abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207793985
Hallo, weet iemand wellicht raad? Ik zit naar de volgende aansluiting in het plafond te kijken, want ik wil een lamp ophangen:



Je ziet een paar blauwe draadjes die naar een oranje boxje lopen, een paar bruine die naar een ander boxje lopen, en 1 zwarte kabel die eruit komt. En dit kabeltje heb ik er (per ongeluk) ook uitgetrokken toen ik wilde zien waar die vandaan kwam:



Dus eigenlijk wat er uit stak was een zwart kabeltje en een bruin kabeltje. Hoe fix ik dit? Normaal is het bruin en blauw en nu heb ik zwart en bruin en blauw en bruin in boxjes.. ik ben in verwarring geraakt.
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_207794014
een blauwe draad is sowieso niet goed aangesloten want ik zie een stukje koper.

Maar weet je nog waar die bruine draad die los ligt vandaan kwam? Want er lijkt geen ruimte te zitten in het oranje boxje (lasklem)
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207794045
Nee... ik pakte eraan en HOP had 'm in mn handen.... maar zou het kunnen dat hij bij die blauwe in de lasklem zat? Want daar zitten er nu 3 in waarvan 1 los zoals je zegt. Dan heb ik een bruine (die uit de blauwe lasklem komt) en een zwart schakeldraad?
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_207794047
Zwart en Bruin voor de lamp (zwart is schakeldraad).

En een beetje koper zien is niet handig maar niet dodelijk :)

Maar aangezien 220v geen wisselspanning is kun je ook de blauwe gebruiken :)
Wel even een nieuw stukje draad gebruiken is mijn advies! :)

[ Bericht 23% gewijzigd door Chandler op 31-01-2023 19:30:38 ]
Just say hi!
pi_207794101
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:26 schreef nils_22 het volgende:
Nee... ik pakte eraan en HOP had 'm in mn handen.... maar zou het kunnen dat hij bij die blauwe in de lasklem zat?
ik hoop het niet, maar je kan niks uit sluiten tegenwoordig.
quote:
Want daar zitten er nu 3 in waarvan 1 los zoals je zegt. Dan heb ik een bruine (die uit de blauwe lasklem komt) en een zwart schakeldraad?
ik zie 4 of misschien 5 blauwe draden richting de lasklem. Is daar nog ruimte voor 1 draad? Zo ja, dan kan je daar een blauwe in steken.

Normaal komt er met de schakelaar spanning op de zwarte draad tov de blauwe draad, maar ja of dat bij jou ook zo is weet je pas na meten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207794108
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:26 schreef Chandler het volgende:

Maar aangezien 220v geen wisselspanning is kun je ook de blauwe gebruiken :)
8)7

Zwart en blauw.

Zwart komt vanaf je wandschakelaar en gaat naar de bruine draad van je lamp.
Blauw gaat naar de blauwe draad van je lamp.
pi_207794128
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:26 schreef Chandler het volgende:
Zwart en Bruin voor de lamp (zwart is schakeldraad).

En een beetje koper zien is niet handig maar niet dodelijk :)

Maar aangezien 220v geen wisselspanning is kun je ook de blauwe gebruiken :)
Wel even een nieuw stukje draad gebruiken is mijn advies! :)
ik wist niet dat TS in het buitenland woont waar er 220V DC is in een huis. My bad, weet jij waar TS woont?

In NL is het al geruime tijd 230VAC in een huis.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207794130
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
8)7

Zwart en blauw.

Zwart komt vanaf je wandschakelaar en gaat naar de bruine draad van je lamp.
Blauw gaat naar de blauwe draad van je lamp.
Je hebt gelijk 8)7 was even goed in de warre! :+ zit zelf al een week of wat te kutten met een dubbele hotelschakelaar...
Just say hi!
pi_207794139
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik wist niet dat TS in het buitenland woont waar er 220v DC is in een huis. My bad, weet jij waar TS woont?
Drenthe, ik heb Drents stroom
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_207794145
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik wist niet dat TS in het buitenland woont waar er 220V DC is in een huis. My bad, weet jij waar TS woont?

In NL is het al geruime tijd 230VAC in een huis.
OMG! we praten gewoon over 220v, niet zo zeuren jonkje...
Just say hi!
pi_207794150
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:37 schreef nils_22 het volgende:

[..]
Drenthe, ik heb Drents stroom
Kiek eens eem aan, je woont in 1 van de 3 mooiste provincies! *)
Just say hi!
pi_207794160
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:37 schreef Chandler het volgende:

[..]
OMG! we praten gewoon over 220v, niet zo zeuren jonkje...
in NL in ieder geval niet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207794169
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
in NL in ieder geval niet
Je zeurt..
Just say hi!
pi_207794192
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:39 schreef Chandler het volgende:

[..]
Je zeurt..
Het zou nog kunnen dat TS de oude 127/220V aansluiting heeft, die kwam nog geregeld voor tot 2003.
Maar volgens mij is alles gesaneerd daarna, maar wellicht weet jij meer wat er gebruikelijk is in Drenthe.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207794208
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het zou nog kunnen dat TS de oude 127/220V aansluiting heeft, die kwam nog geregeld voor tot 2003.
Maar volgens mij is alles gesaneerd daarna, maar wellicht weet jij meer wat er gebruikelijk is in Drenthe.
Zeurdeus... we hebben het gewoon over 220v, dat er in de ene woning 220 en de andere 230 komt doet niet ter zake. Een apparaat voor 220v werkt ook op 230v en visa versa...

maar genoeg onzin in dit topic, helpt de TS niet verder met z'n probleem!
Just say hi!
pi_207794211
Nu ben ik nog meer in verwarring. Misschien eens kijken of er goede Drentse elektriciens zijn.
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_207794215
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
8)7

Zwart en blauw.

Zwart komt vanaf je wandschakelaar en gaat naar de bruine draad van je lamp.
Blauw gaat naar de blauwe draad van je lamp.
Voor we de aanname doen dat een of ander beun een bruin draadje in de lasklem gestopt heeft met voor de rest blauwe draad …..

TS ik raad je aan om de wand schakelaar even open te schroeven en daar te kijken of je daar een bruine en zwarte draad op de schakelaar ziet (dit is zoals het hoort) en niet dat een of andere beun daar blauw en zwart naar toe getrokken heeft (als dat wel zo is stoppen en advies inwinnen!!!!)

Verder even met een spanningzoeker kijken of er geen stroom op de zwarte ‘lamp’ draad staat als de wandschakelaar uit staat

En als je bruin aantreft in de wandschakelaar of daar altijd stroom op staat ongeacht de stand van de schakelaar (dit zou het geval moeten zijn)

Wil je die resultaten delen voordat je verder gaat?
pi_207794243
Ik weet niet wat chandler allemaal loopt te bazelen maar er klopt geen hout van zijn Posts,
Die zou ik voorlopig even negeren
pi_207794279
Ik zal binnenkort eens even verder op onderzoek uit gaan, in daglicht. Thx alvast kameraden.
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_207794319
Zwart is in principe de schakeldraad, dus die sluit je aan op de zwarte draad van de lamp (of die waar L bij staat).
Blauw is de nuldraad (N).
Groengeel is de aarde, maar die zie ik in dat bakje niet zitten.

Je moet wel even checken of de schakeldraad ook daadwerkelijk aan een schakelaar is aangesloten. Dat kan je makkelijk doen met een spanningzoeker (zo'n schroevendraaier met een lampje erin)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_207794328
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:51 schreef nils_22 het volgende:
Ik zal binnenkort eens even verder op onderzoek uit gaan, in daglicht. Thx alvast kameraden.
Is dit overigens een koop of een huurhuis, en indien koop heb je het net gekocht?
pi_207794376
Een huurhuis, ik huur dit sinds kort, dus ik zou eventueel een reparatieverzoek in kunnen dienen als het kapot is.
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_207794396
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 18:00 schreef nils_22 het volgende:
Een huurhuis, ik huur dit sinds kort, dus ik zou eventueel een reparatieverzoek in kunnen dienen als het kapot is.
Het zal niet kapot zijn maar het scheelt wel, ik verwacht geen beun werk maar dat er een bruin draadje los komt is wel opmerkelijk.

Met huur mag de verhuurder het in ieder geval oplossen , daar hoef jij zelf geen elektricien voor in te schakelen of te betalen als je er niet uit komt
pi_207794458
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:39 schreef Chandler het volgende:

[..]
Je zeurt..
Nee hij heeft gelijk wij hebben wisselspanning en jij zegt specifiek dat het geen wisselspanning is. :')
pi_207794817
quote:
Op dinsdag 31 januari 2023 17:39 schreef Chandler het volgende:

Je zeurt..
Kan wel zijn, maar de mensen die 'zeuren' hebben doorgaans wél nog alle tien de vingers en allebei de wenkbrauwen.
pi_207794922
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 18:00 schreef nils_22 het volgende:
Een huurhuis, ik huur dit sinds kort, dus ik zou eventueel een reparatieverzoek in kunnen dienen als het kapot is.
dan zou ik er niet aan komen en een reparatieverzoek indienen. Dan kunnen ze ook gelijk de blauwe draad repareren, want koper mag niet zichtbaar zijn.
Hopelijk weten ze dit als ze het repareren, maar je mag in NL alleen de fase draad schakelen en niet de blauwe.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207795573
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 18:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Nee hij heeft gelijk wij hebben wisselspanning en jij zegt specifiek dat het geen wisselspanning is. :')
Correct, had ik reeds gemeld... ik heb het ook wel eens fout, hij zeurt over 220 -> 230v.. :)
Just say hi!
pi_207795582
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 18:40 schreef Treinhomo het volgende:

[..]
Kan wel zijn, maar de mensen die 'zeuren' hebben doorgaans wél nog alle tien de vingers en allebei de wenkbrauwen.
Idem hier! :)
Just say hi!
pi_207795828
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:55 schreef Jordy-B het volgende:
Zwart is in principe de schakeldraad, dus die sluit je aan op de zwarte draad van de lamp (of die waar L bij staat).
Blauw is de nuldraad (N).
Groengeel is de aarde, maar die zie ik in dat bakje niet zitten.

Je moet wel even checken of de schakeldraad ook daadwerkelijk aan een schakelaar is aangesloten. Dat kan je makkelijk doen met een spanningzoeker (zo'n schroevendraaier met een lampje erin)
Hier is het nog groen rood en grijs.
pi_207796033
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:29 schreef Chandler het volgende:

[..]
Correct, had ik reeds gemeld... ik heb het ook wel eens fout, hij zeurt over 220 -> 230v.. :)
Ga toch weg joh

Je adviseert om de lamp om bruin en zwart aan te sluiten en hebt het over 220volt gelijkstroom

Iedereen in Nederland met een beetje elektrische kennis snap dat als een leek het hier over 220volt heeft dat het 230 moet zijn, en al helemaal dat geflapperd over geen wisselspanning op het net dan ben je af hoor
pi_207796088
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:49 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Ga toch weg joh

Je adviseert om de lamp om bruin en zwart aan te sluiten en hebt het over 220volt gelijkstroom

Iedereen in Nederland met een beetje elektrische kennis snap dat als een leek het hier over 220volt heeft dat het 230 moet zijn, en al helemaal dat geflapperd over geen wisselspanning op het net dan ben je af hoor
Ok....
Just say hi!
  woensdag 1 februari 2023 @ 09:00:42 #32
149959 SQ
snelle trees
pi_207801867
Mooi hoe topics over elektra meestal hier in uitmonden O+
disclaimer
pi_207802530
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:00 schreef SQ het volgende:
Mooi hoe topics over elektra meestal hier in uitmonden O+
Eerder bizar om te lezen dat er mensen rondslingeren die klokken en klepels niet uit elkaar kunnen houden hier dan een half kloppend of half fout verhaal neerplempen, maar bij tegenspraak niet hun ongelijk durven toe te geven. :')
  woensdag 1 februari 2023 @ 10:19:22 #34
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207802563
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 18:02 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Het zal niet kapot zijn maar het scheelt wel, ik verwacht geen beun werk maar dat er een bruin draadje los komt is wel opmerkelijk.

Met huur mag de verhuurder het in ieder geval oplossen , daar hoef jij zelf geen elektricien voor in te schakelen of te betalen als je er niet uit komt
Gewoon een vorige huurder die een lamp wilde ophangen en geen blauw draadje beschikbaar had. Die heeft er een bruine bij gestoken.

Als TS een (lieftst blauw) draadje in het blauwe blokje bij prikt kan ie zijn lamp aansluiten.

Elektricien heeft wel meer te doen dan zo'n klusje.
Tot nooit .......
pi_207802840
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 10:19 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Gewoon een vorige huurder die een lamp wilde ophangen en geen blauw draadje beschikbaar had. Die heeft er een bruine bij gestoken.

Als TS een (lieftst blauw) draadje in het blauwe blokje bij prikt kan ie zijn lamp aansluiten.

Elektricien heeft wel meer te doen dan zo'n klusje.
He he, eindelijk eens een normaal antwoord in dit topic.
pi_207803005
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 10:19 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Gewoon een vorige huurder die een lamp wilde ophangen en geen blauw draadje beschikbaar had. Die heeft er een bruine bij gestoken.

Als TS een (lieftst blauw) draadje in het blauwe blokje bij prikt kan ie zijn lamp aansluiten.

Elektricien heeft wel meer te doen dan zo'n klusje.
Ik zou toch eerst controleren of de fase draad wel geschakeld wordt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 1 februari 2023 @ 11:05:49 #37
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207803021
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 11:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zou toch eerst controleren of de fase draad wel geschakeld wordt.
door er een lamp aan te hangen??
Tot nooit .......
pi_207803040
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 11:05 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
door er een lamp aan te hangen??
Dat kan, maar omdat het een huurwoning is zou ik zelf niks eraan doen en een reparatieverzoek indienen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207807183
Voor ¤ 1.25 heb je een spanningzoeker/schroevendraaiertje. Als je die eerst even test door tegen het koper van een bruine te houden en vervolgens tegen die zwart draad met een keer de schakelaar omgezet dan weet je of de zwarte draad volgens de regels geschakeld is. Daar heb je echt geen vonkenboer voor nodig.

99% heeft @Speekselklier gewoon gelijk dat iemand gebrek had aan vijf cm blauwe draad er daarom maar een stukje bruin tussen stopte. Mag niet, moet niet en kan zoals nu voor verwarring zorgen maar werkt prima en de wereld schijnt er niet van te vergaan.

Mocht je willen testen door de lamp aan zwart en bruin te hangen zal de er spanning op beide polen staan maar de lamp zal niet branden als het juist is aangesloten.

Als wel de zwarte draad tegen de regels in wel aan neutraal is geschakeld dan ook vergaat de wereld niet, sluit je de lamp aan op zwart en op blauw zal die het in die situatie niet doen en ook niet onder spanning staan. sluit je aan op zwart en bruin zal die het wel doen maar dan is er wezenlijk iets fout en zou ik de woningbouw het wel laten oplossen.

Dus vooral geen koper aanraken en gewoon normaal pogen aan te sluiten met vijf cm blauw draad aan het andere blauw en de andere kant van de lamp aan het zwart. 99% zeker dat het dan gewoon werkt.

edit: ik omschrijf het niet duidelijk maar heb geen zin het opnieuw te typen.
  woensdag 1 februari 2023 @ 19:36:27 #40
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207809507
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 11:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat kan, maar omdat het een huurwoning is zou ik zelf niks eraan doen en een reparatieverzoek indienen
En dan boos worden dat de servicekosten weer zo zijn gestegen.... 70 euro+ voorrijdkosten voor het plaatsen van een blauw draadje van 10cm
Tot nooit .......
pi_207809697
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:36 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
En dan boos worden dat de servicekosten weer zo zijn gestegen.... 70 euro+ voorrijdkosten voor het plaatsen van een blauw draadje van 10cm
toen ik een huurwoning had liet ik ze echt voor de domste dingen komen... Daar betaal je voor en laat hun het maar fixen voor het geval het toch niet helemaal goed gaat en dat jij voor de kosten mag opdraaien omdat je als huurder dit soort dingen niet zou moeten doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207810704
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
toen ik een huurwoning had liet ik ze echt voor de domste dingen komen... Daar betaal je voor en laat hun het maar fixen voor het geval het toch niet helemaal goed gaat en dat jij voor de kosten mag opdraaien omdat je als huurder dit soort dingen niet zou moeten doen.
Een lamp ophangen niet zelf mogen doen als huurder?
  woensdag 1 februari 2023 @ 20:33:42 #43
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207810943
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
toen ik een huurwoning had liet ik ze echt voor de domste dingen komen... Daar betaal je voor en laat hun het maar fixen voor het geval het toch niet helemaal goed gaat en dat jij voor de kosten mag opdraaien omdat je als huurder dit soort dingen niet zou moeten doen.
Met de redenatie kunnen we het k&w topic wel sluiten voor huurders.
Tot nooit .......
pi_207814659
Een huurhuis zit ergens tussen een hotel en een eigen huis in: je mag niet veel aanpassen maar sommige reparaties kun je wel zelf uitvoeren. Nu ben ik ook lid van het reparatiefonds dus ik betaal er wel voor, zo is er al een nieuwe deur zomaar uitgeflikkerd en duurde het enorm lang voor de spoelbak van het toilet volliep, 2 dingen die ik onlangs al door het reparatiefonds heb laten fixen. De vorige huurder heeft alles laten verwaarlozen lijkt het. Dit plafondlampje zit een beetje in grijs gebied, zodra ik tijd heb ga ik zelf nog even proberen te fixen adhv de tips in dit topic.
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_207848333
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 10:19 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Gewoon een vorige huurder die een lamp wilde ophangen en geen blauw draadje beschikbaar had. Die heeft er een bruine bij gestoken.

Als TS een (lieftst blauw) draadje in het blauwe blokje bij prikt kan ie zijn lamp aansluiten.

Elektricien heeft wel meer te doen dan zo'n klusje.
Thx, het is gelukt 💡
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
  zaterdag 4 februari 2023 @ 17:02:33 #46
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207848528
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 16:41 schreef nils_22 het volgende:

[..]
Thx, het is gelukt 💡
Graag gedaan....
Tot nooit .......
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')