abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 27 januari 2023 @ 04:47:53 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_207730660
Als water verdampt dan wordt dat veroorzaakt doordat het heter wordt dan 100 graden. De moleculen in de vloeistof bewegen dan zo snel dat ze uit elkaar vliegen en het water veranderd in waterdamp.

Gekke vraag misschien, maar hoe werkt dit nu eigenlijk met opdrogen? Van verdamping is geen spraken. Je neemt een schaaltje, doet er een laagje water op (2 mm diep), en het zet in een woonkamer waar het 15 graden is en geen zonlicht binnenkomt. Na verloop van tijd is het water verdwenen, opgedroogd.

Maar hoe werkt 'opdrogen' eigenlijk?
  vrijdag 27 januari 2023 @ 04:58:25 #2
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_207730664
Water verdampt ook bij veel lagere temperaturen dan 100 graden. Zelfs bij temperaturen lager dan 15 graden verdampt water. Er zijn nog een aantal andere factoren die meespelen zoals luchtstroming en oppervlak.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_207730924
Is het ook niet zo dat droge lucht vocht absorbeert?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_207732436
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 07:29 schreef spierbal het volgende:
Is het ook niet zo dat droge lucht vocht absorbeert?
Klopt. Door middel van verdamping. Hoewel een scheikunde dat geen absorptie zal noemen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2023 10:54:33 ]
  vrijdag 27 januari 2023 @ 11:33:35 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_207732889
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 04:58 schreef KillemWieft het volgende:
Water verdampt ook bij veel lagere temperaturen dan 100 graden. Zelfs bij temperaturen lager dan 15 graden verdampt water. Er zijn nog een aantal andere factoren die meespelen zoals luchtstroming en oppervlak.
Als toevoeging hieraan voor de TS:

Verdamping is dus als een vloeistof haar moleculen kwijt raakt. Temperatuur is niks anders dan de kinetische energie die moleculen hebben. Ze trillen en tijdens het trillen botsen ze tegen andere moleculen aan. Die gaan dan ook weer (soms meer, soms minder) trillen. Afhankelijk van de botsing en het exacte moment waarmee ze elkaar raken.

Als water (op 1 atm) 100 graden celcius is dan trillen alle watermoleculen genoeg dat ze zo hard met elkaar botsen dat het waterdamp wordt. Ze hebben dan te veel beweging om zich nog te gedragen als vloeistof.

Maar ook bij veel lagere temperaturen (zoals kamertemperatuur) kan er wel eens een lucht-molecuul zijn (die bijvoorbeeld door een zonnestraal) harder vibreert dan zijn buren.. en die vervolgens een (of meerdere) watermoleculen raakt aan de oppervlakte. Die watermoleculen hebbendan ineens genoeg kinetische energie om zich te gedragen als gas en verlaten dan het wateroppervlakte. Dat is verdamping.

Door zo'n zonnestraal is er op nano-niveau eventjes een kleine plek (1 molecuul bijvoorbeeld) waar het dus meer dan 100 graden celcius was ookal is op macro-niveau het water gewoon 21 graden oid.

Zelfs zonder zonnestralen (door bijvoorbeeld simpelweg ambiante warmte oid) kan door kansberekening er soms een keten botsingen voorkomen die bij elkaar optellen tot er genoeg energie is om een molecuul naar gas te laten gaan. Doordat de trillingen worden overgedragen naar andere moleculen.

En op die manier heb je dus verdamping op "lage" temperatuur.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_207733131
Water verdampt ook bij 0 graden
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207733147
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 07:29 schreef spierbal het volgende:
Is het ook niet zo dat droge lucht vocht absorbeert?
Dat heet verdamping.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 12:01:02 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207733178
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 11:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
Water verdampt ook bij 0 graden
Ook bij -10.
Huilen dan.
pi_207733196
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:01 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ook bij -10.
Het water is in ieder geval geen -10, want dat kan niet bij atm druk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207733226
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 04:47 schreef TechnoCat het volgende:
Als water verdampt dan wordt dat veroorzaakt doordat het heter wordt dan 100 graden. De moleculen in de vloeistof bewegen dan zo snel dat ze uit elkaar vliegen en het water veranderd in waterdamp.

Gekke vraag misschien, maar hoe werkt dit nu eigenlijk met opdrogen? Van verdamping is geen spraken. Je neemt een schaaltje, doet er een laagje water op (2 mm diep), en het zet in een woonkamer waar het 15 graden is en geen zonlicht binnenkomt. Na verloop van tijd is het water verdwenen, opgedroogd.

Maar hoe werkt 'opdrogen' eigenlijk?
Zie het fasediagram van water. Bij het tripelpunt ( dat erg dicht bij 0 graden celcius ligt) kan water in drie hoofdfasen voorkomen. Er zijn overigens veel meer fases, maar dat wordt snel complex.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  vrijdag 27 januari 2023 @ 12:07:04 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207733236
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het water is in ieder geval geen -10, want dat kan niet bij atm druk.
Het water bevindt zich bij atmosferische druk dan in vaste vorm, en dat verdampt ook alleen noemt men dat sublimatie.
Huilen dan.
pi_207733254
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:07 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het water bevindt zich bij atmosferische druk dan in vaste vorm, en dat verdampt ook alleen noemt men dat sublimatie.
Dat heet ook wel ijs.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207733259
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:07 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het water bevindt zich bij atmosferische druk dan in vaste vorm, en dat verdampt ook alleen noemt men dat sublimatie.
Verdampt noch mal!
pindazakje
pi_207733346
Daar waar het water contact maakt met de lucht zal het altijd verdampen.
.
pi_207733349
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het water is in ieder geval geen -10, want dat kan niet bij atm druk.
Jawel. Water kan in de vorm van ijs prima kouder worden dan -10 en zelfs in vloeibare vorm kan water nog een stuk kouder zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2023 12:17:44 ]
pi_207733377
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:17 schreef Viezig het volgende:

[..]
Jawel. Water kan in de vorm van ijs prima kouder worden dan -10 en zelfs in vloeibare vorm kan water nog een stuk kouder zijn.
Dat is een definitie kwestie.

Waterdamp is gas, water is vloeibaar en ijs een vaste vorm.

H20 wordt ook water genoemd onafhankelijk van fase.

In mijn reactie bedoel ik met water alleen de vloeibare fase.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207733421
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is een definitie kwestie.

Waterdamp is gas, water is vloeibaar en ijs een vaste vorm.

H20 wordt ook water genoemd onafhankelijk van fase.

In mijn reactie bedoel ik met water alleen de vloeibare fase.
Dat snapte ik, dat jij het over water in vloeibare vorm had. Maar ook dan klopt je bewering niet, want vloeibaar water kan wel degelijk veel kouder dan het vriespunt worden, ook bij 1 atm.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2023 12:25:33 ]
pi_207733423
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:17 schreef Viezig het volgende:

[..]
Jawel. Water kan in de vorm van ijs prima kouder worden dan -10 en zelfs in vloeibare vorm kan water nog een stuk kouder zijn.
Het kan ook flink warmer zijn en nog steeds in vloeibare vorm. Super gevaarlijk overigens.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_207733433
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:23 schreef Viezig het volgende:

[..]
Dat snapte ik, dat jij het over water in vloeibare vorm had. Maar ook dan klopt je bewering niet, want vloeibaar water kan wel degelijk veel kouder dan het vriespunt worden.
Hoe dan bij atm druk?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207733563
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:16 schreef Fer het volgende:
Daar waar het water contact maakt met de lucht zal het altijd verdampen.
en de snelheid zal natuurlijk afhangen met welke 'druk' dat contact plaatsvind.. ofwel, wat de luchtdruk is.
en ook met hoeveel vochtigheid de lucht al bevat
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 27 januari 2023 @ 15:54:14 #21
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_207735545
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:16 schreef Fer het volgende:
Daar waar het water contact maakt met de lucht zal het altijd verdampen.
Oke, maar ik snap het proces hier achter niet. "Verdampen" is een methode waarbij water overgaat in een gasvorm enkel als het 100 graden of warmer wordt. Als dat water 15 graden is, hoe werkt dat dan? De moleculen in het water zijn niet heet genoeg (;bewegen te langzaam) om uit hun vloeibare situatie te kunnen komen. Waar blijft dat water dan?
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:06 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Zie het fasediagram van water. Bij het tripelpunt ( dat erg dicht bij 0 graden celcius ligt) kan water in drie hoofdfasen voorkomen. Er zijn overigens veel meer fases, maar dat wordt snel complex.
Volgens dat diagram is water dat 15 graden is bij 1 atmosfeer vloeibaar. De 3 fasen waarin water zich bevind begrijp ik wel, alleen de manier waarop water moleculen bij 15 graden van vloeibaar naar gas gaan is mij niet duidelijk. Is er een onderscheidt tussen "verdamping" en "opdroging"?
pi_207735651
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hoe dan bij atm druk?
Ijs heeft een groeikern nodig, kan een stofje zijn of een ander ijskristalletje. Als zuiver water rustig afkoelt dan kan het inderdaad onder de nul graden nog vloeibaar zijn. Het bekendste voorbeeld is ijzel. Dat is regen die onderkoelt is en pas als het iets raakt bevriest.

https://www.folia.nl/wete(...)nderkoeld-water-zijn


En zouden ook filmpjes zijn van meren in Siberië die bevriezen als er een steen in geworpen wordt.

[ Bericht 14% gewijzigd door qajariaq op 27-01-2023 16:13:25 ]
pi_207735753
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 15:54 schreef TechnoCat het volgende:

Is er een onderscheid tussen "verdamping" en "opdroging"?
Niet echt. Dat hangt er vanaf waar je naar kijkt. En dat maakt het onnodig complex.

Volgens de Wikipedia definities:

Verdamping (evaporatie) is in de natuurkunde de faseovergang van vloeistofmoleculen aan een oppervlak naar de gasfase.

Drogen is het (natuurlijke of kunstmatige) proces waarin het watergehalte van een stof of voorwerp wordt verlaagd.

De laatste definitie zegt het dus eigenlijk al een beetje.

Stel je hebt een kletsnatte handdoek en die hang je aan de waslijn op een zonnige dag. Het waait ook een beetje. Nu gaan kleine bepaalde hoeveelheden water die in die handdoek zitten om van vloeibaar naar gas en blijven minder goed hangen in de handdoek. Uiteindelijk ontsnappen ze aan de handdoek en vliegen ze weg door de wind. Ook druppelt er wat water van de handdoek af naar beneden.

De handdoek droogt op. Een deel van het water verdampt.

Ook in jouw geval in de eerste post is water continu in beweging en heeft het temperatuursverschillen en drukverschillen. Ook al komt er weinig zonlicht of wind bij kijken. Het kan verdampen, het kan condenseren, etc. etc.

Gelukkig verdampt de handdoek niet. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door Mr_Belvedere op 27-01-2023 16:22:53 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_207735772
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:04 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ijs heeft een groeikern nodig, kan een stofje zijn of een ander ijskristalletje. Als zuiver water rustig afkoelt dan kan het inderdaad onder de nul graden nog vloeibaar zijn. Het bekendste voorbeeld is ijzel. Dat is regen die onderkoelt is en pas als het iets raakt bevriest.

https://www.folia.nl/wete(...)nderkoeld-water-zijn


En zouden ook filmpjes zijn van meren in Siberië die bevriezen als er een steen in geworpen wordt.
Dat wist ik helemaal niet. Ik wist dit wel bij verdamping maar bij bevriezen niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 18:55:23 #25
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_207737478
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 15:54 schreef TechnoCat het volgende:

[..]
Oke, maar ik snap het proces hier achter niet. "Verdampen" is een methode waarbij water overgaat in een gasvorm enkel als het 100 graden of warmer wordt. Als dat water 15 graden is, hoe werkt dat dan? De moleculen in het water zijn niet heet genoeg (;bewegen te langzaam) om uit hun vloeibare situatie te kunnen komen. Waar blijft dat water dan?
[..]
Volgens dat diagram is water dat 15 graden is bij 1 atmosfeer vloeibaar. De 3 fasen waarin water zich bevind begrijp ik wel, alleen de manier waarop water moleculen bij 15 graden van vloeibaar naar gas gaan is mij niet duidelijk. Is er een onderscheidt tussen "verdamping" en "opdroging"?
Dat is dus niet juist. Hoe dat werkt bij water van 15 graden heeft SpecialK al prima uitgelegd.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 18:56:19 #26
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_207737489
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:14 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Niet echt. Dat hangt er vanaf waar je naar kijkt. En dat maakt het onnodig complex.

Volgens de Wikipedia definities:

Verdamping (evaporatie) is in de natuurkunde de faseovergang van vloeistofmoleculen aan een oppervlak naar de gasfase.

Drogen is het (natuurlijke of kunstmatige) proces waarin het watergehalte van een stof of voorwerp wordt verlaagd.

De laatste definitie zegt het dus eigenlijk al een beetje.

Stel je hebt een kletsnatte handdoek en die hang je aan de waslijn op een zonnige dag. Het waait ook een beetje. Nu gaan kleine bepaalde hoeveelheden water die in die handdoek zitten om van vloeibaar naar gas en blijven minder goed hangen in de handdoek. Uiteindelijk ontsnappen ze aan de handdoek en vliegen ze weg door de wind. Ook druppelt er wat water van de handdoek af naar beneden.

De handdoek droogt op. Een deel van het water verdampt.

Ook in jouw geval in de eerste post is water continu in beweging en heeft het temperatuursverschillen en drukverschillen. Ook al komt er weinig zonlicht of wind bij kijken. Het kan verdampen, het kan condenseren, etc. etc.

Gelukkig verdampt de handdoek niet. :)
En wordt de handdoek geen 100 graden :D
pi_207903562
Evaporatie - verdamping - opdrogen - sublimatie. :)

Dus onder de streep is er geen fundamenteel verschil en wordt slechts een andere naam toegekend afhankelijk van de bijkomende factoren die de evaporatie beïnvloeden.
pi_207906461
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:28 schreef Watuntrik het volgende:

Dus onder de streep is er geen fundamenteel verschil
Het ligt er aan vanaf welke positie en wat je precies observeert. Dat lijkt geen fundamenteel verschil, maar dat is het echter wel.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_207937596
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 11:33 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Als toevoeging hieraan voor de TS:

Verdamping is dus als een vloeistof haar moleculen kwijt raakt. Temperatuur is niks anders dan de kinetische energie die moleculen hebben. Ze trillen en tijdens het trillen botsen ze tegen andere moleculen aan. Die gaan dan ook weer (soms meer, soms minder) trillen. Afhankelijk van de botsing en het exacte moment waarmee ze elkaar raken.

Als water (op 1 atm) 100 graden celcius is dan trillen alle watermoleculen genoeg dat ze zo hard met elkaar botsen dat het waterdamp wordt. Ze hebben dan te veel beweging om zich nog te gedragen als vloeistof.

Maar ook bij veel lagere temperaturen (zoals kamertemperatuur) kan er wel eens een lucht-molecuul zijn (die bijvoorbeeld door een zonnestraal) harder vibreert dan zijn buren.. en die vervolgens een (of meerdere) watermoleculen raakt aan de oppervlakte. Die watermoleculen hebbendan ineens genoeg kinetische energie om zich te gedragen als gas en verlaten dan het wateroppervlakte. Dat is verdamping.

Door zo'n zonnestraal is er op nano-niveau eventjes een kleine plek (1 molecuul bijvoorbeeld) waar het dus meer dan 100 graden celcius was ookal is op macro-niveau het water gewoon 21 graden oid.

Zelfs zonder zonnestralen (door bijvoorbeeld simpelweg ambiante warmte oid) kan door kansberekening er soms een keten botsingen voorkomen die bij elkaar optellen tot er genoeg energie is om een molecuul naar gas te laten gaan. Doordat de trillingen worden overgedragen naar andere moleculen.

En op die manier heb je dus verdamping op "lage" temperatuur.
En watermoleculen in de lucht kunnen ook het wateroppervlak raken en weer opgenomen worden. Hoe hoger de luchtvochtigheid, hoe vaker dat zal optreden. Bij een luchtvochtigheid van 100% zullen beiden in evenwicht zijn, en verdampt er netto geen water meer.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')