Het is alleen maar egoistisch, want JIJ wil DNA doorgeven, JIJ wil een kind, JIJ wil een kind dingen meegeven, etc. Er is geen kind geboren dat er expliciet om gevraagd heeft geboren te worden.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:22 schreef laforest het volgende:
Beperkte keuzemogelijkheden in poll.
Kind kun je ook nemen om er voor te zorgen dat je DNA naar de volgende generatie gaat. Dat niet om mijn levensgeluk, maar gewoon biologische noodzaak. Daarnaast denk ik dat het 50/50 is. Een kind neem je deels uit egoïstische overwegingen, en deels omdat je dat kind dingen wilt (mee)geven (liefde, genen, bezittingen, etc.).
Het zal inderdaad altijd een combinatie van overwegingen blijven. De vraag is echter wat het meest doorslaggevend is.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:22 schreef laforest het volgende:
Beperkte keuzemogelijkheden in poll.
Kind kun je ook nemen om er voor te zorgen dat je DNA naar de volgende generatie gaat. Dat niet om mijn levensgeluk, maar gewoon biologische noodzaak. Daarnaast denk ik dat het 50/50 is. Een kind neem je deels uit egoïstische overwegingen, en deels omdat je dat kind dingen wilt (mee)geven (liefde, genen, bezittingen, etc.)
Duidelijk dat je geen kinderen hebt.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:14 schreef Alexandrian het volgende:
Wel vind ik dat de manier waarop we hierover denken fundamenteel anders moet waarbij we de belangen van het kind voorop stellen.
Mwah.. Ik weet dat de kans groot is dat ik een kind een goede basis kan geven en daarmee een kans op een goed leven waarbij hij/zij ook nog een grotere kans heeft een serieuze bijdrage aan de maatschappij kan leveren in tegenstelling tot bijvoorbeeld een kind dat geboren wordt ergens in een sloppenwijk. Dus er kan ook een minder egoïstisch motief achter zitten. Overigens was mijn eigen afweging wel puur egoïstisch.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is alleen maar egoistisch, want JIJ wil DNA doorgeven, JIJ wil een kind, JIJ wil een kind dingen meegeven, etc. Er is geen kind geboren dat er expliciet om gevraagd heeft geboren te worden.
Jij kunt dat allemaal wel te bieden hebben, maar je hebt geen idee of je kind daar ook op zit te wachten.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:34 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Mwah.. Ik weet dat de kans groot is dat ik een kind een goede basis kan geven en daarmee een kans op een goed leven waarbij hij/zij ook nog een grotere kans heeft een serieuze bijdrage aan de maatschappij kan leveren in tegenstelling tot bijvoorbeeld een kind dat geboren wordt ergens in een sloppenwijk. Dus er kan ook een minder egoïstisch motief achter zitten. Overigens was mijn eigen afweging wel puur egoïstisch.
Ik krijg nog steeds hulp van mijn ouders, ook al ben ik 36. Zo passen ze op mijn kinderen. Niet omdat ik dat niet anders zou kunnen regelen, maar omdat we dat aan beide kanten fijn vinden. En ik help mijn ouders ook met enige regelmaat ergens mee. Je post komt op mij erg zwart/wit over.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:33 schreef RM-rf het volgende:
Kinderen hebben is hooguit een relatief korte periode, (groof geschat zijn ze 5 jaar écht volledig van je afhankelijk... dan gaan ze de volgende 5 jaar (5-10 jaar) steeds verder hun eigen gang, maar moet je wel alles voor hen regelen... de 5 jaar (10-15 jaar) erop proberen ze zich met ale macht zelfstandig te gaan gedragen wat ze ok moeten leren, en de 5 jaar erop worden ze daar steeds beter in (15-20) ... na hun twintigste zijn ze hopelijk ver genoeg om werkelijk zelfstandig te leven en zullen dit hopelijk ook doen )
Er is zeker dit alles wat jij schrijft + dat je iemand tot leven brengt, een persoon maakt. Dat is een gift voor de ontvanger.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is alleen maar egoistisch, want JIJ wil DNA doorgeven, JIJ wil een kind, JIJ wil een kind dingen meegeven, etc. Er is geen kind geboren dat er expliciet om gevraagd heeft geboren te worden.
Mee eens.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:28 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Het zal inderdaad altijd een combinatie van overwegingen blijven. De vraag is echter wat het meest doorslaggevend is.
Wat biologische noodzaak betreft zou je juist kunnen beargumenteren dat het voor het voorbestaan van de soort beter is als sommige mensen geen kinderen nemen.
Nee, dat is hoogmoed van de maker, die graag leven voort wilde brengen.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:39 schreef laforest het volgende:
[..]
Er is zeker dit alles wat jij schrijft + dat je iemand tot leven brengt, een persoon maakt. Dat is een gift voor de ontvanger.
Maar als dat kind er niet op te wachten zit maakt het het niet gelijk egoïstisch. Er zijn ook nog andere belanghebbenden bij een nieuwe generatie dan alleen de ouder en het kind.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jij kunt dat allemaal wel te bieden hebben, maar je hebt geen idee of je kind daar ook op zit te wachten.
Dat is niet de reden waarom mensen een kind nemen. En wie zichzelf dat voorhoudt, houdt zichzelf voor de gek.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:42 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Maar als dat kind er niet op te wachten zit maakt het het niet gelijk egoïstisch. Er zijn ook nog andere belanghebbenden bij een nieuwe generatie dan alleen de ouder en het kind.
Ja, dat zal vast een belangrijke overweging zijn...quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:42 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Maar als dat kind er niet op te wachten zit maakt het het niet gelijk egoïstisch. Er zijn ook nog andere belanghebbenden bij een nieuwe generatie dan alleen de ouder en het kind.
ik stel de zaken enigszins versimpeld voor.... maar ik zeg nergens dat er geen relatie meer bestaat tussen ouders en kinderen....quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:38 schreef Tja..1986 het volgende:
Je post komt op mij erg zwart/wit over.
Dit dus.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:21 schreef miss_sly het volgende:
Het al dan niet nemen van kinderen is altijd een egoistische overweging en nooit in het belang van een kind.
Niemand beweert het tegendeel.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:46 schreef corehype het volgende:
Geen kinderen nemen omdat je gewoon nihilistisch op de wereld wilt leven, nee dat is zeker niet egoistisch
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |