszaak had moeten gebruiken. Een zzp'er is niets. Dat bestaat helemaal niet. Is gewoon spreektaal. Net als eenpitter. Dat zegt niets over hoe ze ingeschreven staan bij de KvK en ook niets over aansprakelijkheid.
Mijn man en ik hebben een vof maar geen personeel. Dat maakt ons ook zelfstandigen zonder personeel. Wij gebruiken liever de term ondernemer omdat we meer dan 1 kunstje kunnen. Maar dat is semantiek. We zijn linksom of rechtsom allebei hoofdelijk aansprakelijk.
Precies. Meestal wordt er mede-eigenaars in plaats van leden gebruikt maar goed, semantiek dus.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 10:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ah nu snap ik het...
ik weet dat zzp-er alleen iets is in de spreektaal, het betekent juridisch niet omdat het juridisch niet bestaat. Daarom was ik in de war en begreep ik het niet.
Een zzper heeft niet per definitie altijd een eenmanszaak, het kan ook een VOF zijn, ook met meerdere hoofdelijke aansprakelijkheden of zoals @:farenji schrijft leden.
De Rabobank deed helemaal niet moeilijk bij het openen van een ZZP bankrekening met een vof. We hebben zelf een jaar een gewone bankrekening gebruikt zonder problemen.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 10:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Precies. Meestal wordt er mede-eigenaars in plaats van leden gebruikt maar goed, semantiek dus.
Ik vind zzp zo'n suffe term. Hij is ontstaan toen er bergen mensen ontslagen werden in de bouw en thuiszorg en zij gedwongen worden in in schijnconstructies te gaan 'zzp'en'. Inmiddels is de term wel aan inflatie onderhevig en noemt iedere zelfstandige zich zo.
Overigens probeerde ik eens een zzp-bedrijfsrekening bij een bank aan te vragen maar dat mocht niet omdat we een vof waren en zij vonden dat je dan geen zzp'er was.
Anyway, 2 eigenaren, dus allebei volledig verantwoordelijk
Dat is volgens mij exact wat ik schreef?quote:Op zaterdag 4 februari 2023 10:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
precies dan klopt het dus wel wat ik schreefen snap ik @:Farenji dus niet
Thanks. Hier kan ik wat mee (net als de rest van deze discussie hier trouwens, het is toch wel leerzaam). Dit gaan we doen inderdaad.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 10:16 schreef Lucky_Strike het volgende:
Als ik TS was, zou ik optie 2 of 3 doen. Vanwege aansprakelijkheid, vanwege mogelijk verkapt dienstverband van je compagnon, vanwege verzekeringen, vanwege een extra gezamenlijke boekhouding. Het is veel te veel gedoe om samen een vof op te zetten voor die paar uur per jaar.
Stuur je klanten gewoon 2 dezelfde facturen. Spreek dat van te voren met je klant af. Laat je compagnon zelf uitzoeken of hij zich inschrijft of niet.
Succes met je bedrijfquote:Op zondag 5 februari 2023 12:57 schreef JeOma het volgende:
[..]
Thanks. Hier kan ik wat mee (net als de rest van deze discussie hier trouwens, het is toch wel leerzaam). Dit gaan we doen inderdaad.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |