abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 28 januari 2023 @ 19:16:10 #1
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_207750665
Ik heb onlangs een aantal Super 8-camera's gekocht en wilde er een aantal testen met één cartridge door deze te verwisselen. Ik denk dat de film 200T of 500T was, ik weet het niet meer zeker.

De meeste camera's waren ingesteld op automatische belichting, maar het was behoorlijk donker buiten en de zon zakt tijdens de tests, dus het is niet echt een goede test om te zien hoe de belichtingsmeters consistent zijn met elkaar. Vooral als de meeste van de geteste camera's niet verder dan 160 kunnen voelen/meten. Hoe dan ook, dacht dat sommigen het misschien toch leuk zouden vinden om het te zien.

In chronologische volgorde:

Beaulieu 6008 S, Canon 1014 XL-S, Nizo 156 Macro, Nizo 481, Baurer S209 XL, Canon 1014 Electronic Auto Zoom (1) met DIY Max 8 Gate, Canon 1014 Electronic Auto Zoom (2) met Super 8 gate, Nizo 156 Macro, Beaulieu 6008 S.

Ik heb geen oculair van de Baurer S209 XL dus er doorheen te kijken is lastig. En het lijkt erop dat ik de dioptrie van de zoeker moet aanpassen.

Verder lijken ze allemaal goed te werken en lijken ze redelijk stabiel.

Ik wist dat de eerste Canon 1014 Electronic Auto Zoom werkte omdat ik hem eerder voor een project had gebruikt, maar daarna deed ik de DIY Max 8 gate. Misschien moet ik daar wat meer vijlwerk aan doen, maar ik merk dat de onderkant een te grote snee heeft, oeps! Ik heb wel een derde gate van een donorcamera, dus ik kan het op een gegeven moment opnieuw proberen.

Al met al ben ik blij.
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_207750790
Misschien een domme vraag, maar hoe heb je dit digitaal gekregen. Heb je daar zelf apparatuur voor?
ROBODEMONS..................|:(
  zaterdag 28 januari 2023 @ 19:43:00 #3
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_207751016
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 19:26 schreef Morrigan het volgende:
Misschien een domme vraag, maar hoe heb je dit digitaal gekregen. Heb je daar zelf apparatuur voor?
Ik heb de films laten ontwikkelen bij Super 8 Reversal Lab, die de films vervolgens laat digitaliseren bij een partner.

Hier een betere uitleg die ik kan geven:
https://super8.nl/diensten/digitaliseren/

Ik verwacht dat ze de FilmFabriek Muller HDS+ scanner gebruiken.
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_207751020
Het is wel jammer dat je review zo kort is, kun je niet per lens voorbeelden laten zien? en de voor en nadelen? :D
Just say hi!
  Moderator zaterdag 28 januari 2023 @ 22:58:54 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207756601
Er worden meer van dat soort machines in Nederland gemaakt
https://www.kunee-instrum(...)ansfermachine-detail
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 28 januari 2023 @ 23:14:33 #6
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_207757016
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 22:58 schreef derLudolf het volgende:
Er worden meer van dat soort machines in Nederland gemaakt
https://www.kunee-instrum(...)ansfermachine-detail
Dat is een enorm achterhaalde en slechte manier om film to digitaliseren, ik raad ten zeerste af om zo'n machine te gebruiken. Het voorbeeld op die pagina is erg slecht vergeleken met wat nu mogelijk is.
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Moderator zaterdag 28 januari 2023 @ 23:18:50 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207757129
Oh geen idee hoe dat verder werkt eigenlijk, die man woont hier vlakbij en ik weet dat ie in het verleden onderhoud voor Fuji deed aan hun camera's.

In Duitsland heb je Silbersalz en die hebben hun eigen scanner gebouwd, met de beste Rodenstock lenzen en een PhaseOne sensor. 35mm foto's kunnen ze als 14K scannen
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 29 januari 2023 @ 01:15:59 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_207759237
Kun je eens uitleggen wat een 'max 8 gate' ook alweer voor een ding was :?

Ik heb destijds met veel belangstelling alle ontwikkelingen rond smalfilm gevolgd maar heb er eigenlijk nooit iets mee gedaan omdat de kosten per minuut eigenlijk best wel hoog waren.
Je hebt wel een leuke collectie bij elkaar. Camera's waar smalfilmers eind 70's eindeloos konden kwijlen.

Begint smalfilm ineens weer een ding te worden :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 29 januari 2023 @ 12:30:52 #9
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_207763091
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 01:15 schreef Ouwesok het volgende:
Kun je eens uitleggen wat een 'max 8 gate' ook alweer voor een ding was :?

Ik heb destijds met veel belangstelling alle ontwikkelingen rond smalfilm gevolgd maar heb er eigenlijk nooit iets mee gedaan omdat de kosten per minuut eigenlijk best wel hoog waren.
Je hebt wel een leuke collectie bij elkaar. Camera's waar smalfilmers eind 70's eindeloos konden kwijlen.

Begint smalfilm ineens weer een ding te worden :?
Max 8 is een extensie van de film gate zodat het rechter stukje van je film helemaal belicht wordt. Het zorgt voor een iets breder beeld en dus meer resolutie.

Hier een vergelijking van verschillende smalfilm formaten:


Het stukje in mijn film heb ik zelf de gate uit geveild, wat niet helemaal goed ging maar het maakt gelukkig geen krasjes op de film.

Ultra DS8 zit er ook tussen zie ik, een experimenteel formaat wat een gigantisch breed beeld geeft. Zoals Max 8 een aanpassing van de gate, nooit standaard uitgebracht. Helaas zijn er maar weinig Double Super 8 camera's gemaakt en is de film er voor ook lastig te verkrijgen.

Hier wat voorbeelden:




Smalfilm maakt net zoals 16mm en 35mm een kleine terugkeer, waarschijnlijk geholpen door analoge fotografie. Het grootste probleem zijn de kosten, die zijn voor 1 cartridge van 2 a 3 minuten al rond de 150 euro (Film, ontwikkelen, scannen) en dat de camera's steeds ouder worden en meer onderhoud/reparatie nodig hebben.

Kodak is al +5 jaar bezig met een nieuwe Super 8 camera (Die trouwens een Max 8 gate heeft) maar die is nog steeds niet uit, en de prijs is gestegen van 500-750 euro naar 2000-3000 euro. Voor die prijs kan je een professionele 16mm camera kopen met een hele lading film.
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 29 januari 2023 @ 13:00:57 #10
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_207763586
Mooi. Die max 8 gate was destijds voor zover een ding nog niet zo'n bekend ding.

Als je even naar die gebruikskosten kijkt: In de hoogtijdagen van super8 en single8 waren die ook al niet bepaald misselijk al ontbrak het stapje digitaliseren er toen nog wel aan.
Niet vreemd in een tijd waarin de meeste mensen een computer voornamelijk kenden uit science fiction films waarin het ding voornamelijk lampjes en een tape-unit had en geen beeldscherm. Wel konden ze in SF-uitingen altijd praten met zo'n blkkerig stemmetje

Zesendertig kleinbeelddia's deed je destijds voor tien gulden( E4.45) plus nog een postzegel op de ontwikkelenvelop en nog een paar centen om ze in raampjes te zetten en voor de opslag.

Super8 kostte toen al 25 gulden voor alleen de filmcassette waar dan drie minuten film op pastte. Laat je op die prijs even veertig jaar inflatie los dan is de huidige prijs nog niet eens zo ver bezijden de werkelijkheid.
Bekijk je dan even hoe een smalfilmcamera in elkaar zit met heel veel fijnmechanica dan zie je meteen dat zo'n ding anno nu eigenlijk astronomisch geprijsd zou moeten zijn. De destijds astronomische prijs van zo'n Beaulieu 6008 zie je nu gerechtvaardigd door dat die dingen het nog steeds doen.

Video is inmiddels helemaal solid-state zodat die camera's eigenlijk nog steeds goedkoper kunnen worden gemaakt (en nog beter ook)

Het was destijds wel aandoenlijk om te zien hoe mensen een hele vakantie van twee weken op die drie minuten probeerden te persen want al te duur moest het natuurlijk ook niet worden.
Bij de komst van betaalbare videocamera's kreeg je dan ook het risico dat er op een vakantie drie keer een band van drie uur werd volgeschoten (of liever volgescheten :') ) waardoor het, als je bij de betreffende familie of kennissen op bezoek kwam al snel verwerd tot een soort videoterreur. De ergste die ik heb gehad was iemand die bij mij thuis een E180 in mijn recorder stopte om even zijn vakantie door te nemen. Toen die er helemaal op zat verscheen er een E240 met daarop de rest. Die heb ik toen heel taktvol weer in de tas laten verdwijnen door stiekem de tracking van de recorder er nét iets naast te zetten om aan te kondigen dat dat meestal de voorbode dat de recorder de tape in kwestie zou opvreten en vernietigen.

Zelf zit ik er eigenlijk nog steeds zo in als eind jaren 70. De techniek die in de apparatuur wordt gebruikt is waanzinnig mooi. De gebruikskosten zijn echter nog steeds van dien aard dat ik er maar even niet aan begin.

Dit soort topics vind ik dan wel weer smullen geblazen :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 29 januari 2023 @ 19:28:47 #11
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_207769228
In de voorbeeldjes uit de post hierboven zie ik ineens weer terug wat er in de 70's aan beginnend smalfilmers werd aangeraden: Koop een goed statief.
Elke vorm van beeldstabilisatie was vreemd aan een smalfilmcamera en op een paar mensen na blijkt zo ongeveer iedereen teveel met zijn handen te bewegen om met een smalfilmcamera mooie stabiele opnamen te maken.

Die beelden van die jaknikkers en langsrazend verkeer zouden nog vele malen sterker zijn geweest wanneer de camera op een stevig statief had gestaan.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')