abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207827008
De glijstangen van mijn bovenfrees (DeWalt DW621) gaan soepel. Alleen als ik een diepte geblokkeerd heb, komt er bij het losdraaien geen beweging in; hij blijft staan in deze positie. Pas als na een tik op de bovenkant komt 'ie los. Dat is niet hoe het hoort en ook niet altijd handig.

Geen opgehoopt zaagsel of vuil op de glijstangen zichtbaar en voorzien van olie. Iemand suggesties?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207832678
Je beschrijving is wat minnetjes en laat veel te raden over. Hij hangt dus vast op ingestelde diepte? En lijkt te klemmen op de geleide stangen waarop de frees verticaal beweegt? En heeft hij het ooit wel goed gedaan?

Ik heb zelf geen Dewald en kan slechts de tekening en beschrijving bekijken om me enig beeld te vormen. En het ziet er naar uit dat type 2 en type 3 van deze router nagenoeg identiek zijn en dan is er mogelijk nog een ouder type 1.

Dus niet geblokkeerd beweegt het verticaal soepeltjes zonder horten of stoten. En pas wanneer je het blokkeert met schroef (Ik vermoed Nr. 57 op tekening) en die weer losdraait dan blijf het op ingestelde diepte hangen en komt niet vanzelf omhoog? Nr. 41 blijft dus hangen op geleidestang van Nr. 59?



Stuklijst.
https://www.mtmc.co.uk/De(...)Parts__p-131489.aspx

Heb je eens naar Nr. 46 op de tekening gekeken, die lijkt volgens beschrijving een (pinion) vergrendeling te zijn. Moet je daar soms op duwen of aan trekken om de diepte instelling te lossen. Een soort quick release?

Maar ondanks ik de router zelf niet ken, een beetje moet raden en wanneer het niet geblokkeerd gewoon soepel loopt maar niet uit de diepteblokkade loskomt blijf ik vooralsnog Nr. 46 verdacht vinden. :) Dat je die nodig hebt om te ontkoppelen?

Misschien kun je hier iets mee vanaf pag. 8
https://www.manualslib.co(...)1.html?page=8#manual

Elk ander geval is het of teveel speling of vervuiling, Nr. 41 heeft volgens beschrijving een brons glijlager. Is dit lager vervuilt of versleten. Teveel speling gaat het mogelijk scheef staan en klemmen, dan komt het met de tik recht en met de veerspanning weer omhoog.

In zulke gevallen is demontage en inspectie van de onderdelen de enige weg om te beoordelen. En moet jezelf beoordelen in hoeverre je dat kunt met het bestuderen van de tekening alleen en bouwkundig inzicht wat betreft demontage en terug op zijn plek monteren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 03-02-2023 14:41:05 ]
pi_207846281
Is het niet gewoon een feature ? Dus dat je na loshalen diepte je de voet ergens nog "dieper"moet indrukken om te unlocken ?
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_207848011
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 14:26 schreef Watuntrik het volgende:
Je beschrijving is wat minnetjes en laat veel te raden over. Hij hangt dus vast op ingestelde diepte? En lijkt te klemmen op de geleide stangen waarop de frees verticaal beweegt? En heeft hij het ooit wel goed gedaan?
Ja, ja en ik meen van wel (kan me dit euvel niet herinneren van moment van aanschaf).

quote:
Ik heb zelf geen Dewald en kan slechts de tekening en beschrijving bekijken om me enig beeld te vormen. En het ziet er naar uit dat type 2 en type 3 van deze router nagenoeg identiek zijn en dan is er mogelijk nog een ouder type 1.
Wist niet dat er meerde types waren. Ik heb type 3.

quote:
Dus niet geblokkeerd beweegt het verticaal soepeltjes zonder horten of stoten. En pas wanneer je het blokkeert met schroef (Ik vermoed Nr. 57 op tekening) en die weer losdraait dan blijf het op ingestelde diepte hangen en komt niet vanzelf omhoog? Nr. 41 blijft dus hangen op geleidestang van Nr. 59?
Hij beweegt soepel over de stangen. De diepte wordt geblokkeerd met een schroef (nummer 88). Bij losdraaien blijft 'ie staan op de diepte waarop 'ie geblokkeerd was. Inderdaad 41 op 59.

quote:
[ afbeelding ]

Stuklijst.
https://www.mtmc.co.uk/De(...)Parts__p-131489.aspx

Heb je eens naar Nr. 46 op de tekening gekeken, die lijkt volgens beschrijving een (pinion) vergrendeling te zijn. Moet je daar soms op duwen of aan trekken om de diepte instelling te lossen. Een soort quick release?
Nr. 46 is een draaiknop voor de diepte-stop. Geen duwen of trekken en heeft geen verband met de diepteblokkade.

quote:
Maar ondanks ik de router zelf niet ken, een beetje moet raden en wanneer het niet geblokkeerd gewoon soepel loopt maar niet uit de diepteblokkade loskomt blijf ik vooralsnog Nr. 46 verdacht vinden. :) Dat je die nodig hebt om te ontkoppelen?

Misschien kun je hier iets mee vanaf pag. 8
https://www.manualslib.co(...)1.html?page=8#manual

Elk ander geval is het of teveel speling of vervuiling, Nr. 41 heeft volgens beschrijving een brons glijlager. Is dit lager vervuilt of versleten. Teveel speling gaat het mogelijk scheef staan en klemmen, dan komt het met de tik recht en met de veerspanning weer omhoog.

In zulke gevallen is demontage en inspectie van de onderdelen de enige weg om te beoordelen. En moet jezelf beoordelen in hoeverre je dat kunt met het bestuderen van de tekening alleen en bouwkundig inzicht wat betreft demontage en terug op zijn plek monteren.
Zelf-demontage vind ik een te groot risico. Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207848125
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 13:36 schreef Cybersijp het volgende:
Is het niet gewoon een feature ? Dus dat je na loshalen diepte je de voet ergens nog "dieper"moet indrukken om te unlocken ?
Ik vermoed van niet; hoe zou dat werken bij blokkade op de laagste stand? De handleiding is op z'n zachtst gezegd nogal summier.

quote:
Plunge Mechanism
The plunge mechanism of the DW621 is very sturdy and reliable. The motor housing rides on two steel columns, one large and one small one. There is no play in the mechanism. The motor moves only up and down.

A spring returns the motor to the top position. The user must overcome the resistance of the spring to push the router body down and into the cut. The force required increases as the spring gets longer and longer. The first couple of inches feel comfortable. The last inch takes a bit too much force for my liking. Since this only happens at the limit of the router's plunge, this unnatural feel is seldom encountered.

The plunge lock is built into one of the handles. Spinning the handle 30 degrees unlocks the plunge mechanism. Spinning the handle in the other direction locks in again. The lock works well when the router is used as a plunge router. Locking and unlocking is quick, and can be done during a cut without taking a hand off the router.
Aldus https://www.hingmy.com/site/article.php?DeWalt-DW621-Review

[ Bericht 49% gewijzigd door baskick op 04-02-2023 16:29:55 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207848739
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 16:19 schreef baskick het volgende:
Spinning the handle 30 degrees unlocks the plunge mechanism. Spinning the handle in the other direction locks in again.

Dat is dan idd knop Nr.88 op de tekening en er staan verder geen onderdelen bij... Kun je die knop er ook geheel vanaf draaien? En dan eens in dat boutgat kijken of daar nog een bewegend deel in zit verwerkt wat vervuilt is en stroef loopt.

Of het zit in de knop zelf dat daar bewegende delen in verwerkt zijn.

Op tekening allemaal niet te zien en op video ook slecht te beoordelen, hoe dat lock mechanisme precies werkt. Bij zien van de video krijg ik het vermoeden dat daar meer in zit dan de tekening laat zien.
pi_207878061
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 17:21 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Dat is dan idd knop Nr.88 op de tekening en er staan verder geen onderdelen bij... Kun je die knop er ook geheel vanaf draaien? En dan eens in dat boutgat kijken of daar nog een bewegend deel in zit verwerkt wat vervuilt is en stroef loopt.

Of het zit in de knop zelf dat daar bewegende delen in verwerkt zijn.

Op tekening allemaal niet te zien en op video ook slecht te beoordelen, hoe dat lock mechanisme precies werkt. Bij zien van de video krijg ik het vermoeden dat daar meer in zit dan de tekening laat zien.
Die knop kan er in z'n geheel af, ja. De bout aan de knop lijkt door het draaien direct de stang te klemmen. Zit zo te zien geen viezigheid in, behalve (verse) olie van het smeren van de stangen. In of aan de knop zit niets.

[ Bericht 1% gewijzigd door baskick op 06-02-2023 13:24:32 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207891232
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 13:17 schreef baskick het volgende:

[..]
Die knop kan er in z'n geheel af, ja. De bout aan de knop lijkt door het draaien direct de stang te klemmen. Zit zo te zien geen viezigheid in, behalve (verse) olie van het smeren van de stangen. In of aan de knop zit niets.
Wanneer je zeker weet dat alles schoon en goed gesmeerd is. Kun je hier maar een logisch gevolg uit trekken, wanneer het alsnog vast zit met de klembout los die de geleidestang niet meer raakt en er zitten hierdoor geen bramen op of putten in de geleider. Dan klemt dus de slede zelf op de 2 stalen geleidestangen. Dan zit daar waarschijnlijk door veel gebruik teveel speling en trek je de boel scheef, met de klembout of eerder tijdens het krachtzetten met frezen. Los je de bout en met de tik sla je alles weer los en recht, althans recht genoeg om los te komen.

Zou je kunnen checken met op diepte vastdraaien en weer losdraaien zonder te frezen, komt het dan wel los en na het frezen niet. Dan trek je de boel dus scheef door krachtzetten met frezen.

In beide gevallen wat het ook is, zoeken waar de speling zit en of dit is te verhelpen. :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')