Rusland heeft al lang verloren. Er is geen mogelijkheid dat ze hier als winnaar uitkomen. Zolang er ook nog maar één vierkante kilometer Oekraïens grondgebied vrij is blijven die vechten. Dus Rusland zal heel dat land moeten veroveren. Maar ze zijn al zes maanden bezig om een paar vierkante kilometer rond Bakhmut in handen te krijgen. En dat was tegen een ratjetoe van Russisch en westers materieel uit de koude oorlog. Met wat uitzonderingen veel spullen van veertig jaar oud, soms met upgrades uit de jaren negentig. En binnenkort komen er modern westerse tanks en IFV's en waarschijnlijk ook vliegtuigen naar Oekraïne.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:36 schreef zoost het volgende:
Ik ben toch wel heel benieuwd wat de positie van de NAVO / EU wordt als Rusland het overwicht krijgt doordat ze gewoon veel meer manschappen de gehaktmolen insturen. Er komt natuurlijk een einde aan het sturen van materieel naar Ukraine door het Westen. De voorraad is niet eindeloos, het aantal getrainde Ukraïense militairen is ook niet eindeloos. Russisch kanonnenvlees is wel eindeloos. En Rusland heeft eerder bewezen geen enkele moeite te hebben die te gebruiken.
Dus wat gebeurt er als Rusland "Wint" / Hun strategische doelen behaalt. Komen er dan gesprekken?
En andersom. Wanneer heeft Ukraine "gewonnen"? Als alle Russen zich hebben teruggetrokken tot de grenzen van voor 2014? En als dat niet gebeurd, blijven we dan wapens sturen tot het wel gebeurd? Eindeloos?
Heeft iemand een beeld van hoe het westen "de overwinning" definieert? En wat gaan we doen als die onhaalbaar blijken?
De AMX 10 zijn ze aan het vervangen, dus die kunnen ze sturen.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Op de Volkskrant stond een goede uitleg erover. Er zijn maar 220 leclercs en er worden al vanaf 2008 geen meer bij gemaakt. Ze nu weggeven houdt in dat Frankrijk verder verzwakt. De Fransen geven dan ook liever andere dingen.
Als je dat over één land mag zeggen dat ze niets doen als tankleveringen wat te lang duren mag je dat over een land dat geen tanks stuurt natuurlijk ook.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:53 schreef DrMarten het volgende:
Nou wordt hier gedaan alsof de Fransen helemaal niks sturen, dat is natuurlijk ook onzin.
406 aldus wikipedia. 220 in gebruik, de rest in de opslag.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Op de Volkskrant stond een goede uitleg erover. Er zijn maar 220 leclercs en er worden al vanaf 2008 geen meer bij gemaakt. Ze nu weggeven houdt in dat Frankrijk verder verzwakt. De Fransen geven dan ook liever andere dingen.
Ik hoop het, maar ik ben daar niet zo zeker van. Putin / Rusland heeft hier zijn lot aan verbonden. Ik ben bang dat ze bereid zijn om heel veel mensenlevens te offeren. Een binnenlandse opstand zie ik ook niet gebeuren. Ik vrees dat ze meerdere offensieven gaan uitvoeren net zo lang dat ze hun doelstellingen hebben gehaald. Rusland gaat niet opgeven.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:48 schreef Ulx het volgende:
[..]
Rusland heeft al lang verloren. Er is geen mogelijkheid dat ze hier als winnaar uitkomen. Zolang er ook nog maar één vierkante kilometer Oekraïens grondgebied vrij is blijven die vechten. Dus Rusland zal heel dat land moeten veroveren. Maar ze zijn al zes maanden bezig om een paar vierkante kilometer rond Bakhmut in handen te krijgen. En dat was tegen een ratjetoe van Russisch en westers materieel uit de koude oorlog. Met wat uitzonderingen veel spullen van veertig jaar oud, soms met upgrades uit de jaren negentig. En binnenkort komen er modern westerse tanks en IFV's en waarschijnlijk ook vliegtuigen naar Oekraïne.
Rusland kan misschien honderdduizenden soldaten als kanonnenvoer blijven sturen, maar dat gaat geen verschil maken. Die gaan allemaal dood
Dat definiëren is niet aan ons, dat is aan oekraine.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:36 schreef zoost het volgende:
Heeft iemand een beeld van hoe het westen "de overwinning" definieert? En wat gaan we doen als die onhaalbaar blijken?
Tuurlijk, maar dat is niet zo'n sterk argument. het VK is weliswaar nu bezig met de Challenger 3, maar die zijn nog niet klaar, toch konden ze 14 van de 2 edities sturen. En het is ook weer niet zo dat FR elke tank nodig heeft om spanje buiten de deur te houden ofzo.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Oekraïne gaat ook niet opgeven. Dan verdwijnt heel het volk naar Siberië. Dat is absoluut geen optie. In het voorjaar, tegen de zomer, hebben ze zware tanks en F16's, Flink uitgebreide luchtverdediging. En Rusland heeft niets meer van betekenis dat ze kunnen inzetten. Dan heeft Rusland geen keus. Of banzaicharges. Of opgeven. Ik denk dat ze het laatste gaan doen. Of moeten doen. Ook Russen, hoe fanatiek ook, verliezen de moed als ze met niet meer dan een geweer en wat handgranaten te voet over de lijken van honderden andere Russische soldaten naar een rekere dood moeten gaan rennen. Dat gaat mis.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:02 schreef zoost het volgende:
[..]
Ik hoop het, maar ik ben daar niet zo zeker van. Putin / Rusland heeft hier zijn lot aan verbonden. Ik ben bang dat ze bereid zijn om heel veel mensenlevens te offeren. Een binnenlandse opstand zie ik ook niet gebeuren. Ik vrees dat ze meerdere offensieven gaan uitvoeren net zo lang dat ze hun doelstellingen hebben gehaald. Rusland gaat niet opgeven.
Het VK heeft 20+ M109's gekocht in België, wasrvan de eersten iig al in Oekraïne zijn. VK stuurt zelf 30 AS90. Denemarken stuurt 19 Caesars. Italië heeft phz2000 geleverd.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:01 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
406 aldus wikipedia. 220 in gebruik, de rest in de opslag.
Die kunnen natuurlijk vastgeroest zijn.
Wel eens dat Frankrijk misschien beter wat anders kan leveren.
Moet er ondertussen niet meer artillerie die kant op?
Laatste leveringen zijn veelal zonder en je ziet toch echt ook wel filmpjes langskomen (jaja hoeft niets te zeggen) dat het spul vernietigd wordt.
Dat doen ze nu toch ook al?quote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:05 schreef ExTec het volgende:
Overigens ga je het met eindeloze hoeveelheden kanonnenvoer niet redden, het is niet het oostfront in WO2 aldaar.
En het schiet toch ook niet op?quote:
Voor de Fransen is het tov de Engelsen ook realistischer dat zij, bij een breder Europees conflict, tanks nodig zullen hebben om de eigen landsgrenzen te verdedigen.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Gelukkig niet, het gebruikelijke groepje compleet gestoorde wappies van een paar duizend man. Niveautje NSB zeg maar.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:17 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Reacties op deze tweet![]()
Zitten er zoveel Nederlanders te wachten tot dat Putin binnen valt en alles hier beter wordt?![]()
Ík begreep dat F16 sowieso niet kunnen, want die moeten opstijgen vanaf Ukraiens grondgebied en ook vanaf daar worden onderhouden. Daar hebben ze de piloten en onderhoudsmensen helemaal niet voor. Het duurt jaren voordat je piloten en onderhoudspersoneel hebt opgeleid. Westerse onderhouds-troepen op Ukrains grondgebied is uitgesloten (nu nog, althans).quote:
Helemaal eens, al zie ik niet hoe dat het probleem van Ukraine is. Hun enige verantwoordelijkheid is het verdedigen van hun land door het uitschakelen van de aanvallers.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:02 schreef zoost het volgende:
[..]
Ik hoop het, maar ik ben daar niet zo zeker van. Putin / Rusland heeft hier zijn lot aan verbonden. Ik ben bang dat ze bereid zijn om heel veel mensenlevens te offeren. Een binnenlandse opstand zie ik ook niet gebeuren. Ik vrees dat ze meerdere offensieven gaan uitvoeren net zo lang dat ze hun doelstellingen hebben gehaald. Rusland gaat niet opgeven.
En naar Siberie gedeporteerd worden is in feite een indirecte manier van de bevolking uitmoorden met honger en kou en buiten het zicht van de rest van de wereld.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:11 schreef Ulx het volgende:
Oekraïne gaat ook niet opgeven. Dan verdwijnt heel het volk naar Siberië.
Piloten worden al sinds vorige zomer getraind (simulator en in de VS) en onderhoud van andere zware wapens doen ze ook buiten Oekraïne. En de VS heeft vorige week, toen Nederland opperde F16's te willen leveren, aangegeven dat ze geen bezwaar hebben.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:21 schreef zoost het volgende:
[..]
Ík begreep dat F16 sowieso niet kunnen, want die moeten opstijgen vanaf Ukraiens grondgebied en ook vanaf daar worden onderhouden. Daar hebben ze de piloten en onderhoudsmensen helemaal niet voor. Het duurt jaren voordat je piloten en onderhoudspersoneel hebt opgeleid. Westerse onderhouds-troepen op Ukrains grondgebied is uitgesloten (nu nog, althans).
Ach,we kunnen altijd nog escaleren.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:21 schreef zoost het volgende:
[..]
Ík begreep dat F16 sowieso niet kunnen, want die moeten opstijgen vanaf Ukraiens grondgebied en ook vanaf daar worden onderhouden. Daar hebben ze de piloten en onderhoudsmensen helemaal niet voor. Het duurt jaren voordat je piloten en onderhoudspersoneel hebt opgeleid. Westerse onderhouds-troepen op Ukrains grondgebied is uitgesloten (nu nog, althans).
Ja, en dat opstijgen vanaf oekrains grondgebied doen vliegtuigen van rus makelij nu ook. Dus waarom dat ineens een probleem gaat worden met F16s zie ik niet.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:21 schreef zoost het volgende:
Ík begreep dat F16 sowieso niet kunnen, want die moeten opstijgen vanaf Ukraiens grondgebied
Er zijn 25 miljoen mannen in Rusland in de leeftijd 18-44.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:36 schreef zoost het volgende:
Ik ben toch wel heel benieuwd wat de positie van de NAVO / EU wordt als Rusland het overwicht krijgt doordat ze gewoon veel meer manschappen de gehaktmolen insturen. Er komt natuurlijk een einde aan het sturen van materieel naar Ukraine door het Westen. De voorraad is niet eindeloos, het aantal getrainde Ukraïense militairen is ook niet eindeloos. Russisch kanonnenvlees is wel eindeloos. En Rusland heeft eerder bewezen geen enkele moeite te hebben die te gebruiken.
Dus wat gebeurt er als Rusland "Wint" / Hun strategische doelen behaalt. Komen er dan gesprekken?
En andersom. Wanneer heeft Ukraine "gewonnen"? Als alle Russen zich hebben teruggetrokken tot de grenzen van voor 2014? En als dat niet gebeurd, blijven we dan wapens sturen tot het wel gebeurd? Eindeloos?
Leaver dea as Slaefquote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Oorlog is ook gruwelijk, maar jezelf onder de voet laten lopen lost dat probleem niet bepaald op.
Het is me wel steeds duidelijker dat geschiedenis(les) totaal onbekend is bij velen.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:17 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Reacties op deze tweet![]()
Zitten er zoveel Nederlanders te wachten tot dat Putin binnen valt en alles hier beter wordt?![]()
Eerlijk gezegd zie ik juist veel Nederlandse pensionado's met dat soort reacties (er van uit gaande dat de profielfoto's vaak wel soort van matchen met de persoon erachter). Die kennen de geschiedenis juist nog goed. Lijkt er op dat ze helemaal meegezogen zijn in dit soort verhalen op internet, denk in combinatie met het sentiment dat de wereld om hun heen veranderd over de tijd.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:34 schreef Aether het volgende:
[..]
Het is me wel steeds duidelijker dat geschiedenis(les) totaal onbekend is bij velen.
Ze zeggen niet voor niets de geschiedenis herhaalt zich.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:34 schreef Aether het volgende:
[..]
Het is me wel steeds duidelijker dat geschiedenis(les) totaal onbekend is bij velen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |