abonnement Unibet Coolblue
  User die het meest klaagt 2022 maandag 30 januari 2023 @ 22:33:35 #51
414785 sirdanilot
pi_207786262
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 20:48 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Het is idd maar net wat je afspreekt

Een rechtsgang kost de werkgever veel geld, wanneer het geen ontslag op staande voet is.
- Zolang de procedure loopt moet loon worden betaald. 3 tot 6 maanden rekken lukt wel, das gewoon een half jaar loon terwijl de werknemer vaak al thuis zit.
- Bedrijf betaalt ook zo rap tussen de 2 en 10k voor eigen juridische bijstand, als er geen eigen legal dept. is/advocaat op de payroll
- En rechtszaken, en uitspraken zijn publiekelijk. Het is slechte PR, en, precedentwerking bij uitspraken in het nadeel van de werkgever.

Die 1 of 2k die een jurist kost om de werknemer 'er wat meer uit te laten halen' levert het bedrijf meer op ;)

Wat ik kan vinden is voor Ierland voor elk jaar 2 wkn loon, en 1 week om mee te starten oid? Het aanbod is best redelijk, maar lees bovenstaand maar. Het dubbele vragen en zeggen ik ben morgen weg en teken alles, kan zomaar ook op een 'ok' rekenen. Waar de grens ligt? Daarom laat je die jurist praten met je werkgever. Die kan aftasten en starten met 5x zoveel en dan naar beneden onderhandelen bijv. Als jij dat zelf doet verklaren ze je voor gek.

Wat ook veel mensen niet weten is dat het potje salaris anders op de balans staat dan afkopen van werknemers. Vaste vs. variabele of 1-malige uitgaven ;) Investeringsmaatschappijen geven een stuk minder om het laatste, dan het eerste.
Kijk dit is een behulpzame post _O_ _O_ _O_

Overigens heeft het bedrijf wel degelijk een legal department, maar het zou ook zomaar kunnen dat dat enkel voor de VS is bijvoorbeeld. Dat weet ik niet. Ze zijn nu ook weer niet ZO groot dat ze voor elk landje alles apart hebben.

Ik vind het aanbod een beetje karig zoals het er nu uit ziet maar niet per se slecht, alsnog wil ik voor de zekerheid toch gebruik maken van die jurist en gelukkig had ik allang een rechtsbijstandsverzekering.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 31 januari 2023 @ 06:50:36 #52
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207788150
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 22:33 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Kijk dit is een behulpzame post _O_ _O_ _O_

Overigens heeft het bedrijf wel degelijk een legal department, maar het zou ook zomaar kunnen dat dat enkel voor de VS is bijvoorbeeld. Dat weet ik niet. Ze zijn nu ook weer niet ZO groot dat ze voor elk landje alles apart hebben.

Ik vind het aanbod een beetje karig zoals het er nu uit ziet maar niet per se slecht, alsnog wil ik voor de zekerheid toch gebruik maken van die jurist en gelukkig had ik allang een rechtsbijstandsverzekering.
Mja ze bieden dus blijkbaar twee zoveel als algemeen gangbaar is, dan moet je niet de illusie hebben dat het vier keer zoveel gaat worden. Je werkt er ook nog maar 2.5 jaar.

Ook kan er rancune zijn bij de uitvoerders, of de boodschap 'het maakt niet uit wat de advocaat kost' en dan onderhandel je niet snel er veel meer bij.

Het beste is gewoon afwachten, gaan ze jou concreet dat aanbod doen dan daarmee naar een jurist en dan ja zeggen op dit of ietsje beter, de halve jaren naar rato bijv. zou een heel redelijke zijn imho of nee (en de rechtszaak beginnen). En ook heel belangrijk, solliciteren.

Die oprotpremie red je het straks ook maar 2 maanden normaal leven mee, daarna moet je weer aan de bak zijn. Ergens eerder aan de bak is veel meer waard qua stress en gezeik. Sowieso als je ergens meer salaris verdient, dan verdient die oprotpremie zich ook gewoon 'terug' door op te stappen.
Dum de dum
pi_207788235
Het aanbod is redelijk standaard. Maandsalaris per dienstjaar. In Nederland kan het wat lager uitvallen, maar in het buitenland is het - nog - standaard.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_207789202
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 22:33 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Kijk dit is een behulpzame post _O_ _O_ _O_

Overigens heeft het bedrijf wel degelijk een legal department, maar het zou ook zomaar kunnen dat dat enkel voor de VS is bijvoorbeeld. Dat weet ik niet. Ze zijn nu ook weer niet ZO groot dat ze voor elk landje alles apart hebben.

Ik vind het aanbod een beetje karig zoals het er nu uit ziet maar niet per se slecht, alsnog wil ik voor de zekerheid toch gebruik maken van die jurist en gelukkig had ik allang een rechtsbijstandsverzekering.
Overspeel je hand niet...in NL zie je vaak dat ze vaak wat meer bieden dan wettelijk moet. Daarnaast is het vaak een take it or leave it deal. Met als alternatief het minimale waar je recht op hebt via de rechter. Het extra geld is gewoon om het gezeur af te kopen.

Zeker bij grote reorganisaties zit er een team klaar om dit soort gevallen gelijk juridisch aan te pakken.

Ik pak liever 80% met weinig werk van wat er maximaal uit te halen dan 100% met heel veel moeite en gezeik.

Bottomline : Uitzoeken waar je legaal gezien recht op hebt en dan op basis van hun aanbod kijken wat je er na gaat doen.
pi_207796414
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 22:33 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik vind het aanbod een beetje karig zoals het er nu uit ziet maar niet per se slecht, alsnog wil ik voor de zekerheid toch gebruik maken van die jurist en gelukkig had ik allang een rechtsbijstandsverzekering.
Karig wil ik het niet noemen, al kan het zijn dat het in Ierland anders ligt.

Zelf heb ik in 2019 een ontslagvergoeding ontvangen toen het bedrijf waar ik werkte ging reorganiseren. Ik werkte bij een internationaal bedrijf met hoofdkantoor in de US, onze afdeling werd daarbij samengevoegd met een zelfde afdeling in Belgie waardoor wij boventallig werden verklaard en ontslagen. Ook enkele andere van andere afdeling gingen eruit en vanwege het aantal moest er een sociaal plan komen. In eerste instantie deed de OR de onderhandelingen maar gaf ons wel het advies om lid te worden van een vakbond als we dat nog niet waren. De OR had een aantal vakbonden aangeschreven en alleen de FNV reageerde daarop dat zij wel de onderhandelingen wilden doen namens ons als er genoeg mensen lid waren. De meesten van ons zijn toen lid geworden en de FNV heeft toen voor ons een goed resultaat behaald.

In eerste instantie bood het bedrijf alleen de wettelijke transititievergoeding en de FNV heeft dat met onderhandelen naar 2 keer de transitievergoeding gekregen. In ijn geval met bijna 33 dienstjaren en qua leeftijd een aantal jaar boven de 50 kwam dat neer op bijna een maandloon per dienstjaar, een leuk begrag, ook al gaat er nog wel een bak belasting af.

Misschien is het in jouw geval ook mogelijk er meer uit te slepen, zeker als er meer mensen worden ontslagen en je je verenigt.
pi_207797121
In NL zou dit een goed bod zijn. Zeker gezien je leeftijd, bij mij ging het nog door de helft gezien m'n leeftijd.

En het was take it or leave it, als je niet akkoord ging viel je terug op de wettelijke regelingen wat in NL 1/3e maandsalaris per gewerkt jaar is, en naar extraatjes kon je ook fluiten (heb zelf nog gebruik gemaakt van speciaal hiervoor vrijgemaakt opleidingsbudget).

Ik mis trouwens wel outplacementbegeleiding. In NL is dat bij grote bedrijven wel vrij standaard dat je dat krijgt, heb ik in ieder geval wel gehad.
pi_207798516
De wettelijke transitievergoeding nu in Nederland is inderdaad 1/3e maandsalaris per dienstjaar, in 2019 was het nog anders, 1/3e maandsalaris voor de eerste 10 jaren, 1/2 maandsalaris voor de jaren daarna en een heel maandsalaris voor de dienstjaren dat je ouder dan 50 was. En voor ons werd het bedrag wat daaruit kwam uiteindelijk dus nog verdubbeld.

Er was inderdaad ook een outplacement mogelijkheid, waarbij je of kon kiezen voor het door het bedrijf ingeschakelde outplacementbureau, een bepaald budget om er zelf eentje in de arm te nemen, of je kon zeggen "laat maar" en dan kreeg je geloof ik de helft van dat budget.

En door de FNV werd ook nog bedongen dat het bedrijf 12 maanden contributie voor lid zijn van de FNV betaalde aan de medewerkers die lid waren. Op het totaal was dat maar een klein bedrag, maar alles is meegenomen.
pi_207801227
Hou er ook rekening mee hoe het uitbetaald word, dat kan belastingtechnisch nog wel eens schelen, er is een verschil tussen: we betalen je nog 2 maanden door, of je krijgt letterlijk de 2 maandsalarissen op je rekening. Tenminste dat is in Nederland het geval. Ik zou in ieder geval je rechtsbijstand je laten adviseren over de gevolgen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207802444
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 06:18 schreef raptorix het volgende:
Hou er ook rekening mee hoe het uitbetaald word, dat kan belastingtechnisch nog wel eens schelen, er is een verschil tussen: we betalen je nog 2 maanden door, of je krijgt letterlijk de 2 maandsalarissen op je rekening. Tenminste dat is in Nederland het geval. Ik zou in ieder geval je rechtsbijstand je laten adviseren over de gevolgen.
Nee nee nee, niet weer dit fabeltje. Ja het kan nu en hier netto een verschil maken, moet je zorgen dat je aangifte doet aan het einde van het jaar dan maakt het niks uit.
pi_207803609
TS zit in Ierland toch? :')

Geen idee. Naar Nederlandse maatstaven zou dit niet heel slecht zijn. Als het geld vrijelijk ter beschikking staat en geen opleidingsonzin of zo is, lijkt het me prima.

Het is een eerste bod, dus er zit vast wel wat rek in. Maar denk niet heel veel, aangezien ze een blik call center figuren eruit mikken. Dat is allemaal vrij standaard werk.
pi_207804073
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 10:00 schreef namliam het volgende:

[..]
Nee nee nee, niet weer dit fabeltje. Ja het kan nu en hier netto een verschil maken, moet je zorgen dat je aangifte doet aan het einde van het jaar dan maakt het niks uit.
In Ierland maakt dat wel uit. Er zijn bepaalde uitzonderingen waar je mogelijk geen belasting hoeft te betalen. Meer info hier https://www.citizensinfor(...)ndancy_payments.html


Dus het hangt er ook deels vanaf hoeveel TS krijgt.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
pi_207955762
De beste tip is inderdaad lekker juridisch rekken omdat je dan als het goed is doorbetaald worden voor pakm beet 5 maanden. Daarna krijg je alsnog je minimale rechten. Is opgeteld meer dan het huidige voorstel lijkt me.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')