abonnement Unibet Coolblue
pi_207817093
Hoe gaat dit conflict aflopen? Een overwinning van Oekraïne op de Russen? Het uiteenvallen van Rusland? Wat zijn de geo-politieke consequenties van een verslagen Rusland? Kan Oekraïne winnen, zonder verdere hulp van het westen? Hoe gaat Oekraïne om met de collaborateurs in de Donbas? Kan de Donbas nog zelfbestuur krijgen of wordt dat ook bezet gebied?

Eerst maar eens kijken of Oekraine sowieso kan winnen, want de gevolgen voor Putin en de huidige machthebbers zouden enorm zijn en het einde zijn van Putin en het huidige Rusland. Dat laten ze dus niet gebeuren, en ik verwacht niet dat Rusland al hun troepen uit bezet gebied (inclusief de Krim) weer terug gaat trekken. Zolang Putin over mankrachten kan beschikken, zal hij op zijn minst de huidige bezette gebieden blijven bezetten. Ten koste van alles.

Voor Oekraine om te winnen hebben ze westerse steun nodig, maar het houdt ergens op. Ik heb geen idee hoeveel materieel nog verzameld kan worden, maar dat is ook eindig. De defensive mogelijkheden van de EU zijn toch al zwak, als we materieel blijven weggeven verzwakt dit alleen maar verder. Maar zonder materieel komen ze niet ver, laat staan dat ze alle Russen kunnen verdrijven.

Het meest realistische scenario is toch een staakt het vuren en onderhandelingen. Het meest hoopvolle scenario is het vallen van Putin en het aantreden van een minder expansionistische leider. Maar dat zie ik niet gebeuren. Een scenario waarbij Oekraïne Rusland verslaat zie ik ook niet gebeuren.

Een staakt het vuren met een als gevolg een bevroren grens tussen de Donbas en Ukraine zie ik voorlopig ook niet gebeuren. Tenzij het westen Oekraïne laat vallen. Of als er over een jaar / jaren geen grote verschuivingen zijn geweest aan het front en Oekraïne ook oorlogsmoe wordt.

Het uiteenvallen van Rusland, en het wegvallen van Rusland als een grote (conventionele) militaire mogelijkheid zal ook gevolgen hebben voor Syrië, Iran en nog heel veel andere landen in die regio. Het uitbreken van meerdere oorlogen in die regio zal de verhoudingen behoorlijk op zijn kant zetten. Rusland zal verder verbrokkelen. Wat er met de nucleaire mogelijkheden gebeurd? wie het weet mag het zeggen.
pi_207819788
We klimmen door het sturen van tanks en wellicht vliegtuigen een stapje verder op de escalatieladder, een nucleair conflict is dichterbij dan ooit. Sluit niet uit dat Het Westen binnenkort een gigantische militaire poging gaat ondernemen om Rusland strategisch te ontwapenen van zijn nucleaire speelgoed. Als die angel er uit is kan Rusland met conventionele wapens Oekraïne uitgeslagen worden.
blablablabla
pi_207819907
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 10:41 schreef zoost het volgende:
Hoe gaat dit conflict aflopen?
Denk je dat conflicten zomaar 'over zijn' ?

Ik vermoed dat zulk een idee vooral een uiting van een erg bleu en onervaren wereldbeeld is en weinig geschiedkundige kennis.

De overgrote kans is gewoon dat dit conflict onderdeel is van een veel langere periode van wrijvingen en conflicten tussen Rusland en zijn buurlanden, alswel een intern proces waarin bepaalde politici en machthebbers in rusland zulke conflicten welbewust gebruiken (of soms ook als False Flag zelf creeren) om de russische bevolking tot nationalisme op te roepen of te voorkomen dat ze in opstand komen tegen hun onderdruking en beperking van hun economische vrijheden.

Dat proces begon al direkt na de grote economische crisis en val van de roebel in 1998..
Jeltsin was nog president maar qua gezondheid en mentale staat niet meer in staat enige invloed uit te oefenen en de regering werd geleid door eerst Boris Nemtsov en later Sergey Kiriyenko.....
er was toen een poging een enigszins functionerende pro-westerse vrije economie op te bouwen, maar dat leidde ook tot een snel oplopende schuldenberg en afhankelijkheid van het westen en dat maakte rusland steeds zwakker.

Rusland kon deze schulden niet meer betalen en dreigde in een crisis te geraken en dat wist Vladimir Putin slim uitnutten door een een dreigbeeld van een instabiel rusland het westen voor te spiegelen, maar tegelijkertijd ook intern een spookbeeld van "Tsjetseense terroristen" die de russische staat zouden bedreigen en aanslagen pleegden op rusische flatgebouwen (die in werkelijkheid door de FSB uitgevoerd werden)...

wat er vanuit 1999 in Rusland ontstond was een ultranationalistische staat, die een oorlog tegen zijn buurlanden als legitiem midel zag de eigen belangen te behartigen...
Het westen werd in de slaap gesust dat als zij daarin niet instemden, rusland ten gronde zou gaan en volledig instabiel zou worden en allerhande economische belangen verloren zouden gaan, inclusief de schuld die rusland al aan het westen opgebouwd had.

Dat is eigenlijk een situatie die tot nu toe aan voortbestaat...
hooguit is de economische groei in rusland al vanaf 2014 voledig stuilgevallen en is Rusland steeds meer in een isolement terecht gekomen....
hooguit is er geen enkel alternatief en is het westen juist ook zeer bang wat er gebeurt als de huidige regering ten val komt... welk opvolgers-regime e dan kan ontstaan en of zulk een opvolgers-regime niet juist nog aggressiever zal zijn.


Een Val van Putin zal dus geen einde zijn, maar mogelijk een begin van iets nog ergers en mogelijk juist uitmondend in een groter militair conflict
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 2 februari 2023 @ 13:59:16 #4
408813 crew  trein2000
pi_207819935
Hoe dit eindigt? Op een dag worden we wakker en zijn de Amerikanen vanuit Polen UA ingerold om de laatste Russen te verdrijven en de grensbewaking over te nemen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_207821030
Hoe?

Tja....
Het Westen is sowieso nodig voor UA om iets te kunnen doen, dat zien we nu al.
Willen ze de Russen helemaal terug drijven dan zal dat nog veel meer moeten.
Ik zie het Westen niet verder escaleren. Die gaan echt niet Rusland aanvallen of iets dergelijks.
Hooguit binnen UA iets doen en dat zal ook wel nodig zijn om verder te komen.

Andere kant zie ik Rusland het ook echt niet winnen. Het Russische materiaal is verouderd en wordt gewoon al minder in hoeveelheid. Manschappen hebben ze genoeg, maar die zijn amper getraind.
Die gaan er echt niet ineens door kunnen breken.

Wat dan wel?
Een patstelling waarbij de Russen ongeveer het huidige gebied hebben. Dan wel dat die 2 gebieden binnen UA een grote mate van zelfbestuur hebben.
Veel meer zal het welke kant dan ook niet zijn.
pi_207821151
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 15:42 schreef bianconeri het volgende:
Dan wel dat die 2 gebieden binnen UA een grote mate van zelfbestuur hebben.
3 (Donbas, Luhansk en Krim ... eventueel zou je Zaporizhia Oblast en Kherson Oblast ook moeten noemen als bezet, ook deze hebben de russen grotendeels in hun controle)

Donbas, Luhansk en Krim hadden ze ook voor de invasie onder hun controle... al vanaf 2014.
Krim sowieso helemaal en bij Donbas en Luhans zou het in naam een eigen onafhankelijke republiek zijn, maar ook die werd door de russen gefinancierd.
Deze hadden eigenlijk geen speelruimte, rusland deelde de lakens er uit.

dat koste voorheen de russen al veels teveel geld... het was wel een geheim budget, maar volgens mij heeft ooit een politicus uit de Donbas die tot de pro-russische partij behoorde aangegeven dat ze een half miljard dollar per maand van moskou kregen voor al hun kosten, omdat ze zelf veel moesten financieren en een eigen leger aanhouden, terwijl ze geen enkele inkomsten hadden.

Vermoedelijk was de invasie initieel vooral een plan dusdanig te forceren dat de oekraine wel gedwongen was een zeer nadelige vredesregeling te accepteren (de Minsk-akkoorden waren voor de russen weinig nuttig, zowel het Minsk protocol als Minsk II kenden zware eisen en rusland lukte nooit hieraan te voldoen warvoor dan de sancties opgeheven werden en leek ook dat risico niet te willen nemen omdat dan onherroepelijk de donbass gelijk wer zouden verliezen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_207821191
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 15:53 schreef RM-rf het volgende:

[..]
3 (Donbas, Luhansk en Krim ... eventueel zou je Zaporizhia Oblast en Kherson Oblast ook moeten noemen als bezet, ook deze hebben de russen grotendeels in hun controle)

Donbas, Luhansk en Krim hadden ze ook voor de invasie onder hun controle... al vanaf 2014.
Krim sowieso helemaal en bij Donbas en Luhans zou het in naam een eigen onafhankelijke republiek zijn, maar ook die werd door de russen gefinancierd.
Deze hadden eigenlijk geen speelruimte, rusland deelde de lakens er uit.

dat koste voorheen de russen al veels teveel geld... het was wel een geheim budget, maar volgens mij heeft ooit een politicus uit de Donbas die tot de pro-russische partij behoorde aangegeven dat ze een half miljard dollar per maand van moskou kregen voor al hun kosten, omdat ze zelf veel moesten financieren en een eigen leger aanhouden, terwijl ze geen enkele inkomsten hadden.

Vermoedelijk was de invasie initieel vooral een plan dusdanig te forceren dat de oekraine wel gedwongen was een zeer nadelige vredesregeling te accepteren (de Minsk-akkoorden waren voor de russen weinig nuttig, zowel het Minsk protocol als Minsk II kenden zware eisen en rusland lukte nooit hieraan te voldoen warvoor dan de sancties opgeheven werden en leek ook dat risico niet te willen nemen omdat dan onherroepelijk de donbass gelijk wer zouden verliezen)
3 inderdaad met de Krim erbij. Die rekenende ik er niet bij omdat die al eerder overgenomen was.
Die andere 2 hoorden (horen) nog gewoon bij UA.
Al was dat inderdaad niet echt een volle controle meer.

Over het hoe en wat valt te discussiëren, maar daar gaat dit topic niet over :)
pi_207821234
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 15:57 schreef bianconeri het volgende:
Die andere 2 hoorden (horen) nog gewoon bij UA.
de Krim hoort ook bij Oekaine
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_207821625
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 15:42 schreef bianconeri het volgende:
Wat dan wel?
Een patstelling waarbij de Russen ongeveer het huidige gebied hebben. Dan wel dat die 2 gebieden binnen UA een grote mate van zelfbestuur hebben.
Veel meer zal het welke kant dan ook niet zijn.
Zo iets verwacht ik ook, maar ben benieuwd naar de houding van de EU in dat geval, want "Putin, mag niet winnen". Als de EU die situatie (de patstelling) accepteren, dan maken ze zich wel erg kwetsbaar (naar eigen zeggen) voor toekomstige territoire drift van Putin.
pi_207821678
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 13:56 schreef RM-rf het volgende:
Denk je dat conflicten zomaar 'over zijn' ?

Ik vermoed dat zulk een idee vooral een uiting van een erg bleu en onervaren wereldbeeld is en weinig geschiedkundige kennis.
Ehh, nee. Conflicten komen ten einde. Dat ze zijn ingebed in een bredere historische context dat zal ongetwijfeld, maar uiteindelijk zal dit conflict tot een einde komen.

Ik zie dat je veel woorden wijdt aan het ontstaan van dit conflict, ik ben benieuwd naar je speculatie over hoe het zal eindigen.
pi_207821718
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 13:59 schreef trein2000 het volgende:
Hoe dit eindigt? Op een dag worden we wakker en zijn de Amerikanen vanuit Polen UA ingerold om de laatste Russen te verdrijven en de grensbewaking over te nemen.
Misschien is dat niet heel ondenkbeeldig. UA tot NAVO land promoveren en Rusland het land uitwerken. Het is een gok, maar die zou positief uit kunnen pakken.
pi_207821819
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 16:47 schreef zoost het volgende:
ik ben benieuwd naar je speculatie over hoe het zal eindigen
zoals ik al aangeef vind ik je fantasie over het 'beindigen' van conflicten een beetje bleu... conflicten eindigen helemaal niet zomaar, maar blijven gewoon bestaan, evolueren veelal in het volgende conflict.
Soms kunnen ze een basis vormen voor maatregelen en bondgenootschappen de negatieve gevolgen te dempen, maar dat is hooguit mogelijk zoalng een samenwerking of gedeeld economisch belang bestaat en de belangen zulke samenwerkingen kapot te maken niet groter zijn of gedeeld worden door meerdere externe partijen.

toekomst voorspellen doe ik niet (ben geen astro-TV-presentator met paranormale gaven), maar ieder scenario dat mogelijk is zal bestaan uit een reactie-tegenreactie.

ook een eventueel 'verlies'' van Rusland zal geen einde zijn, maar zich doorzetten in een mogelijk breder conflict...
mogelijk een burgeroorlog in rusland, een periode van extreme instabiliteit die ook op central-europa desastreuse effecten zal hebben
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_207825399
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 16:00 schreef RM-rf het volgende:

[..]
de Krim hoort ook bij Oekaine
Obviously, maar ik rekende het even niet bij die 2 omdat dat al sinds 2014 zo is.
Maar hoort natuurlijk gewoon bij UA.



quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 1
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')