abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 31 januari 2023 @ 17:44:48 #51
3542 Gia
User under construction
pi_207794217
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 09:21 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Celstraffen voor kinderen die dingen doen waar volwassenen geen straffen voor krijgen is de omgekeerde wereld.
Verschil is wel dat de meeste volwassenen daar wel tegen opgewassen zijn.

Persoonlijk vind ik ook dat pesten op school hard aangepakt moet worden, maar ook goed gedefinieerd. Iets kan voelen als gepest worden, maar het is gewoon 'niet bij de groep horen', wat duidelijk wordt gemaakt met iemand wegbonjouren als die erbij komt te staan. Dat is, imo, geen pesten.
Iemand het leven zuur maken omdat ie een bril heeft, rood haar, een scoliose of wat dan ook, dat is echt pesten. En dat kan extreem worden.

Ik was als kind best groot, werd ik ook mee gepest. Maar het had op mij geen vat. Ik hoefde ook niet zo nodig bij de popi groep te horen. Verder een prima basis- en middelbare schooltijd gehad.
Ben nu, overigens, best klein, vergeleken met leeftijdsgenoten.
pi_207794889
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:44 schreef Gia het volgende:

[..]
Verschil is wel dat de meeste volwassenen daar wel tegen opgewassen zijn.
Dat is nog maar de vraag, gezien alle mediaophef en schandalen over 'angstculturen'.

quote:
Persoonlijk vind ik ook dat pesten op school hard aangepakt moet worden, maar ook goed gedefinieerd. Iets kan voelen als gepest worden, maar het is gewoon 'niet bij de groep horen', wat duidelijk wordt gemaakt met iemand wegbonjouren als die erbij komt te staan. Dat is, imo, geen pesten.
Iemand het leven zuur maken omdat ie een bril heeft, rood haar, een scoliose of wat dan ook, dat is echt pesten. En dat kan extreem worden.
Mijn grootste probleem is dat dit best een moeilijke discussie is, zoals jij ook zegt: wat is pesten en wat niet? En al helemaal als je dan nog suicide er bij gaat betrekken, dat is op zichzelf al een complex fenomeen. De dingen die jij (terecht in mijn optiek) geen pesten noemt kunnen alsnog er toe leiden dat iemand zelfmoord pleegt en een briefje achterlaat waar die 'pesterijen' als reden genoemd wordt. Wat moet je dan?
pi_207794980
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 11:11 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik vinden pesten helemaal niet vaag. Koppelen aan zelfdoding is inderdaad wel lastig, dat zie je ook terug in de berichtgeving over deze zaak: dat het nog maar de vraag is of bewezen kan worden dat de zelfdoding rechtstreeks voortkwam uit het gepest worden. Echter, ook als dat niet bewezen kan worden, kunnen ze wel veroordeeld worden - zij het met een stuk lagere straf.

Hoe dan ook interessant om te zien hoe dit gaat uitpakken. De eerste keer dat deze nieuwe wet echt toegepast gaat worden.
Ik hoop dat de nieuwe wet genegeerd wordt door de rechter. Pesten is heel vervelend, maar geen reden om kinderen op wat voor manier dan ook op te sluiten.

Overigens vind ik de boodschap die uitgedragen wordt dat jezelf van kant maken voor langere celstraffen voor de pestkoppen zorgt sowieso bedenkelijk.
pi_207795106
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 16:05 schreef theunderdog het volgende:
Echt alles is diep treurig aan dit artikel. De zelfmoord van dat jochie, de ouders die maandenlang iets hebben geprobeerd te doen tegen het pesten (tevergeefs), en dan de straf die de pesters misschien staat te wachten. 10 jaar, voor pre-pubertjes. Ja nee. die gaan daar dan echt beter uit komen.

Allemachtig...
Dat gaan ze natuurlijk helemaal niet krijgen. Dat is de maximale straf die volgens de wet opgelegd kan worden. Volgens mij wordt de straf sowieso gehalveerd vanwege de leeftijd, maar zelfs vijf jaar zullen ze niet krijgen.
pi_207795124
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 09:21 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Celstraffen voor kinderen die dingen doen waar volwassenen geen straffen voor krijgen is de omgekeerde wereld.
Hoezo krijgen volwassenen daar geen straf voor dan?
pi_207795165
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:01 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Hoezo krijgen volwassenen daar geen straf voor dan?
Hoeveel volwassen mensen worden veroordeeld of aangeklaagd voor 'pesten'?
pi_207795327
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:04 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Hoeveel volwassen mensen worden veroordeeld of aangeklaagd voor 'pesten'?
Hoeveel kinderen worden ervoor aangeklaagd of veroordeeld? Tot nu toe dus vier.

Heb je enig idee hoeveel mensen last hebben van pesten op het werk? Ik zou dat niet onderschatten.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 31-01-2023 19:17:58 ]
pi_207795364
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:16 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Hoeveel kinderen worden ervoor aangeklaagd of veroordeeld? Tot nu toe dus vier.
Hoeveel volwassen mensen worden er voor veroordeeld of aangeklaagd?
pi_207795390
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:18 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Hoeveel volwassen mensen worden er voor veroordeeld of aangeklaagd?
Nog niemand, net zoals er tot nu toe geen enkel kind mee te maken heeft gehad. Dat is nou eenmaal hoe het werkt met een nieuwe wet: één zaak moet de eerste zijn.
pi_207795403
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:20 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Nog niemand,
Precies.
pi_207795432
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:20 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Precies.
Wat precies? Welk punt probeer je nou eigenlijk te maken?
pi_207795467
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:21 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Wat precies? Welk punt probeer je nou eigenlijk te maken?
Er worden geen volwassenen voor aangeklaagd. Alleen kinderen.
pi_207795562
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:23 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Er worden geen volwassenen voor aangeklaagd. Alleen kinderen.
De allereerste zaak onder deze nieuwe wet betreft kinderen. Had deze zaak dan moeten worden uitgesteld totdat er een zaak met volwassenen geweest was?
pi_207795642
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:16 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Hoeveel kinderen worden ervoor aangeklaagd of veroordeeld? Tot nu toe dus vier.

Heb je enig idee hoeveel mensen last hebben van pesten op het werk? Ik zou dat niet onderschatten.
Om mezelf maar even te corrigeren: uit de OP maakte ik op dat het gaat om pesten in het algemeen, maar de wet lijkt uitsluitend te gaan over pesten bij onderwijsinstellingen; scholen en universiteiten.

Da's wel een beetje raar. Pesten op de werkvloer is ook een flink probleem en kan mensen net zo goed tot zelfdoding drijven.
pi_207795785
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:29 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
De allereerste zaak onder deze nieuwe wet betreft kinderen. Had deze zaak dan moeten worden uitgesteld totdat er een zaak met volwassenen geweest was?
Nee. Die zullen er niet komen.
pi_207795813
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nee. Die zullen er niet komen.
Oh? Hoezo niet?
  dinsdag 31 januari 2023 @ 19:56:14 #67
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207796206
10 jaar is wat veel maar verder goed dat er eens een paar van die etters eens even goed bang wordt gemaakt en te kijk wordt gezet. Dan wordt het ook duidelijk aan anderen dat het echt gevolgen heeft.
  dinsdag 31 januari 2023 @ 20:13:51 #68
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207796667
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:18 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Hoeveel volwassen mensen worden er voor veroordeeld of aangeklaagd?
Nouja als je iemand stalkt, fysiek mishandelt, bedreigt of belastert dan kom je als volwassene al snel voor de rechter te staan.

Maar bij kinderen werd dat om een of andere manier altijd met de mantel der liefde bedekt. Goed dat daar verandering in komt.
pi_207797141
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nee. Die zullen er niet komen.
Die zijn er al, ik snap niet wat je probeert te zeggen.
pi_207797318
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:00 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat gaan ze natuurlijk helemaal niet krijgen. Dat is de maximale straf die volgens de wet opgelegd kan worden. Volgens mij wordt de straf sowieso gehalveerd vanwege de leeftijd, maar zelfs vijf jaar zullen ze niet krijgen.
Ik vind een jaar al absurd.
pi_207797686
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 20:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja als je iemand stalkt, fysiek mishandelt, bedreigt of belastert dan kom je als volwassene al snel voor de rechter te staan.

Maar bij kinderen werd dat om een of andere manier altijd met de mantel der liefde bedekt. Goed dat daar verandering in komt.
Zaken die allemaal afzonderlijk al strafbaar zijn.
pi_207798607
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:32 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Om mezelf maar even te corrigeren: uit de OP maakte ik op dat het gaat om pesten in het algemeen, maar de wet lijkt uitsluitend te gaan over pesten bij onderwijsinstellingen; scholen en universiteiten.

Da's wel een beetje raar. Pesten op de werkvloer is ook een flink probleem en kan mensen net zo goed tot zelfdoding drijven.
Pesten op het werk is gewoon iemand buitensluiten en volstrekt negeren vaak.
pi_207799790
Erg mooi

De pesters goed aanpakken lijkt me prima. De pesters die ik kende kwamen vaak uit mongolide thuissituaties waarbij een opvoeding niet ter sprake was. Prima dat de rechter die taak over neemt. Laat ze maar eens voelen.

80% van de kinderen weet zich wel gewoon te gedragen. De uitwassen moet je aanpakken, nogmaals prima ontwikkeling dit.
pi_207800002
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 20:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja als je iemand stalkt, fysiek mishandelt, bedreigt of belastert dan kom je als volwassene al snel voor de rechter te staan.

Maar bij kinderen werd dat om een of andere manier altijd met de mantel der liefde bedekt. Goed dat daar verandering in komt.
Het topic gaat over pesten. Lul niet zo dom.
  woensdag 1 februari 2023 @ 08:46:29 #75
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207801745
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 23:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het topic gaat over pesten. Lul niet zo dom.
Doorgaans uit pesten zich in dat soort delicten.
  woensdag 1 februari 2023 @ 10:51:21 #76
3542 Gia
User under construction
pi_207802879
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 18:47 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is nog maar de vraag, gezien alle mediaophef en schandalen over 'angstculturen'.
[..]
Mijn grootste probleem is dat dit best een moeilijke discussie is, zoals jij ook zegt: wat is pesten en wat niet? En al helemaal als je dan nog suicide er bij gaat betrekken, dat is op zichzelf al een complex fenomeen. De dingen die jij (terecht in mijn optiek) geen pesten noemt kunnen alsnog er toe leiden dat iemand zelfmoord pleegt en een briefje achterlaat waar die 'pesterijen' als reden genoemd wordt. Wat moet je dan?
Precies wat ik bedoel.
Bij ons op school deden ze vroeger een soort spelletje: 'Mee' of 'niet mee'. De 2 populairste kinderen vroegen dan wie er, bijvoorbeeld, tikkertje wilde doen en dan gingen ze deelnemers selecteren. Ze maakten dan met hun armen een poortje en daar moest iedereen onderdoor lopen en dan zeiden ze 'mee' of 'niet mee', en dan mocht je meedoen of niet meedoen. Keisimpel en niemand werd er kwaad om. Als je daar aan terugdenkt was dat best gemeen. Maar ja, het is geen pesten als je iemand niet mee wil laten doen met jouw spel. Je mag nog steeds je eigen vriendjes uitzoeken.

Ik zie dat al voor de rechter: 'waarom wilde je niet dat dat jongetje meespeelde?'
"Wij vonden hem niet leuk."

Mag toch!
  woensdag 1 februari 2023 @ 10:59:33 #77
3542 Gia
User under construction
pi_207802969
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:16 schreef Sodemieters het volgende:

Heb je enig idee hoeveel mensen last hebben van pesten op het werk? Ik zou dat niet onderschatten.
Maar wat valt dan precies onder pestgedrag op het werk? Ik kan me er geen voorstelling van maken, behalve er niet bijhoren. In de kantine niet bij een bepaalde groep aan tafel mogen zitten. Niet meegevraagd worden met een borrel na afloop. Is dat pesten of gewoon je eigen vriendengroep bepalen?

Moeten we tegenwoordig zo woke zijn dat we iedereen omarmen en erbij betrekken? Doe je dat niet, ben je een pester?
  woensdag 1 februari 2023 @ 11:08:49 #78
3542 Gia
User under construction
pi_207803054
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 20:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja als je iemand stalkt, fysiek mishandelt, bedreigt of belastert dan kom je als volwassene al snel voor de rechter te staan.

Maar bij kinderen werd dat om een of andere manier altijd met de mantel der liefde bedekt. Goed dat daar verandering in komt.
Maar stel dan mishandeling, bedreiging en stalking voor kinderen strafbaar. Alles onder de noemer 'pesten' scharen, lijkt me niet goed. Niet alles wat als pesten ervaren wordt, is ook echt pesten.
Er is ook een bepaald gedrag onder kinderen waar de zwakkeren wat sterker van worden, doordat ze zich moeten verweren. Met woorden, bedoel ik dan.

Zodra het fysiek wordt, hoort de school in te grijpen, niet de staat. Als het om opwachten buiten de school gaat, en echt om mishandeling, dan vind ik het een taak van justitie om in te grijpen.
Maar puur omdat iemand niet mee mag spelen, of uitgescholden wordt omdat het een mama's kindje is of zo, de dader de gevangenis in sturen, gaat mij te ver.
Als de kleintjes, dikken, brildragers, rooien, zwarten enz.... nooit te maken krijgen met pesterijtjes, worden ze hier ook niet weerbaar door voor hun volwassen leven, vrees ik.

En dat zegt een gepeste...
  woensdag 1 februari 2023 @ 11:20:06 #79
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207803186
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 10:51 schreef Gia het volgende:

[..]
Precies wat ik bedoel.
Bij ons op school deden ze vroeger een soort spelletje: 'Mee' of 'niet mee'. De 2 populairste kinderen vroegen dan wie er, bijvoorbeeld, tikkertje wilde doen en dan gingen ze deelnemers selecteren. Ze maakten dan met hun armen een poortje en daar moest iedereen onderdoor lopen en dan zeiden ze 'mee' of 'niet mee', en dan mocht je meedoen of niet meedoen. Keisimpel en niemand werd er kwaad om. Als je daar aan terugdenkt was dat best gemeen. Maar ja, het is geen pesten als je iemand niet mee wil laten doen met jouw spel. Je mag nog steeds je eigen vriendjes uitzoeken.

Ik zie dat al voor de rechter: 'waarom wilde je niet dat dat jongetje meespeelde?'
"Wij vonden hem niet leuk."

Mag toch!
Mag inderdaad, maar het lijkt me toch beter om kinderen zo op te voeden dat ze dat ene kind dat altijd buiten de groep valt omdat het een beetje "anders" is (verlegen, sociaal onhandig, onzeker, brildragend, roodharig, ik noem maar wat) óók het gevoel geven dat hij/zij welkom is. Dan maar een beetje inschikken. En dan heb ik het over eenzame kinderen zonder aansluiting, niet over weerbaardere kinderen die zelf groepjes kunnen vinden / vormen.
pi_207803232
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 11:20 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Mag inderdaad, maar het lijkt me toch beter om kinderen zo op te voeden dat ze dat ene kind dat altijd buiten de groep valt omdat het een beetje "anders" is (verlegen, sociaal onhandig, onzeker, brildragend, roodharig, ik noem maar wat) óók het gevoel geven dat hij/zij welkom is. Dan maar een beetje inschikken. En dan heb ik het over eenzame kinderen zonder aansluiting, niet over weerbaardere kinderen die zelf groepjes kunnen vinden / vormen.
Prima, maar dreigen met celstraffen en die wellicht zelfs opleggen lijkt me geen echte oplossing.
  woensdag 1 februari 2023 @ 11:38:09 #81
3542 Gia
User under construction
pi_207803379
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 11:20 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Mag inderdaad, maar het lijkt me toch beter om kinderen zo op te voeden dat ze dat ene kind dat altijd buiten de groep valt omdat het een beetje "anders" is (verlegen, sociaal onhandig, onzeker, brildragend, roodharig, ik noem maar wat) óók het gevoel geven dat hij/zij welkom is. Dan maar een beetje inschikken. En dan heb ik het over eenzame kinderen zonder aansluiting, niet over weerbaardere kinderen die zelf groepjes kunnen vinden / vormen.
Ben ik met je eens. Ouders kunnen hun kinderen leren om om te kijken naar de minder populaire kindjes in de klas. Maar daar steekt het gevaar in dat je kind dan zelf ook een mikpunt wordt en veel ouders willen dat liever niet.

Hier gaat het er nu over dat het weigeren om met de eenzame kindjes te spelen, strafbaar moet worden. Want dat simpele feit kan al als pesten gevoeld worden.

Ik ben eens leidster geweest van een groepje derde klassers met een kindervakantieweek. Allemaal kinderen rond de 8/9 jaar. Er was een meisje een typisch verwend nest, dat niet eens haar eigen rugtas wilde dragen. Haar vriendinnetje was de populairste van het groepje. Dan was er nog een meisje van een andere school, maar heel goed in sport, dus die 'hoorde er wel bij'. Maar er was ook een jongetje dat echt contstant vanalles naar zijn hoofd kreeg. Hij was onhandig, dus haalde het groepsgemiddelde naar beneden, hij droeg een brilletje, was niet erg taalvaardig, kortom, werd gepest. Met de busreis ben ik hierover het gesprek aan gegaan met die kinderen en heb ze een spiegel voorgehouden. Wat zou jij vinden als jij 'jongetje' was en er zo tegen jou gedaan werd. En, ik was er zelf verbaasd over, het werkte. Die dag hebben ze naar hem omgekeken en hem erbij betrokken. Hij was helemaal blij. Ik was zelf toen pas 15, totaal niet geschoold hiervoor, maar ik vond dat ik er iets van moest zeggen.
Of het in het nieuwe schooljaar verder heeft geholpen, weet ik niet. Maar misschien heeft het die popi kindjes wel wat geleerd.

Mijn punt is eigenlijk: mogen kinderen niet meer hun eigen vriendjes en vriendinnetjes kiezen? En daarmee anderen uitsluiten van hun groepje? Moet dat strafbaar worden?
Ben het met je eens dat je je kinderen ook kunt leren om die eenling erbij te betrekken, maar moet het strafbaar worden als kinderen dat niet doen?

En zaken als mishandeling, stalking en bedreiging zijn uiteraard al strafbaar, dus dat laat ik even buiten beschouwing. Ik heb het puur over uitsluiting.
  woensdag 1 februari 2023 @ 11:39:26 #82
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207803395
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 11:08 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar stel dan mishandeling, bedreiging en stalking voor kinderen strafbaar. Alles onder de noemer 'pesten' scharen, lijkt me niet goed. Niet alles wat als pesten ervaren wordt, is ook echt pesten.
Er is ook een bepaald gedrag onder kinderen waar de zwakkeren wat sterker van worden, doordat ze zich moeten verweren. Met woorden, bedoel ik dan.

Zodra het fysiek wordt, hoort de school in te grijpen, niet de staat. Als het om opwachten buiten de school gaat, en echt om mishandeling, dan vind ik het een taak van justitie om in te grijpen.
Maar puur omdat iemand niet mee mag spelen, of uitgescholden wordt omdat het een mama's kindje is of zo, de dader de gevangenis in sturen, gaat mij te ver.
Als de kleintjes, dikken, brildragers, rooien, zwarten enz.... nooit te maken krijgen met pesterijtjes, worden ze hier ook niet weerbaar door voor hun volwassen leven, vrees ik.

En dat zegt een gepeste...
Is er al iemand de gevangenis in gegaan omdat een ander niet mag meespelen?

Volgens mij gaat het hier om wel een wat ernstigere situatie die al heel lang duurt en de daders zijn er structureel mee bezig en het is ze waarschijnlijk al meerdere keren verzocht ermee op te houden.
  woensdag 1 februari 2023 @ 11:46:36 #83
3542 Gia
User under construction
pi_207803501
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 11:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Is er al iemand de gevangenis in gegaan omdat een ander niet mag meespelen?

Volgens mij gaat het hier om wel een wat ernstigere situatie die al heel lang duurt en de daders zijn er structureel mee bezig en het is ze waarschijnlijk al meerdere keren verzocht ermee op te houden.
Jij hebt ergens gelezen waaruit het pestgedrag bestond?
Als het bedreiging, mishandeling of iets dergelijks was, lijkt me dat op zich al strafbaar. Het gaat hier om pesten.

Elke dag tegen een kind zeggen: "hoepel op, jij mag niet meedoen" of "wegwezen, debiel, wij willen je er niet bij", kan worden gezien als structureel pesten. En ja, dat is zielig voor dat kind. Maar als hij de boodschap niet wil begrijpen en het toch elke dag weer probeert erbij te horen, dan gaat het verder. Dan gaan ze zijn brood in het zand gooien, of zijn hoofd onder de kraan houden. En daar hoort de school dan hard op in te grijpen. Niet de rechter.
W.m.b. moet in deze zaak de school terecht staan. Die hebben te weinig gedaan om het pesten te stoppen. Ze hadden dat kind sowieso moeten beschermen. Hoewel hem dat slechts beschermt, maar niet verder helpt.
  woensdag 1 februari 2023 @ 11:55:37 #84
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207803625
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 11:38 schreef Gia het volgende:

[..]
Hier gaat het er nu over dat het weigeren om met de eenzame kindjes te spelen, strafbaar moet worden. Want dat simpele feit kan al als pesten gevoeld worden.
Nee, dat soort repressie van persoonlijke voorkeuren is mij een gruwel. Dat vind ik net zoiets als een gearrangeerd huwelijk. Goedheid, welwillendheid, sympathie, vriendschap, liefde etc. moet je niet willen afdwingen.
  woensdag 1 februari 2023 @ 12:31:51 #85
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207804147
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 11:46 schreef Gia het volgende:

[..]
Jij hebt ergens gelezen waaruit het pestgedrag bestond?
Als het bedreiging, mishandeling of iets dergelijks was, lijkt me dat op zich al strafbaar. Het gaat hier om pesten.
Dat weet ik niet. Maar er staat wel dat de familie maandenlang bezig is geweest het proberen te stoppen. Dus dat wijst er wel op dat het initiatief toch echt bij die pestkoppen lag en ze er niet mee ophielden.

quote:
Elke dag tegen een kind zeggen: "hoepel op, jij mag niet meedoen" of "wegwezen, debiel, wij willen je er niet bij", kan worden gezien als structureel pesten. En ja, dat is zielig voor dat kind. Maar als hij de boodschap niet wil begrijpen en het toch elke dag weer probeert erbij te horen, dan gaat het verder. Dan gaan ze zijn brood in het zand gooien, of zijn hoofd onder de kraan houden. En daar hoort de school dan hard op in te grijpen. Niet de rechter.
Tja nu bedenk je een hypothetische situatie. En vermoedelijk is het in Frankrijk niet zo zwart wit dat een officier van justitie hier wat mee gaat doen.

Maar veel pesten omvat gewoon dingen die ernstige wetsovertredingen zijn. Maar tot nu toe werd gezegd "oh het zijn maar pestende kinderen, mantel der liefde erover". Maar eigenlijk hoort een groot deel gewoon bij het jeudstrafrecht.

quote:
W.m.b. moet in deze zaak de school terecht staan. Die hebben te weinig gedaan om het pesten te stoppen. Ze hadden dat kind sowieso moeten beschermen. Hoewel hem dat slechts beschermt, maar niet verder helpt.
Waarom kunnen ze die kinderen niet ook verantwoordelijk houden voor hun gedrag? Kennelijk vinden ze het heel noodzakelijk het leven van deze jongen te vergallen en weigeren ze ermee op te houden. Heel goed dat ze dat voor een rechter mogen uitleggen.
  woensdag 1 februari 2023 @ 12:35:22 #86
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207804210
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 11:55 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Nee, dat soort repressie van persoonlijke voorkeuren is mij een gruwel. Dat vind ik net zoiets als een gearrangeerd huwelijk. Goedheid, welwillendheid, sympathie, vriendschap, liefde etc. moet je niet willen afdwingen.
Dat wil ook helemaal niemand. Men wil vooral kinderen beschermen tegen zaken als stalking, bedreiging, mishandeling, vernieling, belastering en andere ongein die door pestkoppen gedaan wordt. Daar is dat slachtoffer geen enkele verantwoording over schuldig.

En de paraplu pesten past wel omdat het aantoont dat het niet incidenteel maar structureel en met voorbedachte rade is.
  woensdag 1 februari 2023 @ 12:36:42 #87
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207804237
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 12:35 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat wil ook helemaal niemand. Men wil vooral kinderen beschermen tegen zaken als stalking, bedreiging, mishandeling, vernieling, belastering en andere ongein die door pestkoppen gedaan wordt. Daar is dat slachtoffer geen enkele verantwoording over schuldig.
Ja, precies. Ik dacht ook dat dat de insteek was.
  woensdag 1 februari 2023 @ 12:37:59 #88
3542 Gia
User under construction
pi_207804264
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 11:55 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Nee, dat soort repressie van persoonlijke voorkeuren is mij een gruwel. Dat vind ik net zoiets als een gearrangeerd huwelijk. Goedheid, welwillendheid, sympathie, vriendschap, liefde etc. moet je niet willen afdwingen.
Toch zei jij eerder dat je vindt dat je je kinderen best zo op kunt voeden dat ze dat ene eenzame kindje er ook bij betrekken. Oftewel, dan ligt de verantwoordelijkheid eigenlijk bij de ouders van de pesters? Want die hebben hun kinderen niet zo opgevoed.
Ik denk zelf dat de oorzaak ook wel kan liggen bij de ouder(s) van de gepeste. Te beschermd, bijvoorbeeld. Of raar kapsel, afwijkende kleding. Stuur een jongetje naar school met een jurk aan, omdat je zo woke bent dat je vindt dat dat moet kunnen als hij dat nu eenmaal wil. Dat is toch vragen om problemen!

Bottomline, ernstig pestgedrag moet stevig aangepakt worden, maar door de school. Scholen die daar in falen, mogen worden aangepakt door justitie. In gevallen als dit, zelfmoord vanwege pesterijen, moet heel goed onderzocht worden wie welke rol had in wat resulteerde in de zelfmoord. Als het gaat om mishandeling, bedreiging e.d. dan is dat m.i. al strafbaar. Dus blijf me afvragen waaruit het pestgedrag in dit geval bestond.
  woensdag 1 februari 2023 @ 12:59:33 #89
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207804584
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 12:37 schreef Gia het volgende:

[..]
Toch zei jij eerder dat je vindt dat je je kinderen best zo op kunt voeden dat ze dat ene eenzame kindje er ook bij betrekken. Oftewel, dan ligt de verantwoordelijkheid eigenlijk bij de ouders van de pesters? Want die hebben hun kinderen niet zo opgevoed.
Nee, ik schreef "maar het lijkt me toch beter om...". Ik ben helemaal niet van de school van "jij móét je kind zus-of-zo opvoeden". Ik denk enkel dat het een fijnere samenleving oplevert als je eenlingen niet buitensluit. Je hoort zo vaak dat er depressies van komen, tot aan zelfmoord toe, al dan niet op latere leeftijd.

Volgens mij worden in deze discussie vooral veel stromannen opgezet omdat men behoefte heeft zijn eigen standpunt duidelijk neer te zetten (al dan niet tegenover een denkbeeldige tegenstander).
pi_207804875
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 10:59 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar wat valt dan precies onder pestgedrag op het werk? Ik kan me er geen voorstelling van maken, behalve er niet bijhoren. In de kantine niet bij een bepaalde groep aan tafel mogen zitten. Niet meegevraagd worden met een borrel na afloop. Is dat pesten of gewoon je eigen vriendengroep bepalen?

Moeten we tegenwoordig zo woke zijn dat we iedereen omarmen en erbij betrekken? Doe je dat niet, ben je een pester?
Het is structureel uitsluiten, vernederen, belachelijk maken, etc. Kan op allerlei manieren, sommige net zo kinderachtig als op de middelbare school, sommige meer geraffineerd.

Jij wordt 'per ongeluk' niet meegenomen in de uitnodiging voor het personeelsuitje, of voor die belangrijke vergadering. Jouw jas ligt steeds op de grond, terwijl je hem netjes had opgehangen. Jouw fietsbanden zijn steeds leeg wanneer je naar huis wilt gaan. Er worden roddels over je verspreid ('die Gia is niet helemaal goed hoor, ik zag net dat ze antidepressiva in d'r kastje heeft staan en ik hoorde ook al van iemand uit haar straat dat ze daar bekend staan als probleemgezin'). Je wordt vernederd (als jij er bij komt zitten begin mensen te snuiven en zeggen 'wat raar, het ruikt hier nu alweer naar stront'). Er wordt voor iedereen koffie gehaald, maar niet voor jou. In de groepsapp van het team worden continu 'grapjes' ten koste van jou gemaakt. Er wordt gezorgd dat je je werk niet goed kunt doen (je krijgt bijv. geen/verouderde informatie) of men laat je zinloos werk doen.

En zo kun je nog honderden dingen bedenken. Google maar eens op 'pesten werkvloer'.
pi_207804930
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 11:38 schreef Gia het volgende:
Hier gaat het er nu over dat het weigeren om met de eenzame kindjes te spelen, strafbaar moet worden.
Nee, daar gaat het hier niet over. Dat is wat jij zelf bedacht hebt.
  woensdag 1 februari 2023 @ 13:55:40 #92
3542 Gia
User under construction
pi_207805159
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 13:26 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Het is structureel uitsluiten, vernederen, belachelijk maken, etc. Kan op allerlei manieren, sommige net zo kinderachtig als op de middelbare school, sommige meer geraffineerd.

Jij wordt 'per ongeluk' niet meegenomen in de uitnodiging voor het personeelsuitje, of voor die belangrijke vergadering. Jouw jas ligt steeds op de grond, terwijl je hem netjes had opgehangen. Jouw fietsbanden zijn steeds leeg wanneer je naar huis wilt gaan. Er worden roddels over je verspreid ('die Gia is niet helemaal goed hoor, ik zag net dat ze antidepressiva in d'r kastje heeft staan en ik hoorde ook al van iemand uit haar straat dat ze daar bekend staan als probleemgezin'). Je wordt vernederd (als jij er bij komt zitten begin mensen te snuiven en zeggen 'wat raar, het ruikt hier nu alweer naar stront'). Er wordt voor iedereen koffie gehaald, maar niet voor jou. In de groepsapp van het team worden continu 'grapjes' ten koste van jou gemaakt. Er wordt gezorgd dat je je werk niet goed kunt doen (je krijgt bijv. geen/verouderde informatie) of men laat je zinloos werk doen.

En zo kun je nog honderden dingen bedenken. Google maar eens op 'pesten werkvloer'.
Die fietsbanden is wat minder, dat is ook gewoon vernieling, n.m.m. De rest kun je je schouders over ophalen. Okay, okay, niet iedereen kan dat. Ik wel. Mensen lullen (roddelen) nu eenmaal. Meestal komt dat door een soort afgunst. Iets wat het onderwerp beter heeft, of beter kan. Je mag niet boven het maaiveld uitsteken.

Bedrijfsuitje gaat sowieso de PV over, meestal. Gewone groepsuitjes regelen groepjes zelf en dan maken ze ook zelf uit wie wel en wie niet uitgenodigd wordt.

Dingen als zinloos werk laten doen, kun je bespreken met een teamchef. Als het de teamchef is die zich er schuldig aan maakt, zoek je het hogerop.

Ja, je kunt ook wegkruipen en jezelf heel zielig vinden. Ik ben iemand die geleerd heeft er boven te staan.
pi_207805211
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 13:26 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Het is structureel uitsluiten, vernederen, belachelijk maken, etc. Kan op allerlei manieren, sommige net zo kinderachtig als op de middelbare school, sommige meer geraffineerd.

Jij wordt 'per ongeluk' niet meegenomen in de uitnodiging voor het personeelsuitje, of voor die belangrijke vergadering. Jouw jas ligt steeds op de grond, terwijl je hem netjes had opgehangen. Jouw fietsbanden zijn steeds leeg wanneer je naar huis wilt gaan. Er worden roddels over je verspreid ('die Gia is niet helemaal goed hoor, ik zag net dat ze antidepressiva in d'r kastje heeft staan en ik hoorde ook al van iemand uit haar straat dat ze daar bekend staan als probleemgezin'). Je wordt vernederd (als jij er bij komt zitten begin mensen te snuiven en zeggen 'wat raar, het ruikt hier nu alweer naar stront'). Er wordt voor iedereen koffie gehaald, maar niet voor jou. In de groepsapp van het team worden continu 'grapjes' ten koste van jou gemaakt. Er wordt gezorgd dat je je werk niet goed kunt doen (je krijgt bijv. geen/verouderde informatie) of men laat je zinloos werk doen.

En zo kun je nog honderden dingen bedenken. Google maar eens op 'pesten werkvloer'.
Moeten hier gevangenisstraffen voor staan?
pi_207805689
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 14:00 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Moeten hier gevangenisstraffen voor staan?
Ja, zodat zij voelen hoe het is om langdurig in een isolement te moeten leven. Een paar jaar is nog een milde straf want op een bekend moment worden zij toch weer losgelaten, terwijl gepeste mensen daar levenslang last van hebben en dus feitelijk nooit vrij zijn.
pi_207805799
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 13:55 schreef Gia het volgende:

[..]
Die fietsbanden is wat minder, dat is ook gewoon vernieling, n.m.m. De rest kun je je schouders over ophalen. Okay, okay, niet iedereen kan dat. Ik wel. Mensen lullen (roddelen) nu eenmaal. Meestal komt dat door een soort afgunst. Iets wat het onderwerp beter heeft, of beter kan. Je mag niet boven het maaiveld uitsteken.

Bedrijfsuitje gaat sowieso de PV over, meestal. Gewone groepsuitjes regelen groepjes zelf en dan maken ze ook zelf uit wie wel en wie niet uitgenodigd wordt.

Dingen als zinloos werk laten doen, kun je bespreken met een teamchef. Als het de teamchef is die zich er schuldig aan maakt, zoek je het hogerop.

Ja, je kunt ook wegkruipen en jezelf heel zielig vinden. Ik ben iemand die geleerd heeft er boven te staan.
OK, wat ik kan doen is uitleggen wat het inhoudt en waarom het een groot probleem is, waardoor veel mensen uitvallen. Wat ik niet kan doen, is zorgen dat jij het snapt.
  woensdag 1 februari 2023 @ 14:54:22 #96
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207805925
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 13:55 schreef Gia het volgende:

[..]
Die fietsbanden is wat minder, dat is ook gewoon vernieling, n.m.m. De rest kun je je schouders over ophalen.
Nou, als je dag in dag uit vernederd wordt door de sociale omgeving waarop je bent aangewezen? Continu verbale speldenprikken, de hele groep die om je zit te grinniken terwijl je niks hebt gedaan, "subtiel" suggereren dat je stinkt, je jas die telkens op de grond ligt zodat je moet bukken om hem op te pakken terwijl de anderen meesmuilend toekijken? Wij mensen zijn van nature sociale dieren, hè, dit type behandeling door de hele groep gaat de meesten van ons toch niet in de koude kleren zitten.
  woensdag 1 februari 2023 @ 14:59:33 #97
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_207805971
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 14:54 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Nou, als je dag in dag uit vernederd wordt door de sociale omgeving waarop je bent aangewezen? Continu verbale speldenprikken, de hele groep die om je zit te grinniken terwijl je niks hebt gedaan, "subtiel" suggereren dat je stinkt, je jas die telkens op de grond ligt zodat je moet bukken om hem op te pakken terwijl de anderen meesmuilend toekijken? Wij mensen zijn van nature sociale dieren, hè, dit type behandeling door de hele groep gaat de meesten van ons toch niet in de koude kleren zitten.
In principe kan je beter klappen krijgen. Klinkt gek misschien, maar je kan dan meestal wel terecht terugslaan. Psychologisch pesten kan idd erger zijn.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_207806363
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 13:55 schreef Gia het volgende:

[..]
Die fietsbanden is wat minder, dat is ook gewoon vernieling, n.m.m. De rest kun je je schouders over ophalen. Okay, okay, niet iedereen kan dat. Ik wel. Mensen lullen (roddelen) nu eenmaal. Meestal komt dat door een soort afgunst. Iets wat het onderwerp beter heeft, of beter kan. Je mag niet boven het maaiveld uitsteken.

Bedrijfsuitje gaat sowieso de PV over, meestal. Gewone groepsuitjes regelen groepjes zelf en dan maken ze ook zelf uit wie wel en wie niet uitgenodigd wordt.

Dingen als zinloos werk laten doen, kun je bespreken met een teamchef. Als het de teamchef is die zich er schuldig aan maakt, zoek je het hogerop.

Ja, je kunt ook wegkruipen en jezelf heel zielig vinden. Ik ben iemand die geleerd heeft er boven te staan.
Heb je door dat je zelf een definitie van pesten opwerpt en je daar dan op verder redeneert? Een heel enge/ smalle voorstelling ook nog, waarbij het voornamelijk lijkt te gaan om er bij een bepaalde groep niet bij horen. En dan trek je het helemaal in het belachelijke met zinnen als: ‘mogen kinderen dan niet meer eigen vriendjes en vriendinnetjes kiezen?’ Dat zegt helemaal niemand, maar het volgt uit jouw idiote redenering. :|W

Daarnaast vertel je wat jij wel zou kunnen hebben, maar mis ik dat je luistert of onderzoekt hoe iets voor een ander kan zijn. En je doet alsof mensen van pesten of nare opmerkingen weerbaar zouden worden. Vanuit een veilige omgeving de wereld ontdekken, fouten maken en zelf oplossen, vriendschappen waar je op terug kunt vallen, enz., daar worden mensen weerbaar van, in mijn ogen. Plagerijtjes tussen vrienden of familie horen daar vast bij, maar dat heeft dan weer niks met pesten te maken. En dan leg je ook nog eens schuld bij het kind dat gepest wordt of de ouders van dat kind, omdat ze hem met een apart kapsel naar school laten gaan of iets dergelijks. 8)7

Het is zo gek wat je doet in je posts dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_207806451
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 11:46 schreef Gia het volgende:

[..]
Jij hebt ergens gelezen waaruit het pestgedrag bestond?
Als het bedreiging, mishandeling of iets dergelijks was, lijkt me dat op zich al strafbaar. Het gaat hier om pesten.

Elke dag tegen een kind zeggen: "hoepel op, jij mag niet meedoen" of "wegwezen, debiel, wij willen je er niet bij", kan worden gezien als structureel pesten. En ja, dat is zielig voor dat kind. Maar als hij de boodschap niet wil begrijpen en het toch elke dag weer probeert erbij te horen, dan gaat het verder. Dan gaan ze zijn brood in het zand gooien, of zijn hoofd onder de kraan houden. En daar hoort de school dan hard op in te grijpen. Niet de rechter.
W.m.b. moet in deze zaak de school terecht staan. Die hebben te weinig gedaan om het pesten te stoppen. Ze hadden dat kind sowieso moeten beschermen. Hoewel hem dat slechts beschermt, maar niet verder helpt.
Je doet net of degene die gepest wordt zichzelf wil opdringen aan een groepje kinderen die daar geen zin in hebben. Ik maak zelden mee dat dat gebeurt en dat het dan van kwaad tot erger gaat, omdat het kind van geen ophouden weet. Echt weer zo’n vreemde redenering om je eigen idee te ondersteunen dat het kind dat wel zelf doet en beter kan weten, terwijl anderen natuurlijk zelf mogen bepalen met wie ze spelen. Maar zo zit het zo vaak helemaal niet.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  woensdag 1 februari 2023 @ 15:54:04 #100
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_207806479
Het grootste probleem is dat wanneer de gepeste een keer een klap geeft deze vaak als aggresor wordt aangewezen. We zijn in Nederland ook helemaal doodgegooid met 'waar 2 vechten zijn er 2 de schuld'. Dit is de grootste leugen ooit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')