ik hoop het niet, maar je kan niks uit sluiten tegenwoordig.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 17:26 schreef nils_22 het volgende:
Nee... ik pakte eraan en HOP had 'm in mn handen.... maar zou het kunnen dat hij bij die blauwe in de lasklem zat?
ik zie 4 of misschien 5 blauwe draden richting de lasklem. Is daar nog ruimte voor 1 draad? Zo ja, dan kan je daar een blauwe in steken.quote:Want daar zitten er nu 3 in waarvan 1 los zoals je zegt. Dan heb ik een bruine (die uit de blauwe lasklem komt) en een zwart schakeldraad?
quote:Op dinsdag 31 januari 2023 17:26 schreef Chandler het volgende:
Maar aangezien 220v geen wisselspanning is kun je ook de blauwe gebruiken
ik wist niet dat TS in het buitenland woont waar er 220V DC is in een huis. My bad, weet jij waar TS woont?quote:Op dinsdag 31 januari 2023 17:26 schreef Chandler het volgende:
Zwart en Bruin voor de lamp (zwart is schakeldraad).
En een beetje koper zien is niet handig maar niet dodelijk![]()
Maar aangezien 220v geen wisselspanning is kun je ook de blauwe gebruiken
Wel even een nieuw stukje draad gebruiken is mijn advies!
Je hebt gelijkquote:Op dinsdag 31 januari 2023 17:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]![]()
Zwart en blauw.
Zwart komt vanaf je wandschakelaar en gaat naar de bruine draad van je lamp.
Blauw gaat naar de blauwe draad van je lamp.
Drenthe, ik heb Drents stroomquote:Op dinsdag 31 januari 2023 17:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik wist niet dat TS in het buitenland woont waar er 220v DC is in een huis. My bad, weet jij waar TS woont?
OMG! we praten gewoon over 220v, niet zo zeuren jonkje...quote:Op dinsdag 31 januari 2023 17:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik wist niet dat TS in het buitenland woont waar er 220V DC is in een huis. My bad, weet jij waar TS woont?
In NL is het al geruime tijd 230VAC in een huis.
Kiek eens eem aan, je woont in 1 van de 3 mooiste provincies!quote:
in NL in ieder geval nietquote:Op dinsdag 31 januari 2023 17:37 schreef Chandler het volgende:
[..]
OMG! we praten gewoon over 220v, niet zo zeuren jonkje...
Je zeurt..quote:
Het zou nog kunnen dat TS de oude 127/220V aansluiting heeft, die kwam nog geregeld voor tot 2003.quote:
Zeurdeus... we hebben het gewoon over 220v, dat er in de ene woning 220 en de andere 230 komt doet niet ter zake. Een apparaat voor 220v werkt ook op 230v en visa versa...quote:Op dinsdag 31 januari 2023 17:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het zou nog kunnen dat TS de oude 127/220V aansluiting heeft, die kwam nog geregeld voor tot 2003.
Maar volgens mij is alles gesaneerd daarna, maar wellicht weet jij meer wat er gebruikelijk is in Drenthe.
Voor we de aanname doen dat een of ander beun een bruin draadje in de lasklem gestopt heeft met voor de rest blauwe draad …..quote:Op dinsdag 31 januari 2023 17:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]![]()
Zwart en blauw.
Zwart komt vanaf je wandschakelaar en gaat naar de bruine draad van je lamp.
Blauw gaat naar de blauwe draad van je lamp.
Is dit overigens een koop of een huurhuis, en indien koop heb je het net gekocht?quote:Op dinsdag 31 januari 2023 17:51 schreef nils_22 het volgende:
Ik zal binnenkort eens even verder op onderzoek uit gaan, in daglicht. Thx alvast kameraden.
Het zal niet kapot zijn maar het scheelt wel, ik verwacht geen beun werk maar dat er een bruin draadje los komt is wel opmerkelijk.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:00 schreef nils_22 het volgende:
Een huurhuis, ik huur dit sinds kort, dus ik zou eventueel een reparatieverzoek in kunnen dienen als het kapot is.
Nee hij heeft gelijk wij hebben wisselspanning en jij zegt specifiek dat het geen wisselspanning is.quote:
Kan wel zijn, maar de mensen die 'zeuren' hebben doorgaans wél nog alle tien de vingers en allebei de wenkbrauwen.quote:
dan zou ik er niet aan komen en een reparatieverzoek indienen. Dan kunnen ze ook gelijk de blauwe draad repareren, want koper mag niet zichtbaar zijn.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:00 schreef nils_22 het volgende:
Een huurhuis, ik huur dit sinds kort, dus ik zou eventueel een reparatieverzoek in kunnen dienen als het kapot is.
Correct, had ik reeds gemeld... ik heb het ook wel eens fout, hij zeurt over 220 -> 230v..quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee hij heeft gelijk wij hebben wisselspanning en jij zegt specifiek dat het geen wisselspanning is.
Idem hier!quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:40 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Kan wel zijn, maar de mensen die 'zeuren' hebben doorgaans wél nog alle tien de vingers en allebei de wenkbrauwen.
Hier is het nog groen rood en grijs.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 17:55 schreef Jordy-B het volgende:
Zwart is in principe de schakeldraad, dus die sluit je aan op de zwarte draad van de lamp (of die waar L bij staat).
Blauw is de nuldraad (N).
Groengeel is de aarde, maar die zie ik in dat bakje niet zitten.
Je moet wel even checken of de schakeldraad ook daadwerkelijk aan een schakelaar is aangesloten. Dat kan je makkelijk doen met een spanningzoeker (zo'n schroevendraaier met een lampje erin)
Ga toch weg johquote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:29 schreef Chandler het volgende:
[..]
Correct, had ik reeds gemeld... ik heb het ook wel eens fout, hij zeurt over 220 -> 230v..
Ok....quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:49 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ga toch weg joh
Je adviseert om de lamp om bruin en zwart aan te sluiten en hebt het over 220volt gelijkstroom
Iedereen in Nederland met een beetje elektrische kennis snap dat als een leek het hier over 220volt heeft dat het 230 moet zijn, en al helemaal dat geflapperd over geen wisselspanning op het net dan ben je af hoor
Eerder bizar om te lezen dat er mensen rondslingeren die klokken en klepels niet uit elkaar kunnen houden hier dan een half kloppend of half fout verhaal neerplempen, maar bij tegenspraak niet hun ongelijk durven toe te geven.quote:Op woensdag 1 februari 2023 09:00 schreef SQ het volgende:
Mooi hoe topics over elektra meestal hier in uitmonden
Gewoon een vorige huurder die een lamp wilde ophangen en geen blauw draadje beschikbaar had. Die heeft er een bruine bij gestoken.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:02 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Het zal niet kapot zijn maar het scheelt wel, ik verwacht geen beun werk maar dat er een bruin draadje los komt is wel opmerkelijk.
Met huur mag de verhuurder het in ieder geval oplossen , daar hoef jij zelf geen elektricien voor in te schakelen of te betalen als je er niet uit komt
He he, eindelijk eens een normaal antwoord in dit topic.quote:Op woensdag 1 februari 2023 10:19 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Gewoon een vorige huurder die een lamp wilde ophangen en geen blauw draadje beschikbaar had. Die heeft er een bruine bij gestoken.
Als TS een (lieftst blauw) draadje in het blauwe blokje bij prikt kan ie zijn lamp aansluiten.
Elektricien heeft wel meer te doen dan zo'n klusje.
Ik zou toch eerst controleren of de fase draad wel geschakeld wordt.quote:Op woensdag 1 februari 2023 10:19 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Gewoon een vorige huurder die een lamp wilde ophangen en geen blauw draadje beschikbaar had. Die heeft er een bruine bij gestoken.
Als TS een (lieftst blauw) draadje in het blauwe blokje bij prikt kan ie zijn lamp aansluiten.
door er een lamp aan te hangen??quote:Op woensdag 1 februari 2023 11:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zou toch eerst controleren of de fase draad wel geschakeld wordt.
Dat kan, maar omdat het een huurwoning is zou ik zelf niks eraan doen en een reparatieverzoek indienenquote:Op woensdag 1 februari 2023 11:05 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
door er een lamp aan te hangen??
En dan boos worden dat de servicekosten weer zo zijn gestegen.... 70 euro+ voorrijdkosten voor het plaatsen van een blauw draadje van 10cmquote:Op woensdag 1 februari 2023 11:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat kan, maar omdat het een huurwoning is zou ik zelf niks eraan doen en een reparatieverzoek indienen
toen ik een huurwoning had liet ik ze echt voor de domste dingen komen... Daar betaal je voor en laat hun het maar fixen voor het geval het toch niet helemaal goed gaat en dat jij voor de kosten mag opdraaien omdat je als huurder dit soort dingen niet zou moeten doen.quote:Op woensdag 1 februari 2023 19:36 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
En dan boos worden dat de servicekosten weer zo zijn gestegen.... 70 euro+ voorrijdkosten voor het plaatsen van een blauw draadje van 10cm
Een lamp ophangen niet zelf mogen doen als huurder?quote:Op woensdag 1 februari 2023 19:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
toen ik een huurwoning had liet ik ze echt voor de domste dingen komen... Daar betaal je voor en laat hun het maar fixen voor het geval het toch niet helemaal goed gaat en dat jij voor de kosten mag opdraaien omdat je als huurder dit soort dingen niet zou moeten doen.
Met de redenatie kunnen we het k&w topic wel sluiten voor huurders.quote:Op woensdag 1 februari 2023 19:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
toen ik een huurwoning had liet ik ze echt voor de domste dingen komen... Daar betaal je voor en laat hun het maar fixen voor het geval het toch niet helemaal goed gaat en dat jij voor de kosten mag opdraaien omdat je als huurder dit soort dingen niet zou moeten doen.
Thx, het is gelukt 💡quote:Op woensdag 1 februari 2023 10:19 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |