abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207731855
"nostr" staat voor "Notes and Other Stuff Transmitted by Relays" en is een open protocol voor censuurbestendige wereldwijde netwerken gemaakt door fiatjaf.

Het probleem met Twitter:
• Twitter heeft advertenties;
• Twitter gebruikt bizarre technieken om je verslaafd te houden;
• Twitter toont geen actuele historische feed van mensen die je volgt;
• Twitter verbiedt mensen;
• Twitter verbant mensen.
• Twitter heeft veel spam.

Het probleem met Mastodon en soortgelijke programma's
• Gebruikersidentiteiten zijn verbonden aan domeinnamen die door derden worden gecontroleerd;
• Server eigenaren kunnen u verbannen, net als Twitter; Server eigenaren kunnen ook andere servers blokkeren;
• Migratie tussen servers is een bijzaak en kan alleen plaatsvinden als de servers samenwerken. Het werkt niet in een vijandige omgeving (alle volgers gaan verloren);
• Er zijn geen duidelijke prikkels om servers te beheren, daarom worden ze meestal beheerd door enthousiastelingen en mensen die hun naam aan een cool domein willen verbinden. Vervolgens zijn de gebruikers onderworpen aan het despotisme van één persoon, dat vaak erger is dan dat van een groot bedrijf als Twitter, en ze kunnen er niet uit migreren;
• Omdat servers vaak amateuristisch worden beheerd, worden ze vaak na een tijdje verlaten - wat in feite hetzelfde is als iedereen verbannen;
• Het heeft geen zin om een aantal servers te hebben als updates van elke server pijnlijk naar een aantal andere servers moeten worden gepusht (en opgeslagen!). Dit punt wordt nog versterkt door het feit dat servers vaak in grote aantallen bestaan, waardoor meer gegevens vaker naar meer plaatsen moeten worden doorgestuurd;
• Voor het specifieke voorbeeld van het delen van video's realiseerden de ActivityPub-enthousiastelingen zich dat het volkomen onmogelijk zou zijn om video van server naar server door te sturen op de manier waarop tekstnotities dat doen, dus besloten ze de video alleen te hosten vanuit de enkele instantie waar hij werd gepost, wat vergelijkbaar is met de Nostr-aanpak.

Hoe werkt Nostr?
• Er zijn twee componenten: clients en relais. Elke gebruiker draait een client. Iedereen kan een relay draaien.
• Elke gebruiker wordt geïdentificeerd door een publieke sleutel. Elke post is ondertekend. Elke client valideert deze handtekeningen.
• Cliënten halen gegevens op van relais van hun keuze en publiceren gegevens naar andere relais van hun keuze. Een relais praat niet met een ander relais, alleen rechtstreeks met gebruikers.
• Om bijvoorbeeld iemand te "volgen" geeft een gebruiker zijn cliënt de opdracht om de hem bekende relais te vragen naar berichten van die openbare sleutel.
• Bij het opstarten vraagt een client gegevens op van alle relais die hij kent voor alle gebruikers die hij volgt (bijvoorbeeld alle updates van de laatste dag), en toont die gegevens vervolgens chronologisch aan de gebruiker.
• Een "post" kan elke soort gestructureerde gegevens bevatten, maar de meest gebruikte zullen hun weg vinden naar de standaard, zodat alle clients en relais ze naadloos kunnen verwerken.

SPOILER: Hoe lost het de problemen op die de netwerken hierboven niet kunnen oplossen?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tot hier is de OP vertaald met Deepl vanaf de nostr Github pagina.

Meest gebruikte usecase voor nostr is een Twitter/Mastodon concurrent. Om over te stappen gebruiken gebruikers nostr.directory. Hiermee kun je Twitter contacter terugvinden op nostr (wanneer zij ook nostr hebben natuurlijk).

Je hoeft jezelf niet te registeren. Een account bestaat uit een public key (gebruikersnaam) en private key (wachtwoord). Keys genereren is makkelijk en vindt plaats in een nostr client.

Bekende clients:
Brandle (Web)
Astral (Web)
Damus (iOS & MacOS)
Nostros (Android)
Meer..

Ook kun je jezelf verifiëren d.m.v. NIP-05 (Nostr Implementation Possibilities). Dit kun je met je eigen domein doen of via derden (o.a. Alby & Nostrplebs).

Naast de bovenstaande usecase zijn er ook andere mogelijkheden:
Jester - schaken
Anigma - Telegram alternatief
Nvote - Reddit alternatief
Sendstr - tekst versturen
Nosbin - Pastebin alternatief

Het mooiste? Je kan alle clients gebruiken met dezelfde keys.

Zo zie je, de mogelijkheden zijn eindeloos en usecases en clients schieten als paddestoelen uit de grond. Daarom dit topic zodat we de ontwikkelingen hier kunnen bijhouden als er interesse is. Mijn interesse heeft het omdat het decentraal is het de meeste ontwikkelingen zijn open-scource.

Meer informatie:
https://github.com/nostr-protocol/nostr
https://github.com/aljazceru/awesome-nostr
https://github.com/rajarshimaitra/rust-nostr/blob/main/VISION.md
https://usenostr.org/

[ Bericht 0% gewijzigd door dimmak op 27-01-2023 14:15:25 ]
Uitvinder van de biersmiley.
pi_207732153
Ik ken het niet. Mijn eerste gevoel is dat ik sceptisch ben. Het zal ongetwijfeld beter opgebouwd zijn dat de gecentraliseerde concurrenten. Ik vraag me af of dit de problemen die je aandraagt zal oplossen. Wat houd bijvoorbeeld een adverteerder tegen om hier advertenties/spam te plaatsen?

Verder krijg ik heel erg een https://d.tube/ gevoel hierbij. Dit is een gedecentraliseerde concurrent van Youtube. Het slaat niet aan. Het is veel te ingewikkeld voor de standaard users hier iets te uploaden, en als deze drempel te hoog is, komt er geen content. Geen content is geen grote aanwas van gebruikers. De voordelen wegen niet op tegen de technische drempel. Dus blijft men dus gewoon bij YouTube.

In het geval van een sociaal netwerk, dan is dit sneeuwbal effect nog belangrijker. De drempel voor nieuwe gebruikers moet laag zijn om te verwachten dat ze de moeite gaan nemen hier aan deel te nemen. Dat is wat mij betreft, vanuit mijn eerste indruk de grote uitdaging
pi_207732219
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 10:18 schreef Roellie80 het volgende:
Ik ken het niet. Mijn eerste gevoel is dat ik sceptisch ben. Het zal ongetwijfeld beter opgebouwd zijn dat de gecentraliseerde concurrenten. Ik vraag me af of dit de problemen die je aandraagt zal oplossen. Wat houd bijvoorbeeld een adverteerder tegen om hier advertenties/spam te plaatsen?

Verder krijg ik heel erg een https://d.tube/ gevoel hierbij. Dit is een gedecentraliseerde concurrent van Youtube. Het slaat niet aan. Het is veel te ingewikkeld voor de standaard users hier iets te uploaden, en als deze drempel te hoog is, komt er geen content. Geen content is geen grote aanwas van gebruikers. De voordelen wegen niet op tegen de technische drempel. Dus blijft men dus gewoon bij YouTube.

In het geval van een sociaal netwerk, dan is dit sneeuwbal effect nog belangrijker. De drempel voor nieuwe gebruikers moet laag zijn om te verwachten dat ze de moeite gaan nemen hier aan deel te nemen. Dat is wat mij betreft, vanuit mijn eerste indruk de grote uitdaging
Alles valt en staat met adoptie, zoals elke nieuwe techniek. Maar nostr heeft inmiddels de aandacht van o.a. Jack Dorsey (Twitter) en Edward Snowden die beide zeer actief zijn. Jack Dorsey deelt zelfs grants uit aan ontwikkelaars. Maar waar D.Tube een client is op een blockchain is nostr van zichzelf een open protocol. Daar kun je dus allerlei clients opbouwen met vele usecases. De mogelijkheden zijn eindeloos en tbf, het is erg indrukwekkend wat er in zo'n korte tijd al ontwikkeld is.

En uit de OP:
Spam:
• Als spam een probleem is voor een relay, kan hij betaling eisen voor publicatie of een andere vorm van authenticatie, zoals een e-mailadres of telefoon, en deze intern koppelen aan een pubkey die dan naar die relay mag publiceren - of andere anti-spamtechnieken, zoals hashcash of captcha's. Als een relay als spamvector wordt gebruikt, kan hij gemakkelijk worden verwijderd door clients, die updates kunnen blijven ophalen van andere relays.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_207732491
M'n Nostr dat dit ooit populair gaat worden.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_207733096
Ik heb eerder van Nostr gehoord, en ernaar gekeken, maar ik vond het maar te technisch.

Ik moet te veel inlezen om te begrijpen wat er nou zo bijzonder aan is. De voordelen spreken mij niet aan, omdat ik de nadelen van Mastodon niet voel. Ik heb er dus geen behoefte aan in eerste instantie.

Voorbeeldje wat betreft "te technisch"...
Ik zie in de openingspost twee webclients staan. Da's mooi, dacht ik. Klik op de eerste, zie ik een Github-pagina. Ja nee, dat is dus geen webclient als ik eerst allerlei zaken zelf moet installeren. Klik op de tweede (Astral), en die werkt wel.

Okay, dan ben ik dus op Astral, en wordt er meteen gevraagd om keys. Bovenaan staat dat ik meer kan leren over Nostr, maar dat is zo'n lap aan tekst dat ik dat gewoon niet lees na de eerste zin. Ik wil gewoon de app gebruiken.BETER MAAK IK EEN KOPIE VAN DE KEYS, ANDERS BEN IK MIJN IDENTITEIT METEEN WEER KWIJT. Kon ik me maar registreren, want dan kan ik tenminste mijn account nog recoveren...

Okay, ik kan eindelijk verder door op *generate keys* te klikken. Ah, ik zie tekst van andere gebruikers. Scroll, scroll. Okay, dat lijkt te werken, ik snap het nu wat meer.

Even zoeken naar andere gebruikers. Jack Dorsey werd genoemd, dus ik zoek naar "jack".


Hou op met me.



Technisch zit het vast mooi in elkaar, maar dit gaat echt absoluut niets worden. Prima om te praten met je nerdvriendjes en -vriendinnetjes, maar daar blijft het ook bij. Dit gaat echt absoluut nooit doorbreken in huidige vorm.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2023 11:57:45 ]
pi_207734376
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 11:54 schreef YStec het volgende:
Ik heb eerder van Nostr gehoord, en ernaar gekeken, maar ik vond het maar te technisch.

Ik moet te veel inlezen om te begrijpen wat er nou zo bijzonder aan is. De voordelen spreken mij niet aan, omdat ik de nadelen van Mastodon niet voel. Ik heb er dus geen behoefte aan in eerste instantie.

Voorbeeldje wat betreft "te technisch"...
Ik zie in de openingspost twee webclients staan. Da's mooi, dacht ik. Klik op de eerste, zie ik een Github-pagina. Ja nee, dat is dus geen webclient als ik eerst allerlei zaken zelf moet installeren. Klik op de tweede (Astral), en die werkt wel.

Okay, dan ben ik dus op Astral, en wordt er meteen gevraagd om keys. Bovenaan staat dat ik meer kan leren over Nostr, maar dat is zo'n lap aan tekst dat ik dat gewoon niet lees na de eerste zin. Ik wil gewoon de app gebruiken.BETER MAAK IK EEN KOPIE VAN DE KEYS, ANDERS BEN IK MIJN IDENTITEIT METEEN WEER KWIJT. Kon ik me maar registreren, want dan kan ik tenminste mijn account nog recoveren...

Okay, ik kan eindelijk verder door op *generate keys* te klikken. Ah, ik zie tekst van andere gebruikers. Scroll, scroll. Okay, dat lijkt te werken, ik snap het nu wat meer.

Even zoeken naar andere gebruikers. Jack Dorsey werd genoemd, dus ik zoek naar "jack".
[ afbeelding ]

Hou op met me.



Technisch zit het vast mooi in elkaar, maar dit gaat echt absoluut niets worden. Prima om te praten met je nerdvriendjes en -vriendinnetjes, maar daar blijft het ook bij. Dit gaat echt absoluut nooit doorbreken in huidige vorm.
Je hebt overduidelijk Mastadon aan het begin niet meegemaakt. Nostr is pas 6 maanden een ding. Dat het gebruiksvriendelijker kan ziet iedereen. De helft van de Android apps werkt nog lang niet goed genoeg. Maar dat is ook de reden waarom ik het in dit subforum zet. Heel interessant om te volgen waar het naar toe gaat.

Die github page toont aan dat iedereen een client kan draaien of maken. Via de github kun je trouwens ook naar een demo van de client toe.

Punt is juist dat je kan recoveren met je private key. ;) Maar misschien moet je maar eens inlezen over encryptie en beveiliging van data. Er is een reden waarom mensen daar al tientallen jaren op terugvallen.

De NIP-05 van Jack is trouwens jack@cash.app, give it a try. ;)

Bluesky (Twitters decentrale opvolger van Jack Dorsey) is naar verluidt ook geswitcht naar Nostr als basis.

[ Bericht 2% gewijzigd door dimmak op 27-01-2023 14:13:05 ]
Uitvinder van de biersmiley.
pi_207735612
Het gaat een stille dood sterven, of er gaan minder legale dingen gebeuren en het gaat met veel lawaai en politie-invallen ten onder.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_207806966
Had ervan gehoord via de laatst Cryptocast, ik heb even naar de Github gekeken maar vind het niet super gebruiksvriendelijk, het is me niet helemaal duidelijk hoe het protocol nu werkt, en ik kon eigenlijk ook geen server implementaties vinden. Klopt het dat het gewoon REST is?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207815782
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 16:43 schreef raptorix het volgende:
Had ervan gehoord via de laatst Cryptocast, ik heb even naar de Github gekeken maar vind het niet super gebruiksvriendelijk, het is me niet helemaal duidelijk hoe het protocol nu werkt, en ik kon eigenlijk ook geen server implementaties vinden. Klopt het dat het gewoon REST is?
De relays zijn de server implementaties. Die kun je gewoon vinden via de OP. Gebruiksvriendelijkheid heeft inderdaad nog flinke stappen te maken, maar de ontwikkeling gaat echt super hard. Clients schieten als paddestoelen uit de grond en al die clients blijven er maar updates doorheen pompen. Echt mooi om te zien.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_207815802
Nostr's meest populaire client, Damus, is de top van social media apps binnen gevlogen sinds hij uit testflight is. Het onboarden gaat momenteel erg hard waardoor de relays het moeilijk hebben.

Nostr iPhone app Damus makes it to the App Store

twitter

twitter

twitter
Uitvinder van de biersmiley.
pi_207815809
Ik vond in ieder geval een c-sharp implementatie, ik vind het echt een heel vet concept.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207859712
Ik heb er nog eens goed naar gekeken, hoewel het op papier een aardig initiatief is, zit er een groot probleem aan. En dat is namelijk omdat de relays niet zijn gecentraliseerd, er:

-Of heel slim maar inefficiënt gesynced moet worden
-Je de cliënt met heel veel relays moet verbinden.

Ik denk dat dit protocol wel toekomst heeft, maar voor een vervanging voor Twitter is het waarschijnlijk niet geschikt, eigenlijk lopen ze tegen hetzelfde probleem aan als Mastodon, je kunt wel verschillende Mastodon servers met elkaar syncen, maar dan krijg je ook weer dubbele opslag, uiteraard zou je wel kunnen zeggen: we bewaren maar beperkte geschiedenis, maar dat zou betekenen dat je of zelf een history moet opbouwen van anderen, of er zou een expliciete manier moeten zijn om iemands history alsnog te syncen.

Overigens vind ik de documentatie niet echt prettig, er word vooral verwezen naar bestaande libraries en implementaties, ik vind eigenlijk geen goede informatie hoe je nou goed post en of leest van een relay.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207874610
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 08:13 schreef raptorix het volgende:
Ik heb er nog eens goed naar gekeken, hoewel het op papier een aardig initiatief is, zit er een groot probleem aan. En dat is namelijk omdat de relays niet zijn gecentraliseerd, er:

-Of heel slim maar inefficiënt gesynced moet worden
-Je de cliënt met heel veel relays moet verbinden.

Ik denk dat dit protocol wel toekomst heeft, maar voor een vervanging voor Twitter is het waarschijnlijk niet geschikt, eigenlijk lopen ze tegen hetzelfde probleem aan als Mastodon, je kunt wel verschillende Mastodon servers met elkaar syncen, maar dan krijg je ook weer dubbele opslag, uiteraard zou je wel kunnen zeggen: we bewaren maar beperkte geschiedenis, maar dat zou betekenen dat je of zelf een history moet opbouwen van anderen, of er zou een expliciete manier moeten zijn om iemands history alsnog te syncen.

Overigens vind ik de documentatie niet echt prettig, er word vooral verwezen naar bestaande libraries en implementaties, ik vind eigenlijk geen goede informatie hoe je nou goed post en of leest van een relay.
Momenteel is het ook nog heel erg buggy (niemand beweerd ook anders). Ik heb 3 verschillende clients geïnstalleerd met grotendeels dezelfde relays. Toch verschilt de informatie in verschillende clients enorm. Maar het is indrukwekkend om te zien hoe snel de ontwikkeling gaat en vooral ook welke doelgroepen het snel oppikken. China heeft de client Damus al verbannen en die app staat in de top 4 van social media apps in Hong Kong.

twitter


Ook een toffe implementatie:

twitter


Hier kun je lezen hoe posts werken.

[ Bericht 0% gewijzigd door dimmak op 06-02-2023 08:29:31 ]
Uitvinder van de biersmiley.
pi_207874638
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 08:23 schreef dimmak het volgende:
Hier kun je lezen hoe posts werken.
Ja hier was ik mee bezig, zit met name even te kijken hoe de signing werkt, de server had ik wel vrij snel draaien op basis van scsibug/nostr-rs-relay docker, kan ook connecten, moet alleen nog even posten ;)
Lijkt me leuk hobby projectje of ik hier een cloud projectje van kan maken op basis van SignalR, overigens zou ik het mooi vinden als men in het protocol zou opnemen dat het ook via Rest kan. Het probleem met websockets is namelijk dat lang niet alle servers hier fijn mee kunnen omgaan, zeker als het er meer dan duizend zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207889486
SIDN heeft nostr ook gevonden. Hun lab heeft een relay opgezet.

https://nostr.watch/relay/nostr.sidnlabs.nl
https://www.sidnlabs.nl
Uitvinder van de biersmiley.
pi_207902869
Nostr guide

twitter


[ Bericht 62% gewijzigd door dimmak op 08-02-2023 11:41:27 ]
Uitvinder van de biersmiley.
pi_208029382
Blogje van de oprichter van Drupal:

Nostr, love at first sight

My initial impressions on Nostr, comparing Nostr with Mastodon/ActivityPub, and the potential of Zaps.
Uitvinder van de biersmiley.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 22:50:50 #18
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_208053814
even een tvp
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_209339284
Artikel van Forbes over Nostr:

https://archive.is/2023.0(...)af-/?sh=6b8b1f511c0d

Ondertussen gaat de ontwikkeling hard. Wil je het eens proberen:

iOS: https://apps.apple.com/us/app/damus/id1628663131
Android: https://play.google.com/s(...)amethyst&hl=en&gl=US

De content valt nog wel een beetje tegen. Vooral 1 grote bitcoin circlejerk. Buiten die bubbel is er nog weinig te vinden. Dus het netwerk moet breder wil het verder kunnen groeien, wees welkom. O+

[ Bericht 8% gewijzigd door dimmak op 30-05-2023 16:59:31 ]
Uitvinder van de biersmiley.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')