abonnement Unibet Coolblue
pi_207734427
Long Covid ofwel 'PASC’: Post-Acute Sequelae of SARS-CoV-2 ofwel die tyfus griep heeft mij nu al # maanden/jaren in de greep. Je leest er best veel over in de media, maar hier op fok merk je er minder van.

Men spreekt van Long Covid wanneer je 3 maanden na je corona besmetting nog last hebt van klachten als:

vermoeidheid;
kortademigheid;
spierpijn;
spierzwakte;
hartkloppingen;
aanhoudende verhoging (koorts);
vergeetachtigheid.

Sommige mensen krijgen ook last van slaapproblemen, angst of andere geestelijke klachten.

Wie heeft er hier last van en hoelang speelt het al bij jullie:
POLL

[ Bericht 0% gewijzigd door KaheemSaid op 27-01-2023 14:28:20 ]
pi_207734558
Anders, namelijk: Nee.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_207734592
quote:
vermoeidheid;
kortademigheid;
spierpijn;
spierzwakte;
hartkloppingen;
aanhoudende verhoging (koorts);
vergeetachtigheid
Ik kan me niet herinneren dat ik long-covid gehad heb :P
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_207734597
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 14:18 schreef dimmak het volgende:
Anders, namelijk: Nee.
Ik mis twee opties

Geen idee ik laat mij niet testen
Ik heb wel Corona gehad maar geen long COVID
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 27 januari 2023 @ 14:29:07 #5
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_207734686
Deze optie mis ik inderdaad ook: Ik heb wel Corona gehad maar geen long COVID
pi_207734712
Geen Corona gehad :7 Of niets van gemerkt, dat kan ook
pi_207734722
Optie staat er wel bij nu, top.
Wel COVID gehad, geen langdurige klachten.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 27 januari 2023 @ 14:46:01 #8
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_207734887
Ik ben nog herstellende van mijn 1e corona-besmetting, maar de symptomen kwamen 2,5 week geleden en ik ben er bijna vanaf.
pi_207734907
Zit inmiddels bijna 21 maanden thuis en ben bezig met een WIA aanvraag. Werken gaat niet, voor mijn dochter zorgen gaat niet, eigenlijk zit ik vooral de tijd uit en wacht tot het beter wordt (en ja ik probeer van alles).

Ik ben echt heel snel overprikkeld en als ik mijn grens over ga ben ik drie a vier dagen echt ziek. Weet alleen echt niet waar mijn grens licht.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 15:06:57 #10
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_207735086
Ik mis ook nog:

Ik ben al overleden aan corona.
Alleen samen krijgen we de overheid onder controle. 💓
Lockdowndoden in onze mind 💗 Love naar alle vaccinatieslachtoffers 💕 💞
Liefde & Vrijheid ❤️
#NooitMeerLockdowns #QRGaatTeVer #WakeUpThinkFree 💔
pi_207735352
Ik mis ook nog:

Ik ben al overleden aan het vaccin
pi_207746242
Misschien word er daarom zo weinig gereageerd.
pi_207755457
Hier geen andere klachten dan een dag griep, een paar dagen verkoudheid en een week amper iets kunnen ruiken. Was wel al gevaccineerd en een booster gehad dus dat helpt ongetwijfeld.

Wel ken ik meerdere mensen, allen gezond en tussen de 14 en de 40, die lang met de gevolgen van long covid te kampen hebben gehad en er vaak een jaar later nog steeds niet helemaal overheen zijn. Naast weinig energie lijkt bij een aantal nog het meest op de effecten van een flinke hersenschudding die maar aan blijft houden. Best kut als je daardoor een jaar lang aan het revalideren bent.
  zaterdag 28 januari 2023 @ 23:25:30 #14
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_207757309
Jup..en het gaat verrekte zwaar en langzaam en moeizaam om weer op te krabbelen. :{
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  woensdag 1 februari 2023 @ 13:46:22 #15
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_207805060
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 22:19 schreef MadMarky het volgende:
Hier geen andere klachten dan een dag griep, een paar dagen verkoudheid en een week amper iets kunnen ruiken. Was wel al gevaccineerd en een booster gehad dus dat helpt ongetwijfeld.

Wel ken ik meerdere mensen, allen gezond en tussen de 14 en de 40, die lang met de gevolgen van long covid te kampen hebben gehad en er vaak een jaar later nog steeds niet helemaal overheen zijn. Naast weinig energie lijkt bij een aantal nog het meest op de effecten van een flinke hersenschudding die maar aan blijft houden. Best kut als je daardoor een jaar lang aan het revalideren bent.
Hoor je dan bij een kwetsbare groep of weet je dat je afweersysteem niet zo goed is waardoor je er van overtuigt bent dat je vaccins en booster 'ongetwijfelt' voor een kort ziekteverloop hebben gezorgd?

Mijn man en ik zijn beiden niet gevaccineerd en hebben minder klachten gehad dan jij. Maar wij hebben beiden een goed immuunsysteem en waren er ook van overtuigd dat corona voor ons niets zou voorstellen. Maarja N=2
To BG or not to BG!
pi_207805108
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 13:46 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]

Mijn man en ik zijn beiden niet gevaccineerd en hebben minder klachten gehad dan jij. Maar wij hebben beiden een goed immuunsysteem en waren er ook van overtuigd dat corona voor ons niets zou voorstellen. Maarja N=2
Hoe weet je of je beide een goed immuumsysteem tegen covid hebt? Ik had dit blijkbaar niet, had ik dat vooraf kunnen weten?
  woensdag 1 februari 2023 @ 15:46:39 #17
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_207806410
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 13:51 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Hoe weet je of je beide een goed immuumsysteem tegen covid hebt? Ik had dit blijkbaar niet, had ik dat vooraf kunnen weten?
Geen idee. Dat weet je dus niet maar heb verder nooit last van virussen, welke dan ook, en blijkbaar deze dus ook niet.

Maar dit kun je net zomin vantevoren weten als dat je overtuigt bent dat het vaccin ervoor gezorgd heeft dat je minder ziek werd van covid.
To BG or not to BG!
pi_208089389
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 15:46 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Geen idee. Dat weet je dus niet maar heb verder nooit last van virussen, welke dan ook, en blijkbaar deze dus ook niet.

Maar dit kun je net zomin vantevoren weten als dat je overtuigt bent dat het vaccin ervoor gezorgd heeft dat je minder ziek werd van covid.
Ik had een prima immuunsysteem. Had ook nooit echt last van andere virussen. Ja, ik was ook wel eens flink verkouden. Maar daar hield het bij op.

Ik had me in de ruim 5 jaar bij mijn huidige werkgever nog nooit ziekgemeld. Tot juni vorig jaar: Corona. Sindsdien heb ik geen dag meer gewerkt. Het ging gewoon niet. Geen energie; geen concentratie; error 404, brain not found; prikkels niet kunnen verdragen; 0 conditie (direct al, 2 weken op bed gelegen en kon daarna nauwelijks nog de trap op); hartkloppingen; verhoogde hartslag; allerlei oogklachten (dubbel zicht, 1 of 2 ogen niet kunnen focussen, kijken door een mist, lichtflitsen, flikkeren); niet op woorden kunnen komen of zinnen kunnen formuleren; geheugenproblemen... ik vergeet vast nog wat klachten.

Ben nu heel langzaam aan de betere hand. Ergotherapie heeft mij veel geholpen om mijn energieniveau in balans te houden zodat ik niet alleen maar meer uitgeput raak.

Ik kan nu bijvoorbeeld af en toe een aflevering of 2 kijken van een serie (mits rustige serie), een kwartiertje achter de laptop, 2 wandelingetjes én bijv. de was doen én koken en de vaatwasser inruimen op 1 dag, en ik ben niet meer volledig uitgeput voor de rest van de dag als het toch wat drukker was in de supermarkt dan ik had verwacht. In oktober bijvoorbeeld kwam ik niet verder dan een klein rondje en 1 huishoudelijke taak en dan was ik volledig uitgeput. Contact met andere mensen lukte niet. Appje lezen? Kan niet, ik was net naar de wc geweest. Telefoon opnemen? Kan niet, heb net een broodje gesmeerd.

Mensen hebben geen idee hoe ingrijpend Post Covid kan zijn.

Edit: dit was niet een aanval ofzo. :P


Oh, ik heb nog wat dingen bedacht: veel slaap nodig hebben (aan het begin met gemak 11-12 uur, nu zo rond 9 uur per nacht; evenwicht en coördinatie problemen; toen ik weer een beetje op mijn telefoon kon klooien draaide ik continu allerlei letters om; het gevoel dat ik af en toe niet voldoende lucht kan krijgen; adrenalinedumps (met als gevolg soms hartkloppingen, soms onrustig gevoel en gevoel van onveiligheid, soms angstaanvallen, soms allemaal tegelijk); gespannen middenrif en ribbenkast met als gevolg pijn, boer- en hikaanvallen; ik heb het sinds de zomer voorbij is KOUD (Ik word gewoon niet goed warm. Ik heb tig laagjes aan en leef onder dekens, en dan heb ik het net aan niet koud, ipv comfortabel of lekker warm. Bewegen helpt niet of nauwelijks. )

[ Bericht 7% gewijzigd door essnhills op 21-02-2023 17:03:59 ]
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_208089813
Ik denk dat veel vd mensen die met long-COVID thuis zitten, anders op een andere manier ook thuis hadden komen te zitten. Burn-out, whiplash, sick building syndrome, overspannen, noem het maar.
Jesus saves but death prevails.
  dinsdag 21 februari 2023 @ 17:30:24 #20
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_208089925
Ik geloof wel in corona, maar dat long covid klonk wel een beetje als een smoesje om niet-bejaarden in toom te houden. Niet dat ik niet geloof dat iemand langdurige klachten heeft overgehouden, ik twijfel vooral aan hoe kenmerkend dat voor corona is ten opzichte van andere luchtwegaandoeningen. Maar heb me er verder niet in verdiept, dus lul vooral lekker uit mijn nek.

[ Bericht 0% gewijzigd door PiyeReloaded op 21-02-2023 17:39:05 ]
pi_208089936
Ik mis de optie: " Nee. Het zijn trouwens wel telkens de mensen waarvan je het verwacht die ineens long covid hebben".

Want dat is, in elk geval in mijn omgeving, wel het geval.

[ Bericht 0% gewijzigd door vosss op 21-02-2023 19:37:16 ]
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_208090267
Long covid is vooral een geweldig excuus om verantwoordelijkheden te vermijden.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_208090326
Tot op heden vrij van Corona, zelfs al een aantal keren bloed laten prikken en testen maar helaas, geen antistoffen.. Op een of andere manier wil Corona mij niet. :+
Just say hi!
  dinsdag 21 februari 2023 @ 20:23:44 #24
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_208092487
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 16:42 schreef essnhills het volgende:

[..]
Ik had een prima immuunsysteem. Had ook nooit echt last van andere virussen. Ja, ik was ook wel eens flink verkouden. Maar daar hield het bij op.

Ik had me in de ruim 5 jaar bij mijn huidige werkgever nog nooit ziekgemeld. Tot juni vorig jaar: Corona. Sindsdien heb ik geen dag meer gewerkt. Het ging gewoon niet. Geen energie; geen concentratie; error 404, brain not found; prikkels niet kunnen verdragen; 0 conditie (direct al, 2 weken op bed gelegen en kon daarna nauwelijks nog de trap op); hartkloppingen; verhoogde hartslag; allerlei oogklachten (dubbel zicht, 1 of 2 ogen niet kunnen focussen, kijken door een mist, lichtflitsen, flikkeren); niet op woorden kunnen komen of zinnen kunnen formuleren; geheugenproblemen... ik vergeet vast nog wat klachten.

Ben nu heel langzaam aan de betere hand. Ergotherapie heeft mij veel geholpen om mijn energieniveau in balans te houden zodat ik niet alleen maar meer uitgeput raak.

Ik kan nu bijvoorbeeld af en toe een aflevering of 2 kijken van een serie (mits rustige serie), een kwartiertje achter de laptop, 2 wandelingetjes én bijv. de was doen én koken en de vaatwasser inruimen op 1 dag, en ik ben niet meer volledig uitgeput voor de rest van de dag als het toch wat drukker was in de supermarkt dan ik had verwacht. In oktober bijvoorbeeld kwam ik niet verder dan een klein rondje en 1 huishoudelijke taak en dan was ik volledig uitgeput. Contact met andere mensen lukte niet. Appje lezen? Kan niet, ik was net naar de wc geweest. Telefoon opnemen? Kan niet, heb net een broodje gesmeerd.

Mensen hebben geen idee hoe ingrijpend Post Covid kan zijn.

Edit: dit was niet een aanval ofzo. :P


Oh, ik heb nog wat dingen bedacht: veel slaap nodig hebben (aan het begin met gemak 11-12 uur, nu zo rond 9 uur per nacht; evenwicht en coördinatie problemen; toen ik weer een beetje op mijn telefoon kon klooien draaide ik continu allerlei letters om; het gevoel dat ik af en toe niet voldoende lucht kan krijgen; adrenalinedumps (met als gevolg soms hartkloppingen, soms onrustig gevoel en gevoel van onveiligheid, soms angstaanvallen, soms allemaal tegelijk); gespannen middenrif en ribbenkast met als gevolg pijn, boer- en hikaanvallen; ik heb het sinds de zomer voorbij is KOUD (Ik word gewoon niet goed warm. Ik heb tig laagjes aan en leef onder dekens, en dan heb ik het net aan niet koud, ipv comfortabel of lekker warm. Bewegen helpt niet of nauwelijks. )
Erg vervelend dat je dit is overkomen. Had vroeger ook een buurvrouw die ook jaren allerlei klachten had na een fikse griep. Gebeurd niet vaak maar vette pech als je net die jonge gezonde bent die zoiets overkomt.

Was je ook flink ziek van de corona vorig jaar juni en heb je nu ook spijt dat je je niet hebt laten vaccineren?
To BG or not to BG!
pi_208092724
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 20:23 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Erg vervelend dat je dit is overkomen. Had vroeger ook een buurvrouw die ook jaren allerlei klachten had na een fikse griep. Gebeurd niet vaak maar vette pech als je net die jonge gezonde bent die zoiets overkomt.

Was je ook flink ziek van de corona vorig jaar juni en heb je nu ook spijt dat je je niet hebt laten vaccineren?
ik was behoorlijķ ziek inderdaad. Gelukkig niet zo ziek dat ik naar het ziekenhuis hoefde.

En ik ben gewoon gevaccineerd. Het enige vaccin waarover ik getwijfeld heb is de laatste herhaalprik van vorig jaar. Daar twijfelde ik specifiek over omdat mensen met long covid daar soms van verslechteren (cijfers ergens eind vorig jaar lieten zien dat ongeveer de helft verbeterd en ongegeer 15% verslechterd. De rest merkt geen verschil.

Dus ja, ook volledig gevaccineerd kun je als jong gezond persoon long covid ontwikkelen. Je verkleint alleen de kans erop. Geen spijt van vaccineren overigens. Ik heb gewoon domme pech en hoop dat ik met mijn huidige regime stapjes vooruit kan blijven maken en dat ik uiteindelijk herstel en mijn leven weer gewoon kan oppakken.

Weer gewoon met vrienden afspreken, spontaan iets leuks gaan doen. Mee kunnen met uitjes. Zelf naar de stad kunnen fietsen. Lekker aan het werk kunnen. Ik wil mijn leven terug ;(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')