abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207804445
Ik wil zonnepanelen op mijn dak laten plaatsen en het ene bedrijf zegt dat de meterkast ook uitgebreid moet worden, en het andere bedrijf zegt van niet. DIt ivm het maximaal aantal groepen

Mijn aansluiting is 1x35a

mijn jaarverbruik ligt nu op 3800 kwh en ik wil zonnepanelen laten liggen voor een verbruik van 4700 kwh

Kan iemand aangeven of mijn meterkast wel of niet uitgebreid moet worden?


pi_207804877
Er kan gewoon een 1 fase aardlekautomaat bij je huidige groepenkast in geplaatst worden, dus ja hij moet uitgebreid worden, maar het is geen grote ingreep. Gewoon standaard werkzaamheden bij zonnepanelen.
pi_207805357
Ikzou dat bedrijf die zegt dat het niet hoeft gauw links laten liggen. Ze hebben er geen verstand van of het zijn oplichters.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207805526
Hier werd vereist dat ik een 3 fase aansluiting en ruimte in de kast over moest hebben voor hw tbv de panelen(ongeveer 10 slots in de kast)

Dus even informeren of je niet ook 3 fase moet aanvragen erbij

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2023 14:21:02 ]
  Redactie Frontpage woensdag 1 februari 2023 @ 14:28:09 #5
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_207805615
Hij moet uitgebreid worden, want met 1 fase afgezekerd op 20A (dat is standaard bij 1x35A meterkast in, staat een factor 1.6 voor.) kan maar ongeveer 4600Wp op je PV groep worden aangesloten. Met 3 fasen is dat drie keer zoveel.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_207805845
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 14:28 schreef JeMoeder het volgende:
Hij moet uitgebreid worden, want met 1 fase afgezekerd op 20A (dat is standaard bij 1x35A meterkast in, staat een factor 1.6 voor.) kan maar ongeveer 4600Wp op je PV groep worden aangesloten. Met 3 fasen is dat drie keer zoveel.
Je kan prima 5kw terug leveren op een een fase aansluiting. Geen noodzaak om naar 3 fase te gaan dus.
  Redactie Frontpage woensdag 1 februari 2023 @ 15:37:10 #7
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_207806337
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 14:48 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Je kan prima 5kw terug leveren op een een fase aansluiting. Geen noodzaak om naar 3 fase te gaan dus.
De berekeningen zeggen met de omzetnorm van 1,6 van hoofdzekering naar groepenzekering:
35A / 1,6 = 20A
230V * 20A = 4600 Watt

Hoe kom jij dan aan 5kW?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_207806665
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 14:48 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Je kan prima 5kw terug leveren op een een fase aansluiting. Geen noodzaak om naar 3 fase te gaan dus.
Klopt, op m'n 2e woning ligt 7.300Wp (noord-zuid) aan panelen op een 5kW omvormer en dat gaat prima.
Afgezekerd met een B25 automaat op een 35A aansluiting.
pi_207806757
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 15:37 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
De berekeningen zeggen met de omzetnorm van 1,6 van hoofdzekering naar groepenzekering:
35A / 1,6 = 20A
230V * 20A = 4600 Watt

Hoe kom jij dan aan 5kW?
Op Tweakers in het Zonnepanelen topic lees ik:

quote:
De netbeheerder vindt het voor woonhuizen niet van belang dat je selectief bent. Mede omdat volledige selectiviteit bij automaten bijna ondoenlijk en daarmee onrealistisch is.

Vroeger paste men bij oude installaties met smeltzekeringen een factor 1,6 tussen beide beveiligingen. Dit is een vuistregel, maar voor de "volledige selectiviteit" dient men de karakteristieken (grafieken) van de zekeringen te vergelijken. Veel elektrotechnici hebben vroeger de factor 1,6x geleerd, echter is dat voor installatieautomaten niet geschikt.

Het is een afweging tussen de risico's (wat zijn gevolgen van een uitgeschakelde hoofdzekering) en de kans daarop (hoe groot is de kans op een foutstroom). De netcode stelt dat de installatie selectief moet zijn: Hoofdstuk 3, paragraaf 3.3, artikel 3.8
pi_207809907
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 15:37 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
De berekeningen zeggen met de omzetnorm van 1,6 van hoofdzekering naar groepenzekering:
35A / 1,6 = 20A
230V * 20A = 4600 Watt

Hoe kom jij dan aan 5kW?
En wat gaat er mis dan als je 5kw invoed op een 35 ampere hoofdaansluiting? Helemaal niks.

Jij doelt op selectiviteit, ik heb een verassing voor je, die heb je met 20 ampere achter 35 ook niet. Zeker niet als je automaten hebt als hoofdzekering. in dat geval heb je een 40 a hoofdzekering, en die gaat gewoon mee met een sluiting achter een 20a automaat.

Ik zou alleen nooit een omvormer groter dan zon 5.5 kw op eenfase aanraden. Omdat ik het zonde vind dat je dan bij overstap naar 3 fase een nieuwe omvormer moet. Maar het kan wel gewoon, en is niet onveilig. Enige risico is dat bij een sluiting je hoofdzekering misschien ook klapt. Kleine kans, en hooguit vervelend maar niet onveilig.
pi_207809947
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 16:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt, op m'n 2e woning ligt 7.300Wp (noord-zuid) aan panelen op een 5kW omvormer en dat gaat prima.
Afgezekerd met een B25 automaat op een 35A aansluiting.
Precies, dat gaat ook gewoon prima. Ik plaats laadpalen met een 32 ampere zekering achter een 35 ampere hoofdzekering. Je moet wat als ze in nederland zulke kleine aansluitingen leveren. :P
pi_207810393
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 16:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Op Tweakers in het Zonnepanelen topic lees ik:
[..]

ik dacht ergens gelezen te hebben dat de selektiviteit eis ook uit de NEN is gehaald.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 1 februari 2023 @ 20:16:06 #13
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207810493
Als ik het goed begrijp is een 1 fase omvormer en een 3 fasen aansluiting niet handig wanneer het salderen wordt afgeschaft. Dan worden de fasen in de slimme meter niet gesaldeerd. Wat bij een 3 fasen omvormer en 3 fase aansluiting wel gebeurd.

Dus wellicht is dat iets om rekening mee te houden. Ik weet niet of iemand dit kan bevestigen, maar mocht je in de toekomst overstappen op een 3 fasen aansluiting dan wel handig om vooraf te weten.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207811408
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 20:16 schreef Herkauwer het volgende:
Als ik het goed begrijp is een 1 fase omvormer en een 3 fasen aansluiting niet handig wanneer het salderen wordt afgeschaft. Dan worden de fasen in de slimme meter niet gesaldeerd. Wat bij een 3 fasen omvormer en 3 fase aansluiting wel gebeurd.

Dus wellicht is dat iets om rekening mee te houden. Ik weet niet of iemand dit kan bevestigen, maar mocht je in de toekomst overstappen op een 3 fasen aansluiting dan wel handig om vooraf te weten.
Dit is op Tweakers al vaker besproken, de meter heeft 1 telwerk voor de 3-fasen in totaliteit en maakt geen onderscheid tussen die fasen. Er is wel een serie slimme meters waar dit mis is gegaan maar voor zover mij bekend wordt dit altijd opgelost.

Dus (voorlopig) niet iets om je druk om te maken.

Daarnaast is een 3-fase omvormer ook niet altijd handig, vooral bij korte strings, al zijn daar ook wel weer oplossingen voor (3-fase omvormers voor korte strings, zoals SolarEdge sinds ruim een jaar kan leveren)
pi_207811463
Ik hoef mij dus ook niet druk te maken dat mijn meterkast uitgebreid moet worden?

Zonnepanelen van totaal 4700kwh gaat gewoon passen?
Er moet wel een aparte groep voor komen ga ik vanuit?
pi_207811567
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 21:01 schreef Isane het volgende:
Ik hoef mij dus ook niet druk te maken dat mijn meterkast uitgebreid moet worden?

Zonnepanelen van totaal 4700kwh gaat gewoon passen?
Er moet wel een aparte groep voor komen ga ik vanuit?
Er moet uiteraard een eigen groep met automaat voor komen en een eigen aardlek.

Die kWh die je noemt is niet een eenheid die van belang is, dat is wat je verwacht op te wekken over een jaar.

Je hebt de Wp (Watt piek) van je zonnepanelen en dat moet op je omvormer passen.
Dat mag vaak wel veel meer zijn (meestal 35 tot 100% meer) dan de grootte van je omvormer (staat in de datasheet van je omvormer).
Die "Watt piek" bereken je door het aantal panelen x Wp per paneel te vermenigvuldigen.
Voorbeeld: 15 panelen van 365Wp zijn dan 5.475Wp en dat kan doorgaans nog prima op een 4 of 5kW omvormer.

En dan heb je het vermogen van je omvormer zelf. Dat is van belang voor je meterkast omdat dat het vermogen is dat je aansluit.

Er is weinig ruimte maar meestal kunnen ze wel een klein kastje ernaast maken waar de automaten in kunnen.
Als je ruimte hebt, kan je gelijk (maar ook later nog) uitbreiden naar een volledig formaat kast ernaast.
Dan zit je ook goed in de toekomst met warmtepompen, kookplaten, thuis-accu en eventueel een EV.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-02-2023 21:10:37 ]
  Redactie Frontpage donderdag 2 februari 2023 @ 11:20:31 #17
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_207817652
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 16:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Op Tweakers in het Zonnepanelen topic lees ik:
[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:53 schreef Makrolon het volgende:

[..]
En wat gaat er mis dan als je 5kw invoed op een 35 ampere hoofdaansluiting? Helemaal niks.

Jij doelt op selectiviteit, ik heb een verassing voor je, die heb je met 20 ampere achter 35 ook niet. Zeker niet als je automaten hebt als hoofdzekering. in dat geval heb je een 40 a hoofdzekering, en die gaat gewoon mee met een sluiting achter een 20a automaat.

Ik zou alleen nooit een omvormer groter dan zon 5.5 kw op eenfase aanraden. Omdat ik het zonde vind dat je dan bij overstap naar 3 fase een nieuwe omvormer moet. Maar het kan wel gewoon, en is niet onveilig. Enige risico is dat bij een sluiting je hoofdzekering misschien ook klapt. Kleine kans, en hooguit vervelend maar niet onveilig.
Dank mannen, daarvan was ik niet op de hoogte, ik zit nog met deze oude vuistregel in mijn hoofd.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_207848377
Het natuurlijk weer niet professioneel, maar 4700w panelen op een 4000w omvormer op een 16a automaat werkt in de praktijk ook wel.
.
  zaterdag 4 februari 2023 @ 22:43:40 #19
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207855594
Bij de aanschaf van onze zonnepanelen werd geadviseerd om de zekeringen in de meterkast te vervangen.
OK, doe maar dan…

Bij het aanleggen van de zonnepanelen bleek dat ze de nieuwe meterkastcomponenten niet bij zich hadden. Het enige wat ze toen gedaan hebben is de groep vervangen (van een groep met een 'ouderwetse' stop naar een switchzekering) en dat was afdoende.

De meterkast is daarna niet meer vervangen, wat weer een paar honderd euro's scheelde…
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')