abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207797257
Stel je hebt ongeveer 6000 euro te besteden, wat is de beste optie om in te investerem (bij een hoekwoning 100m2, bouwjaar 60', volledig voorzien van dubbelglas, kruipruimte onder de vloer, waarschijnlijk maar 1 geschikte muur voor muurisolatie):

Zonnepanelen
Vloer + muur en evt dakisolatie
Warmtepomp
Evt andere suggesties
pi_207797301
Daar is zo’n tabel voor. Qua geldelijk rendement is gevel isolatie volgens mij het best, ik dacht 8% ofzo

Ik ga even voor je zoeken
  dinsdag 31 januari 2023 @ 20:45:01 #3
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207797323
Hoe stook je nu?

Huidig verbruik?

Energielabel?
Dum de dum
pi_207797389
Gevonden:



Houd er rekening mee dat sommige rendementen onderhevig zijn aan de grillen van de overheid

Denk aan zonnepanelen en de salderingsregeling

Maar dan heb je een indicatie

Ik bedoelde dus spouwmuur isolatie
pi_207797705
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 20:47 schreef Dusthor92 het volgende:
Gevonden:

[ afbeelding ]

Houd er rekening mee dat sommige rendementen onderhevig zijn aan de grillen van de overheid

Denk aan zonnepanelen en de salderingsregeling

Maar dan heb je een indicatie

Ik bedoelde dus spouwmuur isolatie
Kijk die prijzen dan? ¤2100 voor een ketel, ¤4600 voor een dak isoleren 8)7 8)7
pi_207797768
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 21:05 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Kijk die prijzen dan? ¤2100 voor een ketel, ¤4600 voor een dak isoleren 8)7 8)7
Ja? Wat is daarmee?
pi_207797961
@Cockwhale als je overweegt je dak te isoleren (aan de buitenkant) en je niet zoveel last hebt van hoogtevrees, zou je kunnen overwegen zelf de pannen weg te halen en terug te plaatsen. Bespaart weer wat uurloon, is mooi meegenomen toch?

Kun je ze gelijk mooi schoonmaken

Als je slim bent laat je je dak dan direct preventief behandelen tegen tegen houtworm

Kost bij rentokill ¤5,- per vierkante meter als ik het goed heb onthouden
pi_207798507
Waarom is dat isoleren nu ineens zo'n hot item, terwijl 50 jaar geleden de winters 10x strenger waren en er amper geīsoleerd werd in huis.
pi_207798582
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 21:53 schreef Centenbak het volgende:
Waarom is dat isoleren nu ineens zo'n hot item, terwijl 50 jaar geleden de winters 10x strenger waren en er amper geīsoleerd werd in huis.
Omdat aardgas in 1973 zo'n ¤0,0245 per m3 kostte (en ja, dat heb ik al teruggerekend vanuit guldens) en nu ¤1,45 met energieplafond.
pi_207798601
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 20:42 schreef Cockwhale het volgende:
Stel je hebt ongeveer 6000 euro te besteden, wat is de beste optie om in te investerem (bij een hoekwoning 100m2, bouwjaar 60', volledig voorzien van dubbelglas, kruipruimte onder de vloer, waarschijnlijk maar 1 geschikte muur voor muurisolatie):

Zonnepanelen
Vloer + muur en evt dakisolatie
Warmtepomp
Evt andere suggesties
Het goedkoopste is:
- zonnepanelen
- goede airco (Mitsubishi bijvoorbeeld)

Daar kan je gigantisch mee besparen op je energiekosten.

Maar eigenlijk is isoleren altijd de eerste stap. Wat je niet kwijtraakt, hoef je ook niet bij te stoken.
pi_207798657
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 21:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Omdat aardgas in 1973 zo'n ¤0,0245 per m3 kostte (en ja, dat heb ik al teruggerekend vanuit guldens) en nu ¤1,45 met energieplafond.
En waarom moet dat nu ineens 70x duurder zijn? Waarom is het 50 jaar later niet mogelijk om gewoon goedkoop te stoken met alle moderne technieken die er bij zijn gekomen, probeert de overheid ons ook te naaien op dit vlak? Compleet bezopen dat je huis verwarmen nu in de 21ste eeuw ineens een issue is. Stel dat je nu die winters van toen had dan zouden veel mensen gewoon kapot vriezen omdat ze simpelweg niet genoeg geld hebben om hun huis te verwarmen.
pi_207798658
Apparaten zoals koelkast, magnetron, inductie op AA+++ kopen..
Oude verkopen..

Accuopslag.. Ik weet niet of in 2025 nog steeds salderen bestaat. Maar wel wanneer de salderen aan eind komt, zal iedereen een accuopslag willen. Daardoor accu duurder worden.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_207798697
Isoleren levert meer voordeel op dan een financiële besparing en energiebesparing. Namelijk een verbetering van comfort.

Eerst dus isoleren. Vloer, muren, dak. Daarna zorgen voor overal minimaal HR++ beglazing (en neem direct triple glas als het kan.

Financieel hebben zonnepanelen ook een goed rendement indien je een gunstig gesitueerd dak hebt.

Warmtepomp moet je in principe pas aan denken als je isolatie op orde is. Tenzij je ketel natuurlijk al bijna aan het einde van zijn leven is.

Voor meer investeringskapitaal kun je een duurzaamheidslening of energiebespaarlening afsluiten. Meestal is het maandelijkse bedrag aan rente + aflossing lager dan de besparing op de energiekosten. Je bespaart dan dus direct energie én geld.
pi_207798707
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:05 schreef Centenbak het volgende:

[..]
En waarom moet dat nu ineens 70x duurder zijn?
Brood is ook duurder. Je kocht toen een nieuwe auto voor ¤5.000.
En er is een oorlog gaande, die invloed heeft op onze energieprijzen.

quote:
Waarom is het 50 jaar later niet mogelijk om gewoon goedkoop te stoken met alle moderne technieken die er bij zijn gekomen, probeert de overheid ons ook te naaien op dit vlak?
Mitsubishi maakt dat al sinds de jaren '60 en dat heet een "warmtepomp".
Ik heb al sinds 2018 geen energierekening meer. Toen vonden mensen warmtepompen nog stom en nu zijn ze niet aan te slepen.

quote:
Compleet bezopen dat je huis verwarmen nu in de 21ste eeuw ineens een issue is. Stel dat je nu die winters van toen had dan zouden veel mensen gewoon kapot vriezen omdat ze simpelweg niet genoeg geld hebben om hun huis te verwarmen.
Verwarmen is geen issue, maar gas is wel duur momenteel.
pi_207798732
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:05 schreef Captain_Ghost het volgende:
Apparaten zoals koelkast, magnetron, inductie op AA+++ kopen..
Oude verkopen..

Accuopslag.. Ik weet niet of in 2025 nog steeds salderen bestaat. Maar wel wanneer de salderen aan eind komt, zal iedereen een accuopslag willen. Daardoor accu duurder worden.
Ik denk niet dat accu's duurder worden als salderen ten einde komt.
Salderen is namelijk een Nederlandse oplossing en Nederland is maar een stipje op de kaart.

Gezien de steeds hogere energiedichtheid en het opschalen van capaciteit, worden accu's goedkoper.
Alleen de grondstofprijzen kunnen dat nog verstieren.
pi_207799772
Je begint altijd bij isolatie. Dus je muren, vloer, dak en ramen.
Protčge moi de mes désirs.
pi_207800398
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:05 schreef Captain_Ghost het volgende:
Apparaten zoals koelkast, magnetron, inductie op AA+++ kopen..

Dat label bestaat niet meer. Gewoon A is het hoogste.

A++ enz is van een paar jaar terug, dus ook niet meer het nieuwste.

Een B label uit 2023 kan dus zuiniger zijn dan een A++ label uit 2020

https://www.consumentenbond.nl/wasmachine/energielabel
pi_207801087
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:05 schreef Captain_Ghost het volgende:
Apparaten zoals koelkast, magnetron, inductie op AA+++ kopen..
Oude verkopen..

Accuopslag.. Ik weet niet of in 2025 nog steeds salderen bestaat. Maar wel wanneer de salderen aan eind komt, zal iedereen een accuopslag willen. Daardoor accu duurder worden.
Het is deels subsidie, dus de oude apparaten vervangen zal daar niet onder vallen helaas. Was wel een leuke geweest. En een accu nog zonder enige eigen stroomopwekking zal vrij weinig toevoegen.
pi_207801089
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:08 schreef Ivo1985 het volgende:
Isoleren levert meer voordeel op dan een financiële besparing en energiebesparing. Namelijk een verbetering van comfort.

Eerst dus isoleren. Vloer, muren, dak. Daarna zorgen voor overal minimaal HR++ beglazing (en neem direct triple glas als het kan.

Financieel hebben zonnepanelen ook een goed rendement indien je een gunstig gesitueerd dak hebt.

Warmtepomp moet je in principe pas aan denken als je isolatie op orde is. Tenzij je ketel natuurlijk al bijna aan het einde van zijn leven is.

Voor meer investeringskapitaal kun je een duurzaamheidslening of energiebespaarlening afsluiten. Meestal is het maandelijkse bedrag aan rente + aflossing lager dan de besparing op de energiekosten. Je bespaart dan dus direct energie én geld.
Over de gunstigheid van het dak twijfel ik enigszins. Op zich ligt het huis/dak zelf uitermate gunstig, maar aan de zuidzijde staan gigantische (gemeente)bomen (waar ik erg blij mee ben in principe, mooi en schermen ook weer wat af voor hete zomerzon) die bepaalde momenten van de dag de zon min of meer deels blokkeren, vooral in seizoenen waarin de zon niet zo hoog staat.
pi_207801097
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 21:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het goedkoopste is:
- zonnepanelen
- goede airco (Mitsubishi bijvoorbeeld)

Daar kan je gigantisch mee besparen op je energiekosten.

Maar eigenlijk is isoleren altijd de eerste stap. Wat je niet kwijtraakt, hoef je ook niet bij te stoken.
Is vloerisolatie te doen met een houten vloer en kruipruimte? Enige waar ik soms wat voor vrees is dat teveel isoleren weer zal leiden tot onvoldoende luchting en dus schimmels/rot. Dan ben je nog verder van huis natuurlijk.

En zal dakisolatie ook leiden tot verkoeling in de zomers? De zolderkamers zijn qua hitte best een probleem qua temperatuur.
pi_207801200
Veel energie maatschappijen bieden ook gratis advies aan. Wellicht eens navragen of ze een bezoek kunnen brengen?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207801383
Gevel isoleren of zonnepanelen.
Dat zijn economisch de beste.
En verder vooral afhankelijk van de offerte en de energie prijzen die jij nu zelf betaalt.

Gevel krijg je nog mooi subsidie over.
Dak/vloer is qua isolatie daarna mooi om mee te nemen.

Hier wordt hr glas benoemd maar die staat redelijk onderaan het lijstje. Lange terugverdientijd.
Eerst denken, dan typen
pi_207801447
Zonnepanelen met airco.
pi_207801481
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik denk niet dat accu's duurder worden als salderen ten einde komt.
Salderen is namelijk een Nederlandse oplossing en Nederland is maar een stipje op de kaart.

Gezien de steeds hogere energiedichtheid en het opschalen van capaciteit, worden accu's goedkoper.
Alleen de grondstofprijzen kunnen dat nog verstieren.

En een gebrek aan supply chain. Wat zorgt dat de in Nederland minder te verkrijgen zijn. Wat het automatisch duurder maakt.
pi_207801548
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 04:24 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Is vloerisolatie te doen met een houten vloer en kruipruimte? Enige waar ik soms wat voor vrees is dat teveel isoleren weer zal leiden tot onvoldoende luchting en dus schimmels/rot. Dan ben je nog verder van huis natuurlijk.

En zal dakisolatie ook leiden tot verkoeling in de zomers? De zolderkamers zijn qua hitte best een probleem qua temperatuur.
Isoleren werkt 2 richtingen uit. Maar belangrijkste is eerst weten wat er al is. Is er geen isolatie dan altijd het dak als eerste
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207801624
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Brood is ook duurder. Je kocht toen [1973] een nieuwe auto voor ¤5.000.
https://wtfhappenedin1971.com/

Ben benieuwd hoe deze grafieken er voor NL precies uit zien, maar de trend zal hetzelfde zijn.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_207801929
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:05 schreef Centenbak het volgende:

[..]
En waarom moet dat nu ineens 70x duurder zijn? Waarom is het 50 jaar later niet mogelijk om gewoon goedkoop te stoken met alle moderne technieken die er bij zijn gekomen, probeert de overheid ons ook te naaien op dit vlak? Compleet bezopen dat je huis verwarmen nu in de 21ste eeuw ineens een issue is. Stel dat je nu die winters van toen had dan zouden veel mensen gewoon kapot vriezen omdat ze simpelweg niet genoeg geld hebben om hun huis te verwarmen.
Daarom is je huis verwarmen gelukkig ook geen issue in de 21ste eeuw. Dat zou inderdaad compleet bezopen zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207801937
Als je een kruipruimte hebt je vloer isoleren met TonZon en vloerverwarming aanleggen.
Als je op gas blijft stoken bespaar je enorm op gas en kan je later ook eventueel naar hybride of full electric
pi_207802017
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 04:24 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Is vloerisolatie te doen met een houten vloer en kruipruimte? Enige waar ik soms wat voor vrees is dat teveel isoleren weer zal leiden tot onvoldoende luchting en dus schimmels/rot. Dan ben je nog verder van huis natuurlijk.

En zal dakisolatie ook leiden tot verkoeling in de zomers? De zolderkamers zijn qua hitte best een probleem qua temperatuur.
Ligt aan de hoogte van de kruipruimte. Bij een te lage kruipruimte wordt bodemisolatie aangeraden, maar dat heeft t.o.v. vloerisolatie maar een heel beperkt effect. Een houten vloer isoleren gaat prima en werkt goed, vooral het comfort in de winter zal hoger zijn omdat de vloer minder koud wordt. Qua besparing is het effect minder groot, warme lucht stijgt immers op. Vandaar dat een dak isoleren ook veel effect heeft.

In de zomer heeft een geīsoleerd dak wel een gunstig effect maar verwacht geen wonderen, zeker als het een langere periode warm is voorkom je niet dat op zolder de meeste warmte blijft hangen. Isoleren zorgt er echter wel voor dat de pieken net wat lager zijn en het langer duurt voordat het warm is. Voor een echt aangename temperatuur op zolder tijdens een hittegolf is een airco wel noodzakelijk denk ik.
pi_207802028
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Brood is ook duurder. Je kocht toen een nieuwe auto voor ¤5.000.
En er is een oorlog gaande, die invloed heeft op onze energieprijzen.
[..]
Mitsubishi maakt dat al sinds de jaren '60 en dat heet een "warmtepomp".
Ik heb al sinds 2018 geen energierekening meer. Toen vonden mensen warmtepompen nog stom en nu zijn ze niet aan te slepen.
[..]
Verwarmen is geen issue, maar gas is wel duur momenteel.
Korte termijn kijken much?

Warmtepompen zijn achterlijk en ook jouw rekening gaat de komende jaren gewoon weer oplopen.
pi_207802035
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 20:42 schreef Cockwhale het volgende:
Stel je hebt ongeveer 6000 euro te besteden, wat is de beste optie om in te investerem (bij een hoekwoning 100m2, bouwjaar 60', volledig voorzien van dubbelglas, kruipruimte onder de vloer, waarschijnlijk maar 1 geschikte muur voor muurisolatie):

Zonnepanelen
Vloer + muur en evt dakisolatie
Warmtepomp
Evt andere suggesties
De CV installatie goed inregelen, na de muren te hebben geisoleerd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207802069
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:05 schreef Centenbak het volgende:
En waarom moet dat nu ineens 70x duurder zijn? Waarom is het 50 jaar later niet mogelijk om gewoon goedkoop te stoken met alle moderne technieken die er bij zijn gekomen, probeert de overheid ons ook te naaien op dit vlak? Compleet bezopen dat je huis verwarmen nu in de 21ste eeuw ineens een issue is. Stel dat je nu die winters van toen had dan zouden veel mensen gewoon kapot vriezen omdat ze simpelweg niet genoeg geld hebben om hun huis te verwarmen.
Andere tijden. In die tijd moesten we op het aardgas over (de overheid betaalde de aanleg en aansluiting) en konden we zonder kolen. Broeikaseffect kwam pas later. Dat grondstoffen ook "op" konden raken, was al helemaal ongehoord.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207802108
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 04:24 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Is vloerisolatie te doen met een houten vloer en kruipruimte? Enige waar ik soms wat voor vrees is dat teveel isoleren weer zal leiden tot onvoldoende luchting en dus schimmels/rot. Dan ben je nog verder van huis natuurlijk.

Wij hebben daarom gekozen voor Tonzon, zij bedekken ook de hele kruipruimte met een waterdichte folie zodat er veel minder vocht in je kruipruimte komt vanuit de grond. Onze kruipruimte is nu kurkdroog. En geen risico op chemische stoffen in je huis met die ranzige pur-isolatie
pi_207802173
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 04:24 schreef Cockwhale het volgende:

Is vloerisolatie te doen met een houten vloer en kruipruimte? Enige waar ik soms wat voor vrees is dat teveel isoleren weer zal leiden tot onvoldoende luchting en dus schimmels/rot. Dan ben je nog verder van huis natuurlijk.

Kruipruimte vullen met chips. Dan wordt alles wat warmer en heb je juist minder kans op schimmels/rot.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207802268
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Kruipruimte vullen met chips. Dan wordt alles wat warmer en heb je juist minder kans op schimmels/rot.
Dan kan je zelf ook je kruipruimte haast niet meer in...
Moet je je een weg snacken door de chips heen :s)
pi_207802288
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:38 schreef ES_FOK het volgende:
Dan kan je zelf ook je kruipruimte haast niet meer in...
Nou prima toch? Alle draden hebben we in buizen gelegd, dus in principe niets meer te zoeken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207802321
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Nou prima toch? Alle darden hebben we in buizen gelegd, dus in principe niets meer te zoeken.
In jouw geval is het misschien okay, maar dat zal in heel veel gevallen niet zo zijn.
pi_207802333
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:45 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
In jouw geval is het misschien okay, maar dat zal in heel veel gevallen niet zo zijn.
Dan leg je de draden zo aan, dat je er niet meer hoeft te zijn. Werken in een kruipruimte is ongezond en onveilig. Tegenwoordig is toch alles op een betonplaat gebouwd, zonder kruipruimtes??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207802356
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan leg je de draden zo aan, dat je er niet meer hoeft te zijn. Werken in een kruipruimte is ongezond en onveilig. Tegenwoordig is toch alles op een betonplaat gebouwd, zonder kruipruimtes??
Het gaat niet alleen om draden maar ook om leidingwerk gas/water/riolering etc.
Bij een redelijke nieuwe woning is er ook geen noodzaak om na te isoleren lijkt me, daar ging de vraag ook niet over.
pi_207802371
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan leg je de draden zo aan, dat je er niet meer hoeft te zijn. Werken in een kruipruimte is ongezond en onveilig. Tegenwoordig is toch alles op een betonplaat gebouwd, zonder kruipruimtes??
Gelukkig niet. Een kruipruimte is nog steeds de standaard
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207802383
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:50 schreef ES_FOK het volgende:

Het gaat niet alleen om draden maar ook om leidingwerk gas/water/riolering etc.
Nog nooit iets aan hoeven doen. Alleen buitenom = voortuin.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207802416
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:53 schreef blomke het volgende:

[..]
Nog nooit iets aan hoeven doen. Alleen buitenom = voortuin.
Mooi voor je, maar dat gaat niet op voor het merendeel van de woningen, denk eens wat algemener i.p.v. alles op je eigen situatie te betrekken, daar heeft de adviesvrager toch niks aan ?
pi_207802433
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:56 schreef ES_FOK het volgende:
i.p.v. alles op je eigen situatie te betrekken, daar heeft de adviesvrager toch niks aan ?
Tuurlijk wel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207802523
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Tuurlijk wel.
Nou, succes dan met een leiding buitenom leggen bij een rijtjeshuis.

Ook nogal kostbaar en/of een flinke aanslag op je rug als alles buitenom ligt. En hogere slijtage dan in een redelijk droge kruipruimte.
pi_207802706
Wat het best is, is moeilijk te zeggen, maar zoals ik heb aangepakt:

Bij koop huis (jaren 30 woning) vrijwel overal isoaltie laten aanleggen (vloer, dak en tussenverdiepingen)
Na twee jaar spouwmuurisolatie <- relatief goedkoop en scheelde enorm!
Vervolgens zonnepanelen
Nu, sinds afgelopen september een hybride warmtepomp

Die laatste was wel een flinke investering, maar het fijne is natuurlijk wel dat ze ook weer geld generen(besparen) voor de volgende maatregel.

Ik kreeg toevallig vandaag mijn eindafrekening van de energiemaatschappij, en heb in totaal aan energie verbruikt 445 euro in een heel jaar. Dat voelt wel lekker. Nu krijg ik helaas variabele tarieven, maar ik verwacht ergens tussen de 100 en 150 euro p maand aan energie kwijt te zijn. Ook prima.

Kortom ik zou gewoon beginnen, het levert allemaal geld op. Wellicht zou je het ook af kunnen laten hangen van de subsidies die aan verschillende maatregelen hangen.

Oh en je kunt wellicht gratis een energieadvies vragen; mijn gemeente bood aan dat je een adviseur kunt inschakelen en dat geld kreeg je dan weer terug als je een subsidiemaatregel uit dat advies zou uitvoeren.
pi_207802989
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 04:24 schreef Cockwhale het volgende:
En zal dakisolatie ook leiden tot verkoeling in de zomers? De zolderkamers zijn qua hitte best een probleem qua temperatuur.
Ik schat in dat het isolatiemateriaal geen onderscheid maakt tussen hitte en kou.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 1 februari 2023 @ 12:32:01 #47
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_207804148
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 22:05 schreef Centenbak het volgende:
Compleet bezopen dat je huis verwarmen nu in de 21ste eeuw ineens een issue is.
Volgens mij was het toen net zo goed een issue, alleen zijn mensen ook steeds meer verwend geraakt (gemiddeld genomen :P). Ik was er nog niet in 1973, maar toen ik jong was woonden we in een huis met een houtkachel in de woonkamer en in de rest van het huis was het dan gewoon koud. In de wijk waar ik nu woon zijn in de jaren '80 veel oude huizen gesloopt en vervangen door nieuwbouw, ik sprak een keer wat oude bewoners en die waren maar wat blij met die nieuwe huizen, veel comfortabeler en het werd eindelijk niet meer zo koud binnen in de winter..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_207804282
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 12:32 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Volgens mij was het toen net zo goed een issue, alleen zijn mensen ook steeds meer verwend geraakt (gemiddeld genomen :P). Ik was er nog niet in 1973, maar toen ik jong was woonden we in een huis met een houtkachel in de woonkamer en in de rest van het huis was het dan gewoon koud. In de wijk waar ik nu woon zijn in de jaren '80 veel oude huizen gesloopt en vervangen door nieuwbouw, ik sprak een keer wat oude bewoners en die waren maar wat blij met die nieuwe huizen, veel comfortabeler en het werd eindelijk niet meer zo koud binnen in de winter..
Ook waar, nu heb je van die mensen die helemaal nergens meer tegen kunnen. Die het al koud hebben als het 18 graden is in huis. En dan niet alleen de woonruimte, maar zelfs de wc/badkamer/slaapkamer moet verwarmd zijn :')
  woensdag 1 februari 2023 @ 12:39:51 #49
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_207804297
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 11:01 schreef baskick het volgende:

[..]
Ik schat in dat het isolatiemateriaal geen onderscheid maakt tussen hitte en kou.
Het materiaal niet, maar de situatie is wel anders. Het warmt minder snel op, maar de warmte trekt ook minder snel weg. Voor een enkele hete dag is het beter, maar als het meerdere dagen achter elkaar warm is (zeker als het ook vrijwel windstil is, of je geen ramen tegen elkaar open kunt zetten) merk je nauwelijks meer verschil.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_207808385
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 12:39 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Het materiaal niet, maar de situatie is wel anders. Het warmt minder snel op, maar de warmte trekt ook minder snel weg. Voor een enkele hete dag is het beter, maar als het meerdere dagen achter elkaar warm is (zeker als het ook vrijwel windstil is, of je geen ramen tegen elkaar open kunt zetten) merk je nauwelijks meer verschil.
Ja, dus platgeslagen komt er minder (snel) kou en warmte binnen en gaat er minder (snel) kou en warmte uit?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')