Ik kan me niet herinneren dat ik long-covid gehad hebquote:vermoeidheid;
kortademigheid;
spierpijn;
spierzwakte;
hartkloppingen;
aanhoudende verhoging (koorts);
vergeetachtigheid
Ik mis twee optiesquote:
Hoor je dan bij een kwetsbare groep of weet je dat je afweersysteem niet zo goed is waardoor je er van overtuigt bent dat je vaccins en booster 'ongetwijfelt' voor een kort ziekteverloop hebben gezorgd?quote:Op zaterdag 28 januari 2023 22:19 schreef MadMarky het volgende:
Hier geen andere klachten dan een dag griep, een paar dagen verkoudheid en een week amper iets kunnen ruiken. Was wel al gevaccineerd en een booster gehad dus dat helpt ongetwijfeld.
Wel ken ik meerdere mensen, allen gezond en tussen de 14 en de 40, die lang met de gevolgen van long covid te kampen hebben gehad en er vaak een jaar later nog steeds niet helemaal overheen zijn. Naast weinig energie lijkt bij een aantal nog het meest op de effecten van een flinke hersenschudding die maar aan blijft houden. Best kut als je daardoor een jaar lang aan het revalideren bent.
Hoe weet je of je beide een goed immuumsysteem tegen covid hebt? Ik had dit blijkbaar niet, had ik dat vooraf kunnen weten?quote:Op woensdag 1 februari 2023 13:46 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Mijn man en ik zijn beiden niet gevaccineerd en hebben minder klachten gehad dan jij. Maar wij hebben beiden een goed immuunsysteem en waren er ook van overtuigd dat corona voor ons niets zou voorstellen. Maarja N=2
Geen idee. Dat weet je dus niet maar heb verder nooit last van virussen, welke dan ook, en blijkbaar deze dus ook niet.quote:Op woensdag 1 februari 2023 13:51 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Hoe weet je of je beide een goed immuumsysteem tegen covid hebt? Ik had dit blijkbaar niet, had ik dat vooraf kunnen weten?
Ik had een prima immuunsysteem. Had ook nooit echt last van andere virussen. Ja, ik was ook wel eens flink verkouden. Maar daar hield het bij op.quote:Op woensdag 1 februari 2023 15:46 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Geen idee. Dat weet je dus niet maar heb verder nooit last van virussen, welke dan ook, en blijkbaar deze dus ook niet.
Maar dit kun je net zomin vantevoren weten als dat je overtuigt bent dat het vaccin ervoor gezorgd heeft dat je minder ziek werd van covid.
Erg vervelend dat je dit is overkomen. Had vroeger ook een buurvrouw die ook jaren allerlei klachten had na een fikse griep. Gebeurd niet vaak maar vette pech als je net die jonge gezonde bent die zoiets overkomt.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 16:42 schreef essnhills het volgende:
[..]
Ik had een prima immuunsysteem. Had ook nooit echt last van andere virussen. Ja, ik was ook wel eens flink verkouden. Maar daar hield het bij op.
Ik had me in de ruim 5 jaar bij mijn huidige werkgever nog nooit ziekgemeld. Tot juni vorig jaar: Corona. Sindsdien heb ik geen dag meer gewerkt. Het ging gewoon niet. Geen energie; geen concentratie; error 404, brain not found; prikkels niet kunnen verdragen; 0 conditie (direct al, 2 weken op bed gelegen en kon daarna nauwelijks nog de trap op); hartkloppingen; verhoogde hartslag; allerlei oogklachten (dubbel zicht, 1 of 2 ogen niet kunnen focussen, kijken door een mist, lichtflitsen, flikkeren); niet op woorden kunnen komen of zinnen kunnen formuleren; geheugenproblemen... ik vergeet vast nog wat klachten.
Ben nu heel langzaam aan de betere hand. Ergotherapie heeft mij veel geholpen om mijn energieniveau in balans te houden zodat ik niet alleen maar meer uitgeput raak.
Ik kan nu bijvoorbeeld af en toe een aflevering of 2 kijken van een serie (mits rustige serie), een kwartiertje achter de laptop, 2 wandelingetjes én bijv. de was doen én koken en de vaatwasser inruimen op 1 dag, en ik ben niet meer volledig uitgeput voor de rest van de dag als het toch wat drukker was in de supermarkt dan ik had verwacht. In oktober bijvoorbeeld kwam ik niet verder dan een klein rondje en 1 huishoudelijke taak en dan was ik volledig uitgeput. Contact met andere mensen lukte niet. Appje lezen? Kan niet, ik was net naar de wc geweest. Telefoon opnemen? Kan niet, heb net een broodje gesmeerd.
Mensen hebben geen idee hoe ingrijpend Post Covid kan zijn.
Edit: dit was niet een aanval ofzo.
Oh, ik heb nog wat dingen bedacht: veel slaap nodig hebben (aan het begin met gemak 11-12 uur, nu zo rond 9 uur per nacht; evenwicht en coördinatie problemen; toen ik weer een beetje op mijn telefoon kon klooien draaide ik continu allerlei letters om; het gevoel dat ik af en toe niet voldoende lucht kan krijgen; adrenalinedumps (met als gevolg soms hartkloppingen, soms onrustig gevoel en gevoel van onveiligheid, soms angstaanvallen, soms allemaal tegelijk); gespannen middenrif en ribbenkast met als gevolg pijn, boer- en hikaanvallen; ik heb het sinds de zomer voorbij is KOUD (Ik word gewoon niet goed warm. Ik heb tig laagjes aan en leef onder dekens, en dan heb ik het net aan niet koud, ipv comfortabel of lekker warm. Bewegen helpt niet of nauwelijks. )
ik was behoorlijķ ziek inderdaad. Gelukkig niet zo ziek dat ik naar het ziekenhuis hoefde.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 20:23 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Erg vervelend dat je dit is overkomen. Had vroeger ook een buurvrouw die ook jaren allerlei klachten had na een fikse griep. Gebeurd niet vaak maar vette pech als je net die jonge gezonde bent die zoiets overkomt.
Was je ook flink ziek van de corona vorig jaar juni en heb je nu ook spijt dat je je niet hebt laten vaccineren?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |