abonnement Unibet Coolblue
pi_207735099
Laatst heb ik in mijn huis de kou-lekken eens goed opgespoord, en wat extra tochtstrips geplaatst, en oude strips vervangen. Ook heb ik op wat plaatsen wat kiertjes gedicht met acrylaatkit. Met als resultaat dat m'n huis echt goed tochtvrij is geworden en ik geen koude tocht meer voel, en het heerlijk lekker warm in huis blijft.

Nu maak ik mij alleen wel een beetje zorgen wat betreft de ventilatie. Ik heb een mechanisch ventilatiesysteem die dag en nacht draait, en automatisch harder gaat wanneer er gedoucht en gekookt wordt in huis. Hij meet dan automatisch de vochtigheid. Maar door de dag heen staat ie op een zachte stand. Ik vraag mij af of dit ten eerste wel voldoende werkt.

Ten tweede heb ik dus alle ventilatorroosters dicht, want als die open zijn komt daar uiteraard veel koude tocht doorheen.
Het valt me echter op dat ik de laatste tijd nogal droge ogen heb. Mogelijk is dat het gevolg van te weinig ventilatie?

Is het raadzaam door de dag heen af en toe even de ventilatieroosters open te zetten op het minst koude deel van de dag? En hoe lang dan ongeveer? Of heeft dat geen zin als je ze dan vervolgens later weer dicht doet?

Ik heb hier de ballen verstand van, maar zou daar wel wat meer over willen weten, want goede ventilatie is natuurlijk wel zo gezond. Iemand hier die daar een beetje het een en ander vanaf weet? :)
Eens kijken
pi_207735132
Je roosters moeten ten alle tijden open staan!

Verder zuigt hij waarschijnlijk alleen aan in de keuken en badkamer, met alle roosters in de huiskamer ook dicht komt daar geen enkele frisse lucht meer in

Minimaal 1 tandje open altijd 24/7

Wat ik persoonlijk wel doe op echt winderige dagen, dus niet vandaag, de kant waar de wind op staat de roosters in (ALLEEN IN!!!) de huiskamer aan die kant dicht om ze bij het naar bed gaan weer open te zetten

Zonder die roosters open gaat je co2 omhoog, wordt het extra vochtig (vocht verwarmen is duurder) en heb je slechtere lucht en kans op schimmels
pi_207735212
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 15:11 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Je roosters moeten ten alle tijden open staan!

Verder zuigt hij waarschijnlijk alleen aan in de keuken en badkamer, met alle roosters in de huiskamer ook dicht komt daar geen enkele frisse lucht meer in

Dit was dus ook precies mijn zorg. Zo'n vermoeden had ik al. Vandaar dat ik me ook afvroeg of dat wel voldoende werkt.

Ten alle tijden open dus? Maar dan laat je ook we echt een behoorlijk koude stroom toe, toch?

Ik heb ze nu iig open. Voelt iig wel frisser in huis. In de goede zin van het woord. Dat kun je dus ook uiterst minimaal doen dus?

En ik heb dus ventilatieroosters in m'n woonkamer boven het raam en op mijn slaapkamers boven het raam (ik heb een gelijksvloerse woning). Moeten die dan het liefst beiden open, of één van de twee?
Eens kijken
pi_207735227
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 15:11 schreef SnodeSnuiter het volgende:

Zonder die roosters open gaat je co2 omhoog, wordt het extra vochtig (vocht verwarmen is duurder) en heb je slechtere lucht en kans op schimmels
Dit had ik dus ook laatst een keer. :'(
Eens kijken
pi_207735309
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 15:21 schreef Maharski het volgende:

[..]
Dit was dus ook precies mijn zorg. Zo'n vermoeden had ik al. Vandaar dat ik me ook afvroeg of dat wel voldoende werkt.

Ten alle tijden open dus? Maar dan laat je ook we echt een behoorlijk koude stroom toe, toch?

Ik heb ze nu iig open. Voelt iig wel frisser in huis. In de goede zin van het woord. Dat kun je dus ook uiterst minimaal doen dus?

En ik heb dus ventilatieroosters in m'n woonkamer boven het raam en op mijn slaapkamers boven het raam (ik heb een gelijksvloerse woning). Moeten die dan het liefst beiden open, of één van de twee?
Ik ken jou huis niet, ieder huis is anders en heeft in meer of mindere maten van vocht en slechte lucht kwaliteit. Je zal dat zelf moeten aanvoelen

Minimaal 1 tandje open, overal, en af en toe een kwartiertje het raam open (bv bij het stofzuigen) (sommige huizen hebben meer nodig( en in de zomer uiteraard alles vol open

Op mijn slaapkamer maakt het niet uit of de roosters open of dicht staan, daar staat altijd een raam open op een kier (ook in de winter) de verwarming is daar nooit aan
pi_207736816
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 15:21 schreef Maharski het volgende:

[..]
Ten alle tijden open dus? Maar dan laat je ook we echt een behoorlijk koude stroom toe, toch?
Klopt.

Maar een gezonde binnenlucht is belangrijker dan die extra kosten. En schimmels door slechte ventilatie klosten op lange termijn nog meer.

Tegenwoordig worden huizen in geval van nieuwbouw of renovatie vaak voorzien van een mechanische ventilatie met WTW. Nu heb je afzuiging van de mechanische ventilatie in badkamer, keuken en toilet. En aanvoer via de roosters van de ramen (= koud).

Met een WTW systeem heb je geen roosters in de ramen meer nodig. Je hebt dan ventilatie toevoer met roosters in de woonkamer en slaapkamer(s). Die aangevoerde lucht is bij zo'n systeem niet koud. De WTW-ventilatie box haalt energie uit de afgevoerde lucht en verwarmt daarmee de aangevoerde lucht. Dit bespaart op jaarbasis gemiddeld 200-250 kuub gas.
pi_207736967
ik zou eens beginnen met het CO2 gehalte te meten.

De ventilatieroosters kan je beter 24/7 open laten het gehele jaar door.

Als ik ze dicht doe gaat het co2 gehalte richting de 3000 ppm.
rond de 700 ppm is de richtlijn.
Als ik de ventilatieroosters openzet is het gemiddelde ca 1000 ppm met wat uitschieters richting 1500 ppm. Deze gehaltes merk ik direct.

Te hoge CO2 levert hoofdpijn, vermoeidheid en sufheid (veelal toenemend tijdens de dag); Slijmvliesirritaties en andere aspecifieke klachten (hoofdpijn, vermoeidheid irritaties, enz..); Overdracht van infectieziektes leidend tot een toenamen van het ziekteverzuim (verkoudheid, griep en dergelijke );
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207738260
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 18:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik zou eens beginnen met het CO2 gehalte te meten.
Dan moet ik een Co2 meter kopen. Veel te duur.
Eens kijken
pi_207738278
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 18:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik zou eens beginnen met het CO2 gehalte te meten.

De ventilatieroosters kan je beter 24/7 open laten het gehele jaar door.

Als ik ze dicht doe gaat het co2 gehalte richting de 3000 ppm.
rond de 700 ppm is de richtlijn.
Als ik de ventilatieroosters openzet is het gemiddelde ca 1000 ppm met wat uitschieters richting 1500 ppm. Deze gehaltes merk ik direct.

Te hoge CO2 levert hoofdpijn, vermoeidheid en sufheid (veelal toenemend tijdens de dag); Slijmvliesirritaties en andere aspecifieke klachten (hoofdpijn, vermoeidheid irritaties, enz..); Overdracht van infectieziektes leidend tot een toenamen van het ziekteverzuim (verkoudheid, griep en dergelijke );
Wel de moeite waar verder idd. Maar vind zo'n ding wel erg duur.
Maar ik hou de ventilatorroosters idd voortaan wel open.
Eens kijken
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')