abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207705325
https://www.rtlnieuws.nl/(...)hiedenis-niod-tweede

Bijna een kwart (23 procent) van de jongeren gelooft niet in de Holocaust, of vindt deze zwaar overdreven. Dat is meer dan in andere landen en volgens wetenschappers 'ronduit schrikbarend'. Ongeveer een op de zes Nederlanders denkt dat Anne Frank in het Achterhuis gestorven is en weet dus niet dat zij in een concentratiekamp is omgebracht.

'Verbazingwekkend', 'een bijzonder ernstige zorg' en 'de uitkomsten van het onderzoek bieden stof tot nadenken', zegt onderzoeker Kees Ribbens van het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies tegen persbureau ANP over de cijfers.

Zes miljoen Joden
De Claims Conference, een internationale organisatie die opkomt voor de rechten van Holocaustoverlevenden, deed vorige maand onderzoek onder 2000 Nederlanders. Millennials vanaf 1980 en leden van de generatie Z (tot geboortejaar 2012) werden daarvoor gebeld. Nergens anders ter wereld zijn de resultaten volgens Claims Conference zo 'schokkend' als bij ons.

In de Tweede Wereldoorlog zijn 6 miljoen Joden vermoord. Meer dan de helft van de ondervraagden (54 procent) weet dit niet. Van de jongeren denkt 37 procent dat er 2 miljoen of minder Joden zijn omgebracht.

Een meerderheid van de jonge Nederlanders (53 procent) noemt Nederland ook niet als een land waar de Holocaust in de Tweede Wereldoorlog plaatsvond. Velen kunnen geen enkel Nederlands doorgangskamp zoals Westerbork, Vught of Amersfoort opnoemen.

'Alarmerend'
Bijna iedereen kent de naam van Anne Frank wel, maar meer dan een kwart (27 procent) van de Nederlanders weet niet dat zij in een concentratiekamp is gestorven. De Claims Conference noemt ook deze cijfers 'alarmerend'. Ondervraagden denken verder dat neonazisme in de Verenigde Staten veel vaker voorkomt dan in Nederland.

Ruim driekwart van alle ondervraagden vindt onderwijs over de Holocaust op scholen belangrijk.

"Na elk onderzoek merken we dat de kennis over de Holocaust wegzakt. Ronduit storend is de Holocaustontkenning. Onderwijs is heel belangrijk, want anders zal ontkenning de kennis gaan overheersen en leren toekomstige generaties niets meer van wat er is gebeurd", zegt Gideon Taylor, president van de Claims Conference.

'Is het onwetendheid?'
"In hoeverre staan ontkenners en twijfelaars open voor informatie uit onderwijs en musea?", vraagt onderzoeker Ribbens zichzelf af. "Is het onwetendheid, desinteresse of moedwillig ontkennen en verdraaien van historische feiten?" Ribbens wil gedetailleerder onderzoek.

Ook de Anne Frank Stichting pleit voor 'het belang van Holocausteducatie'. "Het is ontzettend belangrijk dat jongeren op school leren over de Holocaust. Hoe democratie en rechtsstaat buiten werking werden gezet, mensen uit de maatschappij werden uitgesloten, gedeporteerd en vermoord. Het levensverhaal van Anne Frank bevat al deze elementen", stelt de stichting.
pi_207705326
Schokkend dit
pi_207705361
Oh ja, daar heb ik ook wel eens van gehoord. Anne Frank was de ontwerpster van dat leuke Blond Amsterdam-servies toch?
pi_207705397
Dit is wel ernstig ja. Low info jeugd, gebrekkig onderwijs. Laten we hopen dat het puur komt door gebrekkige aandacht op school en niet door het feit dat toegang tot internet in Nederland enorm is en kwaadwillenden graag misinformatie over de Joden in WO2 verspreiden.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_207705400
Hoe oud zijn die jongeren?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207705410
Tsja, dat krijg je als je steeds minder aandacht gaat geven aan de holocaust en meer aandacht aan het slavernijverleden en nonbinair/trans/enz.

Gelukkig gaan we nu nog meer het narratief van Sylvana cs in de kopjes van de leerlingen stampen.
pi_207705425
Gek hè, als je als land massaal mensen importeert uit het Midden-Oosten.
pi_207705431
Wordt hier nog aandacht aan besteed op scholen?
pi_207705432
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 09:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hoe oud zijn die jongeren?
quote:
De Claims Conference, een internationale organisatie die opkomt voor de rechten van Holocaustoverlevenden, deed vorige maand onderzoek onder 2000 Nederlanders. Millennials vanaf 1980 en leden van de generatie Z (tot geboortejaar 2012)
pi_207705441
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 09:54 schreef VEM2012 het volgende:
Tsja, dat krijg je als je steeds minder aandacht gaat geven aan de holocaust en meer aandacht aan het slavernijverleden en nonbinair/trans/enz.

Gelukkig gaan we nu nog meer het narratief van Sylvana cs in de kopjes van de leerlingen stampen.
Slavernijverleden is net zo belangrijk.
  woensdag 25 januari 2023 @ 09:57:11 #11
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_207705442
Verbaast me niks in een wereld waar mensen als Jordan Peterson en Andrew Tate aanbeden worden door de jeugd :N
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_207705443
Hoeveel was dat in 2000 en in de jaren 90 volgens mij ook zoiets. Er zijn nu eenmaal altijd mnensen zonder algemene kennis.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  woensdag 25 januari 2023 @ 09:57:37 #13
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_207705449
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 09:50 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Oh ja, daar heb ik ook wel eens van gehoord. Anne Frank was de ontwerpster van dat leuke Blond Amsterdam-servies toch?
Nee, ze is de eigenaar van het Anne Frank Huis toch, waar je prima borrelplankjes kan krijgen voor 7,50?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_207705450
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 09:53 schreef Knipoogje het volgende:
Dit is wel ernstig ja. Low info jeugd, gebrekkig onderwijs. Laten we hopen dat het puur komt door gebrekkige aandacht op school en niet door het feit dat toegang tot internet in Nederland enorm is en kwaadwillenden graag misinformatie over de Joden in WO2 verspreiden.
Dat is een wisselwerking. De gaten die het onderwijs laat, die worden opgevuld door internet.

Daarom is het ook belangrijk dat je al op jonge leeftijd kinderen over seks en al wat daarbij hoort leert. Anders leren ze het van het internet en dat is niet echt genuanceerd.
pi_207705461
edit: het ligt niet alleen daar aan - nuanceren mag ook

[ Bericht 48% gewijzigd door Frutsel op 25-01-2023 12:07:02 ]
pi_207705467
Negationisme is grotendeels te wijten aan domheid Deels helaas ook aan meer sinistere motieven maar dat soort figuren krijg je toch nooit op het rechte pad.

De dombo's moet je beter onderwijzen op dit gebied. Ook als ze niet willen omdat binnen bepaalde groepen standaard een ander narratief geldt. Meestal omdat binnen die groepen anti-semitisme verbonden is met het huidige Israel.
  woensdag 25 januari 2023 @ 10:00:19 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207705488
Het is ook een beetje vreemd dat we grootste vrienden zijn met het land dat even geleden al onze Joden heeft afgevoerd.

'do not mention de war' maar laten we het onderdeel holocaust vooral niet vergeten.
Tot nooit .......
pi_207705501
ik geloof dit niet eens. zal wel kloppen, maar wtf. nederlanders gaan toch naar school. wordt dit niet meer onderwezen? kennelijk niet, want dan wist iedereen het.
  Moderator woensdag 25 januari 2023 @ 10:05:20 #19
8781 crew  Frutsel
pi_207705537
quote:
4s.gif Op woensdag 25 januari 2023 09:56 schreef aloa het volgende:
Wordt hier nog aandacht aan besteed op scholen?
Zou verplichte kost moeten zijn op scholen :)

Maar ja...

-domheid
-desinteresse
-vervanjebedshow
-gebrekaanopvoeding
-antijoodse sentimenten
-cultuur

Het zal allemaal bijdragen bij de jeugd
pi_207705547
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 10:05 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Zou verplichte kost moeten zijn op scholen :)
Algemene ontwikkeling op scholen is sowieso een ondergeschoven kindje geworden.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Moderator woensdag 25 januari 2023 @ 10:07:26 #21
8781 crew  Frutsel
pi_207705553
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 10:06 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Algemene ontwikkeling op scholen is sowieso een ondergeschoven kindje geworden.
Leraar worden/zijn is dan ook geen leuke uitdaging meer.
pi_207705554
Zullen we diezelfde jongeren zijn aan wie leraren niet meer durven om les te geven over de holocaust.
pi_207705562
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 10:00 schreef Speekselklier het volgende:
Het is ook een beetje vreemd dat we grootste vrienden zijn met het land dat even geleden al onze Joden heeft afgevoerd.

'do not mention de war' maar laten we het onderdeel holocaust vooral niet vergeten.
Nou, NL heeft zelf ook aardig meegeholpen met de deportatie hoor.
  woensdag 25 januari 2023 @ 10:08:55 #24
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_207705566
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 10:01 schreef pokkerdepok het volgende:
ik geloof dit niet eens. zal wel kloppen, maar wtf. nederlanders gaan toch naar school. wordt dit niet meer onderwezen? kennelijk niet, want dan wist iedereen het.
Alleen onrendabelen, moslims en tokkie tuig planten zich nog voort als konijnen. Onderwijl worden er nog altijd kansloze immigranten binnen gelaten met allerlei verwerpelijk gedachtengoed. En dit onderzoek is weer een van de resultaten. Het verbaast mij niet meer.
  woensdag 25 januari 2023 @ 10:09:23 #25
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_207705571
Het hangt er maar net vanaf waar je zoiets vraagt. Bij een onderzoek met 2000 respondenten, heb ik toch wat meer info nodig om tot zulke harde conclusies te komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')