abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 29 januari 2023 @ 13:14:09 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_207763812
https://www.nu.nl/economi(...)it-in-nederland.html

Bij Amerikaanse bedrijven is een heuse ontslaggolf gaande, maar arbeidsmarktexperts verwachten niet dat die naar Nederland overwaait, ondanks ontslagen bij Philips, bol.com en Lightyear. Door de krappe arbeidsmarkt zouden bedrijven radicale ontslagbeslissingen niet aandurven.

"Na al die moeite met het binnenhalen van werknemers, laat je ze niet zomaar weer weggaan", constateert hoogleraar arbeidsmarkt Ton Wilthagen (Tilburg University). "Dat personeel wil je bij je houden."

Arbeidsmarktdeskundige Rob Witjes van uitkeringsinstantie UWV is het met hem eens. "Maar je moet als bedrijf ook niet te lang wachten, want dan kan het ook echt fout gaan met je zaak." Volgens Witjes volgen er alsnog veel ontslagen als de recessie zwaar genoeg is of als belangrijke bedrijven failliet gaan.

En hoewel "elk individueel ontslag natuurlijk vervelend is" volgens de UWV'er, kan de schaarste aan personeel ontslagen werknemers ook snel weer aan een baan helpen. Wilthagen en Witjes zien allebei dat de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt bovengemiddeld hoog is.

Witjes: "In andere tijden zouden we over deze ontslagcijfers bezorgd moeten zijn, maar nu is er de geruststelling dat er veel vraag naar mensen is."

In de VS schrapten onder meer techgiganten Microsoft en Google-moeder Alphabet minstens 10.000 banen. Volgens Witjes is die ontslaggolf logisch. Ook in Nederland gaat het aantal ontslagen en werklozen volgens hem oplopen door de slechtere economische situatie.

'Er komen spannende maanden aan met meer ontslagen'
Witjes: "Vaak duurt het zo'n negen maanden voordat je die invloed echt merkt op de arbeidsmarkt, maar dat zie je nu gebeuren. Het gaan spannende maanden worden, met meer berichten over bedrijven die mensen gaan ontslaan."

Via het Eindhovens Dagblad werd vrijdag ook bekend dat bij medisch technologiebedrijf Philips in Nederland duizend banen gaan verdwijnen. Maar volgens Wilthagen hoeft dit geen teken te zijn van een beginnende ontslaggolf. De Nederlandse gevallen, met eerder ook webwinkel bol.com en zonneautomaker Lightyear, staan volgens de hoogleraar op zichzelf door uiteenlopende incidenten. "Ik maak me er niet meteen ongerust over."
pi_207763858
grotere bedrijven interesseert het niks of er ervaring weggaat. Die kijken alleen naar cijfers en hun bonussen en als ze weer mensen nodig hebben, dan worden die gewoon weer aangenomen. Er wordt niet gekeken wat ze kunnen.

Kleinere bedrijven weten dat dit wel belangrijk is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 29 januari 2023 @ 13:20:13 #3
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_207763876
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
grotere bedrijven interesseert het niks of er ervaring weggaat. Die kijken alleen naar cijfers en hun bonussen en als ze weer mensen nodig hebben, dan worden die gewoon weer aangenomen. Er wordt niet gekeken wat ze kunnen.

Kleinere bedrijven weten dat dit wel belangrijk is.
Heb voor verschillende multinationals gewerkt en ik geef je volledig gelijk.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_207763886
Eindelijk een beetje goed nieuws dus! _O_
Just say hi!
pi_207763906
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:20 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Heb voor verschillende multinationals gewerkt en ik geef ik volledig gelijk.
ik ook en ook bij wat kleinere bedrijven en dit uit eerste hand meegekregen. Mensen worden daar als resources behandeld. Die haal je erbij en doe je weer weg en iedereen kan de benodigde werkzaamheden uitvoeren zonder opleiding (op papier dan).
Nu werk ik ook bij een bedrijf die dit doet. De seniors blijven vanwege de arbeidsrechten, de juniors komen en gaan vanwege het salaris en de mediors gaan omdat ze nu eindelijk doorhebben dat je ergens anders 20% erbij krijgt elke 3 jaar.
Daar komen dan weer juniors voor terug, die na een jaar weggaan maar in dat jaar worden ze behandeld alsof ze alles direct kunnen en zo worden ze ook ingezet. Als het dan niet lukt is iedereen verbaasd.
Ik schop daar altijd tegenaan en zeg ook altijd als het gaat over de planning: dit hangt ervanaf wie het gaat uitvoeren hoe lang je erover doet.
Dan zie ik die gezichten en dat is echt genieten... Helemaal als het weer eens fout gaat vanwege het feit dat een schoolverlater als medior wordt aangezien *O*
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207763942
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:20 schreef Chandler het volgende:
Eindelijk een beetje goed nieuws dus! _O_
op het vlak van persoonlijke financien wel, maar het maakt zaken doen er niet makkelijker op. Dingen lopen uit vanwege incompetentie, mensen begrijpen er niks van en maken fouten en voor particulieren betekent dit dat ze moeilijker bedrijven kunnen vinden waar ze zaken mee kunnen doen zoals bv een verbouwing.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207763974
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
op het vlak van persoonlijke financien wel, maar het maakt zaken doen er niet makkelijker op. Dingen lopen uit vanwege incompetentie, mensen begrijpen er niks van en maken fouten en voor particulieren betekent dit dat ze moeilijker bedrijven kunnen vinden waar ze zaken mee kunnen doen zoals bv een verbouwing.
Ieder voor heeft z'n tegen... dat gezegd hebben is het een luxe probleem dus! *)
Just say hi!
pi_207763997
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:26 schreef Chandler het volgende:

[..]
Ieder voor heeft z'n tegen... dat gezegd hebben is het een luxe probleem dus! *)
als ik schoolverlater was, dan zouden dit ook gouden jaren voor mij zijn geweest. Nu heb ik 10 jaar over een verdubbeling gedaan, maar nu kan dat in 5-7 jaar.
Nu ben ik in een positie dat de incompetentie van het ridicule schoolsysteem in NL mij in de weg zit in mijn groeimogelijkheden omdat het management altijd nog het idee heeft dat schoolverlaters iets kunnen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207764191
De Nederlandse bedrijven zijn wat minder onderheving aan speculatie op de Nederlandse beurs. Een ontslagronde klinkt leuk voor aandeelhouders als positief signaal, als het aankomt op cijfers zal het vrij weinig uitmaken.

Wij Nederlanders zijn dan ook nuchterder dan de Amerikanen in mijn opinie.
pi_207764323
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:43 schreef Bouti het volgende:
De Nederlandse bedrijven zijn wat minder onderheving aan speculatie op de Nederlandse beurs. Een ontslagronde klinkt leuk voor aandeelhouders als positief signaal, als het aankomt op cijfers zal het vrij weinig uitmaken.

Wij Nederlanders zijn dan ook nuchterder dan de Amerikanen in mijn opinie.
Op het gebied van baanverlies betwijfel ik dat.
Ik hoor geregeld in mijn omgeving dat mensen het als heel erg beschouwen als hij wordt ontslagen. Alsof de wereld stopt met draaien en het einde van het leven wordt aangekondigd. Ik heb vaak ontslagrondes meegemaakt bij bedrijven en iedereen was dan altijd extreem bezorgd, bedrukt en het bepaalde de complete sfeer. Ik kreeg weleens de vraag of ik het slechte nieuws ook gehoord had en ik had eigenlijk geen idee wat ze bedoelde, ook al wist ik dat er ontslagen zouden vallen. Het kwam niet in mij op om dit als erg te bestempelen.

Ik ken iemand die in de VS woont en ik ben er zelf ook weleens geweest en daar boeit het mensen minder, want ze vinden wel weer wat nieuws.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207764506
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
grotere bedrijven interesseert het niks of er ervaring weggaat. Die kijken alleen naar cijfers en hun bonussen en als ze weer mensen nodig hebben, dan worden die gewoon weer aangenomen. Er wordt niet gekeken wat ze kunnen.

Kleinere bedrijven weten dat dit wel belangrijk is.
Ja, die sorteren in Excel op de kosten en schrappen de hoogste. De mooiste was de man die het Microsoft partnership wilde opzeggen want dat koste geld, we konden best zonder (daar hingen best veel gratis en goedkopere licenties aan vast).
pi_207764551
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:58 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ja, die sorteren in Excel op de kosten en schrappen de hoogste. De mooiste was de man die het Microsoft partnership wilde opzeggen want dat koste geld, we konden best zonder (daar hingen best veel gratis en goedkopere licenties aan vast).
Ooit kreeg bij een bedrijf waar ik heb gewerkt het management het idee om over te stappen op een goedkopere variant van MS office. IT moest dit maar gewoon even doen en in de berekening werd uiteraard niet opgenomen wat dit zou betekenen voor de IT afdeling.
Uiteindelijk hebben ze het gelukkig niet gedaan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 29 januari 2023 @ 16:20:21 #13
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_207766850
In vergelijking met de VS is het ook een stuk moeilijker om mensen hier zo maar te ontslaan. Ik denk dat dat eerder de voornaamste reden is waarom het uitblijft.
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
pi_207767219
Nederland direct met de USA willen vergelijken (een land met een compleet andere werkcultuur) is ook wel een beetje als appelen met peren. Leg ons dan naast de situatie van andere west-Europese landen...

quote:
ondanks ontslagen bij Philips, bol.com en Lightyear
Ja en die ontslagen bij Lightyear vallen niet vanwege externe moeilijke economische omstandigheden. De kwestie Lightyear zegt aldus inderdaad 0,0 over een glorende bredere ontslaggolf, maar dat is nogal logisch.
pi_207767509
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
grotere bedrijven interesseert het niks of er ervaring weggaat. Die kijken alleen naar cijfers en hun bonussen en als ze weer mensen nodig hebben, dan worden die gewoon weer aangenomen. Er wordt niet gekeken wat ze kunnen.

Kleinere bedrijven weten dat dit wel belangrijk is.
Grote bedrijven zijn verplicht te spiegelen, dat zorgt er nooit voor dat de juiste mensen ontslagen worden. Daar kunnen ze echter niks aan doen.
pi_207768083
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 17:17 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Grote bedrijven zijn verplicht te spiegelen, dat zorgt er nooit voor dat de juiste mensen ontslagen worden. Daar kunnen ze echter niks aan doen.
ik begrijp deze reactie niet in context met dit topic
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207768296
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
als ik schoolverlater was, dan zouden dit ook gouden jaren voor mij zijn geweest. Nu heb ik 10 jaar over een verdubbeling gedaan, maar nu kan dat in 5-7 jaar.
Nu ben ik in een positie dat de incompetentie van het ridicule schoolsysteem in NL mij in de weg zit in mijn groeimogelijkheden omdat het management altijd nog het idee heeft dat schoolverlaters iets kunnen.
Tja maar jij hebt 10+ jaar ervaring in het vak en dat heeft een schoolverlater niet, dat telt toch ook?
Just say hi!
pi_207768310
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 18:09 schreef Chandler het volgende:

[..]
Tja maar jij hebt 10+ jaar ervaring in het vak en dat heeft een schoolverlater niet, dat telt toch ook?
daarom heb ik zo lang over die verdubbeling gedaan. Nu kan dat in 5-7 jaar omdat je in deze jaren de stappen veel groter kan maken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 29 januari 2023 @ 18:24:54 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207768487
Tja reorganisaties uit kortzichtige paniek zijn ook gewoon onverstandig.

Vaak ontstaat er allerlei onrust wat slecht is voor de werksfeer en productiviteit. En vaak gaan veel mensen dan solliciteren elders, en dat zijn meestal juist de beste mensen.
pi_207770521
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 17:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik begrijp deze reactie niet in context met dit topic
Het topic gaat ontslaan van personeel. Jij geeft aan dat grote bedrijven ervaring niet interesseert. Ik geef aan dat grote bedrijven vaak helemaal niet kunnen bepalen wie ze ontslaan, en dus ook maar relatief invloed hebben op ervaring.
pi_207773290
Die Amerikaanse techbedrijven hadden dan ook wel erg veel personeel aangenomen de laatste tijd. Ik heb het artikel even niet bij de hand maar ik meen dat Google hun personeelsbestand met 40% had uitgebreid de laatste 2-3 jaar, Facebook zat zelfs op iets van 90% meer, en Amazon verdubbelde. Apple was relatief laag met 20% extra.

Niet heel gek dat daar een correctie op komt
pi_207773321
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
grotere bedrijven interesseert het niks of er ervaring weggaat. Die kijken alleen naar cijfers en hun bonussen en als ze weer mensen nodig hebben, dan worden die gewoon weer aangenomen. Er wordt niet gekeken wat ze kunnen.

Kleinere bedrijven weten dat dit wel belangrijk is.
Klopt. Heb zelf ook jarenlang voor een groot bedrijf gewerkt. Mooie beloftes waar niks van terecht kwam. Zelfs toen de meest getalenteerde mensen vertrokken, waarbij je dacht "als je die laat gaan ben je gek", gingen ze gewoon op de oude voet door. Maar wel van hun zittende personeelsbestand verwachten dat ze harder gingen werken.

quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik ook en ook bij wat kleinere bedrijven en dit uit eerste hand meegekregen. Mensen worden daar als resources behandeld. Die haal je erbij en doe je weer weg en iedereen kan de benodigde werkzaamheden uitvoeren zonder opleiding (op papier dan).
Nu werk ik ook bij een bedrijf die dit doet. De seniors blijven vanwege de arbeidsrechten, de juniors komen en gaan vanwege het salaris en de mediors gaan omdat ze nu eindelijk doorhebben dat je ergens anders 20% erbij krijgt elke 3 jaar.
Daar komen dan weer juniors voor terug, die na een jaar weggaan maar in dat jaar worden ze behandeld alsof ze alles direct kunnen en zo worden ze ook ingezet. Als het dan niet lukt is iedereen verbaasd.
Ik schop daar altijd tegenaan en zeg ook altijd als het gaat over de planning: dit hangt ervanaf wie het gaat uitvoeren hoe lang je erover doet.
Dan zie ik die gezichten en dat is echt genieten... Helemaal als het weer eens fout gaat vanwege het feit dat een schoolverlater als medior wordt aangezien *O*
Heel herkenbaar. Dat was bij mijn vorige werkgever ook zo. Iedereen had zogenaamd geen tijd om je in te werken. Toen ik daar kwam was mijn account niet eens aangemaakt terwijl ze daar 1.5 maand te tijd voor hadden.

Maar ze hadden wel tijd om te klagen dat je fouten maakten omdat je zaken niet volgens hun manier deed.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_207776270
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 21:00 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Het topic gaat ontslaan van personeel. Jij geeft aan dat grote bedrijven ervaring niet interesseert. Ik geef aan dat grote bedrijven vaak helemaal niet kunnen bepalen wie ze ontslaan, en dus ook maar relatief invloed hebben op ervaring.
Dat is alleen bij reorganisaties...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207776312
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 12:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is alleen bij reorganisaties...
Daar gaat het topic toch ook over.

Buiten reorganisaties om mensen ontslaan zal in Nederland ook niet veel voorkomen.
pi_207776776
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2023 12:07 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Daar gaat het topic toch ook over.

Buiten reorganisaties om mensen ontslaan zal in Nederland ook niet veel voorkomen.
Dat heet gewoon met wederzijds goedkeuring en komt juist heel vaak voor. Je hoort dan altijd dat er in overleg is besloten dat...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')