abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207751271
Hallo!

Ik heb eind 2021 een huis gekocht waar ik erg blij mee ben, maar wel de hoofdprijs voor heb betaald (top van de woningmarkt toen).

Nu is de situatie als volgt: mijn moeder (alleenstaand) heeft afgelopen september de diagnose ongeneeslijk ziek gekregen. De verwachting is dat ze max nog 3 á 5 jaar heeft, de ziekte is progressief. Omdat mijn moeder op anderhalf uur reizen van mij af woont wil ik graag dichterbij haar gaan wonen. Mijn plan is daarom om iets tijdelijk te gaan huren bij haar in de buurt (regio waar ik makkelijk particulier iets kan huren).

Wat doe ik echter met mijn koophuis? De afgelopen maanden zijn er in mijn straat 2 vergelijkbare woningen verkocht voor 35.000,- minder dan waar ik de woning voor heb gekocht. De prijzen zijn hier echt zo hard gekelderd!! Al mijn spaargeld is in dit huis gegaan, ik kan dus geen 35.000,- restschuld ophoesten.

Mijn hypotheekadviseur geeft aan dat mijn bank waarschijnlijk geen goedkeuring zal geven voor tijdelijke verhuur. Hij adviseerde mij off the record om het gewoon te gaan verhuren zonder toestemming. Zolang ik de hypotheeklasten betaal zou de pakkans volgens mijn hypotheekadviseur heel klein zijn.

Ik twijfel. Ik wil sowieso er voor mijn moeder zijn, maar ik ben (misschien uit onwetendheid) ook bang voor de consequenties als mijn hypotheekverstrekker er wel achter komt. Wat zijn jullie ervaringen? En wat zouden jullie doen?

PS: ik ben me bewust dat huurders ook narigheid met zich mee kunnen brengen, dat risico ben ik bereid te nemen.
  zaterdag 28 januari 2023 @ 20:04:36 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207751443
Ja? Ben je dat risico werkelijk bereid te nemen?
Dat ze je halve huis slopen, of er een wietplantage beginnen?
Een wietplantage waar jij als eigenaar van de woning dan verantwoordelijk wordt gehouden.

Als je gaat verhuren doe het dan iig niet zelf maar huur een verhuurmakelaar in.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207751503
Kan je moeder niet bij jou komen?
pi_207751541
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 20:07 schreef Sodemieters het volgende:
Kan je moeder niet bij jou komen?
Ik kan mij voorstellen dat moeders liever in haar eigen huis verblijft de laatste momenten die ze nog heeft.

Verder is verhuren zonder toestemming van de hypotheek verstrekker geen handig idee, je bent namelijk OVERAL verantwoordelijk voor... Ik zou gewoon proberen die toestemming te krijgen en dan via een verhuurmakelaar je huis te verhuren... :)
Just say hi!
pi_207751595
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 20:09 schreef Chandler het volgende:

[..]
Ik kan mij voorstellen dat moeders liever in haar eigen huis verblijft de laatste momenten die ze nog heeft.

Verder is verhuren zonder toestemming van de hypotheek verstrekker geen handig idee, je bent namelijk OVERAL verantwoordelijk voor... Ik zou gewoon proberen die toestemming te krijgen en dan via een verhuurmakelaar je huis te verhuren... :)
Klopt, bij mij inwonen is geen optie.

Die toestemming zou ik liefst ook krijgen, maar krijg ik dus waarschijnlijk niet. De verhuur zou idd sowieso via een verhuurmakelaar gaan. Overal verantwoordelijk voor blijf ik sowieso wel, met of zonder toestemming, dus dat verandert niet.

[ Bericht 4% gewijzigd door Barbara41 op 28-01-2023 20:12:43 (Aanvulling ) ]
  zaterdag 28 januari 2023 @ 20:17:04 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207751832
Lijkt mij uiterst onverstandig dit zonder toestemming te doen, als het dan mis gaat ben je keihard de sjaak.

Wel een nare siuatie verder sterkte daarmee.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Spellchecker zaterdag 28 januari 2023 @ 20:28:13 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_207752206
Ik zou nu verkopen met minimale restschuld voordat de prijzen nog verder dalen.
  Moderator zaterdag 28 januari 2023 @ 21:35:06 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_207754552
Die hypotheekadviseur verdient een schop in zijn ballen.
pi_207755746
Al vind ik het ook wel opmerkelijk dat je op 1,5 uur rijden van je moeder gaat wonen.
Ziek of niet, ik zou dat sowieso nooit over mijn hart kunnen verkrijgen. Daarvoor hou ik teveel van mijn moeder en zij van mij.
pi_207756086
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 22:30 schreef Centenbak het volgende:
Al vind ik het ook wel opmerkelijk dat je op 1,5 uur rijden van je moeder gaat wonen.
Ziek of niet, ik zou dat sowieso nooit over mijn hart kunnen verkrijgen. Daarvoor hou ik teveel van mijn moeder en zij van mij.
Misschien moet je niet zo snel aannames doen. Mijn moeder is degene die op anderhalf uur reisafstand van mij is gaan wonen namelijk. Een situatie die al 15 jaar zo is. En dat is prima. Iedereen leeft z'n eigen leven en maakt daarin keuzes.
pi_207756144
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 22:30 schreef Centenbak het volgende:
Al vind ik het ook wel opmerkelijk dat je op 1,5 uur rijden van je moeder gaat wonen.
Ziek of niet, ik zou dat sowieso nooit over mijn hart kunnen verkrijgen. Daarvoor hou ik teveel van mijn moeder en zij van mij.
Ik woon op anderhalf uur van mijn ouders, al sinds mijn studententijd en we wonen op ruim 2 uur van mijn schoonouders.

Niks mis mee, of dump je er nog wekelijks je vuile was?
pi_207756148
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 20:37 schreef usernaamvergeten het volgende:
Ik zou nu verkopen met minimale restschuld voordat de prijzen nog verder dalen.
Ik kan niet zomaar mijn huis verkopen wetende dat er zoveel restschuld op komt. Ook daar moet de hypotheekverstrekker akkoord mee gaan. Daarbij wil ik ook eigenlijk mijn huis niet kwijt. Het is de bedoeling daar uiteindelijk weer te gaan wonen.
pi_207756202
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 22:40 schreef Barbara41 het volgende:

[..]
Misschien moet je niet zo snel aannames doen. Mijn moeder is degene die op anderhalf uur reisafstand van mij is gaan wonen namelijk. Een situatie die al 15 jaar zo is. En dat is prima. Iedereen leeft z'n eigen leven en maakt daarin keuzes.
Ook waar.
pi_207756238
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 22:41 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Ik woon op anderhalf uur van mijn ouders, al sinds mijn studententijd en we wonen op ruim 2 uur van mijn schoonouders.

Niks mis mee, of dump je er nog wekelijks je vuile was?
Iedereen is inderdaad anders, persoonlijk zou ik niet aan moeten denken. Daarvoor is onze band te sterk, en nee niet voor vuile was maar wel om elkaar minimaal wekelijks te zien.
pi_207756354
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 19:56 schreef Barbara41 het volgende:
PS: ik ben me bewust dat huurders ook narigheid met zich mee kunnen brengen, dat risico ben ik bereid te nemen.
Woning te koop zetten voor een te hoog bedrag en de woning onder leegstandswet verhuren? Deze wet is wellicht een mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen.
  zaterdag 28 januari 2023 @ 23:00:36 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207756646
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 22:42 schreef Barbara41 het volgende:

[..]
Ik kan niet zomaar mijn huis verkopen wetende dat er zoveel restschuld op komt. Ook daar moet de hypotheekverstrekker akkoord mee gaan. Daarbij wil ik ook eigenlijk mijn huis niet kwijt. Het is de bedoeling daar uiteindelijk weer te gaan wonen.
Ik zou er nog eens over nadenken of je wel tijdelijk meer in de buurt wilt/zou moeten gaan wonen.

Ik neem aan dat je ook je werk hebt waar je nu woont.

Zou je t.z.t. meer gaan mantelzorgen dan zou je ook bij je moeder kunnen logeren.
The love you take is equal to the love you make.
pi_207756916
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 22:30 schreef Centenbak het volgende:
Al vind ik het ook wel opmerkelijk dat je op 1,5 uur rijden van je moeder gaat wonen.
Ziek of niet, ik zou dat sowieso nooit over mijn hart kunnen verkrijgen. Daarvoor hou ik teveel van mijn moeder en zij van mij.
Wordt hoogtijd om de navelstreng eens door te knippen
No bitch to me
pi_207757196
Kan je niet bij je moeder intrekken en je woning aanhouden? Heb je ook gelijk nog een plek waar je je even terug kunt trekken.

Dan kun je bijvoorbeeld 4 dagen naar je moeder en dan weer een paar dagen thuis. 1.5 uur reizen is ook wel te doen toch?
pi_207757528
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 23:21 schreef GS-Raw het volgende:
Kan je niet bij je moeder intrekken en je woning aanhouden? Heb je ook gelijk nog een plek waar je je even terug kunt trekken.

Dan kun je bijvoorbeeld 4 dagen naar je moeder en dan weer een paar dagen thuis. 1.5 uur reizen is ook wel te doen toch?
Dit lijkt mij eigenlijk een goede oplossing want dan ontloop je gezeik met Verhuur en de bank. En heb je nog een eigen plekje.
pi_207757966
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 19:56 schreef Barbara41 het volgende:
Hallo!

Ik heb eind 2021 een huis gekocht waar ik erg blij mee ben, maar wel de hoofdprijs voor heb betaald (top van de woningmarkt toen).

Nu is de situatie als volgt: mijn moeder (alleenstaand) heeft afgelopen september de diagnose ongeneeslijk ziek gekregen. De verwachting is dat ze max nog 3 á 5 jaar heeft, de ziekte is progressief. Omdat mijn moeder op anderhalf uur reizen van mij af woont wil ik graag dichterbij haar gaan wonen. Mijn plan is daarom om iets tijdelijk te gaan huren bij haar in de buurt (regio waar ik makkelijk particulier iets kan huren).

Wat doe ik echter met mijn koophuis? De afgelopen maanden zijn er in mijn straat 2 vergelijkbare woningen verkocht voor 35.000,- minder dan waar ik de woning voor heb gekocht. De prijzen zijn hier echt zo hard gekelderd!! Al mijn spaargeld is in dit huis gegaan, ik kan dus geen 35.000,- restschuld ophoesten.

Mijn hypotheekadviseur geeft aan dat mijn bank waarschijnlijk geen goedkeuring zal geven voor tijdelijke verhuur. Hij adviseerde mij off the record om het gewoon te gaan verhuren zonder toestemming. Zolang ik de hypotheeklasten betaal zou de pakkans volgens mijn hypotheekadviseur heel klein zijn.

Ik twijfel. Ik wil sowieso er voor mijn moeder zijn, maar ik ben (misschien uit onwetendheid) ook bang voor de consequenties als mijn hypotheekverstrekker er wel achter komt. Wat zijn jullie ervaringen? En wat zouden jullie doen?

PS: ik ben me bewust dat huurders ook narigheid met zich mee kunnen brengen, dat risico ben ik bereid te nemen.
Dit kan je simpel aan pakken.
Door afspraken met de bank te maken.
Elke bank wilt geld zien.
En door te melden dat je bedrag wat je krijgt min de onkosten gebruikt om sneller af te lossen.
Zal je bank gewoon geen problemen meer geven.

Let wel op dat op het moment .
Terug je eigen huis in wilt dat mensen die er dan in wonen best lang kunnen rekken voor je ze uit het huis kan zetten.

Iets waar je goed over na moet denken.

Als je met de bank uitleg over je moeder
En ook helaas op papier laten zien dat ook zo echt waar is.
En dat je nu je moeder bij wilt staan .

Niet melden dat je ergens een anderen huis gaat huren.
Dat is niet van belang.
Tip om goed koop te wonen (vermoedelijk omdat je veel bij je moeder wilt zijn.)
Kijk voor antikraak huis die je kan huren in de buurt .
Vaak is dat tijdelijk huur mogelijk maar soms ook langer.

Je kan de gok nemen door niks te zeggen tegen je bank.
Maar de gevolgen kan niet zo leuk zijn.

https://www.academica.nl/(...)temming-bank-mag-dat


Ik heb zelf vroeger een huis verhuurt.
Met toestemming van de bank.
En toen een tweede huis bij gekocht.
En de eerst huis gehouden.
Was in de tijd dat geld nog gratis bij gedrukt werd.
Reden was ook wegens een moeder die bijna op straat kwam te staan wegens haar ziekte en de uwv geen afkeur wilde afgeven (terwijl haar huur huis geen huursubsidie kon krijgen )

Nu zijn bijde huizen verkocht.
En woon nu lekker op de boot.
pi_207758006
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 22:50 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Woning te koop zetten voor een te hoog bedrag en de woning onder leegstandswet verhuren? Deze wet is wellicht een mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen.
Geld het zelfden.
Alleen toestemming met de bank.
Reden zie mijn anderen bericht
pi_207758932
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 23:35 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Dit lijkt mij eigenlijk een goede oplossing want dan ontloop je gezeik met Verhuur en de bank. En heb je nog een eigen plekje.
Mijn moeder en ik zijn heel close, maar samen in 1 huis wonen zien we beide niet zitten. Zeker niet voor een aantal jaren. Dat is dus gewoon geen optie.
pi_207758973
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 22:50 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Woning te koop zetten voor een te hoog bedrag en de woning onder leegstandswet verhuren? Deze wet is wellicht een mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen.
Mijn hypotheekverstrekker heeft helaas geen leegstandswet regeling. Doordat er de afgelopen jaren weinig sprake meer was van huizen die niet verkocht konden worden, zijn een heleboel banken gestopt met het aanbieden van verhuur via de leegstandswet. Mijn hypotheekadviseur heeft dit nagevraagd voor mij.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 29 januari 2023 @ 04:10:31 #27
414785 sirdanilot
pi_207759810
Dit is WGR en vragen of je iets wat niet mag zou meoten doen gaat je dus weinig opleveren.

Wat niet mag kan vaak wel, ik huur zelf ook een appartement dat door mijn landheer illegaal wordt verhuurd. Die vent komt dan elke maand langs en dan moet ik een hele stapel briefjes van 50 geven (100jes bestaan hier niet).

Maar die man heeft ook een knokploeg voor wanbetalers, eigenlijk dus al een halve crimineel. Ik denk niet dat je deze kant op wil gaan.

Het lijkt mij best wel een gegronde reden (mantelzorg) dat je moet verhuizen en misschien geeft de bank dus toch wel toestemming.

Een familielid van mij heeft in zijn koophuis ook een tijdje verhuurd aan huisgenoten (woonde er dus ook zelf nog) om wat extra geld te sparen na zijn scheiding. Of dat allemaal mocht van de bank weet ik niet maar ik denk van wel. Dus misschien kan je het daar nog op gooien, je zal toch wel af en toe thuis komen denk ik toch. Dan blijf je ingeschreven staan in je eigen huis, dan kan je alsnog dicht bij je moeder particulier huren zonder je daar in te schrijven.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 29 januari 2023 @ 04:45:43 #28
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_207759817
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 00:45 schreef Barbara41 het volgende:

[..]
Mijn moeder en ik zijn heel close, maar samen in 1 huis wonen zien we beide niet zitten. Zeker niet voor een aantal jaren. Dat is dus gewoon geen optie.
Maar moet je daar echt een aantal jaren gaan wonen? Mijn moeder was ook een paar jaar ziek maar dat ging langzaamaan slechter, niet ineens van de ene op de andere dag. In de eerste periode kun je wellicht gewoon elk weekend langsgaan (1.5u reizen valt wel mee toch, is dagelijkse reistijd voor veel mensen), en later als het echt nodig is daar een paar maanden in huis wonen? Als het echt slecht gaat heeft iemand vaak 24/7 hulp nodig dus heeft een huis dichterbij ook niet veel zin, daar ben je dan bijna nooit.

Als je geen 35k kunt ophoesten, zou ik zeker geen risico nemen wat betreft illegaal verhuren. Mijn ex heeft zijn huis 2 jaar verhuurd (legaal), Wat een drama was dat. Heeft meer gekost dat het opgeleverd heeft uiteindelijk. Je kunt geluk hebben met huurders, maar ook pech. En die eventuele pech kun je zo te lezen niet opvangen.
pi_207759931
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 23:55 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Geld het zelfden.
Alleen toestemming met de bank.
Reden zie mijn anderen bericht
Met leegstandswet is er sprake van tijdelijke huur. Dit kan voor een bank makkelijker zijn om toestemming te verlenen. Ook loopt de bank meer risico als de woning leeg staat en onder water. Verhuur via leegstandswet kan dan voor een bank een manier zijn om het risico op verlies te verlagen.
pi_207759956
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 00:48 schreef Barbara41 het volgende:

[..]
Mijn hypotheekverstrekker heeft helaas geen leegstandswet regeling. Doordat er de afgelopen jaren weinig sprake meer was van huizen die niet verkocht konden worden, zijn een heleboel banken gestopt met het aanbieden van verhuur via de leegstandswet. Mijn hypotheekadviseur heeft dit nagevraagd voor mij.
Je zou nog kunnen informeren of toestemming verhuur via Airbnb kan worden verleend. Hier is ook altijd sprake van tijdelijke huur. Bank loopt dan geen risico dat een huurder vast in het pand zit als de woning verkocht moet worden. Een verkoop nu of leegstand is ook voor de bank risico op niet volledig terugbetaling van het hypotheekbedrag. Een tijdelijke verhuur kan voor de bank een mogelijkheid zijn om het risico te beperken.
pi_207759980
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 23:10 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Wordt hoogtijd om de navelstreng eens door te knippen
dit idd.

Als ik TS was, niet doen zonder tussenpersoon oid. Kans op schade of erger is echt aanwezig en dat wil je echt niet. Dan kan je beter met verlies verkopen of de reistijd voor lief nemen.
pi_207760172
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2023 04:45 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Maar moet je daar echt een aantal jaren gaan wonen? Mijn moeder was ook een paar jaar ziek maar dat ging langzaamaan slechter, niet ineens van de ene op de andere dag. In de eerste periode kun je wellicht gewoon elk weekend langsgaan (1.5u reizen valt wel mee toch, is dagelijkse reistijd voor veel mensen), en later als het echt nodig is daar een paar maanden in huis wonen? Als het echt slecht gaat heeft iemand vaak 24/7 hulp nodig dus heeft een huis dichterbij ook niet veel zin, daar ben je dan bijna nooit.

Als je geen 35k kunt ophoesten, zou ik zeker geen risico nemen wat betreft illegaal verhuren. Mijn ex heeft zijn huis 2 jaar verhuurd (legaal), Wat een drama was dat. Heeft meer gekost dat het opgeleverd heeft uiteindelijk. Je kunt geluk hebben met huurders, maar ook pech. En die eventuele pech kun je zo te lezen niet opvangen.
Ik moet daar niet een aantal jaren gaan wonen, ik wil dat. Daarbij gaat het niet alleen om mantelzorg, wat voorlopig nog niet aan de orde is. Maar ook om gewoon meer tijd samen door te kunnen brengen, wat vaker spontaan aan komen waaien, dat soort dingen.
pi_207760186
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 07:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Je zou nog kunnen informeren of toestemming verhuur via Airbnb kan worden verleend. Hier is ook altijd sprake van tijdelijke huur. Bank loopt dan geen risico dat een huurder vast in het pand zit als de woning verkocht moet worden. Een verkoop nu of leegstand is ook voor de bank risico op niet volledig terugbetaling van het hypotheekbedrag. Een tijdelijke verhuur kan voor de bank een mogelijkheid zijn om het risico te beperken.
Airbnb mag niet van de VVE en levert ook veel werk met zich mee. Je moet dan telkens na einde huurperiode de woning schoonmaken en verhuurklaar opleveren. Dat is echt geen optie.
pi_207760200
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 08:10 schreef Malavita het volgende:

[..]
dit idd.

Als ik TS was, niet doen zonder tussenpersoon oid. Kans op schade of erger is echt aanwezig en dat wil je echt niet. Dan kan je beter met verlies verkopen of de reistijd voor lief nemen.
Het zou idd via verhuur met tussenpersoon gaan. Elk half jaar controle van de woning, iets duurder segment qua huur, dus iets meer zekerheid en 2 maanden borg.
pi_207760221
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 09:03 schreef Barbara41 het volgende:

[..]
Het zou idd via verhuur met tussenpersoon gaan. Elk half jaar controle van de woning, iets duurder segment qua huur, dus iets meer zekerheid en 2 maanden borg.
Ben je ook op de hoogte van het veranderen van het puntenstelsel dat deze per 2024 verandert?

Ik zou het niet zonder toestemming verhuren trouwens. AirB&B zijn trouwens ook mensen die voor langere periodes iets zoeken , misschien kan je in overleg met de vve toch een uitzondering krijgen?
pi_207760262
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 09:06 schreef bitterbal het volgende:

[..]
Ben je ook op de hoogte van het veranderen van het puntenstelsel dat deze per 2024 verandert?

Ik zou het niet zonder toestemming verhuren trouwens. AirB&B zijn trouwens ook mensen die voor langere periodes iets zoeken , misschien kan je in overleg met de vve toch een uitzondering krijgen?
Een vve is ook niet gek en die willen niet dat er elke dag andere feestbeesten in hun complex zitten waardoor je vaak overlast hebt. :')

Verder vraag ik me af of reguliere verhuur dan wel mag van het VVE regelement.
pi_207760282
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 09:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Een vve is ook niet gek en die willen niet dat er elke dag andere feestbeesten in hun complex zitten waardoor je vaak overlast hebt. :')

Verder vraag ik me af of reguliere verhuur dan wel mag van het VVE regelement.
nou ja als je de situatie uitlegt en zegt dat je je alleen op mensen richt die lang willen huren? als je het niet probeert weet je het ook niet. Wij zitten niet in die vve he dus wat wij vinden maakt niet zo veel uit :p

maar wat ik nu bedenk ligt het ook weer aan de gemeente waar je woont. In den haag mag je dacht ik ook maar max 60 dagen per jaar je woning op airb&b zetten dus misschien is dat bij TS ook zo
pi_207760406
Oke je heb ook nog een VVE.

Ja je moet toestemming krijgen van de VVE.
Omdat de bewoners allemaal een deel eigendom bezitten hebben ze dus ook daar inspraak over.

Beste als je toestemming krijgt en je bent van plan je huis voor lange tijd te verhuren .
Is aan een gezin.
Nadeel is ook dat je een gezin wegens kinderen er niet zomaar uit kan zetten je moet ook toestemming van de gemeenten hebben .

https://www.rijksoverheid(...)-wat-moet-ik-regelen

Sorry mijn advies is.
Blijf in je eigen huis.
En hoe wel je zegt dat je kloos bent met je moeder .
Nadat je na slechter gaat worden is er ook voor bijde een grote psychische druk.
Het is even fijn dat je dan in je eigen huis even kan ontspannen.

En ja ik heb een tijd met mijn moeder geleeft en verzorgt .
En er komen ook wel eens woorden er uit juist door die druk wat je niet bedoeld.
Moeders kant wegens de pijn maar ook weer dat de tijd dichterbij komt
Jouw kant dat je moeder ziet aftakelen en de tijd ook dichterbij komt.
Dingen die ze eerst wel kon doen langzaam niet meer kan doen en dat ze meer afhankelijk word van jouw.

Ik kan je vertellen dat moeders helemaal niet afhankelijk willen zijn van hun kinderen en dan proberen af te stoten .
Om jouw te beschermen.

Zelf mee gemaakt en uit eindelijk was er een verzorgingshuis vrij gekomen.
Waar ze is gekomen waar ze alleen kan wonen en als nodig een verzorging aan huis kan komen onstaan.
Ze heeft huis aan hulp thuis die schoonmaak .
Ben uiteindelijk blij dat ze nu gelukkige is daar dan bij mij terwijl ik haar altijd heb geholpen .
Het was juist het helpen en aanwezig zijn dat de goede verhouding die we hadden juist ging verzuren.

En helaas heb ik nu zelf ook slecht nieuws gehoord van me moeder.
Maar dat is het leven en daar hoort de dood helaas ook bij.
Je kan beter de laaste jaren leuke en prettige ervaring hebben .

En ik woon dus 170klm vandaan.
En heb niet meer het geld om daar elke maand heen te rijden.
Dus lekker videobellen als optie.
  zondag 29 januari 2023 @ 09:36:38 #39
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207760442
Als moeder nog maar een paar jaar heeft en uit de omgeving komt (moeder is immers wegverhuisd), kan moeder dan niet in de buurt van TS gaan wonen?
Gelijkvloers ook meteen, zijn eventuele drempels op dat vlak ook gelijk beperkt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207760482
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 09:18 schreef bitterbal het volgende:

[..]
nou ja als je de situatie uitlegt en zegt dat je je alleen op mensen richt die lang willen huren? als je het niet probeert weet je het ook niet. Wij zitten niet in die vve he dus wat wij vinden maakt niet zo veel uit :p


In een vve zitten medebewoners die ook zoveel geld als TS voor hun appartementen betaald hebben waarom zouden deze überhaupt zo'n bizar voorstel met een erg grote kans op verminderd woongenot in overweging gaan nemen, omdat TS zielig is en hun wat overlast graag dan op de koop toenemen. :')
pi_207761484
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 22:30 schreef Centenbak het volgende:
Al vind ik het ook wel opmerkelijk dat je op 1,5 uur rijden van je moeder gaat wonen.
Ziek of niet, ik zou dat sowieso nooit over mijn hart kunnen verkrijgen. Daarvoor hou ik teveel van mijn moeder en zij van mij.
Wordt volwassen. "Houden van" in een ouder-kind relatie is ook loslaten en elk een eigen weg gaan. Met uiteraard goed contact.

Mijn moeder is op 2 uur rijden van haar ouders gaan wonen. Met nog een landsgrens ertussen ook. Ik woon nu op 2 uur rijden van mijn ouders. Wat is nou twee uurtjes?

Als er serieus iets aan de hand is, rij je er toch gewoon even naartoe? We zien elkaar nu gemiddelde 2x per maand.

@Barbara41
Heb je jouw idee om echt te verhuizen al eens met je moeder overlegd? Samen wonen is geen optie schrijf je. Ziet zij het überhaupt wel zitten dat jij je leven 3-5 jaar op pauze zet en bij haar in de buurt gaat wonen?

Als je er voor je moeder wilt zijn, laat dan vooral zwaar wegen wat voor haar belangrijk is.
Misschien vindt zij het wel veel fijner dat jij je leven 'gewoon' voortzet, maar dat je 1 of 2x per maand een (lang) weekend samen door brengt om samem leuke dingen te doen.
pi_207761808
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 08:59 schreef Barbara41 het volgende:

[..]
Ik moet daar niet een aantal jaren gaan wonen, ik wil dat. Daarbij gaat het niet alleen om mantelzorg, wat voorlopig nog niet aan de orde is. Maar ook om gewoon meer tijd samen door te kunnen brengen, wat vaker spontaan aan komen waaien, dat soort dingen.
Zijn er ook andere kinderen, die in de buurt wonen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207762765
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 19:56 schreef Barbara41 het volgende:

Mijn hypotheekadviseur geeft aan dat mijn bank waarschijnlijk geen goedkeuring zal geven voor tijdelijke verhuur. Hij adviseerde mij off the record om het gewoon te gaan verhuren zonder toestemming. Zolang ik de hypotheeklasten betaal zou de pakkans volgens mijn hypotheekadviseur heel klein zijn.

Deze persoon zou zich helemaal geen hypotheek adviseur mogen noemen als je het mij vraagt.

Stel ze komen er wel achter dan ben je gewoon de sjaak. Zou een ander zoeken
pi_207763608
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 09:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Een vve is ook niet gek en die willen niet dat er elke dag andere feestbeesten in hun complex zitten waardoor je vaak overlast hebt. :')

Verder vraag ik me af of reguliere verhuur dan wel mag van het VVE regelement.
Reguliere verhuur mag, dat gebeurt meer hier. Airbnb is een no go. Ik zit overigens niet vast aan een puntenstelsel, dit gaat om wat duurdere woningen die boven het puntenstelsel zitten.

Bedankt iedereen voor al het meedenken tot dusver. Alle andere genoemde opties zijn al uitgebreid, besproken en doordacht door mij en bleken voor mij geen oplossing. Ik ga hoe dan ook daar tijdelijk wonen, dat staat vast. Ik kan eventueel dubbele lasten dragen, maar vind het zonde, temeer omdat er dan ook een huis leeg staat waar weer iemand in kan wonen.
pi_207763643
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 12:06 schreef 111210 het volgende:

[..]
Deze persoon zou zich helemaal geen hypotheek adviseur mogen noemen als je het mij vraagt.

Stel ze komen er wel achter dan ben je gewoon de sjaak. Zou een ander zoeken
Dit is niet alleen wat deze hypotheekadviseur zegt, maar ook meerdere makelaars die ik gesproken heb. Het gebeurt nou eenmaal op grote schaal en allemaal geven ze aan nog nooit gehoord te hebben dat iemand gepakt is. Het is dus blijkbaar een realiteit.
pi_207763677
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:04 schreef Barbara41 het volgende:
Dit is niet alleen wat deze hypotheekadviseur zegt, maar ook meerdere makelaars die ik gesproken heb. Het gebeurt nou eenmaal op grote schaal en allemaal geven ze aan nog nooit gehoord te hebben dat iemand gepakt is. Het is dus blijkbaar een realiteit.
Verplaats je eens in de gedachtengang van hypotheekadviseurs en makelaars en hun belangen.

Het is ook niet een kwestie van "gepakt worden", het is een kwestie van "zelf in de problemen komen".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207764316
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Verplaats je eens in de gedachtengang van hypotheekadviseurs en makelaars en hun belangen.

Het is ook niet een kwestie van "gepakt worden", het is een kwestie van "zelf in de problemen komen".
Mijn hypotheekadviseur heeft er geen belang bij dat ik mijn woning ga verhuren hoor. Dat levert hem niks op. En ook voor makelaars levert verkoop meer op dan verhuur, dus ik geloof wel dat ze oprecht zijn in wat ze hierover zeggen.
pi_207764401
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:50 schreef Barbara41 het volgende:

[..]
Mijn hypotheekadviseur heeft er geen belang bij dat ik mijn woning ga verhuren hoor. Dat levert hem niks op. En ook voor makelaars levert verkoop meer op dan verhuur, dus ik geloof wel dat ze oprecht zijn in wat ze hierover zeggen.
maar je gaat toch niet doen?
pi_207764908
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:50 schreef Barbara41 het volgende:

[..]
Mijn hypotheekadviseur heeft er geen belang bij dat ik mijn woning ga verhuren hoor. Dat levert hem niks op. En ook voor makelaars levert verkoop meer op dan verhuur, dus ik geloof wel dat ze oprecht zijn in wat ze hierover zeggen.
Wat zou een executieverkoop ze opleveren?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')