abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207798982
In Iran is een jong stel veroordeeld tot meer dan tien jaar cel nadat ze een video op internet hadden geplaatst waarin ze dansend op straat te zien zijn. Dat meldt onder meer persbureau AFP op basis van het Human Rights Activists News Agency (HRANA).

Astiyazh Haghighi (21) en haar verloofde Amir Mohammad Ahmadi (22) werden in november gearresteerd. Dat gebeurde nadat ze de video op hun Instagramaccounts hadden gepost, zegt een bron tegen de BBC. De twee hebben bij elkaar meer dan twee miljoen volgers op Instagram. Haghidi zou enige bekendheid genieten als modeontwerpster.

Op het filmpje is te zien dat ze dansen tegen de achtergrond van de Azadi-toren in de hoofdstad Teheran. Deze 'vrijheidstoren' staat in het westen van de stad en werd gebouwd onder het bewind van de laatste sjah, dus in de tijd voor de islamitische revolutie. Het monument is een symbolische poort naar het Westen. Haghighi draagt op de video geen hoofddoek, is te zien op de video bij de BBC, terwijl dat in Iran voor vrouwen verplicht is. Ook is het voor vrouwen verboden om in het openbaar te dansen, schrijft The Guardian.

Geen advocaten

De video wordt gezien als een provocatie aan het adres van het Iraanse regime. Het duo is veroordeeld voor 'het promoten van corruptie en publiekelijke prostitutie' en 'samenkomen met de intentie om de nationale veiligheid te verstoren'.

Naast de celstraffen van elk dik tien jaar, mogen ze twee jaar geen sociale media gebruiken en het land niet verlaten. Tegen HRANA zei een vertrouweling van de familie van Haghighi dat de twee geen recht hadden op een advocaat in de rechtszaal. Ook werden hun verzoeken om op borgtocht vrij te komen afgewezen.

De protestbeweging in Iran ziet de video als een symbool voor de vrijheden waarvoor al maanden wordt betoogd in Iran, schrijft The Guardian. En dan met name het moment waarop Ahmadi zijn verloofde optilt. Bij het plaatsen van de video legde het stel zelf geen verband met de protesten in Iran.



(https://nos.nl/artikel/24(...)oor-dansen-op-straat)

-------------

Speciaal voor het Iraans regime :


*O* *O* ^p^ ^p^

(TT moet natuurlijk zijn Iraans stel, maar ik kan het niet meer aanpassen o|O )
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_207799048
Dit is niet echt toch? Toch? Toch...?! :o
Ik krijg nog geld van je.
pi_207799076
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:33 schreef Rnie het volgende:
Dit is niet echt toch? Toch? Toch...?! :o
Jawel, de bak in, criminele praktijken :r o|O
"You can call me Susan if it makes you happy"
  dinsdag 31 januari 2023 @ 22:35:08 #4
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_207799078
Iran is wel een ondergewaardeerd crisisgebied.

Het begon in 1979.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_207799101
Publieke prostitutie :D :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_207799193
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:35 schreef TLC het volgende:

[..]
Jawel, de bak in, criminele praktijken :r o|O
En wij ons maar druk maken om Taghi en consorten. DIT zijn de echte boeven!

Wat een land :')
Ik krijg nog geld van je.
pi_207799214
Moet Iran weten.
  dinsdag 31 januari 2023 @ 22:50:36 #8
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207799323
Wat wreed.
pi_207799391
Terecht. Als dat de regels zijn dan moet men dat naleven, klaar. Wie ben ik om vanuit hier te bepalen wat daar goed is of slecht?
U MAD?
  dinsdag 31 januari 2023 @ 23:01:12 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_207799487
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:55 schreef de_boswachter het volgende:
Terecht. Als dat de regels zijn dan moet men dat naleven, klaar. Wie ben ik om vanuit hier te bepalen wat daar goed is of slecht?
:')
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_207799498
Ik vind het helemaal kut, maar ik ben blij dat dit ver van mn bed show is.
En daarom wil ik het ook graag zo houden.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_207799526
Misschien was het wel een hele slechte dans.
Conscience do cost.
  dinsdag 31 januari 2023 @ 23:12:49 #13
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_207799660
Je weet wat de regels zijn in dat land, gevalletje eigen schuld dus.
pi_207799670
Promoten van publieke prostitie :') En hier lopen ze met de halve kont open in de stad.
  dinsdag 31 januari 2023 @ 23:36:24 #15
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_207799977
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:55 schreef de_boswachter het volgende:
Terecht. Als dat de regels zijn dan moet men dat naleven, klaar. Wie ben ik om vanuit hier te bepalen wat daar goed is of slecht?
Niemand bepaald dat ook hier :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_207800644
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 23:36 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Niemand bepaald dat ook hier :P
Islamitische leefregels worden hier nergens op & afgedwongen? :D
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_207801240
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:55 schreef de_boswachter het volgende:
Terecht. Als dat de regels zijn dan moet men dat naleven, klaar. Wie ben ik om vanuit hier te bepalen wat daar goed is of slecht?
:')
  woensdag 1 februari 2023 @ 06:32:24 #18
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_207801248
Play stupid games, win stupid prizes.

Je gaat in Indonesië ook niet even instagrammen dat je een kilo coke in je koffer hebt, ook niet als "prank".
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_207801250
Iran :') Zonde dat zo’n mooi land wordt geleid door zo’n kutregime.

Volgens mij een van de minst polariserende onderwerpen in Nederland; zelfs in de Kamer is men het daar van DENK tot de BBB mee eens

quote:
4s.gif Op woensdag 1 februari 2023 00:24 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Islamitische leefregels worden hier nergens op & afgedwongen? :D
Kom eens met wat wet- en regelgeving dan, kan zo 1,2,3 niets bedenken.
pi_207801257
Was het de vogeltjesdans? Want dan kan ik het wel begrijpen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_207801268
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:44 schreef trotse_wappie het volgende:
Moet Iran weten.
Veel plezier met de overvolle asielzoekerscentra.
pi_207802251
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:55 schreef de_boswachter het volgende:
Terecht. Als dat de regels zijn dan moet men dat naleven, klaar. Wie ben ik om vanuit hier te bepalen wat daar goed is of slecht?
Welke regels? Regels van een paar mannekes met kleine pikkies die door middel van religie de macht willen hebben omdat ze verder toch niks te bieden hebben.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_207802277
Lang leve een conservatieve samenleving!
  woensdag 1 februari 2023 @ 09:53:45 #24
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_207802387
allahoe akbar! *O* *O* *O*
  woensdag 1 februari 2023 @ 10:23:43 #25
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207802607
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:39 schreef Korenfok het volgende:
Lang leve een conservatieve samenleving!
Repressieve, en dan nog van een bepaalde culturele snit. In onze eigen conservatieve samenleving van de 19e eeuw draaide je niet voor 10 jaar de bak in als je op straat danste.
pi_207802758
quote:
7s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:35 schreef HSG het volgende:

[..]
Welke regels? Regels van een paar mannekes met kleine pikkies die door middel van religie de macht willen hebben omdat ze verder toch niks te bieden hebben.
Ziedende Westerse blanke man gespot.
U MAD?
pi_207802794
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 10:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Repressieve, en dan nog van een bepaalde culturele snit. In onze eigen conservatieve samenleving van de 19e eeuw draaide je niet voor 10 jaar de bak in als je op straat danste.
Klopt allemaal. Maar ik ga er vanuit dat dit stelletje wist dat wat ze deden strafbaar is in Iran. Het Iraanse regime maakt er immers geen geheim van. Vanwaar dan precies de verontwaardiging?
pi_207802955
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 10:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Repressieve, en dan nog van een bepaalde culturele snit. In onze eigen conservatieve samenleving van de 19e eeuw draaide je niet voor 10 jaar de bak in als je op straat danste.
alleen hadden wij geen conservatieve samenleving in 19e eeuw. Maar hadden wij een hele progressieve samenleving grondwet etc is toen ingevoerd, burgers kregen meer rechten, stem rechten ingevoerd, onderwijs verplichting etc. Misschien goed om te realiseren maar conservatieven zorgen altijd voor minder rechten voor een individu zoals in dit topic individu mag niet dansen, mag niet kiezen met wie hij trouwt, welke kleding hij aan wil doen etc.
  woensdag 1 februari 2023 @ 10:58:47 #29
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207802965
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 10:43 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Klopt allemaal. Maar ik ga er vanuit dat dit stelletje wist dat wat ze deden strafbaar is in Iran. Het Iraanse regime maakt er immers geen geheim van. Vanwaar dan precies de verontwaardiging?
Weet ik niet, ik zei enkel dat ik het wreed vond. Je mag iets afkeuren, toch?
  woensdag 1 februari 2023 @ 10:59:48 #30
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_207802975
Gelukkig woon ik niet in Iran en dans ik nooit.
pi_207802984
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 10:58 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Weet ik niet, ik zei enkel dat ik het wreed vond. Je mag iets afkeuren, toch?
Uiteraard. Het is ook mijn regime niet. Zonde. Want Iran is een prachtig land.
  woensdag 1 februari 2023 @ 11:02:42 #32
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207802998
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 10:58 schreef Korenfok het volgende:

[..]
alleen hadden wij geen conservatieve samenleving in 19e eeuw. Maar hadden wij een hele progressieve samenleving grondwet etc is toen ingevoerd, burgers kregen meer rechten, stem rechten ingevoerd, onderwijs verplichting etc. Misschien goed om te realiseren maar conservatieven zorgen altijd voor minder rechten voor een individu zoals in dit topic individu mag niet dansen, mag niet kiezen met wie hij trouwt, welke kleding hij aan wil doen etc.
De cultuur van de gemoedelijke Biedermeiertijd was niet progressief. Maar pak anders een ander tijdstip in onze geschiedenis. Twee dansende Bataafse jongeren, kies maar wat. Dit soort, tja, neurotisch gedoe is toch wel typisch iets van die regio. Ik zie ook onze aartsconservatieve calvinisten nog niet zulke straffen geven. Een reprimande in de kerk misschien, maar 10 jaar van je leven de gevangenis in? Nee.

Denk ook aan de uitgelatenheid van de oude kermissen, bekende scènes als de Boerenbruiloft van Bruegel, enzovoort. De "beschaving" (in de zin van het onderdrukken van normale menselijke behoeften) is hier nooit zo volledig ontspoord, terwijl de samenleving als geheel traditioneel was. Dat soort uitwassen zijn cultureel en/of ideologisch van aard.

[ Bericht 6% gewijzigd door Iblardi op 01-02-2023 11:12:04 ]
pi_207804742
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 11:02 schreef Iblardi het volgende:

[..]
De cultuur van de gemoedelijke Biedermeiertijd was niet progressief. Maar pak anders een ander tijdstip in onze geschiedenis. Twee dansende Bataafse jongeren, kies maar wat. Dit soort, tja, neurotisch gedoe is toch wel typisch iets van die regio. Ik zie ook onze aartsconservatieve calvinisten nog niet zulke straffen geven. Een reprimande in de kerk misschien, maar 10 jaar van je leven de gevangenis in? Nee.

Denk ook aan de uitgelatenheid van de oude kermissen, bekende scènes als de Boerenbruiloft van Bruegel, enzovoort. De "beschaving" (in de zin van het onderdrukken van normale menselijke behoeften) is hier nooit zo volledig ontspoord, terwijl de samenleving als geheel traditioneel was. Dat soort uitwassen zijn cultureel en/of ideologisch van aard.
Je voorbeeld is niet sterk. Biedermiedertijd gaat over duiste deelstaten en oosterijk hongarije, hierwas geen grondwet en ook geen democratie. Nederland was bezet / verzal staat van Frankrijk tussen 1795 en 1815, daarvoor waren wij een zeer progressief en liberale republiek (de voorloper in de wereld voor die tijd) en na 1815 op een grondwet gebasseerde natie. wie is herschreven op 1830 (na de belgen afsplitsen).


En gemoedelijke periode, Hitler wilde ook graag terug naar die tijd, wat was er gemoedelijk aan die tijd? Grotendeels van het volk (Pruisen en Oosterijk-hongarije) werden ernstig belemmerd door landheren, het lag dicht tegen slavenij.
  woensdag 1 februari 2023 @ 13:20:21 #34
8369 speknek
Another day another slay
pi_207804812
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:44 schreef trotse_wappie het volgende:
Moet Iran weten.
Wie is "Iran"?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 1 februari 2023 @ 13:26:33 #35
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207804871
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 13:13 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Je voorbeeld is niet sterk. Biedermiedertijd gaat over duiste deelstaten en oosterijk hongarije,
Biedermeier is gewoon de burgerlijke cultuur van pakweg 1815-1840/50, ook hier in Nederland. Beets (Hildebrand) schreef erover in zijn Camera Obscura.

quote:
daarvoor waren wij een zeer progressief en liberale republiek (de voorloper in de wereld voor die tijd)
Nederland stond na de Gouden Eeuw en vooral na 1800 in steeds grotere mate bekend als een starre, achtergebleven samenleving. ("Holland? Daar loopt men altijd 50 jaar achter.")

quote:
en na 1815 op een grondwet gebasseerde natie. wie is herschreven op 1830 (na de belgen afsplitsen).
Hm, ok. Dit betoog gaat steeds meer lijken op een links en rechts meanderende rivier die ergens verzandt voor hij de zee bereikt heeft... Een beetje als het oude Holland, misschien.

quote:
En gemoedelijke periode, Hitler wilde ook graag terug naar die tijd, wat was er gemoedelijk aan die tijd? Grotendeels van het volk (Pruisen en Oosterijk-hongarije) werden ernstig belemmerd door landheren, het lag dicht tegen slavenij.
Hitler wilde terug naar geen enkele tijd. Hij haatte het Europa van vorstenhoven, adel, burgerlijkheid, beschaving. Voor hem telde maar één ideaal en dat was dat van het meester-ras dat met behulp van zijn superieure intelligentie en industriële technologie de wereld zou domineren. Een volslagen revolutionair ideaal waar zijn voorouders met onbegrip naar gekeken zouden hebben.
  woensdag 1 februari 2023 @ 13:42:09 #36
328655 Windwalker88
Have an ice day!
pi_207805024
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 10:43 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Klopt allemaal. Maar ik ga er vanuit dat dit stelletje wist dat wat ze deden strafbaar is in Iran. Het Iraanse regime maakt er immers geen geheim van. Vanwaar dan precies de verontwaardiging?
Kan hier altijd zo weinig mee. Als de regering morgen verbied dat zwarte mensen het openbaar vervoer in mogen. Zeg je dan ook: "tja, regels zijn regels" als een zwart iemand toch de trein in gaat?
pi_207805053
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 13:26 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Biedermeier is gewoon de burgerlijke cultuur van pakweg 1815-1840/50, ook hier in Nederland. Beets (Hildebrand) schreef erover in zijn Camera Obscura.

Okay, maar ten eerst is dit iets beets zelf uitkwam en Leiden was toen ook het conservatieve bolwerk van Nederland.

quote:
[..]
Nederland stond na de Gouden Eeuw en vooral na 1800 in steeds grotere mate bekend als een starre, achtergebleven samenleving. ("Holland? Daar loopt men altijd 50 jaar achter.")
Waar stond dat bekend, bij wie, geef eens wat bronnen?


quote:
[..]
Hm, ok. Dit betoog gaat steeds meer lijken op een links en rechts meanderende rivier die ergens verzandt voor hij de zee bereikt heeft... Een beetje als het oude Holland, misschien.
[..]


Jou voorbeeld tijd kent geen grondwet (dus gelijkheid voor iedereen), een constitutonele grondwet is de meest progressieve stelsel een land kan hebben, aangezien dit gelijkheid beschrijft voor alle in een land. Zelfs wat burgers zijn wordt niet in de grondwet benoemd. Onze grondwet geschreven in 1845 is een liberale grondwet. Daarvoor was inderdaad gericht op rangen en standen en onderdrukken van het volk. jou voorbeeld boek beschrijft juist de anti nederlandse periode


quote:
Hitler wilde terug naar geen enkele tijd. Hij haatte het Europa van vorstenhoven, adel, burgerlijkheid, beschaving. Voor hem telde maar één ideaal en dat was dat van het meester-ras dat met behulp van zijn superieure intelligentie en industriële technologie de wereld zou domineren. Een volslagen revolutionair ideaal waar zijn voorouders met onbegrip naar gekeken zouden hebben.
Hitler wilde cultureel terug naar begin 1800. Het hoogte punt van de moderne adel, hitler wilde net als Napoleon een europa gebasseerd op forsten dom, en neit een federaal opera zoals de VS (zie zijn woede tegen de leqeau of nations en diens z2er vergaande plannen tot federalisatie), hitler en zijn corneuten wilde dat voorkomen, hierom waren de joden ene probleem met al die families banden voorbij de natiestaten.
pi_207805128
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:55 schreef de_boswachter het volgende:
Terecht. Als dat de regels zijn dan moet men dat naleven, klaar. Wie ben ik om vanuit hier te bepalen wat daar goed is of slecht?
:')
  woensdag 1 februari 2023 @ 14:01:18 #39
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207805224
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 13:45 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Okay, maar ten eerst is dit iets beets zelf uitkwam en Leiden was toen ook het conservatieve bolwerk van Nederland.
[..]
Waar stond dat bekend, bij wie, geef eens wat bronnen?
[..]
Jou voorbeeld tijd kent geen grondwet (dus gelijkheid voor iedereen), een constitutonele grondwet is de meest progressieve stelsel een land kan hebben, aangezien dit gelijkheid beschrijft voor alle in een land. Zelfs wat burgers zijn wordt niet in de grondwet benoemd. Onze grondwet geschreven in 1845 is een liberale grondwet. Daarvoor was inderdaad gericht op rangen en standen en onderdrukken van het volk. jou voorbeeld boek beschrijft juist de anti nederlandse periode
[..]
Hitler wilde cultureel terug naar begin 1800. Het hoogte punt van de moderne adel, hitler wilde net als Napoleon een europa gebasseerd op forsten dom, en neit een federaal opera zoals de VS (zie zijn woede tegen de leqeau of nations en diens z2er vergaande plannen tot federalisatie), hitler en zijn corneuten wilde dat voorkomen, hierom waren de joden ene probleem met al die families banden voorbij de natiestaten.
Eh... Ok, laat maar. Je hebt gelijk hoor.
pi_207805277
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 10:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Repressieve, en dan nog van een bepaalde culturele snit. In onze eigen conservatieve samenleving van de 19e eeuw draaide je niet voor 10 jaar de bak in als je op straat danste.
In onze geweldige conservatieve samenleving van 1800 waren er nog wetten waardoor homo's de doodstraf kregen. Daar werd pas een einde aan gemaakt door een buitenlandse bezetting.
  woensdag 1 februari 2023 @ 14:11:36 #41
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207805384
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 14:05 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
In onze geweldige conservatieve samenleving van 1800 waren er nog wetten waardoor homo's de doodstraf kregen. Daar werd pas een einde aan gemaakt door een buitenlandse bezetting.
Klopt. Ook onder invloed van het oudtestamentische deel van de religie trouwens, als crimen nefandum. Dat "geweldige" heb ik overigens niet geschreven. Je kunt een discussie ook breder trekken zonder een ander woorden in de mond te leggen, mocht dat de intentie zijn.
pi_207805509
Wat naar voor dat stel. Ik wens ze sterkte.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207805510
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 14:11 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Klopt. Ook onder invloed van het oudtestamentische deel van de religie trouwens, als crimen nefandum. Dat "geweldige" heb ik overigens niet geschreven. Je kunt een discussie ook breder trekken zonder een ander woorden in de mond te leggen, mocht dat de intentie zijn.
Wat is het doel van je post als je geen vergelijking wilde maken waarbij Nederlandse conservatieven er positief uitkwamen?
  woensdag 1 februari 2023 @ 14:42:27 #44
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207805776
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 14:19 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Wat is het doel van je post als je geen vergelijking wilde maken waarbij Nederlandse conservatieven er positief uitkwamen?
Aantonen dat er verschillende vormen van "conservatieve samenlevingen" zijn. Het is sowieso een subjectief begrip, waarbij het er maar van afhangt wat je precies wilt conserveren.
pi_207806283
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 14:42 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Aantonen dat er verschillende vormen van "conservatieve samenlevingen" zijn. Het is sowieso een subjectief begrip, waarbij het er maar van afhangt wat je precies wilt conserveren.
Noem eens aantal voorbeelden van een succesvolle conservatieve samenleving waarin mensen vrijheid hadden?
  woensdag 1 februari 2023 @ 15:43:37 #46
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207806392
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 15:29 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Noem eens aantal voorbeelden van een succesvolle conservatieve samenleving waarin mensen vrijheid hadden?
Nou, als we het al niet eens kunnen worden over de m.i. vrij basale observatie dat de meeste historische samenlevingen het grootste deel van hun bestaan eerder een conservatief / traditioneel dan een progressief karakter hadden, heeft het niet zoveel zin om er ook nog eens een soort lijstjeswedstrijd van te maken. Bovendien constateer ik dat er doelpaaltjes worden verschoven. De oorspronkelijke stelling was volgens mij iets als "mensen mogen niet dansen in een conservatieve samenleving", althans dat leek je opmerking te impliceren. Waarop ik schreef dat dat niet het geval was, want kijk naar onze oude kermissen, etc.

Conservatisme komt in verschillende soorten en maten. Enerzijds heb je van elke ideologie strengere en mildere vormen. Verder is het punt van vertrek een factor: het dansen kan domweg onderdeel zijn van je cultuur, en dus van de traditie die je wilt behouden.
pi_207806510
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 15:43 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Nou, als we het al niet eens kunnen worden over de m.i. vrij basale observatie dat de meeste historische samenlevingen het grootste deel van hun bestaan eerder een conservatief / traditioneel dan een progressief karakter hadden, heeft het niet zoveel zin om er ook nog eens een soort lijstjeswedstrijd van te maken.

toevoeging:

iets wat vroeger gebeurde wil niet zeggen dat het conservatief is.

Maar dat lijstje is dus niet te maken, omdat conservatieve samenlevingen (dus bewust conservatief als ideologie) altijd onderdrukkend zullen zijn en niet samen gaan in een groter geheel. Dus de afgelegen berg dorpen tussen afganistan en pakistan zal alles heel conservatief zijn, dat werkt tot dat er structurele mogelijkeden zijn dat ideen buiten die gemeenschap en maar een kleine groep die ideeen wil vorm geven en dit de hierachie van de gemeenschap bedreigt, en hiermee de identiteit van de heersende klasse.

quote:
Bovendien constateer ik dat er doelpaaltjes worden verschoven. De oorspronkelijke stelling was volgens mij iets als "mensen mogen niet dansen in een conservatieve samenleving", althans dat leek je opmerking te impliceren. Waarop ik schreef dat dat niet het geval was, want kijk naar onze oude kermissen, etc.

Conservatisme komt in verschillende soorten en maten. Enerzijds heb je van elke ideologie strengere en mildere vormen. Verder is het punt van vertrek een factor: het dansen kan domweg onderdeel zijn van je cultuur, en dus van de traditie die je wilt behouden.
mijn punt is dat een conservatieve samenleving uiteindelijk altijd onderdrukt en een kleine groep bevoordeeld. dat dit soort achterlijke dingen alleen in een conservatieve maatschappij kunnen voorkomen.
Neem stalinsme/ lenisme was ook een conservatief nationaal regime (mocht je interesse hebben, lees Burtrand Russel zijn geschiedenis van de filofie en ook popper legt dit goed uit in de Open samenlevingen). De groep en hierarchie van de samenleving wordt verbonden onder de term communisme, net als dat iran en taliban het doen onder Islam.

Juist de uitingen van persoonlijke en vrije expressie is iets wat niet kan in een conservatieve samenleving, omdat dit altijd dit altijd tegen de cohesie en structuur van het collectief in gaat. Daarbij verwar je volgens mij traditie en geschiedenis met conservativisme.

In een specifieke periode iets gebeurt betekend dat niet dat dit vanuit conservativisme gebeurd en is het niet gelijk conservatisme, maar gebruik van die tijd tenzij men bewust de hierachie heeft ingebracht zoals nazis, napoleon, lenin etc deden.

Een goed voorbeeld is nationalisme,

in 1700s en begin 1800s vooral een progressieve stroming, tot de opkomst van federalisme, en na 1900 (toen lequea of nations werd opgericht) werd het een conservatieve stroming als tegen reactie.

[ Bericht 9% gewijzigd door Korenfok op 01-02-2023 16:37:02 ]
  woensdag 1 februari 2023 @ 16:51:55 #48
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_207807092
Gewoon oppakken dat soort idioten.

pi_207807326
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 06:33 schreef Raw85 het volgende:
Iran :') Zonde dat zo’n mooi land wordt geleid door zo’n kutregime.

De bevolking heeft er nog zelf voor gekozen ook, per referendum in 1979.
pi_207807340
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 17:14 schreef Managarm het volgende:

[..]
De bevolking heeft er nog zelf voor gekozen ook, per referendum in 1979.
probleem met eenmalige referendums....
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')